eitaa logo
خاطرات و کرامات شهید عاملو
2هزار دنبال‌کننده
852 عکس
350 ویدیو
20 فایل
مؤلف: @alirezakalami صاحب ۱۲ عنوان کتاب ازخاطرات #شهدا نویسنده سه کتاب از شهید عاملو با عناوین #سه_ماه_رویایی و #رویای_بانه و #شهید_کاظم_عاملو 👈برای دسترسی سریع به #فهرست مطالب کانال، ابتدا پیام «سنجاق‌شده» را کلیک کنید، سپس به سراغ #هشتک‌ها بروید 🫡
مشاهده در ایتا
دانلود
نمونه سوالات مصاحبه از رزمندگان👇 ۱ - روزاول جنگ چگونه با خبرشده وکجا بودید؟ تصورآن روزشما ازجنگ وآینده آن چه بود؟ ۲ - اولین بار چه تاریخی واز طریق کدام یگان به جبهه اعزام شدید؟ از کجا؟ و به کجا اعزام شدید؟اگرنام همراهان ودوستانتان را به یاد دارید آنان را نام ببرید؟ ۳- آیا قبل از اعزام آموزش دیدید؟ در کجا و چه مدت؟ از خاطرات دوران آموزشی چه چیزی به یاد دارید؟ ۴- نحوه اعزام شما چگونه بود، به صورت دسته جمعی وهمراه با مراسم خاص وبا بدرقه مردم بود؟یا انفرادی؟ ۵- از کجا اعزام شدید؟ وبه کدام منطقه و یگان اعزام گردیدید؟ ۶- کیفیت و مقدار غذای شما در طول ایام حضور در جبهه چگونه بود؟ بصورت دسته جمعی غذا می خوردید؟ ۷- وضعیت بهداشتی آنجا چگونه بود؟ حمام داشتید؟ چگونه نکات بهداشتی را رعایت  می کردید؟ لباسها و ظرف هایتان را خودتان می شستید؟ ۸- مراسم عبادی سیاسی در آنجا داشتید؟ مثلا نماز جماعت ، دعای توسل وکمیل و یا سخنرانی روحانیون و ... ۹- نام دسته ، گروهان ، گردان و... خودتان را به یاد دارید؟ نام فرماندهان خودتان را چطور؟کجائی بودند؟ ۱۰- در اوقات استراحت و بیکاری در جبهه ، چه تفریحات وسرگرمی هایی داشتید؟ امکانات ورزشی داشتید؟ ۱۱- آیا شما در طول مدت حظور در جبهه در عملیاتی شرکت داشتید؟ کدام عملیات؟ درچه تاریخی ؟ در کدام منطقه؟ وظیفه شما در عملیات چه بود؟ از این عملیات ویا عملیاتها برای ما صحبت کنید. ۱۲- آیا از همرزمان و همسنگرانتان کسی به شهادت رسید؟ نامش چه بود ؟ اهل کجا بود؟ چگونه به شهادت رسید؟ ۱۳- آیا خودتان و همرزمانتان مجروح شده اید؟ نحوه مجروحیت آنها ویا خودتان را شرح دهید؟ ۱۴- چه خاطرات تلخ و شیرینی از مدت حضور در جبهه دارید؟ ۱۵- چند وقت به چند وقت به مرخصی می آمدید؟ چند روز؟ با چه وسیله ای؟ چه تسهیلاتی برای مرخصی رزمندگان وجود داشت؟ ۱۶- وسیله ارتباطی شما با خانواده (پدر ، مادر ،برادر، خواهر و ...)درزمان حضور در جبهه ، چه چیزی بود؟ تلفن ، نامه ، تلگراف ؟ آیا دلتان برای خانه و خانواده تنگ نمی شد؟ ۱۷- بهترین دوستتان در آن ایام چه کسی بود؟ آیا هنوز با او ارتباط دارید؟ ۱۸- خاطره ای از شجاعت و بی باکی و توانمندی نظامی رزمندگان و یا فرماندهان خود دارید؟ ۱۹- چه کارهای تبلیغاتی و فرهنگی درجبهه انجام می گرفت؟ ۲۰- آیا حضور شما با عید نوروزو یا محرم ورمضان مصادف نشد؟ در این ایام چه برنامه هایی در جبهه انجام می شد؟ ۲۱- شما چند بار به جبهه رفتید؟ دفعات بعد کجاها بودید؟در مورد آنها نیز اگر خاطره ای دارید بفرمائید. ۲۲- روز قبول قطعنامه و اعلام پایان جنگ کجا بودید؟ چگونه با خبر شدید؟چه کار کردید؟ چه احساسی داشتید؟ ۲۳- پس از بازگشت از جبهه ویا پایان مدت خدمت و یا ماموریت وبازگشت به عقبه ، کجا مشغول کار شدید؟ چه زمانی ازدواج کردید؟ چند فرزند دارید؟ ۲۴- برای آخرین سوال ، اگر هم اکنون کشور مورد حمله دشمنان قرار گیرد، آیا شما حاضرید جهت دفاع از آب و خاک و میهن به جبهه ها بشتابید و یا اینکه به فرزندان خود اجازه میدهید که این کار راانجام دهند؟ @shahid_ketabi
به منظور تسهیل در  نوشتن خاطرات  شهدا ، بویژه نگارش کتاب ، با در نظر گرفتن ابعاد مختلف زندگی شهید ، محورهای زیر تنظیم گردیده است تا محققین عزیز بتوانند با دقت کامل ، کلیه آثار و اطلاعات مربوط به شهدای گرانقدر و بزرگوار انقلاب اسلامی را در چارچوب تعریف شده‏ای جمع‏آوری کنند و حیات طیبه آنان را در معرض دید جامعه و آیندگان قرار دهند. لذا از  اقوام ، همرزمان ، دوستان  شهدای مبارک اباد که خاطراتی از این این شهدای گرانقدر دارند ، در خواست می شود از این سئوالات در جهت دسته بندی مطالب وخاطرات خود بهره برداری نمایند ! الف- دوران رشد و شکل‏گیری شخصیت شهید (تولد ، کودکی ، نوجوانی): 1.       شرایط زندگی خانوادگی 2.       جزئیات قابل توجه در زمان تولد 3.       مروری بر دوران کودکی و حوادث اتفاقیه 4.       دوران جوانی 5.       عوامل مؤثر در شکل‏گیری شخصیت شهید 6.       روحیات و اخلاقیات 7.       رفتار و برخوردهای اجتماعی 8.       خاطرات هر مقطع ب- دوران تحصیل 1.       استعداد ، هوش و ذکاوت 2.       نحوه طی دوران ابتدایی 3.       نحوه طی دوران راهنمایی و دبیرستان 4.       نحوه طی مراحل و مدارج تحصیلی بالاتر 5.       جدیت در کسب علم 6.       مسائل قابل توجه در طول مدت تحصیل 7.       فعالیتهای علمی و هنری و... 8.       آشنایی با تکالیف دینی و عمل به واجبات و ترک محرمات 9.       روحیات و اخلاقیات 10.   رفتار و برخوردهای اجتماعی ج- اشتغال و ورود در صحنه اجتماع: 1.       سوابق شغلی 2.       خدمت سربازی 3.       تشکیل خانواده 4.       تقیدات مذهبی 5.       رفتار و برخوردهای اجتماعی 6.       کارهای خیر و عام‏المنفعه د- فعالیتهای سیاسی – مذهبی قبل از انقلاب: 1.       آغاز فعالیت در مجامع و هیأتهای مذهبی 2.       ارتباط با روحانیت و مسجد 3.       مطالعات مذهبی 4.       آشنایی و ارتباط با شخصیتهای شاخص انقلاب بویژه امام خمینی (ره) 5.       فعالیت و همکاری با سازمانهای سیاسی- مذهبی 6.       سوابق دستگیری و زندان توسط ساواک ه- نقش شهید در پیروزی انقلاب 1.       فعالیتهای فردی واجتماعی شاخص شهید 2.       شرکت در تظاهرات علیه طاغوت 3.       نشر و توزیع اعلامیه‏های حضرت امام (ره) 4.       فعالیت در کمیته استقبال ، سوخت‏رسانی ، حراست و انتظامات محلات و... 5.       شرکت در بزرگداشت مراسم هفتم و چهلم شهدا 6.       سوابق دستگیری و مورد ضرب و شتم قرار گرفتن 7.       مباحثه با مخالفین و ناآگاهان 8.       اعتصاب و تحصّن و- فعالیتهای پس از پیروزی انقلاب : 1.       