eitaa logo
شهد وصال
198 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.8هزار ویدیو
91 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 📝شرح فعالیت گروه 1⃣مهدویت در نهج البلاغه 2⃣مسیر یاری 3⃣زیبایی‌های حکومت امام زمان(عج) 4⃣فرازی از زیارت جامعه کبیره 5⃣چگونه به خدا و امام زمان مقرب شویم؟ 6⃣سرچشمه زلال معارف 7⃣مهدویت در کلام امام رضا(ع) @safiresolh313
مشاهده در ایتا
دانلود
جمعه يعنی يک غروب وعده  دار وعده‌ی ترميم قلب ياس زار جمعه يعنی مادر چشم انتظار در هوای ديدن روی نگار جمعه يعنی يک سماء دلواپسی می شود مولا به داد ما رسی؟ ... ... 💛⃟✨¦⇢ 💛⃟✨¦⇢ @shahdevesaal ˼
شماره ۲۶ شناخت امام زمان (عج) 🌹السلام علیک یا صاحب الزمان 🌹 آیا صحت دارد که حضرت مهدی(عج) در جزیره ای دور افتاده زندگی می کنند؟ گذشته از اینکه آقا همیشه در میان ما حضور دارند. اصل این قضیه به دو حکایت باز می‌گردد که در بحارالانوار ج۵۳، ص۲۱۳، و ج۵۲، ص۱۵۹ چاپ اسلامیه آمده است. الف. حکایت اول از کمال الدین، احمد بن محمد یحیی انباری است که در سال ۵۴۳ هجری (حدود ۹۰۰ سال قبل) نقل شده است. (این حکایت را ناشر بحارالانوار از محدث نوری در جنه المأوی نقل و به بحارالانوار اضافه می‌کند). ب. حکایت دوم را علی بن فاضل مازندرانی در سال ۶۹۹ هجری قمری(۷۰۰ سال پیش) نقل کرده است. نکات مشترک دو حکایت: 1- محل سکونت امام زمان(عج) و فرزندان آن حضرت در جزیره‌ای در میان دریاست. 2- امام زمان(عج) اکنون همسر و فرزند دارد. 3- جزیره‌ای که امام زمان(عج) در آن است، بسیار خوش آب و هوا و سرسبز بوده و در نقاط دیگر دنیا نظیر ندارد. 4- در آن جزیره می‌توان امام زمان(عج) را دید. 5- نظم اجتماعی، رفاه و کیفیت سلوک مردم در آن جزیره بسیار عالی است. 6- ناقلان هر دو داستان (انباری و فاضل مازندرانی) ناشناخته و مجهول هستند. نظرات راجع به این دو حکایت: 1- گروه اندک بر این عقیده‌اند که داستان واقعی است. 2- برخی از کسانی که اصل داستان را پذیرفته‌اند آن را با مثلث برمودا نیز تطبیق داده‌اند. (ر.ک ناجی نجرا، جزیره خضرا و تحقیقی پیرامون مثلث برمودا، ترجمه علی اکبر مهدی پور؛ سید جعفر رفیعی، جزیره خضراء) 3- پژوهشکران سترگی چون جعفر کاشف الغطاء، آقا بزرگ تهرانی، علامه شوشتری، جعف مرتضی عاملی، محمد باقر بهبودی و… بر این عقیده‌اند که داستان جزیره خضراء واقعیت ندارد و بر دو حکایتی که اصل داستان را پایه گذاری کرده‌اند، اشکالات متعدد سندی ، تاریخی و متنی وارد است و آن دو نقل را کاملا از درجه اعتبار ساقط نموده‌اند. اینک به اختصار به ذکر برخی از مشکلات که به هر یک از این دو حکایت وارد شده است، به صورت جداگانه می‌پردازیم: الف. حکایت علی بن فاضل مازندرانی: ـ اشکالات سندی: 1- مرحوم علامه مجلسی در بحارالانوار تصریح کرده که این حکایت را در کتاب‌های معتبر نیافته و به همین علت آن را به صورت مستقل در بابی جداگانه نقل می‌کند(بحارالانوار، چاپ اسلامیه، ج۵۲، ص۱۶۹) 2- هیچ یک از علما و بزرگان معاصر علی بن فاضل مازندرانی، هم