eitaa logo
روشنگران‌شهیدحمیدیا
98 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻از دین علیه دین در پاسخ به یک شبهه ❓آیا این جملات صحیح است؟ 💢به جای هزینه های میلیاردی احداث پارک و بوستان و شهربازی، به فقرا کمک کنیم 💢به جای هزینه های میلیاردی احداث مدرسه و دانشگاه به فقرا کمک کنیم. 💢به جای هزینه های میلیاردی احداث بیمارستان به فقرا کمک کنیم. 💠اینکه کسی سوالات فوق را نمی پرسد، اما مدام به طلای حرم های مشرفه و زیارت، روضه و هزینه های آن اشکال وارد می کنند به این دلیل است که ضرورت رسیدگی به نیازهای رفاهی، تفریحی، علمی و بهداشتی انسان برای همگان قابل می‌داند، اما نیازهای معنوی انسان مورد غفلت قرار می گیرد. 🔸همانطور که نیازهای مادی باید تامین شود، نیازهای معنوی نیز مهم است و اساساً در تقابل قرار دادن نیازهای مادی و معنوی یکی از ترفندهای قدیمی دیندستیزان است. مرده پرستی نامیدن هزینه برای حرم های مشرفه نیز ریشه در تفکری دارد که مرگ را نابودی می پندارد حتی اگیر در لباس دین این کلام بیان شود؛ لذا سعی می کند توجه انسان را از آن منصرف کند و تمام همّ و غمّ انسان را دنیا و مسائل مادی آن تعریف کند. 🔹ضمن اینکه باید به این نکته دقت کرد که در بسیاری از اعتاب مقدسه، زمینه مساعدت فراوانی برای نیازمندان فراهم شده است و این اماکن تبدیل به گره گشایی مادی مردم تبدیل شده اند. از طرفی اموالی که در این اعتاب مقدسه هزینه می‌شود از بودجه های دولتی نیست و کمکهای مردمی است و از باب وجوب تعظیم شعائر محسوب می‌شود.
الان حج رفتن بیش از ۳۰۰ میلیون برای هر فرد هزینه داره با همون ۳۰۰ میلیون میشه چند ده خانواده رو خوشحال کرد آیا خداوند هم به این راضی نیست؟ و آیا بهتر نیست همون پول صرف نیازمندان و فقرا بشه؟ سلام علیکم 👈 واقعیت آن است که حج و صدقه و رفع نیاز مؤمنین هیچ تزاحمی برای یکدیگر ندارند؛ البته گاهی یک امر واجبی پیش روی ماست و یک امر مستحب، که تکلیف روشن است؛ گاهی پول ما به حج رفتن نمی‌رسد، لذا صدقه بهترین گزینه است؛ گاهی بین رفع نیاز مؤمن و حج مُخَیر می‌شویم، باز هم هیچ تزاحمی در کار نیست و با لحاظ کردن شرایط، ممکن است یکی بر دیگری اولویت داشته باشد و ممکن است بتوان هردو را نیز انجام داد. فضای روایات نیز چنین می‌نماید که هیچ کار خیری مزاحم دیگری نیست و هرکدام در جای خود با اهمیت است و مبادا به بهانه یکی، دیگری را تعطیل کنیم.←از طرفی هم نباید مراسم حج خالی یا تضعيف شود که طبق روایت اگر مردم حج را رها کنند امام معصوم علیه السلام آنان را به انجام مراسم حج وادار می‌کند، چه بخواهند چه نخواهند! 📚الکافی، ط_الاسلامیه، ٤/٢٥٣ در پایان خوب است در این روایت تکان دهنده تأمل شود تا اگر ما نیز چنین حالتی داریم، اصلاحش کنیم: ✍🏻 حضرت امام جعفر الصادق عليه السلام فرمودند: اگر مردم خداى يگانه را عبادت كنند و گزارند و زكات دهند و حج بجا آورند و ماه مبارک را روزه دارند و پس از همه اينها نسبت بحکم خدای تعالی يا رسولش بگويند: "چرا چنین حکمی کرد؟ چرا برعکسش را حکم نکرد؟" يا اين سخن را در دل خود بگوید (بى آنكه به زبان آورند) به همين سبب مشرك می‌شوند❗️سپس اين آيه را تلاوت فرمود: «نه، به پروردگارت سوگند ايمان ندارند تا تُرا در اختلافات خويش حاكم كنند، سپس در دل‌هاى خويش از آنچه حكم كرده‌اى ملال و گرفتگى نيابند و بى چون و چرا گردن نهند.» سپس حضرت امام جعفر الصادق عليه السلام فرمود: بر شما باد به تسليم. 📚الکافی، ط_الاسلامیه، ۱/۳۹۰ 🌟 اَللّـهُمَّ ارْزُقْني حَجَّ بَيْتِكَ الْحَرامِ فِي عامي هذا وَ في كُلِّ عام. ✅ نتیجه آنکه : ترک حج واجب کفر است؛ و هیچ عذری برای ترک آن پذیرفته نیست. حج و عمرۀ مستحب ثواب بسیار زیادی دارد؛ و باید سعی کرد که ترک نشود. 👈🏻 می‌دانیم که صوفیه نقش بسزایی در تضعیف و ترک حج داشته‌اند و دارند. احکام دین مبین اسلام دو نوع است ، واجب ومستحب ، انجام اعمال مستحب اختیاری است ، ولی اعمال واجب در اختیار فرد نیست ، به طوری که همگی اطلاع دارند دو نوع حج داریم عمره وحج واجب ، عمره مستحب است وهزینه آن را میتوان در امور خیریه صرف کرد ولی حج واجب از فرد مستطیع به هیچ عنوان ساقط نمیشود . ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin .
سئوال: آیا تخریب ویلای غیر مجاز یا امحاء کالای قاچاق، کار درستی است؟ 🔹 برخی می گویند چرا ویلای غیر مجاز کنار ساحل یا رودخانه را تخریب می کنید؟ چرا آنها را برای استفاده عمومی قرار نمی دهید؟ یا چرا کالای قاچاق را از بین می برید؟ چرا آنها را نمی فروشید و درآمدش را خرج فقرا نمی کنید؟ 🔻 پاسخ: 🔸۱. اثر روانی تخریب و امحاء، بسیار بیشتر از روشهای دیگر است. اینکه صاحب ویلا یا کالای قاچاق ببیند که در جلو چشم او این کار صورت می گیرد، خود یک عذاب و مجازات روانی شدید برای اوست. 🔸۲. با روشهای دیگر مجازات، متخلّفِ متکبر، هنوز امید دارد که بتواند ویلای غیر مجاز یا کالای قاچاقش را دوباره به چنگ آورد؛ ولی با تخریب و امحاء، اندک امید او نیز از بین می رود. 🔸۳. این نوع برخورد شدید و بی رحمانه، گویای شدت قبح آن کار و شدت عصبانیت حکومت از آن کار است و تا حد بسیار زیادی جلوی تخلفات بعدی را نیز خواهد گرفت. 🔸۴. جالب است که این کار نمونه های قرآنی هم دارد: الف. دستور پیامبر(ص) به بریدن و آتش زدن درختان نخل یهودیان متجاوز و عهدشکنِ بنی نضیر که حاضر به تسلیم کردن خود نبودند، در جلوی چشم آنها: "مَا قَطَعْتُم مِّن لِّينَةٍ أَوْ تَرَكْتُمُوهَا قَائِمَةً عَلَىٰ أُصُولِهَا فَبِإِذْنِ اللَّهِ وَلِيُخْزِيَ الْفَاسِقِينَ؛ آﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺩﺭﺧﺖ ﺧﺮﻣﺎ [ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﺎﻟﻜﻴّﺖ ﺍﻳﻦ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﻏﺪّﺍﺭ ﺑﻮﺩ] ﺑﺮﻳﺪﻳﺪ ﻳﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺭﻳﺸﻪ ﻫﺎ ﻭ ﺗﻨﻪ ﻫﺎﻳﺶ ﺭﻫﺎ ﻛﺮﺩﻳﺪ، ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﺑﻮﺩ، ﺗﺎ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺯﺑﻮﻥ ﻭ ﺭﺳﻮﺍ ﻛﻨﺪ." (حشر: ٥) ب. تراشیدن گوساله سامری (که سامری آن را با ذوب کردن طلا و جواهری که با فریب از مردم گرفته بود، ساخت) و ریختن تراشه های آن به دریا، توسط حضرت موسی(ع) در جلو چشم سامری: «... وَ انْظُرْ إِلى‏ إِلهِكَ الَّذِي ظَلْتَ عَلَيْهِ عاكِفاً لَنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنْسِفَنَّهُ فِي الْيَمِّ نَسْفاً؛ (موسى به سامری) گفت: (اكنون) بنگر به معبودت كه پيوسته آن را پرستش مى‏ كردى و ببين ما آن را نخست مى‏ تراشیم، سپس ذرات آن را به دريا مى‏ پاشيم!» (طه: 97)
🔥🚨🔥🚨🔥🚨🔥🚨🔥 🤔 ای بااااباااا 😟 تو جامعه‌ی ما کار از دست در رفته، فراگیر شده و خیلی‌ها آب از سرشان گذشته و دیگر ممزوج با شده اند. با این اوصاف باز هم تکلیف وجود دارد و اثرگذار هست ⁉️ 🔍 اولا آنکه گناه بسیار شده است، را از ما ساقط نمیکند بلکه تکلیف را اضافه می‌کند😊🤗 یعنی وقتی یک بیماری پیدا میکند نمی‌شود که بی خیال شد و گفت مریضهای این بیماری خیلی زیاد هستند آب از سر گذشته ولش کنید😉 یا مثلا فرض کنید یک جایی می‌گویند جنگلهای فلان آتش گرفته و تیم میروند و می‌بینند خیلی آتش گرفته کدام درخت را خاموش کنیم ولش کن🔥🌲🔥🌳🔥🌲🔥🌳🔥 آیا درست است که بگویند کار از کار گذشته و نمی‌توانیم آن را خاموش کنیم⁉️ یا تصور کنید یک جا آمد و تیمهای و امداد نجات میروند و می‌بینند که ساختمانهای زیادی خراب شده است و صدها یا هزاران نفر زیر آوار هستند. درست است که بگویند این همه آدم زیر آوار هستند ما کدام را بدهیم و بی‌خیال شوند⁉️⁉️⁉️ بلکه باید بگویند ما تلاش می‌کنیم، حتی اگر پنج نفر را توانستیم نجات بدهیم خوب است💪✌️ یعنی است که بگوئیم گناه بسیار شده است پس دیگر آن را تذکر ندهیم🤫 بحث امر به معروف و نهی از منکر ناظر به است. گناه که علنی شد یعنی بحران📛📛📛 یعنی خطر🚨🚨🚨 👈ضمن آن که توجه کنیم دلیل آن که گناهکار زیاد شده است به دلیل و مریخی ها نبوده، نتیجه ی و خودمان بوده🤨 بنابراین باید را بدهیم⚖ چون مدتی خواب بوده ایم😴❌ مانند آن که برای کنکورش شش ماه، نه ماه درس نخوانده بنابراین یک ماه آخر را اگر واقعا بخواهد به نتیجه برسد باید بیش از افرادی که رفته این باید کند.📚📖📝👓✍ به هرحال باید تلاشمان را بکنیم و در حد تلاشمان از آن کنیم تا کم کاری خودمان را کنیم.🙋🏻‍♂ اگر انسان سخت بشود، انسان بیشتر تلاش میکند برای 💉🌡💊 اگر دزدها حمله بکنند انسان کارش را بالاتر میبرد نمی‌گوید حالا که بردند ول کن بگذار ببرند. زیاد شده ول کن🤦🏻‍♂ هر چقدر بیشتر میشود به همون نسبت هم باید ما هم بیشتر شود💯 ✍برگرفته از سخنان دکتر علی تقوی استاد حوزه و دانشگاه در برنامه تلویزیونی معروفی نو 🖥
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قضاوت امیرالمؤمنین در مورد برخی کسانی که میگن قضاوت نکن! راضی باشی، از خودشونی! 🔰الراضی بفعل قوم کالداخل فیه معهم وله اثمان، اثم العمل به و اثم الرضا به 🔸هر کس به کردار گروهی راضی باشد، همراه آنان آن کار را انجام داده و برایش ۲گناه نوشته می شود: گناه انجام آن کار و گناه رضایت به آن کار. 📚 نهج البلاغه
‏ابن بابويه از حضرت باقر روايت كرده كه فرمود: چون آيه (و کلَّ شیءٍ أَحصَیناهُ فی إِمامٍ مُبِین) نازل شد، ابوبكر و عمربن خطاب خدمت پيامبر اكرم آمدند و عرض كردند: يا رسول الله آيا منظور از امام مبين تورات است؟!!حضرت فرمود: خير. باز پرسيدند: آيا منظور، قرآن است. حضرت فرمود: خير در همين موقع حضرت اميرالمؤمنين وارد جلسه شد پيامبر اسلام فرمودند: آن امام مبين كه خداوند همه چيز را در آن بيان فرمود علی است كه پروردگار علم هر چيزی را در وجود برادر و وصی و خليفه بعد از من علی، به وديعه نهاده است. (تفسیر جامع ج ۵)
📌 «سدالابواب» و فضیلت امیرمومنان 💢 در احداث مسجد نبوی در مدینه منوره، اصحاب و بزرگان اسلام، هرکدام خانه‌ای در کنار مسجد ساخته و دری را برای عبور و مرور به مسجد گشودند. 🔹 دیری نپایید که فرمان الهی مبنی بر بسته‌شدن تمام درب‌های بازشده رو به مسجد صادر گردید. ازاین‌رو پیامبر این فرمان الهی را بر همگان ابلاغ کرده و فرمودند: باید تمام درب‌ها بسته شوند، به‌جز درب خانه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام و خطاب به ایشان فرمود: آنچه در مسجد بر من حلال است، بر تو نیز حلال می‌باشد. 💢صحابه زبان به اعتراض گشودند، پیامبر در مقابل اعتراضات فرمودند: «این من نبودم كه درهای شما را بستم، بلکه خداوند درب خانه‌های شما را بست. به خدا سوگند من چيزی را از طرف خود نبستم و چيزی را باز نكردم، بلكه پروردگار متعال به من دستور داد و من هم از خدا اطاعت كردم». 🌐 جهت مطالعه‌ بیشتر بر روی لینک زیر، کلیک کنید. https://btid.org/fa/news/210617 📎 📎 💠 اندیشه تشیع ╭┅─────────┅╮ @kalamema 🌺 ╰┅─────────┅╯
♨️سوال: 🔰آيا سادات گناه کار به جهنم ميروند يا در زمهرير و جاي سرد خواهند بود؟ ✍پاسخ: ✅در پاسخ چند نکته باید بیان شود: نکته اول: قران کریم ، زندگی در قیامت را، فردی معرفی کرده و می‌فرماید : «كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهينَةٌ»؛ «هر كس درگرو اعمال خويش است». (1) و هم‌چنین صراحتا بازگو می‌کند: «وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى»؛ «و اينكه براى انسان بهرهاى جز سعى و كوشش او نيست». (2) نکته دوم: پروردگار عالم، گنه‌کاران را اعم از سید و غیر سید، مستحق عذاب و آتش جهنم می‌داند و بدان تصریح می‌فرماید: «وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَإِنَّ لَهُ نارَ جَهَنَّمَ»؛ «و هر كس نافرمانى خدا و رسولش كند، آتش دوزخ از آن اوست». (3) نکته سوم: هیچ آیه و یا روایتی مبنی بر وعید به عذاب خاص نسبت به سادات، یافت نشد بلکه آیات قران و روایات خلاف این مطلب را بیان می‌کنند. قرآن کریم صراحتا عذاب ابولهب را آتش جهنم بیان می‌فرماید؛ «سَيَصْلى ناراً ذاتَ لَهَبٍ»؛ «و به‌زودی وارد آتشى شعله ور و پر لهیب مى شود». (4) نتیجه اینکه: سادات هم مانند دیگران در عذاب و ثواب اخروی یکسان بوده و انتساب به آل الله علیهم صلوات الله وظیفه آنان را در عمل به دستورات سنگین‌تر می‌کند همان‌طور که قران نسبت به زنان پیامبر می‌فرماید: «هرکدام از شما گناه آشكار و فاحشى مرتكب شود، عذاب او دوچندان خواهد بود؛ و اين براى خدا آسان است». (5) پی‌نوشت: 1. مدثر/38 2. نجم/39 3. جن/23 4. مسد/3 5. احزاب/30 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
‼️ امام علی علیه‌السلام در یکی از نامه‌های‌شان به معاویه می‌فرمایند: «عضويت در شورا از آنِ مهاجر و انصار است. هرگاه آنان بر امامت و پيشوايی فردی اتفاق‌نظر پيدا کردند و او را امام ناميدند، اين کار مورد رضايت [خدا] خواهد بود.» طبق این سخن حکومت امری غیر الهی و وابسته به نظر مردم است. 🔰 پاسخ 🔹 این برداشت از فرمايش امام برای تأیید مشروعیت مردمی، بدون توجه به دیگر سخنان ایشان صحيح نيست. 🔸 حق حکومت از ناحيۀ خدا برای امام معصوم قرار داده شده است. ازاین‌رو امیرالمؤمنین علیه‌السلام وقتی شرایط تحقق حکومت ایشان مهیا شد، فرمودند: «هم‌اکنون حق به اهل آن بازگشت و دوباره به جايگاهی که از آن دورمانده بود، بازگردانده شد.» 🔹 همچنين آن حضرت درجایی ديگر می فرمايند: «رسول خدا با من عهد کرده و فرموده است: ای پسر ابوطالب، ولايت (سرپرستی و حکومت) بر مردم از آنِ توست. اگر آن‌ها با رضايت و عافيت جمع شدند و تو را حاکم قرار دادند، به کار آن‌ها بپرداز؛ ولی اگر دربارۀ تو اختلاف نظر داشتند، ایشان را با اختلافی که در آن افتاده‌اند به حال خود واگذار.» 🔸 از این‌ رو با توجه ساير فرموده‌های ايشان معلوم می‌شود که هدف امام از اين نامه، ساكت کردن دشمن و بستن راه هر نوع بهانه‌جويی است. ايشان يادآور می شوند که اگر احترام به خلافت پيشينيان به اين دليل بود که آنان با رأی مهاجر و انصار انتخاب شده بودند، نظير همين انتخاب دربارۀ امام نیز به طور واضح و کامل انجام شده است و بر اين اساس نمی بايد يکی را تبعيت و ديگری را رد کرد. 🔹 امام در اينجا در مقام جدل هستند تا دشمن را بر اساس مبانی خود الزام کنند. ايشان بر اساس امور مورد قبول طرف مقابل سخن می ‏گويند، نه بر پایه آنچه خود قبول دارند. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://btid.org/fa/news/213325 📎 📎 📎 💠 اندیشه تشیع ╭┅─────────┅╮ @kalamema 🌺 ╰┅─────────┅╯