﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۷۹):
● از راست:
1- رزمنده محمود حدادیان (بیسیم چی شهید سردار حسین مرادی در عملیّات والفجر 10)
2- شهید وحدت جانباز دفاع مقدّس، پاسدار سردار حسین مرادی
3- رزمنده ..............
4- جانباز احمد پور باقری
5- جانباز طلبه احمد دانشی
6- و ................
7- رزمنده بسیجی طلبه روح الله ایرانژاد (حضرت حجت الاسلام روح الله ایرانژاد امام جمعۀ نرماشیر)
● (سال 1366، عملیّات والفجر 10 مناطق عملیّاتی غرب کشور)
🌷 سعادت در شهادت است:
● امام خمینی (ره): "روز خوشى و سعادت ما روزى است كه از اين دنياى آلوده و انباشته از درد و رنج و بلا راحت شويم.
عيد ما و روز سعيد ما در شهادت است.
زندگانى در اين روزگار براى مسلمين خوش و گوارا نيست.
ما زندگى در سايه حكومت جباران و ستمكاران را نمىخواهيم و براى همه گونه حوادثى آمادهايم".
■ (صحيفه امام، ج1، ص 163).
﷽ 🎇 💘 عشق (۴۷):
💘 «عشق بازی» برادر امام هادی (ع) وسیله ای برای هتک حرمت امام:
● حسين بن حسن از يعقوب بن ياسر روايت كرده كه گفت: متوكل (باطرافيانش) ميگفت: واى بر شما كار ابن الرضا (امام هادى عليه السّلام) مرا درمانده و عاجز كرده هر چه كوشش كرده ام كه با من مي گسارى و همنشينى كند او خوددارى ميكند،
و هر چه كوشش كرده ام كه فرصتى از او در اين باره بدست آورم چنين فرصتى نيافته ام (كه در نتيجه او را پيش مردم ميگسار و گنهكار معرفى كنم)
يكى از حاضرين گفت: اگر آنچه خواهى از او بدست نيايد و چنين فرصتى از او پيدا نكنى پس بوسيله برادرش موسى اين مقصود را انجام ده كه او تا بتواند در خوانندگى و نوازندگى و لهو و لعب كوتاهى نكند،
مي خورد و مى نوشد و «عشق» ميورزد و ميخوارگى كند، پس او را بخواه و در انظار و برابر چشم مردم او را باين كارها وادار كن و در نتيجه در ميان مردم خبر به پيچد كه ابن الرضا چنين كرده،
و مردم ميان او و برادرش فرقى نگذارند، هر كس نيز كه او را بشناسد (وقتى چنين بداند) برادرش را نيز متهم بكارهاى او مى كند (و مقصود تو در هر حال انجام خواهد شد)
متوكل گفت: بنويسيد او را محترمانه به سامره بفرستند، پس موسى را با احترام تمام به سامره فرستادند و متوكل دستور داد همه بنى هاشم و سرلشكران و ديگر مردمان به استقبال او روند،
و تصميم بر اين بود (يا با موسى قرار بسته بودند) كه چون به سامره رود زمين هائى را به او واگذار كند و ساختمانى در آنجا برايش بنا كند،
و ميگساران و زنان خواننده نزد او بفرستد و دستور داده بود با او احسان كنند و در باره اش خوشرفتارى شود. و خانه زيبائى جداگانه برايش آماده سازند كه خود متوكل در آنجا بديدنش رود.
چون موسى به سامرا رسيد حضرت امام هادى (ع) در پل «وَصيف» كه جايى بود براى استقبال از آنان كه به شهر سامرا وارد ميشدند، بديدار موسى رفت و بر او سلام كرده و احترامات لازمه را بجا آورد آنگاه باو فرمود:
همانا اين مرد تو را به اين شهر آورده كه آبرويت بريزد، و پرده حرمتت بدرد، و از ارزش تو بكاهد، مبادا نزد او اقرار كنى كه هيچ گاه شراب خورده اى؟
اى برادر از خدا بترس كه مرتكب گناهى شوى! موسى گفت: اكنون كه مرا براى اين كار خواسته است چاره من چيست؟
فرمود: از ارزش و رتبه خود مكاه، و نافرمانى پروردگار خويش مكن، و كارى كه آبرويت را بريزد انجام مده، زيرا اين مرد مقصودى جز ريختن آبرو و پرده درى تو ندارد!
موسى نصيحت حضرت هادى را نپذيرفت، و آن حضرت هر چه باو اصرار كرد و او را پند داد او از سخن خود دست بر نداشت و زير بار نصيحتهاى آن حضرت نرفت،
همين كه حضرت ديد موسى اندرز او را نمى پذيرد فرمود: حال كه چنين است پس بدان كه آن مجلسى كه تو ميخواهى با او يك جا جمع شويد هرگز فراهم نخواهد شد،
راوى گويد: موسى سه سال در سامرا ماند و هر روز به در خانه متوكل مى آمد (كه بنزد او رود) به او ميگفتند: امروز متوكل سر گرم كارى است (كه ملاقات با او ميسور نيست)
پس آن روز ميرفت و فردا مى آمد به او ميگفتند: امروز مست است، روز ديگر مى آمد ميگفتند: امروز دوا خورده، و هم چنان سه سال بر اين منوال گذشت تا اينكه متوكل كشته شد، و در مجلس شراب و ميخوارگى با او نشست".
■ (ارشاد، ترجمه رسولى محلاتى، ج2، ص: 294).
......................................
💥 (مَّا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِّن قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ)
"ﺧﺪﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﻴﭻ ﻣﺮﺩﻱ ﺩﺭ ﺩﺭﻭﻧﺶ ﺩﻭ ﻗﻠﺐ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﺍﺩﻩ ". (الأحزاب، ٤)
﷽ 🎇 ⚰ مرگ (۹۴):
⚰ تسلی در مرگ عزیزان
● روایت شده که فاطمۀ زهرا (س) بعد از مرگ پیامبر (ص) میفرمود:
"وقتی که مرگ بین من و پیامبر (ص) جدائی افکند، خودم را از فراق پیامبر که حضرت محمّد است چنین تسلّی میدهم:
به خودم میگویم سرانجام راه ما به سوی مرگ است، اگر کسی امروز نمیرد فردا خواهد مُرد".
