قرآن ترجمه المیزان
سوره 6
سوره مبارکه الانعام
صفحه 139
وَمَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِذْ قَالُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَىٰ بَشَرٍ مِنْ شَيْءٍ ۗ قُلْ مَنْ أَنْزَلَ الْكِتَابَ الَّذِي جَاءَ بِهِ مُوسَىٰ نُورًا وَهُدًى لِلنَّاسِ ۖ تَجْعَلُونَهُ قَرَاطِيسَ تُبْدُونَهَا وَتُخْفُونَ كَثِيرًا ۖ وَعُلِّمْتُمْ مَا لَمْ تَعْلَمُوا أَنْتُمْ وَلَا آبَاؤُكُمْ ۖ قُلِ اللَّهُ ۖ ثُمَّ ذَرْهُمْ فِي خَوْضِهِمْ يَلْعَبُونَ (91)
و خدا را چنانکه شايسته شناختن است نشناختند چون گفتند: خدا بر هيچ بشرى چيزى نازل نکرده است. بگو: چه کسى آن کتابى را که موسى آورد نازل کرده است [همان کتابى] که براى مردم نور و هدايت بود ـ و شما [بخشى از ]آن را در کاغذهايى ثبت مى کنيد و آن را آشکار مى سازيد و بسيارى [آن ]را پنهان مى داريد ـ و [به وسيله آن ]چيزهايى به شما تعليم داده شد که نه شما و نه پدرانتان آن را نمى دانستند. بگو: خدا [آن را نازل کرده است ]سپس آنان را در حالى که در ياوه گويى خويش به بازى مشغولند به حال خود واگذار. (91)
وَهَٰذَا كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ مُبَارَكٌ مُصَدِّقُ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَلِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرَىٰ وَمَنْ حَوْلَهَا ۚ وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ يُؤْمِنُونَ بِهِ ۖ وَهُمْ عَلَىٰ صَلَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ (92)
و اين (قرآن) کتابى است مبارک و تصديق کننده کتاب هايى که پيش از آن بود; آن را نازل کرديم تا [مردم را هدايت کنى و ]به اهل مکّه و مردم اطراف آن اخطار دهى. و کسانى که به آخرت ايمان دارند به آن ايمان مى آورند در حالى که بر نمازشان مراقبت مى کنند. (92)
وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ قَالَ أُوحِيَ إِلَيَّ وَلَمْ يُوحَ إِلَيْهِ شَيْءٌ وَمَنْ قَالَ سَأُنْزِلُ مِثْلَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ ۗ وَلَوْ تَرَىٰ إِذِ الظَّالِمُونَ فِي غَمَرَاتِ الْمَوْتِ وَالْمَلَائِكَةُ بَاسِطُو أَيْدِيهِمْ أَخْرِجُوا أَنْفُسَكُمُ ۖ الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ الْهُونِ بِمَا كُنْتُمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ غَيْرَ الْحَقِّ وَكُنْتُمْ عَنْ آيَاتِهِ تَسْتَكْبِرُونَ (93)
و کيست ستمکارتر از کسى که بر خدا دروغ بندد يا بگويد: به من وحى شده است با اينکه به او وحى نشده است و کسى که بگويد: به زودى مانند آنچه را خدا نازل کرده است نازل خواهم کرد؟ و اگر بنگرى وقتى را که اين ستمکاران در گردابهاى مرگ واقع شده اند و فرشتگان (مأموران قبض روح) دست هايشان را گشوده اند [و مى گويند: ]جان هايتان را خارج کنيد، امروز به سزاى اينکه به ناحق بر خدا دروغ مى بستيد و نسبت به آيات او تکبّر مى کرديد به عذاب خوار کننده اى مجازات خواهيد شد. (93)
وَلَقَدْ جِئْتُمُونَا فُرَادَىٰ كَمَا خَلَقْنَاكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَتَرَكْتُمْ مَا خَوَّلْنَاكُمْ وَرَاءَ ظُهُورِكُمْ ۖ وَمَا نَرَىٰ مَعَكُمْ شُفَعَاءَكُمُ الَّذِينَ زَعَمْتُمْ أَنَّهُمْ فِيكُمْ شُرَكَاءُ ۚ لَقَدْ تَقَطَّعَ بَيْنَكُمْ وَضَلَّ عَنْكُمْ مَا كُنْتُمْ تَزْعُمُونَ (94)
و همانا شما تنها سوى ما آمده ايد همانگونه که اوّل بار شما را [تنها ]آفريديم، و آنچه را به شما داده بوديم پشت سرتان واگذاشته ايد در حاليکه شفيعانتان را که مى پنداشتيد در [عبادت ]شما شريک [خدا ]هستند با شما نمى بينيم. بى شک رابطه ميان شما گسسته است، و آنچه را که مى پنداشتيد [شفيع شمايند ]از شما گم شده اند. (94)
