eitaa logo
کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
5.3هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
328 ویدیو
472 فایل
کانال تخصصی شهید رابع علامه ذوالفنون، فرید و بصیرِ عصر، جامع معقول و منقول، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره سیره، مواضع و آثار مقالات، نظرات پژوهشگران و... کانال دوم در سروش(لوایح): 📲https://splus.ir/Lavayeh_ShahidRabe خادم کانال: @HHAMIDII20
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 به بهانه سالمرگ ایدئولوگ ماتریالیست(ماده باور) ضد دین و توحید، کارل مارکس/۱۴ مارس ۱۸۸۳ او به‌ همراه فردریش انگلس، مانیفست کمونیست را که مشهورترین رسالهٔ تاریخ جنبش سوسیالیستی است منتشر کرده‌است. مارکس نویسندۀ «سرمایه» مهم‌ترین کتاب این جنبش است. مارکس در، ک، نقد عناصر فلسفه حق می‌گوید: «پیش نقد هر نقدی نقد به دین است»! همچنین مارکس، در مصاحبه‌ای می‌گوید که به خدا معتقد نیست/ اسناد بین‌الملل اول، ترجمهٔ مراد فرهاد پور و صالح نجفی 📑 نظریه ی مارکس درباره ی انتظار بشر از دین چیست و چه اشکالاتی بر آن وارد است؟ 🖋نویسنده: دکتر عبدالحسین خسرو پناه👇 https://hawzah.net/fa/Magazine/View/4632/4637/35041/ ⁉️ آیا می دانید که کدام مرجع تقلید بیش از یک قرن پیش درباره خطر فعالیت فرقه ها و مکاتب نوظهورِ انحرافی، هشدار داد؟🔰 💠 مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف:🔰 ...در این عصر ما فرقه‌هایی پیدا شده‌اند که بالمره منکر ادیان و حقوق و حدود هستند. این فرق مستحدثه را، بر حسب تفاوت اغراض، اسمهای مختلف است: آنارشیست[۱]، نیهیلیست[۲]، ناطورالیست[۳]، بابیست[۴]، سوسیالیست[۵]*، (ماتریالیست[۶]*)، ... و اینها یک نحو چالاکی و تردستی در اثاره [برانگیختن] فتنه و فساد دارند و به واسطه ورزشی که در این کارها کرده‌اند، هر جا که هستند، آنجا را آشفته و پریشان می‌کنند. سالهاست که دو دسته اخیر از اینها، در ایران پیدا شده و مثل شیطان، مشغول وسوسه و راهزنی و فریبندگی عوام اضل من الانعام هستند. یکی فرقه "بابیه" است و دیگر فرقه "طبیعیه". این دو فرقه، لفظاً مختلف است و لبّاً [= در باطن] متفق هستند و مقصد صمیمی آنها نسبت به مملکت ایران، دو امر عظیم است: یکی تغییر مذهب، و دیگری تبدیل حکومت[از صورت و ظاهر اسلامی به صورت و باطن صد در صد ضد اسلامی] / ر. ک: رسائل، اعلامیه‌ها…، محمد ترکمان [۱] اقتدارگریزی، سروری‌ستیزی یا آنارشیسم (به فرانسوی: Anarchisme) در زبان سیاسی به معنای نظامی اجتماعی و سیاسی بدون دولت، یا به‌طور کلی جامعه‌ای فاقد هرگونه ساختار طبقاتی یا حکومتی است. آنارشیسم، همکاری داوطلبانه را درست می‌داند در قالب ایجاد گروه‌های خودمختار! آنارشیست‌ها به‌طور کلی با حاکمیت هرگونه دولت مخالفند و دموکراسی را نیز استبداد اکثریت می‌دانند.