⛔️ آدرس های غلط آرامش (2)
🔵 تا انسان آرام نشود، خوابش نمی برد؛ شاید به همین دلیل باشد که برخی از افراد برای رسیدن به آرامش قبل از خواب، به #تخیل پناه می برند.
🔵 دوست داشتم همسر این چنینی داشته باشم ... اگر رفیق آن چنانی داشتم چه می شد! فلان رشته در فلان دانشگاه ... چه شود!!! اگر یک مدت بعد فلان چیز را بخرم کلی کیف می کنم!
❌ این افراد هر چقدر قبل از خواب، لحظات شیرین تری را تجربه کنند، در مقابلش در طول روز تلخی بیشتری را حس می کنند. چون سرعت #تخیل و #آرزو های بی سر و ته خیلی شتاب گرفته و باعث می شود محکم تر با دیوار #واقعیت روز تصادف کنند.
🟢 «لذت بردن از #واقعیت» یک هنر است و مهارت؛ باید تکنیک هایش را یاد گرفت. چون کمی زحمت دارد باعث می شود افراد بی خیال شوند و به یک چیز دم دستی مشغول شوند: «لذت بردن از #تخیل». اما نمی دانند که مثل مواد مخدر، چند لحظه ای خوش هستند ولی دردهایش چند ساعت بعد، جیغشان را در می آورد.
🔥 زودرنجی، عصبانیت و پرخاشگری، ناامیدی و بی فعالیتی، کلافگی و بی حوصلگی از عوارض مصرف داروهای مُسَکِّن «تخیل» است.
🖤 اگر این مسیر ادامه پیدا کند، انسان مثل معتادی می شود که نمی تواند اصلا فعالیتی داشته باشد. مثل یک تکه گوشت در خانه می افتد ... نه شغلی، نه مطالعه ای و نه ... .
ادامه دارد ...
✍️ آرش شادمان
خط تعالی؛ تربیت، فرهنگ، رشد فردی
https://eitaa.com/shadman
و اما چهارمین جلسه ...
خط تعالی؛ تربیت، فرهنگ، رشد فردی
https://eitaa.com/shadman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دختر سردار سلیمانی در کودکی چه رفتاری از پدرش دید؟
🔸سلسله جلسات مسئولیت پذیری
▶️ قسمت هشتم
🎙 آرمان شادمان
خط تعالی؛ تربیت، فرهنگ، رشد فردی
https://eitaa.com/shadman
⛔️ آدرس های غلط آرامش (3) - بخش اول
🔆 بلافاصله بعد از تمام شدن یک سریال، حس عجیبی از «غم» تمام وجود ما را می گیرد؛ فردا احساس می کنیم انگار یک چیزی کم است.
❤️🔥 علتش این است که با دیدن آن سریال - خصوصا اگر قسمت هایش زیاد بوده و پشت سر هم و در فاصله کوتاه دیده باشیم - با داستان، شخصیت ها و فضای فیلم «#انس» گرفته ایم؛ گویا با آن ها زندگی کرده ایم.
🚹 پس «انس» گرفتن خیلی راحت است؛ کافیست یک «شخص» یا «محیط» یا حتی «شیء» را زیاد ببینی یا با آن، مرتبط و دمخور باشی.
🛑 به همین دلیل است که در پایان سفر - های حتی یک روزه ی آخر هفته - احساس «دلگیر» بودن به ما دست می دهد.
ادامه دارد ...
✍️ آرش شادمان
خط تعالی؛ تربیت، فرهنگ، رشد فردی
https://eitaa.com/shadman
⛔️ آدرس های غلط آرامش (3) - بخش دوم
😇 حالا آیه ۲۸ سوره کهف را بخوانیم: وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ ۖ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا
یعنی ای پیامبر، شرایط سخت را با کسانی تحمل کن که در شب و روز دارند با اخلاص و خداجویی زندگی میکنند؛ اصلا حتی «نگاه» هم نکن به کسانی که اهل هوای نفس و به دنبال زرق و برق دنیا هستند و دلشان از آخرت و واقعیت غافل شده است.
