eitaa logo
از بهشتی برای امروز
916 دنبال‌کننده
113 عکس
60 ویدیو
22 فایل
این کانال فرصتی است برای بازخوانی اندیشه و گفتار اسوه صراحت و صداقت و صلابت انقلابی شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی
مشاهده در ایتا
دانلود
| بزرگترین برکت ماه پیراستن و دور کردن یا کاستن آلودگی‌ها از جانمان و از خلقیاتمان است. اگر ماه رمضان بیاید و بگذرد و اخلاق ما همان اخلاق ناپسندی باشد که داشتیم، ماه کم برکتی برای ما بوده است. از بزرگترین برکت این ماه غفلت نکنیم. 🎙️ در مکتب قرآن 📌 از بهشتی برای امروز 🔗 ایتا | ویراستی
| اگر زن و مرد ما فرياد برمی آورد كه استقلال، ، حكومت اسلامی منظورشان آن آزادی بی بندوبار گونه نبود، هيچ ومتعهد و هيچ و متعهد خواستار آن نبود كه زن و مرد در جامعه ما آزاد باشد، هيچ "قيد و بندی" نداشته باشد... 🎙️ سخنرانی 23/11/1359 📌 از بهشتی برای امروز 🔗 دنبال کنید | ایتا | ویراستی
| همه حق درباره جامعه را دارند، به شرطی که بگویند.... 📚 گزیده ای از دیدگاه های شهید بهشتی 📌 از بهشتی برای امروز 🔗 ایتا | ویراستی | بله
✍️ دوستان عزیز علاقه‌مند می‌توانند صفحه جدید «از بهشتی برای امروز» را در پلتفرم ایرانی ویــراســتی دنبال کنند. 👇 👉 https://virasty.com/r/Y967 برای ورود، کلیک کنید 🔺 💡 جهت نشر آثار و اندیشه های شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی ، منتشر کنید.
| فقیه یعنى مجتهد زحمت کشیده که ده ها سال درس خوانده و زحمت کشیده و شجاع و با تقوا و آگاه به زمان که بتواند فتوا دهد . آنهایى که ولایت فقیه را قبول ندارند در هر مقامى که باشند سرنگون خواهند شد. 📚 سخنرانى ها و مصاحبه هاى آیت الله شهید دکتر سید محمد حسینى بهشتى ، ج 1 ، صص 622 - 624 📌 از بهشتی برای امروز 🔗 ایتا | ویراستی | بله
| شهيدان آزادگانند. اگر ما خطاب به امام حسين(ع) ميگوئيم‌ای سرور آزادگان برای اين است كه شهيدان راه حق، آزادگانند ... و اصولاً آن آزادگي كه بصورت يك شعار اصلی در انقلاب اسلامی ما درآمد اين آزادی بود. 🎙️ برشی از سخنرانی در تاریخ 23 بهمن 1359 ✍️ دوستان عزیز علاقه‌مند می‌توانند صفحه جدید «از بهشتی برای امروز» را در پلتفرم ایرانی ویــراســتی دنبال کنند. 👇 👉 https://virasty.com/r/Y967 برای ورود، کلیک کنید 🔺 📌 از بهشتی برای امروز 🔗 ایتا | ویراستی | بله
| این جمهوری اسلامی تا جمهوری نورانیت الهی نشود، تا پیوندش با خدا و خدائیان نباشد، تا از مستکبران، طاغوت و طاغوتیان نَبُرد و به الله و بندگان و عبادالله المخلصین نپیوندد، تا وقتی در شئون مختلفش نورانیت خدا و حق و حاکمیت حق همه‌جاگیر نشود، به حالت استقرار نرسیده است. 🎙️ سخنرانی «معنای صحیح آزادی» 📌 از بهشتی برای امروز 🔗 ایتا | ویراستی | بله
