نمونه سوالات مصاحبه از رزمندگان👇
۱ - روزاول جنگ چگونه با خبرشده وکجا بودید؟ تصورآن روزشما ازجنگ وآینده آن چه بود؟
۲ - اولین بار چه تاریخی واز طریق کدام یگان به جبهه اعزام شدید؟ از کجا؟ و به کجا اعزام شدید؟اگرنام همراهان ودوستانتان را به یاد دارید آنان را نام ببرید؟
۳- آیا قبل از اعزام آموزش دیدید؟ در کجا و چه مدت؟ از خاطرات دوران آموزشی چه چیزی به یاد دارید؟
۴- نحوه اعزام شما چگونه بود، به صورت دسته جمعی وهمراه با مراسم خاص وبا بدرقه مردم بود؟یا انفرادی؟
۵- از کجا اعزام شدید؟ وبه کدام منطقه و یگان اعزام گردیدید؟
۶- کیفیت و مقدار غذای شما در طول ایام حضور در جبهه چگونه بود؟ بصورت دسته جمعی غذا می خوردید؟
۷- وضعیت بهداشتی آنجا چگونه بود؟ حمام داشتید؟ چگونه نکات بهداشتی را رعایت می کردید؟ لباسها و ظرف هایتان را خودتان می شستید؟
۸- مراسم عبادی سیاسی در آنجا داشتید؟ مثلا نماز جماعت ، دعای توسل وکمیل و یا سخنرانی روحانیون و ...
۹- نام دسته ، گروهان ، گردان و... خودتان را به یاد دارید؟ نام فرماندهان خودتان را چطور؟کجائی بودند؟
۱۰- در اوقات استراحت و بیکاری در جبهه ، چه تفریحات وسرگرمی هایی داشتید؟ امکانات ورزشی داشتید؟
۱۱- آیا شما در طول مدت حظور در جبهه در عملیاتی شرکت داشتید؟ کدام عملیات؟ درچه تاریخی ؟ در کدام منطقه؟ وظیفه شما در عملیات چه بود؟ از این عملیات ویا عملیاتها برای ما صحبت کنید.
۱۲- آیا از همرزمان و همسنگرانتان کسی به شهادت رسید؟ نامش چه بود ؟ اهل کجا بود؟ چگونه به شهادت رسید؟
۱۳- آیا خودتان و همرزمانتان مجروح شده اید؟ نحوه مجروحیت آنها ویا خودتان را شرح دهید؟
۱۴- چه خاطرات تلخ و شیرینی از مدت حضور در جبهه دارید؟
۱۵- چند وقت به چند وقت به مرخصی می آمدید؟ چند روز؟ با چه وسیله ای؟ چه تسهیلاتی برای مرخصی رزمندگان وجود داشت؟
۱۶- وسیله ارتباطی شما با خانواده (پدر ، مادر ،برادر، خواهر و ...)درزمان حضور در جبهه ، چه چیزی بود؟ تلفن ، نامه ، تلگراف ؟ آیا دلتان برای خانه و خانواده تنگ نمی شد؟
۱۷- بهترین دوستتان در آن ایام چه کسی بود؟ آیا هنوز با او ارتباط دارید؟
۱۸- خاطره ای از شجاعت و بی باکی و توانمندی نظامی رزمندگان و یا فرماندهان خود دارید؟
۱۹- چه کارهای تبلیغاتی و فرهنگی درجبهه انجام می گرفت؟
۲۰- آیا حضور شما با عید نوروزو یا محرم ورمضان مصادف نشد؟ در این ایام چه برنامه هایی در جبهه انجام می شد؟
۲۱- شما چند بار به جبهه رفتید؟ دفعات بعد کجاها بودید؟در مورد آنها نیز اگر خاطره ای دارید بفرمائید.
