#شهادت در راه خدا
به مناسبت روز بزرگداشت #شهدا
غلام #همّت آنم که زیر چرخ کبود
ز هر چه #رنگ_تعلق پذیرد آزاد است
سخنرانی 23 بهمن 1359 ؛ گرامیداشت شهدای #هویزه
شهادت برای یک #آرمان، وسیله است اما برای یک انسان چیزی است شبیه هدف، اگر نگویم هدف است. شهادت که تا با #شهود انسان نسبت به #حق و خدا قرین نباشد شهادت نامیده نمی شود مرحله والایی است از حضور تام قلب انسان در پیشگاه خدا، #حضور_قلب_در_برابر_خدا
و کشته شدگان راه خدا؛ آنها که #فی_سبیل_الله حرکت می کنند، تلاش می کنند، #خون می دهند، جان می دهند اینها قبلا #ایمان شان را به خدا آنقدر قاطع و محکم و روشن کرده اند که از همه #دوست_داشتنی های دیگر در ره آن دوست می گذرند.
شهیدها آزادگانند. اگر ما خطاب به #امام_حسین علیه السلام می گوییم ای #سرور_آزادگان برای این است که #شهیدان_راه-حق آزادگانند.
شهید تا خودش را از #بندگی ها و #بردگی ها آزاد نکند، قدم به میدان شهادت نمی گذارد. او خودش را از همه علائق آزاد کرده، زِ هرچه #رنگ_تعلق پذیرد آزاد شده، آن وقت می رود به خیل پویندگان #خط_سرخ_شهادت بپیوندد و اصولا آن آزادی که به صورت یک شعار اصلی در #انقلاب_اسلامی ما درآمد این آزادی بود.
منبع: #جاودانه_تاریخ؛ گفتارها 2؛ (1390) ص۱۹۴
#آزادی
#آزادگی
@shahiddoctorbeheshti
#آیت_الله یا #آیت_الله_العظمی؟!
هركس، در هر مقامى، در #جامعه_اسلامى، اسير القاب و آداب و #تشريفات باشد، دور از اسلام است.اگر ما با صراحت لااقل از خودمان انتقاد مى كرديم... می گوییم آقا لااقل براى خودمان القاب درست نكنيم تا #مسابقه_القاب شروع بشود. مقامات #روحانی یک جور، مقامات غیرروحانی یک جور. اقلا من #عالم_دينى ديگر اسير القاب نباشم. واى به اينكه يك #منبرى در مجلسى كه يك #مرجعى حضور دارد بالاى منبر برود و اولا دعا نكند، يا اگر هم دعا كرد #آیت_الله_العظمی نگوید! اگر کلمه عظمی افتاد ديگر هيچ! اين چيست؟ كجاى اين به اسلام مى خورد؟ خوب وقتی من عالم دینی اسیر آیت الله و آیت الله العظمی باشم دیگر می توانم رهبر #مبارزه_با_تشریفات در قشرها و گروههای دیگر بشوم؟
منبع: #شهیدبهشتی؛ باید ها و نباید ها (امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن)؛ ۱۳۸۰ ؛ صص۳۲-۳۳
@shahiddoctorbeheshti
در نظام اسلامی باید پشت سر یک یک مقامات مسئول بتوانی #نماز بخوانی!
بزرگترین خسارت وارد بر جامعه اسلامی ...
عدالت و امامتِ داغون شده!
... امامت در تحقق بخشیدن به قسط و در توانا کردن ناس و مردم بر اقامه قسط نقش بنیادی دارد. نظام قسط اسلامی نظام امامت عدل است. اما عادل، خوب! فقط #شخص_امام؟ شخص امام در رأس #مخروط_امامت است در نوک قله امامت است. امامت بر حسب احکام و تعایم ما، تعالیمی که ما در اسلام عدلیه داریم، در اسلام عدل داریم منحصر در شخص امام نیست. او در رأس است. او جلوه تمامعیار است. اما پس از شخص امام هم مطلب همینطور است. در تمام مراحل رهبری و امامت و زعامت در احکام فقهی ما، یک شرط به عنوان #شرط_اصلی ذکر میشود: #عدالت. نهتنها #امام_امت باید عادل باشد که امام جماعت هم باید عادل باشد. از #امام جماعت بگیرید تا امام امت، همه جا شرط عدالت است.
