آیا هدف دولت شهید رئیسی تصویب FATF بود؟
🔸روز گذشته فلاحتپیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم، مدعی شد که دولت سیزدهم موافق تصویب لوایح مرتبط با FATF بود.
🔹این در حالی است که باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز طی گفتگویی تاکید کرده که دولت سیزدهم اصراری برای بررسی FATF نداشته است.
🔹خاندوزی، وزیر سابق اقتصاد هم ۱۸ مهرماه ۱۴۰۲ گفته بود سیاست ایران در زمینۀ FATF تغییری نکرده و در مبارزه با پولشویی در چارچوب قوانین داخلی خود عمل میکند.
@shahidjomhor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اشارۀ صبح امروز رهبر انقلاب به حضور سال گذشتۀ شهید رئیسی در نمایشگاه توانمندیهای تولید داخلی
@shahidjomhor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنگوی قوهقضائیه: پرونده سقوط بالگرد شهید رئیسی در سازمان قضایی نیروهای مسلح تشکیل شده و تحقیقات همچنان ادامه دارد!
@shahidjomhor
فردای ایران را فدای محافظهکاری نکرد
🔹شهید رئیسی الگوی حکمرانی دینی ست چون چاله ها را چاره می کرد و از کنار دردها نمیگذاشت.
🔹شهید رئیسی فردای ایران را فدای محافظهکاری امروز نمی کرد.
🔹مثال روشن این مشی توجه به احکام و فرمایشات ولی امر خطاب به جانشینان ایشان در آستان قدس رضوی، قوه قضائیه و ریاست جمهوری است.
🔹رئیسی پایهگذار اقدامات اساسی بود. او امیر کبیر دوره معاصر ایران بود.
🔹او "پایهگذار اقدامات ماندگار" بود که ترجیعبند توصیفات رهبر انقلاب از خدماتی است که شهید رئیسی در آستان قدس، قوه قضائیه و دولت انجام داد .
@shahidjomhor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥شب زیارتی سیدالشهدا به یاد شهید سید ابراهیم رئیسی
@shahidjomhor
شهید رئیسی نشان داد پس از یک دهه رشد اقتصادی تقریبا صفر و با شرایط وخیمتر اقتصادی هم میتوان بدون امتیاز دادن به دشمن، سه سال رشد اقتصادی بالای ۴ و ۵درصدی را محقق کرد.
با تجارب گذشته، اکنون مسیر اجرای وعده رئيسجمهور برای عملیاتی کردن برنامه هفتم و تحقق رشد ۸درصدی، هموارتر است.
@shahidjomhor
❇️ اقدامات دولت شهید رئیسی برای تسهیل واگذاری میادین نفتی و گازی به بخش خصوصی/ موضوعی که رهبر انقلاب بابت آن ابراز شرمندگی کرد!
✍ بخش اول
پرونده واگذاری میادین نفتی و گازی توسعه نیافته به بخش خصوصی، موضوعی است که باعث ابراز شرمندگی مقام معظم رهبری شد و اگر دولت سیزدهم ادامه داشت احتمالا شاهد این شرمندگی نبودیم.
🔰مسئله رفع انحصار از شرکت ملی نفت و واگذاری میادین از طریقی غیر از شرکت ملی نفت (که تقریبا تمام عده و عُده تولید نفت و گاز کشور را در دست دارد) یک مسئله چندین ساله، مزمن و بنیادین است که از پیش از انقلاب وجود داشته و دولتهای مختلف بعد از انقلاب هم با آن مواجه بوده اند.
در کشور، بسیاری از میادین نفتی و گازی به دلیل فقدان سرمایه گذاری کافی توسعه نیافتهاند و مردم از مواهب آن بی بهره اند. شرکت ملی نفت، پتانسیل سرمایهگذاری بر روی همه میادین را نداشته و ناگزیر از پای کار آوردن بخش خصوصی است.
با این حال، انحصار واگذاری میادین در وزارت نفت که تنها از طریق شرکت ملی نفت انجام میشود و بروکراسی پیچیده غیرضرور موجود، باعث شده است که باوجود درخواست بسیاری از مجموعه های خصوصی برای این واگذاریها، بسیاری از آنها به دلیل مطول شدن مسیر واگذاری، غیراقتصادی شده و عملا سرمایه گذاری مردم در این بخش محقق نشود.
🔰🔰🔰 ادامه دارد ...
