💢 قالَت فَاطِمَهُ الزَّهرَا سلام الله علیها
💠 «جَعَلَ الله طَاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ، وَ إِمَامَتَنَا أَمَاناً مِنَ اَلْفُرْقَةِ»
🔸 خداوند لزوم اطاعت و امامت ما را موجب امان از تفرقه و جدائى میان مؤمنان قرار داد.
📚بحارالانوار، جلد 29، صفحه 220
◾️ شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
📎 #ایام_فاطمیه
📎 #فاطمیه
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید
📚آداب نوشیدن آب
✅مستحبات:
در آشامیدن آب چند چیز مستحب ّ است
🔹اوّل آب را به طور مکیدن بیاشامد.
🔸دوم در روز ایستاده آب بخورد.
🔹سوم پیش از آشامیدن آب «بسم اللّه» و بعد از آن «الحمد للّه» بگوید.
🔸چهارم به سه نفس آب بیاشامد.
🔹پنجم از روی میل آب بیاشامد .
🔸ششم بعد از آشامیدن آب حضرت ابا عبد اللّه علیه السلام و اهل بیت ایشان را یاد کند و قاتلان آن حضرت را لعنت نماید.
🔴مکروهات:
🔹زیاد آشامیدن آب و آشامیدن آن بعد از غذای چرب
🔸نوشیدن آب در شب به حال ایستاده
🔹 آشامیدن آب با دست چپ
🔸نوشیدن از جای شکسته کوزه و جایی که دسته آن است
مکروه میباشد
📣ما را در نشر احکام الهی یاری کنید.
┏━💠💠🆔💠💠━┓
@porsesh_javanan
┗━💠💠🆔💠💠━┛
❓سوال:
این روایت که حضرت زهرا (س) فرمودند :« مو پریشان می کنم ، اگر دست از علی برندارید » را چطور توجیه می کنید؟
✅پاسخ: بسماللهالرحمنالرحیم
اولا که حضرت فرمود که من پیراهن پیامبر را روی سرم میگذارم و میروم کنار قبرش و ثانیا کنار قبر پیامبر آنجا اتاق بوده ،حجره بوده ، در آنجا کسی نبوده که بگوییم که مثلا در معرض دید مردم بود.
پس هم آنجا کسی نبود، یک حجرهای بود، یک اتاقی بود. زمانی که پیامبر را دفنش کردند ، در اتاق دفنش کردند و اتاق از مسجد جدا بود و هم که در روایت دارد که پیراهن پیامبر را روی سرم میاندازم.
🖋پیاده شده از صوت استاد محمدی
سئوال:
سلام روزتون بخیر سوال یه نفرکه برای منم سوال ایجادکرد
برای من همیشه این سئوال بی جواب بوده و هست
حضرت علی و امام حسن و امام حسین سالها بعد شهادت حضرت زهرا زندگی کردن چرا تاریخ شهادت حضرت زهرا رو نگفتن چه روزی بوده؟
محل دفن محرمانه بوده
تاریخ شهادت چرا مشخص نیست؟؟؟؟؟؟
بعد چند سال میتونستن بگن؟؟؟؟
یعنی خودشون سالگرد نمیگرفتن
تاریخ نویسان که تمام وقایع زندگی ائمه رو مینوشتن چرا نپرسیدن ؟
اصحاب نزدیک چرا نپرسیدن؟
پاسخ:
سلام زمان دقیق #شهادت حضرت #فاطمه_زهرا سلام الله علیها ـ مکانهای دفن ایشان از مجهولات تاریخی است که نشانه اوج مظلومیت حضرت است.
عوامل چند ممکن است منشأ این اختلاف باشد؛ از جمله:حوادث تاریخی در آن دوران امروز نبوده که به صورت نوشته و کتاب در آید و نسلهای بعدی منتقل می شود، انتقال رویدادهای تاریخی به طور عمده شفاهی بوده و از خاطر و ذهن افراد به اذهان دیگران منتقل می شود. کسی نمیتواند ادعا کند که همه این ناقلان از اشتباه مصون بودند.