۲۲- روز قبول قطعنامه و اعلام پایان جنگ کجا بودید؟ چگونه با خبر شدید؟چه کار کردید؟ چه احساسی داشتید؟
۲۳- پس از بازگشت از جبهه ویا پایان مدت خدمت و یا ماموریت وبازگشت به عقبه ، کجا مشغول کار شدید؟ چه زمانی ازدواج کردید؟ چند فرزند دارید؟
۲۴- برای آخرین سوال ، اگر هم اکنون کشور مورد حمله دشمنان قرار گیرد، آیا شما حاضرید جهت دفاع از آب و خاک و میهن به جبهه ها بشتابید و یا اینکه به فرزندان خود اجازه میدهید که این کار راانجام دهند؟
#مصاحبه
#نمونه_سوالات
#آموزش
@shahid_ketabi
سوالات مصاحبه با همرزم شهید.pdf
87.9K
#نمونه_سوالات #مصاحبه با همرزمان شهدا در خصوص زندگی یک شهید
سوالات مصاحبه با خانواده شهدا.pdf
88.1K
#نمونه_سوالات #مصاحبه با خانواده شهید
به منظور تسهیل در نوشتن خاطرات شهدا ، بویژه نگارش کتاب ، با در نظر گرفتن ابعاد مختلف زندگی شهید ، محورهای زیر تنظیم گردیده است تا محققین عزیز بتوانند با دقت کامل ، کلیه آثار و اطلاعات مربوط به شهدای گرانقدر و بزرگوار انقلاب اسلامی را در چارچوب تعریف شدهای جمعآوری کنند و حیات طیبه آنان را در معرض دید جامعه و آیندگان قرار دهند.
لذا از اقوام ، همرزمان ، دوستان شهدای مبارک اباد که خاطراتی از این این شهدای گرانقدر دارند ، در خواست می شود از این سئوالات در جهت دسته بندی مطالب وخاطرات خود بهره برداری نمایند !
الف- دوران رشد و شکلگیری شخصیت شهید (تولد ، کودکی ، نوجوانی):
1. شرایط زندگی خانوادگی
2. جزئیات قابل توجه در زمان تولد
3. مروری بر دوران کودکی و حوادث اتفاقیه
4. دوران جوانی
5. عوامل مؤثر در شکلگیری شخصیت شهید
6. روحیات و اخلاقیات
7. رفتار و برخوردهای اجتماعی
8. خاطرات هر مقطع
ب- دوران تحصیل
1. استعداد ، هوش و ذکاوت
2. نحوه طی دوران ابتدایی
3. نحوه طی دوران راهنمایی و دبیرستان
4. نحوه طی مراحل و مدارج تحصیلی بالاتر
5. جدیت در کسب علم
6. مسائل قابل توجه در طول مدت تحصیل
7. فعالیتهای علمی و هنری و...
8. آشنایی با تکالیف دینی و عمل به واجبات و ترک محرمات
9. روحیات و اخلاقیات
10. رفتار و برخوردهای اجتماعی
ج- اشتغال و ورود در صحنه اجتماع:
1. سوابق شغلی
2. خدمت سربازی
3. تشکیل خانواده
4. تقیدات مذهبی
5. رفتار و برخوردهای اجتماعی
6. کارهای خیر و عامالمنفعه
د- فعالیتهای سیاسی – مذهبی قبل از انقلاب:
1. آغاز فعالیت در مجامع و هیأتهای مذهبی
2. ارتباط با روحانیت و مسجد
3. مطالعات مذهبی
4. آشنایی و ارتباط با شخصیتهای شاخص انقلاب بویژه امام خمینی (ره)
5. فعالیت و همکاری با سازمانهای سیاسی- مذهبی
6. سوابق دستگیری و زندان توسط ساواک
ه- نقش شهید در پیروزی انقلاب
1. فعالیتهای فردی واجتماعی شاخص شهید
2. شرکت در تظاهرات علیه طاغوت
3. نشر و توزیع اعلامیههای حضرت امام (ره)
4. فعالیت در کمیته استقبال ، سوخترسانی ، حراست و انتظامات محلات و...
5. شرکت در بزرگداشت مراسم هفتم و چهلم شهدا
6. سوابق دستگیری و مورد ضرب و شتم قرار گرفتن
7. مباحثه با مخالفین و ناآگاهان
8. اعتصاب و تحصّن
و- فعالیتهای پس از پیروزی انقلاب :
1. حضور در صحنههای مختلف انقلاب
2. مقابله با ضد انقلاب
3. همکاری با کمیته انقلاب اسلامی
4. همکاری با جهاد سازندگی ، نهضت سوادآموزی و ...