#بزرگترین_خسارتی که #جامعه_اسلامی تحمل کرده برمیگردد به #بیاعتنایی_به_شرط_عدالت_در_پیکره_امامت. ... شاید اگر از شما بپرسند آقا کیها باید عادل باشند؟ میگویید خوب، امام معصوم .... #مرجع_تقلید ... #امام_جماعت ... اگر خیلی آن گوشههای حافظه و ذهنتان را بکاوند و بکاوید میگویید بله خوب، #قاضی هم باید عادل باشد. دیگر چه؟ نه جانم! این #عدالت_داغون_شده و #امامت_داغون_شده است،
#بخشدار باید عادل باشد،
#فرماندار باید عادل باشد،
#شهردار باید عادل باشد،
#پلیس باید عادل باشد،
#افسر باید عادل باشد،
درجه دار، سرگروهبان، گروهبان و استوار و اینها باید عادل باشند، افسران هرچه میآید بالاتر ، عدالت هم باید مهمتر و قاطعتر و جدیتر و درجهاش عالیتر باشد و #مدیرکل و #رئیس اداره و #وزیر و معاونش و #استاندار و #نخست_وزیر و #رئیسجمهور و همه اینها باید عادل باشند. چه جور عدالتی؟ یعنی آدمهای درستی باشند؟ ای آقا! چه میگویی انقدر سخت می گیری؟ ما پشت سرش که نمیخواهیم نماز بخوانیم، یک آدم باشد کارها را راه بیندازد. درست هم باشد. بس است دیگر. نیست اینجور آدم.
این تعلیم مذهب من و تو نیست. باید بتوانی پشت سرش نماز بخوانی، پشت سر همه شان یکی یکی شان. چه کنم دیگر؟ ما حد اعلای عدالت را بردیم برای امام جماعت ، خوب کاری هم کردیم ... حالا که قرار است سمبل شرط عدالت را شما مردم در امام جماعت بدانید، بهترین تعبیر این است که بگویم در #نظام_اسلامی_باید_پشت_سر_یکیک_مقاماتمسئول_بتوانی_نماز_بخوانی. این است مسئله عدالت دلیلش هم واضح است و روشن ... شما راحت میتوانید بفهمید که در یک جامعهای که قرار است مردم را به سوی عدل جامع ببریم آنهایی که می برند جامعه را ، کی ها می برند جامعه را؟ آنها که جامعه را می گردانند اداره می کنند ... باید جامعه را برمحور عدل بگردانند. آدمی که خودش عادل نباشد، چقدر توانایی دارد جامعه را بر محور عدل بگرداند؟ میتوانید بفرمایید؟ چقدر میشود از او انتظار داشت؟ چقدر می شود به او اعتقاد و اطمینان داشت که این جامع را بر محور عدل خواهد گرداند؟ ...