✅ پس «فالو» کردن پیجهای اینستاگرام کسانی که «دنیاطلب» هستند و یا «توجه زیاد» به سبک زندگی، نشست و برخاست و رفت و آمد «طالبان هوای نفس» باعث «انس» گرفتن با «دنیا» می شود؛ چه سلبریتی باشند و چه حتی فامیل نزدیک.
🔥 «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا» (۴۱ احزاب) ولی زیاد یاد کردن، باعث «انس با خدا» میشود ...
ادامه دارد ...
✍️ آرش شادمان
خط تعالی؛ تربیت، فرهنگ، رشد فردی
https://eitaa.com/shadman
چطور یک «خصلت خوب»، نتیجه «بد» می دهد؟
#تربیت #نوجوان
✍️ آرمان شادمان
خط تعالی؛ تربیت، فرهنگ، رشد فردی
https://eitaa.com/shadman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا امام حسین (ع) با دیدن حضرت عباس آرام می شد؟
🔸سلسله جلسات مسئولیت پذیری
▶️ قسمت نهم
🎙 آرمان شادمان
خط تعالی؛ تربیت، فرهنگ، رشد فردی
https://eitaa.com/shadman
⛔️ آدرس های غلط آرامش (4) - بخش اول
◀️ در هر سنی، یک یا چند «نیاز» برجسته تر می شود؛ مثلا در یک دوره «انس گرفتن با مادر» و در یک دوره «میل بازی با اسباب بازی».
✳️ در نوجوانی میل به «مفید بودن» خیلی زیاد می شود. یعنی نوجوان و جوان دوست دارند احساس کنند «موثر» هستند؛ رفتارشان و حتی حضورشان به دیگران «فایده» می رساند.
ادامه در پیام بعدی ...
⛔️ آدرس های غلط آرامش (4) - بخش دوم
🔵 وقتی یکبار یک دختر خانم کیک درست می کند یا یک پسر موفق می شود یک نرم افزار ساده را نصب کند، احساس مفید بودن می کنند (به همین سادگی!)؛ اما این را «کافی» نمی دانند و دوست دارند این احساس، بیشتر و شدیدتر شود.
🟢 اگر «واقع بین» باشند، به صورت «تدریجی» خودشان را «رشد» می دهند؛ مثلا «خیاطی» یاد می گیرند، «برنامه نویسی» کار می کنند و کم کم احساس «مفید» بودن را تقویت می کنند.
❌ ولی اگر «واقع بین» نباشند و «طمع» و «حرص» را هم وارد کار کنند، به دنبال «آرزوهای بزرگ» در «زمان کوتاه» می روند و حتی «توانایی» خودشان را هم بررسی نمی کنند؛ مثلا می گویند باید مدرک «فوق تخصص جراحی قلب» را از یکی از کشورهای «اروپا» بگیرم! فقط و فقط دلم اینطور راضی می شود و احساس مفید بودن می کنم (در حالی که استعداد «فنی» دارد!!!)
🛑 مشکل از اینجا شروع می شود که برای «دکتر» شدن باید خیلی درس بخواند و «درس خواندنِ» خشک و خالی، هیچ احساس مفید بودنی به او نمی دهد. حتی اگر وارد دانشگاه شود، بعدا باید کارهای پژوهشی کند که اصلا حال و حوصله اش را ندارد!
😕 از یک جا رانده شده (رها کردن کارهای فنی که خیلی برایش لذت داشت) و از یک جا مانده (قبول نشدن در کنکور تجربی برای پزشکی)؛ خلاصه زندگیِ بسیاری از نوجوانانی که با «رویای بیشتر مفید بودن» وارد مسیری می شوند که «واقعی» نیست و فقط برایشان «تلخی» دارد.
🔆 قابل توجه والدین و فرهنگیان: محدود کردن نوجوان به درس خواندن برای کنکور و منع کردن او از هر فعالیت دیگر باعث می شود «بنزین» (انگیزه) او برای «درس خواندن» تمام شود! چون احساس «مفید» بودن نمی کند و به تدریج «بی حوصله» می شود. پس «کَره» تلخِ «درس خواندن» را باید با «مربا»ـی شیرینِ «فعالیت نشاط آور» مخلوط کرد! تعداد کمی از «نوجوانان» هستند که «درس خواندنِ» خشک و خالی برایشان لذت بخش است؛ فرزندتان را با آن تعداد کم «مقایسه» نکنید!
ادامه دارد ...
✍️ آرش شادمان
خط تعالی؛ تربیت، فرهنگ، رشد فردی
https://eitaa.com/shadman
نتایج یک تحقیق پس از ۱۲ سال بررسی روی نوجوانان
✍️ آرمان شادمان
خط تعالی؛ تربیت، فرهنگ، رشد فردی
https://eitaa.com/shadman
⛔️ آدرس های غلط آرامش (5)
🛑 پدری که برای نمره خوب کارنامه فرزند کلاس هفتمی خودش موتور می خرد، برای کلاس هشتم چه می کند؟ ماشین می خرد؟! لابد جایزه قبولی کنکورش «هواپیما» است.
❌ کسی که دائما چشمش به نامحرم باز است و همسرش را با آن ها مقایسه می کند، کم کم نسبت به همسر خودش «دلزده» می شود.
📱 هنوز نصف آپشن های گوشی ش را استفاده نکرده ولی همین که می بیند رفیقش گوشی جدید خریده، وسوسه می شود همان را بخرد!
🚗 بهترین ماشین را سوار می شود ولی راضی نیست؛ چون شنیده «ایلان ماسک» یک ماشین اختصاصی دارد که کارخانه فقط برای او ساخته است، دلش هوای آن کرده است!
🔥 رابطه «رضایت» و «انتظار» (توقع) معکوس است؛ هر چه «توقعات» بالاتر برود، «رضایت» کمتر می شود.
✳️ برای «رضایت از زندگی» داشتن «امکانات» کافی نیست؛ باید «احساسات» را هم مدیریت کرد؛ وگرنه می شود ده تا شرکت و کارخانه و آپارتمان و ماشین داشت ولی هنوز ناراضی بود؛ چون سودای ویلا در آنتالیا یا آرزوی خانه در تورنتو به دلش مانده است.
😇 أوحَى اللّه ُ تعالى إلى داوودَ عليه السلام : وَضَعتُ الغِنى في القَناعَةِ و هُم يَطلُبُونَهُ في كَثرَةِ المالِ فلا يَجِدُونَهُ (بحار الأنوار: ج78 ص453)
خداوند متعال به داوود عليه السلام وحى كرد: من توانگرى را در قناعت نهاده ام، اما مردم آن را در فراوانى مال مى جويند؛ از اين رو نمى يابندش
✍️ آرش شادمان
خط تعالی؛ تربیت، فرهنگ، رشد فردی
https://eitaa.com/shadman
گزارش پلیس آمریکا و یک نکته
✍️ آرمان شادمان
خط تعالی؛ تربیت، فرهنگ، رشد فردی
https://eitaa.com/shadman
69.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ماجرای خراب شدن کولر هال ...
🔸سلسله جلسات مسئولیت پذیری
▶️ قسمت دهم
🎙 آرمان شادمان
خط تعالی؛ تربیت، فرهنگ، رشد فردی
https://eitaa.com/shadman
چرا «نوجوان» ها یکدنده اند؟!
✍️ آرمان شادمان
خط تعالی؛ تربیت، فرهنگ، رشد فردی
https://eitaa.com/shadman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥 نکاتی پیرامون «کمال گرایی افراطی» (1)
❤️ افراد «عاطفی» به شدت به دنبال «جلب توجه» هستند؛ دوست دارند «دیده» شوند.
👀 برای اینکه «به چشم بیایند»، باید «بهتر» باشند؛ چهره بهتر، علم بیشتر، مدرک بالاتر، قدرت بیشتر و ... .