حضور در صحنه‏های مختلف انقلاب 2.       مقابله با ضد انقلاب 3.       همکاری با کمیته انقلاب اسلامی 4.       همکاری با جهاد سازندگی ، نهضت سوادآموزی و ... 5.       همکاری با مسجد و بسیج اقتصادی ، بسیج مستضعفین 6.       همکاری با انجمنهای اسلامی ز- فعالیت در سپاه و بسیج: 1.       دوره‏های آموزشی 2.       نوع فعالیتها و وظایف محوله از آغاز پاسداری 3.       کارهای شاخص و مؤثر شهید در مجموعه سپاه و بسیج ح- نقش شهید در تداوم و ثبات و امنیت کشور: 1.       مبارزه با خوانین و اشرار 2.       گروهکهای کمونیستی 3.       منافقین و لیبرالها 4.       نقش شهید در جریانهای خاص ( ماجرای طبس ، نوزه ، آمل ، جاسوسخانه آمریکا و...) ط- شهید و دفاع مقدس: 1.       تجربیات و آموزشهای نظامی 2.       حضور در عملیاتهای مختلف 3.       حضور در خطهای پدافندی 4.       سیر رشد و مسئولیت در جنگها 5.       مجروحیتها و صدمات 6.       نحوه شهادت 7.       مزار شهید 8.      یادبودها ی- ارتباط با نهضتهای آزادی‏بخش اسلامی: 1.       مأموریتها و سفرهای خارج کشور 2.       تماس با گروههای اسلامی 3.       نقش شهید (فرهنگی ، تبلیغی ، سیاسی ، آموزشی ، عملیاتی و فرماندهی) ک- مدیریت و تدبیر: 1.       روحیه خدمتگذاری و مشی مردمی 2.       قاطعیت در تصمیم‏گیری 3.       روحیه پیگیری و اصرار در انجام وظیفه 4.       وقت‏شناسی 5.       احساس مسئولیت شرعی و انقلابی در انجام وظایف(وجدان کار) 6.       روحیه رشد دادن دیگران 7.       قدرت سازماندهی 8.       قدرت سخنوری 9.       پایبندی به اصول سازمانی و تشکیلاتی 10.   قدرت طراحی و ابتکار 11.   نقش توکل در تصمیم‏گیری 12.   مشورت با افراد 13.   قدرت رهبری و فرماندهی 14.   نظم و انضباط ل- روحیه ایثار ، جهاد و شهادت‏طلبی: 1.       فداکاری و رشادت در حفظ نظام 2.       صبر و استقامت در راه خدا 3.       گذشت و مردانگی 4.       شجاعت و شهامت م- ویژگیها و صفات اخلاقی: 1.       حجب و حیا 2.       عفت و پاکدامنی 3.       شهامت در بیان حق 4.       احترام به والدین 5.       تواضع و فروتنی 6.  غیرت دینی
7. حفظ حرمت دیگران و عفت کلام 8.       سعه صدر 9.       صفا ، صمیمیت و گشاده‏رویی 10.   رفتار با خانواده و توجه به فرزندان 11.   امانتداری و حفظ اسرار 12.   صداقت 13.   پیشقدم در کار خیر ، الگو و سرمشق دیگران بودن 14.   رعایت حقوق دیگران 15.   وفای به عهد 16.   بی‏توجهی به دنیا و ذخاوت دنیوی 17.   مناعت طبع 18.   اخلاص در عمل 19.   وقار و طمأنینه 20.   معاشرت با دوستان ن- اخلاق مدیریتی: 1.       تبعیت‏پذیری و رعایت سلسله مراتب 2.       برخورد با سخن چینان 3.       اهتمام به معنویات پرسنل تحت امر 4.       پرهیز از عجله و سستی 5.       دوستی و محبت نسبت به پرسنل 6.       وحدت و سازگاری 7.       غفو و اغماض (عذرپذیریو عیب پوشی) 8.       تشویق و تنبیه بجا 9.       پرهیز از تجمل‏گرایی و تشریفات زائد 10.   انصاف و عدالت 11.   رعایت موازین شرعی در بکارگیری افراد و سپردن مسئولیتها به اهل آن   @shahid_ketabi
