eitaa logo
روشنگران‌شهیدحمیدیا
98 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠امام كاظم عليه السلام 🔺لقمان به فرزندش فرمود: «فرزندم! دنيا دريايى عميق است كه بسيارى در آن غرق شدند. پس بايد در اين دريا، كشتى ات تقواى الهى، بار آن ايمان، بادبانش توكل بر خدا،ناخدايش عقل، راهنمايش علم و سكانش (فرمانش) صبر باشد». 📙كافى، ج 1، ص 16
☀️علی‌ بن موسی‌الرضا (ع): اذا زالَ الشَّهیدُ مِن فَرَسِه بِطعنَةٍ اَو بِضَرَبةٍ، لَم یَصِلْ الَی الأرضِ حتّی یَبعثَ اللهُ عزَّوجلَّ زَوجَتَهُ مِن الحُور العِینِ فَتُبَشِّرهُ بِما أَعدَّ الله عَزَّوَجلّ لَهُ منَ الكرامَةِ. وقتی شهید در اثر تیر یا ضربت از مَرکبش می‌افتد هنوز به زمین نرسیده خداوند متعال زوجة حورالعین او را به نزدش حاضر می‌کند تا مقامات و کراماتی که خدای متعال برایش آماده کرده به وی مژدگانی بدهد.🌿❤️ 📚(مستدرک، ج ١١، ص ١١)
امام جواد عليه السلام می فرمایند  إنَّ بَيْنَ جَبَلَي طُوس قَبْضَةٌ قُبِضَتْ مِنَ الْجَنَّةِ، مَنْ دَخَلَها كانَ آمِناً يَوْمَ الْقِيامَةِ مِنَ النّار. همانا بين دو سمت شهر طوس قطعه اي مي باشد كه از بهشت گرفته شده است، هر كه داخل آن شود ـ و با معرفت زيارت كند ـ، روز قيامت از آتش در أمان خواهد بود. عيون اخبارالرّضا - عليه السلام -، ج 2، ص 256، ح 6 یا علی. التماس دعای مخصوص
🔸تناسب‌بین‌جریمه‌وجرم‌درقرآن: 👌مثلًا اگر گفته شود كسى كه از مقررات رانندگى تخلف كند و با سرعت غير مجاز و سبقت بى‏ دليل و عبور از مناطق ممنوع كند ممكن است به خاطر همين چند لحظه تخلف چنان تصادفى كند كه دست و پاى او بشكند و يك عمر زمين گير شود، در اينجا كسى نمى‏ گويد، اين نتيجه تلخ براى آن تخلف كوچك عادلانه نيست، زيرا مسلم است كه اين از قبيل جريمه‏ هاى قراردادى اداره راهنمايى نيست كه در آن مسأله تناسب و هماهنگى جرم و جريمه در نظر گرفته شود، اين اثر طبيعى عمل است كه انسان به سراغ آن رفته، و خود را گرفتار آن كرده است. 🔸همچنين اگر گفته شود سراغ مشروبات الكلى يا مواد مخدر نرويد، چرا كه در مدت كوتاهى قلب و معده و مغز و اعصاب شما را تباه مى ‏كند، حال اگر كسى رفت و گرفتار ضعف شديد اعصاب، و بيمارى قلب و عروق و زخم معده شده، در برابر چند روز هوسبازى تا پايان در عذاب اليم و رنج شديد بود، هيچكس ايراد عدم تناسب جرم و جريمه را در اينجا مطرح نمى‏ كند. ❕حال فرض كنيد چنين انسانى به جاى يكصد سال، هزار سال عمر كند و يا يك ميليون سال در دنيا بماند، مسلماً بايد تحمل آن و عذاب را در اين مدت طولانى به خاطر مثلًا چند روزى هوسبازى بنمايد. 