🔆 اما دست بالای دست زیاد است، اگر نمره ی 18 بگیرند، نمره 19 یا 20 هم وجود دارد؛ پس برای اینکه بیش از بقیه به چشم بیایند، باید به بالاترین نمره (20) برسند.
✳️ و برای اینکه «کانون توجه» قرار بگیرند، باید در «همه زمینه ها» «بی نقص» باشند. تا هرجا اسم هر مهارت، کار، علم و فعالیتی بیاید، بگویند «فلانی»!
🔴 به این حالت (به دنبال «بی نقص بودن») می گویند: کمال گرایی افراطی
💥 این ویژگی انسان را دچار «اضطراب»، «ناراحتی»، «عصبانیت» و حال های بد عمیق و پشت سر هم می کند.
ادامه دارد ...
✍️ آرش شادمان
خط تعالی؛ تربیت، فرهنگ، رشد فردی
🌐 تارنما: 2Shadman.ir
❇️ کانال ایتا: https://eitaa.com/shadman
📣 کلاس هفتگی «فرزندپروری»
🔥 نکات کاربردی تربیت کودک (سن 4 تا 12 سال)
✳️ ویژه مادران
🕒 زمان: سه شنبه ها بعد از نماز عشا
🕌 مکان: بوشهر، خیابان شهید چمران (چهارباندی سابق)، خیابان شهدای جفره، مسجد و حسینیه حسینیه سلمان فارسی
🌐 تارنما: 2Shadman.ir
❇️ کانال ایتا: https://eitaa.com/shadman
🔷 محبت طلبی
موضوع سخنرانی «فاطمیه دوم»
🔷 زمان: از یکشنبه (11 آذر) به مدت 5 شب
🔷 مکان: خیابان شهید چمران (چهارباندی سابق)، خیابان شهدای جفره، مسجد و حسینیه سلمان فارسی
خط تعالی؛ تربیت، فرهنگ، رشد فردی
🌐 تارنما: 2Shadman.ir
❇️ کانال ایتا: https://eitaa.com/shadman
حرکت بعضی از کشور ها برای ممنوعیت «فضای مجازی» تا اواسط «نوجوانی»
🔷 قبلا استفاده از «فضای مجازی» در دنیا برای «کودکان» دارای ممنوعیت و یا محدودیت بسیار شدید بود
🔷 اما اخیرا کشور های مختلفی پا را فراتر گذاشته اند و می خواهند حتی تا اواسط «نوجوانی» نیز آن را ممنوع کنند.
🔷 دولت استرالیا به تازگی یک لایحه به پارلمان داده است که رسانه های اجتماعی برای نوجوانان زیر 16 سال ممنوع باشد.
🔷 وزرای انگلیس نیز در حال بررسی همین قانون (ممنوعیت زیر 16 سال) در کشور خود هستند
🔷 دولت نروژ نیز قصد دارد ممنوعیت را از سن 13 سال (کودکی) به 15 سال (اواسط نوجوانی) منتقل کند.
🔷 فرانسه قبلا (سال 2023) رسانه های اجتماعی را تا زیر 16 سال ممنوع کرده بود / نیوزویک
✍️ آرمان شادمان
خط تعالی؛ تربیت، فرهنگ، رشد فردی
🌐 تارنما: 2Shadman.ir
❇️ کانال ایتا: https://eitaa.com/shadman
آیا بعد از مرگ، همچنان «تربیت» ادامه دارد؟
یک روایت جالب در همین زمینه (به مناسبت ایام فاطمیه)
✍️ آرمان شادمان
خط تعالی؛ تربیت، فرهنگ، رشد فردی
🌐 تارنما: 2Shadman.ir
❇️ کانال ایتا: https://eitaa.com/shadman
چرا گاهی حرف های ما تاثیر نمی گذارد؟
✍️ آرمان شادمان
خط تعالی؛ تربیت، فرهنگ، رشد فردی
🌐 تارنما: 2Shadman.ir
❇️ کانال ایتا: https://eitaa.com/shadman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 افراد مسئولیت پذیر در نهایت شبیه چه کسانی شدند
🔸سلسله جلسات مسئولیت پذیری
▶️ قسمت یازدهم
🎙 آرمان شادمان
خط تعالی؛ تربیت، فرهنگ، رشد فردی
🌐 تارنما: 2Shadman.ir
❇️ کانال ایتا: https://eitaa.com/shadman
🔥 نکاتی پیرامون «کمال گرایی افراطی» (2)
✳️ وقتی والدین می خواهند «فرزند»ـشان «بی نقص» باشد، کم کم رفتارهایی مثل موارد زیر را انجام می دهند:
1️⃣فرستادن به کلاس های مختلف علمی (ریاضی و زبان)، مهارتی (برنامه نویسی و فن بیان) و ورزشی (فوتبال و رزمی) در حالی که فرزندشان تمایلی ندارد و تا حدی که فرزندشان خسته می شود.