نهایت کار آنارشیسم، هرج و مرج است. [۲] در فلسفه، بی‌معنی‌اِنگاری، به معنای انکار معنی و ارزش برای هستی جهان است. هیچ‌انگاری، نیست‌انگاری یا نیهیلیسم (برگرفته از nihil لاتین به معنای هیچ)، نام‌های دیگر بی‌معنی‌انگاری است. بی‌معنی‌انگاری، به هر نوع دیدگاه فلسفی گفته می‌شود که وجود یک بنیان عینی (ابژکتیو) برای نظام ارزشی بشر را رد می‌کند.این اندیشه معمولاً در ارتباط نزدیک با بدبینی عمیق و شک‌گرایی رادیکال است. [۳] طبیعت‌گرایی یا ناطورالیسم یا ناتورالیسم (به فرانسوی: Naturalisme) گرایش و جنبش ادبی است که اواخر قرن نوزده تحت تأثیر نظریات داروین که معتقد بود انسان از نسل میمون است! شکل گرفت. این جنبش بر جزئیات روزمرهٔ زندگی تأکید می‌کرد، چرا که رفتار آدمی و سرنوشتش را در چارچوب جبر تحمیل شده از سوی وراثت و محیط به رسمیت می‌شناخت. [۴] بابیت یا آیین بابی (بیانی)، بابیه، بابیست، فرقه ای ضاله که در سال ۱۲۶۰ ق توسط انگلیس، با عاملیت علی‌محمد باب برای ضربه به تشیع جعفری در ایران پدید آمد. باب خود را پیامبری جدید و بشارت دهندهٔ دینی که قرار است پس از او توسط «من یُظهِره‌الله» (آنکه خداوند او را ظاهر خواهد ساخت)، ظاهر شود خواند. دستگیر و اعدام شد، پیروانش که به «بابی» مشهور بودند بر طبق بیانات باب به دنبال «من یظهره الله» می‌گشتند. تا اینکه بهاءالله، خود را «من یظهره الله» یا همان موعود خواند. برخی بابیان به او ایمان آورده و بهائی نام گرفته و برخی دیگر مرید یحیی صبح ازل شده، ازلی نامیده شدند [۵]* جامعه‌خواهی، جامعه‌گرایی یا سوسیالیسم (به فرانسوی: Socialisme)، اندیشه‌ای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است که برای ایجاد نظم اجتماعی مبتنی بر انسجام همگانی می‌کوشد.هدف سوسیالیسم نفی و لغو مالکیت خصوصی است و برقراری مالکیت اجتماعی بر ابزارهای تولید. این «مالکیت اجتماعی» ممکن است مستقیم باشد، مانند مالکیت و ادارهٔ صنایع توسّط شوراهای کارگری، یا غیرمستقیم باشد، از طریق مالکیت و ادارهٔ دولتی صنایع [۶]* مادّه‌گرایی، مادّه‌باوری یا ماتریالیسم (به انگلیسی: Materialism)به دیدگاهی گفته می‌شود که بر این باور است که هر آنچه در هستی وجود دارد ماده یا انرژی است و همهٔ چیزها از ماده تشکیل شده‌اند و همهٔ پدیده‌ها (از جمله آگاهی) نتیجهٔ برهم‌کنش‌های مادی است. به عبارت دیگر، ماده تنها چیز است و واقعیت عملاً همان کیفیت‌های در حالِ رخ دادنِ ماده و انرژی است.شاخه‌های مهم آن ماده‌باوری مکانیکی و ماده‌باوری دیالکتیکی می‌باشند. ✳️ @ShahidRabe
