eitaa logo
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
4.4هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
148 ویدیو
17 فایل
کانال حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام shahecheragh.ir سایت فارسی Lib.shahecheragh.ir کتابخانه Museum.shahecheragh.ir موزه en.shahecheragh.ir سایت انگلیسی aparat.cm/shahecheragh کانال آپارات کانال سروش sapp.ir/shahecheragh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۱ از ۲ 💠 بیانیه پایانی چهاردهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه ها
صفحه ۲ از ۲ ما استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه های سراسر کشور عزیز ایران اسلامی در این شرایط بسیار مهم و حساس، تحت عنوان «هسته های اصلی علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی» گردهم آمده ایم تا با میثاق ملی و لبیک دوباره به آرمان های انقلاب اسلامی و تبیین مبانی و گفتمان انقلاب اسلامی و هم‌افزایی و همگرایی علمی، برای رسیدن به جایگاه استاد تراز اول انقلاب اسلامی و تربیت نیروهایی در تراز بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تلاش کنیم و با بررسی تحولات منطقه؛ بویژه منطقه غرب آسیا و رصد حوادث و رویداد ملی انتخابات اسفندماه سال جاری آحاد ملت ایران؛ بویژه جامعه دانشگاهی را جهت مشارکت حداکثری در انتخابات به منظور تشکیل مجلس کارآمد و انقلابی دعوت کنیم. اِن‌شاءالله همه مردم؛ بویژه دانشجویان و دانشگاهیان با شرکت گسترده در راهپیمایی ۲۲ بهمن و سپس انتخابات ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ آن را باطل السحر توطئه ها و خباثت‌های دشمنان قرا دهند؛ زیرا شرکت گسترده و حداکثری مردم در انتخابات، ضمن تقویت بنیه‌ی اقتدار و قدرت ملی نظام جمهوری اسلامی، پشتوانه ای مستحکم برای خادمان ملت و مسئولین برای خدمتگزاری و نوکری بهتر برای مردم، اسلام و انقلاب اسلامی خواهد بود. ما استادن درس انقلاب اسلامی، با محکوم کردن حمایت‌های ضدبشری آمریکا و غرب از رژیم نامشروع صهیونیستی در خلق جنایات جنگی بی سابقه، و ایجاد کشتارگاه خونین در بزرگترین زندان بشری در غزه و علنی سازی چهره واقعی و غیرانسانی لیبرال- دموکراسی در افکار عمومی جهان، ضمن اعلام حمایت همه جانبه از مبارزان و رزمندگان سلحشور و جان برکف جبهه مقاومت اسلامی؛ از حماس تا حزب الله و حشدالشعبی و انصارالله یمن، آنان را وارثان حقیقی زمین دانسته و ایمانی قاطع داریم که پیروزی آنها نزدیک بوده و قطعأ رژیم صهیونیستی شکست خواهد خورد. بدین لحاظ، آمادگی و انتظارات خویش را به شرح زیر اعلام می‌داریم: برابر اصول و مبانی انقلاب اسلامی در دفاع از مردم مظلوم غزه و نخستین قبله‌گاه مسلمین، مسجدالاقصی، در رکاب ولی امر مسلمین جهان در تمام ابعاد مقاومت اسلامی، کوشا بوده و براساس منویات مقام عظمای ولایت به فریضه جهاد تبیین، عمل نماییم و از کلیه ظرفیت های علمی و حقوقی جامعه دانشگاهی به منظور اقناع افکار عمومی، اصلاح ساختار نهادهای بین‌المللی در راستای صلح پایدار و تبیین و بسط حقوق بشر اسلامی با تمام ظرفیت سیاسی و حقوقی خویش، نقش آفرینی کنیم و با نگرش علمی و دانشگاهی تا حل تمامی مسائل و مشکلات امت اسلامی، در کنار مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، ملت و دولت خدمتگزار و مردمی قرار بگیریم. ضمن حمایت از اقدامات و فعالیت‌های دولت مردمی و انقلابی سیزدهم به ویژه شخص ریاست محترم جمهوری، معتقدیم که این دولت فرصت خوبی است که بسیاری از کارهای بر زمین مانده در زمینه فرهنگی را احیا نموده و با سپردن مجاری فرهنگی و تربیتی به دغدغه‌مندان و انقلابیون واقعی؛ بویژه اسلامیِ دانشگاه ها و تحقق علوم انسانی اسلامی، به تحقق تمدن نوین اسلامی کمک نمایند. از دولت محترم و همه مسئولین امر خواستاریم که در تحقق فرمایشات حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی) برای کنترل تورم و رشد تولید تمام تلاش خود را مبذول داشته و نگذارند که تورم و گرانی، فشار مضاعفی را به روی اقشار مختلف مردم؛ بویژه محرومان و مستضعفان- که ولی‌نعمتان همه ما هستند- وارد نماید. ما اساتید انقلاب اسلامی دانشگاه‌های سراسر کشور، خواهان مقابله جدی با پدیده شوم و مخرب بی‌حیایی و بی‌عفتی بوده و اعتقاد داریم که به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، دشمن در صدد آندلسی کردن جامعه ایران بوده و اینها می‌طلبد که همه متولیان و ارکان فرهنگی کشور، پای کار آمده و متناسب با اقدامات گسترده و پیچیده دشمن در زمینۀ عادی‌سازی بی‌حجابی و بی‌حیایی در جامعه، طرح و برنامه و نقشه راه ویژه خود را داشته و عکس‌العمل مناسب انجام دهند. والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته دبیرخانه چهاردهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه های سراسر کشور/ ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ shahecheragh.ir/info.aspx?type=n&id=221921 @SHAHECHERAGH
