پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
وَإِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَىٰ لَن نَّصْبِرَ عَلَىٰ طَعَامٍ وَاحِدٍ و (نیز به یاد آورید) زمانى را که گ
وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آتَيْنَاكُم بِقُوَّةٍ وَاذْكُرُوا مَا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
و (به یاد آورید) زمانى را که از شما پیمان گرفتیم. و کوه طور را به فرازتان برافراشتیم. (و گفتیم:) «آنچه را (از آیات و فرمان ها) به شما داده ایم،با قدرت بگیرید. و آنچه را در آن است به یاد داشته باشید (و به آن عمل کنید). تا پرهیزگار شوید».
(بقره/63)
مختصری از تفسیر آیه
ـ منظور از پیمان در اینجا همان است که در آیه ۴٠ همین سوره آمده، و در آیات ۸۳ و ۸۴ نیز خواهد آمد، مواد این پیمان عبارت بود از: توحید پروردگار نیکى به پدر و مادر و بستگان و یتیمان و مستمندان، گفتار نیک، بر پا داشتن نماز، اداء زکات و پرهیز از خونریزى، که در تورات نیز بیان شده است.
از آیه ۱۲ سوره مائده نیز استفاده مى شود که خدا از یهود پیمان گرفت به همه پیامبران الهى ایمان داشته باشند، از آنان پشتیبانى کنند، و در راه خدا صدقه و انفاق نمایند، و در ذیل همان آیه براى آنها تضمین مى کند که اگر به این پیمان عمل کنند، اهل بهشت خواهند بود.(دقت کنید این توصیه برای همه پیروان و ادیان آسمانی است)
تفسیر نمونه جلد اول
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
هدایت شده از بسیج فرهنگیان ناحیه ۳
✍ پيامبراكرم (صلیاللهعلیهوآله) فرمود :
اگر خواستار زندگى سـعادتمندان
مـرگ شهيدان
نجات روز محـشر
سـايه در روز قـيامت
هـدايت در روز گـمراهى هستيد
پس قـرآن بياموزيد ، زيرا آن گفـته خـداى مهربان و ايمنى از شيـطان و موجب برترى و وزنه خوبـی هاى شـما است .
📚 جامع الأخبار ، ص ۴۱
@basijnahie3
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آتَيْنَاكُم بِقُوَّةٍ وَاذْ
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر آیات ۶۷ الی ۷۴ سوره بقره
ماجراى گاو بنى اسرائیل
مختصری از تفسیر آیه
در این آیات، بر خلاف آنچه تا به حال در سوره بقره پیرامون بنى اسرائیل خوانده ایم که همه به طور فشرده و خلاصه بود، ماجرائى به صورت مشروح آمده است، شاید به این دلیل که این داستان تنها یک بار در قرآن ذکر شده.
به علاوه نکات آموزنده فراوانى در آن وجود دارد که ایجاب چنین شرحى مى کند، از جمله: بهانه جوئى شدید بنى اسرائیل در سراسر این داستان نمایان است، و نیز درجه ایمان آنان را به گفتار موسى(علیه السلام) مشخص مى کند و از همه مهم تر این که گواه زنده اى است بر امکان رستاخیز.
ماجرا (آن گونه که از قرآن و تفاسیر بر مى آید) چنین بود: یک نفر از بنى اسرائیل به طرز مرموزى کشته مى شود، در حالى که قاتل به هیچ وجه معلوم نیست.
در میان قبائل و اسباط بنى اسرائیل نزاع در مى گیرد، هر یک آن را به طایفه و افراد قبیله دیگر نسبت مى دهد و خویش را تبرئه مى کند داورى را براى فصل خصومت نزد موسى(علیه السلام) مى برند و حل مشکل را از او خواستار مى شوند، و چون از طرق عادى حل این قضیه ممکن نبود، و از طرفى ادامه این کشمکش ممکن بود منجر به فتنه عظیمى در میان بنى اسرائیل گردد، موسى با استمداد از لطف پروردگار از طریق اعجاز آمیزى به حل این مشکل چنان که در تفسیر آیات مى خوانید مى پردازد.
در صورت تمایل ادامه داستان را در فایل زیر مطالعه نمایید
تفسیر نمونه جلد اول
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
پیش برنامه توانمندی کادر پایگاه
به زودی برنامه های آموزش تشکیلاتی ، نظامی به این برنامه اضافه می گردد .
ضمنا برگزاری حدود ۴ اردو طی این ۳ ماه در نظر گرفته شده است .
افتتاح این برنامه با اجرای یک اردو می باشد .
شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با معاونت سرمایه انسانی پایگاه تماس بگیرید .
