🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۰۰🌷
هنگامی که زشتی ها زیبا دیده می شود:
یکی از نعمت های خدا، نعمت «درد» است. شاید برخی پس از شنیدن این جمله تعجّب کنند؛ ولی حقیقت این است که درد، یکی از نعمت های بزرگ خدا به ماست. می پرسید: چرا ؟! زیرا ورود میکروب ها به بدن و تخریب اجزای گوناگون آن، بیماری ایجاد می کند، و بیماری همراه درد است. وارد شدن جراحت به بدن یا سوختگی، همراه با درد است، و به طور کلّی، انسان از هر آسیبی که به بدنش برسد، احساس درد می کند. برای همین، در برابر بیماری، جراحت، سوختگی و هر آسیب دیگری بی تفاوت نمی ماند و فوری دنبال درمان و راه چاره می رود. امّا فرض کنید که انسان از هیچ چیزی درد نمی کشید؛ نه سوختگی، نه جراحت، نه بیماری و نه ... . در این صورت، به نظر شما چه بلایی بر سرش می آمد؟ ناگهان به خود می آمد و می دید که نیمی از بدنش سوخته، و چند لحظه ی بعد می مرد! یا دست و پایش کنده شده و خودش خبر ندارد! همان طور که دردهای جسمی به سبب آسیب های مادّی، نعمت محسوب می شود، دردهای روحی به علت آسیب های معنوی نیز جزء نعمت های بزرگ است. انسانی که به سبب نافرمانی و گناهی که از او سر زده، ناراحت است و درد می کشد، در پی مداوای روح خود می رود و آن را با داروی استغفار و توبه درمان می کند.
پیامبر گرامی اسلام (ص)فرموده است: «هر بیماری ای، دارویی دارد، و داروی گناهان، استغفار است.» اگر امّا بیماریِ گناه، سیستم اعصاب روح انسان را از کار بیندازد و اصطلاحاً وجدان او را بکشد، دیگر از گناه و آلودگی ناراحت نمی شود و در قبال آن بی تفاوت می شود. در این هنگام، گناهان همچون غدّه های سرطانی، تمام وجود او را تسخیر می کنند، و انسان هنگامی متوجّه وخامت وضعش می شود که کار از کار گذشته و عمرش به پایان رسیده و فرصت توبه و عذرخواهی به سر آمده و هنگام کیفر و مجازات فرا رسیده است، و به فرمودهی امام صادق(ص)، به سبب گناهان پی درپی و توبه نکردن، ظلمت و تاریکی چنان تمام وجودش را فرا گرفته که دیگر هیچ امیدی به رستگاری او وجود ندارد . آیه ی مورد بحث به همین نکته ی کلیدی اشاره می کند و می فرماید که مهم ترین علت نابودی اقوام عاد و ثمود این بود که شیطان، کارهای بدشان را در نظرشان زیبا جلوه داده و بدین وسیله آنان را از حرکت در راه راست باز داشته بود (زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیطانُ اَعمالُهُم فَصَدَّهُم عَنِ السَّبیل). در حقیقت آنان با پیروی از دستورهای شیطان، خود را در اختیار او قرار داده بودند، و او هم «درد و رنج روحی» را از آنان گرفته بود و بیماری ها را به صورت سلامت، و زشتی ها را به شکل زیبایی به آنان نشان می داد. از این رو دیگر به هشدارهای پزشکان روح یعنی پیامبران هیچ توجّهی نمی کردند و آنان را دروغگو نیز می خواندند. تا اینکه فرصت جبران و اصلاح را از دست دادند و گرفتار عذاب خدا شدند. آری، این بلایی است که گناه و پیروی از شیطان به سر انسان می آورد. در حدیث عبرت آموزی از امام باقر(ع) می خوانیم: «هیچ چیزی مانند گناه، جان انسان را خراب نمی کند. دل و جان انسان با گناه روبه رو می شود و پیوسته با آن انس می یابد تا این که گناه، سراسر جانش را می پوشاند، و در آن هنگام، وجود و شخصیّت انسان زیر و رو می شود [و حق را باطل و باطل را حق می بیند].»