■ (مناقب، ابن شهرآشوب، ج1، ص 238).
.........................................
💥《 كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ》. (آل عمران، ۱۸۵).
ﻫﺮ ﻛﺴﻲ ﻣﺮﮒ ﺭﺍ میﭼﺸﺪ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﺎﻣﻞ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﻰﺷﻮﺩ.
🎇 گروه طرح جمع آوری داروهای مازاد منازل
https://eitaa.com/joinchat/2132672861C9f99b2660a
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۸۰):
● ایستاده از راست:
1- جانباز عباس اسماعیلی زاده (برادر جانباز محمّد اسماعیلی زاده و جانباز علی اسماعیلی زاده)
2- رزمنده موسی شیرخانی
3- جانباز محمّد اسماعیلی زاده (برادر جانباز عباس اسماعیلی زاده و جانباز علی اسماعیلی زاده)
4- جانباز پاسدار سردار (حاج) علی یزدانپناه
5- رزمنده ........
● نشسته از راست:
1- رزمنده رضا رضوانی
2- رزمنده علی زنگی (معینیان)
3- رزمنده عبلس دهقان (جهان آرا)
4- جانباز جواد قادرآبادی (امینیان) فرزند نعمت الله.
🌷 خِیر بودن جنگ
امام صادق (ع) از پدرانش روایت میکند که رسول خدا (ص) فرمود: خير و خوبى با شمشير و در سايه شمشير بدست مىآيد. مردم جز با شمشير راست نمىشوند. شمشير كليد بهشت و دوزخ است".
■ (الكافي، ج5، ص 2).
﷽ 🎇 🌼 امام زمان (عج) (۱۸۵):
🌼 صاحب الامر کیست؟
● ابو حمزه گويد: خدمت امام صادق (ع) رسيدم و عرض كردم: صاحب الامر شمائيد؟
فرمود نه، گفتم: پسر شماست؟ فرمود: نه.
گفتم، پسر پسر شما است؟ فرمود: نه،
گفتم: پسر پسر پسر شماست؟ فرمود: نه،
گفتم: پس او كيست؟
فرمود: همان كسى است كه زمين را پر از عدالت كند، چنان كه پر از ستم و جور شده باشد،
او در زمان پيدا نبودن امامان بيايد، چنان كه رسول خدا (ص) در زمان پيدا نبودن رسولان مبعوث شد.
■ (أصول الكافي، کلینی، (متوفای 329 هجری قمری)، ترجمه مصطفوى، ج2، ص: 141).
...................................
💥 《وَ نُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ》. ( القصص، ۵)
ﻭﻟﻲ ﻣﺎ ﻣﻲﺧﻮﺍﺳﺘﻴﻢ ﺑﺮ ﺑﻨﻲﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ﻛﻪ ﺳﺎﻝﻫﺎ ﺩﭼﺎﺭ ﻣﺤﺮﻭﻣﻴﺖ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﻧﻌﻤﺘﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺒﺨﺸﻴﻢ، ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﻟﮕﻮی ﻣﺮﺩم ﻭ ﻭﺍﺭﺙ ﻛﻨﻴﻢ.
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۸۱):
● از سمت راست:
1- جانباز بسیجی محمّد (محمود) حسین زاده
2- جانباز بسیجی سهیل ثقفی، برادر جانباز بسیجی سیامک ثقفی
3- جانباز بسیجی عباس مثنوی پور
4- رزمنده بسیجی محمود طالب الدینی
🌷 جهاد و لزوم بازداری دشمن از سلطه:
● اشعث بن قيس كندى به امام علی (ع) از روی سرزنش گفت: چرا آن گونه كه عثمان رفتار كرد، عمل نكردى؟ على (ع) فرمود: اى دوزخى! مى خواستى آن گونه كه پسر عفان رفتار كرد، عمل كنم؟!
اى پسر قيس! از شر آنچه مى گويى به خدا پناه مى برم! به خدا سوگند! آنچه را كه پسر عفان كرد حتى مايه شرم كسى است كه دين ندارد و حق را نمى شناسد!
پس چگونه چنان كنم؟! در حالى كه بيّنه خدائى دارم و حجّت پروردگارم در دستم است و حق با من است!
به خدا سوگند! اگر انسانى به دشمنش اجازه دهد كه گوشتش را ببرد و پوستش را بدرد و استخوانش را بشكند و خونش را بريزد، در حالى كه مى تواند او را از اين كار باز دارد، چنين ذلتى ناشى از گناه سنگين او و سستى عقل و ضعف قلب او است.
اى پسر قيس تو اين گونه باش، اما من اين گونه نيستم. به خدا سوگند! اگر دستم به چنين فردى برسد با شمشير مشرفيّ (نام نوعی شمشیر) چنان بر او بنوازم كه از بستر خواب بپرد و كف و مچى برايش نماند و بعد خداوند هر چه خواهد بكند".
■ (تاريخ سياسى صدر اسلام، ترجمه كتاب سليم، ص 176).
﷽ 🎇 ⚽️ بازی (۳۰):
⚽️ بازی و قساوت قلب و ایجاد نفاق:
● زيد نرسى روايت مى كند كه امام صادق (ع) در ضمن حديثى درباره كسى كه براى سرگرمى و خوشگذرانى به شكار مى رود، فرمود:
«مؤمن از اين كارها بركنار است. طلب آخرت او را از لهو باز داشته است .... و به تحقيق، مؤمن از همه اينها بركنار است.
او را با لهو و سرگرمى چه كار! بى گمان لهو قساوت قلب و نفاق به دنبال مى آورد.
هنگامى كه چوگان بازى مى كنى، شيطان همراهت مى دود و فرشتگان از تو مى گريزند و اگر در اين راه به تو صدمه اى وارد شود، پاداش ندارى. و هر كه را اسبش بر زمين اندازد و بميرد، وارد آتش مى شود".
■ (منابع فقه شيعه، ج22، ص: 421).
......................................