+989108831354
@shahidanpanahi
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر آیات ۶۷ الی ۷۴ سوره بقره ماجراى گاو بنى اسرائیل مختصری از تفسیر آیه
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر آیات ۶۷ الی ۷۴ سوره بقره
ماجرای گاو بنی اسرائیل
مختصری از تفسیر آیه
پرسش هاى فراوان و بیجا
بدون شک سؤال کلید حل مشکلات و بر طرف ساختن جهل و نادانى است، اما مانند هر چیز اگر از حد و معیار خود تجاوز کند، و یا بى مورد انجام گیرد، دلیل انحراف و موجب زیان است، همان گونه که نمونه اش را در این داستان مشاهده کردیم.
بنى اسرائیل مأمور بودند گاوى را ذبح کنند، بدون شک اگر قید و شرط خاصى مى داشت تأخیر بیان از وقت حاجت ممکن نبود، و خداوند حکیم در همان لحظه که به آنها امر کرد بیان مى فرمود، بنابراین وظیفه آنها در این زمینه قید و شرطى نداشته، ولذا بقره به صورت نکره ذکر شده است.
ولى آنها بى اعتنا به این اصل مسلّم، شروع به سؤالات گوناگون کردند، شاید براى این که مى خواستند حقیقت، لوث گردد و قاتل معلوم نشود، و این اختلاف همچنان میان بنى اسرائیل ادامه یابد، جمله فَذَبَحُوها وَ ما کادُوا یَفْعَلُونَ نیز اشاره به همین معنى است، مى گوید: آنها گاو را ذبح کردند ولى نمى خواستند این کار انجام گیرد!.
... افراد لجوج و خود خواه غالباً پر حرف و پر سؤالند، و در برابر هر چیز، بهانه جوئى مى کنند.
به هر حال، هر قدر آنها سؤال کردند خداوند هم تکلیف آنها را سخت تر کرد; چرا که چنین افرادى، مستحق چنان مجازاتى هستند، لذا در روایات مى خوانیم در هر مورد خداوند سکوت کرده، پرسش و سؤال نکنید که حکمتى داشته و لذا در روایتى از امام على بن موسى الرضا(علیهما السلام) چنین آمده: اگر آنها در همان آغاز، هر ماده گاوى انتخاب کرده و سر بریده بودند کافى بود، وَ لکِنْ شَدَّدُوا فَشَدَدَ اللّهُ عَلَیْهِمْ: آنها سختگیرى کردند، خداوند هم بر آنها سخت گرفت.
تفسیر نمونه جلد اول
@basijnahie3
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر آیات ۶۷ الی ۷۴ سوره بقره ماجرای گاو بنی اسرائیل مختصری از تفسیر آیه
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر آیات ۶۷ الی ۷۴ سوره بقره
ماجرای گاو بنی اسرائیل
مختصری از تفسیر آیه
این همه اوصاف براى چه بود؟
همان گونه که گفتیم تکلیف بنى اسرائیل در آغاز، مطلق و بى قید و شرط بود، اما سختگیرى و سرپیچى آنها از انجام وظیفه، حکم آنها را دگرگون ساخت و سخت تر شد.
با این حال، اوصاف و قیودى که بعداً براى این گاو ذکر شده ممکن است اشاره به یک حقیقت اجتماعى در زندگى انسان ها بوده باشد:
قرآن گویا مى خواهد این نکته را بیان کند گاوى که باید نقش احیاء کننده داشته باشد، ذلول یعنى تسلیم بدون قید و شرط، و باربر و اسیر و زیر دست نباشد، همچنین نباید رنگ هاى مختلف در اندام آن به چشم بخورد بلکه باید یکرنگ و خالص باشد.
به طریق اولى کسانى هم که در نقش رهبرى و احیاء کردن اجتماع ظاهر مى شوند و مى خواهند قلب ها و افکار مرده را احیاء کنند، باید رام دیگران نگردند، مال و ثروت، فقر و غنى، قدرت و نیروى زورمندان، در هدف آنها اثر نگذارد، کسى جز خدا در دل آنها جاى نداشته باشد، تنها تسلیم حق و پایبند دین باشند، هیچ گونه رنگى در وجودشان جز رنگ خدائى یافت نشود، و این افراد هستند که مى توانند بدون اضطراب و تشویش به کارهاى مردم رسیدگى کرده، مشکلات را حل نموده، و آنها را احیاء کنند.
ولى دلى که متمایل به دنیا و رام دنیا است، و این رنگ وى را معیوب ساخته، چنین کسى نمى تواند با این عیب و نقصى که در خود دارد قلوب مرده را زنده سازد و نقش احیاء کننده داشته باشد.
تفسیر نمونه جلد اول
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س