گزارش تصویری۴ سخنرانی‌های دکتر مرزوقی و دکتر توکلی پیرامون «مسائل منطقه»، در جلسه نوبت بعداز ظهر دومین روز چهاردهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه ها جلسه نوبت بعداز ظهر دومین روز چهاردهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه های کشور درسالن شهید آیت الله دستغیب حرم مطهر، امروز پنج‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ از ساعت ۱۴ تا ۱۸ در سالن شهید آیت الله دستغیب برگزار شد. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، در نشست بعدارظهر امروز، سخنرانی‌های دکتر رحمت‌الله مرزوقی، استاد مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه شیراز و دکتر یعقوب توکلی نویسنده، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی پیرامون «مسائل منطقه»، به همراه پرسش و پاسخ برگزار شد. گفت و شنود آزاد اساتید با موضوع «چگونگی نقش‌آفرینی استادان انقلاب اسلامی در جهاد تبیین» پایان‌بخش برنامه عصر امروز این نشست علمی – معرفتی بود. shahecheragh.ir/galleryview.aspx?id=154030 @SHAHECHERAGH
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۱ از ۶ 💠 دکتر متکی: امروز غزه و حماس، نماد جامعه اسلامی، فرهنگ اسلامی و مقاومت اسلامی است، و اسرائیل، سمبل لیبرال دموکراسی و تمدن غرب است/ غزه یک پایان نیست، بلکه یک آغاز است. اسرائیل پس از این، یک شب آرام سر بر بالین نخواهد گذاشت دکتر منوچهر متکی، سیاستمدار و دیپلمات که در دولت‌های نهم و دهم سمت وزیر امور خارجه ایران را بین سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹ برعهده داشت، امروز پنج‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲، در دومین روز چهاردهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه‌های کشور در حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام، ضمن تبریک عید بزرگ مبعث گفت: برانگیختگی و تحول، شاخص روشن این عید است و شکل‌‌گیری انقلاب تکاملیِ آغازین اسلام است. امام راحل(ره) در همان الگوگیری و با تمسک به همان دو محوری که پیامبر عظیم‌‌الشأن اسلام(ص)، آن تحول بزرگ را به‌‌وجود آورد، حرکت جدیدی را در دوره ما ساماندهی کرد. تکوین امت و تأسیس دولت، دو مرحله کاملاً مشخص و تقسیم شده دوران نبوت پیامبر اعظم(ص) است. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، وی اظهار کرد: در مدت ۱۳ سال، آیات مکی قرآن به تدوین نظام‌‌نامه، معرفی احکام، دستورات و توزیع آن‌‌ها همراه با آگاهی و خودسازی ملتی که بناست بعدها امپراطوری‌‌های روم و ایران و بعدها جهان را تحت تأثیر خود قرار دهد، منجر شد. امام امت هم در ۱۵ سال بعد از شکست ظاهریِ ۱۵ خرداد ۴۲، در تبعید، به تبیین مبانی حکومت اسلامی پرداخت و همراه با آن، یاران و رهروان خود را ساماندهی کرد و در ۲۲ بهمن ۵۷ انقلاب اسلامی در الگوگیری از انقلاب آغازین اسلام شکل گرفت و این روزها چهل و پنجمین سالگرد پیروزی این انقلاب را شاهدیم. ان شاءالله مردم ما علی‌‌رغم فراز و نشیب‌‌هایی که خصوصاً در یکی دوسال اخیر با آن مواجه بودند، با لطف خداوند و انفاس قدسیه امام(رحمت الله علیه) و هدایت‌‌های عبد صالح، رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)، هم در ۲۲ بهمن و هم در ۱۱ اسفند، حماسه‌‌های دیگری را خلق خواهند کرد. وزیر اسبق امور خارجه گفت: تأسیس جامعه ملل و سازمان ملل در طی جنگ‌‌های جهانی اول و دوم، بشارت نظام‌‌مندی‌‌ جدیدی را در حکمرانی جهانی داد که به جای فضای استعمار کهن که استعمارگران مستقیماً در کشورهای تحت سلطه خود حاضر می‌‌شدند و حکمرانی می‌‌کردند، استعمار نو که مبارزات ضد استعماری، آن‌‌ها را از مستعمراتشان بیرون کرد، با تربیت رهبران خودکامه و وابسته به خود از سوی استعمارگران، دوران جدیدی از حکمرانی را با حفظ منافعشان تجربه می‌‌کردند، که مبارزات ضد استبدادی، بساطشان را در دنیا با مشکل مواجه کرد. دور جدید حکمرانی بر اساس منافع قدرت‌‌ها، شکل و شمایل جدیدی پیدا کرد. سازمان ملل و متعاقباً ساختارهای مختلف در حوزه‌‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و دفاعی، تلاش کرد همه ارکان حکمرانی در کشورها و نظام‌‌های مبتنی بر دولت- ملت را تحت تأثیر قرار دهد. سازمان‌‌های تخصصی بین المللی در موضوعات گوناگون حکمرانی، مباحثی را مورد بررسی قرار داده و چارچوب‌‌هایی را تدوین نمود و آرام آرام در فضای جدیدی که با پیوستن کشورها ایجاد می‌‌کردند، آن‌‌ها را لازم الاجرا می‌‌کردند و اعضای اجرایی آن را در دنیا به‌‌وجود می‌‌آوردند. اینجا یک کشور و یک قدرت به حسب ظاهر نبود که نظرات و دیدگاه‌‌های خود را بر دیگران تحمیل می‌‌کند، بلکه به ظاهر در یک سامانه دموکراتیک با حضور کشورها و تصویب در سازمان بین المللی، آرام آرام این نظام‌‌نامه جدید حکمرانی شکل گرفت.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۱ از ۶ 💠 دکتر متکی: امروز غزه و حماس، نماد جامعه اسلامی، فرهنگ اسلامی و مقاومت اسلامی است، و ا