منبع: #جاودانهتاریخ، گفتارها 2 (1390)، صص13-16
#تعهد و #تخصص
#امامت_عدل
#نظام_امت_و_امامت
@shahiddoctorbeheshti
در آستانه روز #جمهوری_اسلامی
جمهوری اسلامی؛ حکومت #ایدئولوژیک و #مردمی
نظام جديد اجتماعى ايران نظامى است اسلامى، ولى نظامى است كه مردم با #انتخاب و اختيار و گزينش خودشان آن را انتخاب كردند ، نظامى است در راه خدمت به مردم؛ يا به تعبير ديگر #نظامى_است_مردمى_بر_پايه_اسلام. بنابراين نظام اجتماعى آينده ما نظامى است #ايدئولوژيك، نه نظامى فاقد ايدئولوژى؛ #متعهد در برابر اسلام؛ و نظامى است مردمى و اومانيستى؛ نه ملّى و ناسيوناليست، آن هم #اومانيسم_اسلامى كه #انساندوست است نه انسانپرست. و همه اين مفاهيم در نامى كه براى اين نظام انتخاب شد نهفته است. چه نامى انتخاب شد؟ جمهورى اسلامى
منبع: #شهیدبهشتی، مبانی نظری قانون اساسی(۱۳۹۰)، ص64
#جمهوریت
#اسلامیت
#رفراندوم
#حکومت_مکتبی
#نظام_امت_و_امامت
#اومانیسم_اسلامی
https://t.me/shahiddoctorbeheshti
http://sapp.ir/shahiddoctorbeheshti
https://gap.im/shahiddoctorbeheshti
نام راستین و کامل نظام #جمهوری_اسلامی چیست؟
به مناسبت #روز_جمهوری_اسلامی
نام #نظام_سياسى در #قانون_اساسى_جمهورى_اسلامى چيست؟ اسم آن را چه نوع نظامى بگذاريم؟ در اين نوعبنديها و ردهبندىها، مقولات سياسى دنيا كدامند؟
حقيقت اين است كه برداشت #تشیع_راستين از اسلام، مناسبترين نام را براى اين نظام #قبلاً پيشبينى كرده است. مىتوانيد با اين اشارهاى كه كردم خودتان بگوييد تشيع راستين براى #نظام_سياسى_اسلام چه عنوان گويايى را انتخاب كرده است؟
«#نظام_امت_و_امامت».
#نظام_سياسى_اجتماعى_جمهورى_اسلام، نظام امت و امامت است و حق اين است كه با هيچ يك از اين عناوينى كه در كتاب هاى حقوق سياسى يا #حقوق_اساسى آمده قابل تطبيق نيست.
اتفاقاً يك بار #انقلابيون ايران اين تجربه را كردند و پاى چشمشان خورد. براى رهايى از #استبداد انقلاب كردند. بعد گفتند حالا مىدانيد چه جايش بگذاريد؟ #مشروطه. چون اين عنوانى كه براى نظام جديد انتخاب شده بود #عاريهاى بود و مربوط به #فرهنگ_اسلام نبود، حتى آن تأثيرى را كه در صاحبان اصلى اين فكر عاريتى مىتوانست داشته باشد براى ما نداشت. خاصيت چيز #عاريتى همين است.
به همين دليل، ما فكر مىكنيم عنوان نظام ما بايد نظام امت و امامت باشد. منتها، در اثناى #انقلاب، چون اين عنوان هنوز براى توده مردم روشن نبود، به عنوان #شعار_اول #حكومت_اسلامى انتخاب شد كه بسيار هم خوب و گويا بود و سپس وقتى معلوم شد اين نظام حكومتى #رئيس_جمهور هم دارد، آنوقت گفته شد جمهورى اسلامى.
ولى نام_راستين و كامل اين نظام، «نظام امت و امامت» است.
در #رأس اين نظام، #اصول_عقيدتى_و_عملى_اسلام بر اساس كتاب و سنّت است. همه چيز بايد از اين قلّه سرازير شود.
منبع: #شهیدبهشتی مبانی نظری قانون اساسی(1390) صص38-39
#اصل_یکم_قانون_اساسی
#نطام_امت_و_امامت
#حکومت_اسلامی
#انقلاب_اسلامی
#رفراندوم #همه_پرسی
#امام_خمینی
#دوازدهم_فروردین
#حقوق_عمومی_بومی
https://t.me/shahiddoctorbeheshti
http://sapp.ir/shahiddoctorbeheshti
https://gap.im/shahiddoctorbeheshti
کدام حکومت، جمهوری اسلامی است؟
#ملت_ايران! برادران و خواهران عزيز! بيدار باشيد. اي زنان و مردان پرخروش #انقلابي كشور ما! هشيار باشيد! از هماكنون بايد حكومتي را انتخاب كنيد كه در آن حكومت #عامل_زور و #عامل_تحميل بههيچعنوان براي رسيدن به #هيچ_سِمتي از سِمتهاي اجتماعي مورد بهرهبرداري احدي قرار نگيرد. اين پاية اساسي است. به نظر ما همة مسائل ديگر، #همة_مصالح_ديگر بايد از اينجا مايه بگيرد و از اين طريق تأمين شود ؛ از طريق #دخالت_آگاهانة زن و مرد #مسلمان_متعهد در #تعيين_سرنوشت خويش و در تعيين فرد
يا گروهي به عنوان #زمامدار_امت. اين يك پاية اساسي است.