💥 ﷽《فَذَرْهُمْ يَخُوضُوا وَ يَلْعَبُوا حَتَّىٰ يُلَاقُوا يَوْمَهُمُ الَّذِي يُوعَدُونَ》. (الزخرف/ ٨٣)
ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭ ﺗﺎ ﻓﺮﻭ ﺭﻭﻧﺪ ﻭ ﺳﺮﮔﺮم ﺑﺎﺯﻱ ﺷﻮﻧﺪ ﺗﺎ ﺁﻥ ﺭﻭﺯﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻭﻋﺪﻩ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ ﺩﻳﺪﺍﺭ ﻛﻨﻨﺪ.
⛷⛹♂🏑🏈🏓🏀🥏⛸🏌🏸🎱🛹🥅
﷽ 🎇💥 آیات نورانی تر (۱۴۱):
💥ضرورت ايمان به عالم غیب:
● در آیه ی ۳ از سوره بقره در صفات متقین میخوانیم: "متقین كسانى هستند كه ايمان به غيب دارند". (الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ).
● غيب و شهود دو نقطه مقابل يكديگرند، عالم شهود عالم محسوسات است، و جهان غيب ما وراء حس، زيرا غيب در اصل به معنى چيزى است كه پوشيده و پنهان است و چون عالم ما وراء محسوسات از حس ما پوشيده است به آن غيب گفته مى شود.
کسی که عالِم به غیب و شهود است خود پروردگار است چنانکه در قرآن كريم مى خوانيم
«عالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِيمُ» "خداوندى كه به غيب و شهود، پنهان و آشكار دانا است و او است خداوند بخشنده و رحيم". (حشر- 22).
● ايمان به غيب درست نخستين نقطه اى است كه مؤمنان را از غير آنها جدا مى سازد و پيروان اديان آسمانى را در برابر منكران خدا و وحى و قيامت قرار مى دهد و به همين دليل نخستين ويژگى پرهيزكاران ايمان به غيب ذكر شده است.
مؤمنان به عالم غیب مرز جهان ماده را شكافته، و خويش را از چهار ديوارى آن گذرانده اند، آنها با اين ديد وسيع با جهان فوق العاده بزرگترى ارتباط دارند در حالى كه مخالفان آنها اصرار دارند انسان را همچون حيوانات در چهار ديوارى جهان ماده محدود كنند، و اين سير قهقرايى را تمدن و پيشرفت و ترقى نام مى نهند!
در مقايسۀ درك و ديد اين دو، به اينجا مى رسيم كه مؤمنان به غيب عقيده دارند جهان هستى از آنچه ما با حس خود درك مى كنيم بسيار بزرگتر و وسيعتر است، سازنده اين عالم آفرينش، علم و قدرتى بى انتها، و عظمت و ادراكى بى نهايت دارد، او ازلى و ابدى است.
عالم را طبق يك نقشه بسيار حساب شده و دقيق پى ريزى كرده، در جهان انسانها، روح انسانى فاصله زيادى ميان آنان و حيوانات ايجاد كرده، مرگ به معنى فنا و نابودى نيست، بلكه يكى از مراحل تكاملى انسان و دريچه اى است به جهان وسيعتر و پهناورتر.
در حالى كه يك فرد مادى معتقد است جهان هستى محدود است به آنچه ما مى بينيم و علوم طبيعى براى ما ثابت كرده است:
"قوانين طبيعت يك سلسله قوانين جبرى است كه بدون هيچگونه نقشه و برنامه اى پديد آورنده اين جهان است، نيروى خلّاقۀ عالم حتى به اندازه يك كودك خُردسال هم عقل و شعور ندارد،
بشر جزئى از طبيعت است و پس از مرگ همه چيز پايان مى گيرد، بدن او متلاشى مى گردد، و اجزاى آن بار ديگر به مواد طبيعى مى پيوندند، بقايى براى انسان نيست و ميان او و حيوان چندان فاصلهاى وجود ندارد".
آيا اين دو انسان با اين دو طرز تفكر با هم قابل مقايسه اند؟! آيا خط سير زندگى و رفتار آنها در اجتماع يكسان است.
اولى نمى تواند از حق و عدالت و خير خواهى و كمك به ديگران صرف نظر كند، و دومى دليلى براى هيچگونه از اين امور نمى بيند، مگر آنچه در زندگى مادى او براى امروز يا فردا اثر داشته باشد،
به همين دليل در دنياى مؤمنان راستين برادرى است و تفاهم، پاكى است و تعاون، در حالى كه در دنيايى كه ماديگرى بر آن حكومت مى كند، استعمار است و استثمار، و خونريزى است و غارت و چپاول،
و اگر مى بينيم قرآن نقطه شروع تقوى را در آيات فوق، ايمان به غيب دانسته دليلش همين است.
● در اينكه آيا ايمان به غيب در اينجا تنها اشاره به ايمان به ذات پاك پروردگار است، و يا غيب در اينجا مفهوم وسيعى دارد كه عالم وحى و رستاخيز و جهان فرشتگان و به طور كلى آنچه ما وراى حس است شامل مى شود، در ميان مفسران بحث است.
از آنچه گفتيم كه ايمان به جهان ما وراء حس، نخستين نقطه جدايى مؤمنان از كافران است روشن مى شود كه غيب در اينجا داراى همان مفهوم وسيع كلمه مى باشد، به علاوه تعبير آيه مطلق است، و هيچگونه قيدى در آن وجود ندارد كه به معنى خاصى محدودش كنيم.
و اگر مى بينيم در بعضى از روايات اهل بيت (ع) غيب در آيه فوق تفسير به امام غائب حضرت مهدى (سلام اللَّه عليه) شده كه به عقيده ما هم اكنون زنده است و از ديده ها پنهان مى باشد، منافاتى با آنچه در بالا گفتيم ندارد،
چرا كه رواياتى كه در تفسير آيات وارد شده و نمونه هاى فراوانى از آن را بعداً ملاحظه خواهيد كرد غالبا مصداقهاى خاصى را بيان مى كند، بى آنكه به آن مصداق محدود باشد.
روايات فوق در حقيقت مى خواهد وسعت معنى ايمان به غيب و شمول آن را حتى نسبت به امام غائب (ع) مجسم كند،
حتى مى توان گفت ايمان به غيب معنى وسيعى دارد كه ممكن است با گذشت زمان حتى مصداقهاى تازه اى پيدا كند.
■ (تفسير نمونه، ج1، ص ۷۲-۷۰).
.............................