👌در مورد عذاب‏ها و كيفرهاى اخروى مسأله از اين فراتر است، آثار تكوينى اعمال و نتائج مرگبار آن ممكن است براى هميشه دامان انسان را بگيرد، بلكه خود اعمال، در برابر انسان مجسم مى‏ شود، و چون آن جهان جاويدان است اعمال نيك و بد جاودانه با انسان خواهند بود، و او را نوازش يا مى‏ دهد. 🔸مجازات‏ها و كيفرهاى رستاخيز بيشتر جنبه اثر تكوينى و خاصيت عمل دارد، همان‏گونه كه قرآن مجيد مى ‏گويد «اعمال بدشان در برابر آنان آشكار مى ‏شود و آنچه را به باد مسخره مى‏ گرفتند بر آنها وارد مى ‏گردد»! (جاثيه 33). 🔸و در آيه 54 سوره يس مى‏ خوانيم ؛ «جز اعمال خود شما براى شما نيست». ❕با اين حال، جايى براى اين سؤال باقى نمى‏ ماند كه چرا تناسب ميان «جريمه» و «جرم» در نظر گرفته نشده است؟. 👌انسان بايد با دو بال «ايمان» و «عمل صالح»، بر فراز آسمان سعادت پرواز كند و از نعمت‏هاى ابدى بهشت و لذّت قرب خدا بهره ‏مند شود، حال اگر بر اثر هوسبازى در يك لحظه با يك عمر صد ساله دو بال خود را درهم بشكند بايد براى هميشه در ذلّت و بدبختى بماند، اينجا مسأله زمان و مكان و مقدار جرم مطرح نيست، بلكه مسأله علّت و معلول و آثار كوتاه مدت و دراز آن مطرح است، يك كبريت كوچك ممكن است شهرى را به آتش بكشد، و يك گرم بذر خار مغيلان ممكن است بعد از مدّتى يك صحراى وسيع خار به وجود آورد كه دائماً مزاحم انسان باشد، همان‏گونه كه چند گرم بذر گل ممكن است با گذشتن چند سال، صحرايى از زيباترين و معطّرترين گلها به وجود آورد كه عطر آن مشام جان را معطّر و ديده و دل را نوازش دهد. 👌حال اگر كسى بگويد يك كبريت چه با آتش گرفتن يك شهر دارد و چند بذر كوچك چه تناسبى با يك صحراى خار يا گل مى‏تواند داشته باشد؟ آيا اين سؤال منطقى است؟ مسلّماً نه. ❕اعمال نيك و بد ما نيز همين‏گونه هستند و ممكن است آثار جاودانى بسيار گسترده‏ اى از خود به يادگار بگذارند (دقت كنيد). 👌مسأله مهم اينجاست كه رهبران الهى و پيامبران بزرگ و اوصياى آنها اين هشدار را پى در پى به ما دادند كه نتيجه چنان گناهانى، عذاب جاودان است، و نتيجه چنين اعمال صالحى، نعمت مخلّد و ابدى است، درست مثل اينكه باغبان آگاه و بيدارى اثر وسيع آن بذر خار و گل را براى ما قبلًا بيان كرده باشد، و ما آگاهانه راه خودمان را در اين مسير انتخاب كنيم. در اينجا به چه مى ‏توانيم ايراد كنيم، و بر چه چيز خرده بگيريم و به كدام قانون اعتراض نماييم، جز به خودمان . 📚پیام قرآن ج 6 ص 379
بعضی از مردم برای اینکه نمازشون رو اول وقت بخونن، تا اذان صبح رو دادن، شروع به نماز خوندن می‌کنن. 📛 در حالی که... ✍️ مؤسسه موضوع‌شناسی احکام تحقیق کرده و به این نتیجه رسیده که برای خوندن صبح باید هشت دقیقه از اول اذان بگذره و بعد، نماز بخونیم.