ضرورت مكتوب كردن خاطرات دفاع مقدس 1- حفظ تجربيات ارزشمند دوران دفاع مقدس اولين ضرورتي كه اقتضا مي كند خاطرات دفاع مقدس مكتوب شود ، حفظ تجربيات ارزشمن دوران دفاع مقدس است . دوران دفاع مقدس گنجينه اي عظيم از تجربيات ارزشمند است كه حفظ و بهره گيري از آن ها عزمي ملي و كوششي فراوان مي طلبد . با مكتوب كردن خاطرات ، تجربيات ثبت و محافظت مي شوند . اين تجربيات به قيمت جان ده ها هزار رزمنده و مجاهد ايثار گر حاصل شده اند ، بنا براين مكتوب كردن آن ها مي تواند تجربيات حاصل شده را از خطر نابودي محافظت كند . 2 – انتقال دستاورد هاي گرانسنگ به نسل هاي آينده ما در صورتي مي توانيم تجربيات و دستاوردهاي دوران دفاع مقدس را به آيندگان و نسل هاي بعدي منتقل كنيم و آن ها را براي آن ها تبين نماييم كه همه خاطرات و عملكردها مكتوب شده باشند . در صورت مكتوب نشدن خاطرات ، در اثر گذشت زمان ، آن ها به بوته فراموشي سپرده مي شوند و با درگذشت رزمندگان و مجاهدان دوران دفاع مقدس ، خاطرات نيز محو مي شوند و در اين صورت ما ديگر براي آيندگان نكته اي قابل ذكر در مورد تبين دستاوردهاي دوران دفاع مقدس نخواهيم داشت . 3 – الگو برداري از خاطرات دفاع مقدس براي نسل كنوني و آينده دوران دفاع مقدس سر شار از صحنه هاي شگرف ، عظيم و به ياد ماندني بوده كه هر روز آن ده ها خاطره مهم و تاثير گذار را در خود جاي داده است . اين خاطرات مي توانند الگوهاي مناسبي براي نسل هاي كنوني و اينده باشند . مشكل جوانان عصر حاضر ، بي هويتي ف سردرگمي ، اضطراب و پريشاني خاطر است . انسان عصر حاضر ، خود را گم كرده است و نمي داند كه به كدام سو در حال حركت است . بشر امروز و فردا – خصوصا جوانان و نوجوانان – به دنبال الگوهايي مناسب و شايسته مي گردند تا با الگو قرار دادن آنها احساس هويت و كرامت نمايند . مكتوب كردن خاطرات دوران دفاع مقدس و الگو قرار دادن رزمندگان و مجاهدان ،مي تواند راهگشاي مناسبي براي رهايي از بحران ها و دل زدگي هاي عصر انفجار اطلاعات و فناوريهاي ناشي از رشد يكسويه تكنولوژي باشد . 4 – تجزيه و تحليل علل پيروزي ها و شكست ها از لابه لاي خاطرات از جمه فوايد مهم و ارزشمند مكتوب كردن خاطرات ، آن است كه ما مي توانيم با تجزيه و تحليل ان ها ، علل پيروزي ها و شكست ها را دريابيم و تجربه اي مثبت براي جنگ هاي بعدي كسب كنيم . اي بسا در درون يك خاطره ساده ، چندين عامل پيروزي يا ناكامي و شكست قرار داشته باشد كه با بررسي آن عوامل ، تجربه اي گرانسنگ براي دوره هاي بعدي حاصل شود . اين دستاورد مهمترين ضرورت مكتوب كردن خاطرات دوران دفاع مقدس است . 