💥 《كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِّيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ》 (ص/ 29)
(اين) كتاب مباركى است كه به سوى تو فرو فرستاديم تا در آيات آن تدبّر كنند و خردمندان متذکر شوند.
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۸۲):
● از سمت راست:
1- رزمنده رضا حسین پور
2- رزمنده (مرحوم) علی برائی نژاد
3- پاسدار سردار حاج عباس طوسی فرمانده گردان 407 بم
4- جانباز پاسدار علی رستم آبادی (فرزند ابراهیم)
5- رزمنده حسین صالحی مقدم
🌷 شهید در احکام فقهی
● سؤال 193- سربازى در جبهه خمپاره به او مىخورد و همانجا پس از گفتن شهادتين شهيد مىشود آيا بر آن شهيد غسل و كفن لازم است يا نه؟
جواب - در فرض مرقوم غسل و كفن ساقط است".
● س 195 - اگر رزمندهاى كه در فاصله زيادى از خط مقدم جبهه، با توپ دور برد و يا ضد هوائى مشغول شليك به دشمن است، مورد هجوم هوائى دشمن قرار بگيرد و كشته شود چه حكمى دارد؟
جواب - در موارد مذكوره حكم شهيد دارند".
■ (استفتاءات، امام خمینی (ره)، ج1، ص 80).
﷽ 🎇 💝ازدواج (۱۶۹):
💝 استحباب دوست داشتن همسر و مطلع ساختن زن از آن و كراهت زيادهروى در آن (۲):
● عقبة بن خالد گويد: نزد امام صادق (ع) آمدم. حضرت (از اندرون) نزد من آمد سپس فرمود: "اى عقبه اين زنان، ما را از تو باز داشتند".
● اميرالمؤمنين (ع) فرمود: "عشق زياد نسبت به زنان خوى احمقان است".
● اميرالمؤمنين على (ع) فرمود: "زن عقربى است كه نيشش شيرين است".
● اصبغ بن نباته گويد: "اميرالمؤمنين (ع) فرمود: فتنهها سه تاست: حبّ زنان كه آن شمشير شيطان است و شرب خمر كه آن دام شيطان است و حبّ درهم و دينار (پول) كه آن تير شيطان است
هركس كه زنان را دوست بدارد از زندگىاش بهرهمند نمىگردد و هركس كه شراب را دوست بدارد بهشت بر او حرام گردد و آن كس كه درهم و دينار را دوست دارد او بنده دنياست.
● اميرالمؤمنين (ع) فرمود: عيسى بن مريم (ع) فرمود: دينار (پول) مرض دين است و عالم طبيب دين. اگر ديديد كه طبيب، درد و مرض (پول) را به سوى خويش مىكشد او را متهم سازيد و بدانيد كه او خيرخواه ديگران نيست".
● از رسول خدا (ص) روایت شده كه فرمود: "اولين چيزى كه بدان معصيت خدا شكل گرفت شش چيز بود حبّ دنيا و حبّ زنان ...".
● از معصوم (ع) روایت شده که فرمود: "دينداران علاماتى دارند كه بدانها شناخته مىشوند (تا آنجا كه گويد) قلّت مراقبت زنان و يا گويد قلّت همراهى با زنان".
● از امام معصوم (ع) كه: "چهار چيز دلها را فاسد مىكند خلوت با زنان و گوش دادن به آنان".
■ (منابع فقه شيعه، ج25، ص: 119).
......................................
💥 《وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَىٰ فَانكِحُوا مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاءِ مَثْنَىٰ وَ ثُلَاثَ وَ رُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَلَّا تَعُولُوا》. (نساء/ ۳)
ﺍﮔﺮ ﻭﺍﻗﻌﺎً ﻣﻲﺗﺮﺳﻴﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥِ ﺑﺪﻭﻥﭘﺪﺭ ﺑﻪﻋﺪﺍﻟﺖ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻧﻜﻨﻴﺪ، ﺑﺎ ﺁﻥﻫﺎ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻧﻜﻨﻴﺪ؛ ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺎ ﺩﻭ ﻳﺎ ﺳﻪ ﻳﺎ ﭼﻬﺎﺭ ﺯﻥِ ﺩﻳﮕﺮی ﻛﻪ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺣﻠﺎﻝﺍﻧﺪ، ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻛﻨﻴﺪ.
ﺑﺎﺯ ﺍﮔﺮ ﻣﻲﺗﺮﺳﻴﺪ ﻛﻪ ﺑﻴﻦ ﭼﻨﺪ ﻫﻤﺴﺮ ﺑﻪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻧﻜﻨﻴﺪ، ﺑﻪ ﻳﮏ ﺯﻥِ ﺁﺯﺍﺩ ﻳﺎ ﻛﻨﻴﺰﻫﺎ ﻛﻪ ﺣﻘﻮﻕ ﻛﻤﺘﺮی ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺍﻛﺘﻔﺎ ﻛﻨﻴﺪ. ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺳﻔﺎﺭﺵﻫﺎ ﺍﺯ ﺍﻧﺤﺮﺍﻓﺘﺎﻥ ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی ﻣﻲﻛﻨﺪ.
﷽ 🎇 🎵 موسیقی (۶۲):
🎵کشتن زن آوازه خوان در فتح مکّه:
● وقتی رسول خدا (ص) مکه را فتح کرد فرمود تا اعلام کنند هر کس در خانۀ خویش مانده یا به مسجد رفته و یا به خانۀ ابوسفیان برود در امان باشد.
تنها خون چند زن و مرد مشترک را هدر اعلام کرد و از مسلمانان خواست که هر کجا آنان را دیدند و لو چسبیده به پرده کعبه بود بکشند این افراد عبارت از چند زن و مرد بودند.
از زنان هند دختر «عَتَبه بن ربیعه» و همسر ابوسفیان (بخشوده شد)، امّا ساره مولای عمرو بن هاشم و دو کنیز آوازه خوان با نام قُرَیبه و قرینا (یکی کشته شد، دومی گریخت و بعد تأمین گرفت) که متعلق به «ابو اخطل» نامی بودند کشته شدند.
