eitaa logo
از بهشتی برای امروز
948 دنبال‌کننده
119 عکس
62 ویدیو
23 فایل
این کانال فرصتی است برای بازخوانی اندیشه و گفتار اسوه صراحت و صداقت و صلابت انقلابی شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6014812479245257737.mp3
3.36M
لباس و رفتار و گفتار جلوه اعتقاد درونی اوست معلمی از کودکیاری تا استاد دانشگاه همگی شغل کلیدی هستند @shahiddoctorbeheshti
جامعه مقدس؛ جامعه آلوده ببینید در عصر خودش و را مسئول چه وظیفه بزرگ و عهده دار کدام نقش حساس معرفی می کند. روایت از امام صادق است. لابد اگر نمی گفتم از امام صادق است شما فکر می کردید از امام علی در زمانی است که شمشیر به دست دارد. ... روایت این است 《ما قُدِّسَت أُمَّة لَم یُؤخَذ لِضَعيفِها مِن قَویِّها غَیرَ مُتَعتَع》 جامعه و امتی که در آن حق ضعیف از قوی چنان با قدرت گرفته نشود که قوی با تواضع و خضوع حق ضعیف را به او بپردازد، جامعه ای که چنین شیوه ای در آن ساری و جاری نباشد، جامعه مقدس و منزّه و پیراسته ای نیست، بلکه جامعه ای است آلوده. منبع: بایدها و نبایدها؛ (۱۳۸۰)؛ ص۱۶۵ @shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
6.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📱| رهرو مکتب بهشتی 💠 شهید سید ابراهیم رئیسی: آن شبی که خبر شهادت آیت‌الله بهشتی و ۷۲ تن از نیروهای انقلاب اعلام شد، بر یاران انقلاب بسیار سخت گذشت. نیروهای انقلاب برای همه این شهیدان ناراحت بودند؛ اما از همه بیشتر برای شهادت آیت‌الله بهشتی متأثر بودند؛ چراکه می‌دانستند نقش شهید بهشتی برای کشور نقشی کلیدی بود. ایشان رئیس دیوان عالی جمهوری اسلامی ایران بودند؛ در کشور اثرگذار بودند و در بخش‌های مختلف اجرایی هم نقش داشتند. ...آنچه امام خمینی رحمه‌الله درباره آن حادثه و نسبت به آیت‌الله بهشتی فرمودند، بیش از موضوع شهادت ایشان، موضوع مظلومیتشان بود: «آنچه بیشتر از همه من را رنج داد، مظلومیت شهید بهشتی بود». دشمن در آن دوران شایعات و حرف‌های نادرست بسیاری را علیه آیت‌الله بهشتی پخش کرد و اتهامات بی‌شماری را به ایشان وارد ساخت. بنی‌صدر تلاش می‌کرد چهره آیت‌الله بهشتی را نزد مردم بد و سیمای خود را بر حق جلوه دهد؛ به این علت به شهید بهشتی بسیار اتهام زد. 📚 مواضع بهشتی، ص ۱۲-۱۳ 📥 مشاهده کیفیت بالاتر 🔰اندیشه بهشتی را دنبال کنید: ایتا | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
نعمت امام انقلاب به ما نشان داد كه مسألۀ و مسألۀ چقدر مهم است. نشان داد وقتی جامعه يك محور قابل‌اطمينان پيدا می‌كند، يك امام پيدا می‌كند و در پی آن حركت می‌كند، چه سعادتی دارد. نعمت چه نعمت بزرگی است و جامعه بايد هميشه در راهی برود كه امام ها در آن ساخته شوند. همۀ شما ياد گرفتيد كه يك نقطۀ مركزی برای سعادت جامعه وجود دارد و آن امامت و امام است. و اين نقطۀ مركزی، هميشه بايد پرتوان‌ترين و پاك‌ترين و صادق‌ترين و اصيل‌ترين و خداپرست‌ترين و باتقواترين نقطه باشد. اين ها را همه در طی انقلاب ياد گرفتيم. منبع: (سخنرانی تشکل، پاسدار مکتب) (1390)، ص219 @shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