5 – بهره گيري از خاطرات دوران جنگ در كتب درسي و مراكز اموزش هاي نظامي و دفاعي يكي ديگر از ضرورتهاي مكتوب كردن خاطرات دفاع مقدس ، بهره گيري از خاطرات دوران جنگ در كتب درسي و مراكز آموزش هاي نظامي و دفاعي است . در كشور ما مجمع دانش آموزان و دانشجويان حدود يك سوم كل جمعيت كشورند ، بنابرين بسيار مناسب و شايسته خواهد بود كه پاره اي از خاطرات جذاب و تاثير گذار در كتب درسي گنجانده شود ، تا دانش آموزان و دانشجويان متوجه عظمت دوران جنگ و رشادت هاي دوران دفاع مقدس شوند و با تاسي به آنان مسير درست زندگي را انتخاب كنند . فايده ديگر مكتوب كردن خاطرات ، آن است كه بيان اين خاطرات در مراكز آموزش هاي نظامي و دفاعي راهگشاي بسياري از آموزش هاست . چرا كه دانشجوي دوره نظامي ممكن است تصور كند كه بسياري از آموزش ها صرفا نظري است و در ميادين جنگي كارايي ندارند ، در حالي كه بيان اين خاطرات با توجه به كاربردي بودن آن ها كمك بزرگي به تلفيق آموزش هاي نظري و عملي است . 6 – مكتوب كردن خاطرات ، قدر شناسي از زحمات رزمندگان و ايثار گران است با مكتوب شدن خاطرات و چاپ كتب خاطرات دوران دفاع مقدس ، به نوعي از زحمات و خدمات ارزنده رزمندگان و ايثار گران قدر داني و تجليل مي شود . چرا كه با مكتوب شدن خاطرات ، ياد و نام نگارنده آن ها جاودانه خواهد شد و اين خود نوعي قدر داني و قدر شناسي از زحمات خالصانه آنان است . چه تجليل و تكريمي از اين بالاتر و والاتر كه نام و ياد رزمندگان پر تلاش دوران دفاع مقدس براي هميشه ، در كتب دلاوران و شجاعان ثبت و درج گردد و از آنان براي هميشه تاريخ به بزرگي و عظمت ياد گردد؟ 7 – تهيه فيلم و برنامه هاي تلويزيوني – سينمايي از خاطرات مكتوب دفاع مقدس در عصر جديد تلويزيون و سينما در متن زندگاني انسانها وارد شده اند و تاثير پذيري خانواده ها و انسان ها از تلويزيون و رسانه هاي صوتي و تصويري فوق العاده زياد است . اگر خاطرات رزمندگان و مجاهدان دوران دفاع مقدس مكتوب شوند ، سازندگان برنامه هاي تلويزيوني – سينمايي مي توانند با ساخت فيلم هايي با مضامين دفاع مقدس ، جلوه هاي از مجاهدت ها و فداكاريهاي دوران دفاع مقدس را به تصوير كشند و جوانان و نوجوانان را در حال و هواي آن دوران قرار دهند👇
بنابراين ، مقدمه ساخت چنين برنامه هاي ، مكتوب شدن خاطرات و حوادث سال هاي دفاع مقدس است . شايد بتوان گفت ، تاثير يك فيلم بر مخاطبان خود – به خصوص جوانان و نوجوانان – از هر عامل ديگري عميق تر و پر نفوذ تر است . 8 – مكتوب كردن خاطرات دفاع مقدس ، يعني حفظ اسناد ملي و دفاعي خاطرات دوران دفاع مقدس بخش مهمي از اسناد ملي و دفاعي كشور را تشكيل مي دهند . اثر مهمي كه مكتوب كردن خاطرات دوران دفاع مقدس براي جامعه دارد ف آن است كه اينها بخشي از اسناد مهم فرهنگي – نظامي كشور را تشكيل مي دهند . ضمن لزوم طبقه بندي كردن اين خاطرات و نوشته ها ، بايد نهايت اهتمام را در حفظ آن ها به خرج داد . از آن جا كه مكتوب نشدن خاطرات دفاع مقدس ، يعني خاي بودن پرئنده هاي اسناد مرتبط با دوران دفاع مقدس – كه اين خود لطمه اي جدي بر سيستم نظامي و دفاعي كشور وارد مي كند – لذا اگر ما بخواهيم اسناد قوي و دست اول داشته باشيم ، بايد نهايت اهتمام را در مكتوب نمودن خاطرات دوران جنگ به خرج دهيم . 