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_6014566815705860016.mp3
862.2K
🔸ترتیل صفحه ۴۰۰ با صدای استاد حامد ولی زاده
🔸مقام : نهاوند
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
صفحهی۴۰۰
جزء #۲۰
#سوره_مبارکه_العنکبوت
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
به نام خدا
سلام علیکم
قاتلان کربلا
"کم خطرترین" دشمنان امام حسین(ع)
::::::::::
🔻حسین(ع) سه گروه دشمن دارد؛ دسته اول آنان که او را کشتند.
این دسته کم خطرترین دشمنان هستند، چون تنها جسم امام را که محدود بود، کشتند.
دسته دوم آنان که تلاش کردند آثار امام را محو کنند؛ قبر امام را ویران کردند و از آمدن زائران جلوگیری کردند و کسانی که در اطراف قبر آن حضرت زندگی میکنند را مورد آزار و اذیت قرار دادند.
خطر این دسته بیشتر از دسته اول است، ولی نتوانستند کاری از پیش ببرند».
▪️«ولی دسته سوم که خطرناکترین دشمنان آن حضرت هستند، آنانند که کوشیدند اهداف امام حسین(ع) و ابعاد انقلاب حسینی را تحریف کنند و آن را ابزار کسب و درآمد قرار دهند و بهره برداریهای بیارزش از آن کنند و یا آن را مورد سوء استفاده برای منافع شخصی قرار دهند. اینان تلاش کردند بالاترین بُعد حسینی یعنی هدف نهضت حسینی را از بین ببرند.
من از خودم و شما سؤال میکنم ما از روز عاشورا چه بهره ای بردهایم؟ چه سودی به دست آوردهایم؟ چه استفادهای در عرصه عمومی و چه استفادهای در زمینه فردی بردهایم؟ اگر استفاده نبرده باشیم و تنها گریه کرده باشیم من به شما خبر می دهم که این کار سودی ندارد؛ ما از کدام دسته هستیم؟ از کسانی که گریه میکنند و حسین را میکشند؟»
▪️«روشن است که امام حسین(ع) الان نیست تا کسی او را بکشد، ولی چیزی گرانبهاتر و مهمتر از خود امام حسین(ع) در دستان ماست: کرامت امت حسین، مقدسات حسین.
اگر ما گریه کنیم ولی در عین حال برای تضعیف اهداف امام حسین(ع) تلاش کنیم؛
اگر گریه کنیم و در صف باطل باشیم؛
اگر گریه کنیم ولی گواهی دروغ بدهیم؛
اگر گریه کنیم ولی به دشمنان کمک کنیم و به اختلاف و تفرقه در جامعه خود دامن بزنیم؛
اگر گریه کنیم ولی گناهانمان بیشتر شود، در این صورت ما گریه میکنیم ولی در عین حال حسین را نیز میکشیم زیرا تلاش میکنیم هدف حسین را از بین ببریم که گرانبهاتر از خود اوست.
ان شاء الله که ما از این دسته نیستیم».
سپاس
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
بسْمِﺍﻟﻠَّﻪِﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِﺍﻟﺮَّﺣِﻴﻢ
سلام درود سپاس
ذکر روز پنجشنبه
لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین*
نیست خدایی جز الله فرمانروای حق و آشكار
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
خدای مهربان
شاید گاهی رنج های دنیا،
ما را از شکرگزاری بر آنچه داریم غافل کند
اما هر پنجشنبه طلب مغفرت داریم برای رفتگان
و شکرگزاریم از نعمت نفس کشیدن عزیزان
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُم
یا رب الحسین
بحق الحسین
اِشف صدر الحسین
بظهور الحجة
⭐⭐⭐⭐⭐
ما در زیارت عاشورا چیزی حدود هجده دعا
میکنیم که متناسب با آن، هجده مقام را از خدا میخواهیم.
درخواستهای انسان در زیارت عاشورا، دنیوی و مادی و فانی نیست، بلکه همگی معنوی است.
ما در زیارت عاشورا، همراه با این دعاها، هجده مقام را از خدا درخواست میکنیم که بعضی از آنها بهقدری بالاست که اگر زیارت عاشورا وجود نداشت، نمیتوانستیم باور کنیم که کسی جرأت درخواست آنها را از خدا داشته باشد.
اینها خیلی خواستههای بزرگی هست و انسان از آنها درجات سلوک را یاد میگیرد، چون از پایین شروع میشود و به بالا میرسد.