✨﷽✨ ✅برکت در اموال ✍امام کاظم (علیه السلام)در مورد برکت در مال حلال فرمود: گوسفند درسال یکبار زایمان می کند وهر بار هم یک بره به دنیا می آورد. سگ در سال دو بار زایمان میکند و هربار هم حداقل ۷-۶ بچه. به طور طبیعی شما باید گله های سگ را ببینید که یک یا دو گوسفند در کنار آن است. ولی در واقع برعکس است. گله های گوسفند را می بینید و یک یا دو سگ درکنار آنها.. چون خداوند برکت را در ذات گوسفند قرار داد و از ذات سگ برکت را گرفت .با اینکه مردم فراوان گوسفند را ذبح می کنند و از گوشت آن استفاده می کنند. ‌علاوه بر اینکه تمام اجزای گوسفند قابل استفاده است بخلاف سگ، مال حرام اینگونه است. فزونی دارد ولی برکت ندارد.» از اینجاست که پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: هولناکترین بلا بعد از من رواج حرام خواری و رباخواری در امتم است! 📚الكافي، كلينى، جلد۵ ،صفحه۱۲۵   الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج
⁉️ این روایت را که میگوید خوشبخت از روزی که در شکم مادرش بوده خوشبخت است و بدبخت از روزی که در شکم مادرش است بدبخت است را توضیح دهید؟؟ 🍃 در توضیح آن چه بیان شده روایتی داریم منسوب به امام کاظم علیه السلام در کتاب معانی الاخبار مرحوم صدوق که بیان می دارد: معنای روایت «السعيد سعيد في بطن امه‏ و الشقي شقي في بطن امّه‏» این است که از زمانی که بچه در رحم مادر قرار دارد خداوند متعال می داند که این بچه سرانجام چه خواهد شد؛ یعنی یا با حسن اختیارش سعید خواهد شد و یا با سوء اختیارش شقیّ خواهد شد. 🔰 این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که از همان زمانی که جنین در رحم مادر هست اسباب و عواملی باعث می شود که این جنین در آینده بدبخت شود یا خوشبخت. اما در این جا دیگر خود آن شخص تصمیم گیر نیست بلکه پدر و مادر و محیط هستند که نقش ایفا می کنند. 🔸 یعنی این مادر است که با غذاهایی که می خورد، افکاری که دارد و کارهایی که انجام می دهد باعث سعادت یا شقاوت این فرزند می شود، همچنین نقش پدر. 🔹 در این گونه موارد پس از این که فرزند به دنیا می آید دو حالت امکان دارد: یا این عوامل آن قدر شدید هستند که اختیار را از این فرزند سلب کرده اند؛ در این جا خود این شخص مسئولیتی ندارد و همه مسئولیت به عهدهی پدر و مادر است. ♻️ به عنوان مثال آمیزش نامناسب باعث ناقص الخلقة شدن این فرزند شده است در این جا خود این بچه در این نقص خلقت هیچ اراده و تقصیری نداشته است پس مؤاخذه ای هم نمی شود بلکه خداوند متعال در قیامت به واسطه ی این نقص خلقت به او عِوض هم می دهد اما پدر و مادر مؤاخذه خواهند شد. ✳️ پس در این جا هم اختیار هست ولی نه برای آن فرزند بلکه برای پدر و مادر. یا این که این عوامل آن قدر شدید نیستند که شخص مسلوب الاختیار شود که در این جا روشن است که عاقبت شخص با حسن اختیار یا سوء اختیارش شکل خواهد گرفت. 📚 بیانات استاد محمدی شاهرودی
🐴🐴🐴خر های اونور پُل🐴🐴🐴 ❇️طرف میره وام بگیره دو تا سوال ازش میکنن: ۱) وقت شام که گرسنه هستی سفره رو تو میندازی یا خانمت؟ میگه: خودم! ۲) تموم که میشه کی جمع میکنه؟ میگه: خودش! وام به شما تعلق نمیگیره چون خرت که از پل بگذره قسطاتو نمیدی!!! 😂😂😂 ✅خیلی نامردیِ که ما ها تا کارمون لنگش میشه دلمون تنگش میشه. 😔خدا رو میگم😔 💠فَإِذا رَكِبُوا فِی‌ الفُلك‌ِ دَعَوُا اللّه‌َ مُخلِصِین‌َ لَه‌ُ الدِّین‌َ فَلَمّا نَجّاهُم‌ إِلَی‌ البَرِّ إِذا هُم‌ یُشرِكُون‌َ عنکبوت ۶۵ هنگامى که سوار بر کشتى شوند، خدا را با اخلاص مى خوانند (و غیر او را فراموش مى کنند); اما هنگامى که خدا آنان را به خشکى رساند و نجات داد، باز مشرک مى شوند!
