💥 معنای عبارتِ «انقلاب آماده تصحیح خطاهای خویش است»، چیست؟
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
"رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیۀ گام دوم فرمودهاند «انقلاب آماده تصحیح خطاهای خویش است».
طبیعی است که در ادارۀ کشور خطا اتفاق میافتد و ما حتماً باید خطاهای خودمان را، هم بفهمیم و هم اصلاح کنیم؛ منتها #خوانش_ما_از_خطاهای_خودمان نباید با ادبیات غرب و مدرن باشد. به هیچ وجه، الگوها و شابلونهای آنها را بر انقلاب اسلامی نمیگذاریم و با آن الگوها انقلاب اسلامی را تراز نمیکنیم؛ اگر الگوهای رقیب را اصل قرار دهیم، بهمعنای رفعِید از انقلاب اسلامی است.
بعضیها که از این تعبیر خوششان آمده است، خیال میکنند که ما میخواهیم انقلاب اسلامی را با شاخصهای مدرن بازخوانی و ارزیابی کنیم و بگوییم «ما خطا کردیم که با نظام جهانی درگیر شدیم و باید توبهنامه بنویسیم!». ما نمیخواهیم #توبهنامه بنویسیم. آنهایی که مبتلا به #خطای_محاسباتی شدهاند، توبهنامه نوشتند، و از مبانی انقلاب اسلامی عدول کردند و آرمانهای انقلاب اسلامی را نادیده گرفتند. ارزیابیِ صحیح و فهم خطاهایی که اتفاق افتاده، غیر از گرفتار شدن در خطای محاسباتی است. اگر خودمان را با الگوی رقیب ارزیابی کنیم، دچار خطای محاسباتی میشویم؛ چون نه ظرفیت خودمان را میفهمیم و نه آرمان خودمان را درک میکنیم.
پس، مقصود از اصلاح خطاها این نیست که دچار خطای محاسباتی شویم و منفعل شویم و با ترازو و شاغول غربی، انقلاب اسلامی را تراز کنیم؛ این، اشتباه است. 👈 ما اگر آسیبشناسی میکنیم، این کار را بر اساسِ شاخصهای متناسب با انقلاب اسلامی و حرکت بهسمتِ تمدّن اسلامی ارزیابی میکنیم، به این صورت که اگر ما میخواستیم بهسمتِ تمدّن اسلامی برویم، آن عدالت اسلامی اکنون باید به چه نقطهای میرسید و در چهل سالگیِ انقلاب اسلامی، چقدر عقب هستیم و چرا عقب هستیم؛ اتفاقاً ریشۀ بسیاری از اشتباهات ما تصمیمگیری و تصمیمسازی بر اساسِ عقلانیت مدرن و علوم انسانیِ سکولار بوده است. یعنی کاملاً نقطۀ مقابل آسیبشناسی انفعالی حرکت میکنیم و بهجایِ اینکه الگوهای مدرن را مبنا قرار دهیم، به این نتیجه میرسیم که علت عقبماندگی ما در پیشرفت بهسمتِ تمدّن اسلامی در این دههها عمدتاً این بوده است که الگوهای رقیب را به کار گرفتهایم؛ حالا دانسته و از سرِ اضطرار، یا ندانسته و ناآگاهانه.
بنابراین، شناخت عیوب و اصلاح خطاها و نقطهضعفها یک اصل اساسی و مسلّم است که هم در حرکت فرد و تهذیب نفس و هم در تکامل اجتماعی باید مورد توجه قرار بگیرد؛ منتها با نگاه صحیح و اسلامی. این نکته از مواردی است که نباید بگذاریم خوانش ناصحیح از آن صورت گیرد.»
