🔳 به مناسبت ایام درگذشت نامدارترین استاد خوشنویس دوره قاجار، میرزا محمدرضا کلهر کرمانشاهی/۲۴-۲۵ محرم ۱۳۱۰ هجری قمری
🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
✍ میرزا محمدرضا کلهر کرمانشاهی (۱۲۴۵- ۱۳۱۰ه.ق/ ۱۸۲۹- ۱۸۹۲ م) از ایل کلهر کرمانشاه، خانواده شیه رگ، تیره خمان از خوشنویسان دوره ناصری و از نستعلیقنویسان زبردست مهم تاریخ هنر ایران است که شیوه خاصی در نستعلیقنویسی ایجاد کرد. این شیوه بر نستعلقنویسان پس از او و تازمان حاضر بسیار موثر بوده و شیوه رایج در نستعلیقنویسی دوران معاصر شد.
محمد رضا کلهر فرزند «محمدرحیم بیک» بود. او در جوانی به سبب زندگی ایلی به سوارکاری و تیراندازی تمایل داشت. از این رو مردی خوشبنیه و نیرومند بار آمد. بعدها به کار خوشنویسی رو آورد؛ بنابراین به تهران آمد و نزد میرزا محمد خوانساری شاگرد محمد مهدی تهرانی تعلیم خط گرفت. از آنجایی که از استادان خود پیشی گرفت از روی خطوط باقی مانده از میرعماد مشق کرد. حتی یکبار به اصفهان رفت تا از روی کتیبه معروف میرعماد در تکیه میرفندرسکی مشق کند.
او افزون بر نستعلیق در شکسته نویسی نیز استاد بود. میرزا رضا چون در نستعلیق سرآمد شد و شهرت یافت ناصرالدین شاه قاجار او را احضار کرد و بسیار مورد توجه شاه قرار گرفت. حتی شاه اندکی شخصاً نزد وی مشق خط کرد. ناصرالدین شاه خواست که وی در وزارت انطباعات (وزارت چاپ) به کار گمارده شود اما از آنجایی که میرزا مردی بلندهمت و آزادمنش بود نپذیرفت و با کتابتی مختصر و دستمزدی اندک میساخت.
او شاگرد یکی از مریدان و شاگردان مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) یعنی ادیب بزرگ، سید احمد رضوی(ادیب پیشاوری) بود و در مدارسی خوشنویسی تعلیم می داد که علامه شیخ فضل الله نوری(ره) در آن تدریس می نمود و کرسی درس و بحث داشت.
سرانجام با شیوع همگانی وبا در تهران، او هم مبتلا شد و در روز جمعه ۲۵ محرم الحرام سال ۱۳۱۰ در گورستانی که اکنون محل آتشنشانی شهرداری تهران است(میدان حسن آباد/محله سنگلج) به خاک سپرده شد.
در دوره قاجار با ظهور پدیده چاپ و چاپ سنگی و همچنین گسستگی ارتباط خوشنویسان با سلسله اساتید قدیمی در خط ایرانی به ویژه نستعلیق نویسی تغییراتی حاصل شد.
از سویی جامعهای که گامهای نخست برای حرکت بهسوی مدرن شدن را طی میکرد. خوشنویسی هم به سمت هنرهای کاربردی رفت و با این تحولات همراه شد. خوشنویسی ایرانی با از دست دادن مصرف اصلی آن یعنی کتابت و مواجهه با نیازهای جامعه مدرن در قرن اخیر روند تازهای را دنبال کرد.
محمدرضا کلهر با نگارش روزنامه ای و کتابهایی چون فیضالدموع و سفرنامهها نمونههایی برای تمرین مشق در وسعت زیاد برای مشتاقان بهجای گذاشت. او به جهت خوشنویسی بر روی سنگ و با مرکب غلیظ که برای چاپ سنگی اجتنابناپذیر بود شیوهای پدید آورد که حروف آن چاق و کشیدهها کوتاه بودند.
پس از کلهر عمادالکتاب سیفی قزوینی از آثار او مشق کرد و این شیوه را رواج داد. عمادالکتاب را میتوان آخرین حلقه از سلسله استادان پیشین در خط دانست که از او «آداب المشقی» باقی ماند و همین او را به سلسله خوشنویسان معاصر متصل کرد.
از شاگردان مستقیم میرزا رضا کلهر کرمانشاهی، میرزا زین العابدین شریفی قزوینی معروف به ملک الخطاطین است. از نظر اشاعه هنر خوشنویسی و شیوه خطاطی کلهر مهمترین شاگرد او آقاسید مرتضی برغانی بود که سبک کلهر را به دو فرزند خود حسن میرخانی و حسین میرخانی آموزش داد. این دو استاد که با یک واسطه شاگرد کلهر محسوب میشوند با تاسیس انجمن خوشنویسان ایران در تعلیم خوشنویسان معاصر بسیار کوشیدند.
🔶 منابع: باشگاه خبرنگاران جوان، آثار استاد فقید منذر، محفل خوشنویسی کلهر، خبرگزاری مهر، پایگاه اطلاع رسانی فرهنگ و ایثار و شهادت و...