5. همکاری با مسجد و بسیج اقتصادی ، بسیج مستضعفین
6. همکاری با انجمنهای اسلامی
ز- فعالیت در سپاه و بسیج:
1. دورههای آموزشی
2. نوع فعالیتها و وظایف محوله از آغاز پاسداری
3. کارهای شاخص و مؤثر شهید در مجموعه سپاه و بسیج
ح- نقش شهید در تداوم و ثبات و امنیت کشور:
1. مبارزه با خوانین و اشرار
2. گروهکهای کمونیستی
3. منافقین و لیبرالها
4. نقش شهید در جریانهای خاص ( ماجرای طبس ، نوزه ، آمل ، جاسوسخانه آمریکا و...)
ط- شهید و دفاع مقدس:
1. تجربیات و آموزشهای نظامی
2. حضور در عملیاتهای مختلف
3. حضور در خطهای پدافندی
4. سیر رشد و مسئولیت در جنگها
5. مجروحیتها و صدمات
6. نحوه شهادت
7. مزار شهید
8. یادبودها
ی- ارتباط با نهضتهای آزادیبخش اسلامی:
1. مأموریتها و سفرهای خارج کشور
2. تماس با گروههای اسلامی
3. نقش شهید (فرهنگی ، تبلیغی ، سیاسی ، آموزشی ، عملیاتی و فرماندهی)
ک- مدیریت و تدبیر:
1. روحیه خدمتگذاری و مشی مردمی
2. قاطعیت در تصمیمگیری
3. روحیه پیگیری و اصرار در انجام وظیفه
4. وقتشناسی
5. احساس مسئولیت شرعی و انقلابی در انجام وظایف(وجدان کار)
6. روحیه رشد دادن دیگران
7. قدرت سازماندهی
8. قدرت سخنوری
9. پایبندی به اصول سازمانی و تشکیلاتی
10. قدرت طراحی و ابتکار
11. نقش توکل در تصمیمگیری
12. مشورت با افراد
13. قدرت رهبری و فرماندهی
14. نظم و انضباط
ل- روحیه ایثار ، جهاد و شهادتطلبی:
1. فداکاری و رشادت در حفظ نظام
2. صبر و استقامت در راه خدا
3. گذشت و مردانگی
4. شجاعت و شهامت
م- ویژگیها و صفات اخلاقی:
1. حجب و حیا
2. عفت و پاکدامنی
3. شهامت در بیان حق
4. احترام به والدین
5. تواضع و فروتنی
6. غیرت دینی
#نمونه_سوالات
#آموزش
7. حفظ حرمت دیگران و عفت کلام
8. سعه صدر
9. صفا ، صمیمیت و گشادهرویی
10. رفتار با خانواده و توجه به فرزندان
11. امانتداری و حفظ اسرار
12. صداقت
13. پیشقدم در کار خیر ، الگو و سرمشق دیگران بودن
14. رعایت حقوق دیگران
15. وفای به عهد
16. بیتوجهی به دنیا و ذخاوت دنیوی
17. مناعت طبع
18. اخلاص در عمل
19. وقار و طمأنینه
20. معاشرت با دوستان
ن- اخلاق مدیریتی:
1. تبعیتپذیری و رعایت سلسله مراتب
2. برخورد با سخن چینان
3. اهتمام به معنویات پرسنل تحت امر
4. پرهیز از عجله و سستی
5. دوستی و محبت نسبت به پرسنل
6. وحدت و سازگاری
7. غفو و اغماض (عذرپذیریو عیب پوشی)
8. تشویق و تنبیه بجا
9. پرهیز از تجملگرایی و تشریفات زائد
10. انصاف و عدالت
11. رعایت موازین شرعی در بکارگیری افراد و سپردن مسئولیتها به اهل آن
#مصاحبه
#نمونه_سوالات
#آموزش
@shahid_ketabi
ضرورت مكتوب كردن خاطرات دفاع مقدس
1- حفظ تجربيات ارزشمند دوران دفاع مقدس
اولين ضرورتي كه اقتضا مي كند خاطرات دفاع مقدس مكتوب شود ، حفظ تجربيات ارزشمن دوران دفاع مقدس است . دوران دفاع مقدس گنجينه اي عظيم از تجربيات ارزشمند است كه حفظ و بهره گيري از آن ها عزمي ملي و كوششي فراوان مي طلبد . با مكتوب كردن خاطرات ، تجربيات ثبت و محافظت مي شوند . اين تجربيات به قيمت جان ده ها هزار رزمنده و مجاهد ايثار گر حاصل شده اند ، بنا براين مكتوب كردن آن ها مي تواند تجربيات حاصل شده را از خطر نابودي محافظت كند .