◼️ انا لله و انا الیه راجعون إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ روح عرشی آیت‌الله علوی گرگانی (ره) از مراجع عظام تقلید به دنبال بیماری سخت خونی در ماه جدّشان رسول الله (ص) شعبان المعظّم به لقاء الله پیوست. حشره الله مع محمد (ص) و آل محمد (ص) ✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👆✍ فراخوان مقاله همایش یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم منتشر شد دبیرخانه همایش یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم با انتشار محورهای فراخوان مقاله این همایش، از عموم پژوهشگران حوزه و دانشگاه دعوت کرد تا مقالات خود را برای تبیین جنبه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این نهاد تأثیرگذار ارسال نمایند مراکز و مؤسسات تاریخی ـ اسنادی کشور ازجمله مرکز اسناد انقلاب اسلامی، پژوهشکده تاریخ معاصر، بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و... با همراهی حوزه علمیه قم درصدد برپایی همایشی بین‌المللی برای تبیین جنبه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این نهاد تأثیرگذار در تاریخ ایران و جهان برآمده‌اند. بدین منظور از عموم پژوهشگران حوزه و دانشگاه دعوت می‌شود با ارائه مقالات علمی خود در محورهای زیر به تبیین این مهم کمک کنند:  1. دوران زعامت آیت‌الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری ـ مواضع آیت‌الله حائری [به عنوان شاگرد مرجع شهید آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری(۱*)] نسبت به انقلاب مشروطه ـ قرابت‌های سیاسی آیت‌الله حائری و [عالم مشروعه خواه] آیت‌الله سیدکاظم طباطبائی یزدی[صاحب عروه و از همفکران مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری] در امور سیاسی ـ روابط آیت‌الله سیدحسن مدرس با آیت‌الله حائری ـ موضع آیت‌الله حائری نسبت به کودتای رضاخان و غوغای جمهوری‌خواهی او ـ تعامل آیت‌الله حائری با علمای تبعیدی عراق به ایران (آیات: اصفهانی، خالصی و...) ـ مواضع آیت‌الله حائری و حوزه قم در خصوص تخریب بقیع ـ موضع آیت‌الله حائری نسبت به قیام و مطالبات علمای مهاجر اصفهان ـ موضع آیت‌الله حائری در واقعه ضرب و جرح شیخ محمدتقی بافقی(۲*) توسط رضاخان ـ موضع آیت‌الله حائری نسبت به ایجاد محدودیت‌های رژیم رضاخان برای روحانیون و حوزه‌های علمیه (برگزاری آزمون، طرح تغییر لباس روحانیون، و...) ـ موضع آیت‌الله حائری نسبت به تبعید علمای آذربایجان ـ موضع آیت‌الله حائری راجع به ایجاد محدودیت و ممنوعیت‌های مربوط به عزاداری‌های مذهبی ـ موضع و اقدامات آیت‌الله حائری راجع به مهاجرت یهودیان به فلسطین ـ موضع آیت‌الله حائری راجع به واقعه کشف حجاب و قیام گوهرشاد ـ مناسبات آیت‌الله حائری با آیات: سیدعبدالحسین شرف‌الدین، شیخ محمدحسین کاشف‌الغطاء، و شیخ عبدالکریم زنجانی ـ نظرات امام خمینی راجع به مواضع سیاسی آیت‌الله حائری نسبت به سیاست‌ها و اقدامات ضدمذهبی رضاخان ـ اقدامات عمرانی و رفاهی آیت‌الله حائری ـ سیاست‌های رژیم رضاخان در تقابل با حوزه علمیه قم ـ مقایسه اقدامات و رفتار رضاخان و آتاترک در مواجهه با دین و حوزه‌های علمیه 2. حوزه