بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه تفسیر آیه ۳۱ سوره آل عمران
در کتاب معانى الاخبار از امام صادق(علیه السلام) نقل شده که: ما أَحَبَّ اللّهَ مَنْ عَصاه: کسى که گناه مى کند، خدا را دوست نمى دارد .
سپس این شعر معروف را قرائت فرمود:
تَعْصِی الإِلهَ وَ أَنْتَ تُظْهِرُ حُبَّه ...
معصیت پروردگار مى کنى، با این حال اظهار محبت او مى نمایى ـ به جانم سوگند، این کار عجیبى است! اگر محبت تو صادقانه بود، اطاعت فرمان او مى کردى ـ زیرا کسى که دیگرى را دوست مى دارد، از فرمان او پیروى مى کند.
قرآن در جمله یُحْبِبْکُمُ اللّهُ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَ اللّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ مى گوید: اگر محبت خدا داشتید و اثرات آن در عمل و زندگى شما آشکار شد، 👌خداوند هم شما را دوست مى دارد و به دنبال این دوستى، اثراتش در مناسبات او با شما آشکار مى گردد، گناهانتان را مى بخشد و شما را مشمول رحمتش مى کند.🤲
دلیل دوستى متقابل خداوند نیز روشن است; زیرا او وجودى است از هر نظر کامل و بى پایان و به هر موجودى که در مسیر تکامل گام بر دارد بر اثر سنخیت، پیوند محبت خواهد داشت.
از این آیه، ضمناً روشن مى شود: محبت یک طرفه، نمى تواند وجود داشته باشد;👌 زیرا هر محبتى دارنده آن را دعوت مى کند که عملاً در راه خواسته هاى واقعى محبوب گام بردارد، و در چنین حالى به طور قطع، محبوب نیز به او علاقه پیدا مى کند.👌
ممکن است در اینجا سؤال شود: اگر شخص مُحِبّ ، همواره اطاعت فرمان محبوب کند، دیگر گناهى براى او باقى نمى ماند که بخشوده شود، پس جمله یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ موضوع نخواهد داشت.
در پاسخ باید گفت:
اولاً ـ ممکن است این جمله اشاره به بخشش گناهان سابق باشد.
ثانیاً ـ شخص مُحِبّ استمرار بر معصیت محبوب نمى کند، ولى ممکن است بر اثر طغیان و غلبه شهوات، گاهى لغزشى از او سرزند که در پرتو اطاعت هاى مستمر او بخشوده خواهد شد.
تفسیر نمونه جلد دوم صفحه ۵۹۸
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
#نهجالبلاغه
❤️وَتَمَسَّکْ بِحَبْلِ الْقُرْآنِ وَاسْتَنْصِحْهُ، وَأَحِلَّ حَلاَلَهُ، وَحَرِّمْ حَرَامَهُ، وَصَدِّقْ بِمَا سَلَفَ مِنَ الْحَقِّ
🌖به ريسمان قرآن چنگ زن و از آن اندرز بخواه، حلالش را حلال بشمر و حرامش را حرام و آنچه را از حقايق زندگى پيشينيان در قرآن آمده باور کن»;
📘#نامه_69
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
به نام خدا
" مسابقات دارت و فوتبال دستی "
(( به مناسبت هفته بسیج ))
" سنین نوجوانان و جوانان "
زمان ثبت نام : تا یکشنبه ۳۰ آبان
زمان برگزاری مسابقات : ۲ آذر
جهت ثبت نام با شماره :
( ۰۹۹۱۳۶۰۳۲۹۳) تماس حاصل نمایید .
#هفته_بسیج
#مسابقات_دارت_فوتبال_دستی
#ویژه_هفته_بسیج
#پایگاه_بسیج_شهیدان_پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم
قُلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ ۖ فَإِن تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْكَافِرِينَ
بگو: «از خدا و پیامبر، اطاعت کنید. و اگر سرپیچى کنید، خداوند کافران را دوست نمى دارد.»
(آل عمران/32)
در آیه بعد، بحثى را که در آیه قبل آمده بود تعقیب کرده، مى فرماید: بگو: خدا و فرستاده او را اطاعت کنید (قُلْ أَطیعُوا اللّهَ وَ الرَّسُولَ).
بنابراین، چون شما مدعى محبت او هستید باید با اطاعت از فرمان او و پیامبرش این محبت را عملاً اثبات کنید.
سپس مى افزاید: اگر آنها سرپیچى کنند، خداوند کافران را دوست ندارد (فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللّهَ لا یُحِبُّ الْکافِرینَ).
سرپیچى آنها نشان مى دهد که محبت خدا را ندارند، بنابراین، خدا هم آنها را دوست ندارد; زیرا محبت یک طرفه بى معنى است.
ضمناً از جمله أَطیعُوا اللّهَ وَ الرَّسُولَ استفاده مى شود که اطاعت خدا و پیامبر (صلى الله علیه وآله) از هم جدا نیستند، 👌👌به همین دلیل، در آیه قبل تنها سخن از پیروى و اطاعت پیامبر(صلى الله علیه وآله) بود و در اینجا سخن از هر دو است.
