🌟تفسیر آیه ٢٢۵ از سوره مبارکه بقره:
بخش اول:👇👇
🌻اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ ما بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِما شاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ لا يَؤُدُهُ حِفْظُهُما وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ🌻
اللّه، كه جز او معبودى نيست، زنده و برپادارنده است. نه خوابى سبك او را فرا گيرد و نه خوابى سنگين. آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است، از آنِ اوست. كيست آنكه جز به اذن او در پيشگاهش شفاعت كند. گذشته و آينده آنان را مىداند. و به چيزى از علم او احاطه پيدا نمىكنند مگر به مقدارى كه او بخواهد. كرسى (علم و قدرت) او آسمانها و زمين را در برگرفته و نگهدارى آن دو بر او سنگين نيست و او والا و بزرگ است.
🌻 @shademanQ 🌻
#نکات_تفسیری 👇👇👇
✔️به مناسبت وجود كلمهى «كرسى» در آيه، رسول اكرم صلى الله عليه و آله اين آيه را «آيةالكرسى» ناميد.
✔️✔️در روايات شيعه و سنى آمده است كه اين آيه به منزلهى قلّه قرآن است و بزرگترين مقام را در ميان آيات دارد. «۱»
همچنين نسبت به تلاوت اين آيه سفارش بسيار شده است، از على عليه السلام نقل كردهاند كه فرمود: بعد از شنيدن فضيلت اين آيه، شبى بر من نگذشت، مگر آنكه آيةالكرسى را خوانده باشم. «٢»
🔶در اين آيه، شانزده مرتبه نام خداوند و صفات او مطرح شده است.
✔️به همين سبب آيةالكرسى را شعار و پيام توحيد دانستهاند.
هر چند در قرآن بارها شعار توحيد با بياناتگوناگون مطرح شده است،
مانند: «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ» ، «لا إِلهَ إِلَّا هُوَ» ، «لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ» ، «لا إِلهَ إِلَّا أَنَا»
، ولى در هيچ كدام آنها مثل آيةالكرسى در كنار شعار توحيد، صفات خداوند مطرح نشده است.
در ادامه👇👇
🔰صفات خداوند دو گونهاند، برخى صفات، عين ذات او هستند و قابل تجزيه از ذات الهى نمىباشند.
✔️مانند: علم، قدرت و حيات.
🔰 امّا برخى صفات كه آنها را صفات فعل مىنامند، مربوط به فعل خداوند است،
✔️مثل خلق كردن و عفو نمودن.
🔷 منشأ اينگونه صفات، اراده الهى است كه اگر بخواهد خلق مىكند، ولى دربارهى صفات ذات اين را نمىتوان گفت كه اگر خداوند بخواهد مىداند و اگر نخواهد نمىداند.
🔸 اگر بخواهيم صفات ذات را تشبيه كنيم، بايد بگوئيم عالم و قادر بودن براى خداوند، نظير مخلوق بودن براى انسان است.
🔹هرگز صفت مخلوق بودن از انسان جدا نمىشود، همانگونه كه هرگز صفت علم از خداوند جدا نمىشود.
در ادامه👇👇
✔️كلمه «اله» درباره هر معبودى بكار مىرود، خواه حقّ و يا باطل:
👈 «أَ فَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ» «٣»
ولى كلمه «اللّه» نام ذات مقدّس الهى است.
معبودانِ غير از خدا، از آفريدن مگسى عاجزند؛
👈 «لَنْ يَخْلُقُوا ذُباباً» «۴»
و آنان كه به پرستش غير خدا مىپردازند، از بلنداى توحيد به درههاى خوفناك سقوط مىكنند.
👈«وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَكَأَنَّما خَرَّ مِنَ السَّماءِ فَتَخْطَفُهُ الطَّيْرُ» «۵»
در ادمه👇👇
✔️✔️«لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ» اوّلين صفحه شناسنامهى هر مسلمان است.
📣اوّلين شعار و دعوت پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله نيز با همين جمله بود:
👈«قولوا لا اله الا الله تفلحوا» «۶»
همچنان كه فرمود: «من قال لا اله الا الله مخلصا دخل الجنة و اخلاصه بها ان تحجزه لا اله الاالله عما حرم الله»
هركس خالصانه شعار توحيد سر دهد، وارد بهشت مىشود و نشان اخلاص او آن است كه گفتن «لا اله الا الله» وى را از حرامهاى الهى دور سازد. «٧»
در ادمه👇👇
💢امام صادق عليه السلام فرمودند: «قول لااله الّااللّه ثمن الجنة» «٨» گفتن «لااله الّا اللّه» بهاى بهشت است.
💢 همچنان كه امام رضا عليه السلام در حديث قدسى نقل كردهاند: «كلمة لاالهالّااللّه حصنى» «٩»
كلمهى توحيد، دژ مستحكم الهى است.
💢 @shademanQ 💢
تفسیر نور
📚«۱». تفسير روح المعانى، ج ٣، و تفسير الميزان، ج ٢
📚«٢». تفسير نمونه، ج ٢، الميزان، ج ٢،
📚«٣». فرقان، ۴٣
📚«۴». حج، ٧٣
📚«۵». حج، ٣۱
📚«۶». كنزالعمّال
📚«٧». ثواب الاعمال
📚«٨». بحار، ج ٩٣
📚«٩». بحار، ج ٣
#اصول_دین_در_قرآن
تعبّد در دین
ملاحظه ی اصول و فروع دین اسلام،و تفکر در عبادات و معاملات،و تامّل در سیاسات این دین مبیّن حکمت بالغه در این مقررات است. این امری طبیعی است که درک حکمت تمام احکام،بلکه درک تمام حکمت هر حکمی،در دینی که برنامه ی سعادت انسان در تمام عوالم زندگی اوست میّسر نیست،مگر برای کسی که محیط بر آن عوالم و حوایجِ انسان در آنها،و طرق تامین آن حوایج باشد،و ندانستن حکمتِ حکمی دلیل عدم حکمت در آن حکم نیست.
و همچنان که کتاب خلقت و تکوین محکمات و متشابهاتی دارد،کتاب تشریع هم محکمات و متشابهاتی دارد،و در اثر وجود متشابهات نباید از محکمات دست برداشت،و همچنین نباید وجود متشابهات را در نظام خلقت و دین عبث و بیهوده پنداشت:
🌹و الرّاسِخونَ فِی العِلمِ یَقُولُونَ ءَامَنَّا بِه کُلُّ مِن عِندِ رَبِّنَا
(کسانی که در علم رسوخ دارند،می گویند:ایمان آوردیم به او،همه ی آنها از نزد پروردگار ماست)
سوره آل عمران آیه ۷
@shademanQ
👌 #قرآن 👈وسیله ی هدایت و رحمت
🌷🌿🌷🌿🌷
🌟وَإِنَّهُ لَهُدىً وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ🌟
و به راستی كه آن (قرآن) براى اهل ایمان، مایه ى رحمت و هدایت است. (نمل /۷۷)
@shademanQ
#پای_کلام_خدا