عبد الله بن اخطل مولای آن دو زن آوازه خوان نیز در شمار کشته شدگان بود. او در حالی که بر پرده های کعبه آویزان بود، کشته شد. او از مرتدان بود و اشعاری در هجو اسلام می سرود و به کنیزانش می داد تا آن اشعار را به غنا بخوانند.
در تمام سیره پیامبر میتوان شاهد بود که حضرت از نقش تبلیغاتچیان دشمن غفلت نکرده و در هر فرصتی که به دست آورده آنان را از میان برداشته است.
بازی با احساسات مردم در تحریک آنها بر ضد حق، از نظر آن حضرت، امری خطیر و غیر قابل بخشایش بوده است.
■ (تاریخ سیاسی اسلام، جعفریان، رسول، ج1، ص 627-626)
.....................................
💥 ﷽ «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّخِذَها هُزُواً أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِينٌ». (لقمان، 6)
● ترجمه: بعضى از مردم سخنان باطل و بيهوده خريدارى مىكنند تا مردم را از روى جهل و نادانى گمراه سازند، و آيات الهى را به استهزا و سخريه گيرند، براى آنها عذاب خوار كننده است.
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۸۳):
● جانباز بسیجی پاسدار احمد پورباقری
(سال 1366، بعد از عملیّات والفجر 10، غرب کشور، استان کردستان، در حال انتقال اُسرای عراقی به پشت خط).
🌷 یاورانی چون پاره های آهن:
● روایت شده امام علی (ع) به فردی به نام «ابو طفيل» فرمود:
"به خدا سوگند! اگر حتى بر همين شيعيانم كه همراه آنان مى جنگم و همين كسانى كه به اطاعتم اقرار كرده و من را امير المؤمنين ناميده اند و «جهاد» با مخالفانم را حلال دانسته اند در آيم
و يك ماه تمام در باره برخى حقايق كتابى كه جبرئيل بر محمّد (ص) نازل كرده و پاره اى از آنچه از رسول خدا (ص) شنيده ام سخن گويم، از گرد من پراكنده شوند و با گروهى اندك اما بر حق مانند تو و امثال تو از شيعيانم تنها مانم!
(ابو طفیل گوید:) هراسيدم و گفتم: اى امير مؤمنان! من و مانند من از گرد تو پراكنده می شويم يا می مانيم؟ فرمود: نه شما مى مانيد!
سپس رو كرد به من و فرمود: همانا كه امر ما موضوعى سخت و دشوار است كه آن را جز سه كس نشناسند و به آن نزديك نشوند؛
«فرشته اى مقرّب» يا «پيامبرى مرسل» يا «بنده اى مؤمن كه خداوند قلبش را براى ايمان آزموده باشد».
اى ابو طفيل! رسول خدا (ص) درگذشت و مردم همه به گمراهى و نادانى مرتد شدند مگر كسانى كه خداوند آنان را به وسيله ما اهل بيت نجات داد و از ارتداد مصون داشت".
■ (كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج2، ص: 563)
﷽ 🎇 🏃♀ غیرت (۲۷):
🤸♂ مقابل غیرت:
● در برابر غیرت مندی بیغیرتی است که در روایات اسلامی مورد مذمت بسیار قرار گرفته است.
در مقابل غیور گاهی واژه «دیّوث» به کار رفته که در بعضی از موارد به طور مطلق تعریف شده به کسی که غیرت نمی ورزد.
● از رسول خدا (ص) روایت شده که فرمود: "دیوث وارد بهشت نمیشود و آن کسی است که غیرت نمی ورزد". (بحار الانوار، ج 79، ص 116).
● از امام صادق (ع) روایت شده که فرمود: "هنگامی که مرد در مورد اهلش یا بعضی از کنیزانش غیرتی شود و از خود غیرت نشان ندهد خداوند پرواز کننده ای (از نوع شیطان) که به آن قَفَندَر (زشت چهره) گفته می شود می فرستد تا آن که بر در خانه او فرود آید
سپس چهل روز به او مهلت میدهد و او را ندا میدهد که همانا خداوند غیور است و هر غیرت مندی را دوست دارد، پس اگر غیرت ورزید به جای خود والا پرواز میکند تا بر سر او بکوبد و سپس از نزد او میرود و بعد از آن خداوند روح ایمان را از او میگیرد و ملائکه او را دیّوث مینامند". (الكافي، ج5، ص 536).
● همچنین روایت شده که رسول خدا لعن کرد کسی را که از همسرش غافل است و او دیّوث است و فرمود بکشید دیّوث را". (بحار الانوار، ج 79، ص 116).
● اما از بعضی روایات به دست می آید که دیّوث آن کسی است که نسبت به زنای همسرش از خود غیرت نشان ندهد.
از رسول خدا (ص) روایت شده که فرمود: "وى بهشت از مسافت پانصد سال راه بمشام ميرسد ولى عاقّ والدين و ديّوث آن را نيابد، پرسيدند يا رسول اللَّه ديّوث کیست؟ فرمود: مرديكه زوجه و همسرش با مردان ديگر راه دارد و او ميداند و اهميّت نمىدهد". (من لا يحضره الفقيه، ج3، ص 444).
● از رسول خدا (ص) روایت شده که فرمود: "هیچ دیّوثی داخل بهشت نمی¬شود، هیچ دیّوثی بوی بهشت را استشمام نمیکند. گفته شد ای رسول خدا! دیّوث چه کسی است؟ فرمود: کسی است که زن او زنا می دهد و او آن را میداند (و غیرت نشان نمیدهد)". (مجمع البحرين، ج2، ص 253).
● کاربرد کلمۀ دیّوث در مورد زنا یا از باب بیان مصداق روشن شخص دیوث است و یا آنکه صرفاً به چنین کسی که به این حد از بی غیرتی رسیده باشد دیوث گفته میشود که در این صورت این روایت در حقیقت مبین آن روایت مطلق است.
..................................
💥 ﷽《الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ وَ بِمَا أَنفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ وَ اللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَ اضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا 》. (النساء، ۳۴)
● مردان، سرپرست و نگهبان زنانند، بخاطر برتریهایی که خداوند (از نظر نظام اجتماع) برای بعضی نسبت به بعضی دیگر قرار داده است، و بخاطر انفاقهایی که از اموالشان (در مورد زنان) میکنند.