👤به بهلول گفتند: ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺩﺭﺁﻣﺪﺕ ﺯﻧﺪﮔﯿﺖ ﻣﯿﭽﺮﺧﻪ؟ 🔸ﮔﻔﺖ: ﺧﺪﺍﺭﻭﺷﮑﺮ، ﮐﻢ ﻭ ﺑﯿﺶ ﻣﯿﺴﺎﺯﯾﻢ. ﺧﺪﺍ ﺧﻮﺩﺵ میرﺳﻮﻧﻪ. 🔹گفتند : ﺣﺎﻻ ﻣﺎ ﺩﯾﮕﻪ ﻏﺮﯾﺒﻪ ﺷﺪﯾﻢ ﻟﻮ ﻧﻤﯿﺪﯼ؟ 🔸ﮔﻔﺖ: ﻧﻪ ﯾﻪ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﻗﻨﺎﻋﺖ ﻣﯿﮑﻨﻢ ﮔﺎﻫﯽ ﺍﻭﻗﺎﺕ ﻫﻢ کاﺭ ﺩﯾﮕﻪ ﺍﯼ ﺟﻮﺭ ﺑﺸﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯿﺪﻡ، ﺧﺪﺍ ﺑﺰﺭﮔﻪ ﻧﻤﯿﺬﺍﺭﻩ ﺩﺳﺖ ﺧﺎﻟﯽ ﺑﻤﻮﻧﻢ. 🔹گفتند : ﻧﻪ ﺭﺍﺳﺘﺸﻮ ﺑﮕﻮ. 🔸ﮔﻔﺖ: ﻫﺮ ﻭﻗﺖ ﮐﻢ ﺁﻭﺭﺩﻡ ﯾﻪ ﺟﻮﺭﯼ ﺣﻞ ﺷﺪﻩ، ﺧﺪﺍ ﺭﺯّﺍﻗﻪ، ﻣﯿﺮﺳﻮﻧﻪ. 🔹گفتند : ﻣﺎ ﻧﺎﻣﺤﺮﻡ ﻧﯿﺴﺘﯿﻢ. ﺭﺍﺳﺘﺸﻮ ﺑﮕﻮ دﯾﮕﻪ. 🔸ﮔﻔﺖ: ﺗﻮ ﻓﮑﺮ ﮐﻦ ﯾﻪ ﺗﺎﺟﺮ یهودی ﺗﻮﯼ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻫﺴﺖ ﻫﺮ ﻣﺎﻩ ﯾﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﭘﻮﻝ ﺑﺮﺍﻡ ﻣﯿﺎﺭﻩ ﮐﻤﮏ ﺧﺮﺟﻢ ﺑﺎﺷﻪ. 🔹گفتند : ﺁﻫﺎﻥ، ﺩﯾﺪﯼ ﮔﻔﺘﻢ. ﺣﺎﻻ ﺷﺪ ﯾﻪ ﭼﯿﺰﯼ. ﭼﺮﺍ ﺍﺯ ﺍﻭﻝ ﺭﺍﺳﺘﺸﻮ ﻧﻤﯿﮕﯽ؟ 🔸ﮔﻔﺖ : ﺑﯽ ﺍﻧﺼﺎﻑ ﺳﻪ ﺑﺎﺭ ﮔﻔﺘﻢ ﺧﺪﺍ ﻣﯿﺮﺳﻮنه ﺑﺎﻭﺭﻧﮑﺮﺩﯼ ﯾﮏ ﺑﺎﺭ ﮔﻔﺘﻢ ﯾﻪ تاجر یهودی ﻣﯿﺮﺳﻮﻧﻪ ﺑﺎﻭﺭﮐﺮﺩﯼ. 🔺ﯾﻌﻨﯽ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﯾﻪ تاجریهودی ﭘﯿﺶ ﺗﻮ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﻧﺪﺍﺭﻩ؟ 🔅 ﻫﯽ ﺳﺠﺪﻩ ﻣﯿﮑﻨﯿم ﻭﻟﯽ ﻫﻨﻮﺯ ﺧﻮﺏ ﺑﺎﻭﺭ ﻧﺪﺍﺭﯾﻢ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﻭﻥ ﺑﺎﻻ ﻫﺴﺖ ﮐﻪ ﺣﻮﺍﺳﺶ ﺑﻪ ﻣﺎﺳﺖ. 🔺 تا اﯾﻦ ﺷﮏ ﺑﻪ ﯾﻘﯿﻦ ﻧﺮﺳﻪ ﻫﻤﻪ ﺧﺪﺍﺕ ﻣﯿﺸﻦ، الا خودِ خدا...