(منبع: #کتاب_عصر_جدید)
☑️ @mirbaqeri_ir
قرآن ترجمه المیزان
سوره 6
سوره مبارکه الانعام
صفحه 137
۞ وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ لِأَبِيهِ آزَرَ أَتَتَّخِذُ أَصْنَامًا آلِهَةً ۖ إِنِّي أَرَاكَ وَقَوْمَكَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ (74)
و [ياد کن ]وقتى را که ابراهيم به پدرش آزر گفت: آيا بت هايى را معبود خود مى گيرى؟! همانا من تو و قومت را در گمراهى آشکارى مى بينم. (74)
وَكَذَٰلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ (75)
و بدينگونه ملکوت آسمان ها و زمين را به ابراهيم مى نمايانديم تا [حقايقى را دريابد و ]از اهل يقين شود. (75)
فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأَىٰ كَوْكَبًا ۖ قَالَ هَٰذَا رَبِّي ۖ فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَا أُحِبُّ الْآفِلِينَ (76)
پس هنگامى که شب او را فرا گرفت ستاره اى ديد. گفت: اين پروردگار من است. پس وقتى غروب کرد گفت: من غروب کنندگان را دوست نمى دارم. (76)
فَلَمَّا رَأَى الْقَمَرَ بَازِغًا قَالَ هَٰذَا رَبِّي ۖ فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَئِنْ لَمْ يَهْدِنِي رَبِّي لَأَكُونَنَّ مِنَ الْقَوْمِ الضَّالِّينَ (77)
پس هنگامى که ماه را در حال طلوع ديد گفت: اين پروردگار من است. پس وقتى غروب کرد گفت: اگر پروردگارم مرا هدايت نکرده بود قطعاً از گروه گمراهان بودم. (77)
فَلَمَّا رَأَى الشَّمْسَ بَازِغَةً قَالَ هَٰذَا رَبِّي هَٰذَا أَكْبَرُ ۖ فَلَمَّا أَفَلَتْ قَالَ يَا قَوْمِ إِنِّي بَرِيءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ (78)
پس هنگامى که خورشيد را در حال طلوع ديد گفت: اين پروردگار من است، اين [از ستاره و ماه ]بزرگ تر است. پس وقتى غروب کرد گفت: اى قوم من! همانا من از آنچه [به وسيله آن ]شرک مىورزيد بيزارم. (78)
إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِيفًا ۖ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ (79)
همانا من با گرايش به حق، روى خود را به سوى کسى کرده ام که آسمانها و زمين را آفريده است و من از مشرکان نيستم. (79)
وَحَاجَّهُ قَوْمُهُ ۚ قَالَ أَتُحَاجُّونِّي فِي اللَّهِ وَقَدْ هَدَانِ ۚ وَلَا أَخَافُ مَا تُشْرِكُونَ بِهِ إِلَّا أَنْ يَشَاءَ رَبِّي شَيْئًا ۗ وَسِعَ رَبِّي كُلَّ شَيْءٍ عِلْمًا ۗ أَفَلَا تَتَذَكَّرُونَ (80)
و قومش با او به احتجاج پرداختند، گفت: آيا با من درباره خدا احتجاج مى کنيد در حالى که او مرا هدايت کرده است، و من از آنچه به وسيله آن شرک مىورزيد نمى ترسم مگر اينکه پروردگارم چيزى را بخواهد، علم پروردگارم همه چيز را فرا گرفته است، پس آيا متذکّر نمى شويد؟ (80)
وَكَيْفَ أَخَافُ مَا أَشْرَكْتُمْ وَلَا تَخَافُونَ أَنَّكُمْ أَشْرَكْتُمْ بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ عَلَيْكُمْ سُلْطَانًا ۚ فَأَيُّ الْفَرِيقَيْنِ أَحَقُّ بِالْأَمْنِ ۖ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (81)
و چگونه من از آنچه به وسيله آن شرک مىورزيد بترسم در حاليکه شما از اين نمى ترسيد که چيزى را شريک خدا ساخته ايد که درباره آن دليلى بر شما نازل نکرده است؟ پس اگر تشخيص مى دهيد، کدام يک از اين دو گروه (موحّدان و مشرکان) به ايمنى [از خشم خدا ]سزاوارترند؟ (81)
❤️یاعلی مددی کن مارا
╭━═🌼━⊰🍃💔🍃⊱━🌼═━╮
🦋 @tartilvathdir96 🦋
╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
این سوره از اهمیت بسیار برخوردار است در روایتی از امام صادق (ع) نقل شده که در هفتاد جای این سوره اسم اعظم خداوند آمده است.
این سوره جزء سورهای طولانی قرآن است که بیشتر از یک جزء دارد.
از حدیثی از امام رضا (ع) نقل شده که سوره انعام با هفتاد هزار فرشته که تسبیح و تهلیل و تکبیر می گفتند به صورت یک جا نازل شده است.
از آثار و برکات تلاوت این سوره می توان به:
۱٫ در امان ماندن از آتش جهنم
۲٫ برآورده شدن حاجات
۳٫بهبود بیماری
۴٫ طلب آمرزش
و … اشاره کرد.