صفحه ۲ از ۶ وی به شکل گیری نهادهای مختلف بین المللی اشاره کرد و گفت: مباحث کارگری در (ILO)، مباحث بهداشتی در (WHO)، مباحث صنعتی در (UNIDO )، مباحث هسته‌‌ای در (IAEA) و دیگر موضوعات بین المللی که حوزه‌‌های حکمرانی کشورها بود، از طریق این سازمان‌‌های بین المللی در محتوا ساماندهی شده و در اجرا مراحل لازم الاجرایی خود را طی می‌‌کرد. تصور می‌‌شد که آنچه را غرب طی چند قرن، تلاش کرد به عنوان نظام‌‌نامه حکمرانی به دیگران دیکته کند، الآن در یک فضای بین المللی جای خود را باز می‌‌کند. مهم نبود در یک کشور حزب چپ بر سر کار است یا راست، بنا بود حکمرانی‌‌ها بر اساس آن نظام‌‌نامه شکل بگیرند و ساماندهی شوند و در حوزه‌‌های خود کشورداری کنند. این فعال سیاسی در ادامه به ایرادات نظام‌‌مندی های بین المللی اشاره کرد و گفت: قدری که تأمل کنیم، دو نکته بسیار مهم به عنوان دو اشکال اساسی بر این نظام‌‌مندی در فضای بین الملل وجود دارد. اشکال اول؛ مبانی، اصول و قواعدی بود که اساس تصمیم‌‌سازی در این سازمان‌‌های تخصصیِ مختلف بین المللی بود. غرب تلاش کرد، این مبانی و اصول را تقریباً جهان‌‌شمول کند. در جهان‌‌بینی، سکولاریسم جای هر باور دیگری را می‌‌گیرد و مکتب تبیین‌‌کننده آن مبانی و چارچوب‌‌ها، لیبرال دموکراسی غرب بود. این اولین اشکال محتوایی این نظام‌‌مندیِ جدید بین المللی بود. اشکال دوم؛ عناصر و مجریانی بودند که نوعاً یا مستقیماً از غرب بوده و یا وابسته به غرب بودند و مأموریت اصلی آنان این بود که آن مفاهیم را جا بیندازند. واگذاری بخشی از حاکمیت ملی کشورها به این محیط در حال نضج‌‌گیری و شکل‌‌گیریِ بین المللی مأموریتی بود که اتفاقاً سازمان ملل موظف به اجرای آن بود. وی افزود: در سال ۱۹۹۰ میلادی آقای «پطرس غالی» دبیر کل سازمان ملل، اجلاسی را در نیویورک برگزار کرد. اجلاس نشست سران کشورهای عضو شورای امنیت که ۱۵ کشور در این نشست شرکت کردند. دستور کاری تحت عنوان Agenda for Peace آماده کرد به معنای «دستور کاری برای صلح»، و در نشست مذکور، آن را ارائه کرد. وی ضمن آن مطرح کرد که تحولات بین المللی، بسته بودن حکمرانی‌‌ها را در محدوده‌‌های مرزی و ملی کشورها، از هم، گسسته است و بایستی حکمرانی کشورها در معرض و مرئای بین المللی، با نظامات بین المللی همراه و هم‌‌جهت شود. لذا دولت‌‌ها باید سازمان‌‌های بین المللی را در بخشی از حاکمیت‌‌هایشان شریک بدانند. به نظر می‌‌رسید این نظام‌‌مندی جدید، جهان‌‌شمولیِ حکمرانی و یا حکمرانیِ جهانی، پایه و اساس خوبی برایش تعریف شده است، چیزی که جامعه بشری به طرف آن در حال حرکت است و آن، حکومت و حکمرانیِ جهانی است که امروز در دستور کار محافل علمی و بین المللی است.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۲ از ۶ وی به شکل گیری نهادهای مختلف بین المللی اشاره کرد و گفت: مباحث کارگری در (ILO)، مباحث
صفحه ۳ از ۶ دکتر متکی با بیان اینکه انقلاب اسلامی تَرَکی در این نگاه ایجاد کرد، گفت: امام(ره) این جهان‌‌شمولی را که پایه اول مشکل آن، از همان جهان‌‌بینی شروع می‌‌شود، متفاوت کرد. آقای تافلر( نویسنده و آینده‌پژوه آمریکایی) در کتاب "جابجایی در قدرت"، به بازیگران جدید در عرصه بین المللی اشاره می‌‌کند و اظهار می‌دارد، زمانی که امام(ره) فتوای قتل سلمان رشدی را صادر کرد، برخی به لحاظ مواضع حقوقی بین المللی ایراد وارد کردند و به صدور چنین فتوایی اعتراض کردند. اما اینها عمق حرکت امام(ره) را نفهمیدند. حرف امام(ره) این بود که اگر شما به دنبال جهان‌‌شمول کردن حکمرانی خود در اقتصاد، سیاست و رسانه‌‌ها هستید، ما به دنبال جهان‌‌شمول کردن هدایت برای انسان‌‌ها هستیم، و پس از آن مبانی را از حوزه جهان‌‌بینی به بعد، مورد تعرض و ایراد قرار داد. آن نظام با هدایت قدرت‌‌های بزرگ، دنیای آرامی را برای ابرقدرت‌‌هایی که دیروز در مبارزات ضد استعماری و ضد استبدادی بر منافع خود هراسناک بودند، رقم می‌‌زد. آنها به راحتی می‌‌توانستند شعار دهند که " امروز همه روي جهان( آزادی) زير پر ماست." به عبارتی جهان تحت اراده ماست! این فضا با مسائل جدید و با انقلاب اسلامی در جهان مواجه شد. دین‌‌باوری و خداباوری وارد معادلات شد. وزیر امور خارجه ایران در دولت‌های نهم و دهم گفت: یک زمانی‌‌ در نشست حقوق بشر در تهران، از یکی از افرادی که اعلامیه جهانی حقوق بشر را در سال۱۹۴۸ امضا کرده بود، از کانادا دعوت کردیم، در صحبت هایی که انجام شد، یک‌‌سری نقدهایی نسبت به مبانی و شکل اعلامیه جهانی حقوق بشر گرفته شد؛ جالب است یکی از اشکالات شکلی این بود که در میان نویسندگان اعلامیه جهانی حقوق بشر، حتی یک نفر از جهان اسلام حضور نداشت. تنها فردی که از خاورمیانه حضور داشت، یک استاد مسیحی از دانشگاه آمریکایی بیروت بود. شخص مدعوّ اندکی به فکر فرو رفت و گفت صحبت‌‌های شما درست است اما این‌‌که می‌‌گویید چرا در میان نویسندگان و صاحب‌‌نظران کسی از جهان اسلام حضور ندارد، به این دلیل است که زمانی‌‌که ما آن اعلامیه را می‌‌نوشتیم، در جهان اسلام کسی صحبت‌‌های کنونی شما را مطرح نمی‌‌کرد. انقلاب اسلامی این مفاهیم و موضوعات را به میان آورد که بعدها ما در قالب کنفرانس اسلامیِ آن زمان و سازمان همکاری کشورهای اسلامی، اعلامیه اسلامی حقوق بشر را به تصویب رساندیم و آن را در سازمان ملل نیز ثبت کردیم. شاید بسیار قوی نباشد اما ایران بانی آن بود. فضا و موضوعات جدیدی مطرح شد. کسانی‌‌که گمان می‌‌کردند قدرت بلامنازعه بودنشان و تحمیل اراده هایشان که به تنهایی و به عنوان یک قدرت مقدور نبود، اکنون از طریق سازمان‌‌های بین المللی در حال اعمال است. کلاه‌‌سبزها، کلاه‌‌آبی‌‌ها و کلاه‌‌سفیدها؛ مباحث زیست محیطی، مباحث حقوق بشری و مباحث نزاع‌‌های بین کشورها را دنبال می‌‌کنند. کسانی در ماجرای بالکان، نه برای کرواسی و نه یوگسلاوی سابق، بلکه برای بوسنی و هرزگوین، یک حکمرانی ویژه و خاص تعریف می‌‌کنند.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۳ از ۶ دکتر متکی با بیان اینکه انقلاب اسلامی تَرَکی در این نگاه ایجاد کرد، گفت: امام(ره) این ج