@shahidjomhor
🔰🔰بخش دوم
از طرفی هم حل این مسئله مزمن و بنیادین، به دلایل ذیل، زمانبر بوده و عمر کوتاه دولت سیزدهم وافی به سرانجام رساندن آن نبود. از جمله:
۱.تعارض منافع جدی در وزارت نفت و مقاومت شرکت ملی نفت برای رفع این انحصار و نگرانی از رقیب پیدا کردن.
۲.اتکای تولید فعلی نفت و گاز کشور به شرکت ملی نفت و پرهیز از تضعیف این شرکت؛
نگرانیهایی وجود داشت مبنی بر اینکه مبادا در صورت رفع این انحصار و ورود بخش خصوصی به چرخه تولید نفت و گاز کشور، شرکت ملی نفت تضعیف شود و به تبع آن، به میزان تولید نفت و گاز کشور لطمه وارد شود!
۳.ذینفعان متعدد در مسیر صدور مجوزها که حاضر به کوتاه آمدن از مداخله خود در مسیر واگذاری نبودند.
۴.ضعف تقنینی و الزام آور نبودن قوانین موجود کشور برای رفع انحصار واگذاری میادین نفت و گاز از شرکت ملی نفت.
✅ در دولت سیزدهم برای تسهیل این واگذاری ها چه اقداماتی صورت گرفت؟
پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم و به دلیل اعتقاد راسخ رئیس جمهور شهید به مردمی سازی اقتصاد، تسهیل صدور مجوزها و رفع انحصارها یکی از پروندههای ویژه دفتر رئیس جمهور قرار گرفت. مشخصا چندین جلسه در این خصوص با مدیریت معاون اول محترم رییسجمهور نیز برگزار شد.
🔰 دولت سیزدهم در این بازه کمتر از ۳ سال؛
اولا ضمن شناخت مسئله و راهکاریابی دقیق برای حل آن، همه مقدمات لازم برای تسهیل واگذاریها شامل همراهسازی ذینفعان و تدوین مسیر عملیاتی، طی جلسات متعدد تمهید شد.
ثانیا از آنجایی که بعضی از این مراحل واگذاری در اختیار بخش های مختلف دولت بود، با اخذ مصوبه هیئت دولت حذف شد و موجب کاهش زمانبندی فرآیند واگذاری گردید.
ثالثا با شرکت های پتروشیمی که خواستار سرمایه گذاری برای توسعه میادین نفتی و گازی بودند، تفاهم نامه هایی به امضا رسید. میادین آماده واگذاری هم مشخص و وارد مذاکرات عقد قرارداد شد.
رابعا با تلاش همکاران وزارت نفت و همراهی شورای محترم نگهبان، طی جلسات مشترکی، بند قانونی مربوط به «قابلیت واگذاری خارج از سازوکار شرکت ملی نفت میادین مربوطه به بخش خصوصی»، در برنامه هفتم توسعه قرار داده شد(بند ب ماده ۱۵).
تاجایی که ابتدای امسال، ۲۰ میدان نفتی و گازی قابل واگذاری به بخش خصوصی خارج از ساز و کار پر پیچ و خم شرکت ملی نفت، به همراه جدول زمانبندی واگذاری، مشخص شد و در نقطه صفر عملیاتی قرار داشت که عمر دولت برای به سرانجام رساندن این کار کفایت نکرد.
عدم استمرار این اقدامات در دولت فعلی و حتی توقف آنها موجب ابراز شرمندگی مقام معظم رهبری شد.
این در حالی بود که این مسئلهی جدیدی نبود و همه دولتهای قبل هم با این مساله آشنا بودند. اما فقط دولت سیزدهم بود که همانند بسیاری از موضوعات و مسائل بر زمین مانده کشور، شانه زیر بار حل این مسئله داد و مثل دیگران از کنار مسئله رد نشد.
شاید بتوان گفت یکی از مهمترین ویژگیهای شهید رئیسی و دولت سیزدهم که مورد تاکید اکثر دلسوزان و منصفان است، این بود که شهید رئیسی از کنار هیچ مسئلهای که مطمئن بود نفع مردم در آن است رد نمیشد.
شهید رییسی، معتقد بود که «چاله» ها را باید «چاره» کرد نه اینکه از کنار آن عبور کرد.
✍ مهدی مجاهد
@shahidjomhor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تصاویری از شهید رئیسی و شهید آلهاشم سی دقیقه پیش از حادثه سقوط بالگرد
@shahidjomhor