2. از سوی دیگر در آن روزها سرگرمی های سرگرم کننده جنگ بودند، وحوادث تاریخی را به طور دقیق ثبت نمیکردند
3. اختلاف و دسته بندی های سیاسی که پس از رحلت رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ پدید آمدند و کسانی که روی کار آمدند و قدرت را در دست گرفتند، تا آن جا که بودند، تاریخ حادثه را دستکاری کردند. کرده اند. پراکندگی گفتار تاریخنگاران در این موضوع گواهی روشن بر تحریف عمدی آنان در تاریخ شهادت حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ است.
تنها روایاتی که قابل تأمّل است. روایات هفتاد و پنج روز و سوم جمادی الثانیه یعنی نود و پنج روز است.
روایت هفتاد و پنج روز به دو طریق ـ ابو عبیده و هشام بن سالم از امام صادق علیه السلام نقل شده است و روایت سوم جمادی الثانیه یعنی نود و پنج روز در روایت ابوبصیر، نیز از امام صادق علیه السلام. ـ توضیح داده شده است.
این دو تعبیر با توجه به قول مشهور شیعه درباره رحلت پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در بیست و هشتم ماه صفر با هم تعارض دارد، زیرا که هفتاد و پنج روز پس از رحلت پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله. و سلم ـ موافق با سیزدهم جمادی الاولی میشود، نه سوم جمادی الثانیه.
ممکن است دلیل اختلاف در این دو دسته از روایات صحیحه معمول نبودن نقطه گذاری بر کلمات در زمان صدور روایات باشد.
https://www.balagh.ir/content/11747
پرسش:
سلام چراماکه ایرانی هستیم بایدبرای امام هاکه عرب بودن ومیگن اعراب به ایران حمله کردن عزاداری کنیم ؟
پاسخ:
سلام
هر کس چنین گفت، بفرمایید: اصلاً لازم نیست که تابع یک ایرانی، یا تابع یک عرب، یا تابع الگوهای غربی و شرقی باشید، بلکه لازم است که تابع "#عقل" باشید و اگر عقل گواهی داد که باید "توحید و معاد" را بشناسید، باور کنید و ایمان بیاورید، آن وقت میفهمید که دین، نبوت و شریعت الهی، منطبق بر عقل است و نه مرزهای متغیر جغرافیایی.
حضور امام #حسن و امام #حسین در جنگ علیه #ایرانیان هیچ یک از منابع و مآخذ متقدم و معتبرشیعی از حضور حسنین در فتوحات ایران، شام و یا آفریقا سخنی نگفتهاند. اما برخی از منابع اهل سنت از حضور امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در بعضی از فتوحات آن هم در زمان خلفا (و نه زمان امام علی(ع)) خبر دادهاند
بخشی از گزارشها فاقد هرگونه سندی میباشند.
آن دسته از گزارشهای تاریخی اهل سنت هم که سند ارائه کرده اند، سندشان معتبر نمیباشد بدین معنا که نقل کننده آن خبر یا فردی دروغ گو و جاعل است و یا فردی ناشناخته و مجهول.
دستهای از گزارشهای تاریخی نیز فقط اشاره به حضور امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در ایران دارند و در آنها هیچ گونه اشارهای نشده که حضور آنان برای جنگ بوده است.
https://b2n.ir/965114
💢 مقام حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها
💠 «فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی»
🔸فاطمه پاره تن من است؛
هرکس او را بیازارد، مرا آزرده است.
📚 ارشاد القلوب، ج 2، ص 231، ح 29317
🌹مجهول بودن قدر #حضرت_فاطمه
♦️امام جعفر صادق علیه السلام در تفسیر " إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَهِ اَلْقَدْرِ" فرمودند: اَللَیْلَهُ: فاطمه والقدر: اَللَّهُ. فمن عرف فاطمه حق معرفتها، فقد ادرک لیله القدر، و انّما سُمّیت فاطمه لانّ الخلق فطموا عن معرفتها ... و قوله: وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَهُ اَلْقَدْرِ لَیْلَهُ اَلْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ، یعنى: خیر من الف مؤمن و هى ام المؤمنین.تَنَزَّلُ اَلْمَلائِکَهُ وَ اَلرُّوحُ فِیها و الملائکه المؤمنون الذین یملکون علم آل محمد(صل الله علیه و آله) و الروح القدس هى فاطمه. بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ اَلْفَجْرِ. یعنى حتى یخرج القائم.