2️⃣اصرار زیاد برای فرستادن فرزندشان به رشته های تحصیلی پرطرفدار (مثل تجربی و ریاضی) و دانشگاه های خاص (تهران و شریف) برای اینکه هم فرزندشان و هم خودشان دارای جایگاه و پرستیژ اجتماعی شوند.
3️⃣فشار آوردن برای انتخاب شغل های خاص (خصوصا کارمندی و مدیریتی) برای خراب نشدن وجهه و آبروی خانوادگی و افتخار کردن به فرزند!
4️⃣دخالت در انتخاب و شیوه ازدواج فرزندان: مثلا با کسی ازدواج کنند که با کلاس باشد، پولدار باشد، زیبا باشد و ... (در حالی که فرزندشان به صورت عاقلانه (نه از روی جوگیری) شخص دیگری را پسندیده است).
🟢توصیه های منطقی در موارد بالا مشکلی ندارد؛ اما نباید با الزام، اجبار و فشار باشد تا اولا فرزند «اختیار» داشته باشد و ثانیا «اذیت» نشود.
🔵والدین در بسیاری از موارد از سر «دلسوزی» کارهای بالا را انجام می دهند؛ اما «کار غلط» در هر صورت غلط است، حتی اگر با «نیت» درست باشد.
🔴معمولا والدین برای کارهای بالا توجیه دارند؛ مثلا می گویند من نمی توانم بنشینم و بدبختی فرزندم را ببینم!، الان نمی فهمد این کارها به نفعش است ولی بعدا متوجه می شود! و ... .
✍️ آرش شادمان
خط تعالی؛ تربیت، فرهنگ، رشد فردی
🌐 تارنما: 2Shadman.ir
❇️ کانال ایتا: https://eitaa.com/shadman
یک «روش تربیتی قوی» برای انجام رفتار هایی که «سخت» هستند
✍️ آرمان شادمان
خط تعالی؛ تربیت، فرهنگ، رشد فردی
🌐 تارنما: 2Shadman.ir
❇️ کانال ایتا: https://eitaa.com/shadman
🔥 نکاتی پیرامون «کمال گرایی افراطی» (3)
✳️ وقتی برخی مردها می خواهند «همسر»ـشان «بی نقص» باشد، ممکن است کم کم دارای احساسات یا رفتارهایی زیر شوند:
😬 انتظار دارند خانه در تمامی لحظات روز تمیز باشد و حتی یک خودکار روی زمین نباشد
🤒 همسرشان مریض نشود و اگر میشود، ناله و ابراز درد نداشته باشد.
😲 توقع محبت کردن یا احترام گذاشتن بیش از حد از او دارند
😵 در انجام کارهای خانه، او را با مادر خودشان - که چند بچه بزرگ کرده و با تجربه است - مقایسه می کنند
🤯 انتظار دارند از نظر ظاهر، زیبایی و جذابیت هایی را داشته باشد که در فیلم ها می بیند؛ چیزهایی که با عمل های جراحی و آرایش های زیاد به دست آمده ...
✍️ آرش شادمان
خط تعالی؛ تربیت، فرهنگ، رشد فردی
🌐 تارنما: 2Shadman.ir
❇️ کانال ایتا: https://eitaa.com/shadman