نکته:
دین و محبت
در روایات متعددى از پیشوایان اسلام نقل شده که: دین چیزى جز محبت نیست، از جمله در کتاب خصال و کافى از امام صادق(علیه السلام) نقل شده که فرمود: هَلِ الدِّینُ إِلاَّ الْحُبُّ ثُمَّ تَلا هذِهِ الآْیَةَ ُ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی: آیا دین جز محبت است،👌👌👏👏 و سپس آیه فوق را تلاوت فرمود.
منظور، از این روایت، این است که: روح و حقیقت دین، همان ایمان و عشق به خدا است، ایمان و عشقى که شعاع آن، تمام وجود انسان را روشن مى کند و همه اعضاء و دستگاه هاى تن، تحت تأثیر آن قرار مى گیرند، و اثر بارز و روشن آن پیروى از فرمان خدا است.
تفسیر نمونه جلد دوم صفحه ۶۰۰
https://eitaa.com/basijnahie3
❤️تمسک به قرآن
#نهج_البلاغه
◽️إِنَّ اللهَ بَعَثَ رَسُولا هَادِياً بِکِتَاب نَاطِق وَ أَمْر قَائِم، لاَ يَهْلِکُ عَنْهُ إِلاَّ هَالِکٌ
💎خداوند، پيامبرى راهنما با کتابى گويا و دستورى استوار (براى هدايت مردم) برانگيخت و (اين کتاب به گونه اى است که) جز افراد گمراه از آن روى گردان نمى شوند»
📘#خطبه_169
https://eitaa.com/basijnahie3
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَىٰ آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِيمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِينَ
خداوند، آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را بر جهانیان برترى داد.
(آل عمران/33)
نیاکان مریم
این آیات، سرآغازى است براى بیان سرگذشت مریم و اشاره اى به مقامات اجداد او و نمونه بارزى است از محبت واقعى به پروردگار و ظهور آثار این محبت در عمل،👌 که در آیات گذشته به آن اشاره شده بود.
نخست مى فرماید: خداوند آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را بر عالمیان برگزید (إِنَّ اللّهَ اصْطَفى آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهیمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَى الْعالَمینَ).
اصْطَفى از ماده صَفْو (بر وزن عفو) به معنى خالص شدن چیزى است👌👌 و صَفْوَة به معنى خالص هر چیزى است، سنگ صاف را در لغت عرب از این نظر صفا مى گویند: که داراى خلوص و پاکى است، بنابراین، اِصْطِفاء به معنى انتخاب کردن قسمت خالص چیزى است.
آیه فوق مى گوید: ما آدم و نوح و خاندان ابراهیم و عمران را برگزیدیم ممکن است این گزینش، تکوینى باشد و یا تشریعى، به این معنى که خداوند آفرینش آنها را از آغاز، آفرینش ممتازى قرار داد، هر چند با داشتن آفرینش ممتاز، هرگز مجبور به انتخاب راه حق نبودند،
بلکه با اراده و اختیار خود این راه را پیمودند،👌 سپس به 👈خاطر اطاعت فرمان خدا، تقوا، پرهیزکارى و کوشش در راه هدایت انسان ها، امتیازهاى جدیدى👌 کسب کردند که با امتیاز ذاتى آنها آمیخته شد و به صورت انسان هایى برگزیده درآمدند.
تفسیر نمونه جلد دوم صفحه ۶۰۳
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
رهبرانقلاباسلامی: اگر زن ها با #قرآن مأنوس شوند، بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد. چون زنِ آشنای با قرآن میتواند در #تربیت_فرزند تاثیرات زیادی داشته باشد.
#انس_با_قرآن
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
بسم الله الرحمن الرحیم
ذُرِّيَّةً بَعْضُهَا مِن بَعْضٍ ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
آنها فرزندان (و دودمانى) بودند که(از نظر پاکى و تقوا و فضیلت،) همانند یکدیگر بودند.
و خداوند، شنوا و داناست.
(آل عمران/34)
و در آیه بعد، مى افزاید: آنها فرزندان و دودمانى بودند که بعضى از بعض دیگر گرفته شده بودند (ذُرِّیَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْض).
این برگزیدگان الهى، از نظر اسلام، پاکى، تقوا و مجاهده براى راهنمایى بشر همانند یکدیگر بودند، همچون نسخه هاى متعدد از یک کتاب که هر یک از دیگرى اقتباس شده باشد.
و در پایان آیه اشاره به این حقیقت مى کند که خداوند مراقب کوشش ها و تلاش هاى آنها بوده، سخنانشان را شنیده است و از اعمالشان آگاه است مى فرماید: خداوند شنوا و دانا است (وَ اللّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ).
در آیات فوق، علاوه بر آدم، به تمام پیامبران اولو العزم اشاره شده است، نام نوح، صریحاً آمده، و آل ابراهیم، هم خود او و هم موسى و عیسى و پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) را شامل مى شود، و ذکر آل عمران اشاره مجددى به مریم و حضرت مسیح(علیه السلام) است و تکرار آن براى این است که مقدمه اى براى شرح حال آنان در آیات آینده باشد.
تفسیر نمونه جلد دوم صفحه ۶۰۴
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س