eitaa logo
شب چراغ( کانال بصیرت وپاسخ به شبهات و...)
2.8هزار دنبال‌کننده
8.4هزار عکس
6هزار ویدیو
60 فایل
🔴 برای شکست #جریان_تحریم، باید #جریان_تحریف شکست بخورد! مقام معظم رهبری مدیر جدید کانال: @Morteza_Kahromi
مشاهده در ایتا
دانلود
5.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💡 افرادی که یکبار هم نماز نمیخوانند ولی زندگیشون از ديروزشون هم بهتره. جواب👆 👤 حجت‌الاسلام مومنی  شب چراغ کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت https://eitaa.com/shabcheragh2
♦️سوال مفهوم اجل حتمي و معلق چیست؟ و اينکه در زندگي همه، آيا اجل معلق تاثير مي گذارد؟ ❇️پاسخ 📌براي هر کسي دو نوع اجل مطرح است: 🔺الف) اجل حتمي است که آن را اجل مسّمي نيز گويند، و آن اين که پايان يافتن عمر در آن زمان قطعي ‏است .(1) حتمي گفته مي‏شود، بدين خاطر که اجل آدمي در آن وقت به طور حتم و صد در صد فرا مي‏رسد . مسّمي گفته شده، بدين جهت که پايان اجل در آن هنگام معين و ناميده شده است . 🔺ب) اجل معلق است ،به اين معني که اجل مشروط است که اگر شرطش موجود شود، مرگ واقع مي‌شود . اگر موجود نباشد ، نه، در مقابل اجل حتمي که بالاخره در وقتش مي‏آيد .(2) ✔️ انسان از نظر ساختمان طبيعي و ذاتي، استعداد و قابليت بقا براي مدتي طولاني دارد ، ولي در اثناي اين مدت ممکن است موانعي ايجاد شود که از رسيدن به حد اکثر عمر طبيعي باز دارد . يک چراغ نفت سوز با توجه به مخزن نفت آن ممکن است بيست ساعت استعداد روشنايي داشته باشد ، اما وزش يک باد شديد و ريزش باران و يا عدم مراقبت از آن سبب مي‏شود که عمر آن کوتاه گردد . در اين جا اگر چراغ با هيچ مانعي برخورد نکند و تا آخرين قطره نفت بسوزد، سپس خاموش شود، به اجل حتمي خود رسيده است . 👈 اگر موانعي قبل از آن باعث خاموشي چراغ گردد، مدت عمر آن را اجل غير حتمي و "معلق" مي‏گوييم . ✔️ اجل هر کس از قبل طبق عملکردي که در حيات دنيوي خواهد داشت و طبق ميزان رعايت نکات بهداشتي ، امنيتي ، معنوي و . . ، تقدير شده است، نه بدون در نظر گرفتن آن‌ها . 💢 بنابراين اگر مثلا در تقدير شخصي نوشته شده است که در فلان زمان و فلان مکان و فلان حالت به علت تصادف خواهد مرد، طبق ميزان رعايت و عدم رعايت موارد امنيتي خود يا شخصي ديگر مي‌باشد . معناي تقديرالهي همين است . 🔺 وقتي مقدمات تحقق آن عمل آماده شد و علل لازم براي وجود يک رخدادي ، محقق شد ، نتيجه آن مقدمات محقق خواهد شد که به اين قضاي الهي مي‌گويند . همان گونه که از معناي قضا بر مي‌آيد که به معناي حکم و قطع و فيصله دادن است . 🔺تا زماني که عمل انسان در محدوده تقدير است ( يعني در محدوده آماده سازي مقدمات و رفع موانع )قابل تغيير است . انسان مي‌تواند با جايگزين کردن عاملي به جاي عامل ديگر نتيجه را تغيير دهد، ولي وقتي تمام عوامل جمع شد ، ديگر نوبت قضاي الهي مي‌رسد و قابل تغيير نيست . 🔺 بنابراين اگر شخصي با سرعت زياد و بدون احتياط رانندگي کرد و تصادف کند، تقدير الهي در باره او همين است . اگر همين شخص با سرعت رانندگي و تصادف نکرد، تقدير او باز همين است؛ بنابراين طبق آنچه ما اراده کرده و انجام مي‌دهيم، تقديرها رقم مي‌خورد و يا حتي تقديرها تغيير يافته و جايگزين مي‌شود مانند تقدير مرگي که با صدقه و صله رحم رفع مي‌شود و تقدير ديگر جاي آن قرار مي‌گيرد . با توجه به به مطالب ياد شده بدست آمد که گرچه عامل و سبب مرگ افراد مختلف ومتفاوت باشد ولي با لا خره اجل او بدست تقدير خداوند است ومرگ و ميراندن کار خداوند گرچه عوامل مختلف ممکن است به عنوان سبب در مرگ افراد نقش داشته باشد . 🔶 نکته ديگر دراين باب اين که براي همه آدميان زمان معين زندگي در دنيا مقدور شده است که هرگز از آن لحظه‌اي کمتر يا بيشتر نمي‌‌ شود : «لکلّ اُمّةٍ أجلٌ إذا جاء أجلهم فلا يستأخرون ساعةً ولا يستقدمون؛(3) هر امتي را زماني محدود است . آن گاه که زمان‌شان به سر رسد، نه ساعتي از آن تأخير کنند و نه پيشي گيرند» . 🔺 در آية ديگر فرمود: «هو الّذي خلقکم من طينٍ ثمّ قضي أجلاً وأجلٌ مسمّي عنده؛(4) اوست کسي که شما را از گِل آفريد، آن گاه مدتي را براي شما عمر مقرر داشت و اجل حتمي نزد اوست» . در نهايت با توجه به اين نکات بايد گفت که اگر براي فردي مرگ فرا برسد به يقين اجل حتمي او همان بوده هرچند تا قبل از تحقق اين حادثه ممکن بود اين اجل اجل معلق بوده و به علل و عوامل خاص تغيير يابد ؛ در نتيجه قبل از تحقق اجل نمي‌‌توان دريافت که اين اجل حتمي است يا معلق . پي نوشت ها: 1 . علامه طباطبايي تفسير الميزان نشر جامعه مدرسين قم،1387ش . ، ج 7 ، ص 11 . 2 . مصطفي حسيني دشتي، معارف و معاريف نشر دانش ،قم، 1376 ش . ، ج 1، ص 533، 3 . يونس (10) آيه 49 . 4 . انعام (6) آيه 2 .  شب چراغ کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت https://eitaa.com/shabcheragh2