🔻ویژگی‌‌های رئیس جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه آیت الله شهید بهشتی(ره) 🔻 باید قدرت جذب همکاران فعال و مؤمن را داشته باشد ۱- اعتقاد قلبی و جزمی به اسلام. واقعاً مسلمان و مؤمن باشد و پایبندی عملی به مقررات و تعالیم اسلام داشته باشد. رئیس جمهور یک جامعه اسلامی باید هر جا می‌رود، در داخل خانه‌اش، در بیرون خانه‌اش، در دفتر ریاست جمهوریش، در مهمانی‌ها و ملاقات‌ها و دیدارهای داخلی و خارجی نشان بدهد که یک انسان پایبند به تعالیم اسلام است. از نظر اخلاقی هم باز نمونه یک انسان مسلمان باشد، صداقتش، راستیش، قابلیت اعتمادش برای همکاران و عموم مردم، برخوردش برخورد متواضعانه باشد، با مردم به فروتنی برخورد کند. ۲- باید مردی باشد آشنا به سیاست، آشنا به کشورداری، آشنا به تنظیم روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مسلمان و غیرمسلمان، چون تنظیم این روابط ساده نیست، نکته‌های ظریف و ریزه‌کاری‌هایی در این زمینه هست که خیلی در خور توجه است. گاهی یک نفر در برخورد با یک سفیر از یک کشور، یک جمله نابجا می‌گوید و روابط میان این دو کشور را تیره می‌کند. یا یک جمله نابجا می‌گوید و یک کشوری را نسبت به قدرت و استقرار یک نظام در کشور خودش دچار شک و تردید می‌کند. بنابراین باید انسانی باشد آشنا به سیاست و به رموز سیاست. ۳- باید قدرت جذب همکاران فعال و مؤمن را داشته باشد. یعنی کسی باشد که افراد با ایمان و انقلابی و فعال و خلاق این جامعه را جذب کند. بعضی از چهره‌ها هستند که افرادی را می‌توانند جذب کنند که چندان به نظام حکومت اسلامی آشنا نیستند، یا معتقد نیستند، ملتزم نیستند. بعضی‌ها هستند که نه، مبانی و رفتار و موضع اجتماعی آنها طوری است که افراد و عناصر فعال مؤمن به اسلام و نظام جمهوری اسلامی را جذب می‌کنند. ۴- در ایجاد هماهنگی باید مقتدر باشد، مدیریت رئیس جمهور غیر از مدیریت یک وزیر است، غیر از مدیریت حتی یک نخست‌وزیر است، غیر از مدیریت یک مدیرکل و یک رئیس اداره است، غیر از مدیریت یک شرکت است. نقش مهم رئیس جمهور در مدیریت این است که بتواند میاں قوه اجرایی یعنی دولت، قوه قانونگذاری یعنی مجلس شورای اسلامی و قوه قضایی در رابطه با مردم و در رابطه با رهبری هماهنگی ایجاد کند. ۵- باید قاطع باشد، چون هماهنگی ایجاد کردن معمولاً به مقدار قابل توجهی از قاطعیت احتیاج دارد. البته قاطعیت غیر از خشونت است. قاطعیت یعنی به موقع تصمیم بگیرد و در تصمیم‌گیری‌ها دچار تزلزل نباشد. باز قاطعیت غیر از عجله کردن در تصمیم‌گیری است، اتفاقاً باید بسیار مرد دورنگر و همه‌سونگر باشد