2 – انتقال دستاورد هاي گرانسنگ به نسل هاي آينده
ما در صورتي مي توانيم تجربيات و دستاوردهاي دوران دفاع مقدس را به آيندگان و نسل هاي بعدي منتقل كنيم و آن ها را براي آن ها تبين نماييم كه همه خاطرات و عملكردها مكتوب شده باشند . در صورت مكتوب نشدن خاطرات ، در اثر گذشت زمان ، آن ها به بوته فراموشي سپرده مي شوند و با درگذشت رزمندگان و مجاهدان دوران دفاع مقدس ، خاطرات نيز محو مي شوند و در اين صورت ما ديگر براي آيندگان نكته اي قابل ذكر در مورد تبين دستاوردهاي دوران دفاع مقدس نخواهيم داشت .
3 – الگو برداري از خاطرات دفاع مقدس براي نسل كنوني و آينده
دوران دفاع مقدس سر شار از صحنه هاي شگرف ، عظيم و به ياد ماندني بوده كه هر روز آن ده ها خاطره مهم و تاثير گذار را در خود جاي داده است . اين خاطرات مي توانند الگوهاي مناسبي براي نسل هاي كنوني و اينده باشند . مشكل جوانان عصر حاضر ، بي هويتي ف سردرگمي ، اضطراب و پريشاني خاطر است . انسان عصر حاضر ، خود را گم كرده است و نمي داند كه به كدام سو در حال حركت است . بشر امروز و فردا – خصوصا جوانان و نوجوانان – به دنبال الگوهايي مناسب و شايسته مي گردند تا با الگو قرار دادن آنها احساس هويت و كرامت نمايند .
مكتوب كردن خاطرات دوران دفاع مقدس و الگو قرار دادن رزمندگان و مجاهدان ،مي تواند راهگشاي مناسبي براي رهايي از بحران ها و دل زدگي هاي عصر انفجار اطلاعات و فناوريهاي ناشي از رشد يكسويه تكنولوژي باشد .
4 – تجزيه و تحليل علل پيروزي ها و شكست ها از لابه لاي خاطرات
از جمه فوايد مهم و ارزشمند مكتوب كردن خاطرات ، آن است كه ما مي توانيم با تجزيه و تحليل ان ها ، علل پيروزي ها و شكست ها را دريابيم و تجربه اي مثبت براي جنگ هاي بعدي كسب كنيم . اي بسا در درون يك خاطره ساده ، چندين عامل پيروزي يا ناكامي و شكست قرار داشته باشد كه با بررسي آن عوامل ، تجربه اي گرانسنگ براي دوره هاي بعدي حاصل شود . اين دستاورد مهمترين ضرورت مكتوب كردن خاطرات دوران دفاع مقدس است .
5 – بهره گيري از خاطرات دوران جنگ در كتب درسي و مراكز اموزش هاي نظامي و دفاعي
يكي ديگر از ضرورتهاي مكتوب كردن خاطرات دفاع مقدس ، بهره گيري از خاطرات دوران جنگ در كتب درسي و مراكز آموزش هاي نظامي و دفاعي است .