و زنان صالح، زنانی هستند که متواضعند، و در غیاب (همسر خود،) اسرار و حقوق او را، در مقابل حقوقی که خدا برای آنان قرار داده، حفظ میکنند.
و (امّا) آن دسته از زنان را که از سرکشی و مخالفتشان بیم دارید، پند و اندرز دهید! (و اگر مؤثر واقع نشد،) در بستر از آنها دوری نمایید!
و (اگر هیچ راهی جز شدت عمل، برای وادار کردن آنها به انجام وظایفشان نبود،) آنها را تنبیه کنید!
و اگر از شما پیروی کردند، راهی برای تعدّی بر آنها نجویید! (بدانید) خداوند، بلندمرتبه و بزرگ است. (و قدرت او، بالاترین قدرتهاست.)
﷽ 🎇 ⏰ نماز (۱۹۴):
⏰ قبول هدیه از نمازگزار
● ابراهيم كرخى گويد: از حضرت صادق (ع) در باره مردى كه مزرعه بزرگى داشت سؤال كردم، و گفتم: روز مهرگان و نوروز براى او هديه مىآورند، صاحبان هديه را نمىشناسد و آنها بدين وسيله خود را به او نزديك مىكنند،
فرمود: آيا در ميان آنان نمازگزار نيست؟ گفتم: چرا هست، فرمود: بايد هديه آنها را قبول كند و به آنها احسان كند،
رسول خدا (ص) فرمود: اگر يك ران گوسفند هم به من هديه كنند مىپذيرم، زيرا قبول هديه جزء دين است،
اما اگر كافر يا منافقى مقدارى خرما هم به من هديه كند، قبول نخواهم كرد، زيرا اين هم از احكام دين است، خداوند هديه مشركين و منافقين را براى من تجويز نفرموده است".
■ (الكافي، ج5، ص 141).
......................................
💥 《اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَ أَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنكَرِ وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ》. (العنكبوت، ۴۵)
● آنچه را از کتاب (آسمانی) به تو وحی شده تلاوت کن، و نماز را برپا دار، که نماز (انسان را) از زشتیها و گناه بازمیدارد، و یاد خدا بزرگتر است؛ و خداوند میداند شما چه کارهایی انجام میدهید!
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۸۴):
● ایستاده از راست:
1- جانباز (حاج) محمّد اسماعیلی زاده (برادر جانباز عباس اسماعیلی زاده و جانباز مرحوم علی اسماعیلی زاده)
2- #شهید_محمّد_افضل_شاهرخی
3- رزمنده طلبه مهدی نیکویی (حجت الاسلام مهدی نیکویی)
4- جانباز علیرضا اقدامی
5- جانباز غلامرضا برجی (برادر شهید علیرضا برجی، نیرو انتظامی، شهید امنیّت)
● نشسته از راست:
1- رزمنده طلبه حسین زابلی
2- رزمنده بسیجی پاسدار مهدی جعفری (از بم - بروات)
3- رزمنده طلبه علی اکبر کردستی.
🌷 ضرورت دانش جنگ:
● امام خامنه ای (دامت برکاته): "اگر ما تاكتيك به كار نبريم، اگر در جنگ دانش بخرج ندهيم، تودهى انبوه، كارى صورت نخواهد داد.
همان عشق و علاقه و دلباختگى به هدفهاى انقلاب، همچنان كه به شكل يك عمل انتحارى كه در جاى خود، يك ايثار و يك صدقه و يك حسنه است تحقق پيدا مىكند،
در جاى خود هم به شكل يك تاكتيك رزمى پخته و كارآمد، خودش را نشان مىدهد؛ و نتيجه اين مىشود كه شما بر دشمنى كه به سلاح و تاكتيك و عِدّه و عُدّه مجهز است، پيروز مىشويد".
■ (حدیث ولایت، بیانات، (27/ 06/ 1370).
🎇💥 آیات نورانی تر (۱۴۲):
💥 خانواده خود را از آتش نجات دهيد:
● در آيه ۶ سوره تحریم میخوانیم:
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِيکُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلاَئِکَةٌ غِلاَظٌ شِدَادٌ لاَ يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ».
"اى كسانى كه ايمان آوردهايد، خودتان و اهل خانوادۀ خود را از آتشى كه هیزم آن، مردم و سنگها هستند حفظ كنيد. بر آن آتش فرشتگانى خشن و سختگير گمارده شده اند. از آنچه خدا به آنان دستور داده سرپيچى نمىكنند و آنچه را كه مأمورند انجام مىدهند".
● به دنبال اخطار و سرزنش نسبت به بعضى از همسران پيامبر (ص) خداوند در آيات مورد بحث روى سخن را به همه مؤمنان كرده، و دستوراتى در باره تعليم و تربيت همسر و فرزندان و خانواده به آنها مىدهد،
نگهدارى خويشتن به ترك معاصى و عدم تسليم در برابر شهوات سركش است، و نگهدارى خانواده به تعليم و تربيت و امر به معروف و نهى از منكر و فراهم ساختن محيطى پاك و خالى از هر گونه آلودگى، در فضاى خانه و خانواده است.
اين برنامهاى است كه بايد از نخستين سنگ بناى خانواده، يعنى از مقدمات ازدواج، و سپس نخستين لحظه تولد فرزند آغاز گردد، و در تمام مراحل با برنامهريزى صحيح و با نهايت دقت تعقيب شود.
به تعبير ديگر حق زن و فرزند تنها با تامين هزينه زندگى و مسكن و تغذيه آنها حاصل نمىشود، مهمتر از آن تغذيه روح و جان آنها و به كار گرفتن اصول تعليم و تربيت صحيح است.
«وقود» (بر وزن كبود) به معنى «آتشگيره» يعنى ماده قابل اشتعال مانند «هيزم» است (نه به معنى «آتشزنه» مثل كبريت، چرا كه اعراب آن را «زناد» مىگويد).
به اين ترتيب آتش دوزخ مانند آتشهاى اين جهان نيست، شعلههاى آن از درون وجود خود انسانها زبانه مىكشد! و از درون سنگها!