کدام حکومت، است؟ ملت ايران! برادران و خواهران عزيز! بيدار باشيد. اي زنان و مردان پرخروش انقلابی كشور ما! هشيار باشيد! از هم‌اكنون بايد حكومتی را انتخاب كنيد كه در آن حكومت عامل زور و عامل تحميل به‌هيچ‌عنوان براي رسيدن به هيچ سِمتي از سِمتهاي اجتماعي مورد بهره‌برداری احدی قرار نگيرد. اين پايه اساسی است. به نظر ما همه مسائل ديگر، همه مصالح ديگر بايد از اينجا مايه بگيرد و از اين طريق تأمين شود؛ از طريق دخالت آگاهانه زن و مرد مسلمان متعهد در تعيين سرنوشت خويش و در تعيين فرد يا گروهی به عنوان زمامدار امت. اين يك پايه اساسی است. خوب هر حكومتی كه بر اساس رأی آزاد مردم سر كار بيايد، مي‌تواند جمهوری اسلامي باشد؟ نه. اين شرط لازم است ولي شرط كافي نيست. يك شرط دوم هم دارد و آن اين است كه وقتي اكثريت مردم يك كشور مسلمان‌اند، اين مسلمان‌ها اگر فردي يا گروهي را با رأي آزاد براي زمامداري انتخاب كردند، خودبه‌خود از اين زمامدار مي‌خواهند كه اين حكومت، اين نظام، اين رژيم خودش را در اداره مملكت نسبت به مقررات و تعاليم اسلامي ملتزم و متعهد بداند. متعهد باشد كه جامعه و كشور را بر مبنای تعاليم سعادت‌بخش اسلام اداره كند. بدين ترتيب، ملاحظه مي كنيد كه يك اصل دوم نيز در حكومت اسلامی هست: اصل تعهد نسبت به تعاليم اسلام. منبع: ؛ مبانی نظری قانون اساسی؛صص ۱۹-۲۰ @shahiddoctorbeheshti
| ما باید بدانیم و این باور را داشته باشیم و این باور در گفتار و رفتارمان به چشم بخورد که هیچگاه نسبت به آینده انقلاب و اسلام و امت اسلامی نمی‌توان بدون دغدغه و نگرانی بود... 🎙️ سخنرانی «معنای صحیح آزادی» 📌 از بهشتی برای امروز 🔗 ایتا | ویراستی | بله
| تفاوت نظام جمهوری اسلامی با نظام پیشین این است که یک‌یک شما برادران و خواهران باید حساب‌رس و حساب‌کش خودتان و جامعه‌تان و حکومتتان باشید. 🎙️ سخنرانی «معنای صحیح آزادی» 📌 از بهشتی برای امروز 🔗 ایتا | ویراستی | بله | تلگرام
| ... خب برادر یا خواهر! فهمیدیم که اینجا و اینجا موانعی بر سر آزادی بیان تو هست. حالا از تو سوال می‌کنیم: کیفیت از بین بردنش چیست؟ آیا کیفیت از بین بردن موانع این است که تو هم یک سخنی را و یک رویه‌ای را آغاز کنی که محیط را عصبانی‌تر کنی و به خشونت بیشتر بکشانی؟ آنوقت در محیط عصبانی‌تر و خشونت بیشتر انتظار آن را داشته باشی که آزادی بیشتر تأمین شود!؟ 🎙️ سخنرانی «معنای صحیح آزادی» 📌 از بهشتی برای امروز 🔗 ایتا | ویراستی | بله | تلگرام
| ما واقعیت هارا در همان حدی که هست انتقاد کنیم. بسیار خوب و سازنده است، امیدآفرین است نه امید برباد ده... 🎙️ سخنرانی «معنای صحیح آزادی» 📌 از بهشتی برای امروز 🔗 ایتا | ویراستی | بله | تلگرام
| هر نوع سخن و بیان و برخورد غیرواقعی که امید ملت ما و نسل جوان مارا یه آینده این انقلاب ضعیف کند و تضعیف کند خط اصیل اسلامی انقلاب را، این خیانت است به این انقلاب و مردم ... 🎙️ سخنرانی «معنای صحیح آزادی» 📌 از بهشتی برای امروز 🔗 ایتا | ویراستی | بله
| ما انقلاب کردیم که آزاد باشیم! یعنی آزاد باشد خانم‌ها هرجور دلشان می‌خواهد [درجامعه] بیایند؟ یعنی آزاد باشد که زن و مرد بدون داشتن پوشش لازم و بدون رعایت موازین اخلاقی و تقوایی لازم باهم باشند و در هم بلولند!؟ این آزادی ها که قبل [از انقلاب] هم بود... 🎙️ سخنرانی «معنای صحیح آزادی» 📌 از بهشتی برای امروز 🔗 ایتا | ویراستی | بله
| اگر انقلابی در ایران به راستی روی داده، جهت این انقلاب روشن است: حاکمیت صدق، حاکمیت حق، حاکمیت عدل و عفت و تقوا، حاکمیت مهر و عطوفت و برادری الهی، حاکمیت قهر و غضب. دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا. 🎙️ سخنرانی «معنای صحیح آزادی» 📌 از بهشتی برای امروز 🔗 ایتا | ویراستی | بله
معنای صحیح آزادی(آزادی بیان و مطبوعات و حق انتقاد) √.mp3
4.89M
🎧 📌 سخنرانی کامل «معنای صحیح آزادی» 📌 پست های اخیر، گزیده بیانات از این صوت سخنرانی انتخاب شده اند. 📌 از بهشتی برای امروز 🔗 ایتا | ویراستی | بله
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
♦️تزاحم انتخابگری انسان و مصالح جامعه (۱) انسان اسلام نه زیر ضرباتِ تازیانۀ تبلیغاتِ شهوت‌برانگیز انتخاب‌گری‌اش را از دست می‌دهد (نظام اجتماعی اسلام نمی‌گذارد چنین ضرباتی بر روح او وارد شود تا انتخاب‌گری از دستش گرفته شود)، نه زیر ضربات کشندۀ فقر و ناداری و ضربات مهلک اقتصادی، [چرا]که «كَادَ الْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْراً». او انسانی است در یک مدار جالب؛ انسانی است که آوای حقْ درست به گوشش می‌رسد [و] انسانی است که مناظر برانگیزندۀ فطرت حق‌جویی و حق‌پرستی در برابر دیدگانش فراوان به‌وجود می‌آید. [او] انسانی است که در عین حال، راه فاسد شدن به‌روی او صددرصد بسته نمی‌شود، بلکه می‌تواند فاسد شود، چون ارزش انسان در این است که بتواند فاسد شود ولی نشود. و الا اگر نتواند فاسد بشود، [این] چه هنری است؟! خوب، چه کنیم که این‌طور شود؟ این روایت می‌گوید امر به معروف و نهی از منکر جامع می‌تواند این مسائل را با هم تغییر بدهد. می‌گوید جلو علنی شدن فسق و فساد را بگیر. می‌گوید همان راه فساد فردی که باز است باید بسته شود. ادامه دارد... 📚 انسان از منظر قرآن، ص۱۴۹ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
4_5911428098124941234.pdf
414.1K
▪️انتشار به مناسبت شب قدر▪️ ✔️کتاب ✔️اثر شهید آیت الله دکتر بهشتی(ره) @shahiddoctorbeheshti
از بهشتی برای امروز
▪️انتشار به مناسبت شب قدر▪️ ✔️کتاب #شب_قدر ✔️اثر شهید آیت الله دکتر بهشتی(ره) @shahiddoctorbehesh
سه احتمال در مورد ✅از اين آيات قرآن اينطور فهميده مى‌شـود كـه شب قدر شبى است كه مقـدرات اشـخاص و مـردم معـين مى‌شود؟ شب قدر است يعنى شـب تقـدير اسـت؟ آن هـم تقديرات مردم و سرنوشت مردم؟ آن هم بـراى چـه مـدتى: يك سال، كمتر، بيشتر؟ اين يك احتمال در معنى كلمه قدر. ✅احتمال ديگر در معنى كلمه قدر ايـن اسـت كـه شـب قـدر است يعنى حسابها روشن مى‌شود، اما نه سرنوشت افـراد و مردم؛ بلكه حكم قاطع هر مطلبى روشن مى‌شـود. چـون در شب قدر قرآن كريم نازل شد و پيغمبر اسـلام بـه پيغمبـرى مبعوث شد و خدا احكام حلال و حرام و بد و خوب را در قرآن كريم به صورتى قاطع و ابدى فرسـتاد و فرشـتگان بـه همراه روح الامين حامل پيام الهى بعثت و حامل كتاب الهى قرآن براى پيغمبر بودند. بنابراين شب قدر است يعنى شـبى است كه اندازه و قدر هر مطلبى بـه صـورتى قـاطع روشـن شده است. در اين معنا ديگر بحثى از سرنوشـت اشـخاص، چه يك شب و چه يـك سـال و چـه يـك عمـر، در ميـان نيست. ✅معنى سوم اينكه اصلاً كلمه قدر بـه معنـاى ارزش و منزلت باشد، نه به معناى ارزيابى. يعنى ما قرآن را فرستاديم در شبى ارزنده؛ شبى كه بايد قدردانى شود؛ شبى كه از هزار ماه بهتر است. منبع: کتاب شب قدر ص ۱۴ @shahiddoctorbeheshti
از بهشتی برای امروز
▪️انتشار به مناسبت شب قدر▪️ ✔️کتاب #شب_قدر ✔️اثر شهید آیت الله دکتر بهشتی(ره) @shahiddoctorbehesh
دعا؛ پناهگاه یا لغزشگاه! دعای جاهلانه و دعای عاقلانه دعا پناهگاه پرارزشى اسـت براى مردمى كه بفهمند دعا يعنى چه و چه جـور بايـد دعـا كرد و كجا بايد دعا كرد. و دعـا لغزشـگاه خطرنـاكى اسـت براى فرد و امتى كه ميزان و حد دعا را نشناسد؛ كمـا اينكـه امت ما در مورد دعا به چنين لغزشى دچار شـده اسـت. در اين مورد بايد يك جمله عرض كنم، و آن اين است كه دعا به‌هيچ صورت براى آن نيست كه دعاكننده ذره‌اى از كوشـش و تلاش خودش براى رسيدن بـه آن مطلبـى كـه دربـاره آن مطلب دعا مى‌كند خوددارى كند. اگر دعاكننده‌اى دعـا کرد و خودش حركت نكرد، يا حركت كرد ولى به اندازه كافى حركت نكرد، انسان جاهل و نادانى است. بيماردارى است، پدرى يا مادرى كه كودك بيمارش كـه او را بسـيار عزيـز مى‌دارد جلويش در بستر خوابيده، نالـه مـى‌كنـد؛ آن پـدر، مادر، آن بيماردار ناراحت مىشود و مىگويد خدا، كـودك من را شفا بده! اما همان وقت كه مىگويد خدا كودك مـن را شفا بده، بايد به اين حساب برسد كه آيا آنچه از دستش در معالجه اين كودك بيمار برمىآمده، كرده‌اند يا نـه. اگـر ذره‌اى در معالجه و درمان آن بيمار فروگـذارى و كوتـاهى كرده باشند و بگويند اى خدا، خدا را بد شناخته‌اند؛ غلـط شناخته‌اند؛ دعا را هم بد و غلـط شـناخته‌انـد. اگـر امتـى، اجتماعى، كه در لابلاى چرخهاى پيچيده زندگى اجتماعى گير افتاده و از هر سو فشار مى‌گيرد، دست به دعا بردارد و از خدا خلاص و نجات و رهايى خـودش را از شـرايط و مشكلات بخواهد، بسيار بجاست؛ بسيار خوب اسـت؛ امـا قبلاً بايد از اين پرسيد آيا همه راههاى عقلايى تلاش و كوشش براى نجات و اصلاح خودش را طى كرده يا نه. اگر قدمى در اين راه كوتاهى كرده باشد و دعا كند، دعايى جاهلانه است و منتظر اجابت هم نباشند. دعا را از آن سر معنى كردم: به خدا، پيوند بـا خـدا؛ اجازه بدهيد آن را از اين سر هم معنى كنم. معناى دعا از ايـن سر اين است كه اگر فرد يا جامعه تمام تلاشـهاى عـادى را كرد ولى با تلاشش به جايى نرسيد، دچار يـأس و نااميـدى نشود؛ بداند و ايمان داشته باشد كه دسـتگاه الهـى از حـوزه او بسى وسيعتـر اسـت و چـه بسـا راههـاى تـلاش ناشناخته‌اى وجود داشته باشد كه در آينـده بـه رويـش بـاز شود و مسيرى تازه و نو براى تلاش و كوشش پيش پـايش بگذارد. ... مبادا دعاى اسلام در حد دعاى اديـان ديگر، اديان خرافى ديگر، يا آلوده بـه خرافـات، تنـزل كنـد؛ كما اينكه متأسفانه بايد بگويم تنزل كرده. ملاحظه مـى‌كنيـد در مفهوم دعا در اسلام اصلاً آمادگى براى تلاش و كوشـش بى‌پايان نهفته است. يعنى آدمى نه تنها بايد در حـدودى كـه عقلش رسيده كار كرده باشـد، بلكـه بايـد در حـدودى كـه عقلش هنوز نرسيده نيز به راههاى نشناخته نو بـراى تـلاش و كوشش داشته باشد. اين كجا و آن تنبلى و كنـار زدن تلاش و كوشش به اميد كجا؟! خيلى فاصله دارد! بنابراين، ما كه دعا مى‌كنيم، معنى دعا ايـن اسـت كـه از آن طرف پيوند با بى‌نهايت، پيوند بـا خـداى بـى‌نهايـت و قـدرت بى‌نهايت او را، همواره براى خودمان محفوظ نگه مـى‌داريـم. و از اين طرف معنايش اين است كه بر خودمان نهيـب مـى‌زنـيم مبادا دچار يأس و نااميدى باشيم. بكوش؛ اميـدوار بـاش؛ اميـد است از راههايى كه حتى به فكرت نمى‌رسد بـه هـدف و مقصود و آمال و آرزويت برسى. کتاب صص ۲۴-۲۷ @shahiddoctorbeheshti
هستیم، ولی ملی‌گرا نیستیم ملت دوست بودن و مردم دوست بودن درست و صحیح است اما هدف را در یک فرد در یک دسته در یک قشر در یک ملت و یک نژاد محدود کردن شرک است. قصه این است که مسلمان، انسان معتقد به خدای رب العالمین و پروردگار جهانیان است و اسلام یک آیین جهانی است. مسلمان به سعادت انسان به صورت یک کل نگاه می کند و در راه نجات انسان به صورت یک کل تلاش می کند. اصولا محدود کردن آرمانهای یک انقلاب در نجات یک ملت شرک است. گذشته از اینکه اصلا بر اساس جهان بینی اسلام نجات یک ملت از نجات همه انسانها نمی تواند جدا باشد ... پس اگر یک انسان، یک حزب، یک تشکیلات، یک قشر، یک ملت و یک نژاد بخواهد به سعادت برسد بر طبق جهان بینی اسلام باید به آزادی به نجات و رستگاری و فلاح همه انسانها بپردازد ... اصولا یک مسلمان یا یک در برابر فلاح همه مسلمانان بلکه همه انسانهای جهان مسئولند. ما شعارمان از اول همین بود. مگر نه اینکه ما همیشه همین حدیث را می گفتیم شرح می دادیم و انگیزه انقلابمان بود. روی پلاکاردهایمان می نوشتیم و توی مساجدمان می زدیم "من أصبح لایهتمَّ بأُمور المسلمین فَلَیس بمسلم" هرکس صبح سر از خواب نوشین بردارد و در اندیشه مسائل همه مسلمانان نباشد آن فرد مسلمان نیست. بنابراین من خواهش می کنم مسئله را خیلی باز و روشن در جامعه مطرح کنیم و بگوئیم ما ملت دوست هستیم، ولی و ناسیونالیست نیستیم یعنی هدف و آرمانمان را برای فلاح و رستگاری مردم، در فلاح و رستگاری ملت ایران محدود نمی کنیم.‌ فلاح و رستگاری مردم ایران را می خواهیم و فلاح و رستگاری همه مسلمانان جهان را و بلکه همه انسانهای جهان را. منبع: (۱۳۹۰) مصاحبه ها۲؛ صص ۲۴۹-۲۵۱ @shahiddoctorbeheshti