❤️یاعلی مددی کن مارا
╭━═🌼━⊰🍃💔🍃⊱━🌼═━╮
🦋 @tartilvathdir96 🦋
╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
🌷نکته تفسیری صفحه ۱۳۹🌷
🌷 مراقبت از نماز:
پیامبر خدا در مسجد نشسته بود. جماعتی از مسلمانان نیز در محضر ایشان بودند و از وجود نورانی اش بهره می بردند. مردی وارد مسجد شد و در کناری به نماز ایستاد؛ ولی نمازش عجیب و غریب به نظر می رسید. هنوز به رکوع نرفته، بلند می شد. همین که پیشانی اش را به زمین گذاشت، می نشست! پیامبر با تأسّف به آن مرد نگاه کرد و با ناراحتی فرمود:
«مانند کلاغ که به زمین نوک می زند، سر به زمین می کوبد! اگر این مرد بمیرد و نمازش به همین صورت باشد، بر دین و آیینی غیر از دین من مرده است.»
یکی از مهم ترین دستورهای دین اسلام، نماز است؛ تا آن حد که این عبادت به ستون دین تشبیه شده، و ترک آن، مساوی با از بین رفتن ساختمان دین در وجود انسان شمرده شده است.
بر اساس این آیه، کسانی که به آخرت ایمان دارند، دارای دو ویژگی مهم هستند:
1ـ به قرآن و احکام و دستورهای آن ایمان دارند؛
2ـ از نمازهایشان مراقبت می کنند.
در حقیقت، انسانِ مسلمان، علاوه بر اعتقاد به خدا، معاد، نبوّت، امامت و ... ، در عمل نیز به دستورهای خدا پایبند است؛ به خصوص برای مهم ترین عمل دینی یعنی نماز اهمیت ویژه ای قائل است و مانند گوهر گرانبهایی از آن مراقبت می کند. در میان کارهایی که برای مراقبت از نماز لازم است، دو کـار مهم تر به نـظر می رسد:
1ـ خواندن آن در وقت مشخّص شده اش، به ویژه در اول وقت. در روایتی از امام باقر می خوانیم: «نخستین کار از کارهای انسان که [در قیامت] محاسبه می شود، نماز است؛ که اگر پذیرفته شود، اعمال دیگرش نیز پذیرفته خواهد شد. هنگامی که نماز در اول وقت خوانده شود و به آسمان رود، در حالی که سفیدرو و درخشان است، نزد نمازگزار بازمی گردد و می گوید: از من مراقبت کردی؛ خدا نیز از تو مراقبت کند. ولی هنگامی که در غیر وقتش و بدون رعایت آداب و دستورهایش خوانده شود و به آسمان رود، در حالی که سیاه رو و تاریک است، نزد نمازگزار بازمی گردد و می گوید: مرا تباه کردی؛ خدا نیز تو را تباه کند!»
2ـ دومین کار برای مراقبت از نماز، انجام آداب و دستورهای آن، و توجّه به معانی اش است. امام صادق در این باره فرموده است: «تو تنها از آن سهمی از نمازت بهره میبری که باتوجّه خوانده ای.»
❤️یاعلی مددی کن مارا
╭━═🌼━⊰🍃💔🍃⊱━🌼═━╮
🦋 @tartilvathdir96 🦋
╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
4_5773810177660683727.mp3
زمان:
حجم:
1.05M
🔸ترتیل صفحه ۱۳۹ قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده
🔸مقام : نهاوند
❤️یاعلی مددی کن مارا
╭━═🌼━⊰🍃💔🍃⊱━🌼═━╮
🦋 @tartilvathdir96 🦋
╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
4_5773810177660683728.mp3
زمان:
حجم:
2.04M
🔸ترتیل صفحه 139 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام نهاوند
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
❤️یاعلی مددی کن مارا
╭━═🌼━⊰🍃💔🍃⊱━🌼═━╮
🦋 @tartilvathdir96 🦋
╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
حجت السلام قرائتی02.Baqara.052-53.mp3
زمان:
حجم:
1.32M
📚تفسیر سوره بقره آیه 52_53
✅کانال استاد قرائتی
⇨ @Gharaati_ir
🔴 با هرگونه توهین ضد سید حسن نصرالله و حزبالله مخالفیم
🔺سر اسقف کلیسای ارتودکس رم در سبسطیه:
🔹 سید حسن نصرالله و حزبالله نقش زیادی در دفاع از حضور مسیحیان در سوریه داشته و هرگونه توهین به سرورمان سید حسن نصرالله و حزبالله را رد می کنیم.
