✨﷽✨
🌼لذات هفتگانه دنیا
✍️ روزي جابر بن عبداللّه انصاري خدمت امام علي عليه السلام بود و آه عميقي كشيد . امام فرمود : گوئي براي دنيا ، اينگونه نفس عميق و آه طولاني كشيدي ؟ جابر عرض كرد : آري بياد روزگار و دنيا افتادم و از ته قلبم آه كشيدم .
امام فرمود : اي جابر ، تمام لذتها و عيشها و خوشيهاي دنيا در هفت چيز است : خوردنيها و آشاميدنيها و شنيدنيها و بوئیدنیها و آميزش جنسي و سواري و لباس اما لذيذترين خوردني عسل است كه آب دهان حشره اي به نام زنبور است . گواراترين نوشيدني ها آب است كه در همه جا فراوان است. بهترين شنيدني ها غناء و ترنم است كه آن هم گناه است. لذيذترين بوئيدني ها بوي مشك است كه آن خون خشك و خورده شده از ناف يك حيوان (آهو) توليد مي شود. عاليترين آميزش ، با همسران است و آن هم نزديك شدن دو محل ادرار است . بهترين مركب سواري اسب است كه آن هم (گاهي ) كشنده است . بهترين لباس ابريشم است كه از كرم ابريشم به دست مي آيد . دنيائي كه لذيذترين متاعش اين طور باشد انسان خردمند براي آن آه عميق نمي كشد .
💥جابر گويد : فَوَاللهِ ما خَطَرَتِ الدُنیا بَعْدَها عَلی قَلبی .سوگند به خدا بعد از اين موعظه دنيا در قلبم راه نيافت .
📚حکایت های شنیدنی ج ۳ص۸۹. میزان الحکمه، ج۴، ص۱۷۱۴، بحارالانوار، ج۷۸، ص۱۱
به نام، یاد و توکل بر او
سلام و پنج رذیله اخلاقی ۶
احساس کردم شرحی کوتاه از حکمت۲۲۸ نهج البلاغه آقا امیرالمومنین علیه السلام می تواند تسکینی برای ما و اعضای محترم کانال #جلال_و_بی_بی_خانم و مخاطبان فضای مجازی و حقیقی باشد که در چند قسمت تقدیم میکنم.
🌹🌹 قسمت ششم
حضرت امام امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام در گفتاری حکیمانه به پنج رذیله اخلاقى و آثار سوء آن ها اشاره
مى فرماید:
۱. کسی که برای دنیا غمگین باشد در واقع از قضا و حکم خدا ناخشنود است.
در قسمت اول توضیح دادم.
۲. دومین فراز حکیمانه: «و آنکس که از مصیبتى که به او رسیده شکایت کند از پروردگارش شکایت کرده است»؛
در قسمت دوم و سوم خواندیم.
۳. سومین فراز حکیمانه :
«کسى که در برابر ثروتمندى به علّت ثروتش تواضع کند، دو سوم دین خود را از دست داده است».
در قسمت چهارم گذشت.
۴. حضرت در چهارمین فراز حکیمانه فرمود : ...
در قسمت قبل گذشت.
🌸مرحوم علامه شوشترى در شرح نهج البلاغه خود داستانى از تاریخ بغداد نقل مى کند که شخصى مى گوید: من از کنار قبر «احمد بن طولون» (یکى از امرا و مؤسس دولت طولونیه در مصر و سوریه در قرن سوم هجرى) عبور مى کردم. پیرمردى را دیدم که روزها در کنار قبر او نشسته و قرآن مى خواند بعد از مدتى او را ندیدم سپس به او برخورد کردم گفتم: تو همان شخص نبودى که در کنار قبر «احمد بن طولون» قرائت قرآن مى کردى؟
گفت: او خدمت هایى به من کرده بود و من دوست داشتم به جبران آن خدمت ها مدتى بر سر قبرش قرآن بخوانم.
گفتم: پس چرا رها کردى؟
گفت: شبى او را در خواب دیدم.
به من گفت: دوست دارم که این محبت را رها سازى و قرآن در کنار قبر من نخوانى.
گفتم چرا؟
گفت: هر آیه اى که مى خوانى: ضربه اى بر من مى کوبند و مى گویند:
آیا این آیه را نشنیدى؟
پس چرا عمل نکردى؟
🍁این قسمت را با حدیث دیگرى از پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله به پایان مى بریم، فرمود: «أنْتَ تَقْرَأُ الْقُرْآنَ ما نَهاکَ فَإذا لَمْ یَنْهَکَ فَلَسْتَ تَقْرَأَهُ» تو تا آن زمان قرآن مى خوانى که تو را از معصیت الهى باز دارد و اگر باز نداشت قرآن نخوانده اى».