🌸نکته تفسیری صفحه ۱۳۷🌸
پرستش خالق یا مخلوق:
برخی از شما شاید داستانِ گفتگوی حضـرت ابراهیم را با افرادی که ستاره و خورشید یا ماه را می پرستيدند، شنیده باشید. ماجرا از این قرار بود که حضرت ابراهیم می خواست همه ی آن ها را به خداپرستی دعوت کند؛ ولی برای اینکه بتواند منظورش را بهتر بفهماند، تظاهر کرد که دین شان را پذیرفته و یکی از آنان شده است. شب که فرا رسید، به میان ستاره پرستان رفت و هنگامی که ستاره ای را دید، گفت: این پروردگار من است؛ ولی هنگامی که روز آمد و ستاره ناپدید شد، با ناراحتی گفت: این چه خدایی است؟ این که ناپدید می شود! من چیزهایی را که ناپدید می شوند و همیشه در کنارم نیستند، دوست ندارم. او با کسانی که خورشید یا ماه را می پرستیدند نیز همین رفتار را کرد و به آنان فهماند که چیزی که همیشه در کنار شما نیست و ناپدید می شود، نمی تواند پروردگار جهان باشد؛ بلکه خودش تنها یک مخلوق است. آنگاه به آنان اعلام کرد که تنها کسی شایسته ی پرستش و دل بستن است که همه چیز را او آفریده ولی خودش آفریده نشده است و با از بین رفتن موجودات، از بین نمی رود و همیشه باقی می ماند. آری، ابراهیم، آن پیامبر توحید، به همه آموخت که هر مخلوقی در این جهان، علامتی از وجود آفریدگاری است که اگرچه دیده نمی شود، پیوسته با نشانه هایش وجود خود را به همه اعلام می کند.
براستی این همه گیاهان رنگارنگ، جانوران شگفت انگیز، پرندگان گوناگون، حیوانات کوچک و بزرگ، این فضای بیکران، این اتم های بیش از حد کوچک و ...، همه و همه با ما سخن می گویند؛ البته سخن آنها را نه با گوش سَر، که با گوش جان باید شنید. آنها همگی از آفریدگاری بسیار بزرگ و نیرومند خبر می دهند که در پشت پردهی این جهان مادّی، آن را اداره می کند و لحظه ای از آن بی خبر نیست. پس زیبایی گل و پروانه، عظمت آسمان و فضا، شگفتی اتم و سلول، و جذّابیت پرندگان و حیوانات، ما را به زیبایی و عظمت و جذّابیت خدایی راهنمایی می کند که این ویژگی ها را به مخلوقاتش بخشیده و همه ی دانشمندان را از آفرینش خود مات و مبهوت کرده است. اگر ما با این نگاه به کشفیات علمی و شگفتی های آفرینش توجّه کنیم، با هر یک از آن ها می توانیم خدای خود را بهتر از پیش بشناسیم. امّا در کنار خشنودی از پیشرفت های فراوان علمی که روز به روز افزایش می یابد، باید متأسّف بود که این پرده برداری از رازهای جهان آفرینش، به خیلی از انسان ها برای آشنایی بیشتر با آفریدگار جهان کمک نکرده است. پس ما باید مراقب باشیم که مانند آن ها نشويم؛ زیرا
«این همه نقش عَجَب بر در و دیوار وجود/ هر که فکرت نکند، نقش بُوَد بر دیوار».
❤️یاعلی مددی کن مارا
╭━═🌼━⊰🍃💔🍃⊱━🌼═━╮
🦋 @tartilvathdir96 🦋
╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
4_5769133400656971385.mp3
2.02M
🔸ترتیل صفحه 137 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام بیات
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
❤️یاعلی مددی کن مارا
╭━═🌼━⊰🍃💔🍃⊱━🌼═━╮
🦋 @tartilvathdir96 🦋
╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
4_5769133400656971384.mp3
977K
🔸ترتیل صفحه ۱۳۷ قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده
🔸مقام : بیات
❤️یاعلی مددی کن مارا
╭━═🌼━⊰🍃💔🍃⊱━🌼═━╮
🦋 @tartilvathdir96 🦋
╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
02.Baqara.049.mp3
1.91M
📚تفسیر سوره بقره آیه 49
✅کانال استاد قرائتی
⇨ @Gharaati_ir
02.Baqara.049.mp3
1.91M
📚تفسیر سوره بقره آیه 50
✅کانال استاد قرائتی
⇨ @Gharaati_ir
💥 حرکت و موضعگیریِ حضرت معصومه(س)، مكمّلِ حركت و موضعگيري امام رضا(ع) است.