⭐⭐⭐⭐⭐
و اما آن مقامها:
⭐⭐⭐⭐⭐
۱- مقام خونخواهی امام حسین علیهالسلام
⬅️ ان یرزقنی طلب ثارک
اینکه کسی بخواهد خونخواهی امام حسین را بکند، مقام خیلی بالایی است، چون خونخواهِ اصلی ابیعبدالله، امام زمان است.
⭐⭐⭐⭐⭐
۲- مقام وجاهت عند الله
(آبرومندی نزد خدا)
⬅️ اللهم اجعلنی عندک وجیها
⭐⭐⭐⭐⭐
۳- مقام معِیَّت(همراهی) با معصوم
⬅️ ان یجعلنی معکم فی الدنیا و الآخرة
⬅️ مع امام منصور
(این درخواست، بسیار ویژه است، چون تمام
انبیا و اولیا آرزویش را داشتهاند).
⭐⭐⭐⭐⭐
۴- مقامی که درخواست میکنیم تمام مراحل زندگی ما، درهمتنیده با معصوم باشد.
⬅️ اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد...
⭐⭐⭐⭐⭐
۵- مقام شهادت
⬅️ و مماتی ممات محمد و آل محمد
چون مرگ همه معصومین از پیامبر تا امام حسن عسکری علیهمالسلام، با شهادت بوده.
⭐⭐⭐⭐⭐
۶- رسیدن به مقام محمود
⬅️ ان یُبِلِّغنی المقام المحمود
در قرآن آیهای داریم که به پیامبر میگوید: نماز شب بخوان تا به مقام محمود برسی. مقام محمود از نگاه بیشتر مفسران، یعنی مقام شفاعت.
خود شفاعت شدن، یک مقامی است که به هر کسی نمیرسد (لا یملکون الشفاعة... شفاعت به هر کس نمیرسد).
حالا یک مقامی هست که از شفاعتشدن بالاتر است و آن هم مقام شفاعتکردن است و ما در این فراز، این را از خدا میخواهیم.
⭐⭐⭐⭐⭐
۷- مقام مشارکت در مصیبت ولیّ معصوم
⬅️ لقد عظمت الرّزِیّة... بک علینا
⬅️ و اسئل الله بحقکم... ان یعطینی بمصابی بکم...
(یعنی مصیبت شما را، مصیبت خودم میدانم)
⬅️ الحمد لله علی عظیم رزِیّتی
(دقیقا در اینجاست که انسان مصیبت را برای خودش میداند)
این مقام، خیلی عظیم است و خیلی باید دربارهاش بحث کرد.
داستان زیارت عاشورا، داستانِ یکیشدن با اهلبیت است، قرار است از این طریق، به شجره حیات متصل شویم.
⭐⭐⭐⭐⭐
۸-مقام برائت
(برای دوری و تبرّیجستن از بعضی جریانها و افراد و نیز بعضی خصوصیتها)
⬅️ و بالبرائة من اعدائکم
⭐⭐⭐⭐⭐
۹- مقام لعن
این مقام، آنقدر مهم است که در زیارت عاشورا بر سلام اولویت دارد. اول صدتا لعن میدهیم و بعد صد سلام.
(جاروب کن خانه سپس میهمان طلب)
⬅️ اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد
نکته: چهره اصلی برائت و لعن، بعد از ظهور دیده میشود، چون ما مردم اصلا تا قبل از ظهور نمیفهمیم کسانی که باعث و بانی ماجرای کربلا بودهاند، ما را از چه نعمات زیاد و برکات بزرگی محروم کردهاند.
ما الآن از دنیای بعد از ظهور چیزی نمیدانیم و درک نمیکنیم. اصل برائت در آن زمان اتفاق میافتد.
یعنی وقتی ظهور انجام میشود و میفهمیم چه چیزی را از ما گرفتهاند، تازه حسّ واقعیِ برائت را درک خواهیم کرد.
⭐⭐⭐⭐⭐
۱۰- مقام سِلم
⬅️ انی سلم لمن سالمکم
⬅️ و ولیّ لمن والاکم
این مقام، عبارت است از مقام دوستی با دوستان و دوستداران اهلبیت، برای تشکیل یک شبکه متحد در راه تحقق منویّات این خاندان.