🔹استفاده از بستر کلیسا برای توهین ضد حزبالله و دبیر کل آن که دارای جایگاه و احترام ویژهای است را رد میکنیم.
💢کانال خبری #شهدای_ایران
✅ @shohadayeiran57
5.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دفاع ظریف از شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل»
🔹من به اراجیف شما گوش دادم [حالا نوبت من است حرف بزنم] اگر کسی مردم کشور شما را نابود کند شما مرگ بر او نمیگویید؟
🔹جرم ما این است که میخواهیم آقای خودمان باشیم پس به این جرم ادامه میدهیم
💢کانال خبری #شهدای_ایران
✅ @shohadayeiran57
🔴 درک وضعیت تاریخی ملت های ایران و فرانسه نسبت به انقلاب اسلامی و انقلاب فرانسه
✍🏻دکتر #موسی_نجفی
🔰از نکات مهم در مورد انقلاب فرانسه در اواخر قرن ۱۸ و سپس قرن ۱۹ این مسئله است که انقلاب فرانسه شعارهایی جهانی داشت، ولی کانون آن کشور فرانسه بود ؛ حال این انقلاب در سطح ملی می بایست منافع ملت فرانسه را تامین کند و یا به اصول فراملی خودش بیندیشد ؟ و اصولا فرانسویها با چنین پرسشی چگونه مواجه شدند؟
اینکه کدامیک از این دو دیدگاه اولویت داشته است موضوع مهمی است که میتواند به نحوی صورت مسئله امروز ما هم باشد ۰ فرانسه با انقلاب فراملی خود توانست از افق جغرافیایی یک کشور و حتی یک قاره فراتر برود و برای شعارهای انقلاب خودش رسالتی جهانی قائل گردد۰ و البته کشور فرانسه نیز در اثر پیوند با این انقلاب در شمار قدرتهای درجه اول اروپایی قرار گرفت۰
🔺این صورت مسئله میتواند در مورد ماهیت انقلاب اسلامی و ایران به عنوان یک کشور، دوباره محل تامل و تفکر قرار گیرد ؛ نام ایران بدون انقلاب اسلامی در چارچوب یک ملت مثل سایر ملل آسیایی و با انقلاب اسلامی به صورت فراملی و فراقاره ای، مطرح میگردد۰ به راستی یک ایران دوست واقعی عظمت نام ایران را در کدام یک از این دو سطح و نگرش بهتر میتواند جستجو نماید ؟
تاریخ انقلاب های بزرگ متضمن این نکته است که اگر مردم کشور میزبان و یا کانون یک انقلاب بزرگ پایداری نموده و این طفل تازه متولد شده را به درستی در دامان خود رشد دهند ، هم کشورشان رشد نموده و هم آن انقلاب بزرگ در همه جهان با نام آن ملت گره می خورد و این مطلب خودش بزرگترین اعتبار بین المللی است ۰
🔹این راه پر افتخار و این موقعیت تاریخی که همیشه در دسترس یک ملت نیست ، چند آسیب و دشمن بزرگ دارد که به سه مورد آن اشاره می کنیم:
1⃣گرگهایی که در خارج از کشور منتظر طعمه هستند و از اینکه انقلاب اسلامی از زیاده خواهی های آنان جلوگیری کرده ، عصبانی و ناراحتند ۰
2⃣ مردم ساده دلی که عینک نزدیک بینی به چشم زده و از تشخیص گوهری که خداوند در دامانشان گذارده ، عاجزند و صد البته افق های متعالی دورتر را هم نمی توانند ببینند۰
3⃣ برخی مدیرانی که از موج انقلاب بالا آمده اند اما بی تدبیری و بی کفایتی خود را از کیسه انقلاب و ارزشهای آن هزینه کرده و می کنند و یا اینکه همیشه عقب تر از انقلابی هستند که مدعی مدیریت و اجرای ارزشهای آن هستند۰
💢در خاتمه بایستی گفت همانطور که اسلام متعلق به اعراب نبوده و نیست ، انقلاب اسلامی هم در انحصار ایرانیان نمی باشد ؛ اما از آنجایی که این امر فراملی یعنی انقلاب اسلامی در عصر جدید ، به نوعی با فطرت بشر گره خورده ، لذا مرزهای جغرافیایی و ملی گرایی را پشت،سر گذاشته و به امری بین المللی و جهانی مبدل گردیده است؛ اما در این فرایند الیته اولین برکات و اعتبار و نعمت و دستآورد نثار کشور میزبان می شود و بدین وسیله به طور مرموزی از این میهمان نوازی اولیه تشکر می نماید ۰
➖➖➖➖➖➖
📡 رصد بهترین تحلیلهای روز در خیابان انقلاب 👇
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
⭕️#رضا_پهلوی با خانواده یکی از کشته شدگان اخیر تماس گرفته و همدردی کرده، کاش سال ۵۷ هم یه تماسی با خانواده شهید دانش آموز سیدمهدی سیدفاطمی میگرفت.