چون علامه حلی و ابن داوود اسمی از او و داستانش به میان نیاورده‌اند. از این رو، این قضیه از چند حال خارج نیست: یا معاصران وی داستان او را دروغ و باطل تلقی کرده‌اند، یا اصلا چنین داستانی را نشنیده‌اند و یا اینکه این داستان در زمان‌های بعد از آنها ساخته شده است. 3- در میان منابع موجود، کهن‌ترین مأخذی که برای این داستان به چشم می‌خورد کتاب مجالس المؤمنین نوشته قاضی نورالله شوشتری است که در سال ۱۰۱۹ هجری قمری به شهادت رسیده است. این در حالی است که داستان جزیره خضراء مربوط به سال ۶۹۹ هجری است. (جعفر مرتضی عاملی، جزیره خضراء، افسانه یا واقعیت، ص۱۹۰). (یعنی این کتاب، حدود ۳۰۰ سال بعد نوشته شده است). بر این حکایت از نظر سندی اشکالات دیگری نیز وارد است که علاقمندان می‌توانند به منابعی که در پایان معرفی می‌گردد مراجعه کنند. ما در اینجا به دلیل اختصار، به همین مقدار بسنده می‌کنیم. ـ اشکالات متنی: در داستان علی بن فاضل، به مطالبی اشاره شده که با مسلمات دینی سازگاری ندارد و روایات بسیاری بر خلاف آن مطالب آمده است از جمله در متن روایات آمده که فاضل مازندرانی از شخصی به نام سید شمس الدین می‌پرسد: چرا در میان برخی آیات قرآن کریم ارتباط منطقی وجود ندارد/ سید شمس الدین پاسخ می‌دهد: این قرآنی است که خلیفه اول(ابوبکر) جمع آوری کرده و بعضی آیات آن را حذف نموده است. او قرآن امام علی(ع) را نپذیرفت؛ به همین دلیل بعضی از آیات آن با هم سازگاری ندارد. همانگونه که مشاهده می‌شود، اگر کسی این بخش از حکایت را قبول کند، به تحریف قرآن کریم معتقد شده است. این مطلب به اجماع شیعه و سنی و به موجب تصریح آیه « إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ»: «البته ما قرآن را بر تو نازل کردیم و ما هم آن را پاسبانی خواهیم نمود»(حجر/ ۹) باطل و مردود است. از اینها گذشته اهتمام و توجه زیاد مسلمانان به نوشتن و حفظ قرآن و تعدد نسخه‌ها و شیوع آن در بین مسلمانان، از زمان پیامبر(ص) و زیر نظر مستقیم آن حضرت تا حدی بود که تبدیل و تحریف آن، از امور ناشدنی به شمار می‌آید. به علاوه چگونه می‌توان پذیرفت که عموم شیعیان در رنج و سختی و تحت فشار ظلم و ستم باشند ولی حضرت (و فرزندان او، بر فرض اینکه فرزند داشته باشد) در جزیره‌ای خوش آب و هوا، در آسایش زندگی کنند. این برخلاف سیره اهل بیت است. ب. حکایت انباری: ـ اشکالات سندی: 👇👇👇👇👇
ادامه شماره ۲۶ داستان انباری فاقد هر گونه استناد است. چون صاحب کتاب التعازی خود، آن را نقل نکرده است؛ بلکه استنساخ کننده نامعلومی آن را در پایان کتاب التعازی افزوده که از اساس معلوم نیست این خبر را از کجا و از چه کسی شنیده است. همچنین اشخاص مذکور در سند، شناخته شده نیستند و در کتاب‌‌های رجالی شیعه ذکری از آنان به میان نیامده است و شخصی هم که خبر را نقل کرده مجهول است. فقط بیان شده که شخصی مسیحی بوده است. ـ اشکالات متنی: از متن حکایت این طور استفاده می‌گردد که تاجری مسیحی با تعدادی یهودی و اهل سنت به زیارت نایب صاحب الامر(عج) مشرف می‌شوند. چگونه ممکن است صدها مسلمان شیعه و عالم با تقوا و عاشق امام زمان(عج) به چنین افتخاری نرسند ولی این جماعت چنین سعادتی داشته باشند؟ نکته دیگر این که در متن داستان، از شهر‌هایی نام برده شده که در منابع جغرافیایی معتبر و کهن مانند معجم البلدان و یاقت حموی، اصلا نامی از آن‌ها برده نشده است. حال در صورتی که در این دو منبع اسامی روستا‌های دور افتاده هم از قلم نیفتاده، چگونه ممکن است از جزیره‌ای با این عظمت ذکری به میان نیامده باشد. نکته آخر این که در متن حکایت آمده که فرزند امام زمان(عج) از یهود و نصارا جزیه گرفت، ولی اموال اهل سنت را مصادره کرد. علاقه‌مندان می‌توانند برای مطالعه بیشتر به کتاب‌ها و منابعی که در ذیل معرفی می‌گردد مراجعه کنند: 1- علامه شوشتری، جعفر مرتضی عاملی، ابراهیم امینی، جزیره خضراء افسانه یا واقعیت، ترجمه ابوالفضل طریقه‌دار. 2- غلامرضا نظری، جزیره خضراء، تحریفی در تاریخ شیعه. 3- سید جعفر مرتضی عاملی، جزیره خضراء در ترازوی نقد، ترجمه سپهری. 4- مجتبی کلباسی، «بررسی افسانه جزیره خضراء»، فصلنامه انتظار، شماره‌های یک تا چهار. 💛⃟✨¦⇢ 💛⃟✨¦⇢ @shahdevesaal ˼
1_4668604179.ogg
2M
🌕جمعه ها مهمان خداوند باشیم با شرح فرازی از، 🌷دعای جوشن کبیر🌷 اسم پنجم از بند چهارم 👇👇 [یا مُنْشِئَ السَّحابِ الثِّقالِ] استاد آشتیانی 💛⃟✨¦⇢ 💛⃟✨¦⇢ @shahdevesaal ˼
شهد وصال
🥀 #یک_دنیا_و_یک_پدر_مهربان۶ 📝تکالیف منتظران در عصر غیبت امام زمان علیه السلام 💠مضطر کیست؟ 🔸اساسا
🥀 📝تکالیف منتظران در عصر غیبت امام زمان علیه السلام 💠چرا ما؟؟؟؟؟ 🔸خداوند برای نمایان ساختن درجات سعادت و شقاوت انسانها در برهه هایی از تاریخ، زمانی که نابکاران بر دین خدا، کتاب خدا، پیامبران خدا و جانشینان آنها تاخته اند، با آنها مقابله نکرده و بندگان مومن خویش را به یاری خویش (یعنی یاری قدیسان خویش) فرا می خواند؛ بدون اینکه به آنها نیاز داشته باشد. 🔸در حقیقت این مطلب، گشودن باب توفیق بر ما به جهت رشد و تعالی مان و یاری رساندن به مقربان درگاه خدا و حفاظت از مقررات الهی است و به معنای نیاز آنها به یاری ما نیست. آیات 10 الی 14 سوره مبارکه صف این مطلب را اثبات می کنند. در آیه 14 خداوند می فرماید: 🔅ای کسانی که ایمان آورده اید! یاوران خدا باشید، همچنان که عیسی بن مریم به حواریان گفت: چه کسانی یاوران من به سوی خدا هستند؟ حواریان گفتند: ما یاوران خداییم … پس در آیات مذکور به خصوص آیه 14 ما مامور شده ایم که به یاری خداوند اقدام کنیم و این اقدام به انتخاب ما واگذار نشده است… 📌... 💛⃟✨¦⇢ 💛⃟✨¦⇢ @shahdevesaal ˼
شهد وصال
ادامه شماره 6 طوبى لمَنْ لقیه و طوبى لمَنْ أحبّه و طوبى لمَنْ قال به.(33) خوشا به حال کسى که به او