⭐⭐⭐⭐⭐
۱۱- مقام حَرب
⬅️ حرب لمن حاربکم
این مقام، یعنی مقام دشمنی با دشمنان اهلبیت، برای پالایش آن شبکه متحد و همچنین مبارزه با موانع رشد بشر.
آیا شما فکر میکنید هر کسی میتواند به مقام مجاهدت برسد؟
⭐⭐⭐⭐⭐
۱۲-مقام ایثار
ما در زیارت عاشورا این مقام را درخواست میکنیم و لااقل ادای آن را درمیآوریم.
ایثار یعنی بذل بهترینها، و ما زیارت عاشورا بهترین داشتههای خود را فدای امام میکنیم.
⬅️ بابی انت و امی
⭐⭐⭐⭐⭐
۱۳- مقام قربة الی الله
باید گفت: مقام قرب و نزدیکی به خدا، بالاترین مقام ممکن است، منتها مراتب بالای آن فقط به کمک و دستگیری ولیّخدا که در این مسیر پیشتاز است، ممکن میشود.
⬅️ انی اتقرب الی الله...
⬅️ اللهم انی اتقرب الیک...
⭐⭐⭐⭐⭐
۱۴- مقام دوستی و نزدیکی به اهلبیت
⬅️ انی اتقرب الی الله و الی رسوله و الی ...
این مقام نیز، امتداد مقام قربة الی الله است.
⭐⭐⭐⭐⭐
۱۵_مقام معرفت اهلبیت
(چرا که در حدیث داریم: من مات و لم یعرف امام زمانه، مات میتة جاهلیة)
⬅️ اکرمنی بمعرفتکم و معرفة اولیائکم...
⭐⭐⭐⭐⭐
۱۶- مقام ثبات قدم و اهل تزلزل نبودن
⬅️ ان یثبّت لی عندکم قدم صدق
⬅️ ثبّت لی قدم صدق عندک مع الحسین...
⭐⭐⭐⭐⭐
۱۷- مقام رجعت، که
هرکسی قادر نیست به این مقام برسد و شخص باید خیلی کارها در این راه انجام دهد.
⬅️ و ان یرزقنی طلب ثارکم مع امام منصور
⭐⭐⭐⭐⭐
۱۸- مقامی که خدا به ما درود بفرستد
⬅️ اللهم اجعلنی فی مقامی هذا ممن تناله منک صلوات و رحمة و مغفرة
⭐⭐⭐⭐⭐
ما در زیارت عاشورا، خیلی از این مقامها و خواستهها را بهصورت لامکان و لازمان میخواهیم.
یعنی درخواست خود را محدود به یک زمان و مکان خاص نمیکنیم.
⬅️ فی هذا الیوم و فی موقفی هذا و ایام حیاتی
(یعنی الآن و اینجا و همه روزهای عمرم)
⬅️ و لا جعله الله آخر العهد منی...
(یعنی الیالابد باشد و محدود به حال نباشد)
⭐⭐⭐⭐⭐
اکنون در پایان این مطلب باید گفت که هدف خلقت ما انسانها، رشد نامحدود ما از طریق کسب معرفت و محبت و خشوع در برابر خدا و همچنین ولی خداست.
لذا این درخواستهای بیانتهایی که ما در زیارت عاشورا به درگاه خدا عرض میکنیم، کاملاً همسو با هدف خلقت ماست.
یعنی اگر به مقامات فوق دست یابیم، در واقع تا سطوح بسیار بالایی از هدف خلقت دست یافتهایم.
🌷🌷🌷
👌4 اشتباه رایج در روایت وقایع عاشورا:
▫️استاد مرتضی مطهری
👈اشتباه اول:
اوج عزاداری امام حسین(ع) ده روز اول ماه محرم الحرام است. بین سخنرانان و مداحان، مشهور است که هر شب را به یکی از شهدای کربلا اختصاص دهند؛ مثلاً شب سوم برای حضرت رقیه و شب هفتم را برای حضرت علی اصغر(ع) سوگواری می کنند و تاسوعا را نیز به حضرت عباس(ع) اختصاص می دهند. همین قرار داد بین مداحان و منبری ها باعث شده است که عده ای گمان کنند، حضرت رقیه روز سوم محرم به شهادت رسیده است و از همه بدتر اینکه گمان می کنندحضرت ابالفضل(ع) در روز تاسوعا به شهادت رسیده است.