که قدرت تصمیم‌گیری را پس از همه‌سونگری داشته باشد. ۶- در زمینه سیاست خارجی مخصوصاً رئیس جمهور باید فرد آگاهی باشد. برای اینکه پذیرش سفرا در قانون اساسی به عهده او گذاشته شده است، پذیرش رؤسای کشورهای دیگر که به ایران می‌آیند یا شرکت در دعوت‌هایی که رؤسای کشورها از ایران می‌کنند، بر عهده اوست. بنابراین باید به سیاست خارجی مخصوصاً آشنا و آگاه باشد و در هر جا بتواند عمل یا عکس‌العمل مناسبی را انجام دهد. ۷- رئیس جمهور باید در جمع، به عنوان یک نمونه مطلوب در جامعه قدرت درخشیدن داشته باشد و واقعاً انسانها و افراد و اعضای جامعه وقتی به او و رفتار او می‌نگرند، احساس اعتماد و اطمینان کنند. اطمینان به اینکه مدیریت درجه اول و رهبری درجه اول کشور را پس از مقام رهبری، به دست انسانی داده‌اند که آن انسان نسبت به این امت و نسبت به این نظام و نسبت به امامت این امت وفادار است. روزنامه جمهوری اسلامی؛ ۲۷ تیر ۱۳۶۰ @shahiddoctorbeheshti
اعتقاد قاطع امام خمینی نسبت به ولایت مطلقه از روز اول در میان فقهای معاصر ما فقیهی که از اول به این مسئله خیلی قاطع معتقد بود، تا آخرش هم ایستاد و در این راه موفقیت تاریخی جهانی را برای به وجود آورد امام [خمینی] بودند. ایشان در بحثهایشان خیلی قاطع از آن اول به امامت معتقد بودند؛ می خواهد امام معصوم، می خواهد امام غیرمعصوم؛ امامت به طور کلی. و همین اواخر شاید چند ماه قبل که با ایشان باز مطرح کردیم دیدیم بله ایشان همچنان این امامت مطلق را رویش تکیه می کنند. منبع: جاودانه تاریخ؛ گفتارها 2؛ (1390) صص ۶۳ تا ۶۴ @shahiddoctorbeheshti
آيا زنان مى‌توانند رئيس‌جمهور شوند؟ در اين كه خانمها مى‌توانند رئيس‌جمهورى باشند يا خير، در ميان فقها، چه در ميان مراجع و چه در ميان فقيهان مجلس خبرگان [قانون اساسی]، نظر يكسانى وجود نداشت. عده‌اى آن را منطبق با موازين اسلام مى‌دانستند و عده‌اى نمى‌دانستند. قانون اساسى ناچار بود مطابق با رأى اكثريتِ دو سوم كل نمايندگان، كه تقريباً به صورت معدل نمايشگر رأى اكثريت دو سوم مردم ما باشند، تنظيم شود تا پشتوانه اسلامى و اعتقادى و دينى آن محكم باشد و چون رأى نياورد متن به صورتى تنظيم شد كه ان شاءالله در آينده اگر اين بينشى كه مى‌تواند گسترده‌تر شود حمايت دو سوم مردم را به دست آورَد، آنوقت راه براى اين منظور هموار شود. دقت بفرماييد خواهران! شما مى‌دانيد كه عملاً و براى مدت طولانى، جامعه ما وقتى مى‌خواهد رأى بدهد و انتخاب بكند، به آن مرحله‌اى كه خواهرى براى تصدى اين گونه سمت‌ها فرصت و رأى كافى را به دست بياورد نمى‌رسد. اين مسأله‌اى است كه از نظر زمان با آن روبه‌رو خواهيم بود. اين بود كه اصل به اين صورت تنظيم شد. ابتدا اصل را طورى تنظيم كرده بودند كه صريحاً مى‌خواست بگويد از نظر اسلامى بانوان نمى‌توانند رئيس‌جمهور شوند كه اين رأى نياورد، چون آراء مخالف حتى