بسم الله الرحمن الرحیم
۞ مَا نَنسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِّنْهَا أَوْ مِثْلِهَا ۗ أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
هر (حکم و) آیه اى را نسخ کنیم، و یا (نسخ) آن را به تأخیر اندازیم، بهتر از آن، یا همانند آن را مى آوریم. آیا نمى دانستى که خداوند بر هر چیزى تواناست؟!
(بقره/106)
مختصری از تفسیر آیه
۱ ـ آیا نسخ در احکام جایز است؟
نسخ از نظر لغت، به معنى از بین بردن و زائل نمودن است، و در منطق شرع، تغییر دادن حکمى و جانشین ساختن حکمى دیگر به جاى آن است، به عنوان مثال:
۱ ـ مسلمانان بعد از هجرت به مدینه ، مدت شانزده ماه به سوى بیت المقدس نماز مى خواندند، پس از آن دستور تغییر قبله صادر شد، و موظف شدند هنگام نماز رو به سوى کعبه کنند.
۲ ـ در سوره نساء آیه ۱۵ درباره مجازات زنان زناکار، دستور داده شده که در صورت شهادت چهار شاهد، آنها را در خانه حبس کنند تا زمانى که مرگشان فرا رسد، یا خداوند راه دیگرى براى آنان مقرر دارد.
این آیه، به وسیله آیه دوم سوره نور نسخ شد، و در آن آیه مجازاتشان تبدیل به یکصد تازیانه گردید.
در اینجا ایراد معروفى است که به این صورت مطرح مى شود:
اگر حکم اول داراى مصلحتى بوده پس چرا نسخ شده؟
و اگر نبوده چرا از آغاز تشریع گردیده؟
و به تعبیر دیگر: چه مى شد از آغاز، حکم چنان تشریع مى گشت که احتیاجى به نسخ و تغییر نداشت؟
پاسخ این سؤال را دانشمندان اسلام از قدیم در کتب خود آورده اند، و حاصل آن با توضیحى از ما چنین است:
مى دانیم نیازهاى انسان گاه با تغییر زمان و شرائط محیط دگرگون مى شود، و گاه ثابت و بر قرار است، یک روز برنامه اى ضامن سعادت او است، ولى روز دیگر ممکن است بر اثر دگرگونى شرائط همان برنامه سنگ راه او باشد.
یک روز داروئى براى بیمار فوق العاده مفید است و طبیب به آن دستور مى دهد.
اما روز دیگر به خاطر بهبودى نسبى بیمار، ممکن است این دارو حتى زیانبار باشد، لذا دستور قطع آن و جانشین ساختن داروى دیگر را مى دهد.
ممکن است درسى در این سال براى دانش آموزى سازنده باشد، اما همین درس براى سال آینده بى فایده، معلم آگاه باید برنامه را آن چنان تنظیم کند که سال به سال، دروس مورد نیاز شاگردان تدریس شود.
این مسأله مخصوصاً با توجه به قانون تکامل انسان و جامعه ها روشن تر مى گردد، که در روند تکاملى انسان ها گاه برنامه اى مفید و سازنده است و گاه زیانبار و لازم التغییر، به خصوص در هنگام شروع انقلاب هاى اجتماعى و عقیدتى، لزوم دگرگونى برنامه ها در مقطع هاى مختلف زمانى روشن تر به نظر مى رسد.
البته نباید فراموش کرد اصول احکام الهى که پایه هاى اساسى را تشکیل مى دهد در همه جا یکسان است، هرگز اصل توحید یا عدالت اجتماعى و صدها حکم مانند آن، دگرگون نمى شود، تغییر در مسائل کوچک تر و دست دوم است.
این نکته را نیز نباید فراموش کرد که، ممکن است تکامل مذاهب به جائى برسد که آخرین مذهب به عنوان خاتم ادیان نازل گردد، به طورى که دگرگونى در احکام آن بعداً راه نیابد.
تفسیر نمونه جلد اول
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
بر طرف كننده تاريكى
تاريكى هاى نادانى و جهل جز به وسيله آن (قرآن) رفع نشود.
شفيعى مقبول
آگاه باشيد! قرآن شفاعت كننده اى است كه شفاعتش پذيرفته و گوينده اى است كه سخنش تصديق شود.
امیر المومنین علی علیه السلام
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
بسم الله الرحمن الرحیم
وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ ۚ وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِكُم مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللَّهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
و نماز را برپا دارید و زکات را بپردازید. و هر کار خیرى را براى خود از پیش مى فرستید، آن را نزد خدا (در سراى دیگر) خواهید یافت. زیرا خداوند به اعمال شما بیناست.
