eitaa logo
روشنگران‌شهیدحمیدیا
98 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✖️شجریان تا قبل از ۸۸ یک هنرمند ملی بود اما بعد از سال ۸۸ خودش تصمیم گرفت به یک بازیگر سیاسی درجه چندم و جناحی تبدیل شود. ابتدا با BBC گفتگوی تندی علیه اسلام انجام داد و چندی بعد ابراز پشیمانی کرد. سرنوشت او آینه عبرتی است برای همه هنرمندان که از روی احساسات وارد سیاست نشوند تا تبدیل به آلت دست اپوزیسیون نشوند./امیرحسین ثابتی
🌹امام خمینی: سعی کنید گناه نکنید، اول چیزی که قلب انسان را کدر می‌کند گناه است. همین کوچک شمردن گناه، بزرگترین گناه است. این که بگوییم این گناه کوچک چیزی نیست موجب می شود که قدم های بعدی برداشته شود.
﷽ 🍃 رأسُ الإيمانِ ، الإحْسانُ إلى النّاسِ رأس ايمان ، نيكى كردن به مردم است🍃 علیه السلام 📚غررالحکم حدیث5253 ⚜ برای داشتن سرزمین و کشوری آباد کافی است در هر جایی که هستیم قدمی برای خدمت به مردم هم برداریم🌹🌹 ❤️❤️
💫اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطمهَ و اَبیها و بَعلِِها وَ بَنیها وَ السِّرِّ المُستَودَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِهِ عِلمُک. ◾️رسول اکرم (صلوات الله علیه) فرمودند: ⚜️«…إِنَّ اللَّهَ قَدْ وَکَّلَ بِهَا رَعِیلًا مِنَ الْمَلَائِکَهِ یَحْفَظُونَهَا مِنْ بَیْنِ یَدَیْهَا وَ مِنْ خَلْفِهَا وَ عَنْ یَمِینِهَا وَ عَنْ شِمَالِهَا وَ هُمْ مَعَهَا فِی حَیَاتِهَا وَ عِنْدَ قَبْرِهَا بَعْدَ مَوْتِهَا یُکْثِرُونَ الصَّلَاهَ عَلَیْهَا وَ عَلَى أَبِیهَا وَ بَعْلِهَا وَ بَنِیهَا» ⚜️«خداى مهربان گروهى از ملائکه را مأمور نموده که حضرت فاطمه(سلام الله علیها) را از همه طرف محافظت کنند، این ملائکه که در زمان حیات فاطمه (سلام الله علیها) و نزد قبر او و موقع رحلت وى با او هستند، صلوات فراوانى به حضرت فاطمه و پدر و شوهر و فرزندانش می‌فرستند. » 📗بشاره المصطفی ص۱۳۷ بحار الأنوار ج ۴۳ص۵۸
بسم الله الرحمن الرحیم " يَوْمَ الْآزِفَةِ " " روزی که نزدیک می شود" این نامی دیگر از نام های روز قیامت است. " قیامت" روزیکه که خواهد آمد و هیچکس نمی تواند مانع رسیدن آن شود و جان ها به گلوگاه می رسد و پُر از غم و اندوه می گردد. در آن روز سخت و به شدّت ترسناک، برای ستمکاران هیچ خویشاوند یاری دهنده و شفاعت کننده ای نخواهد بود. خدای متعال در بیان" يَوْمَ الْآزِفَةِ " در سوره مبارکه غافر آیه ی ۱۸ می فرمایند: " وَأَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْآزِفَةِ إِذِ الْقُلُوبُ لَدَى الْحَنَاجِرِ كَاظِمِينَ ۚ مَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ حَمِيمٍ وَلَا شَفِيعٍ يُطَاعُ" " و آنها را از آن روز نزدیک بترسان، هنگامی که از شدّت وحشت جان ها به گلوگاه می‌رسد و تمامی وجود آنها مملوّ از اندوه می‌گردد؛ برای ستمکاران خویشاوند یاری دهنده ای و هیچ شفاعت کننده ای وجود ندارد". آیا خود را برای عبور آسان از آن روز سخت نزديك شونده آماده نموده ایم؟ و توشه ای کافی فرستاده ایم؟ ای خدای مهربان به تو پناه می بریم و از تو یاری می جوییم. ای قادر متعال در آن روز بسیار سخت، ما را در زمره ی رستگاران و مقرّبان درگاهت قرار بده، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. با استفاده از پایگاه اطلاع رسانی دانشنامه اسلامی
