eitaa logo
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
6.8هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
167 ویدیو
20 فایل
کانال حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام shahecheragh.ir سایت فارسی Lib.shahecheragh.ir کتابخانه Museum.shahecheragh.ir موزه en.shahecheragh.ir سایت انگلیسی aparat.cm/shahecheragh کانال آپارات کانال سروش sapp.ir/shahecheragh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۳ از ۴ تولیت حرم مطهر با بیان اینکه پیامبران معلمان راستین بشریت هستند، گفت: پیامبران اصلی تری
صفحه ۴ از ۴ استاد دانشگاه تهران پیرامون مشکلات بعدی نظام تعلیم و تربیت گفت: مشکل چهارم؛ در مقاطعی از دوره های سابق، افرادی متولی تعلیم و تربیت شدند که خود، بر این ابعاد سه گانه اشرافی نداشتند. مشکل پنجم؛ در مقاطعی از زمان، مدیرانی بوده اند که به طی این مسیر نه تنها معتقد نبودند بلکه تعمداً بر خلاف آن عمل می کردند. یعنی تمام تلاششان این بوده است که هیچ کدام از این ابعاد سه گانه به خوبی کار نشود. یعنی به دنبال باندبازی و جناح گرایی، نظام تعلیم و تربیت دچار بحران شده است. مقام معظم رهبری(دام ظله) عنوان فرمودند: «دستگاه آموزش و پرورش احتیاج به نوسازی دارد؛ شماها هم شعار دادید، گفتید که باید اصلاح شود. بله، حتماً احتیاج دارد به نوسازی؛ چون، هم فرسوده است، هم آن روزی هم که تازه به‌ وجود آمد دارای عیوبی بود. در آموزش و پرورشِ ما همان روزی هم که تازه بود و این‌جور فرسوده و کهنه و زمان‌گذشته و آسیب‌دیده نشده بود، عیوب اساسی‌ای وجود داشت که همان عیوب هم تا امروز باقی مانده.» (بیانات معظم لَه در اردیبهشت ۱۳۹۷). وی خاطرنشان کرد: معتقدم تحول در تعلیم و تربیت بر اساس اندیشه های مقام معظم رهبری(مدظله العالی) این پنج مشکل را حل خواهد کرد. نظام تعلیم و تربیت باید ذوابعاد باشد و هر سه بعد را در نظر داشته باشد. مسائل شوخی گرفته نشود و جوان را به سمت سطحی گرایی نبریم. در گزارش هایی از دانش آموزان غربی و آمریکایی آمده است که قادر نیستند یک پاراگراف سه سطری را بخوانند و آن را بفهمند زیرا آن را طولانی می دانند! گاهی ممکن است یک پاراگراف، یک صفحه باشد، باید اینقدر فهم افراد عمیق باشد که با یکبار خواندن آن را بفهمد و درک کند. در نوشتن نیز به همین صورت است، گاهی یک دانشجوی دکتری، در یک متن کوتاه دارای غلط املایی است. اگر قصد تحول داریم بایستی جدی عمل کنیم. در حوزه معلم باید جدی باشیم. رهبر معظم انقلاب در یکی از روزهای گرامیداشت مقام معلم، به دانشگاه فرهنگیان مشرف شده و هدف خود را اهمیت آن دانشگاه دانستند. ایشان به دانشگاه فرهنگیان نگاه ویژه دارند و برای آن جایگاه پر اهمیتی قائلند چون معلمی شغل انبیاست. تولیت حرم مطهر با بیان اینکه معلم مانند پیامبر است، گفت: پیامبر، هم بر روی شناخت افراد، هم ایمان و هم بر روی عمل مردم کار می کرد. معلمی یک هنر است. تعلیم و تربیت یکی از سخت ترین کارهای دنیاست که کار هر کسی نیست. مدیری که تک بعدی کار می کند نیز صلاحیت ندارد و بایستی جایگاهش تغییر یابد؛ همچنین مدیری که عکس عمل می کند؛ خواه مدیر ارشد و یا وزیری باشد که تلاش برای عکس عمل کردن داشته باشند، دارای صلاحیت نیست. گزارش تصویری: shahecheragh.ir/galleryview.aspx?id=153990 خبر: shahecheragh.ir/info.aspx?type=n&id=221824 @SHAHECHERAGH