در كشور ما مجمع دانش آموزان و دانشجويان حدود يك سوم كل جمعيت كشورند ، بنابرين بسيار مناسب و شايسته خواهد بود كه پاره اي از خاطرات جذاب و تاثير گذار در كتب درسي گنجانده شود ، تا دانش آموزان و دانشجويان متوجه عظمت دوران جنگ و رشادت هاي دوران دفاع مقدس شوند و با تاسي به آنان مسير درست زندگي را انتخاب كنند .
فايده ديگر مكتوب كردن خاطرات ، آن است كه بيان اين خاطرات در مراكز آموزش هاي نظامي و دفاعي راهگشاي بسياري از آموزش هاست . چرا كه دانشجوي دوره نظامي ممكن است تصور كند كه بسياري از آموزش ها صرفا نظري است و در ميادين جنگي كارايي ندارند ، در حالي كه بيان اين خاطرات با توجه به كاربردي بودن آن ها كمك بزرگي به تلفيق آموزش هاي نظري و عملي است .
6 – مكتوب كردن خاطرات ، قدر شناسي از زحمات رزمندگان و ايثار گران است
با مكتوب شدن خاطرات و چاپ كتب خاطرات دوران دفاع مقدس ، به نوعي از زحمات و خدمات ارزنده رزمندگان و ايثار گران قدر داني و تجليل مي شود . چرا كه با مكتوب شدن خاطرات ، ياد و نام نگارنده آن ها جاودانه خواهد شد و اين خود نوعي قدر داني و قدر شناسي از زحمات خالصانه آنان است .
چه تجليل و تكريمي از اين بالاتر و والاتر كه نام و ياد رزمندگان پر تلاش دوران دفاع مقدس براي هميشه ، در كتب دلاوران و شجاعان ثبت و درج گردد و از آنان براي هميشه تاريخ به بزرگي و عظمت ياد گردد؟
7 – تهيه فيلم و برنامه هاي تلويزيوني – سينمايي از خاطرات مكتوب دفاع مقدس
در عصر جديد تلويزيون و سينما در متن زندگاني انسانها وارد شده اند و تاثير پذيري خانواده ها و انسان ها از تلويزيون و رسانه هاي صوتي و تصويري فوق العاده زياد است . اگر خاطرات رزمندگان و مجاهدان دوران دفاع مقدس مكتوب شوند ، سازندگان برنامه هاي تلويزيوني – سينمايي مي توانند با ساخت فيلم هايي با مضامين دفاع مقدس ، جلوه هاي از مجاهدت ها و فداكاريهاي دوران دفاع مقدس را به تصوير كشند و جوانان و نوجوانان را در حال و هواي آن دوران قرار دهند👇
بنابراين ، مقدمه ساخت چنين برنامه هاي ، مكتوب شدن خاطرات و حوادث سال هاي دفاع مقدس است . شايد بتوان گفت ، تاثير يك فيلم بر مخاطبان خود – به خصوص جوانان و نوجوانان – از هر عامل ديگري عميق تر و پر نفوذ تر است .
8 – مكتوب كردن خاطرات دفاع مقدس ، يعني حفظ اسناد ملي و دفاعي
خاطرات دوران دفاع مقدس بخش مهمي از اسناد ملي و دفاعي كشور را تشكيل مي دهند . اثر مهمي كه مكتوب كردن خاطرات دوران دفاع مقدس براي جامعه دارد ف آن است كه اينها بخشي از اسناد مهم فرهنگي – نظامي كشور را تشكيل مي دهند . ضمن لزوم طبقه بندي كردن اين خاطرات و نوشته ها ، بايد نهايت اهتمام را در حفظ آن ها به خرج داد .
از آن جا كه مكتوب نشدن خاطرات دفاع مقدس ، يعني خاي بودن پرئنده هاي اسناد مرتبط با دوران دفاع مقدس – كه اين خود لطمه اي جدي بر سيستم نظامي و دفاعي كشور وارد مي كند – لذا اگر ما بخواهيم اسناد قوي و دست اول داشته باشيم ، بايد نهايت اهتمام را در مكتوب نمودن خاطرات دوران جنگ به خرج دهيم
.