💚🌿¦↝ 🥀 7ـ عنایت حضرت زهرا و حضرت مهدي عليهما السلام به زائران حسین عليه السلام الف) عنایت حضرت زهرا سلام الله عليها به زائران حسین عليه السلام : یکى از ویژگى هاى حضرت زهراسلام الله عليها این است که به زائران فرزند شهیدش امام حسین عليه السلام عنایت ویژه اى دارد. هنگامى که آنان به زیارت امام حسین عليه السلام مى روند، حضرت زهرا سلام الله عليها حاضر مى شود و براى آنان طلب آمرزش و دعا مى کند. روایات متعددى بر این مطلب دلالت مى کند. برخى از آن ها را به شرح زیر است: 1. امام صادق عليه السلام مى فرماید: إنُّ فاطمة بنت محمد، تحضر لزوّار قبر ابنها الحسین فَتَستغفُر لَهُم ذُنُوبَهُم.(36) حضرت حسین عليه السلام حاضر مى شود، سپس براى گناهان آنان طلب آمرزش مى کند. 2. امام صادق عليه السلام به معاویه بن وَهَب فرمودند: زیارت حسین عليه السلام را ترک مکن! آیا دوست دارى که خدا، تو را در زمره کسانى ببیند که حضرت رسول و على و فاطمه و ائمه عليهم السلام در حقشان دعا مى کنند؟(37) 3. سلیمان اعمش مى گوید: در کوفه، شب جمعه اى نزد شیخى بودم. به او گفتم: درباره زیارت امام حسین عليه السلام چه مى گویى؟» گفت: «بدعت است و هر بدعتى، گمراهى است و هر صاحب گمراهى در آتش است». ناراحت شدم و رفتم. نیمه هاى شب آمدم، درِ خانه او را زدم. همسرش گفت: «او به زیارت امام حسین عليه السلام رفته است». سلیمان مى گوید: من هم به طرف حرم امام حسین عليه السلام رفتم. وقتى داخل حرم شریف شدم، دیدم شیخ در حالى که به سجده افتاده، گریه و ناله مى کند و از خداوند طلب مغفرت و توبه مى کند. بعد از مدّتى طولانى سرش را بلند کرد. گفتم: «اى شیخ! دیروز آن جمله را گفتى، پس الان چه گونه به زیارتش آمدى؟» گفت: اى سلیمان! مرا سرزنش نکن! دیشب، در خواب...، شترى از نور دیدم که کجاوه اى از نور، بر روى آن شتر بود و داخل آن دو خانم بودند. گفتم: «این دو خانم بزرگوار کى اند؟» گفت: «یکى، حضرت خدیجه سلام الله عليها و دیگرى حضرت سیدة النساء فاطمة زهرا سلام الله عليها است.». گفتم: «این جمع به کجا مى روند؟» گفت: «به زیارت حسین که در کربلا از روى ظلم شهید شد، مى روند». به آن هودج نگاه کردم. دیدم اوراقى از آن به پایین مى ریزد. پرسیدم: «این اوراق مکتوب چیست؟» گفت: «در این ورق ها نوشته شده هر کس در شب جمعه، به زیارت قبر حسین عليه السلام بیاید، از آتش جهنم ایمن خواهد بود»(38). منبرى ها جریان سلیمان اعمش را مى گویند. آیا این حدیث صحیح است»؟ فرمود: «آرى، راست و صحیح است». گفتم: «سیدنا! صحیح است که مى گویند: هر کس زیارت کند حسین عليه السلام را در شب جمعه، براى او امان است»؟ فرمود: «آرى، والله!» و اشک از چشمان مبارکش جارى شد و گریست.(39) ب) عنایت حضرت مهدى (عجل الله تعالي فرجه الشريف) به زائران حسین عليه السلام : قضایاى زیادى بر این مطلب دلالت دارد. یکى از آن ها، قضیّه معروف جعفر نعل بند است که مرحوم نهاوندى آورده است.(40) 💛⃟✨¦⇢ 💛⃟✨¦⇢ @shahdevesaal ˼
شهد وصال
شنیدن حقایق قرآن، بر مردم گران آید؛ اما شنیدن باطل آسان است»، «مردم نسبت به وقت نماز، بى اعتنا مى ش