(بقره/110)
مختصری از تفسیر آیه
این آیه دو دستور سازنده مهم به مؤمنان مى دهد، یکى در مورد نماز که رابطه محکمى میان انسان و خدا ایجاد مى کند.
و دیگرى در مورد زکات که رمز همبستگى هاى اجتماعى است و این هر دو براى پیروزى بر دشمن لازم است، مى فرماید:
نماز را بر پا دارید و زکات را ادا کنید و با این دو وسیله روح و جسم خود را نیرومند سازید (وَ أَقیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ).
آنگاه اضافه مى کند: تصور نکنید کارهاى نیکى را که انجام مى دهید و اموالى را که در راه خدا انفاق مى کنید از بین مى رود،
نه، آنچه از نیکى ها از پیش مى فرستید آنها را نزد خدا (در سراى دیگر) خواهید یافت (وَ ما تُقَدِّمُوا لاَِنْفُسِکُمْ مِنْ خَیْر تَجِدُوهُ عِنْدَ اللّهِ).
سرانجام مى گوید: خداوند به تمام اعمال شما بصیر است (إِنَّ اللّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصیرٌ).
او به طور دقیق مى داند کدام عمل را به خاطر او انجام داده اید، و کدام یک را براى غیر او.
تفسیر نمونه جلد اول
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
بهار دل
ان الله سبحانه لم يعظ أحدا بمثل هذا القرآن فانه حبل الله المتين، و سببه الامين، و فيه ربيع القلب، و ينابيع العلم، و ما للقلب جلاء غيره.
خداى سبحان هيچ كس را به چيزى چون قرآن اندرز نداده است، زيرا آن ريسمان استوار خداست و واسطه امين و درستكار اوست. در قرآن بهار دل است و چشمه هاى دانش و براى دل جز آن صيقلى وجود ندارد.
امیر المومنین علی علیه السلام
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
بسم الله الرحمن الرحیم
بَلَىٰ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِندَ رَبِّهِ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ
آرى، (بهشت در انحصار هیچ گروهى نیست) هر کس خود را تسلیم خدا کندو نیکوکار باشد، پاداش او نزد پروردگارش محفوظ است. نه ترسى بر آنهاست و نه اندوهگین مى شوند.
(بقره/112)
مختصری از تفسیر آیه
پس از اثبات این واقعیت که آنها هیچ دلیلى بر این مدعى ندارند و ادعاى انحصارى بودن بهشت، تنها خواب و خیالى است که در سر مى پرورانند،
معیار اصلى و اساسى ورود بهشت را به صورت یک قانون کلى بیان کرده، مى گوید:
آرى، کسى که در برابر خداوند تسلیم گردد، و نیکوکار باشد پاداش او نزد پروردگارش ثابت است (بَلى ...
و بنابراین چنین کسانى نه ترسى خواهند داشت و نه غمگین مى شوند (وَ لا خَوْف...
خلاصه این که: بهشت و پاداش خداوند و نیل به سعادت جاودان در انحصار هیچ طایفه اى نیست، بلکه: از آن کسانى است که واجد دو شرط باشند:
شرط اول، تسلیم محض در مقابل فرمان حق و ترک تبعیض در احکام الهى، چنان نباشد که هر دستورى موافق منافعشان است بپذیرند و هر چه مخالف آن باشد پشت سر اندازند، آنها که به طور کامل تسلیم حقند.
شرط دوم، آثار این ایمان در عمل آنها به صورت انجام کار نیک منعکس گردد، آنها نیکوکارند، نسبت به همگان، و در تمام برنامه ها.
در حقیقت قرآن با این بیان مسأله نژادپرستى و تعصب هاى نابجا را به طور کلى نفى مى کند، و سعادت و خوشبختى را از انحصار طایفه خاصى بیرون مى آورد ضمناً معیار رستگارى را که ایمان و عمل صالح است، مشخص مى سازد.
تفسیر نمونه جلد اول
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
تمسك كنيد به كتاب خداوندى؛ زيرا اين كتاب طنابى است محكم و نورى است آشكار و شفايى است سودمند و سيراب كننده اى است برطرف كننده تشنگى و نجات براى كسى است كه به آن در آويزد.
امیر المومنین علی علیه السلام
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
آمدم ای شاه پناهم بده....