فقاهت فقیه یا ؟ چرا فقاهت فقیه کافی نیست؟ مسئولیت شناسایی قانون اسلام با کیست؟ ما ملت برای اینکه خاطرمان جمع باشد که قانونهایی که اجرا می شود، اسلام است از کجا خاطر جمع بشویم؟ ما از کجا مطمئن بشویم که نظاممان در اقتصاد، در اداره جامعه، در سیاست دفاعی، در سیاست فرهنگی و آموزشی، در روش قضایی، در حقوق مدنی، در حقوق جزا، در همه این مراحل، نظاممان نظام اسلامی [است] و از اسلام منحرف نیست؟ از کجا بفهمیم؟ چه چیزی می تواند به ما این اطمینان را بدهد؟ خـوب جوابش را مسلمانها بلدند. همه شما بلدید جواب این را. برادرم! خواهرم! تو وقتی به نماز می ایستی و دلت می‌خواهد قرص باشد که این نمازی که می خوانی مطابق اسلام باشد و نماز درستی باشد چه کار می کنی؟ به فقیه، به رساله فقیه [مراجعه می کنی]، می گویی فقها هستند که از دیـد مـن صـاحب نظران و کارشناسان قابل اعتماد در شناخت قوانین و احکام اسلامند. غیر از این است؟ این حرف هم که تازگی ندارد. بعضی ها خیال می کنند، این حرف از توی دل انقلاب درآمده، نه بابا! ... مردم ما برای شناخت احکام اسلام در زمینه نماز و روزه و عبادات و کارهایشان چه کسی را می شناختند؟ فقیه را. خیلی روشن است، این خیلی سابقه دارد. خوب فقط فرقش این است که آن روزها فقط در زمینه مسائل نماز و روزه و زیارت و پاکی و نجسی سراغ فقیه می رفتند. انقلاب، آن چیزی که اضافه کرده این است: می گوید آقا در قوانین مالیاتی، در قوانین کشاورزی، در قوانین تجارت، در قوانین مربوط به صنعت، در قوانین کار، در قوانین بیمه، در قوانین مدنی، در قوانین جزایی و در همه اینها باید سراغ فقیه بروید. به نظر شما ایـن جـایی اش مبهم است؟ جای شک و تردید دارد؟ ... بچه های مـن! فرزندان عزیز نورسته این انقلاب! شما باید با همین منطق همه کس فهم آسان، تـوی مدرسه ها این مطلب را با بچه های دیگر بگوئید. رویش بحث کنید. به آنها بگوئید. آقا مسئله روشن است. ما از قدیم وقتی می خواستیم مسائل دین مان را بفهمیم سراغ فقیه می رفتیم. آن روزها مسائل دین ما این بود که ما از دین، نمازی و روزه ای و حجی و زیارتی و عاشورایی و تاسوعایی و خمسی و زکاتی و اینها را می فهمیدیم. حالا فهمیدیم این یک بخش از دین ماست. دین ما خیلی از این وسیع تر است. ما باید همه نظامهای اجتماعی، همه قوانینمان را، همه آئین نامه هایمان را از اسلام بفهمیم. پس برای همه اینها می رویم سراغ فقیه. خوب مطلبی که تا اینجا گفتم ولایت فقیه بود؟ ... نخیر، اینها که من تا اینجا گفتم فقاهت بود. این یک تکه اش بود. این تکه اولش بود. تا اینجا آنچه برای شما گفتم ولایت فقیه نبود. اونی که تا اینجا گفتم فقیه بود. ... خوب پس ولایت فقیه کدام است دیگر؟ ... تجربه تاریخ نشان داده است که اگر فقیه فقاهتش را اعمال کند، یعنی همه این مسائل را تحقیق کند، رنج ببرد، زحمت بکشد، صاحبنظرانه، روشن بینانه و متعهدانه و فقیهانه فتوی بدهد روی همه اینها، اما کنار بنشیند و بگوید: آقایان بفرمائید شما بگیرید این رساله ها را اجرا کنید، تجربه نشان داده است که یا اجرا نمی کنند یا در اجرایش موش کشی می کنند و آنها را از مجرای اصیل اسلامی منحرف می کنند. من برای ادای مسئولیتم در برابر تاریخ به عنوان کسی که در طول این دو سال [از سال 1357 تا 1359] تجربه عینی کرده است این جریان را، در پیشگاه خدا در این خانه خدا و در برابر و با حضور شما خلق خدا شهادت می دهم که اگر مراقبت پیگیر فقیه اسلام شناس با تقوای شجاع آگاه به مسائل روز در جریان عمل و اجرا، ولو به حداقل ممكن تأمین نشود، ضمانتی عملی برای اسلامی ماندن نظام حاکم اجتماعی وجود ندارد. منبع: جاودانه تاریخ؛ گفتارها(1)؛ (1390) ج 3: صص 43-46 @shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
تقویت ؛ راه ما باید روی اقتصاد تعاونی به عنوان یک وسیله و عامل برای تکیه کنیم و این است که دخالت مستقیم دولت، چه در اقتصاد و چه در اداره مملکت، هرچه کمتر شود؛ این خط کلی است. به عنوان یک نقطه نظر کلی عرض می کنم که نقش دولت به صورت مستقیم و روزبه روز ؛ اما وقتی نقش دولت کمتر می شود، نباید جایش را به قطبهای یعنی یا قطب های سلطه سیاسی بسپارد ... حتی الامکان در بخش عظیمی از اقتصاد یا تمام آن می توانیم طوری عمل کنیم که دولت کمتر دست اندرکار باشد و مردم دست اندرکار باشند. اما در عین حال، به سمت هم کشانده نشویم ... منبع: ، نظام اقتصادی در اسلام (مباحث کاربردی ) ۱۳۹۷، تهران: انتشارات روزنه صص۲۱۱-۲۱۲ ۴۴ @shahiddotorbeheshti
از بهشتی برای امروز
تقویت #اقتصاد_تعاونی؛ راه #مردمی_کردن_اقتصاد ما باید روی اقتصاد تعاونی به عنوان یک وسیله و عامل برا
بهشتی چپ نیست : گفته ایم با اقتصاد دولتی مخالفیم منبع: ، نظام اقتصادی در اسلام (مباحث کاربردی ) ۱۳۹۷، تهران: انتشارات روزنه 1. یکی از اصولی که در سیستم اجتماعی و اقتصادی ما براساس معیارها و تعالیم اسلامی بر آن تأکید داریم، این است که در جامعه اسلامی باید از یک طرف کوشش شود دولت همه ی مصالح مردم را مورد توجه قرار بدهد و تأمین کند، ولی از سوی دیگر کارها هر چقدر ممکن است کمتر دولتی شود. مردمی بودن کارها و دولتی نشدن مدیریت جامعه به عنوان یک اصل از اصول نظام اجتماعی و اقتصادی اسلام است. ص157 2. گفته ایم با مخالفیم. ما با دولتی شدن اقتصاد مخالفیم و اقتصاد باید در حداقل ضرورت، دولتی باشد. این جزء اصول بود. ما با دولتی شدن اقتصاد مخالفیم. معتقدیم دولتی شدن اقتصاد، انسان های جامعه را وابسته می کند. منظور از وابستگی هم این است که انسانهای جامعه همه مزدور دولت می شوند. نظام مزدوری از بین نمی رود. منتها در سابق، مزدور اشخاص بودند، حالا مزدور دولت می شوند. ص235 3. در جامعه ی اسلامی، نقش محدودیتهای دولتی مورد پذیرش است ولی این محدودیت ها باید به حداقل ممکن برسد. بنابراین، اصل بر کاهش نقشهای الزامی و اجباری افراد از ناحیه دولت و اینکه دولت در کار افراد کمتر دخالت بکند است. ص216 @shahiddoctorbeheshti