از فقهاى حاضر در جلسه زياد بود. بنابراين به اين صورت درآمد كه قانون اساسى به بن بست كشيده نشود ولى معلوم باشد كه اين مسأله در روند زمان بايد همچنان مورد توجه قرار بگيرد و همه خواهران و برادران به اين اهميت بدهيد كه قانون اساسى شما قانونى باشد كه لااقل از طرف دو سوم مردمتان مورد حمايت قرار گرفته باشد. اين خيلى مهمتر است. اين مطلب را كمى توضيح مى‌دهم. سنت بيانگر قرآن است. سنّت باطل كننده قرآن نيست ولى بيانگر قرآن است. در قرآن كريم آيه‌اى كه با صراحت امكان رياست جمهورى يك زن را نفى كند نداريم. به همين دليل برخى از صاحب‌نظران فقيه در مجلس هم اين مطلب را نمى‌پذيرفتند. چند روايت داريم كه مفاد آنها فرمانروايى و زمامدارى را از زن سلب مى‌كند. منتها اين روايات ضد قرآن نيست تا يكباره درباره آنها تصميم بگيرند و بگويند آنها را كنار بگذاريم. در قرآن اين مسأله نه نفى و نه اثبات مى‌شود، يعنى نه در قرآن آيه‌اى هست كه با صراحت و دلالت كافى بگويد كه زن نمى‌تواند زمامدار باشد و نه در قرآن آيه‌اى هست كه با صراحت بگويد زن مى‌تواند زمامدار باشد. اگر در قرآن آيه صريحى داشتيم كه مى‌گفت و تصريح مى‌كرد كه زن مى‌تواند زمامدار باشد، آنوقت احاديث از اعتبار مى‌افتاد. حديث مخالف قرآن اعتبارى ندارد. ولى وقتى درباره مسأله‌اى در قرآن با صراحت بحثى نمى‌شود آنوقت نوبت به روشنگرىِ سنّت مى‌رسد. دقت بفرماييد! ما مى‌گوييم در جامعه زن و مرد وجود دارد. مسلّماً، و نه منحصراً، مرد مى‌تواند اين سمت را بپذيرد. براى پذيرش او نه در كتاب منعى هست و نه در سنت. به اين ترتيب قدر مسلم اين است كه مرد مى‌تواند اين كار را بكند. آنچه در آن سؤال هست اين است كه آيا زن مسلمان هم مى‌تواند رئيس‌جمهورى باشد يا خير؟ چرا اين سؤال وجود دارد؟ به دليل اين روايات. قرآن نفى كننده آن نيست. در قرآن نسبت به اين قسمت، نه راجع به مرد و نه راجع به زن، نصىّ وجود ندارد. درباره نفى زمامدارى مرد مطلبى نيست و بنابراين تكليف مرد روشن مى‌شود. اما راجع به زن، چون بعضى از روايات هست، يك سؤال و يك ابهام به وجود مى‌آيد كه بايد آن را فقيهانه روشن كرد نه با احساسات، كه ان شاءالله در آينده براى شوراى فقها مسأله حل مى‌شود. براى خود من دلايلى كه در روايات آورده مى‌شود كه زن نمى‌تواند زمامدار و رئيس‌جمهورى باشد كافى نيست و هيچ وقت هم كافى نبوده است. از ابتدا كه در اين مسأله به صورت بررسى اجتهادى تحقيق كردم دلايل برايم غير كافى بوده است. ولى تا اين نظر به صورت گسترده مورد قبول تحقيقىِ دو سوم آراء ملت و فقهاى ملت در نيايد و مورد قبول قرار نگيرد براى آن شتابزدگى نكنيد. بنابراين عرض من اين است كه قانون اساسى فعلى آن قدرِ مسلّم را گفته است، يعنى رجال مذهبى مى‌توانند زمامدار باشند و فعلاً راجع به زنان مسأله را مسكوت گذاشته تا وقتى كه زمينه فقاهتى گسترده آن به صورت روشن آماده شود. در آن موقع مى‌توان اين را مطرح كرد و به تصويب رساند و به آن مرحله رسيد. منبع: بهشتی سید محمد. 1392. مبانی نظری قانون اساسی. تهران - ایران: روزنه. صص67-68 @shahiddoctorbeheshti