اردوی زیارتی مشهد مقدس
از تا ریخ ۱۲ اسفند به مدت ۵ روز
وسیله نقلیه : قطار کوپه ای با ۵۰ ٪ ظرفیت هر کوپه.
محل اقامت : حسینیه
مبلغ هزینه : ۵۱۰۰۰۰ تومان
مهلت ثبت نام تا ۱۳۹۹.۱۱.۳۰
علاقه مندان به شرکت با معاونت سرمایه انسانی تماس بگیرند .
شماره تماس : +989108831354
@shahidanpanahi
@mosquekhadija
بسم الله الرحمن الرحیم
وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن مَّنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَن يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَىٰ فِي خَرَابِهَا ۚ أُولَٰئِكَ مَا كَانَ لَهُمْ أَن يَدْخُلُوهَا إِلَّا خَائِفِينَ ۚ لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ
کیست ستمکارتر از آن کس که از بردن نام خدا در مساجد او جلوگیرى کرد و سعى در ویرانى آنها نمود؟! چنین کسانى نمى توانند، جز با ترس و وحشت، وارد این (کانونهاى عبادت) شوند. بهره آنها در دنیا رسوایى است و در آخرت، عذاب عظیم (الهى)!
(بقره/114)
مختصری از تفسیر آیه
ـ طرق ویرانى مساجد
بدون شک مفهوم آیه فوق، مفهومى وسیع و گسترده است و به زمان و مکان معینى محدود نمى شود، همانند سایر آیاتى که در شرائط خاصى نازل گردیده، اما حکم آن در همه قرون و اعصار، ثابت است.
بنابراین، هر کس و هر گروه به نوعى در تخریب مساجد الهى بکوشد، و یا مانع از آن شود که نام خدا و عبادت او در آنجا انجام گیرد مشمول همان رسوائى و همان عذاب عظیم است که در آیه اشاره شده.
(خارج از متن تفسیر: اینکه گفته میشود قرآن فراتر از زمان است یعنی این. به خوبی میبینم که بعضی ها در این ایام کرونا مردم را از مسجد و هیئت و زیارت منع می کنند. در صورتی که میتوان با رعایت مسائل بهداشتی به همه امور توجه داشت. گذشته از اینکه انسانها در مواقع سختی بیشتر به معنویت احتیاج دارند.)
توجه به این نکته نیز لازم است که جلوگیرى از ورود به مسجد، و ذکر نام پروردگار و کوشش در تخریب آن، تنها به این نیست که مثلاً با بیل و کلنگ ساختمان آن را ویران سازند، بلکه هر عملى که نتیجه آن تخریب مساجد و از رونق افتادن آن باشد نیز، مشمول همین حکم است.
چرا که در تفسیر آیه إِنَّما یَعْمُرُ مَساجِدَ اللّهِ... چنان که خواهد آمد، طبق صریح بعضى از روایات، منظور از عمران و آبادى مسجد تنها ساختمان آن نیست، بلکه حضور در آنها و توجه به محافل و مجالس مذهبى که در آنها تشکیل مى گردد و موجب یاد خدا است نیز یک نوع عمران است، بلکه مهم ترین عمران شمرده شده.
بنابراین، در نقطه مقابل، آنچه باعث شود که مردم از یاد خدا غافل گردند و از مساجد باز مانند، ظلمى است بسیار بزرگ!.
تفسیر نمونه جلد اول
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
#شایدتلنگر 🌱
📱واتساپ آخرین بازدید
دھ دقیقھ قبل…
📱تلگرام آخرین بازدید
بیست دقیقھ قبل…
📖قرآن آخرین بازدید
رمضان سال گذشتھ…):
✨آیا هنوز وقت آن نرسیدھ است کھ دلھاے مومنان براۍ خدا خشوع کند؟!…🌸🌿
#اللهم_عجل_لولیك_الفرج 🕊
@shahidanpanahi
بسم الله الرحمن الرحیم
وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ ۚ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
مشرق و مغرب، از آن خداست! پس به هر سو رو کنید، رو به خدا کرده اید. خداوند داراى قدرت وسیع و (به همه چیز) داناست.