9 – انتقال دستاوردهاي ارزشمند دفاع مقدس به كشورهاي مظلوم و مسمان تحت سيطره مكتوب نمودن خاطرات دوران دفاع مقدس ، دستاورد ديگري نيز خواهد داشت . متاسفانه دنيايي كنوني ، دنيايي ظلم و نابرابري است . كشورهاي قدرتمند ، بي رحمانه بر كشورهاي كوچك و مستضعف ظلم مي كنند و صداي ناله مظلو مان ياريگري در جهان ندارد . ما مي توانيم با مكتوب نمودن خاطرات و تجربيات ارزشمند دوران دفاع مقدس ، آن ها را در اختيار ملت هاي مظلوم و مسلمان تحت سيطره قرار دهيم و از اين طريق به عزت و سر افرازي مسلمانان و مستضعفان كمك كنيم . ملت مظلوم و ستم ديده فلسطين ف شايد بيش از هر كشورديگري نياز مند تجربيات موفق دوران دفاع مقدس ما باشد . 10 – مكتوب كردن خاطرات ، يعني ماندگاري و جاودانگي ياد و آثار شهدا از آنجا كه بخشي از رزمندگان و مجاهدان مخلص و فداكار دوران دفاع مقدس به شهادت رسيده اند ، مكتوب نمودن خاطرات دفاع مقدس ، يعني ماندگاري و جاودانگي ياد و آثار شهدا. در اين زمينه ، مكتوب كردن خاطرات دو دستاورد مهم دارد : اول اينكه آيندگان از تجربيات ارزشمند آنان بهره مند خواهند شد . دوم آن كه ياد و نام آنان را جاودانه كرده و بدين طريق سپاس و حق شناسي خويش را به شهدا اعلام داشته ايم با توجه به ده بند مطرح شده ، ضرورت مكتوب نمودن خاطرات دفاع مقدس ، جدي تر مي شود ، كه در اين زمينه لازم است گام هاي مهم و فراگير تري برداشته شود. @shahid_ketabi
با توجه به ديدگاه هاي مختلف كه در باب «خاطره » وجود دارد ، سه گونه تعريف از خاطره نويسي و خاطره نگاشته ها مي توان ارائه داد: الف)خاطره نويسي ، نگارش حوادث و حالات و ماجراهايي است كه خاطره نويس به چشم خود ديده يا به گوش خود شنيده و كم و بيش در جريان وقوع آن ها حضور داشته است . در اين صورت ، آنچه شاكله كلي موضوع خاطره نگاشته را به وجود مي آورد ، به حديث حال ديگران و شرح وقايع بيروني و بعضا نقل نظرها و نقش خاطره نويس مربوط مي شود . بنابراين ، شرح حال شخصي و اقدامات نويسنده در موضوع خاطره نقش فرعي مي يابد واز اين روست كه خاطره نگاشته ها از لحاظ شكل صوري به گزارش ها و تاريخ نوشته هاي روايي نزديك مي شود . ب)خاطره نويسي ف نگارش شرح حوادث و حالات و ماجراهايي است كه عمدتا نقش و عملكرد نويسنده – صاحب خاطره – را در مقطع خاص يا دوره نسبتا كامل زندگاني وي نشان مي دهد . از اين نظر ف آنچه موضوع اصلي خاطره نگاشته را در بر مي گيرد ، به شرح نقش و نظر و كردار و كلام نويسنده ف در قبال رخدادهاي گذشته مربوط مي شود ، و حوادث و رخدادهاي بيروني نسبت به موضوع خاطره جنبه فرعي و ضمني مي يابد . چنين خاطره نگاشته هايي را « زندگي نامه خود نوشت »، «خود سر گذشت نامه» ،« حسب حال » و اموري از اين قبيل مي خوانند ج).خاطره نويسي شرح حال و مواضع و اقدامات نويسنده به انضمام شرح وقايع و حوادث جاري و بيروني و ياد كرد چند و چون حال و كردار ديگران است .