احراز صلاحیت؛ تعهد یا تخصص؟ در انتخاب و به كار گماردن مسئولان مختلف بايد شرايطي قطعی رعايت شود. در اين مورد اسلام - اسلام به طور كلي اعم از شيعه و سنی- می آيد يك قطعي می دهد و آن اين است؛ مي‌گويد: مسئوليت‌های اداری جامعه را به‌خصوص آنجا كه با سپردن قدرت، به‌خصوص قدرت توأم با يك سنگر ، به دست كسی بدهيد كه زندگی او نشان دهد كه اين آدم، به برايش از هر مسئله ديگر در زندگی، مهم‌تر است. ... شكي نيست كه اين افراد بايد لايق و كاردان باشند ... خوب معلوم است كه بايد كاردان و لايق باشند. اين مطلب آمده اما آنقدر روی آن تأكيد نشده است، براي اين كه يك چيز معلومی است. ... گاهی آن قدر كه به اهميت مي‌دهيم، به اهميت نمی‌دهيم غافل از اينكه: چو دزدي با چراغ آيد گزيده تر برد كالا اين است كه يك دگم در اسلام وجود دارد و آن دگم است. در همه كساني كه به آنها سپرده ميشود، بايد اين شرط وجود داشته باشد: قدرت قضايی، اداری، اجرايي و هر قدرت كه متمم اينها باشد. منبع: اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان در اروپا؛ (1386) صص133-134 @shahiddoctorbeheshti
توصیه های تبلیغاتی در آستانه انتخابات مردم ما باید در انتخاب رئیس جمهور هم دقیق باشند و هم در شناخت رئیس جمهور از هر نوع مبالغه و گزافه گویی و گزافه اندیشی پرهیز کنند. هم در تبلیغ برای رئیس جمهور مورد علاقه شان از هر گونه دروغ و خلاف واقع گویی و مبالغه گویی پرهیز کنند و هم اینکه در مورد نامزدهای مورد علاقه ی افراد و گروه های دیگر، منصفانه داوری کنند و موضع گیری کنند، تا نوع انتخاب و تبلیغات ریاست جمهوری در جامعه ی اسلامی، انقلابی ما، نوعی اسلامی‌باشد و دور باشد از آن آلودگی هایی که در انتخاب ریاست جمهوری یا انتخاب نمایندگان مجلس در جامعه ای غیر اسلامی‌و جامعه های منحط پیش می‌آید. 3 بهمن ماه 1358 @shahiddoctorbeheshti
حكومت و رهبر در يك جامعه مسلكى در درجه اول است، در درجه دوم است. اداره آن جامعه، آهنگ تربيت دارد. منبع: ، ولایت رهبری روحانیت(۱۳۹۰) صص 190-191 @shahiddoctorbeheshti
نمونه اى ملت عزيز و انقلابى و مسلمان ايران، اگر مى‏خواهى به سمت جمهورى اسلامى و نظام اسلامى جلو بروى بايد آن دورنمايى كه در برابرت از نظام جمهورى اسلامى و نظام اسلامى ترسيم مى‏شود، خوب بنگرى. در آن دورنما در آينده بايد رئيس جمهورت، نخست‌وزيرت، وزرايت، استاندارت، چهره‏های برجسته مديريت جامعه‏ات كساني باشند كه از نظر آگاهي و از نظر عمل براي تو، امام و الگو و نمونه باشند. در آن جامعه است كه به بقا و رشد اسلام مي‏توان اميدوار بود. ، صورت مشروح مذاكرات قانون اساسى، ‏ج1: ص۳۷۹ @shahiddoctorbeheshti