نه فقط سنگهاى گوگردى كه بعضى از مفسران به آن اشاره كردهاند، بلكه همه انواع سنگها چون لفظ آيه مطلق است،
و امروز مىدانيم كه هر قطعه از سنگها مركب از ميلياردها ميليارد دانه اتم است كه اگر نيروى ذخيره درون آنها آزاد شود چنان آتشى برپا مىكند كه انسان را خيره مىكند.
بعضى از مفسران «حجارة» را در اينجا به بتهايى تفسير كردهاند كه از سنگ ساخته مىشد، و مورد پرستش مشركان بود.
■ (تفسير نمونه، ج24، ص 286)
● ● از کتاب مقاتل روايت شده منظور اين است كه شخص خانواده و چاكرانش را تأديب كند و خير را به آنان بياموزد و از كار شرّ نهى كند و آن حقّى است كه بر هر مسلمانى واجب است.
همچنین در حديث است كه خدا رحمت كند كسى را كه بگويد: اى خانواده، به نمازتان، روزهتان، زكاتتان، مسكينتان، يتيمتان، همسايگانتان، برسيد باشد كه خدا آنها را با وى در بهشت گرد آورد.
■ (ترجمه تفسير جوامع الجامع، ج6 ، 360)
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۸۵):
● از راست:
1- رزمنده ثمره قائمی
2- جانباز پاسدار مرحوم محمّد قائمی (برادر آزاده جانباز حسین قائمی)
3- رزمنده داود قائمی.
🌷 خواندن نامه ها و وصیّت نامه های رزمندگان
● امام خامنه ای (دام ظلّه العالی): "اين وصيتنامههايى كه امام مىفرمودند بخوانيد، من به اين توصيۀ ايشان خيلى عمل كردهام.
هرچه از وصيتنامههاى همين بچهها به دستم رسيده يك فتوكپى، يك جزوه غالباً من اينها را خواندهام؛ چيزهاى عجيبى است.
ماها واقعاً از اين وصيتنامهها درس مىگيريم. اينجا معلوم مىشود كه درس و علم و علم الهى، بيش از آنچه كه به ظواهر و قالبهاى رسمى وابسته باشد، به حكمت معنوى كه ناشى از نورانيت الهى است وابسته است.
آن جوان خطش هم بزور خوانده مىشود، امّا هر كلمهاش براى من و امثال من، يك درس و يك راهگشاست و من خودم خيلى استفاده كردهام.
در بسيارى از موارد، به پدر و مادرشان مىنوشتند كه ما از اينجا دل نمىكَنيم؛ اينجا بهشت است و زندگى اينجاست.
مثلًا در جواب اينكه مادرش نوشته بود پسرم! زودتر بيا، يا به ما خبر بده، مىگويد اصلًا آنجا زندگى نيست؛ زندگى اينجاست.
اين همان معنويت بود. وقتى معنويت هست، دلها مجذوب آن مىشود. وقتى دلها مجذوب شد، نيروها به دنبال دلها و ارادهها حركت مىكند.
وقتى اينطور شد، بزرگترين قدرتها نمىتوانند يك ملت را شكست بدهند".
■ (حدیث ولایت، بیانات، (27/ 06/ 1370).
﷽ 🎇 🌺 کار (۲۰۱):
🌺 عوامل کار مضاعف (۱۲۵):
🌺 انتخاب راه مناسب (۲):
● 6- از امام على (ع) روایت شده که فرمود: "ظرافت در چارهيابى كارآمدتر است از استفاده از وسیله". (غررالحكم، ص243).
شرح: یعنی وسیله یابی مهم است ولی حیله کردن در کار و چاره یابی اهمیّت آن بهتر از وسیله یابی است.
● 7- از امام صادق (ع) روایت شده که فرمود:" موسى بن عمران (ع) بر مردى گذشت كه دست به آسمان برداشته دعا مىكرد.
پس موسى به دنبال كار خود رفت و مدت هفت روز از او بدون خبر بود. چون به سوى او بازگشت وى را ديد كه دستها به آسمان برداشته دعا و تضرع مىكند و حاجت خود را مىطلبد.
در آنجا خدا به او وحى كرد كه اى موسى! اگر چندان دعا كند كه زبانش بيفتد، او را اجابت نخواهم كرد، تا از همان درى كه به او فرمان دادهام به نزد من بيايد". (قصصالأنبياء، راوندي، ص164).
● 8- از امام رضا (ع) روایت شده که فرمود: "هر كس از راه خود به جستجوى كارى برخيزد لغزش پيدا نمىكند و اگر بلغزد راهی براى خلاصى پيدا خواهد كرد". العدد القوي، ج 296).
شرح: وارد شدن از راههای درست برای انجام امور آثاری را بدنبال دارد که کار را مضاعف میکند از جمله اینکه احتمال لغزش انسان کم میشود و اگر در ادامه کار اشتباهی هم مرتکب شد راه خلاصی از آن را پیدا میکند.
● 9- از امام على (ع) روایت شده که در وصیت خود به فرزندش فرمود: "از رفتن به راهى كه بيم گم شدن در آن مىرود خوددارى كن زيرا خوددارى از وقوع در سرگردانى بهتر است از اقدام به كارهاى هولناك براى رهايى". (تحف العقول، ص68 )
شرح: اگر انسان از راههای نادرست اقدام به انجام کاری کند ممکن است دچار حیرانی و سر گردانی شود و بعد مجبور شود برای نجات خود دست به کارهای خطرناک بزند.
● 10- از امام جواد (ع) روایت شده که فرمود: "هر كس از راههاى ورود بي خبر باشد، پيدا كردن راههاى خروج او را خسته خواهد كرد". (أعلام الدين، ص 309 ).
.....................................
💥 ﷽《فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ * وَ مَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ》. (الزلزلة / ۸- ۷)
● ترجمه: ﭘﺲ ﻫﺮ ﻛﺲ هم ﻮﺯﻥ ﺫﺭﻩ ﺍﻱ ﻧﻴﻜﻲ ﻛﻨﺪ ، ﺁﻥ ﻧﻴﻜﻲ ﺭﺍ ﺑﺒﻴﻨﺪ. و هر کس هموزن ذرّهای کار بد کرده آن را میبیند!
﷽🎇 🤎 زهد و بی رغبتی به دنیا (۶):
🤎 زهد افراطی چیست؟
● یکی از معیارهای زهد پيشى نگرفتن بر خدا و پيامبر و رهبران الهی در انجام كارها و همچنین ترك عجله و شتاب در مقابل دستورات آنها است.