9.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 اطلاع‌رسانی مراسم سوگواری ایام فاطمیّه در سومین حرم اهل‌بیت علیهم السلام ▫️ تهیه شده در روابط‌عمومی آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام ▫️لینک تیزر در کانال آپارات جهت دریافت کیفیت HD: aparat.com/v/w865Z ▫️کانال رسمی آپارات حرم مطهر: aparat.com/shahecheragh ▫️ اطلاع از جزئیات برنامه‌ها: shahecheragh.ir/info.aspx?type=n&id=221820 @SHAHECHERAGH
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۱ از ۷ دکتر کلانتری: ممکن است تعداد زیادی فقهای اَعلم در حوزه‌های علمیه وجود داشته باشند، اما اگر در امر حاکمیت، قوی نباشند، دارای صلاحیت در باب حکومت نیستند امروز پنج‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲، پنجاه و هفتمین جلسه از سلسله مباحث با موضوع « ولایت فقیه» با تدریس حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، با موضوع بررسی و تبیین «روایت امام علی علیه السلام در باب شرایط حاکم اسلامی»، به عنوان پنجمین دلیل از ادله روایی «نظریه ولایت فقیه»، در سالن شهید آیت الله دستغیب آستان مقدس برگزار شد. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، دکتر کلانتری در ابتدای این جلسه، ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) گفت: این جلسات و این سفره معنوی در راستای جهاد تبیین و مسیری است که مقام معظم رهبری(حفظه الله) همه ما را به آن هدایت فرمودند. باید دائماً در حوزه تبیین باورها، عقاید، مسائل انقلاب اسلامی و پاسخگویی به شبهات تلاش کنیم، چرا که اکنون جنگ شناختی پیش روی ماست و اینجا حکم برای تلاش در همین جنگ را دارد. تولیت حرم مطهر در ادامه به سلسله مباحث ولایت فقیه در حرم مطهر اشاره کرد و گفت: تمام صحبت ما در این جلسات، بر سر این است که ولایتِ فقیه جامع شرایط در عصر غیبت امام معصوم، ولایتی است که نصب آن از جانب پروردگار انجام شده است و یک ولایت انتخابی نیست. بلکه ولایت انتصابی است. همان که در نظریه ولایت فقیه مورد تأکید امام راحل(رحمةالله علیه) و سایر بزرگان است. طبق فرموده حضرت امام(ره)؛ فقها به این دلیل که منصوب از جانب خداوند هستند، حتی اگر هیچ توجهی به آن‌ها نشود و در انزوای کامل باشند، ولایت در جای خود باقی است. نصب الهی دو نوع تکلیف ایجاد می‌کند؛ یکی اینکه فقیه موظف می‌شود که برای اِعمال حاکمیت اقدام کند؛ و دیگر اینکه مردم مؤمن موظف می‌شوند که به آن فقیهِ منصوب الهی، بسط ید دهند. آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ» (سوره نساء، آیه ۵۹)«ای کسانی که ایمان آورده‌اید، اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر[ اوصیای پیامبر] را» که خطاب به مؤمنان است، تکلیف را مشخص می‌کند و حاوی این نکته نیز می‌باشد که پیامبر و اولوا الأمر منصوب از ناحیه خداوند هستند؛ و در عصر غیبت، فقیه جامع شرایط منصوب از ناحیه خداوند است.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۱ از ۷ دکتر کلانتری: ممکن است تعداد زیادی فقهای اَعلم در حوزه‌های علمیه وجود داشته باشند، اما