🐓مردان کمی غیرت را از خروس یاد بگیرند   یکی از صفات خروس غیرتمند بودن اوست: زمانه عجیب غریبی شده .... پدر – برادر – شوهر می بیند دخترش – خواهرش – زنش را که مویش را بیرون گذاشته – لبش را قرمز کرده – در مانتوی کوتاه و یا تنگ او اندامش بدنش مشخص است اما انگار نه انگار .... غیرت شان را کجا گم کرده اند ؟؟؟ شاید پی خوردن مال حرام .... شاید پی چشم چرانی در ماهواره و کوچه خیابان ............ 👤شخصی تعریف می کرد: روزی مردی را دیدم همراه با زنش – زن مانتوی بدن نما پوشیده – ماتیک زده – مویش هم بیرون ..... برایم سوالی پیش امد : اگر این زن همسر این مرد است – چرا باید زیبایی هایش را همه مردم ببینند ؟؟؟
🤔 ❔آیا در روایات آمده است ، مردی که زنش بی حجاب بیرون می رود و او چیزی به زنش نمی گوید و بلکه او را به بی حجابی می کند دیوث و جهنمی است ❕❕ 💠💠 ❕به این نکته در روایات شده است ‌. 💠پیامبر گرامی فرمود ؛ « هر مردی که راضی باشد همسرش خود را بیاراید و از خانه بیرون رود ، آن مرد و بی غیرت است و هر که او را دیوث بنامد گناه نکرده است ، هر گاه زن آرایش کنان و عطر زنان از خانه اش خارج شود و شوهرش به این کار او باشد ، به ازای هر قدمی که بر می دارد برای شوهر او خانه ای در جهنم بنا می شود » 📚بحار الانوار ج100 ص249 👌در روایت دیگر از علی علیه السلام آمده است که فرمود ؛ « ای مردم خبر دار شده ام که زنان شما در گذرگاه ها با مردان تنه به تنه می خورند آیا شرم نمی کنید » 📚الفقیه ج3 ص444 👌از این رو یکی از صفات پسندیده مومن ، بودن او معرفی شده است . 🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « خداوند غیور است و هر غیوری را نیز دوست دارد » 📚الکافی ج5 ص535 👌و فرمود ؛ « غیرت داشتن نشانه است » 📚الفقیه ج3 ص444 ❕پدران و برادران نیز مخاطب روایات مذکوره هستند و آنان نیز نباید نسبت به بی حجابی دختران و خواهران خود بی تفاوت و احیانا به آن باشند اما نباید افراط در این مساله و اعمال زور و ضرب و زدن و مانند آن صورت گیرد ، همین اندازه که انسان امر و نهی کند کافی است ، و در صورت عدم توجه نوامیس به امر و نهی ، تکلیفی بر عهده مردان نمی باشد .