مسئوليت انضباط رهروان در برابر رهبران آنهم رهبران الهى ايجاب مىكند كه در هيچ كار و هيچ سخن و برنامه ای از آنها پيشى نگرفته و شتاب و عجله هم نكنند و کاسه از آش داغتر نباشند.
انسان باید حدود الهی را در کارها رعایت کند و از خدا و پیامبر و رهبران تعیین شده از جانب خدا پیشی نگیرد.
یکی از مصادیقِ سبقت نگرفتن بر خدا و رسول و اولی الامر موضوع انفاق و خرج کردن است.
هر گاه رهبر در جامعه فرمان به انفاق داد انفاق کنند و اگر از آن نهی کرد آنرا بپزیرند و در این صورت است که با اطاعت از رهبری الهی در جهاد اقتصادی پیروز خواهند شد.
انسان نباید در انفاق کردن مال بر خدا پیشی بگیرد و بیش از آنچه خدا از زیادی مال که برای صدقه به او داده از ضروریات خود انفاق کند.
از امام صادق (ع) روایت شده که فرمود: "اگر خداوند تبارك و تعالى باران رحمت خود را بر شما فرو ريخت، شما نيز دست خود را به جود و بخشش باز كنيد.
و اگر باران رحمت خود را از شما باز گرفت، شما نيز دست از جود و كرم باز داريد مبادا در صدد برآئيد كه در جود و كرم، بر خدا پيشى بگيريد كه خداوند از همه كس به جود و كرم شايستهتر است و اگر صلاح نباشد رحمت خود را باز نمىگيرد". (كافي، ج4، ص54).
..........................................
💥 ﷽《لِّكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَ لَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَ اللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ》. (حدید/ ۲۳)
● ترجمه: "ﺗﺎ [ﺑﺎ ﻳﻘﻴﻦ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻫﺮ ﮔﺰﻧﺪ ﻭ ﺁﺳﻴﺒﻲ ﻭ ﻫﺮ ﻋﻄﺎ ﻭ ﻣﻨﻌﻲ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﻱ ﻧﻴﺴﺖ] ﺑﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺷﻤﺎ ﺭﻓﺖ، ﺗﺄﺳﻒ ﻧﺨﻮﺭﻳﺪ، ﻭ ﺑﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺷﺎﺩﻣﺎﻥ ﻭ ﺩﻟﺨﻮﺵ ﻧﺸﻮﻳﺪ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﻫﻴﭻ ﮔﺮﺩﻧﻜﺶ ﺧﻮﺩﺳﺘﺎ ﺭﺍ [ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎ ﻣﻐﺮﻭﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ] ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ.
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۸۶):
● از راست:
1- جانباز رضا زنگی
2- رزمنده محمود برخورداری
3- رزمنده محمود جلالی
4- رزمنده (مرحوم) مصطفی عباس زاده
🌷 قبول قطعنامۀ پایان جنگ:
● امام خمینی (ره): "من باز مىگويم كه قبول اين مسأله براى من از زهر كشندهتر است؛ ولى راضى به رضاى خدايم و براى رضايت او اين جرعه را نوشيدم.
و نكتهاى كه تذكر آن لازم است اين است كه در قبول اين قطعنامه فقط مسئولين كشور ايران به اتكاى خود تصميم گرفتهاند.
و كسى و كشورى در اين امر مداخله نداشته است. مردم عزيز و شريف ايران، من فرد فرد شما را چون فرزندان خويش مىدانم.
و شما مىدانيد كه من به شما عشق مىورزم؛ و شما را مىشناسم؛ شما هم مرا مىشناسيد. در شرايط كنونى آنچه موجب امر شد تكليف الهىام بود.
شما مىدانيد كه من با شما پيمان بسته بودم كه تا آخرين قطره خون و آخرين نفس بجنگم؛ اما تصميم امروز فقط براى تشخيص مصلحت بود؛ و تنها به اميد رحمت و رضاى او از هر آنچه گفتم گذشتم؛ و اگر آبرويى داشتهام با خدا معامله كردهام.
عزيزانم، شما مىدانيد كه تلاش كردهام كه راحتى خود را بر رضايت حق و راحتى شما مقدّم ندارم. خداوندا، تو مىدانى كه ما سر سازش با كفر را نداريم".
■ (صحيفه امام، ج21، ص 95).
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۸۷):
● ردیف اوّل در جلوی تصویر (سه نفر): از راست:
1- #شهید_بسیجی_محمود_کریم آبادی
2- #شهید_محمّد_رضا_خواجه بمی (فرزند شهید حجت الاسلام محمّد خواجه بمی)
3- #شهید_پاسدار_علی_خلیلی (برادر شهید طلبه داود خلیلی و جانباز پاسدار عباس خلیلی).
● ردیف دوّم از راست:
1- #شهید_امنیّت_جانباز دفاع مقدس، پاسدار #میرزا_حسن_دشتی خویدکی (از یزدیهای مقیم بم، برادر شهیدان طلبه محمّد رضا، و جانباز ناصر، و جانباز مرحوم محمّد حسین دشتی خویدکی)
2- جانباز محمّد حسین غنیزاده (فرزند مرحوم حجت الاسلام حاج عباس غنیزاده).
🌷 افتخار به شهدا:
امام خامنه ای: "اعتقاد من اين است كه فرزندان شهدا بايد به پدران خود افتخار كنند؛ هم از اين جهت كه اينها نشانههاى ايثار و فداكارى و سربلندى و افتخار يك ملتند، هم از اين جهت كه چشمههاى گشوده و جارى شده معرفت و شناختِ حقيقتند.
نبايد خيال كرد كه جوان و دلاور ميدان نبرد و رزم ما از شهر و روستا خود را به ميدان جنگ مىرسانيد و زحمات را تحمّل مىكرد، فقط به خاطر غلبه احساسات. اينطور نيست.
البته احساسات الهى و اسلامى و انقلابى و معنوى، بسيار مبارك و مغتنم است؛ اما فقط احساسات نبود؛ هدايت عقلانى بود؛ مىفهميدند چه كار مىكنند.
■(حدیث ولایت، بيانات، سال1380)