علمیه قم در دوره مراجع ثلاث ـ مدیریت حوزه علمیه قم در دوران مراجع ثلاث پس از رحلت آیت‌الله حائری و از آن زمان تا ریاست حاج آقا حسین بروجردی ـ قم و حوزه در دوران اشغال متفقین ـ بازتاب نماز باران آیت‌الله[سید محمد تقی] خوانساری(۳*) ـ تطور حوزه علمیه قم پس از رضاخان تا استقرار حاج آقا حسین بروجردی در قم ـ موضع حوزه علمیه قم نسبت به گفتمان‌های به اصطلاح نواندیشی دینی و ضددینی (شریعت سنگلجی، خرقانی، حکمی‌زاده، کسروی) ـ فتاوا و رسائل حجابیه علما و فضلا در وجوب حجاب و نقد کشف حجاب در دوره رضاخان و پس از او ـ معرفی و بررسی مطبوعات (روزنامه و مجله) دینی قم: مسلمین، الاسلام، نشریه انجمن دیانتی، ندای حق، تاریخ اسلام، جهان اسلام، استوار، مجموعه حکمت، مکتب اسلام، مکتب تشیع، مکتب جعفری، مجله نجات نسل جوان، نشریه در راه حق، مجله کتابخانه مسجد اعظم ـ نقش روحانیون پرورش‌یافته حوزه علمیه قم در مذهبی کردن محیط و متون دانشگاه ـ نقش دانشگاهیان پرورش‌یافته در حوزه‌های علمیه قم و دیگر شهرها و در مذهبی کردن محیط فکری و فرهنگی دانشگاه ـ بررسی فعالیت‌های فرهنگی ناشران روحانی (دارالفکر، دارالعلم صدر، اسلامیه آخوندی، مصطفوی و...) ـ بررسی فعالیت‌های مدیران و آموزگاران روحانی مدارس جدید قم و سهم آنان در تربیت نسل جوان دانش‌آموخته مذهبی (شهید بهشتی، عبدالمجید رشیدپور، نیری، دعوتی، محمدباقر تولیت) ـ انجمن‌های اسلامی قم با مدیریت و نظارت علما و فضلای آن شهر 3. حوزه علمیه قم در دوران زعامت حاج آقا حسین بروجردی ـ مقدمات تعیین مرجعیت حاج آقا حسین بروجردی و نقش امام خمینی در این موضوع ـ اوضاع سیاسی حوزه علمیه نجف اشرف در زمان اقامت حاج آقا حسین بروجردی در آن شهر ـ تأثیر جریان مشروطیت عثمانی بر حوزه نجف ـ تأثیر ناکامی مشروطیت در اندیشه و عملکرد سیاسی مراجع و علمای شیعه ایرانی و حاج آقا حسین بروجردی ـ مواضع مراجع شیعه ایرانی نسبت به کودتای رضاخان و صعود او به قدرت و نقش حاج آقا حسین بروجردی در آن مقطع ـ موضع حاج آقا حسین بروجردی نسبت به مطالبات علمای مهاجر اصفهان به قم 🔰ادامه در بخش دوم🔰
🔰بخش دوم🔰 رویکرد آقای بروجردی نسبت به نهضت ملی و دولت مصدق ـ موضع آقای بروجردی نسبت به تشکیل مجلس مؤسسان دوم ـ مناسبات سیاسی آقای بروجردی و آیت‌الله کاشانی راجع به نهضت ملی شدن صنعت نفت ـ روابط سیاسی آقای بروجردی و شاه و دربار ـ بررسی مجموعه اقدامات آقای بروجردی برای جلوگیری از نفوذ بهائیان در ارکان مهم کشوری و لشکری ـ تأثیر فکری و سیاسی فدائیان اسلام بر طلاب و روحانیون جوان حوزه علمیه قم ـ واکنش مراجع و علما نسبت به محاکمه و اعدام فدائیان اسلام ـ واکنش آقای بروجردی نسبت به دستگیری و بازداشت آیت‌الله کاشانی ـ موضع آقای بروجردی نسبت به عملکرد فدائیان اسلام[ و عدم اقدام او جهت جلوگیری از اعدام شهید نواب و یارانش، که باعث دلخوری