🥀 قسمت هفتم ، ان شاءالله در آینده نزدیک :
اللهم صل علی محمد و آل محمد 👇و عجل فرجهم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹اومده آیینه خدا، نوادهی علی مرتضی
🌷 میلاد با سعادت امام حسن عسکری(ع) مبارک باد...
✅بصیرت
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
13.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌برای مراقبت از نسل دیجیتال چه کنیم؟
🔸نسل امروز به نسل دیجیتال معروف است. کودکان و نوجوانانی که بیشتر اوقات خود را با گوشیهای هوشمند و تبلت میگذرانند و با بازیهای دیجیتال و فضای مجازی سرگرم میشوند. شما در مقابل بچههایی که فضای مجازی را بیشتر از دنیای واقعی میپسندند چه واکنشی نشان میدهید؟ برای مراقبت از نسل دیجیتال چه راهکاری به ذهنتان میرسد؟ اگر به دنبال راهکار هستید این ویدئو را از دست ندهید.
#زندگی_دیجیتال
به نام، یاد و توکل بر او
سلام و🌹 لطفا عوض نشو
مغازهدار گفت: بله حتما یه نگاهی بهش میندازم. ممکنه ال سی دیش سوخته.
اگر سوخته بود عوضش کنم؟
گفتم بله، خیلی بهش احتیاج دارم!
گفت فردا بعد از ظهر بیایید تحویل بگیرید.
●روز بعد تبلت را سالم تحویل داد. هزینهش را پرسیدم گفت: هیچی، چیز مهمی نبود فقط کابل فلشش شل شده بود، سفت کردم، همین😳
تشکر کردم و اومدم بیرون.
ولی دلم طاقت نیاورد.
میتونست هر هزینهای را به من اعلام کنه! و من آماده بودم بپردازم.
■کنار پاساژ یک شیرینی فروشی بود.
یک بسته شکلات گرفتم و رفتم گذاشتم رو پیشخوان و بهش گفتم:
🌹دنیا به آدمهایی مثل شما نیاز داره. لطفاً هیچوقت عوض نشو🌹.
یه لبخندی زد و گفت:
عین جمله پدرم رو گفتید.
اللهم صل علی محمد و آل محمد 👇و عجل الفرجهم
به نام، یاد و توکل بر او
سلام و خبر خوب ۲۸
🔹 لندن پذیرفت که ۴۰۰ میلیون پوند (۵۳۵ میلیون دلار) از بدهیهای ایران را آزاد کند و منابع نزدیک به دولت هم از آزاد شدن بیش از ۳/۵ میلیارد دلار از منابع ایران خبر میدهند. این دو رویداد یعنی اینکه به فاصله ۱۷ روز به شروع مذاکرات در وین، تحولاتی قابلتوجه در حال رخ دادن است.
🔹آزاد شدن حدود ۴ میلیارد دلار از داراییهای ایران در کمتر از ۱۰۰ روز از شروع به کار دولت جدید، هرچند برای ایران قانعکننده نیست، اما در شرایطی رخ داده که این بار، برخلاف سال ۹۲، مذاکره چندانی انجام نشده و ظرفیت برنامه هستهای ایران هم در حال گسترش است؛
*این یعنی، بعضی وقتها خیز برنداشتن به سمت مذاکره، به خصوص با طرفهای غربی، بهتر جواب میدهد.*
*بیداری ملت
خبرهای خوب را اینجا بخوانید 👇👇
اللهم صل علی محمد و آل محمد 👇و عجل فرجهم
8.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
طعم این غذا حرف نداره!😋
برای اولین بار تو کبریت، تو خیابون یه مسابقه برگزار کردیم😳
مردم با یه سری کارتای راهنما باید حدس میزدن، تو ظرف چه غذاییه؟🤔
خوردن یه لیوان آبلیمو
سه تا دونه بیسکوییت ساقه طلایی
و جریمه نقدی
مجازاتامون بودن ...
⁉️ به نظرت چرا این غذا تو ایران کم مصرف میشه؟
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_461
[[و قال عليهالسلام ]]
رُبَّ مَفْتُونٍ بِحُسْنِ الْقَوْلِ فِيهِ.
امام عليه السلام فرمود:
بسيارند كسانى كه بهسبب تعريف و تمجيد ديگران فريب مىخورند.
شرح و تفسير
بىاعتنايى به تعريف و تمجيد
امام عليه السلام در اين گفتار كوتاه حكيمانه به كسانى كه مورد مدح و تمجيد از سوى اين و آن قرار مىگيرند هشدار مىدهد و مىفرمايد:«بسيارند كسانى كه بهسبب تعريف و تمجيد ديگران فريب مىخورند»؛ (رُبَّ مَفْتُونٍ بِحُسْنِ الْقَوْلِ فِيهِ).