این شهید ۱۷ سال سن داشت که در روز ۱۳ آبان۵۷ مقابل دانشگاه تهران به ضرب گلوله نیروهای شاه در یک راهپیمایی مسالمتآمیز به شهادت رسید./فارسپلاس
#پهلوی_علیه_دانشجو
🇮🇷 گلچین مطالب انقلابی با ذکر منبع🇮🇷
@Radar_enghelab
⭕️بادبان ها را بکشید که طوفان در راه است...
#فوری_مهم
#اختصاصی_خیانت_خواص روزهای گرم و داغ در زمستان در انتظار عربستان سعودی است و شیطنت های منطقه ای اخیر که با حمایت آمریکا و انگلیس و پشتیبانی مالی سعودی انجام شد، فقط باعث تعجیل در اسقاط سعودی شده و آنکه گفت درگیری را به عمق خاک ایران خواهد کشاند باید منتظر روزهای تلخی باشد که تاریخ مانند آن را ندیده است و چه زیباست ضرب الامثل عربی که می گوید: هرکه باد بکار، طوفان درو خواهد کرد!!/خیانتخواص
🇮🇷 گلچین مطالب انقلابی با ذکر منبع🇮🇷
@Radar_enghelab
🔹نامش جُنْدَب بْن جُنادَه الغِفاری معروف به ابوذر غِفاری از بزرگان صحابه پیامبراکرم(ص) و یاران امیرالمومنین(ع) بود.
🔹وی از دوستداران راستین پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بود که نزد شیعه و اهل سنت دارای فضائل و مناقب فراوان است و نزد علمای رجال یکی از ارکان اربعه به شمار میآید.
🔹سال تولدش را ۳۳ سال قبل از هجرت در طایفه بنی غِفار بن ملیل نوشته اند.
🔹پدرش«جناده» از فرزندان غفار و نام مادرش «رمله» از طایفه بنی غفار بود.
🔹بنابر آن چه در منابع آمده، او فرزندی به اسم «ذَرْ» داشته است.
🔹همسرش را نیز «امّ ذر» گفتهاند.
📜ابوذر در زمان پیامبر اکرم(ص):👇
🔹وی از سابقان و پیشتازان اسلام است.
🔹به گفته برخی، ابوذر قبل از اسلام نیز یکتاپرست بود و سه سال پیش از بعثت پیامبراکرم(ص) خدا را میپرستید.
🔹وی پس از ظهور اسلام جزء اولین نفرات ایمانآورنده به رسول اکرم(ص) بود.
🔹روایت است که ابوذر گفت :
من چهارمین نفر بودم که نزد پیامبر(ص) رفتم و به او گفتم :
سلام بر توای رسول خدا(ص)!
شهادت میدهم که خدایی جز الله نیست و شهادت میدهم که محمد(ص) بنده او و فرستاده اوست.
پس خوشحالی را در چهره رسول خدا(ص) دیدم.
🔹منابع ابوذر را یکی از حواریونی میدانند که بر روش سیدالمرسلین حرکت کرد و در ذکر مناقب اهل بیت(ع) و مثالب دشمنان آنان سرسخت بود.
ابوذر در همه جنگهای پیامبر اکرم(ص) شرکت داشت.
📜ابوذر در زمان ابوبکر:👇
ابوذر در دفاع از حق امام علی(ع) بر ولایت در آغاز از بیعت با ابوبکر سرباز زد و جزو متحصنین در خانه امام علی(ع) بود.