صفحه ۲ از ۷ عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، در ادامه به بررسی و تبیین «روایت امام علی علیه السلام در باب شرایط حاکم اسلامی»، به عنوان پنجمین دلیل از ادله روایی «نظریه ولایت فقیه» پرداخت و گفت: این امام همام در خطبه ۱۷۳ نهج البلاغه می فرمایند: « أَيُّهَا النَّاسُ، إِنَّ أَحَقَّ النَّاسِ بِهَذَا الْأَمْرِ، أَقْوَاهُمْ عَلَيْهِ وَ أَعْلَمُهُمْ بِأَمْرِ اللَّهِ فِيهِ، فَإِنْ شَغَبَ شَاغِبٌ اسْتُعْتِبَ، فَإِنْ أَبَى قُوتِلَ. وَ لَعَمْرِي لَئِنْ كَانَتِ الْإِمَامَةُ لَا تَنْعَقِدُ حَتَّى يَحْضُرَهَا عَامَّةُ النَّاسِ فَمَا إِلَى ذَلِكَ سَبِيلٌ، وَ لَكِنْ أَهْلُهَا يَحْكُمُونَ عَلَى مَنْ غَابَ عَنْهَا، ثُمَّ لَيْسَ لِلشَّاهِدِ أَنْ يَرْجِعَ وَ لَا لِلْغَائِبِ أَنْ يَخْتَارَ. أَلَا وَ إِنِّي أُقَاتِلُ رَجُلَيْنِ، رَجُلًا ادَّعَى مَا لَيْسَ لَهُ، وَ آخَرَ مَنَعَ الَّذِي عَلَيْهِ». «اى مردم سزاوارترين مردم به خلافت، كسى است كه بر آن تواناتر از همگان باشد، و داناتر از همه به اوامر خداى تعالى. پس هرگاه، فتنه انگيزى فتنه‌اى برانگیزد از او خواهند كه به حق بازگردد، اگر نپذيرد و سر برتابد، كشتنش واجب آيد. به جان خودم سوگند، كه اگر امامت جز با حضور همه مردم صورت نبندد، پس هرگز تحقق نخواهديافت. ولى كسانى كه اهل آن هستند و آن را پذيرفته‌اند، كسانى را كه هنگام تعيين امام حاضر نبوده‌اند به پذيرفتن آن وا مى-دارند. سپس روا نيست كسى كه حاضر بوده از بيعت خود باز گردد و آنكه غايب بوده ديگرى را اختيار كند. آگاه باشيد كه من با دو كس پيكار كنم. يكى كسى كه چيزى را ادعا كند كه حق او نباشد و ديگر كسى كه از اداى حقى كه به گردن اوست سر برتابد.» دکتر کلانتری در خصوص فضای گفتمانی حاکم بر این خطبه، به دو مطلب اشاره کرد و گفت: نخستین موضوعی که باید مدنظر قرار گیرد این است که امام(ع) قائل به حقانیت جایگاه امامتِ خویش است و موضوع دیگر اینکه؛ کسانی که در صدد مخالفت برآمده‌اند، تخلف می‌کنند. چند گروه در آن زمان با امام(ع) به مخالفت برخاسته بودند؛ جریان معاویه و اموی‌ها در شام؛ که مدعی بودند ما در روز بیعت حضور نداشتیم و دیگری کسانی‌که بیعت کردند اما بیعت خود را شکستند. امام(ع) در این خطبه این عمل را نهی می‌کند. رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی در ادامه به بیان چهار نکته پیرامون این روایت پرداخت و نخستین مورد را به «سید رضی»، گردآورنده مجموعه ارزشمند نهج البلاغه اختصاص داد و گفت: ابوالحسن محمد بن حسین بن موسی (متولد۳۵۹ و متوفای۴۰۶ قمری) معروف به سید رضی(رحمةالله علیه)، از جانب پدر با چهار واسطه به امام کاظم(علیه‌السلام)، و از طرف مادر نیز با شش واسطه به امام زین العابدین(علیه‌السلام) نسبت مى‌رساند. نیاکان پدرى و مادرى او همگى از اَعلام دین و علماى مذهب و شخصیت هاى سرشناس شیعه و مردان دلیر و نامور و خدمتگذاران صمیمى اسلام بوده‌اند. سید رضی این روایت را در شمار خطبه‌های نهج‌البلاغه آورده است. پیش از او، ابن‌شعبه حرّانی (معاصر شیخ صدوق) بخش‌هایی از این خطبه را در کتاب شریف «تحف‌العقول»، و نيز ابوجعفر اسكافى(متوفاى ۲۴۰ قمرى) بخشى از اين خطبه را در رساله خود به نام «نقض‌العثمانية» آورده‌اند.(مصادر نهج البلاغه، ج ۲، ص۴۱۷).