9 – انتقال دستاوردهاي ارزشمند دفاع مقدس به كشورهاي مظلوم و مسمان تحت سيطره
مكتوب نمودن خاطرات دوران دفاع مقدس ، دستاورد ديگري نيز خواهد داشت . متاسفانه دنيايي كنوني ، دنيايي ظلم و نابرابري است . كشورهاي قدرتمند ، بي رحمانه بر كشورهاي كوچك و مستضعف ظلم مي كنند و صداي ناله مظلو مان ياريگري در جهان ندارد .
ما مي توانيم با مكتوب نمودن خاطرات و تجربيات ارزشمند دوران دفاع مقدس ، آن ها را در اختيار ملت هاي مظلوم و مسلمان تحت سيطره قرار دهيم و از اين طريق به عزت و سر افرازي مسلمانان و مستضعفان كمك كنيم . ملت مظلوم و ستم ديده فلسطين ف شايد بيش از هر كشورديگري نياز مند تجربيات موفق دوران دفاع مقدس ما باشد .
10 – مكتوب كردن خاطرات ، يعني ماندگاري و جاودانگي ياد و آثار شهدا
از آنجا كه بخشي از رزمندگان و مجاهدان مخلص و فداكار دوران دفاع مقدس به شهادت رسيده اند ، مكتوب نمودن خاطرات دفاع مقدس ، يعني ماندگاري و جاودانگي ياد و آثار شهدا.
در اين زمينه ، مكتوب كردن خاطرات دو دستاورد مهم دارد :
اول اينكه آيندگان از تجربيات ارزشمند آنان بهره مند خواهند شد .
دوم آن كه ياد و نام آنان را جاودانه كرده و بدين طريق سپاس و حق شناسي خويش را به شهدا اعلام داشته ايم
با توجه به ده بند مطرح شده ، ضرورت مكتوب نمودن خاطرات دفاع مقدس ، جدي تر مي شود ، كه در اين زمينه لازم است گام هاي مهم و فراگير تري برداشته شود.
#اهمیت_خاطرهنویسی
#آموزش
@shahid_ketabi
با توجه به ديدگاه هاي مختلف كه در باب «خاطره » وجود دارد ، سه گونه تعريف از خاطره نويسي و خاطره نگاشته ها مي توان ارائه داد:
الف)خاطره نويسي ، نگارش حوادث و حالات و ماجراهايي است كه خاطره نويس به چشم خود ديده يا به گوش خود شنيده و كم و بيش در جريان وقوع آن ها حضور داشته است . در اين صورت ، آنچه شاكله كلي موضوع خاطره نگاشته را به وجود مي آورد ، به حديث حال ديگران و شرح وقايع بيروني و بعضا نقل نظرها و نقش خاطره نويس مربوط مي شود . بنابراين ، شرح حال شخصي و اقدامات نويسنده در موضوع خاطره نقش فرعي مي يابد واز اين روست كه خاطره نگاشته ها از لحاظ شكل صوري به گزارش ها و تاريخ نوشته هاي روايي نزديك مي شود .
ب)خاطره نويسي ف نگارش شرح حوادث و حالات و ماجراهايي است كه عمدتا نقش و عملكرد نويسنده – صاحب خاطره – را در مقطع خاص يا دوره نسبتا كامل زندگاني وي نشان مي دهد .