درست است كه بايد افراد نيكوكار را تشويق كرد و عالمانى را كه علم آنها سبب پيشرفت جامعۀ انسانى اسلامى شده مورد تمجيد قرار داد ولى گاه اين تعريف و تمجيدها آفاتى را نيز بهدنبال دارد كه بايد از آن پرهيز كرد.
نخست اينكه در بسيارى از اوقات سبب كبر و غرور مىشود و شخصِ تمجيد و تعريف شده پيش خود فكر مىكند كه سرآمد افراد جامعه است همه بايد به او احترام بگذارند و دربرابر او سكوت كنند و گوش به فرمانش باشند، و مىدانيم كه غرور و خودبرتربينى يكى از مهلكات است.
ديگر اينكه گاه اين تعريف و تمجيدها سبب مىشود كه انسان در مسير تكامل متوقف گردد. شخصِ تعريف و تمجيدشده به خود مىگويد: حال كه همه پذيرفتهاند من داراى صفات برجسته و فوقالعادهاى هستم چه دليلى دارد كه بيش از اين به خود زحمت دهم؟
مشكل ديگرى كه گاه از اين تعريف و تمجيدها ناشى مىشود اين است كه حسادت مخالفان را برمىانگيزد و به عداوت و دشمنى آنها دامن مىزند و سبب مىشود كه آن شخص را به هر وسيلهاى كه ممكن است ضعيف و ناتوان سازند و از اعتبار و حيثيتش بكاهند.
به همين دليل بايد در هرچيز ازجمله مدح و ثناى ديگران اعتدال را رعايت كرد و افراد كمظرفيت و پرظرفيت را به تناسب حالشان مورد مدح و تشويق قرار داد.
واژۀ «مفتون» از مادۀ «فَتْن»(بر وزن متن) به گفتۀ بسيارى از ارباب لغت در اصل به معناى قراردادن طلا در كوره است تا خالص و ناخالص شناخته شود سپس اين واژه به معناى آزمايش و امتحان بهطور عام بكار رفته است. ولى در قرآن مجيد در معانى متعددى استفاده شده است: آزمايش (عنكبوت، آيۀ ٢)، فريب دادن (اعراف، آيۀ ٢٧)، بلا و عذاب (انفال، آيۀ ٢٥)، شرك و بتپرستى و مانع ايمانآوردن افراد شدن (انفال، آيۀ ٣٩)، اضلال و گمراه ساختن (مائده، آيۀ ٤١) و شكنجه كردن (ذاريات، آيۀ ١٣).
ولى ظاهراً تمام اين معانى به همان ريشهاى باز مىگردد كه به آن اشاره شد.
واژۀ «فتنه» نيز در معانى مذكور بهكار رفته و اما در مورد كلام امام عليه السلام منظور از «مفتون» شخص فريبخورده است يعنى بسيارند كسانى كه فريب تعريف و تمجيدها را مىخورند و از راه راست منحرف مىشوند.
در اينجا به دو نكته بايد توجه كرد:
نخست اينكه همان گونه كه در شرح سند اين گفتار حكيمانه اشاره شد مرحوم سيد رضى آن را در سه مورد از كلمات قصار آورده است: يكى در اينجا و دو مورد ديگر در حكمتهاى ١١٦ و ٢٦٠. ممكن است اين تكرار بهدليل مشغلههاى زياد آن بزرگوار و طول زمان تأليف اين كتاب نورانى بوده كه گاه فراموش مىكرده جملهاى را قبلاً آورده است، و باز تكرار مىنموده و ممكن است بهسبب اهميتى كه به اين سخن داده تكرار آن را مناسب دانسته است. نكتۀ ديگر اينكه در بعضى از نسخ نهج البلاغه اين گفتار حكيمانه آخرين كلمۀ قصار است و هجده كلمۀ قصار بعدى ذكر نشده است در حالى كه در نسخههاى ديگر چنين نيست شايد به اين دليل كه مرحوم سيد رضى بعداً آنها را ملحق ساخته و در همۀ نسخهها نبوده است.
نكته
مدح و تمجيد در حد اعتدال
شك نيست كه بايد نيكوكاران را بهسبب نيكىهايشان مورد تشويق و تقدير قرار داد همان گونه كه بدكاران مورد نكوهش قرار مىگيرند.