خوب هر حكومتي كه بر اساس رأي آزاد مردم سر كار بيايد، ميتواند #جمهوري_اسلامي باشد؟ نه. اين #شرط_لازم است ولي #شرط_كافي نيست. يك شرط دوم هم دارد و آن اين است كه وقتي اكثريت مردم يك كشور مسلماناند، #اين_مسلمانها اگر فردي يا گروهي را با رأي آزاد براي زمامداري انتخاب كردند، #خودبهخود از اين زمامدار ميخواهند كه اين حكومت، اين نظام، اين رژيم خودش را در #ادارة_مملكت نسبت به مقررات و تعاليم اسلامي ملتزم و متعهد بداند. متعهد باشد كه جامعه و كشور را #بر_مبناي_تعاليم_سعادتبخش_اسلام اداره كند.
بدين ترتيب، ملاحظه مي كنيد كه يك اصل دوم نيز در #حكومت_اسلامي هست: #اصل_تعهد_نسبت_به_تعاليم_اسلام.
منبع: #شهیدبهشتی؛ مبانی نظری قانون اساسی؛صص ۱۹-۲۰
#جمهوری_اسلامی #حکومت_آزاد #حکومت_ایدئولوژیک #حکومت_مکتبی
#قانون_اساسی
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
پیامبری از نگاهی دیگر.pdf
2.28M
به مناسبت سالروز #بعثت رسول خاتم
کتابی برای خواندن از #شهیدبهشتی
#پیامبری_از_نگاهی_دیگر
پاسخ های روان و فطرت پذیر به سوالات و شبهات در مورد پیامبر خاتم
https://eitaa.com/shahiddoctorbeheshti
#آمریکا از عصبانیتت #بمیر
سخنرانی در جمع #ارتشیان آذربایجان شرقی؛ مرداد 1359
ما می دانستیم از روز اول که انقلاب ما به یک چنین پشتوانه #متشکل #مسلح باایمان نیاز دارد. به همین دلیل در اسناد به دست آمده از #لانه_جاسوسی آنقدر که آمریکا از دست این #سپاه عصبانی است کمتر از دست نهاد دیگری عصبانی است. وقتی چشمان ما وقتی چشم و گوش ملت ما مراقب کشف #توطئه ها است وقتی نیروی پرتوان و فداکار سپاه آماده در هم کوبیدن توطئه ها است ... البته آمریکا عصبانی است البته ناراحت است امریکا از دست این نهادها عصبانی است از دست آن چهره ها و شخصیتهایی که خط ضد #امپریالیسم را خط اصلی این انقلاب در بعد خارجی اش ترسیم کرده اند عصبانی است. از آنها که می گویند در این مقطع از زمان #دشمن_اصلی ما امریکا است عصبانی است. از روزنامه ها و روزنامه هایی که در این خط مردم را آگاه می کنند عصبانی است از تشکیلات سیاسی که ملت را در این خط بسیج و متشکل می کند عصبانی است ولی به آمریکا بگویید #عصبانی_باش و از عصبانیت خودت بمیر. ملت ما همین است که می بینی و می شناسی و به آنها باید گفت که این ملت ابعاد فراوان ناشناخته دارد که خبر نداری (#تکبیر حضار)
نظام #سلطه
#قل_موتوا_بغیظکم
#مرگ_بر_آمریکا
منبع: #جاودانه_تاریخ؛ گفتارها 3؛ (1390) ص196
@shahiddoctorbeheshti
رمز مصونیت انقلاب
خواهش می کنم این جمله را به #اعماق_ضمیر_اجتماعی و اسلامی تان بفرستید. چون باور کنید اگر مفاد این جمله در اعماق ضمیر اسلامی و اجتماعی ما زنده نماند مانند هر انقلابی که در معرض خطر است انقلاب ما نیز چنین خواهد بود. به شرط #حضور_آگاهانه یک یک افراد #امت در اداره جامعه. #به_من_چه و #به_تو_چه در جامعه اسلامی وجود ندارد.