💥 تحليل شخصيتِ حضرت فاطمه معصومه(س) و تصرفات ایشان، باید به تبعِ تحليل شخصيت امام رضا(ع) و تصرفات آن حضرت انجام شود.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«به نظر میرسد اتصال حضرت معصومه(س) به امام رضا(ع)، چيزي شبيه اتصال حضرت زينب كبری(س) به سيدالشهداست و موضعگيري تاريخي آن حضرت همانند موضعگيری زينب كبری(س) _ كه مكمل موضعگيري امام حسين(ع) بوده است _ مكمل حركت و موضعگيري امام رضا(ع) است.
يكي از كارهاي حضرت، هجرت ايشان است كه به دنبال هجرت امام رضا(ع) و به منظور ادامه حركت ايشان انجام گرفت و منشأ تحولات عظيم تاريخي شده است. لذا بسياري از مصادر و منابعي كه شما براي تحليل شخصيت فاطمه معصومه(س) نياز داريد، مصاديقي است كه نسبت به امام رضا(ع) در تاريخ آمده است و بيانگر نوع حركت و موضعگيري امام رضا(ع) و شرايط آن زمان است. در آن شرايط، بار محوري بر دوش امام رضا(ع) و در درجه دوم و بعد از آن معصوم، بار اصلي بر دوش فاطمه معصومه(س) است كه با آن حركت عظيم و هماهنگيهايي كه نيازمند يك تحول عظيم است همراه شدهاند.
اصولاً تحليل شخصيتِ اينگونه افراد به تبعِ تحليل شخصيت معصوم است، چون تابع معصوم هستند و تابع ایشان موضع ميگيرند. بايد ديد معصوم چه موضعي گرفته است؛ زيرا اقتضاي بعديِ اين حركت در مرحله بعد، به عهده شخصيت درجه دوم ولايي است كه چگونه موضع بگيرد. امام رضا(ع) هجرت را آغاز كردند و قدم بعد فاطمه معصومه(ع) براي تكميل و تبعيت از همان هدف، از مدينه به ايران و قم هجرت کردند.
تحقيقات ميداني به شما در اين زمينه بهشدت كمك ميكند در اينكه جامعه تشيع، بر محور فاطمه معصومه (س)شكل گرفته، و حوزه عمليه و علما در اين سرزمين جمع شدهاند، و محدثين و روّات دوام پيدا كردند. اگر چه قبل از هجرت ايشان هم قم ويژگي خاص داشت ولي دوام و بقا و محوريت يافتنِ آن بر تشيع علوي، بعد از هجرت آن حضرت به قم بوده است.»
☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #موشن_پاسخ | آیا بهشت و جهنم در حال حاضر وجود دارد؟
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ بیشتر مفسّران و علمای شیعه نظرشان این است که، بهشت و جهنم همراه با آفرینش جهان خلق شده و هم اکنون وجود دارند.
2️⃣ آیاتی از قرآن نیز بر این مطلب دلالت دارد. به عنوان مثال، آیه 133 سوره آل عمران: «و شتاب کنید برای رسیدن به آمرزش پروردگارتان و بهشتی که وسعت آن، به اندازه آسمانها و زمین است و البته برای پرهیزگاران آماده شده است.» در این آیه صراحتا اشاره به آفرینش و وجود بهشت دارد، چرا که اگر چیزی وجود نداشته باشد، لفظ «مهیا شده است» برای آن، بیمعنی است.
3️⃣ بسیاری از احادیث نیز این معنا را تأیید میکند که بهشت و جهنم هماکنون مخلوقاند و وجود خارجی دارند؛ مانند اینکه امام رضا (ع) در پاسخ به سوالی در این باره فرمود: آری آفریده شدهاند، و پیامبر(ص) به هنگام معراج وارد بهشت شد و دوزخ را نیز مشاهده کرد… کسی که آفرینش بهشت و جهنّم را انکار کند پیامبر(ص) را تکذیب کرده است و ما را نیز تکذیب کرده است، و هرگز در ولایت ما نیست… .
🔗پاسخ تفصیلی
the14.ir/6180
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
✡ ماکس مولر و انجمن تئوسوفی
1⃣ پیوندهای #انجمن_تئوسوفی با کانونهای قدرتمند زرسالار غرب را از همان آغاز میتوان ردیابی کرد. قطعاً این فرقه بدون پشتوانهی عظیم مالی و سیاسی نمیتوانست به جایگاهی چنین تأثیرگذار دست یابد.
2⃣ #فریدریش_ماکس_مولر که مشاور و راهنمای فکری #کلنل_الکات بود، بهعنوان برجستهترین شخصیت آکادمیک حامی و مبلّغ #تئوسوفیسم شناخته میشود.