اما حقیقت این است که تمام شهدای کربلا در روز عاشورا به شهادت رسیده اند و حضرات اباالفضل، علی اکبر و علی اصغر همه قبل از امام حسین(ع) و در روز عاشورا در پیکار با سپاه عمر سعد کشته شده اند. حضرت رقیه(س) نیز پس از شهادت پدرش در شام از دنیا رفته است.
👈اشتباه دوم:
باور عمومی این است که حضرت حسین بن علی(ع) و اهل بیت و اصحابش سه شبانه روز آب ننوشیدند و سپس تشنه کام به مقابله با دشمن رفته اند؛ اما حقیقت این است که عمر سعد سه روز قبل از عاشورا عمروبن حجاج را با پانصد سوار فرستاد تا کنار شریعه فرود آیند و میان یاران حسین و آب فاصله اندازند. اما این به این معنی نیست که هیچ ذخیره آبی در خیمه ها نبوده است.
در کتاب ارشاد نوشته شیخ مفید(ره) آمده است: « در شب عاشورا زینب...دست بر گریبان برده...و بیهوش بر زمین افتاد. حسین(ع) برخاسته آب بر روی خواهر پاشید و...» این نقل معتبر نشان می دهد که تا شب عاشورا هنوز آب در خیمه ها بوده واصل تشنه کامی به روز عاشورا، گرمی هوا و شدت مبارزه مربوط است.
شیخ عباس قمی(ره) در منتهی الامال می گوید: «شب عاشورا امام حسین(ع)، حضرت علی اکبر(ع)را با سی سوار و بیست پیاده فرستاد که چند مشک آب آورند و اهل بیت و اصحاب خود را فرمود که از این آب بیاشامید، آخر توشه شماست و وضو بسازید و غسل کنید.»
👈اشتباه سوم:
یکی از معروف ترین تحریف ها ماجرای حضرت لیلی مادر حضرت علی اکبر(ع) است وچه روضه ها که در این زمینه خوانده نمی شود؛ در روضه ها ذکر می شود که حضرت علی اکبر قبل از رفتن به میدان با مادرش چه نجواهایی می کرد، یا اینکه حضرت لیلی در خیمه ها رفته و در آنجا دعا کرده که خداوند حضرت علی اکبر را سالم برگرداند که متأسفانه این موضوع محور بعضی تعزیه ها نیز شده است.
اما حقیقت این است که اصلاً لیلایی در کربلا نبوده است؛ البته لیلی مادر حضرت علی اکبر(ع) هست؛ اما حتی یک مورخ هم به حضور آن حضرت در کربلا و روز عاشورا گواهی نمی دهد. (به نقل از حماسه حسینی،جلد۱،مرتضی مطهری)
👈اشتباه چهارم:
مطلب بعدی مربوط به حضرت علی اکبر(ع) این است که آن حضرت قبل از رفتن به معرکه جنگ از پدر رخصت خواست و آن حضرت اذن میدان نداده اند و مثلاً فرموده اند که تو هنوز جوانی و حیف است که از دست بروی و چه اشعار و تعزیه ها که پیرامون آن نساخته ایم؛ اما حقیقت این است که تمام مورخین نوشته اند، هر کس از امام حسین(ع) اذن میدان می خواست، اگر می شد حضرت برایشان عذری می آورد ولی در مورد جناب علی اکبر گفته اند: «فاستأذن اباه،فأذن له» یعنی تا اجازه خواست گفت برو.
#آنچه از امام حسین ع که کمتر شنیده ایم
🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
🔸امام حسین را فقط در چند ساعت آخر زندگیاش خلاصه کردهایم در حالی که از ۵۷ سال زندگی او بی خبریم.!
✅امام حسین در جنگهای جمل و صفین، مثل سربازهای ساده در میدان جنگ حاضر شد؛ در حالی که میتوانست به بهانه آقازاده بودن، خود را از رزم، معاف کند.
✅امام حسین عاشقانه خانوادهاش را دوست داشت و به آنها محبت میکرد و حتی برای همسرش رباب، شعر عاشقانه میسرود.
✅در حال اعتکاف و طواف خانه خدا، شخص مقروضی از ایشان تقاضای کمک کرد و امام حسین اعتکاف خود را شکست تا از طلبکار، تقاضای مهلت کند.