🤔 ❔استاد عبدالفتاح خدمتی، از چهره‌های مذهبی اهل سنت ایران: در اسلام برای شرب خمر کیفر اعدام نداریم، احکامی که آخوندها مردم را با آن محاکمه می کنند مغایر احکام و قوانین اسلام است ❗️❗️ 💠💠 👌شراب خواری از گناهان بزرگ است که به خاطر مفاسد و ضررهای غیر قابل انکاری ، حرام اعلام شده است و برای شراب خوار ، حد تعیین شده است . ❕علی علیه السلام فرمود ؛ « خداوند براى حفظ عقل، ترك شراب خوارى را واجب گردانيد. » 📚نهج البلاغه حکمت 252 ❕ امام باقر عليه السلام فرمود ؛ « خداوند شراب را به علّت تأثير بد و فساد انگيز بودن آن حرام فرمود » 📚بحار الانوار ج 79 ص 136 ❕ امام باقر عليه السلام فرمود ؛ « تأثيرات بد شراب از هر گناهى بيشتر است » 📚همان ص 141 ❕ امام صادق عليه السلام در پاسخ به سؤال مفضّل از علّت تحريم شراب فرمود ؛ « خداوند شراب را به علّت تأثير بد و فسادى كه به وجود مى‏ آورد حرام كرد؛ زيرا ميگسار دچار رعشه [در اندام‏] مى ‏شود، و شراب نورانيت و جوانمردى و مروتش را از بين مى‏ برد و او را در ارتكاب كارهاى حرام و خونريزى و زنا، گستاخ مى‏ کند و اين خطر برايش وجود دارد كه چون مست و لا يعقل شود به محارم خود تجاوز كند. شراب برشراب خوار جز شر و بدى نمى‏ افزايد. » 📚علل الشرایع ج 2 ص 476 ❕ امام رضا عليه السلام فرمود ؛ « خداوند شراب را حرام فرمود؛ زيرا شراب تباهى مى‏ آورد، عقل شراب خواران را دگرگون مى ‏كند و آنان را به انكار خداى عزّوجلّ و دروغ و تهمت بستن به او و پيامبرش وا مى‏ دارد و ديگر اعمالى چون تبهكارى و قتل كه از شراب خواران سر مى ‏زند. » 📚عیون الاخبار ج 2 ص 98 ❕در گذشته در رابطه با مفاسد شرابخواری ، بیشتر توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2918 👌در روایات ما بیان شده است که اگر فردی گناه کبیره ای انجام دهد و به خاطر آن حد بخورد ، و برای بار دوم انجام دهد و باز حد بخورد ، در مرحله سوم کشته می شود مگر زانی که در مرحله چهارم کشته می شود ؛ 📚وسائل الشیعه ج 28 ص 19 باب 5 👌شرابخوار نیز ، اگر دو مرتبه حد بر او جاری شود ، در مرتبه سوم کشته می شود ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ « کسی که شراب بنوشد ، حد بر او جاری کنید ، اگر دو مرتبه نوشید ، حد بر او جاری کنید ، و اگر برای مرحله سوم چنین کرد ، او را بکشید » 📚الکافی ج 7 ص 218 ❕شیخ حر عاملی در این رابطه پانزده روایت نقل می کند و مرحوم میرزای نوری نیز پنج روایت نقل می کند ، که این مقدار نقل ، فوق حد تواتر است در صحت حکم مذکور در مورد شرابخوار ؛ 📚وسائل الشیعه ، ج 28 ص 233 باب 11 _ مستدرک الوسائل ، ج 18 ص 115 ، باب 9 ❕فلسفه این شدت عمل هم برخورد با رواج شراب خواری در جامعه است ، چرا که شراب خواری که مطابق نقلهای فوق ، ریشه سایر گناهان بوده و هیچ گناهی به اندازه آن دارای مفسده نمی باشد . 👌 امام رضا عليه السلام در مورد افرادی که پس از چند مرتبه حد خوردن ، اعدام می گردند و فلسفه آن ، فرمود ؛ «آنان ، تازيانه خوردن را به چيزى نمى‏ گيرند و به آن اهميتى نمى‏ دهند چندان كه گويى آزادند و سرخود. علت ديگرش اين است كه كسى كه خدا و حدّ را سبك بشمارد كافر است و به سبب كافر شدن مستوجب قتل مى‏ باشد. » 📚عیون الاخبار ج 2 ص 97 ❕حال تعجب اینجاست که وهابیون مفت خوری چون خدمتی ، کارشناس شبکه کلمه ، حکم مذکور را ساخته دست آخوندها می داند و می گوید چنین حکمی در اسلام نیست و ما برای شرب خمر در اسلام ، کیفر اعدام نداریم ، در حالی که خودشان از پیامبر گرامی روایت می کنند که فرمود ؛ « اگر شراب خوار ، شراب خورد ، او را تازیانه بزنید ، اگر تا چهار مرتبه چنین کرد ، در مرتبه چهارم او را بکشید » 📚سنن ابی داود ، ج 4 ص 1919 _ مسند احمد ج 38 ص 210 _ سنن دارمی ج 3 ص 1489 _ سنن نسائی ج 3 ص 256 _ مستدرک علی الصحیحین ، ج 4 ص 373 _ نیل الاوطار ج 7 ص 325 _ سنن الکبری ج 8 ص 313 _ مجمع الزوائد ج 6 ص 278 _ فتح الباری ج 12 ص 69 _ مسند طیالسی ص 307 _ معجم الکبیر ج 2 ص 335 _ الاستیعاب ج 2 ص 698 _ کنزالعمال ج 5 ص 355 ❕یا نقل می کنند که فرمود ؛ « گردن شرابخوار را در مرتبه چهارم بزنید » 📚مسند احمد ج 11 ص 557 _ سنن ابن ماجه ج 4 ص 181 _ سنن نسائی ج 3 ص 228 _ نیل الاوطار ج 7 ص 325 و ... 👌ابن حزم مطابق همین نقل ها ، هم خود معتقد به اعدام شارب خمر در صورت تکرار شرب خمر است هم این قول را از علمای اهل سنت نقل می کند ؛ 📚المحلی ، ابن حزم ج 11 ص 368
❓مایی که خودمون رو عاشق اهل بیت میدونیم آیا در دوستی خود ثابت قدم هستیم ؟ 🚩بالاخره اربعین شد و برخلاف هر سال که همراه با میلیونها نفر از سراسر دنیا زائر امام حسین(ع) میشدیم امسال نتونستیم خودمون رو به کربلا برسونیم😔 ⁉️چه چیز باعث میشد که سال به سال بر تعداد زائرای اربعین اضافه بشه و هرکس که یک بار می رفت با خودش عهد میکرد تحت هر شرایطی هر سال اربعین خودش رو به کربلا برسونه؟ ✅فقط و فقط یک وجه مشترک بین زوار امام حسین (ع) هست که اون عشق به امام حسین(ع) و اهل بیت هست که این همه آدم از ملیت های مختلف رو باهم یکدل و یک صدا میکنه 💫آثار محبت اهل بیت 🌺پیامبر(ص):محبت من و خاندانم در هفت جا، که هول و هراس آنها عظیم است سود می‌بخشد هنگام مرگ، در قبر، هنگام رستاخیز، هنگام گرفتن نامه اعمال، وقت حساب، کنار میزان و سنجش اعمال و هنگام عبور از صراط(۱) ⚠️حواسمون باشه خدای نکرده از کسانی نباشیم که ادعای محبت اهل بیت دارند ولی با دشمنان اهل بیت دوستی می کنند 💠امام رضا(ع) در یک روایت قابل توجه به معرفی تبعات دوستی با دشمنان پرداختند و فرمودند: «فتنه بعضی از کسانی که ادعای محبت ما را دارند بر شیعیان ما از فتنه دجال سخت‌تر است. راوی پرسید چرا؟ فرمود: چون با دشمنان ما دوستی و با دوستان ما دشمنی می‌کنند. این کار باعث خلط حق و باطل شده و امر را بر ما مشتبه می‌کند تا جایی که مؤمن از منافق تشخیص داده نمی‌شود.»(۲) 📚(۱)میزان الحکمه ج۲ ص۲۳۷ (۲)وسایل‌الشیعه،‌ج۱۶، ص۱۷۹ دانشگاه حجاب 🎓
⚫️⚪️⚫️⚪️⚫️ ☑️پرسش: ماجرای حره چه بود؟ ◾️ پاسخ: ماجرای حره یا قیام حره واقعه ای بود که یکسال پس شهادت امام حسین (علیه السلام) توسط یزید رقم خورد. ▪️پس از شهادت امام حسین(علیه السلام) مردم مدینه به رهبری عبدالله بن حنظله غسیل الملائکه قیام کرده و عمال یزید را از مدینه بیرون کردند 🔻یزید سپاهی به سرکردگی مسلم بن عقبه به مدینه گسیل داشت که آنان پس در هم شکستن قیام مردم مدینه و کشتار وحشیانه عوامل قیام، شهر را تصرف کرده و مردم عادی را نیز به خاک وخون کشیدند و به عنوان بردگان یزید از مردم مدینه بیعت گرفتند. ▪️عبدالله پس از شهادت امام حسین (علیه السلام) سفری به شام داشت و از نزدیک با یزید ملاقات کرد. او یزید را شخصی پلید یافت که به هیچ وجه نباید بر مسند خلافت مسلمانان باشد لذا به مراجعت از شام مقدمات قیام را برنامه ریزی کرد و پس از قیام اختیار شهر مدینه را به دست گرفت و عمال حکومتی را از آنجا بیرون راند. همین امر باعث لشکر کشی یزید به مدینه شد. مسلم جنایاتی در شهر پیامبر (صلی الله علیه وآله) انجام داد که به مسرف بن عقبه مشهور شد.(1) این واقعه از آنجا که در سنگستانی در نزدیکی مدینه اتفاق افتاد به واقعه حره معروف شد(2) چون سنگستان در لغت عرب به معنای حره است.(3) ✍️درباره اسباب و علل واقعه حره، روایت‌های گوناگونی رسیده است. بنابر بسیاری از گزارش‌ها، منشأ اعتراض و قیام مردم مدینه فساد یزید بود. طبق این روایات، والی مدینه، هیئتی از بزرگان شهر از جمله عبدالله بن حنظله را برای ملاقات با یزید به شام فرستاد. هیئت مزبور به محض بازگشت از شام، در برابر مردم به فسق و فجور آشکار خلیفه گواهی دادند و مردم را به اقدام برای خلع یزید از خلافت دعوت کردند.(4) 🔻مردم مدینه بر علیه حکومت یزید شوریدند و آنان را، که حدود هزار نفر بودند و در منزل مروان بن حکم گرد آمده بودند، محاصره کردند.(5) 🔸یزید تصمیم گرفت برای سرکوب مردم مدینه لشکری تجهیز کند. بعد از امتناع عبیدالله بن زیاداز پذیرش فرماندهی لشکر، وی مسلم بن عقبه را مأمور این کار کرد(6)شمار لشکریان او را بین ۵۰۰۰ تا ۲۷۰۰۰ نفر نوشته‌اند.(7) 🔸وقتی خبر حرکت سپاه یزید به مردم مدینه رسید، آنان گرداگرد مدینه خندق کندند و پناه گرفتند. مردم اجازه دادند که وابستگان به حکومت شام، از مدینه خارج شوند به شرط آنکه در مورد مدینه هیچ اطلاعاتی را به سپاه شام ندهند و در جنگ هم شرکت نکنند. اما بنی امیه به عهد خود وفادار نماندند و عبدالملک بن مروان به همکاری با مسلم بن عقبه پرداخت و نقشه حمله جنگ را طراحی کردند. 🔹مسلم با عبور از حرّه، در مشرق مدینه پیاده شد و به مردم مدینه سه روز مهلت داد.(8)آنگاه، پس از دور زدن خندق، از پشت سر و با کمک طایفه بنی حارثه، که با وعده‌های مالی فریفته شدند، وارد شهر شد.(9) 🔸مسلم‌بن عقبه، به دستور یزید، سه روز جان و مال مردم را بر سپاهیانش حلال کرد.برخی غارت و جنایات سپاهیان او را مصیبتی سهمگین و وصف‌‌ناپذیر خوانده‌اند و برخی آن را فجیع‌ترین حادثه، پس از شهادت امام حسین علیه السلام، دانسته است.(10) 🔻سپاهیان مسلم‌بن عقبه در آن سه روز، از ارتکاب هیچ عمل زشتی، همچون تجاوز به نوامیس، بیرون کشیدن جنین از شکم زنان و کشتن نوزادان(11) و توهین به صحابه بزرگ پیامبر(صلی الله علیه وآله) از جمله جابر بن عبدالله انصاری فرو گذار نکردند.(12) منابع: 1. بلاذری، انساب الاشراف، چاپ رکاز، ج5،ص339 2.سهیلی،عبدالرحمان‌بن عبداللّه، الروض الانف فی شرح السیرة النبویة لابن‌هشام، چاپ عبدالرحمان وکیل، قاهره، ج 6، ص255 3.خلیل‌بن احمد؛ کتاب‌العین، چاپ مهدی مخزومی و ابراهیم سامرائی، قم 1405، ذیل «حرّة» 4.طبرى،محمدبن جرير، تاريخ‌الطبرى: تاريخ‌الامم والملوک، چاپ محمد ابوالفضل ابراهيم، بيروت 1382ـ 1387، ج5، ص479-480. 5.طبری، همان،ج 5، ص482؛ 6.ابن‌اثیر، الکامل فی‌التاریخ، بیروت،چاپ افست 1402، ج 4، ص111-112 7. طبری، پیشین، ج 5، ص483؛ 8.طبری، ج 5، ص485-487 . 9.ابن‌قتیبه، الامامة و السیاسة، المعروف بتاریخ‌الخلفاء، چاپ طه محمد زینی، [قاهره 1987]، چاپ افست بیروت،بی‌تا ج 1، ص179-181 10. مسعودى،على‌بن حسين کتاب التنبيه والاشراف، چاپ دخويه، ليدن ۱۸۹۴، چاپ افست ۱۹۶۷، ص۳۰۶ 11.ابن‌قتیبه، پیشین، ج 1، ص184؛ 12.سهیلی، پیشین، ج 6، ص253-254 ⚫️ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
⛔️ متن شبهه: خسته نباشی کربلایی!! امسال هم هرطور شده خودت را به رساندی و چهلمین روز شهادت امام حسین را به سوگ نشستی البته چهلمین روز که غلط است، تا امروز دقیقا پانصدویازده هزارو چهل روز از شهادت امام حسین می گذرد!! ▪️غذایشان بوی خون شهدا را نمی داد؟ ▪️عجب وفادار ماندی به خون شهدای جنگ! گوشه ای از فیلم عملیات کربلای ۴ و کشتار عزیزان مان بدست برادران عراقی را حتمآ دیده ای؟ ﻣﺤﻞ ﺯﻧﺪﻩ ﺑﮕﻮﺭ ﮐﺮﺩﻥ ﻏﻮﺍﺹ ﻫﺎﻣﻮﻥ ..... ﺑﺎ ﺩﺳﺖ ﻫﺎﯼ ﺑﺴﺘﻪ ... 🔸تا به حال از خودت نپرسیدی که چرا آمریکا بدون دلیل دشمن است و عراق با کشتن میلیونها ایرانی برادر است؟ 🔸نپرسیدی چرا رفتن به مزار کوروش جرم و دشوار است و رفتن با پای پیاده به کربلا ساده و سهل؟ 🔸نپرسیدی چرا واژه ی مرگ بر عراق یا مرگ بر عربستان نداریم؟ 🔸نپرسیدی چرا آنها از عراق پیاده به حرم امام رضا نمی آیند اگر انقدر معتقد هستند؟ 🔸و نپرسیدی چرا فقط ۴ سال است این پیاده روی عظیم بر قرار است!!؟ (شبهه خلاصه شده است) 💡هشتگ کلیدی: ❇️ پاسخ شبهه ❇️ 🔷 در ابتدا از کشف مهم نویسنده که اربعین چهلم شهادت امام حسین نیست و پانصدهزارمین روز است تشکر می کنیم. 🔶اما آنچه جفا، مغالطه و بی انصافی است، نسبت دادن جنایات صدام و رژیم بعث عراق به مردم این کشور مخصوصاً شیعیان آن است. 🔹خوب است اگر کسی به موضوعی هم نقد دارد، منصفانه نقد کند، ما با امریکا بدون دلیل دشمنی می کنیم؟ حمایت از کودتاچیان در سرنگونی دولت قانونی و مردمی مصدق، زدن هواپیمای مسافربری ایرباس، حمایت آشکار از صدام، اعتراف به تاسیس داعش، تحریم های متعدد و ظالمانه (و به قول خود اوباما فلج کننده) و... اینها دلیلی برای دشمنی نیست؟ 🔸چه کسی گفته است که رفتن سر مزار کوروش جرم نابخشودنی است؟ افرادی که امسال در هفتم آبان به پاسارگاد رفتند کدام یک دستگیر و محاکمه شده اند؟ اگر مستند این شبهه افکن عزیز، برخی فیلم های تقطیع شده در فضای مجازی است، باید دانست که دخالت محدود نیروی انتظامی برای جلوگیری از نفوذ و سوء استفاده عده ای است که با تحریک و شعارهای ساختارشکن در صدد سوء استفاده از جمعیت حاضر بوده است. 🔺 اما در مورد شعار مرگ بر و مرگ بر عربستان باید دانست که دلیلی برای آن وجود ندارد. بله مرگ بر صدام گفته ایم و خدا را شکر محقق شد. مرگ بر آل سعود هم می گوییم و ان شاء الله محقق خواهد شد. اما با مردم عراق و عربستان و هیچ نقطه ای از عالم مشکلی نداریم. شعار مرگ بر آمریکا و انگلیس هم همه می دانند که منظور نظام استکباری آن است (چون شخص یا گروه خاصی در آمریکا یا انگلیس سردمدار محسوب نمی شود، بخلاف تجاوز عراق که به محوریت صدام بود و جنایات عربستان که به محوریت آل سعود است.) 🔸اگر شبهه افکن محترم به قم یا مشهد مسافرت کند، خیل عظیم زائران و عرب را مشاهده خواهد کرد. البته لطفا ببخشیدشان که پیاده نمی‌آیند و ما به آنها آب و خرما نمی‌دهیم. ♦️اگر چه پیاده روی در این سالها رشد قابل توجهی کرده است، اما به این معنا نیست که قبلا نبوده ما در پستهای قبل نمونه هایی از مستندات پیاده روی در سالهای قبل را ارائه کرده ایم. احیای این مراسم مانند احیای ارزشهای زیادی مانند حفظ قرآن، اعتکاف، نماز جمعه و ... است که به برکت جمهوری اسلامی و رویکرد جوانان این مرز و بوم به ارزشهای الهی و اسلامی است. ♦️یک سوال مهم ✅ به راستی حضور استراتژیک ایران و ایرانی در عراق و نصب عکس رهبران ایران بر فراز کشوری که زمانی با ما در حال جنگ بوده، آیا باید موجب سرافرازی باشد یا ایرادهای بچه گانه؟ چرا عده ای از قشون کشی فرهنگی و نرم ایران در کشورهای دیگر ناراحتند؟ اینها دوست ایرانند یا.... 🌹حق‌جو و حق‌طلب باشیم🌹
💠 امام علی علیه السلام: شنيد مردى در محضرش نكوهش دنيا مى‌كند (در حالى كه از غافلان بود) به او فرمود : اى كسى كه نكوهش دنيا مى‌كنى (و دنيا را به خدعه و نيرنگ و فريبندگى متهم مى‌سازى) تو خودت تن به غرور دنيا داده‌اى و به باطل‌هاى آن فريفته شده‌اى (عيب از توست نه از دنيا) تو خود فريفته دنيا شده‌اى سپس دنيا را مذمت مى‌كنى (و گناه را به گردن آن مى‌افكنى؟) تو ادعا مى‌كنى كه دنيا بر تو جرمى روا داشته يا دنيا چنين ادعايى بر تو دارد؟ چه زمانى دنيا تو را به خود مشغول ساخت، يا كى تو را فريب داد؟ آيا به محلى كه پدرانت به خاك افتادند و پوسيدند تو را فريب داده؟ يا به خوابگاه مادرانت در زير خاك؟ چه‌قدر با دست خود به بيماران پرداختى و چه‌قدر آنها را پرستارى كردى؟ درخواست شفا براى آنها مى‌كردى و از طبيبان، راه درمان آنها را مى‌خواستى، در آن روزهايى كه داروىِ تو به حال آنها سودى نداشت و گريه تو فايده‌اى نمى‌بخشيد، و دلسوزى آميخته با ترس تو براى هيچ يك از آنها سودى نداشت و كوشش‌ها و كمك‌هايت براى آنها نتيجه‌اى نمى‌داد و با نيرويت دفاعى از آنها نكردى (و سرانجام با همه اين تلاش و كوشش‌ها مرگ گريبانشان را گرفت و به همه چيز پايان داد). دنيا با اين نمونه‌ها (كه براى تو گفتم) وضع تو را نيز مجسم ساخته و با قربانگاه‌هاى او (براى ديگران)، قربانگاه تو را! امام علیه السلام فرمود: دنيا سراى صدق و راستى است براى آن كس كه به راستى با آن رفتار كند، و جايگاه عافيت است براى كسى كه از آن چيزى بفهمد، و سراى بى‌نيازى است براى آن كس كه از آن توشه برگيرد، و محلّ موعظه و اندرز است براى كسى كه از آن اندرز گيرد. دنيا مسجد دوستان خدا و نمازگاه فرشتگان پروردگار، و محل نزول وحى الهى، و تجارت خانه اولياى الهى است. آنها در دنيا رحمت خدا را به دست آورده و بهشت را از آن بهره گرفتند. با اين حال (كه براى تو شرح دادم) چه كسى دنيا را نكوهش مى‌كند؟ دنيا جدايى خود را اعلام داشته و فراق خويش را با صداى بلند خبر داده و از مرگ خود و اهلش همه را با خبر ساخته است. دنيا بانمونه‌اى از بلاهايش بلاهاى آخرت را به آنها نشان داده و با صحنه‌هايى از سرور و خوشحالى‌اش به سرور آخرت متوجه ساخته است (در حالى كه همه مى‌دانند نه بلاى آخرت قابل مقايسه با بلاى دنيا و نه سرور آخرت شايسته مقايسه با سرور دنياست). گاه مى‌بينند هنگام عصر در عافيت‌اند و صبح‌گاهان در مصيبت (و به اين ترتيب) گاه تشويق مى‌كند و گاه مى‌ترساند و گاه انسان را به خوف مى‌افكند وبرحذر مى‌دارد با اين اوصاف، گروهى آن را در «روز پشيمانى» (روز قيامت) نكوهش مى‌كنند و گروه ديگرى در آن روز آن را مدح و ستايش مى‌نمايند؛ همان گروهى كه دنيا به آنها تذكر داد و متذكر شدند و براى آنها (با زبان حال) سخن گفت و تصديقش كردند و به آنان اندرز داد و اندرزش را پذيرا شدند. 📚 نهج البلاغه حکمت ۱۳۱
:❓ سلام خدا قوت درباره اميرالمومنين که مي فرمايد، اگر بيرون مي ره ميشه توضيح بفرمايد؟ممنونم جواب بدين پاسخ: باسلام ✍این چنین حدیثی در منابع وجود ندارد و اینگونه نیست که اگر فقر بر کسی وارد شود دینش خواهد رفت 💠بسیاری از مومنین بودند و هستند که تمام عمر یا بخشی از عمر در فقر بودند ولی مانند کوه نسبت بهدین خود محکم بودند 📌البته در حدیثی وارد شده که می فرماید قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص كَادَ الْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْراً 1 پیامبر صلی الله علیه و آله می فرمایند: نزدیک است که فقر به کفر بیانجامد 💠یعنی کسی که فقیر است اگر ایمان قوی نداشته باشد امکان دارد که به قضا و قدر الهی و تقسیم رزق توسط خدا اعتراض کند و به این وضعیت راضی نباشد که مساوی با کفر است علاوه بر این امکان دارد مراد از كفر، كفر عملى باشد كه همان آلوده شدن به انواع معصيت هاست( مانند دزدی ، رشوه ، دروغ و ....) خلاصه : مطلبی که شما ارسال کردید حدیث نیست و بین فقر و کفر نسبت قطعی وجود ندارد حدیثی هم که بیان شده ، فقط به صورت احتمال است یعنی احتمال دارد فقر به کفر منجر شود( در برخی که ضعیف الایمان هستند نه همه مومنین ) 📚1. كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - الإسلامية) ج‏2، ص: 307- تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق. ⠀
✅پرسش: چرا حضرت علي به خلفا بعداز پيامبر مشاوره نظامي ميداد در برابر جنگ با ايرانيان (خلفايي که بر حق نبودند) 🌺پاسخ: در بين وظائف و شؤونات امام و پيشواي منصوب و برگزيده از جانب خداوند، حفظ دين از مهمترين وظايف او است كه اگر احساس كند، اصل و اساس دين در خطر است ،به هر صورت ممكن بايد از آن محافظت كند. 👈لذا همکاری های مورد امام علی(علیه السلام) با خلفایی که غاصبانه بر کرسی خلافت نشسته بودند،فقط از باب دفاع و محافظت از اصل و اساس دین اسلام بوده نه موافقت با خلفا. ☘️موضوع مشاوره آن حضرت به عمر بن خطاب اين است که: وقتي عمر بن خطاب فهميد که نيروهاي ايراني آماده حمله بزرگي مي شوند به مسجد آمد و همه را دعوت کرد و از آنان نظر خواست. طلحه گفت: تو خودت به جبهه جنگ برو تا مسلمانان با ديدن تو قوي تر شوند. عثمان گفت: همراه مردم شام، يمن، مدينه و مکه را به جبهه جنگ برو تا مسلمانان با ديدن تو و اينهمه نيرو خوب بجنگند. 🍃عمر بن خطاب دوباره گفت: اي مسلمانان نظر بدهيد. حضرت علي (علیه السلام) فرمود: اين درست نيست که مردم شام را روانه جبهه جنگ بکني چون در اين صورت روميان حمله مي کنند و زن و بچه آنان را مي کشند. مردم يمن را هم حرکت نده چون حبشه حمله مي کند و يمن را قتل و غارت مي کند. اگر مردم مدينه و مکه را بيرون ببري اعراب اطراف حمله مي کنند و اين دو شهر را غارت مي کنند. تو خودت هم نرو بلکه به بصره نامه بنويس و تعدادي از آنان را به کمک مسلمانان بفرست. اين نظر را عمر بن خطاب پسنديد و گفت: نظر درست همين است و بايد مطابق آن عمل کنم(1) 🌸آن حضرت با اين تدبير، هم مسلمانان شام، يمن، مکه و مدينه را از خطر، و هم مردم ايران را از کشته شدن نجات دادند. زيرا اگر روم حمله مي کرد، زن و بچه مسلمانان کشته مي شدند. اگر حبشه حمله مي کرد زن و بچه يمني ها کشته مي شدند و اگر اعراب اطراف مدينه و مکه به اين دو شهر حمله مي کردند باقيمانده مردم آنجا هم کشته مي شدند. از سوي ديگر اگر اين همه نيروي جنگي به طرف ايران حمله ور مي شدند خدا مي داند چه بلايي بر سر مردم ايران مي آمد. پی نوشت: 1. ابن اثیر، الکامل فى التاریخ، بیروت (بى تا) دارصادر، ج 3 ص 8. طبرى، تاریخ الامم والملوک، بیروت، دارالقاموس الحدیث، (بى تا) ج 4 ص 237.