شدیدِ امام خمینی و شیخ مرتضی حائری(فرزند مؤسس حوزه) از آقای بروجردی گردید] ـ موضع آقای بروجردی نسبت به لایحه اصلاحات ارضی دولت اقبال ـ بررسی روابط و مناسبات آقای بروجردی و امام خمینی ـ موضع آقای بروجردی راجع به تأسیس دولت اسرائیل و اقدامات تجاوزکارانه آن علیه فلسطینی‌ها و کشورهای عربی ـ بررسی اعزام مبلغ به اروپا ( آقایان محققی و حائری) ـ روابط آقای بروجردی با دو عالم برجسته شیعه ضد صهیونیست: شیخ محمدحسین کاشف‌الغطاء و شیخ عبدالکریم زنجانی ـ روابط آقای بروجردی با واعظ شهیر حجت‌الاسلام فلسفی ـ آقای بروجردی و موضوع دارالتقریب الاسلامی ـ بررسی اقدامات آقای بروجردی در بنای تأسیسات دینی (مسجد اعظم و مدارس دینی) 4. حوزه علمیه قم از درگذشت حاج آقا حسین بروجردی تا انقلاب اسلامی ـ تلاش رژیم پهلوی برای انتقال مرجعیت از ایران به نجف ـ مواضع علما، مراجع و تشکل‌های دینی قم نسبت به تصویب‌نامه انجمن‌های ایالتی و ولایتی ـ مواضع علما، مراجع و تشکل‌های دینی قم نسبت به اصلاحات ارضی و پیامدهای این طرح ـ مناسبات امام خمینی و مراجع و علمای قم تا تبعید امام خمینی ـ مواضع مراجع و علما نسبت به رفراندوم 6 بهمن ۱۳۴۱ و سخنرانی‌های محمدرضا پهلوی در همدان و قم ـ واقعه فیضیه و بازتاب آن در حوزه‌های علمیه نجف، قم، مشهد، شیراز، تبریز -[شخصیت انقلابی امام خمینی متأثر از سه شخصیت بزرگ حوزوی، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید سید حسن مدرس و آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی] ـ سخنرانی تاریخی امام خمینی در عصر عاشورا (۱۳ خرداد ۱۳۴۲) و بازتاب آن در سراسر کشور ـ دستگیری امام خمینی و واکنش مراجع، علما و حوزه‌های علمیه قم و نجف اشرف و جهان اسلام نسبت به آن ـ واقعه ۱۵ خرداد و واکنش حوزه‌های علمیه ایران و عراق ـ علمکرد و مواضع رژیم شاه و جریان‌های سیاسی کشور در قبال واقعه ۱۵ خرداد ـ دستگیری علما و وعاظ سراسر کشور در جریان قیام ۱۵ خرداد ـ اقدامات و فعالیت‌‎های مراجع و علمای ایران و عراق پس از دستگیری و دوران حبس امام خمینی ـ واکنش حوزه علمیه قم نسبت به اعدام طیب و حاج اسماعیل رضایی ـ بازتاب آزادی امام خمینی در قم ـ اقدامات و فعالیت‌های امام خمینی از زمان آزادی تا ایراد سخنرانی در ۴ آبان ۱۳۴۳ ـ بازتاب سخنرانی امام خمینی علیه کاپیتولاسیون در ۴ آبان ۱۳۴۳ در داخل و خارج از کشور ـ واکنش مراجع و علمای حوزه علمیه ایران و عراق نسبت به دستگیری و تبعید امام خمینی(ره) ـ تأثیر قیام ۱۵ خرداد بر فعالیت و اقدامات گروه‌های سیاسی ـ ویژگی‌های سیاسی و فکری قیام 15 خرداد ـ تأثیر قیام ۱۵ خرداد بر روند مبارزات حوزه‌های علمیه و جریان روشنفکری کشور ـ بازتاب ترور حسنعلی منصور در حوزه علمیه و محافل مذهبی سراسر کشور ـ فعالیت‌ها و اقدامات امام خمینی در دوران اقامت در نجف اشرف (۱۳۴۴ـ ۱۳۵۷) ـ واکنش