♦️"اللیله"، حضرت «فاطمه» ، است و "القدر" ،«اللَّه» است. پس هر کس که فاطمه و مقام ایشان، را به حقیقت بشناسد، حتماً شب قدر را درک کرده است و علت نامگذارى آن حضرت به فاطمه، به خاطر این است که مردم از شناختنش، ناتوان هستند. اما معناى «لیله القدر، بهتر از هزار ماه است»؛ یعنى، بهتر از هزار مؤمن است و آن نیز امالمؤمنین حضرت زهرا (سلام الله علیها) می باشد. مراد از ملائکه، مؤمنان عالِم به علوم آل محمد و مراد از روح یا روحالقدس همانا، فاطمه است و مراد «طلوع فجر» ، ظهور "حضرت مهدی و قائم"، است.
📚تفسیر فرات کوفی ، ص ۵۸۱-۵۸۲
❓سوال :
مگر نه این که تمامی مقدرات انسان و همه جهان هستی موقع آفرینش و یا حتی قبل از آن رقم خورده
پس این که می گوییم شب قدر شب رقم خوردن مقدرات انسان تا یکسال هست به چه معناست؟
✅پاسخ: بسمالله الرحمن الرحیم
نه مقدرات انسان مرتب کم و زیاد میشود، نه تنها شب قدر تقدیر میشود که در طول سال هم با یک دعا عوض میشود، با یک صدقه عوض میشود، با یک صلهرحم عوض میشود، با یک گناه عوض میشود؛ نه این جوری نیست که بگوییم مقدرات انسان جبری و قهری است، از قبل بسته شده است.
قرآن میفرماید: " ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم" خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمیدهد مگر اینکه خودشان تغییر کنند. اگر به سمت صلاح حرکت کردند سرنوشتشان خوب میشود.
اگر به سمت گناه حرکت کردند سرنوشتشان بد میشود. نه این جوری نیست که از قبل رقم خورده باشد ما هم مجبور باشیم که در چهارچوب همان سرنوشت محتوم حرکت کنیم.
نه ، سرنوشت انسان جبری نیست به اختیار خودش و به دست خودش رقم میخورد.
🖋پیاده شده از صوت استاد رضا محمدی شاهرودی
❓ سوال :
در مورد شب یلدا بفرمایید:
آیا اسلام یلدا راتایید می کند یانه؟
آیا در منابع اسلامی دلیلی داریم؟
الان که ایام فاطمیه باشب یلدا تقارن پیدا کرده،آیا مهمانی رفتن اشکال دارد؟
✅ پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم
نه ! ما در منابع اسلامی چیزی بنام شب یلدا نداریم.
" شب یلدا" یک شبی است که چند ثانیه از شب های قبلش بلندتر است و از شب بعدش کوتاه تر است.
یک چند ثانیه ای فقط، مثلا کمتر از یک دقیقه.
غیر از این هیچ خاصیت دیگری ندارد.فقط همین! بلند ترین شب سال است ؛ آن هم بلندیش در حد چند ثانیه است، حتی به یک دقیقه هم نمی رسد.
اما این که بگوییم که شب یلدا مهمانی رفتن با ایام فاطمیه منافات داشته باشد این جنبه عرفی دارد، اگر در عرف بگویند این مهمانی دادنشان و مهمانی رفتنشان،هتک حرمت اهل البیت علیهم السلام است،اهانت به اهل البیت علیهم السلام است،که خب اشکال دارد،که علی القاعده این طور نیست.
کسی در این ایام بخواهد مهمانی بدهد یا مجلسی داشته باشد، عرفا نمی گویند که این ، هتک حرمت کرده است.
🖋پیاده شده از صوت استاد
محمدی