#سوال
📣 روزه گرفتن چه سودی دارد وقتی پولدار ها می توانند روزه نگیرند و کفاره آن را بدهند؟
🖌برای رسیدن به پاسخ نکاتی تقدیم می شود:
1⃣روزه از واجبات الهی است و برای کسانی که مکلف هستند واجب است. چه فقیر باشند و چه ثروتمند. در این صورت، اگر فرد ثروتمند بدون عذر، روزه گرفتن را ترک کند گناه کار است و فقط با توبه کردن و قضای آن روزه مورد بخشش قرار می گیرد و به هیچ وجه دادن کفاره باعث از بین رفتن گناه نیست.
2⃣کفاره متعلق به کسانی است که قادر به انجام عمل نشده اند و عذر شرعی و موجهی داشته اند. و هیچگاه فرد مکلَّف مخیر بین انجام واجب و دادن کفاره در صورت عادی نیست
.
3⃣ روزه گرفتن حکم خداست و باید امتثال شود و کسی نمی تواند بدون دلیل آن را ترک کند و اگر چنین کرد استحقاق عذاب الهی دارد. و کفاره هیچ گاه جای حکم الهی را نمی گیرد.
✅نتیجه اینکه: روزه بر کسانی که شرائط گرفتن دارند واجب و لازم است و این حکم الهی است و کفاره در صورتی راه گشاست که برای انجام اصل عمل عذر موجه داریم و به هیچ وجه قادر به انجام آن نیستیم.
⬅️پس گمان نشود پولدار ها قادر به دادن پول جای عبادت الهی هستند و نیازی به روزه گرفتن ندارند.
🎙پاسخ از استاد حیدری
#شبهات_رمضان 🌙
التماس دعا🤲🌹
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
⁉️پاسخ سؤال ۱۵) آیا فلسفه خلق آدم در ده هزارسال پیش با فرگشت واصول علمی همخوانی دارد؟
✅ در میان دانشمندان علوم طبیعی دو فرضیه درباره آفرینش موجودات زنده اعم از گیاهان و جانواران وجود داشته است:
1️⃣ فرضیه تکامل انواع یا «ترانسفورمیسم» که می گوید موجودات زنده در آغاز موجودات تک سلولی در آب اقیانوس ها و از لابلای لجن های اعماق دریا ها با یک جهش پیدا شدند.
2️⃣ فرضیه ثبوت انواع یا «فکسیسم» که می گوید انواع جانداران هر کدام جداگانه از آغاز به همین شکل کنونی ظاهر گشتند.
در نقد نظریه اول باید گفت:
🔅کسی تا کنون جهشى ندیده است که دگرگونى مهمى در اعضاى اصلى بدن یک حیوان ایجاد کند و یا نوعى را به نوع دیگر مبدل سازد، بنابراین ما تنها مىتوانیم حدس بزنیم که تراکم جهش ها ممکن است یک روز سر از تغییر نوع حیوان در بیاورد. مثلا حیوانات خزنده را تبدیل به پرندگان کند، ولى این حدس هرگز یک حدس قطعى نیست، بلکه تنها یک مسئله ظنى است؛ چرا که ما هرگز با جهش هاى تغییر دهنده اعضای اصلى به عنوان یک حس و تجربه روبرو نشدهایم.
🔅فرض کنید که روزی فرضیه تکامل اثبات شد. اما کشف یک رابطه تکاملى در میان انواع موجودات نیز هیچ گونه مانعى در مسیر شناخت خدا ایجاد نمىکند و نه تنها کشف این علل ضررى به توحید نمىزند، بلکه خود دلائل تازهاى از نظام آفرینش براى اثبات وجود خدا پیش پاى ما مىگذارد.
✅ از ظاهر آیات قرآن درباره خلقت آدم در ابتدا، چنین به نظر می رسد که آدم نخست از گل تیره رنگ آفریده شد و پس از تکمیل اندام، روح الهی در آن دمیده شد و به دنبال آن فرشتگان جز ابلیس در برابر او سجده کردند. نحوه بیان این آیات چنین نشان می دهد که میان خلقت آدم از خاک و پیدایش صورت کنونی، انواع دیگری وجود نداشته است.
📌پاسخ تفصیلی:
http://www.islamquest.net/fa/archive/fa4014
📣 @tafakoraat
⚠️🚨 *گزارش یک افتضاح* 😑
🎙️مختصر درباره فایل صوتی منتشر شده از ظریف:
🔻1️⃣:اولین اقدام غیر حرفه ای جناب ظریف اینچنین سخن گفتن در زمان مسئولیت است.بسیاری از سیاستمداران و دیپلمات های غربی هم تاریخ شفاهی ضبط می کنند اما نه در زمانی که امکان سو استفاده از آنها ممکن است.این خطای اول است.البته اگر فرضمان این باشد که نهاد ریاست جمهوری و یا وزارت خارجه فایل را منتشر نکرده اند.یعنی فرض خوشبینانه.
🔻2️⃣:فایل چگونه به ایران اینترنشنال رسیده است ؟
سه راه دارد اول مرکز بررسی ها و حسام آشنا که مجری پروژه بوده اند؛دوم وزارت خارجه که فایل کامل را داشته،سوم عوامل برنامه.
🔻3️⃣فرض کنیم تعمدا و خلاف میل ظریف این فایل توسط نهاد ریاست جمهوری و مرکز بررسی ها منتشر شده باشد
✅ *نتیجه:* منفجر کردن ظریف در سیاست داخلی در ازای نجات روحانی و زنده نگه داشتن سیاست خارجی به عنوان بستر اصلی انتخابات و بازکردن راه برای نفرات بعدی.یعنی دولت به خودی ها هم رحم نمی کند وای به حال مردم و منتقدان.
🔻4️⃣:فرض کم احتمال تر،انتشار توسط خود وزارت خارجه با رضایت ظریف است.در صورت صحت چنین فرضی یعنی ظریف و تیمش نه فهمی از سیاست داخلی و مناسباتش دارند و نه سیاست خارجی.در فایل صوتی نکاتی در خصوص روسیه،سعودی،ارتباط با دموکرات ها و...مطرح می شود که همین حالا هم برای کشور هزینه زاست.
🔻5️⃣:هرکدام از فرض های بالا درست باشد؛یعنی افتضاح امنیتی در امنیتی ترین دولت تاریخ ایران!
🔻6️⃣:غیر از فرامتن،صحبت های ظریف متن مهم و البته قابل مناقشه ای دارد که به عنوان یک سند تاریخی قابل بحث است،فارغ از جزئیات،روح حاکم بر بحث نگاه قابل تامل ظریف به مقوله قدرت است او فکر می کند یا حداقل دوست دارد اینطور القا کند که دیپلماسی چیزی جدا از قدرت کف میدان است جالب است که خودش در مصاحبه مثال هایی می زند که غلط بودن این فهم از مناسبات را ثابت می کند(مثل منتفی شدن مذاکره درباره یمن توسط سعودی ها) و داشتن چنین نگاهی توسط وزیر خارجه جمهوری اسلامی فاجعه در فاجعه است.
🔻7️⃣:نکته قابل تامل بعدی تاکید ظریف بر این ماجرا است که اساسا دولت و وزارت خارجه کاره ای نیستند؛اینکه وزیر خارجه دولتی که بیش ترین رانت های سیاسی تاریخ را داشته و دستش در بسیاری از امور حداقل در فضای دیپلماسی باز بوده چنین حرفی می زند عجیب است اما عجیب تر این است که چطور یک نفر می تواند با چنین باوری هشت سال بر مسندی بنشیند و بعد هم اظهار تمایل کند حاضر است در دولت بعدی هم وزیر خارجه باشد!
من شخصا نمی توانم این طور متعارض زندگی کنم شما چطور *آقای ظریف*
💬 zaeimzade
💎 توصیهای از امام حسن مجتبی (ع)
🔻امام حسن مجتبی (علیه السلام):
اسْتَعِدَّ لِسَفَرِكَ وَ حَصِّلْ زَادَكَ قَبْلَ حُلُولِ أَجَلِكَ وَ اعْلَمْ أَنَّكَ تَطْلُبُ الدُّنْيَا وَ الْمَوْتُ يَطْلُبُكَ
❗️آماده شو برای مسافرتت!
و بار و بنهات را قبل از اینکه ناگهان وقت رفتن برسد، مهیا کن؛
و بدان که تو در پی دنیا میگردی؛
درحالیکه مرگ در طلب تو میگردد.
📚 دانشنامه امام حسن(ع)، جلد ۱، ص ۲۵۲
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🔆إنَّ عِبَادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطَانٌ إِلاَّ مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْغَاوِینَ
🔆 در حقیقت تو را بر بندگان من تسلّطی نیست، مگر کسانی از گمراهان که تو را پیروی کنند.
📗سوره مبارکه حجر آیه 42
💠 از ابو بصیر روایت شده است: امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
⚜️«نحن أهل بيت الرحمة و بيت النعمة و بيت البركة، و نحن في الأرض بنيان، و شيعتنا عرى الإسلام، و ما كانت دعوة إبراهيم (عليه السلام) إلا لنا و لشيعتنا، و لقد استثنى الله إلى يوم القيامة على إبليس، فقال: إِنَّ عِبادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطانٌ».
⚜️ما اهل بیت رحمت و نعمت و برکت هستیم. ما در زمین، اساس و بنیان میباشیم و شیعه ما تکیه گاه و پایه و اساس اسلام است. دعوت ابراهیم علیه السلام تنها برای ما و شیعیان ما بوده و خداوند متعال، ما و شیعیان ما را تا روز قیامت از فریب ابلیس استثنا کرده و فرموده است: «إِنَّ عِبَادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطَانٌ»
📗تفسیر عیاشی، ج 2، ص 263، ح 18.
البرهان في تفسير القرآن، ج 3، ص 369