امام خمینی نسبت به اقدامات رژیم بعث در اخراج ایرانیان از عراق ـ طرح مجدد مباحث مربوط به ولایت فقیه و بازتاب آن در عراق، ایران و سایر کشورهای اسلامی ـ مناسبات امام خمینی با مراجع و علمای نجف اشرف ـ مواضع امام خمینی در خصوص جشن‌های ۲۵۰۰ ساله، تغییر تقویم و حزب رستاخیز ـ تأثیر شخصیت و اندیشه‌های امام خمینی بر اندیشمندان و روحانیون کشورهای اسلامی و رشد جریانات ضد استکباری در جهان اسلام ـ روابط و مناسبات امام خمینی با انجمن‌های اسلامی دانشجویی خارج از کشور - [قاطعیت امام خمینی در مواجهه با آخوند های درباری] ـ عملکرد مؤسسات آموزشی به ریاست فُضلای قم و آخوند های وابسته به دربار: دارالتبلیغ اسلامیِ(کاظم شریعتمداری که از طرف دربار و ساواک، پشتیبانی می شد)، مدرسه حقانی(تحت مدیریت شهید دکتر بهشتی و شهید آیت الله قدوسی و...) ، دبیرستان دین و دانش، مؤسسه در راه حق ـ تلاش گروهی از فضلای حوزه علمیه قم در تدوین برنامه «حکومت اسلامی» ـ نقش فضلا و طلاب حوزه علمیه قم در گسترش امواج نهضت امام خمینی(ره) ـ تعامل حوزه علمیه قم با نهادهای مردمی (گروه شیعیان، مدارس اسلامی، کانون توحید، هیئات مذهبی و...) 🔰ادامه در بخش سوم🔰
🔰بخش سوم🔰 - نقش نشریات زیرزمینی و مخفی بعثت و انتقام در تداوم نهضت امام خمینی و آگاه سازی مردم علیه رژیم شاه ـ موضع علما و روحانیون نسبت به قانون جدید خانواده در دهه 1340 (۱۳۴۶) ـ موضع حوزه علمیه قم نسبت به گروه‌ها و سازمان‌های مسلح اسلامی دهه 1340 و 1350ش (هیئت‌های مؤتلفه اسلامی، حزب ملل اسلامی، سازمان مجاهدین خلق، فجر اسلام گروه‌های هفتگانه) ـ رویکرد حوزه علمیه قم به جریان روشنفکری دینی دهه 1340 و 1350: بازرگان و علی شریعتی - بازتاب شهادت آیت الله سعیدی و آیت الله غفاری و دیگر علما در جوامع روحانی ـ تظاهرات روحانیون حوزه‌های علمیه قم در سالگرد ۱۵ خرداد در سال ۱۳۵۴ ـ مواضع مراجع، علما و فضلای حوزه علمیه قم راجع به کتاب شهید جاوید ـ مواضع مراجع و علمای حوزه علمیه قم راجع به قتل شهید شمس‌آبادی ـ نظر مراجع قم در خصوص تأسیس حزب رستاخیز ـ واکنش مراجع قم نسبت به تغییر تاریخ هجری شمسی به تاریخ شاهنشاهی ـ مواضع مراجع، علما و تشکل‌های روحانی قم نسبت به آتش زدن مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌ها ـ مواضع مراجع و علمای قم نسبت به جنگ‌های اعراب و اسرائیل (سه جنگ) ـ اقدامات حوزه علمیه و علما در کمک‌رسانی به مردم در بلایای طبیعی (زلزله بوئین زهرا، طبس، فردوس و...) ـ تأثیر شهادت حاج آقا مصطفی خمینی در شتاب گرفتن انقلاب اسلامی ـ مواضع مراجع، علما و روحانیون حوزه علمیه قم راجع به مقاله توهین‌آمیز روزنامه اطلاعات نسبت به امام ـ مواضع مراجع، علما و روحانیون حوزه علمیه قم راجع به واقعه ۱۹ دی قم ـ تأثیر اربعین‌های واقعه ۱۹ دی و ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ بر شتاب گرفتن روند انقلاب اسلامی ـ مواضع مراجع، علما و روحانیون حوزه علمیه قم پیرامون شهادت حاج آقا مصطفی خمینی در آبان 13۵۶ ـ مواضع مراجع، علما و روحانیون حوزه علمیه قم پیرامون مهم‌ترین رویدادهای سیاسی سال 13۵۶ و 13۵۷ ـ نماز عیدفطر ۱۳۵۷ و تأثیر آن بر گسترش تظاهرات انقلابی در کشور ـ مواضع امام، مراجع و علما پیرامون واقعه جمعه خونین ۱۷ شهریور ۱۳۵۷، واقعه ۱۳ آبان ۱۳۵۷، و تغییر دولت‌ها از آموزگار تا شاپور بختیار، خروج شاه از کشور، ورود امام خمینی، معرفی دولت بازرگان ـ نقش روحانیون در تشکیل و اداره شورای انقلاب ـ تحصن علما در مسجد دانشگاه تهران ـ نقش آیت‌الله گلپایگانی در تحولات سال ۱۳۵۶ ـ ۱۳۵۷ ـ نقش علمای تبعیدی در گسترش انقلاب به سراسر کشور ـ نقش نمایندگان مراجع در سراسر کشور در گسترش حوزه‌های علمیه و روند انقلاب ـ تعامل حوزه علمیه قم و نجف ـ تشکل‌های دینی خواهران در سراسر کشور پیش از انقلاب ـ پایه‌گذاری مدارس علمیه خواهران ـ سیر فعالیت‌های هنری در حوزه علمیه قم 5. حوزه علمیه قم پس از انقلاب اسلامی ـ نقش روحانیت و مرجعیت در تأسیس و تثبیت نظام اسلامی ـ نقش حوزه و علما در تأسیس نهادهای انقلابی (کمیته انقلاب اسلامی، جهاد سازندگی، سپاه پاسداران و...) ـ نقش حوزه و روحانیت در تدوین قانون اساسی ـ حضور و نقش روحانیت در مجلس خبرگان رهبری - نقش علما و جامعه مدرسین حوزه در خلع سید کاظم شریعتمداری از مرجعیت پس از افشای عاملیت او در کودتای آمریکایی نافرجام، موسوم به (قطب زاده، شریعتمداری) که در آن قصد ترور امام را داشتند. ـ نقش مؤسسات و نهادهای آموزشی حوزه در تحولات فرهنگی ـ اجتماعی بعد از انقلاب(همچون مؤسسه امام خمینی، تحت نظارت مرحوم علامه محمد تقی مصباح یزدی) ـ فعالیت‌های فرهنگی ـ علمی حوزه و روحانیت در عرصه بین‌الملل ـ حضور علما و روحانیون حوزوی در دفاع مقدس ـ خدمات اجتماعی حوزه و روحانیت بعد از انقلاب ـ همراهی و حمایت مراجع و حوزه با رهبری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله) ـ حوزه و چالش‌های فکری ـ سیاسی پیش روی انقلاب ـ نقش حوزه در حل چالش‌های پیش روی نظام (مسائل اقتصادی، حقوقی ـ قضایی، حکمرانی، تمدن‌سازی) ـ مواضع حوزه و روحانیت نسبت به تحولات مهم جهان اسلام (مسئله فلسطین، افغانستان، بیداری اسلامی و...) ـ حلقه درس فلسفه علامه طباطبائی و نگارش اصول فلسفه و روش رئالیسم ـ حلقه درس تفسیر قرآن علامه طباطبائی و نگارش تفسیر المیزان ـ مناظرات و مکاتبات علمی هانری کوربن و علامه طباطبائی مهلت ارسال چکیده مقاله: 1 خرداد 1401 مهلت ارسال مقاله: 1 شهریور 1401 پژوهشگران می‌توانند مقالات خود را در قالب فایل ورد (word) در پایگاه اینترنتی دبیرخانه همایش به نشانی  www.howzeh100.com بارگذاری نمایند یا به رایانامه howzeh100@irdc.ir ارسال نمایند. 🔰 ادامه در بخش چهارم/پایانی🔰