💡 فداکار باشید مثل انگلیسی ها حاضرن با پول مالیاتشون برای ما برنامه پخش کنن ولی تن کادر درمانیشون کیسه زباله و مشما باشه :)))) ✍️ امیر  شب چراغ کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت https://eitaa.com/shabcheragh2
12.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💡 ❌🎥 روایت امام صادق (ع) در پاسخ به زدن واجب است 🎙 آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی  شب چراغ کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت https://eitaa.com/shabcheragh2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روز تموم مادرا وخانمای کانال مبارک باشه😍 ولادت با سعادت حضرت زهرا سلام الله علیها مبارک‌💚  شب چراغ کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت https://eitaa.com/shabcheragh2
23.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تفاوت نگاه غرب و اسلام به زن از زبان رهبری  شب چراغ کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت https://eitaa.com/shabcheragh2
متن شبهه: به چه دلیل شیعیان می گویند حضرت فاطمه زهرا(علیها السلام) معصوم است؟ پاسخ شبهه: 1⃣ روایات مربوط به عصمت اهل بیت علاوه بر ، روایاتى كه شیعه و سنى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) گزارش نموده اند، فضایلى براى اهل بیت برمى شمرد كه جز با عصمت آنان سازگار نیست، چنانكه در حدیث معروف ثقلین آمده است: (انّى تارك فیكم الثقلین كتاب الله و عترتى، ما ان تمسّكتم بهما لن تضلّوا ابداً، لن یفترقا حتى یردا علىّ الحوض)(1) «من در میان شما دو چیز گران بها باقى مى گذارم، كتاب خدا و عترتم. تا وقتى كه به آن دو تمسك كنید، گمراه نخواهید شد. هیچگاه این دو از یكدیگر جدا نمى شوند، تا آنگاه كه بر سر حوض (كوثر) بر من وارد گردند». اگر اهل بیت پیامبر معصوم از گناه و خطا نبودند، پیروى از آنان همواره موجب هدایت نمى گردید و جدایى ناپذیرى آنان از قرآن، معناى روشنى نمى یافت. 2⃣ روایات مخصوص به عصمت (علیها السلام): در اینجا نیز از روایات فراوانى مى توان بهره برد، اما تنها به یكى از آنها كه محدّثین شیعه و سنّى روایت نموده اند، بسنده مى كنیم: (ان الله - تبارك و تعالى - یغضب لغضب فاطمه و یرضى لرضاها) (2) «همانا خداوند - تبارك و تعالى - با غضب فاطمه غضبناك و با رضایت او خشنود مى شود». پی نوشت: 1. برخى از منابع اهل سنت كه با عبارت كم و بیش متفاوت، این حدیث را نقل نموده اند، عبارتند از: -مسند احمد بن حنبل، ج 4، ص 366.سنن بیهقى، ج 2، ص 148.كنزالعمال، ج 1، ص 189-185. -المستدرك على الصحیحین، ج 3، ص 118.خصائص امیرالمؤمنین، ص 21. تاریخ بغداد، ج 8، ص 442. - صحیح مسلم، ج 5، ص 26 (كتاب فضائل الحكمه).الدر المنثور، ج 6، ص 7 (ذیل آیه مودّت). - و سنن ترمذى، ج 5، ص 662 (كتاب المناقب). 2. كنز العمال، ج 12، ص 111.و ر.ك: المستدرك، ج 3، ص 167. الصواعق المحرقه، ص 175. - مجمع الزوائد، ج 9، ص 203. ذخایر العقبى، ص 39.الاصابة، ج 4، ص 378. - اسدالغابة، ج 6، ص 224 و میزان الاعتدال، ج 3، ص 206. 📌 بازنشر کلیه مطالب جهت روشنگری عموم مردم ، با ذکر ، بدون ذکر منبع هم مجاز است.  شب چراغ کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت https://eitaa.com/shabcheragh2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💡 ✅ حضور زنان در ورزشگاه 🔰 موافقید یا مخالف؟ 🔹 چند روزی هست این موضوع تبدیل به اظهار نظرهای متفاوت و متضادی در فضای رسانه ای کشور شده است. 🔸 لازم دونستم چند نکته رو در این باره عرض کنم 👇👇👇👇👇👇👇👇👇