✳️ @ShahidRabe
🌹به بهانه سالروز شهادت #رئیس_علی دلواری، مجاهد مشروعه خواه ضد انگلیس از خطه جنوب و از مریدان مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، اعلی الله مقامه/۱۲ شهریور[۱]*
🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
🔴 فردا - 📷 عکسی واقعی از «رئیسعلی دلواری»که پس از ۱۰٨ سال پیدا شده!
سرویس عکس و فیلم فردا(مطلب از گذشته، باز نشر، حال): پس از ۱۰٨سال، عکس واقعی #شهید_رئیسعلی_دلواری فرمانده #ضد_انگلیسی و #اسلام_خواه (مشروعه خواه) خطه جنوب و از مریدان #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، که اخیراً از آرشیوی از آلمان به دست آمد و رونمایی شد.
💠رهبرانقلاب:
‼️قبل از دوران مبارزات اخیر ملت ایران با رژیم ستمشاهی هم، مقاومت مردم بوشهر در مقابل تهاجم دشمنان خارجی انگلیسیها ورد زبان کسانی بوده است که با این قضایا آشنایی دارند آن روزی که انگلیسیها در بوشهر پیاده شدند، اینجا اهرم فشاری برای او بوجود آمد. چه کسی در مقابل اینها ایستاد؟ چه کسی به امثال #رئیسعلی فتوا داد و برایشان بیان کرد و تشویق کرد و تحریض کرد و به مردم دلگرمی و قدرت داد؟ غیر از علما چه کسانی بودند؟ آنها در مقابل زورگوها و قلدرها میایستادند. این تکلیف همیشه ماست که باید در مقابل سلطه گران بایستیم! ۷۰/۱۰/۱۱/جهادتبییتی
#رييسعلي در ۱۲ شهريور ۱۲۹۴ ش ۶ سال پس از شهادت علامه شیخ فضل الله(ره)، در ۳۳ سالگي، در حین درگیری با دشمن، از پشت سر توسط یک خائن داخلی، مورد هدف قرار گرفت و به شهادت رسید.
[۱]* منابع: نشریه عبرتهای عاشورا/ فردا/صاحب خبر کد 21229006
✳️ @ShahidRabe
🗓 ۱۲ شهریور/ روز مبارزه با استکبار انگلیس
⁉️ آیا می دانید که؟
حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه از کدام مرجع تقلید به عنوان سَمبُل مبارزه علیه #استکبار
(استعمار) یاد کرده اند؟
✍ امام خمینی(ره) در سخنرانی های بسیاری از [مرجع شهید علامه] شیخ فضل الله نوری(ره) نام برده و از ایشان به عنوان سمبل مبارزه علیه استعمار (استکبار) یاد كرده اند. دکتر مرتضی اشرافی، کارشناس مسایل سیاسی/مقاله بررسی نقش و جایگاه روحانیت در مشروطیت/خبرگزاری رسمی حوزه
✅ در کلام و باور حضرت امام خمینی(ره)، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه، سمبل مبارزه با استکبار بود/ مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی
💠 امام راحل:
جرم شیخ این بود که قانون باید اسلامی باشد... راجع به همین مشروطه و اینکه مرحوم شیخ فضل الله (رحمةالله) ایستاد که مشروطه باید مشروعه باشد. باید قوانین موافق اسلام باشد. در همان وقت که ایشان این امر را فرمود و متمم قانون اساسی هم از کوشش ایشان بود، مخالفین، خارجی ها[بخصوص #انگلیس_خبیث] که یک همچو قدرتی را در روحانیت دیدند کاری کردند در ایران که شیخ فضل الله مجاهد مجتهد (مرجع تقلید) دارای مقامات عالیه را یک دادگاه درست کردند و یک نفر منحرف، روحانی نما [ابراهیم زنجانیِ ماسون، شاگرد و معتمدِ آخوندِ خراسانی] او را محاکمه کرد و در میدان توپخانه، شیخ فضل الله را در حضور جمعیت به دار کشیدند./حوزه نت
✳️ @ShahidRabe
12026-fa-tarikh-mashroote-angoone-ke-hast.pdf
606.1K
🔴 نسخه PDF
📔 كتاب:
تاريخ مشروطيت، آن گونه كه هست، آن گونه كه بايد باشد
✍ جستاري در باب روش پژوهش و تحقيق در تاريخ/
◽️نویسنده: استاد فقید علي ابوالحسني(منذر)
◽️منشا مقاله : تاريخ معاصر ايران ،ش ۳۸ ، تابستان ۱۳۸۵
◽️عناوين اصلي كتاب شامل:🔰
۱. اسلام، دين حق و آيين حقيقت پرستي؛ ۲. شناخت واقعيات تاريخي؛ كاري سخت، اما ممكن؛ ۳. كشف حقايق تاريخي؛ شرايط و الزامات؛ ۴. نقد و پالايش نظريّات تاريخي؛ ضرورتي مستمر و جاويدان؛ ۵. مورخ، در بيان نظريات خود، بايد صادق و صريح باشد؛ ۶. لزوم آشنايي با باورها و سنتهاي ملي ـ دينيِ جامعة مورد پژوهش؛ ۷. نكات و شرايط لازم در بررسي دقيق و جامع تاريخ مشروطيت؛ ۸. تاريخ مشروطه؛ درسهاي ارزنده براي امروز و فرداي ايران
✳️ @ShahidRabe