✅هیچگاه هیچ پست و مقامی را از پدر خود که حاکم تمام ممالک اسلامی بود طلب نکرد. امام حسین کشاورز بود و هر روز بر روی اراضی خود کار میکرد.
✅در ماجرای صلح امام حسن با معاویه، با برادرش همراهی کرد و سخن هیچ مخالفی را نپذیرفت. پس از شهادت برادر نیز تا زمان مرگ معاویه به پیمانی که معاویه بارها آن را شکسته بود، متعهد ماند.
✅هیچگاه هیچ سائلی از خانه او دست خالی بر نمیگشت و نه تنها به فقرا کمک میکرد بلکه آنها را از گدایی بی نیاز میکرد.
✅در ماجرای خاکسپاری امام حسن، به خاطر جلوگیری از نزاع، به دفن نشدن برادرش در کنار رسولالله رضایت داد.
✅کنیز خود را به خاطر اینکه یک دستهگل به ایشان هدیه داد، آزاد کرد.
✅وقتی بردهای را دید که به یک سگ غذا میدهد، او را از اربابش که یهودی بود خرید و همانجا آزاد کرد. مرد یهودی و همسرش با دیدن مرام حسین، همانجا مسلمان شدند.
✅در ماجرای بیعت اجباری با یزید، در حالی که میتوانست مثل عبداللهبنزبیر در مکه پناهنده شود، اینکار را نکرد تا حرمت کعبه خدشهدار نشود.
✅وقتی به سپاه هزار نفری حربنیزید ریاحی برخورد کرد، نه تنها از عطش لشکریان دشمن سوءاستفاده نکرد بلکه همه لشگریان دشمن را سیراب کرد. حتی امامحسین دستور داد که اسبهای دشمن را هم سیراب کنند.
✅وقتی که فهمید مردم کوفه از بیعت خود برگشتهاند، برای جلوگیری از جنگ و خونریزی به دشمن گفت که از رفتن به کوفه منصرف شده و برمیگردد ولی ابنزیاد مخالفت کرد.
✅وقتی حربنیزید ریاحی به دستور ابنزیاد، اجازه بازگشت به امام حسین نداد، اصحاب به ایشان پیشنهاد دادند که با لشکر کوچک حُر بجنگند و از مهلکه فرار کنند ولی حضرت سیدالشهداء فرمود:
من شروع کننده جنگ نیستم.
✅در حالی که تعداد سربازان ایشان کمتر از صد نفر بود، به آنها فرمود هر کسی که بدهکار است نمیتواند با ما باشد و دو نفر از سربازان، به همین دلیل شبانه از امام حسین جدا شدند.
✅زمین کربلا را شصت هزار درهم از صاحبان آن خرید و به همانها بخشید تا خون او در زمین دیگران ریخته نشود.
✅مردم در هنگام دفن امامحسین، آثار زخمهایی کهنه بر دوش ایشان دیدند. امام سجاد فرمودند این زخمها اثر کیسههایی است که پدرم شبانه به منزل نیازمندان میبُرد.
4_5987999105790510535.mp3
3.55M
دعای الهی عظم البلا
برای تعجیل در فرج #امام_زمان عج
و رفع گرفتاریها
#جمعه
علی فانی
صفحهی۴۰۱
جزء #۲۰
#سوره_مبارکه_العنکبوت
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_6016818615519544966.mp3
1.59M
🔸ترتیل صفحه 401 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده مقام رست - حجاز کار
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۰۱🌷
یک ترمز قوی!:
پیشتر خواندیم که گناه و نافرمانی خدا چگونه به انسان آسیب می رساند و ارتکاب پیوسته ی گناهان چگونه او را از سعادت ابدی اش باز می دارد. از این رو بدون شک یکی از مهم ترین دغدغه های هر انسان عاقلی باید خودداری از گناه و کارهای زشت باشد. از سوی دیگر، ما انسان ها به علت داشتن اختیار ممکن است گناه کنیم و روشن است که در دنیایی زندگی می کنیم که گناهان و غفلت ها از هر طرف ما را به سوی خود دعوت می کنند. برای همین باید دنبال راه کارهایی برای نیفتادن در دام شیطان باشیم. خدای مهربان در این آیه یک راه کار خوب و مطمئن را پیش روی ما گذاشته است: «نماز». آری، به فرموده ی این آیه، نماز، انسان را از کارهای زشت و بد باز می دارد؛ زیرا نماز، یک برنامه ی رشددهنده و کامل با ویژگی های منحصر به فرد است که در صورت اجرای صحیح، انسان را از بدی ها دور و به خوبی ها نزدیک می کند. شخص نمازگزار با گفتن تکبیرة الاحرام، خدا را بزرگ می شمرد و هر چیز و هر کس جز او را خوار و حقیر می داند. سپس با خواندن حمد، به آفریدگار توانای هستی توجّه می کند و به یاد زمانی می افتد که باید در مورد کارهایش در پیشگاه خدا پاسخگو باشد، و از خدا می خواهد که با افراد هدایت شده همراه شود و او را از گمراهی حفظ کند.