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۲ از ۷ عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، در ادامه به بررسی و تبیین «ر
صفحه ۳ از ۷ تولیت حرم مطهر گفت: سید رضی یکی از فقیهان، متکلمان، شاعران و ادیبان بزرگ و مورد وثوق شیعه است که آثار او، از جمله نهج‌البلاغه او، بسیار مورد توجه بزرگانی از شیعه و اهل سنت قرار گرفته است. همان‌گونه که بزرگانی از عالمان شیعه بر نهج‌البلاغه او شرح نوشته‌اند، بزرگانی از عالمان اهل سنت چون ابن‌ابی الحدید و شیخ محمد عبده نیز بر نهج البلاغه سید رضی شرح‌های مفصل نوشته‌اند. با اینکه سید رضی خطبه‌ها و نامه‌ها و کلمات قصار را بدون ذکر سند آورده است، اما وثاقت سید رضی و همچنین علوّ متن خطبه‌ها و نامه‌ها و کلمات قصار نهج‌البلاغه باعث شده است که عالمان شیعه و سنی آنچه را در این کتاب ارزشمند آمده است معتبر بدانند و بر آن تکیه کنند. البته در دوره معاصر تلاش‌های بسیاری نیز از سوی پژوهشگران دینی به منظور پیدا کردن اسناد روایی نهج‌البلاغه صورت گرفته است که یکى از بهترین کتاب‌ها در این زمینه کتاب «مصادر نهج البلاغه و أسانیده» تألیف دانشمند محقّق «السیّد عبدالزهراء الحسینى الخطیب» مى‌باشد. تمام سخنان موجود در نهج‌البلاغه دارای سند بوده است اما اگر بنا بود سید رضی مطالب را با ذکر سند گرد‌آوری کند، از صورت کنونی خارج می‌شد، چرا که مقصود سید رضی(ره) گرد‌آوری گلچینی از سخنان امام(ع) بوده است و در آن عصر نیز، نیازی به آوردن سند وجود نداشته است. این استاد حوزه و دانشگاه، در ادامه به بیان جایگاه والای معنوی سید رضی و سید مرتضی(رضی الله عنهما) پرداخت و گفت: این دو برادر هر دو از استوانه‌های شیعه بودند، که پدرشان به دلایل سیاسی توسط حاکمان وقت در فارس زندانی بود. شیخ مفید در عالم رؤیا می‌بیند که در مسجد نشسته و حضرت صدیقه طاهره(س) دست حسنین(علیهماالسلام) را گرفته و وارد مسجد شدند و به شیخ مفید فرمودند: به این دو فرزندم فقه بیاموز. شیخ مفید پس از بیداری به فکر فرو رفت. فردای آن روز به مسجدی که در آن به تدریس مشغول می‌شد رفت و منتظر شاگردان بود که دید خانمی که فاطمه نام داشت و مادر سید رضی و سید مرتضی بود، وارد مسجد شد و خدمت شیخ سلام کرد و گفت به دو فرزندم فقه بیاموز و خواب شیخ مفید این‌گونه تعبیر شد و آن دو برادر از استوانه‌های بزرگ علوم شیعه شدند که تا به امروز آثارشان باقی است؛ و یکی از آن آثار، مجموعه ارزشمند نهج‌البلاغه است. بنابراین به دلیل جایگاه متعالی سید رضی، شکی در اسناد نهج البلاغه وجود ندارد. تولیت آستان مقدس در ادامه به بیان دومین نکته ای که از این روایت احصاء می شود پرداخت و گفت: امام علی(ع) گرچه در این خطبه در صدد اثبات حقانیت خود نسبت به امر خلافت بر جامعه اسلامی است، اما سخن امام(ع) یک قاعده کلی و فرازمانی را در باب حکومت بر جامعه اسلامی و شرایط حاکم مشروع الهی در اختیار می‌گذارد که برای همه عصرها و نسل‌ها می‌تواند راهگشا باشد. امام در این خطبه دو رکن اساسی حکومت و حاکم مشروع الهی را بیان نموده‌اند؛ اولین رکن عبارت است از «اقوی» یعنی تواناترین و دومین رکن عبارت است از «اعلم الناس بامرالله فیه» یعنی آگاه‌ترین مردمان به دین خدا در باب حکومت. این دو شرط که امام(ع) برای حاکم مشروع جامعه اسلامی ذکر کرده‌اند همان دو رکن اساسی است که در همه عصرها حاکم اسلامی می‌بایست واجد آن دو باشد. در غیر این صورت حاکم نمی‌تواند مشروع باشد.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۳ از ۷ تولیت حرم مطهر گفت: سید رضی یکی از فقیهان، متکلمان، شاعران و ادیبان بزرگ و مورد وثوق شی
صفحه ۴ از ۷ وی تصریح کرد: این دو شرط در حقیقت همان شروطی است که در اسلام برای حاکم مشروع الهی مطرح است. فرازمانی بودن این شروط یعنی هم در زمان رسول الله(ص) این دو شرط مطرح بوده است، هم در زمان امیرالمؤمنین(ع) و هم در عصر حاضر. یعنی امام(ع) به‌گونه‌ای صحبت کرده است که هم شبهه مطرح در آن زمان مبنی بر خلیفه بودن معاویه را پاسخ داده است، و هم شبهه‌های موجود در عصر حاضر. از جمله آیاتی که می‌توان به فرازمانی بودن این شروط استناد کرد، آیه ۲۴۷ سوره مبارکه بقره است، که در داستان طالوت نازل شده است: « وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا قَالُوا أَنَّى يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَلَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِنَ الْمَالِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ». «و پیامبرشان به آنها گفت: «خداوند، طالوت را برای زمامداری شما مبعوث (و انتخاب) کرده است.» گفتند: «چگونه او بر ما حکومت کند، با اینکه ما از او شایسته‌تریم، و او ثروت زیادی ندارد؟!» گفت: «خدا او را بر شما برگزیده، و او را در علم و (قدرت) جسم، وسعت بخشیده است.». در این آیه فضایی مشابه عصر امیرالمؤمنین(ع) در زمان پس از حضرت موسی(ع) بیان شده است. در تفاسیر آمده است که بنی اسرائیل دچار شکست، گرفتاری و ذلت بودند، نزد پیامبر خود مراجعه نموده و گفتند برای ما فرمانده و حاکمی تعیین کن تا جنگ کنیم و شهرهایمان را آزاد نماییم. پیامبرشان گفت که خداوند طالوت را به عنوان حاکم شما منصوب کرده است. آنان معترض شدند که چگونه او حاکم باشد حال آن‌که او فقیر است و عبارت « أَحَقُّ» به‌کار رفته است یعنی ما شایسته‌تریم. پیامبر پاسخ داد طالوت دو ویژگی دارد؛ یکی از نظر علم و دیگری از نظر جسم قوی است؛ یعنی هم قدرت تفکر و تدبیر او بالاست و هم دارای توانایی جسمی است. قرآن کریم حاوی پیامی است و آن اینکه کسی با سرمایه‌داری و ابرقدرت بودن نمی‌تواند «أَحَقُّ» باشد؛ بلکه أَحَقُّ به حکومت، همان دو ویژگی را داراست؛ یکی تسلط علمی بر دین خداوند و دیگر اینکه تواناترین فرد برای حاکمیت در زمان خود باشد. استاد دانشگاه تهران در پاسخ به این سؤال که چرا در عبارت «بِأَمْرِ اللَّهِ فِيهِ» از ضمیر مذکر «ه» در «فیه» استفاده شده است، گفت: زیرا امام(ع) در ابتدای این روایت می‌فرماید: «بِهَذَا الْأَمْرِ» که هر دو کلمه مذکر است و اشاره به حاکمیت دارد. و چون مخاطب می‌دانست که مراد از« بِهَذَا الْأَمْرِ» همان مسأله خلافت است، لذا بقیه ضمائر در این روایت، مذکر به کار رفته است.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۴ از ۷ وی تصریح کرد: این دو شرط در حقیقت همان شروطی است که در اسلام برای حاکم مشروع الهی مطرح
صفحه ۵ از ۷ دکتر کلانتری، جهت فهم دقیق سخن امام علی(ع)، در سومین نکته به تحلیل سه واژه «اَحقّ»، «اَقوی» و «اَعلم» در این روایت پرداخت و گفت: «احقّ» در لغت به معنای مُحق‌تر بودن است، یعنی کسی که در انجام کاری و یا تصاحب مِلک و یا مال و یا پست و یا مقام مادی و یا معنوی بر دیگران مقدم است و با بودن او دیگران هیچ حقی برای ورود به آن کار و یا تصاحب آن مِلک و مال و پُست را ندارند. وی با بیان اینکه «احقّ» را می‌توان در ادبیات سیاسی معاصر مترادف با «مشروعیت» دانست، گفت: در فرهنگ علوم سیاسی وقتی از «مشروعیت حکومت یا حاکم» سخن می‌گویند در حقیقت از دو رکن اساسی به هم پیوسته در حاکمیت پرده‌برداری می‌کنند؛ نخست «کسانی که حق دارند بر مردم حکمرانی کنند»، و دوم اینکه «مردم از چه کسانی باید اطاعت نمایند». بنابراین مشروعیت ارتباط نزدیکی با مفهوم تعهد و التزام به فرمانبرداری دارد. (وینسنت،‌اندرو‌، نظریه‌های دولت، ترجمه‌ حسین بشیریه، ص۶۸، تهران، نی، ۱۳۷۱) ماتیه دوگان، فیلسوف معاصر فرانسوی در تعریف مشروعیت می‌نویسد: «مشروعیت باور به این امر است که اقتدار حاکم بر هر کشور حق دارد که فرمان صادر کند و شهروندان نیز موظف‌اند به آن گردن نهند» (دوگان، ماتیه، سنجش مفهوم مشروعیت و اعتماد، اطلاعات سیاسی و اقتصادی، ش ۱ و ۲، سال دهم، ۱۳۷۴، ص۴) عبدالحمید ابوالحمد نیز مشروعیت را باوری می‌داند که بر اساس آن حق فرمان دادن برای رهبران و وظیفه‌ فرمان بردن برای شهروندان محقق می‌شود. (ابوالحمد، عبدالحمید، مبانی سیاست، تهران، ص۲۴۵، توس، ۱۳۵۳). در روایت محل بحث، امام علی(ع) حاکم مشروع در اسلام، یعنی کسی که حق دارد بر جامعه حکومت کند و مردم موظّف به اطاعت از او هستند را کسی می‌داند که «تواناترین» و «آگاه ترین مردم به دین خدا در اداره جامعه اسلامی» باشد. تولیت حرم مطهر، در توضیح واژه «اقوی» گفت: این کلمه در لغت به معنای قوی‌تر و تواناتر است. بدون شک تواناتر بودن در هر کاری با کار دیگر متفاوت است. امام علی(ع) در خطبه محل بحث از تواناترین فرد در امر حکومت سخن می‌گویند و تا پایان خطبه نیز در همین باب سخن خود را ادامه می‌دهند. تعبیرهایی که در ادبیات رایج ما از قوی‌تر و تواناتر در موضوع حکومت‌داری می‌شود عبارتند از «مدیر بودن»، «مدبر بودن»، «زمان‌شناس بودن»، «شجاع بودن»، «عادل بودن»، «پرهیزگار بودن»، «پاک‌دست بودن» و صفات برجسته‌ای از این دست. امام(ع) با بیان این ویژگی، رکن اول مشروعیت حاکم در اسلام را اعلام می‌کنند. بنابراین در نگاه امام علی(ع) اگر کسی که می‌خواهد زمام امور جامعه اسلامی را به دست بگیرد، از توانایی کافی برخوردار نباشد، از مشروعیت الهی برخوردار نخواهد بود، حتی اگر واجد علم به دین خدا در باب حکومت هم باشد. ممکن است تعداد زیادی فقهای اَعلم در حوزه‌های علمیه وجود داشته باشند، اما اگر در امر حاکمیت قوی نباشند، دارای صلاحیت در باب حکومت نیستند.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۵ از ۷ دکتر کلانتری، جهت فهم دقیق سخن امام علی(ع)، در سومین نکته به تحلیل سه واژه «اَحقّ»، «اَ
صفحه ۶ از ۷ این استاد حوزه و دانشگاه، در تبیین مفهوم واژه «اعلم» که در این سخن امام علی(ع) آمده است، گفت: «اعلم» به معنای عالم‌تر و آگاه‌تر است. امام علی(ع) در خطبه محل بحث، رکن دوم مشروعیت حاکم را آگاه‌ترین به دین خدا در باب حکومت معرفی می‌کنند. اینکه چرا حاکمیت مشروع در اسلام در گرو عالم بودن حاکم به دین خدا در باب حکومت است، بدین دلیل است که در نگاه اسلام ناب آنچه در حوزه عمل فردی و اقدامات اجتماعی در عصر خاتم مشروعیت دارد، «آیین اسلام» به عنوان دین جاودانه الهی تا پایان عمر دنیاست. «إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ» (سوره آل عمران، آیه ۱۹) «دین در نزد خدا، اسلام (و تسلیم بودن در برابر حق) است.». بر همین اساس، در نگاه امام علی(ع) آن حاکمی از مشروعیت الهی و حق حاکمیت برخوردار می‌باشد که نسبت به احکام خداوند در حوزه اداره جامعه اسلامی آگاهترین فرد زمان خود باشد تا بتواند احکام الهی را در جامعه اسلامی به درستی به اجرا بگذارد. وی ادامه داد: کسی‌که از یک طرف فریاد می‌زند که دین خاتم و جاودانه الهی همان اسلام است، اما در بحث حکومت به غربی‌ها چشم دوخته است، یک سکولار به معنی واقعی کلمه است. بهترین دین را اسلام می‌داند اما در مورد حقوق مدنی و اقتصاد می‌خواهد از غرب الگو بگیرد، سکولار است. از نگاه یک مسلمان و مؤمن واقعی، اسلام ناب به عنوان دین جاودانه الهی تا پایان دنیاست، لذا کسی‌که در رأس حاکمیت الهی است بایستی عالم‌ترین شخص به همین دین الهیِ خاتم باشد. به آمریکا و غرب نباید نگریست. نبایستی تصور شود که غربی‌ها برتری در فهم دارند که این کلاهی است که چند قرن است غربی‌ها بر سر شرقی‌ها گذاشته‌اند و چنان به خوردمان داده‌اند، که به قول مرحوم جلال آل احمد، مع الأسف تا آنجا پیش رفته که برای شناخت خود باید به غربی‌ها رجوع کنیم. یعنی برای شناخت خود، ببینیم شرق‌شناسانِ غربی چه می‌گویند؟! این همه افتخارات در حوزه فلسفه، کلام، تمدن، تاریخ و فناوری‌ها دیده نمی‌شود و به غربی‌ها و نظر آنان چشم می‌دوزند. به تعبیر مرحوم جلال آل احمد، یک انسان غرب‌زده یعنی کسی‌که هویتش را از او جدا کرده‌اند و بی‌هویت شده است. می‌گویند به جای آفت‌زده بگویید سِن‌زده. گندمی که سِن‌زده است، ظاهری کاملا سالم دارد، اما درون آن کاملا تهی است و دارای دوده سیاه است. انسان غرب‌زده اینچنین است که ظاهرش زیباست اما باطن این فرد، تهی است. انسان مؤمن به دینِ خاتم الهی قطعاً برای حکومت مشروع دینی به دنبال عالم‌ترین فرد به این دین است، خواه مطلوب غربی‌ها باشد یا خیر. هویت واقعیِ غربی‌ها همان است که امروز در دنیا به نمایش گذاشته شده است. در نوار غزه، قتل عامِ بدتر از مغول انجام می‌دهند و همزمان سایر کشورها را به عدم رعایت حقوق بشر متهم می‌کنند. در کنگره، ارسال چهل هزار گلوله تانک مرکاوا به اسرائیل را تصویب و همزمان و در کمال وقاحت کشور دیگری را محکوم به عدم رعایت حقوق بشر می‌کنند.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۶ از ۷ این استاد حوزه و دانشگاه، در تبیین مفهوم واژه «اعلم» که در این سخن امام علی(ع) آمده است
صفحه ۷ از ۷ عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، در ادامه به بیان چهارمین نکته ای که از این روایت احصاء می شود پرداخت و گفت: امام(ع) در ادامه سخن خود به پرسش مهمی در باب نحوه شکل‌گیری حکومت مشروع الهی بر جامعه اسلامی می‌پردازند که در جای خود بسیار مهم است. پرسش این است که برای به سامان رسیدن حکومت مشروع الهی که در آن اقوی و اعلم مؤمنان به عنوان حاکم در رأس اداره جامعه قرار می‌گیرد، حضور و بیعت و به تعبیر امروزی رأی و انتخاب همه مردم شرط است؟ یا خیر فقط حضور و بیعت و رأی همان مردمی که در روز بیعت حضور دارند و با حضور خود حاکم مشروع را بر مسند حاکمیت قرار می‌دهند و به او بسط ید می‌دهند؟ وی اظهار کرد: پاسخ امام به این پرسش بسیار دقیق است. اولاً، امام(ع) با به کار بردن کلمه «لاتنعقد»، بیعت و رأی مردم را موجب «انعقاد»، یعنی شکل‌گیری حاکمیت می‌دانند و نه مشروعیت، یعنی رأی و بیعت مردم موجب آن می‌شود که حاکم مشروع الهی بسط ید یابد و در جایگاه الهی خود قرار گیرد. پس مشروعیت به رأی و بیعت مردم نیست، رأی و بیعت مردم، فقط و فقط در مقام اثبات یعنی برپا شدن حکومت نقش دارد. به عبارتی انعقاد بیرونی امامت به رأی و بیعت مردم است اما مشروعیت آن به رأی و بیعت مردم نمی‌باشد. استاد دانشگاه تهران، ادامه داد: در مقام ثبوت، رأی مردم دخالتی ندارد، بلکه در مقام اثبات، رأی مردم تعیین کننده است. ثانیاً، امام(ع) با این جمله: «وَ لَعَمْرِي لَئِنْ كَانَتِ الْإِمَامَةُ لَا تَنْعَقِدُ حَتَّى يَحْضُرَهَا عَامَّةُ النَّاسِ فَمَا إِلَى ذَلِكَ سَبِيلٌ» به آن سئوال پاسخ می‌دهند که در شکل‌گیری حکومت مشروع الهی حتی رأی و بیعت همه مردم هم شرط نیست، بلکه فقط رأی و بیعت همان مردمی که در دارالحکومه حضور دارند و طبق عرف رایج اقدام به بیعت می‌کنند، برای انعقاد و شکل گرفتن حاکمیت مشروع الهی کفایت می‌کند. امروزه نیز در دموکراسی‌های جهان همین‌گونه است، کسانی که پای صندوق رأی حاضر می‌شوند، تکلیف کسانی را هم که شرکت نکرده‌اند، روشن می‌کنند. کسانی که حاضر نشده‌اند، رأی و نظر افراد حاضر را پذیرفته‌اند. شایان ذکر است در ادامه نشست امروز، حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری، پاسخگوی سوالات شرکت کنندگان بودند، هم اکنون این سوالات و پاسخ های تولیت حرم مطهر، در فایل صوتی جلسه، در سایت حرم مطهر قابل استماع است. سلسله مباحث با موضوع «ولایت فقیه»، پنجشنبه‌ها از ساعت ۸ صبح در سالن شهید آیت الله دستغیب برگزار و به صورت زنده از کانال آپارات به نشانی aparat.com/shahecheragh/live پخش می گردد. همچنین متن بیانات تولیت حرم مطهر و فایل های صوتی و تصویری کامل جلسات به همراه پرسش و پاسخ ها در بخش ویژه سلسله مباحث ولایت فقیه در پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام، به نشانی shahecheragh.ir/velayat قابل دریافت است. همچنین علاقه‌مندان با عضویت در کانال ایتای eitaa.com/shahecheragh_velayat می توانند اخبار، اطلاعیه ها و خلاصه هر جلسه را مطالعه فرمایند. از عموم علاقه‌مندان، به‌ویژه دانشجویان دانشگاه ها و طلاب حوزه های علمیه برای شرکت در این جلسات، دعوت به عمل می آید. گزارش تصویری: shahecheragh.ir/galleryview.aspx?id=153991 خبر: shahecheragh.ir/info.aspx?type=n&id=221826 @SHAHECHERAGH_VELAYAT @SHAHECHERAGH