منبع: #شهیدبهشتی، مبانی نظری قانون اساسی ص۲۲
#نظام_امت_و_امامت
#نظارت_عمومی
#تداوم_انقلاب_اسلامی
@shahiddoctorbeheshti
May 11
#ملت_دوست هستیم، ولی #ملی_گرا نیستیم
#ناسیونالیسم شرک است
ملت دوست بودن و مردم دوست بودن درست و صحیح است اما هدف را در یک فرد در یک دسته در یک قشر در یک ملت و یک #نژاد محدود کردن #شرک است. قصه این است که مسلمان، انسان معتقد به خدای رب العالمین و پروردگار جهانیان است و اسلام یک آیین #جهانی است. مسلمان به #سعادت_انسان به صورت یک کل نگاه می کند و در راه نجات انسان به صورت یک کل تلاش می کند.
اصولا محدود کردن آرمانهای یک #انقلاب در نجات یک ملت شرک است . گذشته از اینکه اصلا بر اساس #جهان_بینی_اسلام نجات یک ملت از نجات همه انسانها نمی تواند جدا باشد ... پس اگر یک انسان، یک حزب، یک تشکیلات، یک قشر، یک ملت و یک نژاد بخواهد به سعادت برسد بر طبق جهان بینی اسلام باید به آزادی به نجات و رستگاری و فلاح #همه_انسانها بپردازد ... اصولا یک مسلمان یا یک #ملت_مسلمان در برابر فلاح #همه_مسلمانان بلکه #همه_انسانهای_جهان مسئولند.
ما شعارمان #از_اول همین بود. مگر نه اینکه ما همیشه همین #حدیث را می گفتیم شرح می دادیم و #انگیزه_انقلابمان بود. روی پلاکاردهایمان می نوشتیم و توی مساجدمان می زدیم " من أصبح لایهتمَّ بأُمور المسلمین فَلَیس بمسلم" هرکس صبح سر از خواب نوشین بردارد و در اندیشه مسائل همه مسلمانان نباشد آن فرد مسلمان نیست.
بنابراین من خواهش می کنم مسئله را #خیلی_باز_و_روشن در جامعه مطرح کنیم و بگوئیم ما ملت دوست هستیم، ولی #ملی_گرا و #ناسیونالیست نیستیم یعنی هدف و آرمانمان را برای #فلاح و #رستگاری مردم، در فلاح و رستگاری #ملت_ایران محدود نمی کنیم. فلاح و رستگاری مردم ایران را می خواهیم و فلاح و رستگاری همه مسلمانان جهان را و بلکه همه انسانهای جهان را.
منبع: #شهیدبهشتی #جادوانه_تاریخ (۱۳۹۰) مصاحبه ها۲؛ صص ۲۴۹-۲۵۱
#صدور_انقلاب
#مسئولیتهای_فراملی #جمهوری_اسلامی
#انقلاب_اسلامی
#حمایت_از_مستضعفان
#ملی_گرایی
@shahiddoctorbeheshti
قدمت و ثبات اعتقاد امام خمینی نسبت به ولایت مطلقه
در میان فقهای معاصر ما فقیهی که از اول به این مسئله خیلی قاطع معتقد بود، تا آخرش هم ایستاد و در این راه موفقیت تاریخی جهانی را برای #انقلاب_اسلامی به وجود آورد امام [خمینی] بودند. ایشان در بحثهایشان خیلی قاطع از آن اول به #ولایت_مطلقه امامت معتقد بودند؛ می خواهد امام معصوم، می خواهد امام غیرمعصوم؛ امامت به طور کلی. و همین اواخر شاید چند ماه قبل که با ایشان باز مطرح کردیم دیدیم بله ایشان همچنان این امامت مطلق را رویش تکیه می کنند.
منبع: #شهیدبهشتی جاودانه تاریخ؛ گفتارها 2؛ (1390) صص ۶۳ تا ۶۴
#نظام_امت_و_امامت
#امام_خمینی
#اختیارات_مطلقه
#امام_غیرمعصوم
#ولایت_مطلقه_فقیه
@shahiddoctorbeheshti