در اين تلقي ، خاطره نويسي با معناي عام آن مترادف و اعم از دو گونه مذكور است . بنابراين ، خاطره نويس با استفاده از شنيده ها و مشاهدات و نقش و كنش شخصي و حضوري در وقايع و حوادث بيروني ، به نحو ممزوج و تركيب ف به نگارش خاطرات خود اقدام مي كند .بديهي است نوع جامع و عام خاطه نويسي در اين صورت امكان مي پذيرد .نكته اي كه بايد به آن توجه ويژ ه اي داشت اين است كه خاطرات جنگ ، از آن نظر كه شاهدان ، و حاضران جبهه و جهاد آن ها را خلق مي كنند ، در بين ساير آثار ادب مقاومت تشخيص ويژه اي دارند ، از آن جمله : 1- خاطره نگاشته ها با توجه به ويژ گي و نسبتي كه با ادب مقاومت و نيز واقعيتهاي مشهود – واقعي بودن موضوع – دارند و نيز با عنايت به مردمي بودن خطاب و حصر ناپذيري آن به قشر و طبقه اي خاص ، جان مايه « واقعي ترين و مردمي ترين » مصالح و مواد ادب مقاومت خود جاي داده اند . 2- خاطره نگاشته ها ، به علت فرا گير بودن حضور مردمي در جنگ – حضور ايماني و اعتقادي –و مقيد و ملزم نبودن پديد آورندگان آن ها به آموزش ها و توصيه هاي خاص در نگارش و روايت خاطرات جبهه ، فراواني حوادث و وقايع جنگ از آغاز تا پايان ،گوناگوني سطوح سواد ، دانش و سن خاطره نويسان ودر برگيرندگي تنوع موجود در محيط طبيعي جبهه هاي جنگ ، متنوع ترين و وسيع ترين مصالح ادب مقاومت را فراهم آورده اند. 3 – از آنجا كه در خاطره نگاشته هاي جنگ ، مواد و مصالح لازم براي آثار ادبي ، هنري و تاريخي فراوان است ، خاطره نگاشته ها ، مبنايي ترين و اصيل ترين سرمايه ادب و هنر مقاومت به شمار مي روند . در يك نگاه كلي ، مجموعه هاي موجود خاطرات مكتوب جنگ از جهت رجوع و بهره دهي ، در سه شكل ، قابل احصا و بررسي توانند بود. صورت نخست ، شامل خاطراتي مي شود كه در نشريات ادواري (مجله ها ، روزنامه ها و مدارك غير كتابي )چاپ و منتشر شده اند. نوع دوم ، كتابهاي هستند كه مجموعه خاطرات رزمندگان يا تنها خاطره يك رزمنده را در بر مي گيرند . شكل سوم ، خاطراتي هستند كه از طريق مصاحبه هاي شفاهي يا گرد آوري دفترچه هاي يادداشت و خاطرات رزمندگان فراهم آمده اند و در حجم انبوه و فراوان در مراكز اسناد و بايگاني نهادهاي انقلاب – مانند واحد «ثبت وقايع جنگ » سپاه – يافت مي شوند . ضمنآبايد توجه داشت كه هر گونه كند و كاو همه جانبه در خاطرات مكتوب جنگ ، مستلزم وجود كتاب شناسي بالنسبه كاملي از اين گونه آثار خواهد بود . در مقايسه با وسعت موضوعات و تنوع رخدادها ي جنگ در ذهن و يادمان رزمندگان ، خاطرات موجود بخش بسيار كوچكي از خاطرات جنگ را در بر مي گيرند . گستردگي و تنوع رخدادهاي جنگ هشت ساله ، گاه خاطرات و رويداد ها را در بطن خود پديد آورده است كه قبول آن بسان سرچشمه خوشگوار در بستر درياهاي شور از ديده باور دور مي نمايد . از اين منظر ، وراي محاسبه ظاهري ، بسياري از لحظات اين رويدادها در خور نگارش و مستعد خلق آثاري نادر و نا مكرر توانند بود . جنگ هشت ساله ، دريايي از حوادث شگفت و واقعه اي دريا گونه است .اگر چه در مقام بررسي و تحليل تاريخي و جامع جنگ ، توجه به همه ابعاد و زواياي آن از نظر گاه هاي گوناگون ضروري👇