انسان، در نماز، در برابر خدا کمر خم می کند و در پیشگاهش به خاک می افتد، و بدین وسیله، از تکبّر و غرور و خودبینی دور می شود و خود را بنده و فرمانبردار خدا می شمرد. گذشته از محتوای پرمغز نماز، شخص نمازگزار با وضو گرفتن و پاک کردن جسم، به تطهیر روحش توجّه می کند و به یاد می آورد که باید لباس و محلّی که در آن نماز می خواند، از هر نوع حرام و غصب پاک باشد، و بدین ترتیب، به حقوق دیگران احترام می گزارد. خواندن نماز به طور مرتّب و پنج مرتبه در شبانه روز، انسان را از هیاهوی جهان مادّی خارج می کند و با خدای یکتا و جهان ملکوت پیوند می دهد و فرصتی برای عذرخواهی از خدا برای اشتباهات گذشته و تصمیم برای ساختن آینده ایجاد می کند، و به فرموده ی پیامبر گرامی اسلام، همچون چشمه ای که بر درِ خانه ی کسی باشد و او هر روز پنج مرتبه خود را در آن بشوید، انسان را از کثیفی های روح پاک می کند. البتّه روشن است که تمام نمازگزاران به یک اندازه از گوهر نماز بهره نمی برند و هر یک به قدر شایستگی و توجّه به این چشمه ی پربرکت، از آن بهره می برند. در هر صورت، نماز امّا رشته ی پیوند انسان با خداست که برای برخی رشته ای محکم و برای بعضی ضعیف و نازک است؛ امّا حتّی اگر به نازکی مویی شود، باز هم به انسان فایده می رساند. در روایتی می خوانیم که به پیامبر(ص) خبر دادند که جوانی نمازخوان گاهی گناهی نیز می کند. پیامبر(ص) فرمود: «سرانجام نمازش روزی او را از این کارها باز می دارد.» چنین نمازی البته با نمازی که با توجّه و حضور قلب خوانده می شود، بسیار متفاوت است. در روایتی از امام صادق(ع) می خوانیم: «کسی که دوست دارد ببیند نمازش قبول شده یا نه، باید ببیند نمازش او را از کارهای زشت و بد باز می دارد یا نه. به همان اندازه که باز می دارد، نمازش قبول شده است.»
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_5987999105790510535.mp3
3.55M
دعای الهی عظم البلا
برای تعجیل در فرج #امام_زمان عج
و رفع گرفتاریها
#جمعه
علی فانی
🚨آمریکا: هر کسی را که در برابر مکانیسم ماشه بایستد تحریم میکنیم
کلی کرافت، نماینده آمریکا در سازمان ملل:
🔹مکانیسم ماشه را بر اساس منافع آمریکا و ملتهای منطقه اجرا خواهیم کرد و شورای امنیت باید به مسئولیت خود برای اجرای روندهای قانونی عمل کند.
🔹قطعنامه ۲۲۳۱ به واشنگتن اجازه میدهد تا سازوکار بازگشت تحریمها علیه ایران موسوم به مکانیسم ماشه را اجرایی کند و هر کسی که در برابر مکانیسم ماشه بایستد تحریم خواهد شد.
🔹ایران از سلاح برای تروریسم استفاده میکند و تهران باید تامین سلاح برای گروههای مسلح را متوقف کند و بدترین چیزی که میتواند اتفاق بیفتد دستیابی ایران به سلاح است.
🎴 اخبار #بخش_خبری_2030 👇
http://eitaa.com/joinchat/2853175299Cb2c5125cdc