🥀 وضعیت دیندارى در آخرالزمان سخت و شکننده و میزان رویگردانى اغلب مردم از دستورات الهى، زیادتر است. این مسئله دلایل مختلفى مى تواند داشته باشد، از جمله: 1. تحریف در آموزه هاى متعالى و راستین دین در این عصر فزونى مى گیرد و ادیان و مکاتب مختلفى شکل مى گیرد؛ این ادیان ساختگى، رنگ و بویى از حقیقت ندارند و تهى از معنویت و باورهاى راستین حق گرایانه هستند. در روایات نیز اشاره شده که سرگردانى در عقاید دینى، نتیجه جریانات باطلى است که با جهالت و کنار گذاشتن تفکر در میان امت ظاهر مى شود  ر.ک: اشاره الاسلام، ص 86؛ بحارالانوار، ج 52، ص 228. . 2. غول هاى ارتباط جمعى و رسانه اى، به شدت با اسلام درگیر مى شوند و با انواع تخریب ها و تحریف ها و سیاه نمایى ها، سعى بر آن دارند که چهره خشن و سیاهى از اسلام و دین نشان دهند و در این کار، چنان ماهرانه و شیطنت آمیز واقعیت ها را تحریف و تخریب مى کنند که حتى برخى از مسلمانان نیز دچار تردید مى شوند و گاه از دین خود شرمنده مى شوند، و از طرفى دیگر، ظواهر دنیا را چنان فریبنده و زیبا جلوه مى دهند و انواع فساد و فحشا را در جامعه پخش مى کنند، به گونه اى که مردم در کنترل کردن امیال و غرایز خود باید مجاهدت و تلاش فراوان کنند. بازار فسادهاى مالى و اخلاقى، چنان گرم مى شود که برخى، همه چیز را به فراموشى مى سپرند و حتى انسانیت را زیر پا قرار مى دهند روشن است که با فساد علنى دنیاى امروز، حفظ دین و معنویت، بسیار مشکل است. 📌.... 💛⃟✨¦⇢ 💛⃟✨¦⇢ @shahdevesaal ˼
این جمعه هم گذشت و من چشم به راه ماندم چشم به راه کسی که کوله بارش امید و رهایی‌ست خنده‌اش آفتاب است و در دستانش ، عشق جاری ست چشم به راهِ شور هستی، کمال آفرینش، حضرت مهدی (علیه السلام) ... او که روزی خواهد آمد و ظهورش مرهمی خواهد بود بر زخم کاری انتظار ... دعای غروب آفتابم اللهم عجل لولیک الفرج 💛⃟✨¦⇢ 💛⃟✨¦⇢ @shahdevesaal ˼
6.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🥀 دلت گرفته؟ ⭕️ از این فرصت فوق‌العاده استفاده کن! 🔰 💛⃟✨¦⇢ 💛⃟✨¦⇢ @shahdevesaal ˼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شهد وصال
‌‌‌‌‌‌‌┄✦۞✦‌‌✺‌🌏✺✦۞✦┄ @shahdevesaal ❣﷽❣ ‍ ⚫️ #دانستنیهای_آخرالزمان #آخر
‌‌‌‌‌‌‌┄✦۞✦‌‌✺‌🌏✺✦۞✦┄ @shahdevesaal ❣﷽❣ ‍ ⚫️ ⭕️ از بین برنده خوبی ها 🔹 اگر گذری به گذشته داشته باشیم، میتوانیم به راحتی این جمله را هضم کنیم: «در آخرالزمان، وضع مردم از هر لحاظ، با وضع مردم گذشته فرق میکند.» این تغییر، به خصوص در سنت ها و آداب و رسوم جلوه گری بیشتری دارد. در آخرالزمان می توان به راحتی دید که سنت ها و آداب و رسوم خوب مردم از بین می رود و به جای آن، پول گرایی، تجملات، شیوه های ناپسند اخلاقی و... جایگزین می شود. 🔸 پیامبر درباره آخرالزمان فرمودند: «زمانی بر مردم بیاید که شکم هایشان، خدایان آنها شود، و زنانشان قبله گاهشان، پولشان همان دینشان است، و کالاهای دنیوی را مایه شرف و اعتبار و ارزش خویش می دانند. ساختمان های مسجدهایشان آباد باشد، ولی دل هایشان از جهت هدایت خدا خراب می شود.» 📚 بحارالانوار، جلد ٢٢، ص ۴۵٣ 🔺 می توان همه عناصر بالا را در توجه بیش از حد مردم و فزونی حرص آنها به مسائل دنیوی خلاصه کرد. ٢٣ 📌 .... 💛⃟✨¦⇢ 💛⃟✨¦⇢ @shahdevesaal ˼ ‌‌‌‌‌‌‌┄✦۞✦✺🌏✺✦۞✦┄