از اين نظر ف آنچه موضوع اصلي خاطره نگاشته را در بر مي گيرد ، به شرح نقش و نظر و كردار و كلام نويسنده ف در قبال رخدادهاي گذشته مربوط مي شود ، و حوادث و رخدادهاي بيروني نسبت به موضوع خاطره جنبه فرعي و ضمني مي يابد . چنين خاطره نگاشته هايي را « زندگي نامه خود نوشت »، «خود سر گذشت نامه» ،« حسب حال » و اموري از اين قبيل مي خوانند
ج).خاطره نويسي شرح حال و مواضع و اقدامات نويسنده به انضمام شرح وقايع و حوادث جاري و بيروني و ياد كرد چند و چون حال و كردار ديگران است .در اين تلقي ، خاطره نويسي با معناي عام آن مترادف و اعم از دو گونه مذكور است . بنابراين ، خاطره نويس با استفاده از شنيده ها و مشاهدات و نقش و كنش شخصي و حضوري در وقايع و حوادث بيروني ، به نحو ممزوج و تركيب ف به نگارش خاطرات خود اقدام مي كند .بديهي است نوع جامع و عام خاطه نويسي در اين صورت امكان مي پذيرد .نكته اي كه بايد به آن توجه ويژ ه اي داشت اين است كه خاطرات جنگ ، از آن نظر كه شاهدان ، و حاضران جبهه و جهاد آن ها را خلق مي كنند ، در بين ساير آثار ادب مقاومت تشخيص ويژه اي دارند ، از آن جمله :
1- خاطره نگاشته ها با توجه به ويژ گي و نسبتي كه با ادب مقاومت و نيز واقعيتهاي مشهود – واقعي بودن موضوع – دارند و نيز با عنايت به مردمي بودن خطاب و حصر ناپذيري آن به قشر و طبقه اي خاص ، جان مايه « واقعي ترين و مردمي ترين » مصالح و مواد ادب مقاومت خود جاي داده اند
.
2- خاطره نگاشته ها ، به علت فرا گير بودن حضور مردمي در جنگ – حضور ايماني و اعتقادي –و مقيد و ملزم نبودن پديد آورندگان آن ها به آموزش ها و توصيه هاي خاص در نگارش و روايت خاطرات جبهه ، فراواني حوادث و وقايع جنگ از آغاز تا پايان ،گوناگوني سطوح سواد ، دانش و سن خاطره نويسان ودر برگيرندگي تنوع موجود در محيط طبيعي جبهه هاي جنگ ، متنوع ترين و وسيع ترين مصالح ادب مقاومت را فراهم آورده اند.
3 – از آنجا كه در خاطره نگاشته هاي جنگ ، مواد و مصالح لازم براي آثار ادبي ، هنري و تاريخي فراوان است ، خاطره نگاشته ها ، مبنايي ترين و اصيل ترين سرمايه ادب و هنر مقاومت به شمار مي روند .
در يك نگاه كلي ، مجموعه هاي موجود خاطرات مكتوب جنگ از جهت رجوع و بهره دهي ، در سه شكل ، قابل احصا و بررسي توانند بود.
صورت نخست ، شامل خاطراتي مي شود كه در نشريات ادواري (مجله ها ، روزنامه ها و مدارك غير كتابي )چاپ و منتشر شده اند.
نوع دوم ، كتابهاي هستند كه مجموعه خاطرات رزمندگان يا تنها خاطره يك رزمنده را در بر مي گيرند .
شكل سوم ، خاطراتي هستند كه از طريق مصاحبه هاي شفاهي يا گرد آوري دفترچه هاي يادداشت و خاطرات رزمندگان فراهم آمده اند و در حجم انبوه و فراوان در مراكز اسناد و بايگاني نهادهاي انقلاب – مانند واحد «ثبت وقايع جنگ » سپاه – يافت مي شوند . ضمنآبايد توجه داشت كه هر گونه كند و كاو همه جانبه در خاطرات مكتوب جنگ ، مستلزم وجود كتاب شناسي بالنسبه كاملي از اين گونه آثار خواهد بود . در مقايسه با وسعت موضوعات و تنوع رخدادها ي جنگ در ذهن و يادمان رزمندگان ، خاطرات موجود بخش بسيار كوچكي از خاطرات جنگ را در بر مي گيرند .
گستردگي و تنوع رخدادهاي جنگ هشت ساله ، گاه خاطرات و رويداد ها را در بطن خود پديد آورده است كه قبول آن بسان سرچشمه خوشگوار در بستر درياهاي شور از ديده باور دور مي نمايد . از اين منظر ، وراي محاسبه ظاهري ، بسياري از لحظات اين رويدادها در خور نگارش و مستعد خلق آثاري نادر و نا مكرر توانند بود .
جنگ هشت ساله ، دريايي از حوادث شگفت و واقعه اي دريا گونه است .اگر چه در مقام بررسي و تحليل تاريخي و جامع جنگ ، توجه به همه ابعاد و زواياي آن از نظر گاه هاي گوناگون ضروري👇
#انواع_خاطره
#آموزش