📜ابوذر در زمان عمر:👇
وی در زمان خلیفه دوم از کسانی بود که به دستور عمر درباره منع نگارش حدیث بیاعتنا بود و میگفت :
والله اگر شمشیری را بر دهانم نهند تا از پیامبر خدا(ص) نقل روایت نکنم، تحمل بُرندگی شمشیر را بر ترک سخن رسول خدا(ص) ترجیح خواهم داد.
به دلیل نقل حدیث بود که ابوذر با چند نفر دیگر در زمان عُمَر زندانی شدند.
📜ابوذر در زمان عثمان:👇
بنابر نقل ابن ابی الحدید، علت تبعید ابوذر به شام در پی بخشش مبالغ بیت المال به مروان بن حکم، زید بن ثابت و دیگران، توسط عثمان بود.
وی میگوید :
ابوذر در کوچه و خیابان فریاد میزد و اعتراض میکرد تا اینکه عثمان، او را از مدینه اخراج و به شام تبعید کرد.
📜تبعید به شام:
همچنین گفتهاند وی در شام، مردم را به فضایل پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) او توصیه میکرد.
معاویه، مردم را از مجالست با وی نهی کرد، و به عثمان نامه نوشت و وی را از اعمال و سخنان ابوذر آگاه ساخت. معاویه پس از پاسخ عثمان، ابوذر را به مدینه روانه کرد.
📜تبعید به ربذه:
ابوذر در مدینه با عثمان دیدار کرد ولی دینارهای اهداییاش را نپذیرفت و به انتقاد از حکومت وی پرداخت.
عثمان نیز او را تاب نیاورد و وی را با بدترین حالت به ربذه تبعید کرد.
🔹در منابع شیعی، ابوذر غفاری یکی از ارکان اربعه در اسلام در میان سلمان، مقداد و عمار ذکر شده است.
✳️ابوذر در کلام پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع):👇
1⃣پیامبر اکرم(ص) فرمود:
خداوند مرا به دوست داشتن ۴ تن دستور داد و مرا خبر داد که خودش آنها را دوست دارد:
علی، مقداد، ابوذر، سلمان!
2⃣در روایتی پیامبر(ص) خطاب به او میفرماید :
مرحبا یا ابوذر! تو از ما اهل بیت هستی.
3⃣در جایی دیگر درباره او میفرماید : آسمان بر کسی سایه نیفکنده و زمین، احدی را نپرورانده که راستگوتر از ابوذر باشد.
4⃣رسول خدا(ص) در روایتی دیگر، ابوذر را در زهد و فروتنی مانند عیسی بن مریم(ع) توصیف کرده است.
5⃣سخنان امام علی(ع) هنگام تبعید ابوذر به ربذه:
ابوذر! همانا تو برای خدا به خشم آمدی، پس امید به کسی بند که به خاطر او خشم گرفتی. این مردم بر دنیای خود از تو ترسیدند، و تو بر دین خویش از آنان ترسیدی. پس آن را که به خاطرش از تو ترسیدند بدیشان واگذار، و با آنچه از آنان بر آن ترسیدی رو به گریز در آر. بدانچه آنان را از آن بازداشتی، چه بسیار نیاز دارند، و چه بینیازی تو بدانچه از تو باز میدارند. به زودی میدانی فردا سود برنده کیست، و آن که بیشتر بر او حسد برند، چه کسی است.
6⃣حدیثی از امام کاظم(ع) که در روز قیامت، منادی ندا میدهد کجایند حواریان رسول خدا که پیمانشکنی نکردند؟
پس سلمان، مقداد و ابوذر از جا برمیخیزند.
🔹سرانجام ابوذر در ذیالحجه سال ۳۲ ق و در زمان خلافت عثمان در ربذه از دنیا رفت.
🔹به هنگام وفات وی جز همسر و فرزندش کسی نزد او نبود. و وی در حالی از دنیا رفت که در خانهاش چیزی نبود که او را کفن کنند.
🔹پس از این، عبدالله بن مسعود و برخی از یاران وی همچون حذیفه بن یمان، حجر بن ادبر، مالک اشتر به تغسیل و تکفین و تدفین او پرداختند و عبدالله بن مسعود بر پیکرش نماز خواند.
📚منابع:
۱)الغدیر علامه امینی، ج۹، ص۱۱۷
۲)اصول کافی کلینی، ج۸، ص۲۹۷
۳)الاختصاص شیخ مفید، ص۶۱
۴)مروج الذهب مسعودی، ج۱، ص۶۹۸
۵)اعیان الشیعه امین، ج۴، ص۲۲۵
@Tarikhislam