(بقره/115)
مختصری از تفسیر آیه
فلسفه قبله
نخستین سؤالى که در اینجا پیش مى آید این است: اگر به هر سو رو کنیم خدا آنجاست، پس توجه به قبله چه لزومى دارد؟
اما چنان که بعداً نیز اشاره خواهیم کرد، توجه به قبله هرگز مفهومش محدود کردن ذات پاک خدا در سمت معینى نیست، بلکه از آنجا که انسان یک وجود مادى است و بالاخره باید به سوئى نماز بخواند، دستور داده شده است: همه به یکسو، نماز بخوانند تا وحدت و هماهنگى در صفوف مسلمین پیدا شود، و از هرج و مرج و پراکندگى جلوگیرى به عمل آید.
فکر کنید اگر هر کسى به سوئى نماز مى خواند و صفوف متفرق تشکیل مى دادند، چقدر زننده و ناجور بود؟
ضمناً سمتى که به عنوان قبله تعیین شده (سمت کعبه) نقطه اى است مقدس که از قدیمى ترین پایگاه هاى توحید است و توجه به آن بیدار کننده خاطرات توحیدى مى باشد.
تفسیر نمونه جلد اول
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
@shahidanpanahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برکات تلاوت قرآن در خانه
با سخنرانی استاد عالی
هيچ كس با قرآن همنشين نشد مگر اين كه زيادت يا نقصانى نصيب او ساخت؛ زیاد کردن در هدايت و كاستن از نابينايى
امیر المومنین علی علیه السلام
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
@shahidanpanahi
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا ۖ وَلَا تُسْأَلُ عَنْ أَصْحَابِ الْجَحِيمِ
ما تو را به حق، براى بشارت و بیم دادن (همه مردم) فرستادیم. و تو مسئول (گمراهى) دوزخیان (پس از ابلاغ رسالت) نیستى.
(بقره/119)
مختصری از تفسیر آیه
ـ دو اصل مهم تربیتى
بشارت و انذار یا تشویق و تهدید بخش مهمى از انگیزه هاى تربیتى و حرکت هاى اجتماعى را تشکیل مى دهد، آدمى هم باید در برابر انجام کار نیک تشویق شود، و هم در برابر کار بد توبیخ بیند تا آمادگى بیشترى براى پیمودن مسیر اول و گام نگذاردن در مسیر دوم پیدا کند.
تشویق به تنهائى براى رسیدن به تکامل فرد یا جامعه کافى نیست; زیرا انسان در این صورت مطمئن است انجام گناه خطرى براى او ندارد.
... آنها که تصور مى کنند تنها تشویق براى تربیت انسان (اعم از کودکان و بزرگسالان) کافى است، و باید تنبیه، تهدید و کیفر را به کلى شست و کنار گذاشت، سخت در اشتباهند، همان گونه که پایه تربیت را تنها بر ترس و تهدید گذاردن و از جنبه هاى تشویقى غافل بودن نیز گمراهى و بى خبرى است.
این هر دو گروه در شناخت انسان در اشتباهند; توجه ندارند: انسان مجموعه اى است از بیم و امید، از حب ذات و علاقه به حیات، و نفرت از فناء و نیستى، ترکیبى است از جلب منفعت و دفع ضرر.
آیا انسانى که ابعاد روح او را این دو تشکیل مى دهد، ممکن است پایه تربیتش تنها روى یک قسمت باشد؟
مخصوصاً تعادل میان این دو لازم است که:
اگر تشویق و امید از حد بگذرد باعث جرئت و غفلت است.
و اگر بیم و انذار بیش از اندازه باشد نتیجه اش یأس و نومیدى و خاموش شدن شعله هاى عشق و تحرک است.
درست به همین دلیل در آیات قرآن، نذیر و بشیر یا انذار و بشارت در کنار هم قرار گرفته، حتى گاهى بشارت بر انذار مقدم است، مانند آیه مورد بحث، (بَشِیراً وَ نَذِیراً) و گاه به عکس، نذیر بر بشیر تقدم یافته، مانند آیه ۱۸۸ سوره اعراف : إِنْ أَنَا إِلاّ نَذیرٌ وَ بَشیرٌ لِقَوْم یُؤْمِنُونَ: من بیم دهنده و بشارت دهنده ام براى افرادى که ایمان مى آورند .
هر چند در اکثر آیات قرآن، بشارت مقدم داشته شده این نیز ممکن است به خاطر این باشد که در مجموع، رحمت خدا بر عذاب و غضب او پیشى گرفته است (یا مَنْ سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَهُ).
تفسیر نمونه جلد اول
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
الله الله فى القرآن، لا يسبقكم بالعمل به غيركم.
شما را به خدا، درباره قرآن! مبادا ديگران در عمل به آن بر شما پيشي گيرند.
امیر المومنین علی علیه السلام
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س