صفحه ۴ از ۶ وی به نگارش قانون اساسی در لبنان و بوسنی اشاره کرد و گفت: در لبنان که قصد داشتند قانون اساسی را بنویسند، یا نظام‌‌نامه طائفی برای حکمرانی تعریف کنند، این شروط را گذاشتند که نخست‌‌وزیر باید اهل تسنن باشد، رئیس پارلمان شیعه باشد و رئیس‌‌جمهور مارونی باشد، در بوسنی و هرزگوین سه رئیس‌‌جمهور و در واقع شورای ریاست جمهوری تعیین کردند که هر کدام از مسلمان، کروات و صِرب حضور داشته باشند. دست به کارهایی زدند که نشان از نگرانی‌‌هایشان دارد. وقتی به موضوعات واقعی در حوزه‌‌های مختلف برخورد کردند، سابق چنین بود که، راحت آن را حل و فصل می‌‌کردند. اما ریشه‌‌های بحران جدید و مباحث جدید مبتنی بر آگاهی‌‌هایی که در بین ملت‌‌ها تولید می‌‌شد، کار را برای آنان سخت کرد. حکمرانی را بر آنان سخت کرد. اینها ده‌‌ها سال از این موزاییک‌‌هایی که در خاورمیانه فرش کرده بودند، آرامش داشتند؛ حکومت‌‌ها، شیخ‌‌نشین‌‌ها و اعراب به گونه‌‌ای دیگر، اما همه در راستای مطامع و منافعشان بود. این فضا به هم خورد و آنها هر چه تلاش کردند، نمی‌‌توانستند مشکلات را با نظاماتی که برای اداره جهان ایجاد کرده بودند، حل کنند. ناچار متوسل به زور شدند و به اصل خود بازگشتند و شعاری که "منطق ما قدرت است" را سر دادند. اما امام(ره) فرمود: "قدرت ما منطق ماست". یعنی قدرت ِ منطق امام در برابر منطقِ قدرت مستکبران و آمریکا رویاروی هم قرار گرفت. دکتر متکی خاطرنشان کرد: امام(ره) بر مبنای انقلاب اسلامی برگرفته از انقلاب آغازین پیامبر(ص)، آگاهی‌‌بخشی و ملت‌‌سازی، تکیه انقلاب بر مردم و مردمی بودن همراه با اسلامی شدن، تلاش می نمود و این ویژگی را در صحنه بین المللی نیز دنبال کرد. نهضت‌‌ فلسطینی که ده‌‌ها سال در مبارزات پراکنده به‌‌صورت بسیار محدود و چریکی و در قالب برخی ترورها و اقدامات صورت می‌‌گرفت، به یک نهضت به معنای واقعی تبدیل شد. نهضت فلسطین، این دو عنصر اسلامی کردن نهضت و مردمی کردن نهضت را مثل انقلاب اسلامی در ایران، از تسلط دیگران خارج کرد. بودجه روزنامه النهار و ... هرکدام از یک کشور تأمین می‌‌شد. رویکرد جدیدی که در تحولات جهانی به‌‌وجود آمد، آرام آرام نظامات را دچار مشکل نمود. مقام معظم رهبری(دام ظله) از سال‌‌ها پیش، بحثی را تحت این عنوان که «دنیا نیازمند یک نظام نوین بین المللی است» مطرح نمودند. اکنون دستور کار جدی که مطرح است این است که ما در هم‌‌فکری‌‌ها، هم‌افزایی‌‌ها و اندیشکده‌‌هایمان بررسی نماییم که چگونه می‌‌توان این نظامات جدید را تبیین نمود و نقش ایران چه می‌‌تواند باشد و چه جایگاهی را برای ایران می‌‌توان تعریف کرد؟ اکنون رهبران غربی معتقدند، نظم کهن دیگر قابل دوام نیست. در نشست سفرای فرانسه، رئیس‌‌جمهور فرانسه گفت که ما تاکنون جهان را با یک نظمی اداره می‌‌کردیم لیکن در حال حاضر جوابگو نیست. این بحث مطرح است که کدامیک صحیح است؟ «نظم نوین بین المللی» یا « نظام نوین بین المللی»؟ آنچه غرب به آن اذعان دارد، نظم نوین بین المللی است. یعنی مبانی و نظام بین المللی وجود داشته باشد. به عبارتی ما در ساختار نظمی که بر اساس آن نظام ایجاد کردیم، تغییراتی به‌‌وجود آوریم و کشورهای جهان سوم را دخیل کنیم؛ اما اصل قصه‌‌ای که باید تغییر کند، نظام بین المللی است.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۴ از ۶ وی به نگارش قانون اساسی در لبنان و بوسنی اشاره کرد و گفت: در لبنان که قصد داشتند قانو
صفحه ۵ از ۶ وزیر اسبق امور خارجه با بیان اینکه به‌‌هم خوردن یک نظام بین المللی به معنای جنگ نیست، بلکه به معنای تعاریف جدید و ساز و کار و سازماندهی جدید در نظام بین المللی است، گفت: امروز غزه تقریباً نماد مصاف دو نگاه، دو تمدن، دو فرهنگ و دو خاستگاه متفاوت است. انگلیس در "بیانیه بالفور" به دنبال این بود که عصاره و چکیده‌‌ای از حکمرانی غرب را در دل اسلام به‌‌وجود آورد؛ دموکراسی، پیشرفت، برخورداری‌‌ها و شرایط جدیدی که در اسرائیل جهت سرمایه‌‌گذاری به‌‌وجود آورده بودند، القا کرده بودند که اینجا جزیره باثبات و امنی برای فعالیت‌‌های اقتصادی است. تلاش می‌‌کنند یک گوشه‌‌ای مانند غزه را حذف کنند. در شش سال، ۱۳ هزار فلسطینی را به شهادت رساندند. «طوفان الأقصی» این خواب آرام را آشفته کرد و شرایط را تغییر داد. اینها مؤلفه‌‌های جدیدی هستند که قواعد را تغییر می‌‌دهند. وی گفت: امروز غزه و حماس، نماد جامعه اسلامی، فرهنگ اسلامی و مقاومت اسلامی است، و اسرائیل، سمبل لیبرال دموکراسی و تمدن غرب است و این‌‌دو در یک فضای کاملاً نابرابر در مصاف یکدیگرند. تعابیری که سید حسن نصرالله از طوفان الأقصی و مبارزه غزه دارد، تعابیر زیبایی است و تبلور آشکار اسلام و آمدن آن به صحنه‌ی اثرگذاری است. همه، طراحی‌‌های خود را کردند و اکنون آمریکایی‌‌ها به دنبال آن هستند که این قضیه خاتمه یابد. این مسأله خاتمه نمی‌‌یابد بلکه آغاز جدیدی است. عربستان گفته بود که ما ۱۵ روزه کار یمن را تمام می‌‌کنیم که یک سال بعد "کالین پاول"، وزیر خارجه وقت آمریکا گفت "عربستانی‌‌ها ما را فریب دادند، گفتند ۱۵روزه تمام می‌‌کنیم اما یک سال گذشته است." و شش سال نیز گذشت. کشوری که نه هواپیما دارد، نه تانک دارد و دائماً آن را بمباران می‌‌کردند چطور کارشان تمام نشد. امروز یمن با همان وضعیت، ناو آمریکا را هدف قرار می‌‌دهد. زمانی اگر یک ناو آمریکایی از این ساحل مدیترانه به آن ساحل مدیترانه می‌‌رفت، از شدت رعبی که ایجاد کرده بودند، دو حکومت عوض می‌‌شد. اکنون چه تحولی در یمن به‌‌وجود آمده است؟!
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۵ از ۶ وزیر اسبق امور خارجه با بیان اینکه به‌‌هم خوردن یک نظام بین المللی به معنای جنگ نیست، ب
صفحه ۶ از ۶ وزیر امور خارجه ایران در دولت‌های نهم و دهم تصریح کرد: دو اتفاق در حال وقوع است؛ اولاً: کسانی که داعیه ابرقدرتی داشتند، ابرقدرت بودن به دو توانمندی است: نخست این‌‌که، آنچه را که می‌‌خواهند محقق کنند، و دوم این‌‌که، جلو آنچه را که نمی‌‌خواهند بگیرند. آمریکایی‌‌ها بیش از بیست سال است که هر چه را که می‌‌خواهند نمی‌‌توانند به آن دست یابند و جلو هر آنچه را هم که نمی‌‌خواهند، نمی‌‌توانند بگیرند. اینکه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) از سال‌‌ها قبل بحث افول آمریکا را مطرح می‌‌کنند، دقیقاً یک تصویربرداری از شرایط و واقعیت امروز آمریکاست. پس در بازگشت به سلطه‌‌گری، قدرت‌‌ها و ابرقدرت‌‌ها نمی‌‌توانند پاسخ دریافت کنند. جورج بوشِ پسر، گفت ما برای دو هدف به افغانستان می‌‌رویم؛ ریشه‌‌کن کردن تروریسم و ازبین بردن مواد مخدر. مواد مخدر که ۹۰۰ درصد افزایش یافت و تروریسم که در آن زمان در طالبانیسم جلوه‌‌گر بود، مختص به افغانستان بود، اما اکنون به طالبان پاکستانی، افغانستانی، هندی، آسیای مرکزی، چینی و ... شناخته می‌‌شود. آنها تروریسم را در جهان گسترده کردند و بعد از بیست سال، مفتضحانه از آن بیرون رفتند. می‌‌خواستند به خودکامگی قدیم و خود محوری و قدرت‌‌مداری و زورمداری رجعت کنند که در بیست سال گذشته نتیجه‌‌ای نگرفتند. وی با بیان اینکه امروز این باور وجود دارد که ساز و کار سازمان‌‌های بین المللی و سازمان بین الملل، هیچ مشکلی از جوامع بشری را نمی‌‌توانند حل کنند، گفت: یک زمانی کوفی عنان در سفر به ایران، مأموریت داشت که در کنیا حضور یابد. آن زمان مصادف با انتخابات ۸۸ بود. در آنجا با برگزاری انتخابات، اختلاف و بحرانی در نتیجه انتخاباتشان پیش آمده بود. پنج هزار نفر کشته شدندکه کوفی عنان برای حل اختلاف به آنجا رفت و گفت پیروز انتخابات رئیس جمهور و بازنده انتخابات، نخست‌‌وزیر شود. در زیمبابوه نیز همین سیاست را اجرا کردند. در سفر به ایران، از وی پرسیده شد چرا دبیران کل سازمان ملل و مدیران پایین‌‌تر روز به روز ضعیف و ضعیف‌‌تر شده‌‌اند؟ گفت زمانی اعضای دائم شورای امنیت پیشنهاد داده بودند عنوان ژنرال از دبیر کل حذف شود و در سطح یک منشی شود، در حالی‌‌که دبیران کل در سال‌‌های گذشته اثرگذار بوده‌‌اند. به‌‌صورت مجموعه‌‌ای، بن‌‌بست ایجاد شده است، حوزه ابرقدرتیِ قدرت‌‌های بزرگ که بعد از سازمان ملل به ابراز وجودشان برای حل مسائل رو آورده‌‌اند، ناموفق بوده‌‌اند؛ که آخرین آن غزه است. دکتر متکی خاطرنشان کرد: غزه یک پایان نیست، بلکه یک آغاز است. اسرائیل پس از این، یک شب آرام سر بر بالین نخواهد گذاشت. برای دریای سرخ، یمن و منطقه باید اندیشه جدیدی کنند. ورود دوباره ابرقدرت‌‌ها با ویترین، اسم و تهدید خودشان در بیست سال گذشته با شکست مواجه شده است. سازمان ملل و افکار عمومی جهان به این نتیجه دارد می‌‌رسد که با این ساز و کار که روزی تصور می‌‌شد می‌‌تواند حلال مشکلات باشد، اکنون به بن‌بست رسیده است. زمان، زمانِ آزاداندیشان، مسلمانان متعهد، اساتید، بزرگان و اندیشمندانی است که برای مقطع کنونی جهان، اندیشه بلندی را به پرواز درآورند و چاره‌‌جویی کنند. shahecheragh.ir/info.aspx?type=n&id=221923 @SHAHECHERAGH
مراسم جشن عید مبعث نبی مکرم اسلام(صلوات الله علیه) و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در حرم مطهر به‌مناسبت مبعث حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(صلی الله علیه و آله و سلم) و فرا رسیدن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب ااسلامی، سوّمین حرم اهل‌بیت علیهم السلام، غرق نور و شادی است. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، به همین مناسبت در مراسمی که پنجشنبه‌شب ۱۹ بهمن‌ماه ، در شبستان امام خمینی(قدس سره) برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی به ایراد سخن پرداخت و حاج مرتضی طاهری، ضمن مداحی، دعای روح‌بخش کمیل را قرائت کرد. shahecheragh.ir/galleryview.aspx?id=154031 @SHAHECHERAGH
H.MasoudAli.mp3
14.13M
🎙 🔸 سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین عالی، در مراسم عید مبعث پیامبر اکرم(صلوات الله علیه) و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی 🔸 پنجشنبه ۱۹ بهمن‌ماه 🔸 شبستان امام خمینی(قدس سره) @SHAHECHERAGH
H.MortezaTaheri.mp3
20.44M
🎙 🔸 مداحی و قرائت دعای کمیل حاج مرتضی طاهری، در مراسم عید مبعث پیامبر اکرم(صلوات الله علیه) و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی 🔸 پنجشنبه ۱۹ بهمن‌ماه 🔸 شبستان امام خمینی(قدس سره) @SHAHECHERAGH
محفل انس با قرآن کریم ویژه بانوان، به‌مناسبت عید سعید مبعث و دهه مبارک فجر به‌مناسبت عید سعید مبعث نبی مکرم اسلام(صلوات الله علیه) و ایّام فرخنده چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، مراسم مداحی ویژه بانوان، همراه با محفل انس با کلام الله مجید شامل قرائت ترتیل و قرائت تحقیق، در رواق دارالذکر حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام برگزار شد. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، در این مراسم معنوی، خانم دکتر زهره معارف، استاد حوزه و دانشگاه به ایراد سخن پرداخت. shahecheragh.ir/galleryview.aspx?id=154032 @SHAHECHERAGH
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۱ از ۳ 💠 تحلیل رویدادهای منطقه و محور مقاومت در نشست اساتید انقلاب اسلامی، توسط دکتر حسین رویوران و دکتر سعدالله زارعی چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲، در دومین روز چهاردهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه‌های کشور، در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام، گفتگوی مشترک دکتر حسین رویوران استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران و تحلیل‌گر ارشد مسائل منطقه غرب آسیا و دکتر سعدالله زارعی، استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران و كارشناس مسائل بین‌الملل، پیرامون «مسائل و رویدادهای منطقه» برگزار گردید. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، این دو تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاسی، در این نشست پیرامون مسأله فلسطین، شاخصه ها و عملکرد جبهه مقاومت، تحلیل‌های خود را بیان کردند. دکتر رویوران در این نشست گفت: اکنون بیش از ۱۲۰ روز از عملیات غیورانه طوفان الاقصی علیه رژیم اشغالگر قدس می‌گذرد؛ طوفانی که بسیاری از معادلات جهانی و محاسبات سران استکبار را دستخوش تحول اساسی کرد. این جنگ برای رژیم صهیونیستی، از چند جنبه، سنگین بوده است. وی ادامه داد: طوفان الاقصی از سوی یکهزار و ۲۰۰ نفر نیروی آموزش دیده رقم خود و رژیم صهیونیستی نتوانسته بود آن را رصد کند، این ضربه بزرگی برای دشمن بود که در شناسایی پروازها و این تحرکات با شکست مواجه شد و یک لشکر هزار و ۲۰۰ نفری توانست لشگری بزرگ با ۲۲ پایگاه نظامی را از هم بپاشاند. استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: گذر طوفان الاقصی از دیوار آهنین رژیم صهیونیستی با آن همه تکنولوژی‌های هوش مصنوعی موجود نظامی، اولین شکست نظامی برای اسرائیل بود. نیروهای فلسطینی در طوفان‌الاقصی تا عمق ۲۰۰ کیلومتری سرزمین‌های اشغالی پیش رفتند و این نشان می‌دهد که فلسطین می تواند با نیروی بیشتر آزاد شود. وی در توضیح جنبه دیگر این شکست مفتضحانه برای رژیم صهیونیستی گفت: گرفتن اسرای اسرائیلی کار بزرگی بود و مورد مهم دیگر ‌که بسیار ارزشمند است، این است که پس از ۱۲۶ روز از حملات رژیم صهیونیستی به غزه، نیروهای مقاومت همچنان توان جنگ دارند، از دشمن تلفات می‌گیرند، موفق به انهدام بهترین تانک‌های نظامی می‌شوند و توفیقات بزرگی دارند.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۱ از ۳ 💠 تحلیل رویدادهای منطقه و محور مقاومت در نشست اساتید انقلاب اسلامی، توسط دکتر حسین رویو
صفحه ۲ از ۳ از نظر این تحلیل‌گر مسائل منطقه غرب آسیا، نکته‌ای که در روزهای پس از این عملیات خودنمایی کرد، ایثار محور مقاومت بود. در جهان، پیمان‌ها و قراردادهایی مانند ناتو شکل گرفته، اما محور مقاومت، بدون هیچ پیمان از پیش نوشته شده ای، در حمایت از مردم مظلوم غزه وارد عمل شدند. حزب الله لبنان در شرایط بد اقتصادی آن کشور، مدلی از جنگ تعریف کرد و در روز دوم وارد عرصه نبرد شد، انصارالله یمن پس از هشت سال جنگ، در حمایت از فلسطین اقدامات موثری انجام داد و نیروهای مقاومت در عراق از جان مایه گذاشتند؛ همه این‌ها ایثار و اتحاد محور مقاومت را نشان می‌دهد. وی خاطرنشان کرد: جبهه مقاومت با عبور از شبهه‌های طرح شده، در کنار هم قرار گرفتند، و این وحدت حقیقی است. این استاد دانشگاه افزود: نکته دیگری که در ارتباط با تحولات محور مقاومت وجود دارد، اینکه در طوفان الاقصی تحولی در سازماندهی و مدیریت رخ داده است؛ پیش از این گروه‌های مقاومت به نوعی تَشَکُل بودند اما امروز به ملت‌های مقاوم تبدیل شده اند. به عنوان مثال؛ هنگامی که آمریکا علیه نیروهای انصارالله یمن اقدام کرد، مردم یمن به صورت گسترده در حمایت از این مجاهدان و ایثارگران، به خیابان آمدند. همچنین در حالی که ۶۰ درصد غزه ویران شده است، اما مردم این باریکه اعتراضی نمی‌کنند و مصداق «حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیل» شده‌اند. (خداوند برای ما کافی است و او بهترین سرپرست و یاور است). دکتر رویوران با اشاره به جنایات ددمنشانه و سبوعانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه گفت: جنایات این رژیم جعلی در غزه، قابل تصور نیست و همه آنچه به تصویر کشیده شده، تنها ۱۰ درصد از این جنایت است؛ این رژیم اشغالگر به هیچ چیز رحم نکرده است. به گفته استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران، بزرگترین موفقیت جبهه مقاومت در نبرد غزه این است که برتری نظامی رژیم صهیونیستی در منطقه را خنثی کرده است. اینکه مقاومت فلسطین توانسته مکتب جنگی نامتقارن را طراحی کند که یک رژیم برتر نظامی شکست بخورد، فوق العاده است. رژیم صهیونیستی در عرصه نظامی برتری هوایی دارد، اما جانمایی تجهیزات نیروهای مقاومت در زیر زمین، این توان آنها را خنثی کرده است. این استاد دانشگاه یادآور شد: در جنگ‌های کلاسیک، یک طرف شکست می‌خورد و یک طرف پیروز می‌شود، اما در این جنگ نامتقارن، آمریکا و رژیم اشغالگر باید به نیروهای فلسطینی امتیاز بدهند.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۲ از ۳ از نظر این تحلیل‌گر مسائل منطقه غرب آسیا، نکته‌ای که در روزهای پس از این عملیات خودنم
صفحه ۳ از ۳ در ادامه این نشست، دکتر سعدالله زارعی کارشناس مسائل منطقه خاورمیانه، به تحلیل شاخصه‌های جبهه مقاومت پرداخت و گفت: این شاخصه‌ها هر یک مبنا و زیربنایی برای عملکرد موثر و کارآمد آن در سطح ملی، بین‌المللی و منطقه‌ای است؛ شاخصه‌هایی که شخصیت و شاکله جبهه مقاومت را می‌سازد. استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در توضیح شاخصه های جبهه مقاومت گفت: یکی از خصوصیات جبهه مقاومت، موافقت با آن‌ها در کشورشان است، یعنی مورد قبول و پذیرش عمومی هستند، دیگر اینکه اجزای آن در حد توانایی، از یکدیگر پشتیبانی می کنند و مورد حمایت واحدهای ملی هستند. این حمایت با توجه به شرایط و مسائل ملی نیروهای جبهه مقاومت، در هر کشور انجام می‌شود. وی در مورد شاخصه بعدی جبهه مقاومت گفت: اعضای مقاومت، مسئولیت پذیر هستند و در مسیر مشخص و در اندازه توان خود، مسئولیت به عهده می‌گیرند. ویژگی دیگر نیروهای محور مقاومت این است که بر اساس راهبری، تهییج و مسئولیت پذیری ملی اقدام می‌کنند. این کارشناس مسائل منطقه گفت: جبهه مقاومت به مسائل معنوی و الهی توجه دارند و شاخصه بعدی آنها شرعیت است، اقدام خودسرانه نمی‌کنند، اقدامات آنها در جایگاهی رفیع تصمیم‌گیری می‌شود و رهبر فرزانه انقلاب در این زمینه جایگاهی حکیمانه دارند. وی خوداِتکایی جبهه مقاومت را از شاخصه های دیگر آن دانست و گفت: اصل دیگری که پیرامون جبهه مقاومت، حائز اهمیت می‌باشد، این است که در دستیابی به سلاح و دیگر امکانات، خوداِتکا هستند. خصوصیت دیگر جبهه مقاومت این است که با مردم خود طرف نیستند و از حمایت ملت برخوردارند. مقاومت وجهه‌ی دیکتاتوری و کودتاگری ندارد، و فرقه ای نیز نمی‌باشد. استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی به حمله محور مقاومت به پایگاه نظامی «برج ۲۲» آمریکا در نزدیکی مرز اردن و سوریه اشاره کرد و گفت: تا پیش از این حمله، درگیری‌ها در داخل جغرافیای جبهه مقاومت بود، اما طی دو هفته اخیر، این دایره گسترده شده و این موضوع وحشت بسیاری در آمریکا ایجاد کرده است، چراکه دایره حملات جبهه مقاومت، به فراتر از جغرافیای نیروهای مقاومت، گسترش یافته است و این موضوع بسیار مهمی است. shahecheragh.ir/info.aspx?type=n&id=221926 @SHAHECHERAGH
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۱ از ۳ 💠 دکتر مرزوقی: مردم غزه یک جهاد بین المللی تبیین خونین به راه انداختند و وجدان های خفته انسان های آزادی‌خواه جهان را بیدار کردند/ اساتید درس انقلاب اسلامی، جبهه فکری و فرهنگی انقلاب هستند دکتر رحمت‌الله مرزوقی، نویسنده، عضو هیأت علمی و استاد مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی و درسی دانشگاه شیراز، عصر روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲، در دومین روز چهاردهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه‌های کشور، در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام، ضمن تبریک عید بزرگ مبعث رسول اکرم(صلوات الله عليه) و دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، بیان کرد: انقلاب اسلامی در راستای تحقق های آرمان های عید مبعث بود و انقلاب ما از مبنای عید مبعث نشأت گرفته و تقارن مبارک دهه‌ی فجر با عید مبعث، بسیار فرخنده است. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، دکتر مرزوقی یاد و خاطره شهدای جبهه بین المللی مقاومت از یمن و عراق گرفته تا لبنان و فلسطین را گرامی داشت و گفت: مردم غزه یک جهاد بین المللی تبیین خونین به راه انداختند و وجدان های خفته انسان های آزادی خواه جهان را بیدار کردند، این جهاد تبیین در امتداد آرمان های انقلاب اسلامی بود و این حرکت در منطقه، در راستای جهانی شدن آرمان های انقلاب اسلامی است، که با همان مشی و آرمان و ایدئولوژی استکبارستیزی این انقلاب آغاز شده است. استاد دانشگاه شیراز تصریح کرد: انقلاب اسلامی با هنرنمایی امام خمینی(رحمت الله علیه) و جانفشانی ملت بزرگ ایران شکل گرفت و مبتنی بر اندیشه سیاسی امام راحل(ره) بود که متکی به دو مولفه مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی است که در سیستم سیاسی جمهوری اسلامی متبلور شد. ما یک نهضت که مبتنی بر مبناها، آرمان ها و اندیشه های خودش است و یک سیستم به نام جمهوری اسلامی داریم که البته نیاز به بازنگری دارد همانطور که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرمودند، در دولت سازی نیاز به این داریم که فعالیت های بیشتری شکل بگیرد اما مبانی جاودان هستند. این نویسنده با بیان اینکه ما بین دو مولفه نهضت انقلاب اسلامی و سیستم جمهوری اسلامی تفکیکی حتما قائل شویم، تاکید کرد: این موضوع می تواند در نگاه اساتید درس انقلاب اسلامی در تدریس هرچه بهتر راهگشا باشد. بُعد مقبولیت مردمی نظام نیز جنبه اسلامی دارد چراکه مردم مسلمان هستند یعنی وجه مشروعیت الهی حکومت جمهوری اسلامی از ابتدا و انتها اسلامی است، Text را باید در Context مورد تحلیل قرار داد، ظرف و مظروف باید با هم تناسب داشته باشند، یعنی اگر مردم مسلمان نباشند، پذیرش مشروعیت الهی بلا وجه است.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۱ از ۳ 💠 دکتر مرزوقی: مردم غزه یک جهاد بین المللی تبیین خونین به راه انداختند و وجدان های خفته
صفحه ۲ از ۳ وی با تاکید بر اینکه در اندیشه های حضرت امام خمینی(ره) عالی ترین سرمایه اجتماعی انقلاب اسلامی، مردم هستند، اضافه کرد: حضور مردم در نظام مردم اسلامی دینی، جنبه طریقیت، صرفا ندارد بلکه دارای موضوعیت است چراکه برخی اوقات بیان می شود که ما دموکراسی را به عنوان یک متد و روش درنظر می گیریم که کار به پیش برود در صورتی که در نظام مردم سالاری دینی مبتنی بر اندیشه های امام(ره) و دیدگاه های سیاسی مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، مردم در متن و شکل و محتوا حضور دارند. دکتر مرزوقی تصریح کرد: مردم مسلمان ایران هم «علت موجده» و هم «علت مبقیه» انقلاب هستند و در مسائل سال گذشته کشور(اغتشاشات ۱۴۰۱) که با یک جنگ تمام عیار رسانه ای بین المللی علیه نظام اسلامی که به پا شد، دشمنان خواستند هر دو مبنای انقلاب اسلامی یعنی رهبری و مقبولیت مردمی را زیر سوال ببرند. تلاش دشمنان برای دلسردی مردم بود. امیدواریم با عنایت خداوند متعال و حضور اساتید دانشگاه در عرصه جهاد تبیین، از این بحران عبور کنیم. استاد مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی و درسی دانشگاه شیراز، در بخش دیگری از سخنانش، در خصوص انتخابات و نقش مجلس شورای اسلامی در کشور گفت: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرموند که راه تحول، مجلس است. مجلس نیز یک محل تخصصی بوده و جای افراد متخصص است بنابراین جای کسی نیست که فاقد تجربه و مهارتی تخصصی باشد؛ مجلس در رأس امور است و ما باید برای افزایش مشارکت تلاش کنیم. وی با تاکید بر حضور همه اقشار مردم در انتخابات پیش رو، اظهار داشت: همه ما ندای هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی رهبر معظم انقلاب را شنیدیم، ایشان فرمودند هر کس که صدا و کلام و توانمندی تاثیرگذاری دارد باید کمک کند که مردم وارد عرصه شوند و این موضوع، «تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ» است و باید همه بکوشیم تا در این صحنه انجام وظیفه کنیم. عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز، در ادامه ویژگی های استاد کارآمد درس انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار داد و گفت: استاد کارآمد باید در حوزه مخاطب شناسی ماهر باشد و سعی کند مخاطب خود را بشناسد. استاد کار آمد زمان شناس بوده و باید زمانه را بشاند و نیازشناسی هم بداند، چون با دانشجویان جوان به عنوان متربیان، ارتباط خواهند داشت. وی داشتن رویکرد شبهه شناسی را یکی دیگر از ویژگی های اساتید کارآمد عنوان کرد و افزود: در آموزش مفاهیم انقلاب اسلامی، رویکرد مبتنی بر تعلیم و تربیتِ توأمان باید مدنظر اساتید باشد. ما در مباحث تخصصی پیرامون معنی تعلیم می گوییم که به عنوان آموختن و انتقال مفاهیم است اما تربیت به معنی تغییر دادن بینش‌ها، روش‌ها و منش‌ها شناخته می شود. استاد درس انقلاب اسلامی نباید صرفا به انتقال مفاهیم بسنده کند و نتیجه موثری بر دانشجو و متربی خود نداشته باشد، چراکه باعث افزایش دست آوردها خواهد شد.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۲ از ۳ وی با تاکید بر اینکه در اندیشه های حضرت امام خمینی(ره) عالی ترین سرمایه اجتماعی انقلاب
صفحه ۳ از ۳ دکتر مرزوقی با بیان اینکه تعلیم و تربیت از جنس عمل است، ادامه داد: ویژگی‌های مَنِشی و شخصیتی استاد بسیار مهم است و این شاخصه ها از توانایی مهارتی او نیز به نظر ما ارجح‌تر خواهد بود، شخصی که وارد عرصه تعلیم و تربیت می شود، باید عامِل باشد، چون ارزش ها را می‌خواهد تعلیم دهد. وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ ویژگی برای یک استاد کارآمد ذکر شده است، خاطرنشان کرد: «اخلاص در عمل و قصد غربت» از جمله ویژگی های یک استاد کارآمد است چراکه اگر کار را برای رضایت پروردگار انجام دادیم، به نتیجه خواهد رسید، چون این نکته، وعده الهی است. کار آموزش در بستر اخلاقیات به پیش می رود و هر چقدر استاد به موازین اخلاقی بیشتر توجه کند، آموزش به بهترین شکل انجام خواهد شد. تمامی تحقیقات، این نکته را تایید می کند. استاد مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی و درسی دانشگاه شیراز در ادامه تعدادی دیگر از ویژگی‌های یک استاد کارآمد را برشمرد و گفت: «خوش خلقی و خوش رویی»، «آراستگی ظاهر»، «صداقت در گفتار»، «تواضع و فروتنی»، «اخلاق مداری»، «شوقِ آموختن»، «مسلط بودن به دانش تخصصی»، «تسلط به دانش و اطلاعات عمومی»، «استفاده بهینه از زمان»، «نظم» «شوخ طبعی» «احترام و تکریم متربیان»، «ایجاد بحث و گفتگو»، «پرسش‌گری»، «رعایت انصاف و عدالت در ارزشیابی‌ها»، «ساده گویی»، «شیوا گویی»، «استفاده از ادبیات»، «داشتن طرح درس»، «شروع مناسب»، «توزیع و تکلیف مکفی مطالب»، «شکیبایی در گوش دادن» و «استفاده از رویکرد پژوهش محوری»، از دیگر ویژگی های یک استاد کارآمد هستند که لازم است مدنظر قرار گیرند. وی افزود: در کار تعلیم و تربیت، نقشِ مربی، هدایت‌گری است، بنابراین می توان دانشجو را به پژوهش و تفکر واداشت و این رویکرد تطبیقی می تواند باعث رشد شود. همچنین «عرضه نظام مند مباحث و گریز از پراکنده‌گویی» رویکرد دیگری است که یک استاد کارآمد می تواند از آن بهره گیرد. دکتر مرزوقی با بیان اینکه در درس انقلاب اسلامی می توان با برخورد کریمانه و تکریم دانشجویان، به بهترین شکل، مبانی انقلاب را تدریس کرد، گفت: بیان استدلال مباحث برای تدریس، ویژگی بسیار مهمی است و از بیانات هیجانی باید پرهیز کرد، همچنین به‌روز بودن اساتید، بسیار حائز اهمیت است. «جمع بندی مناسب مطالب»، یکی دیگر از ویژگی هایی بود که این استاد دانشگاه به آن اشاره کرد و گفت: اساتید درس انقلاب اسلامی، جبهه فکری و فرهنگی انقلاب هستند و لازم است مباحث انقلاب اسلامی را توصیف کنند تا نسل جدید بتواند به نحو عالی این درس را فرا گیرد. درس انقلاب اسلامی با باورهای افراد سر و کار دارد، بنابراین با دروس دیگر قابل مقایسه نیست، لذا باید اساتید با رعایت اصول اخلاقی، امر آموزش این درس مهم را به بهترین نحو ممکن به پیش ببرند. «تحمل» و صبر نیمی از تعلیم و تربیت است و شکیبایی می‌تواند باعث پیشرفت آموزش شود، همچنین اساتید جهت کارآمدی هرچه بیشتر باید «اغماض و گذشت» و «کنترل خشم» را نیز مدنظر داشته باشند. shahecheragh.ir/info.aspx?type=n&id=221927 @SHAHECHERAGH
برگزاری مراسم عقد زوجین جوان در جوار حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام، به‌مناسبت عید سعید مبعث به‌مناسبت عید سعید مبعث نبی مکرم اسلام(صلوات الله علیه)، مراسم عقد ازدواج دائم هشت زوج جوان، به صورت جداگانه در دو نوبت صبح و بعداز ظهر، در سالن پیوند آسمانی حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام برگزار شد. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، علاقه‌مندان برای هماهنگی جهت برگزاری مراسم عقد خود در جوار حرم مطهر حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام و بهره از فضای معنوی این بارگاه منور، می‌توانند در ساعات اداری با شماره ۰۷۱۳۲۱۳۱۳۵۲ تماس حاصل فرمایند. شایان ذکر است واحد پیوندهای آسمانی حرم مطهر، به صورت ماهانه کارگاه های آموزشی با عنوان «طرح معرفت زوجین» در راستای بهبود زندگی مشترک این عزیزان، با حضور کارشناسان خانواده برگزار می نماید که زوجین می‌توانند به صورت رایگان در این کارگاه ها شرکت و از مطالب آموزشی آن بهره‌مند شوند. shahecheragh.ir/info.aspx?type=n&id=221928 @SHAHECHERAGH