خداوند متعال در قرآن مجيد ياران پيشگام پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و كسانى را كه بعداً به آنها ملحق مىشوند و مسير صحيح آنها را در پيش مىگيرند مورد تقدير قرار داده، مىفرمايد:« وَ السَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسَانٍ رَّضِىَ اللّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِى تَحْتَهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَداً ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ »؛ پيشگامان نخستين از مهاجرين و انصار، و كسانى كه به نيكى از آنها پيروى كردند، خداوند از آنها خشنود شد و آنها (نيز) از او خشنود شدند؛ و باغهايى از بهشت براى آنان فراهم ساخته كه نهرها از زير درختانش جارى است؛ جاودانه در آن خواهند ماند و اين است پيروزى بزرگ!». ١
امير مؤمنان على عليه السلام نيز در عهدنامۀ معروف مالك اشتر به مالك چنين توصيه مىكند:
«وَ لا يَكُونَنَّ الْمُحْسِنُ وَ الْمُسِىءُ عِنْدَكَ بِمَنْزِلَةٍ سَوَاءٍ فَإِنَّ فِى ذَلِكَ تَزْهِيداً لِأَهْلِ الْإِحْسَانِ فِى الْإِحْسَانِ وَ تَدْرِيباً لِأَهْلِ الْإِسَاءَةِ عَلَى الْإِسَاءَةِ؛ هرگز نبايد افراد نيكوكار و بدكار نزد تو يكسان باشند، زيرا اين كار سبب مىشود كه نيكوكاران در نيكىهايشان بىرغبت شوند و بدكاران در اعمال بدشان تشويق گردند».
و اين امر دليل روشنى دارد: زيرا هنگامى كه نيكوكاران بهسبب نيكىهايشان مدح و ثنا شوند و يا - آنگونه كه در دنياى امروز معمول است - جوايزى به آنها داده شود، هم آنها تشويق به ادامۀ راه مىشوند و هم ديگران به راه نيك دعوت خواهند شد. همينگونه است در مورد نكوهش بدكاران يا مجازات آنها، كه هم سبب خوددارى آنها از تكرار آن اعمال در آينده مىشود و هم ديگران عبرت مىگيرند.
ولى اين كار - همانند هر كار ديگر - اگر از حد اعتدال بيرون رود آثار سوئى خواهد داشت. مدح و ثناى زياد، اسباب غرور و غفلت و عُجب و خودبرتربينى و عوارض فاسد اين صفات رذيله مىگردد.
امير مؤمنان على عليه السلام در همان عهدنامۀ مالك اشتر، قبل از ذكر جملههايى كه پيشتر آمد به مالك خطاب كرده، مىفرمايد:
«ثُمَّ رُضْهُمْ عَلَى أَلَّا يُطْرُوكَ وَ لَا يَبْجَحُوكَ بِبَاطِلٍ لَمْ تَفْعَلْهُ فَإِنَّ كَثْرَةَ الْإِطْرَاءِ تُحْدِثُ الزَّهْوَ وَ تُدْنِى مِنَ الْعِزَّةِ؛ آنان را طورى تربيت كن كه ستايش بيهوده از تو نكنند و تو را براى اعمالى كه انجام ندادهاى، تمجيد ننمايند! زيرا كثرت مدح و ثنا، خودپسندى و عُجب بهبار مىآورد و انسان را به تكبّر و غرور نزديك مىسازد».
در حديثى از رسول خدا صلى الله عليه و آله مىخوانيم كه فرمود:
«لَو مَشى رَجُلٌ إلى رَجُلٍ بِسَيفٍ مُرْهَفٍ كانَ خَيْراً لَهُ مِن أن يُثْنِى عليهِ فى وَجهِه؛ هر گاه كسى به ديگرى با شمشير تيز حمله كند بهتر از آن است كه او را در پيش رو مدح و ثنا گويد». ١
روايات در اين زمينه بسيار است و حتى دستور داده شده كه هر گاه انسان با چنين صحنهاى مواجه شد به خدا پناه برد.
امير مؤمنان عليه السلام دربارۀ صفات پرهيزكاران در خطبۀ همام مىفرمايد:
«إِذَا زُكِّيَ أَحَدٌ مِنْهُمْ خَافَ مِمَّا يُقَالُ لَهُ فَيَقُولُ أَنَا أَعْلَمُ بِنَفْسِى مِنْ غَيْرِى وَ رَبِّى أَعْلَمُ بِى مِنِّى بِنَفْسِى اللَّهُمَّ لَا تُؤَاخِذْنِى بِما يَقُولُونَ، وَ اجْعَلْنِى أَفْضَلَ مِمَّا يَظُنُّونَ، وَ اغْفِرْ لى مَا لَا يَعْلَمُونَ !؛ هرگاه يكى از آنها را مدح و ستايش كنند از آنچه دربارۀ او گفته شده به هراس مىافتد و مىگويد: من از ديگران به خود آگاهترم و پروردگارم به اعمال من از من آگاهتر است. بارالها! مرا بهسبب نيكىهايى كه به من نسبت مىدهند مؤاخذه مفرما! و مرا برتر از آنچه آنها گمان مىكنند قرار ده و گناهانى را كه من دارم و نمىدانند ببخش».