3⃣ اگر، آنگونه که الکات و بلاواتسکی و بزانت مدعی هستند، و تئوسوفیستها باور دارند، که تعالیم و دستورات خود را از #استاد_غیبی میگرفتند، «استاد» بلاواتسکی باید ماکس مولر باشد؛ و تنها «استادی» چون ماکس مولر است که میتواند از «عالم غیب» کتابی حجیم و سنگین چون «آموزه سرّی» را به بلاواتسکی دیکته کند!
4⃣ #ماکس_مولر عضو شورای مشاوران خصوصی ملکه ویکتوریا بود. #جیوانجی_مودی، فراماسون نامدار پارسی هند، ماکس مولر را برجستهترین محقق سده نوزدهم در زمینه ادیان، ادبیات، اسطورهها و فولکلور باستانی شرق میداند.
5⃣ ماکس مولر بنیانگذار #آریاییگرایی است، زیرا نخستین کسی است که اقوام سلتی، ژرمن، اسلاو، یونانی، ایتالیایی، ایرانی و هندی را در یک گروهبندی نژادی جای داد و آنها را از اقوام #تورانی که در سده نوزدهم به اقوام ترک اطلاق میشد، و #سامی متمایز کرد و #آریایی نامید!
✍ استاد عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله (پیرامون تئوسوفیسم و شخصیت کلنل الکات و مادام بلاواتسکی و...) بههمراه مستندات:
👉 http://jscenter.ir/jewish-and-sects/false-mysticism/9042
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌹 امروز شنبه
🌞 ١۶ آذر ۱۳۹۸ هجریشمسی
☪ ١٠ ربیعالثانی ۱۴۴۱ هجریقمری
✝ ٧ دسامبر ۲۰۱۹ میلادی
🕎 ٩ کیسلو ۵۷۸۰ عبری
🌍 مناسبتهای شمسی
1⃣ چند ماه پس از وقوع کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، سه دانشجوی ایرانی در اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون ریاستجمهوری وقت آمریکا و همچنین ازسرگیری روابط ایران و بریتانیا، به ضرب گلوله نیروهای امنیتی در دانشگاه تهران کشته شدند، این روز (۱۶ آذر) به #روز_دانشجو معروف شد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ تئوری آریاییها توسط چه کسانی و در چه زمانی مطرح شد؟
1️⃣ این مفهوم #آریایی را اولین بار یک #یهودی به نام #ماکس_مولر که همکار کمپانی هند شرقی و مشاور ملکه ویکتوریا است، در کتابی مطرح میکند.
2️⃣ در کنارش #یهودی دیگری با نام #جیمز_دارمستتر در کتاب مطالعات ایرانی حدود ١٨٨٣ مفهوم قوم آریاییها یا #نژاد_آریایی را مطرح میکند.
3️⃣ تئوری #آریایی در دنیا یک تئوری تقریباً منقرض شدهاست. حال چرا ظهور میکند؟
4️⃣ این تئوری قبل از این تاریخ، در خودِ غرب مطرح نبوده است. این نظر را بعداً میسازند، و بعد که ساخته میشود برای آن دنبال شواهد میگردند.
5️⃣ برای این کار، در #کتیبهها دست میبرند. #تحریف میکنند، عباراتی اضافه میکنند، در #ترجمهها به وفور دست بردهاند، آنها را جابهجا میکنند. این حرفِ خود غربیهاست.
6️⃣ چون جریانی در غرب مخالف اینهاست، و آنها هستند که افشا میکنند. کسانی مثل خانم کومری، نیبرگ سوئدی، اشمیت، نانسیدمان. این تئوریها را زیر سوال میبرند. و معتقدند که تئوری #آریامحوری قابل اثبات نیست.
7️⃣ آقای #شاهپور_رواسانی در کتاب «اتحادیهی مردم شرق» میگوید سه عکس از #پاسارگاد گرفته میشود، در یک عکس کتیبه وجود دارد و در دو تا عکس دیگر کتیبه نیست!
8️⃣ نمونهی دیگرش همین پاسارگاد است که میگویند قبر کوروش است. آنجا کالبد شکافی شده، استخوان دو تا زن بیرون آمده است. در آنجا اصلاً کوروشی وجود ندارد!
9️⃣ هدفچیست؟ تجزیهی خاورمیانه؛ یعنی جهان اسلام از نظر فرهنگی تجزیه بشود. و ما برگردیم به ریشهها و هویتهای تقلبی که برای ما ساختهاند. میخواهند #هویت_اسلامی پاک شود. هدف فقط این است. و بعد با نظریه آریامحوری بین ما و #اسرائیل، بین ما و غرب رابطه برقرار کنند.
✍ استاد شهریار زرشناس
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده:
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/3857
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter