1⃣⏪ #گفتگو
💢 مشروطه و مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف، زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه (مشروعه)
✍ در گفتگو با: حجت الاسلام امیر خانبلوکی
💥 تذکر 🔰
بدیهی است انتشار مطالب صاحب نظران محترم به منزله تأیید تمامی نقطه نظرات و همچنین گرایشات حوزویشان نمی باشد.
🔶 قسمت اول👇
https://www.neshasteasatid.com/node/3638
🔶 قسمت دوم👇
https://www.neshasteasatid.com/node/3919
🔶 قسمت سوم/آخر👇
https://www.neshasteasatid.com/node/4225
2⃣⏪ #مقاله_تحقیقی_تحلیلی
💢 عنوان مقاله: مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) در تاریخ نگاری تحریف گر غرب گرایان و غربیان با نگاهی به شخصیت ایشان
🖋محقق و نویسنده: عیسی مولوی وردنجانی
✍ یکی از سیاست های استعمار برای به استثمار کشیدن ملت ها، تخریب ذهنیت جامعه نسبت به رهبران قیام ها و مبارزانی است که در راه استقلال کشور پایداری کرده اند. چنین سیاستی نیز در ایران، بسیار نمود دارد ازجمله کسانی که به تخریب شخصیت وی پرداخته شده، مرجع شهید آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری(ره) است که در مواجهه با نفوذ استعمار در دوران مشروطه بسیار مبارزه نمود و نماد مقاومت انگاشته می شد. مسئله پژوهش حاضر، عمدتاً به نوع ادبیات تاریخ نگاری غربی ها و جریان همسو با غرب به مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری و شیوه مبارزات ایشان در جنبش مشروطه می پردازد. یافته های تحقیق نمایانگر آن است که هجمه های این گونه از مورخین عمدتا" فراماسون، نسبت به شیخ فضل الله به دنبال نفی رهبری ایشان در مبارزه با جریان استعمار در تاریخ است. نوشتار حاضر بر آن است تا با روش توصیفی و تحلیلی، بر پایه نگاهی بر منابع نوشته شده به وسیله این جریان تحریف گر تاریخ نگاری، به بررسی شخصیت علامه شیخ فضل الله نوری (ره) در آثار آنها بپردازد.
✅ لینک کامل مقاله👇
https://hawzah.net/fa/Article/View/99155/
✅ لینک کوتاه👇
http://noo.rs/3nvk9
✳️ @ShahidRabe
📗 متن کامل نسخه "اینترنتی مجازی" کتاب زندگى نامه #مرجع_شهيد حضرت آیت الله العظمی علامه شيخ فضل الله نورى(ره)، با قابلیت تبدیل هر صفحه به PDF
✍ شناسنامه:🔰
◽️نويسنده: دکتر سيد حسين اسحاقى
◽️تهيه كننده: مركز پژوهش هاى اسلامى صداوسيما
◽️ناشر: دفتر عقل
◽️چاپ: نگارش
◽️نوبت چاپ اول: پاييز 1387
◽️شمارگان: 1500
◽️کد: 1357
◽️نشانى: قم، بلوار امين، مركز پژوهش هاى اسلامى صداوسيما پست الكترونيكى: Email: IRC@IRIB.ir تلفن: 2919670-0251 دورنگار: 2915510
✍ فهرست🔰
◽️دیباجه
◽️پيش گفتار
◽️فصل اول: از طلوع تا عروج
◽️فصل دوم: نقش شيخ در نهضت تنباكو
◽️فصل سوم: در آستانه مشروطيت
◽️فصل چهارم: فرجام نهضت مشروطه
◽️فصل پنجم: موضع و ديدگاه هاي شيخ فضل الله نوري
◽️فصل ششم: عروج در غربت
◽️فصل هفتم: نجواها و سرودهايي در فراق يار
◽️كتاب هايي درباره نهضت مشروطيت و شيخ فضل الله نوري(ذکر تعدادی از تحریف نامه های قلمزنان فراماسون نیز رفته است)
◽️فهرست منابع
✅ نسخه مجازی و اینترنتی با قابلیت استفاده صفحه به صفحه، کلیک بر فصل های کتاب جهت مشاهده آسانتر، گرفتن نسخه pdf از هر صفحه، چاپ و...
👈 متن کامل 📗 کتاب (نسخه اینترنتی مجازی) 👇
http://pajuhesh.irc.ir/product/book/show.text/id/1357/order/1?
✍ پيش گفتار مؤلف👇
#مرجع_شهید_علامه
شيخ فضل الله نوري (اعلی الله مقامه) از پيش قراولان مبارزه با حكومت هاي استبدادي و از شخصيت هاي برجسته دوران مشروطيت به شمار مي رود. هرچند فضاي خفقان آور و وجود حكومت هاي ضداسلامي مانع آن شد تا تاريخ واقعي حوادث مشروطيت در جامعه طرح و بررسي شود و تاريخ نويسان درباري [عمدتا" فراماسون و مأمور تحریف تاریخ] به شيخ فضل الله ظلم و ستم بسياري روا داشتند و او را طرف دار مستبدان و مخالف حكومت مشروطه و دمكراسي قلمداد كردند و مخالفتش را به دليل به دست نياوردن مقام و رياست دانستند، ولي با طلوع خورشيد انقلاب، چهره درخشان اين عالم فرزانه از زير ابرهاي تيره و ظلماني نمايان شد و تاريخ نويسان متعهد به معرفي شخصيت برجسته اين عالم مجاهد پرداختند؛ زمستان جهل و تيرگي به سر آمد و سياهي به سيه روزان ماند. به يقين، شيخ فضل الله، عالم ترين، هوشيارترين و مقاوم ترين چهره در مبارزه هاي مشروطه بوده است.
شيخ شهيد به اندوختن مال و منال و به دست آوردن مقام توجه نداشت و به فكر شهرت و خودنمايي نبود. او در حفظ كيان اسلام و مبارزه با انديشه ها و باورهاي انحرافي غرب بر كسي پوشيده نيست، مي كوشيد. غم خوار واقعي اسلام و مسلمين بود و با علم و فضلي كه داشت، مي خواست دين خود را آن گونه كه بايد، ادا كند. در لحظه لحظه زندگي پربارش با هر نوع كج روي در عقيده و انديشه هاي ناخالص مبارزه كرد و توانست با تكيه بر نبوغ كم نظير علمي و سياسي و جايگاه بلند اجتماعي و خلوص سرشار خود، بلندترين گام ها را در راه روشنگري اسلام ناب محمدي صلي الله عليه و آله بردارد و اين، در حالي بود كه بدخواهان و هزاران هزار دست پنهان و آشكار، قصد و تلاششان مسخِ چهره اسلام و تحريف حقيقت آن و رواج غرب گرايي در ميهن اسلامي بود. به دليل پايين بودن رشد فكري و فرهنگي جامعه آن زمان و درك نكردن توطئه هاي دشمن و موقعيت حساس آن روزگار، سرانجام اين توطئه ها و حيله ها مؤثر افتاد و منادي اسلام ناب محمدي صلي الله عليه و آله در جامعه، غريب و تنها ماند و فريادش در گلو شكسته شد و قامت سروش فرو افتاد. با اين همه، بعد از هفتادوچهار سال، تلاش هاي وي ثمر داد و در سيزده رجب 1401 ه . ق با پيام امام خميني رحمه الله، رهبر و بنيان گذار جمهوري اسلامي، نخستين مجلس شوراي اسلامي حكومت اسلامي و شرعي به ثمر نشست و مشروطه غيرمشروع سقوط كرد و حكومت مشروعه جاي گزين آن شد؛ همان چيزي كه شيخ شهيدها در راه تثبيت آن از مال و جان مايه گذاشتند. اينك اين ماييم و پرچمداري اين نهضت سرخ كه با خون هزاران شهيد آبياري شده و به دست ما سپرده شده است تا آن را از گزند حوادث محفوظ و به آيندگان تقديم داريم.
با آرزوي توفيق در انجام وظايف
✳️ @ShahidRabe
‼️خبر های امیدوار کننده از بازسازی بیت در حال تخریب مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)
🔸باشگاه خبرنگاران جوان🔰
مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ گفت: خوشبختانه دستور تملک ملک مذکور صادر شده است. لذا بلافاصله از آنجایی که ملک مذکور در گذشته به منظور احداث حسینیه از سوی خیریه و هیات صنف کفاشان خریداری شده است، جلسه ای با مسوولین خیریه برگزار و مذاکرات مربوطه در خصوص چگونگی تملک در حال انجام است.
مویدی گفت: این خانه که دارای بنایی مربوط به دوره قاجار و با قدمت حدود ۱۱۰سال است. حدود ۱۸ ماه مدفن مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) بوده که در حال حاضر با گذر زمان در حال تخریب است. با توجه به اینکه شهرداری تهران هیچگونه نگاه تجاری یا مادی به ملک مذکور نداشته و صرفا شرکت توسعه فضاهای فرهنگی در راستای حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی شهر تهران به دنبال تملک ملک مذکور و بازسازی آن است. بنابراین این اطمینان را به مالکین داده ایم تا با اجازه تملک و واگذاری آن به این نهاد عمومی، بستر مناسبی برای حفظ این بنا و زنده نگه داشتن یاد شهید مظلوم علامه شیخ فضل الله نوری(ره) فراهم خواهد آمد. ضمن آنکه هزینه های تملک نیز در اختیار خیریه مذکور قرار خواهد گرفت.
پیش از این خداوردی، سرپرست معاونت امور اجتماعی و فرهنگی منطقه ۱۲ تهران گفته بود: خانه علامه شیخ فضل الله نوری(ره) به تملک شهرداری در نیامده و در اختیار صنف کفاشان است. اگر بحث تملک این ملک توسط شهرداری در شورای شهر مطرح شود، مرمت و بازسازی آن را شهرداری منطقه انجام میدهد.👇
باشگاه خبرنگاران جوان - بهمن ۱۴۰۰، سرپرست معاونت امور اجتماعی و فرهنگی منطقه ۱۲ تهران گفت: خانه شیخ فضل الله نوری به تملک شهرداری در نیامده و در اختیار صنف کفاشان است. اگر بحث تملک این ملک توسط شهرداری در شورای شهر مطرح شود، مرمت و بازسازی آن را شهرداری منطقه انجام میدهد.
به گفته خداوردی، حدود ۲ میلیارد تومان هم برای مرمت و بازسازی خانه شیخ درنظر گرفته شده، شورای شهر هم با این مبلغ موافقت کرده و تخصیص اعتبار آن منوط به تصویب شورای شهر است. نادعلی، عضو شورای شهر هم پیگیر تملک ملک است.
خانه شیخ که در نزدیکی شهرداری منطقه ۱۲ تهران قرار دارد، سالهاست در معرض فرسودگی و تخریب قرار دارد و از آنجایی که این ملک برای صنف کفاشان است، شهرداری اگر بخواهد این ملک را مرمت و بازسازی کند، باید آن را از مالک خریداری کند.
پیش از این، علی محمد سعادتی، شهردار سابق منطقه ۱۲ تهران گفته بود، از آنجایی که درب ورودی خانه بسته شد تا از ورود معتادان به داخل آن جلوگیری شود.
عبدالخالقی، متولی منزل مرجع شهید علامه شیخ فضلالله نوری(ره) گفته بود که صنف کفاشان بنا دارند حسینیهای در این مکان بسازند!!! و اگر شهرداری زمین را بر اساس قیمت روز بخرد! آن را در اختیار شهرداری قرار میدهیم!!!
منطقه ۱۲ تهران به عنوان قلب گردشگری پایتخت بیش از ۷۰ مکان گردشگری را در خود جای داده است که خانه علامه شیخ فضل الله نوری یکی از این مکانهای تاریخی و فرهنگی است.
⁉️✍ چند سال قبل احمد مسجدجامعی، عضو وقت اصلاحطلب شورای شهر تهران (وزیر ارشاد دوره خاتمی) در حرکتی تبلیغی نمایشی وارد این خانه شد (مشاهده در فیلم ذیل) و وعده داد این بیت، پس از #ثبت_ملی توسط #میراث_فرهنگی به طرزی شایسته بازسازی و نگهداری شود! ولی آنچه در عمل اتفاق افتاد، خلف وعده بود و تخریب بیشتر این مکان مقدس!
✍ حمید رسایی، روحانی فرهیخته انقلابی، در این ارتباط و در یادداشتی انتقادی در سایت خویش، چنین گفته بود:🔰
⁉️سئوال اینجاست که چرا منزل و عشرتکده شعبان بی مخ که خود و چماقدارانش نقش مهمی در موفقیت کودتای ننگین ۲۸ مرداد [و روی کار آمدن مجدد #شاه_خائن ] داشتند، با بودجه بیت المال باز سازی می شود، اما بیت شریف و ساده #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری [زعیم نهضت اسلام خواهی و ضد استکباری #مشروطه در تهران] که پایگاه بصیرت انقلابیون اسلام خواه بوده [و درست در همسایگی دیوار به دیوار شهرداری و شورای شهر تهران قرار دارد] به علت ندانم کاری مدیران ذیربط، در حال تخریب کامل و غصب قرار دارد⁉️
🔰ادامه🔰👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلمی از درون بیت در حال تخریب مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه الشریف، زعیم نهضت اسلام خواهی #مشروطه (مشروعه)
✍ پس از شهادت شیخ توسط عوامل #انگلیس_خبیث جنازه مطهر ایشان در یکی از اتاق های همین منزل به امانت گذاشته شد. پس از گذشت ۱۸ ماه که تصمیم به انتقال به قم گرفته شد.جنازه مطهر، صحیح و سالم بود (الله اکبر).
✳️ @ShahidRabe
آلبوم تصاویر مراجع فقید.pdf
3.05M
⏩ PDF 📸
📒 آلبوم تصاویر مراجع فقید شیعه
#ارسالی_مخاطب
✳️ @ShahidRabe
🌹 ذی القَعدة الحرام، ماهِ شهادت پدر امام راحل، شهید آیت الله حاج سید مصطفی موسوی رضوان الله تعالی علیه، مجتهد منطقه خمین و از شاگردان مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) در نجف اشرف است.
🌹شهادت: ۱۲ ذی القعدة ۱۳۲۰ ه ق به دست خوانین ظالم
✍ نحوه شهادت پدر امام خمینی(ره) به نقل از مرحوم آیت الله سید مرتضی پسندیده (برادر امام):
...در سال 1320 ه.ق «عضد السلطان» والی عراق (اراک کنونی) بود و نائبالحکومه خمین نیز زیر نظر او مشغول بود. در این سال تعدی خوانین بسیار اوج گرفته و اوضاع خمین بسیار نامساعد شده بود. «جعفر قلی خان»، «میرزا قلی سلطان» و «بهرام خان» خیلی به مردم تعدی میکردند... پدر ما نیز جلوگیری میکردند.
اینها نیز تصمیم گرفتند پدر ما را از جلوی راهشان بردارند...دوازدهم ذیقعده بود.../خاطرات آیت الله پسندیده، ص 19 و 20/ادامه و کامل مطلب در👇
https://www.mashreghnews.ir/amp/385086
⁉️ خواب عجیب مرحوم ولی الله مؤمنی، بازیگر نقش پدر امام در سریال "آفتاب و زمین" که باعث شد با قوت این نقش را بپذیرد👇
http://cinemapress.ir/news/69940/
✅ محبت و ارادت قلبی والدین حضرت امام خمینی، رضوان الله تعالی علیهم نسبت به مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف🔰
◽️قرائن حاکی است که والد شهید امام راحل، آیت الله سید مصطفی موسوی رضوان الله تعالی علیه، در زمان حضور در عتبات، از مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) کسب فیض (تلمذ) نموده و با یکی از شاگردان ایشان، یعنی حاج آقا حسین طباطبایی قمی نیز آشنا و مأنوس بوده است، در بایگانی سازمان اوقاف و امور خیریه سندی(نامه ای) تاریخی و ارزشمند یافت شده و موجود است كه در آن مرجع عالیقدر، حاج آقا حسین قمی(ره) زعیم قیام علیه کشف حجاب رضاخانی، سه ماه پس از شهادت پدر امام، جانشینش را در منطقه خمین، تعیین نموده و از قتل ایشان با كلمه «شهید» تعبیر کرده اند.
خبر شهادت پدر امام خمینی را که در آن واقعه پنج ماه بیشتر نداشت، به اراک می رسانند و مردم به استقبال آمده و جنازه آن شهید را به اراک انتقال داده و در قبرستان اراک، محل فعلی سر قبر آقای معروف (آقا محسن عراقی-اراکی، عالم مشروعه خواه، از اصحاب و یاران مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره و از بزرگترین واقفین منطقه) به عنوان امانت دفن می نمایند. مدتی بعد جنازه به نجف اشرف حمل و در وادی السلام دفن شد ولی متأسفانه نشانی دقیقی از مزار ایشان در دست نیست.
◽️مرحومه بانو هاجر احمدی، آن شیر زن با شهامت برای قصاص قاتلین همسر، رنج فراوان کشید.
◽️بانو هاجر، مادر فاضله و با شهامت امام، پس از شهادت مظلومانه مرجع شهید علامه نوری نیز برای ایشان با شجاعت، مراسم بزرگداشت گرفت و هر ساله آنرا تکرار می کرد.
◽️در حقیقت امام راحل به غیر از اینکه شاگردی از شاگردان مرجع شهید علامه نوری، به واسطه مرحوم شیخ عبدالکریم حائری یزدی بود، از کودکی نیز با مظلومیت و حقانیت راه شیخ شهید، توسط مادر مکرمه خویش، آشنا شده بود و ارادت قلبی خاصی به آن شهید بزرگ اسلام داشت.
◽️بانو هاجر احمدی دختر بزرگ میرزا احمد مجتهد بین سالهای ۱۲۸۵ تا ۱۲۸۸ قمری در خمین بدنیا آمد پدرش از عالمان و امام جماعت مسجد جامع خمین بود. شهید آقا سید مصطفی موسوی پدر حضرت امام در محضر میرزا احمد شاگردی کرده و صاحب مراتبی از فضل و کمال گردید. در سال ۱۳۰۰ هجری قمری از دختر بزرگ ایشان خواستگاری کرده و با موافقت استاد با ایشان ازدواج کردند.
هاجر خانم بعد از ۲ تا ۳ سال زندگی با سید مصطفی در خمین بهمراه شوهرش برای ادامه تحصیل سید مصطفی به نجف رفتند. فرزند بزرگ ایشان که دختر بود و مولود نام داشت در نجف بدنیا آمد ولی بقیه فرزندان ایشان در خمین متولد شدند. هاجر خانم در بین مردم خمین دارای احترام ویژه ای به خاطر نسبت خانوادگی اش با اهل علم بود و همچنین ازدواج ایشان با آقا مصطفی که ایشان هم مجتهد کمره بود بر این احترام افزود. ویژگیهای شخصیتی ایشان از قبیل پاکدامنی و وفاداری نیز عامل دیگری بود که بعد از شهادت سید مصطفی نیز همواره مورد احترام و تکریم مردم قرار داشت.
سرانجام این بانوی بزرگوار در سن ۵۰ سالگی در خمین فوت می کنند و پیکر ایشان به قم منتقل و در قبرستان وادی السلام در جوار مرقد امامزاده احمد از نوادگان امام سجاد علیه السلام، به خاک سپرده می شود.
🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
🔸منابع: پایگاه جامع تاریخ معاصر ایران(مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی)، مقاله شیخ فضل الله نوری از زبانی دیگر (از زبان دشمنان مغرض و معاند شیخ)/پایگاه اطلاع رسانی صدا و سیمای استان مرکزی/ كتاب، پنجاه و یك عریضه و حكم شرعی، امید رضایی/مشرق نیوز/سینما پرس/ تبیان، عطاالله باباپور/پرتال جامع امام خمینی/جماران نیوز...
✳️ @ShahidRabe
🗓 ۱۴ ذی القعده ۱۳۰۲ قمری، تاریخ صدور اجازه نامه محدثیِ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری (ره)
✅ در این تاریخ توسط محدث بزرگ شیعه، میرزاحسین محدث نوری ره، (صاحب مستدرک الوسائل)، به علامه شیخ فضل الله نوری ره، اجازه نقل حدیث و روایت داده شد🔰
✍ محدث نوری(ره)، پیشوای ائمه علم حدیث و رجال در اعصار اخیر و از بزرگ ترین علمای شیعه و رجال اسلام در قرن ۱۴ در مقدمه کتاب شاخه طوبی، شیخ فضل الله را مجمع فضایل و صفات نیک می شمرد، در جای دیگر بر دانش و پارسایی شگرف شیخ انگشت تأکید می نهد و در تقریظی که سال ۱۳۰۲ ق در سامرا بر کتاب صحیفه مهدویه شیخ فضل الله [۱]* نگاشته به ایشان اجازه نقل روایت داده و چنین می فرماید:🔰
... ستایش ویژه خدای متعال است که دین استوار و پسندیده اش را به وسیله پاسدارانی که در هر زمان، قامت دین را، با جلوگیری از انحراف آن به کژی ها، راست می دارند، فضیلت داده و شریعت حنیفش را به وسیله حاملانی که در اعصار مختلف، در دریاهای عمیق و مواج آن فرو رفته اند و لؤلؤ و مرجان بیرون می آورند، شرافت بخشیده است.
و درود بر آموزگار بیان، روح قرآن، شارح صحف [آسمانی] نخستین و اعطاگر عقل خالص به صاحبان خرد و درود بر خاندان او باد که موازین رد و قبول اعمال عباد در پیشگاه الهی اند... و درود بر کسانی که تاریکی ها را به نور ولای آن ذوات مقدس، روشن ساخته اند:
ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ (اشاره ایست لطیف به نام و سجع مُهر مرجع شهید علامه نوری).
و بعد: پس این کتاب (صحیفه مهدویه) دُرّ های گران از صدف های بحار علم و هدایت، و میوه های چیده شده از باغ های معارف بهترین شخصیتی است که گامهای او زمین را در نوردیده، جامه در بر و ردا بر دوش دارد [یعنی حضرت ولی الله الاعظم عجل الله فرجه الشریف]، پرتوی است از اشعه روشنگر ستاره ای درخشان و فرازمند، و کف آبی است گوارا از دریای پر آب و خوشگوار که برگرفته است آنرا کسی که در پیشگاه آن حضرت رحل اقامت افکنده، و از جام [معارف] ایشان نوشیده و سیراب شده یعنی کوه بلند علم و ستون استوار فضل، مقتدای فقیهان برجسته و معتمد عالمان چیره دست، جامع معقول و منقول، حاوی حقایق فروع و دقایق اصول، بوستان علم و اقیانوس فضل، عالم عامل کامل، شیخ فضل الله نوری ... که خدایش حفظ کند.
محدث بزرگ، میرزا حسین نوری سپس کلام را چنین به پایان می برد:
به شیخ فضل الله (دام فَضْلُه) اجازه می دهم که جمیع آنچه را که ذکر شد، هرطور می خواهد، بر هر کس از اهل روایت و درایت که خواستار باشد، روایت کند و از او می خواهم که در دنیا و آخرت، به ویژه در تعقیبات نماز و لحظات استجابت دعا، مرا از دعاهای شایسته فراموش نکند...
[۱]* 📗✍ اثری مهدوی از آثار مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف، تحت عنوان الصحيفة المهدویة یا القائمیة، حاوی مجموعه ادعیه رسیده از ناحیه #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، با تقریظ محدث بزرگ، میرزا حسین محدث نوری (ره)، گرد آوری حدود ۱۳۰۲ ق، قطع وزیری، مخطوط مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، کتابخانه آقای فضل الله نورالدین کیا (نواده پسری مرجع شهید نوری). گردآوری و تألیف این مجموعه شریفه معنوی و ارزشمند توسط علامه شیخ فضل الله نوری(ره) در اواخر ایام اقامت ایشان در سامرا، محل تولد قائم آل محمد عجل الله تعالی فرجه الشریف، صورت گرفته و تقریظ محدث نوری(ره)، با تاریخ ۱۳۰۲ ق را در پای خود دارد.
آقای محمد ترکمان (مورخ و پژوهشگر معاصر) این صحیفه را چنین معرفی کرده اند:
اوراق موجود این رساله شریفه، شامل بیست و سه دعای منسوب به امام زمان (عج) و توقیعات شریفه آن حضرت است.
اجازه نامه "محدثی و نقل حدیث" مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، که در تاریخ ۱۴ ذی قعده ۱۳۰۲ق در سامرا، توسط محدث بزرگ، میرزا حسین نوری(ره)، برای ایشان تحریر و صادر شده است، در میان اوراق رساله شریف صحیفه مهدویه قرار دارد.
استاد فقید ابوالحسنی منذر، سالیان قبل، این اثر را در کتابخانه مرحوم فضل الله کیا(نواده پسری مرجع شهید نوری) مشاهده کرده و احتمال داده که مرحوم فضل الله کیا، آنرا به کتابخانه مجلس شورای اسلامی سپرده باشد.
🔸منابع: ک، تنهای شکیبا، علی ابوالحسنی به نقل از رک: مجموعه مکتوبات، اعلامیه ها، ص ۴۵۰-۴۵۳/ک، رسائل، مجموعه مکتوبات، اعلامیه هاو...شیخ ج۲، محمد ترکمان
✳️ @ShahidRabe
📆 نیمه دوم ذی القعده، ایام قمری ارتحال مؤسس #حوزه_علمیه_قم آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی(استاد #امام_خمینی و شاگردِ
#مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری)/ ۱۷ ذی القعده ۱۳۵۵
🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
✅ پرسش مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران از مرحوم دکتر عبدالحسین حائری (نواده دختری مرحوم آیتالله شیخ عبدالکریم حائری یزدی، فردی که مدتها مسئولیت کتابخانه مجلس شورای اسلامی را به عهده داشته و اسناد روحانیت در مجلس را منتشر کرده است)👇
⁉️ مرحوم آیتالله شیخ عبدالکریم حائری با کدام یک از روحانیان و علما، ارتباط معنوی و عاطفی بیشتری داشتند؟
ج: ایشان به [استادش] مرحوم شیخ فضلالله نوری علاقه ویژهای داشتند و بعد هم به [یکی از شاگردان دیگر شیخ فضل الله، یعنی] آیتالله حاج آقاحسین قمی.
...از یادداشتهایی که از شیخ فضلالله باقی مانده کاملا مشخص است که چه انسان الهی و معنویای بودهاند./کد گفتگو 4877
✅ نکته تاریخی ناب👇
⁉️ آیا می دانستید که، مرحوم شیخ مرتضی حائری (فرزند شیخ عبدالکریم حائری ره) و امام راحل در دوران ستمشاهی، جلسات مربوط به مباحث حکومت اسلامی و مصلحین حوزه را در حجره مزار مطهر #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری(زعیم نهضت مشروطه مشروعه و اُستادِ مؤسس حوزه) واقع در صحن بزرگ حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، برگزار می کردند؟ و این حجره، پاتوق آنها بود؟/ از نکات ناب مطرح شده توسط مورخ فقید استاد علی دوانی
✅ ماجرای احیای حوزه علمیه قم👇
⁉️ آیا می دانید کدام شخصیت، آیت الله حائری یزدی(ره) را برای تأسیس حوزه علمیه قم، ترغیب نمود و "طراح تأسیس" آن بوده است؟!🔰
‼️ مبارز بی باک، آیت الله شیخ محمد تقی بافقی رضوان الله تعالی علیه(دستیار ارشد آیت الله حائری)!🔰
✍ آیت الله بافقی، از شاگردان خاص محدث بزرگ، میرزا حسین محدث نوری ره (صاحب مستدرک الوسائل، استاد، دایی و پدر همسر مرجع شهید علامه نوری ره) است.
آیت الله بافقی (ره) عالمی با تقوا و اهل عمل، و مبارزی دلیر و پرتلاش بود. اندیشه و همت بلند این مرد بی باک، وی را در میان دیگر هم عصرانش برجسته و متمایز ساخت، شهامت و پردلی اش را زبانزد خاص و عام گردانید و از او نامی نیک به یاد گار گذاشت. مبارزه علنی او با سیاست های ضد اسلامی رضاخان و مفاسد و کج روی های اجتماعی آن دوران، نمونه هایی شگرف از بی باکی، قوت نفس و عمق اندیشه و ایمان این مرد بزرگ مشروعه خواه است.
او در کنار آیت اللّه کبیر قمی (از شاگردان مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره) و آیت اللّه فیض قمی، به احیای حوزه علمیّه قم همت گماشت. در سال ۱۳۰۱ ش آیت اللّه شیخ عبدالکریم حائری را برای هجرت به قم و تأسیس حوزه علمیه قم ترغیب نمود که نتیجه بخش بود.
‼️ بافقی یکی از دستیاران ارشد آیت اللّه حائری شد.🔰
حاج شیخ محمد تقی بافقی، پس از هفده سال اقامت در نجف اشرف، به شهر قم رفت و بی درنگ خدمات و فعالیت های ارزنده خود را آغاز کرد. او نخست علما و مردم را برای پایه ریزی حوزه علمیه ای در قم تشویق و ترغیب نمود. نزد علما و بزرگان شهر رفت و مسأله تأسیس حوزه علمیه قم را مطرح ساخت. از نظر ایشان، مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، توان این کار بزرگ را داشت؛ چون از قدرت و شهرت کافی برخوردار بود. بنابراین، زمانی که آیت اللّه حائری از اراک به قم آمد، مرحوم بافقی از فرصت استفاده کرد و افزون بر این که مردم را برای استقبال پرشکوه از ایشان آماده نمود، از آنان خواست تا بر مسأله ماندن آیت اللّه حائری در قم پافشاری کنند. از سوی دیگر، خود نیز به همراه عده ای از علمای بزرگ شهر، نزد ایشان رفتند و مصرانه از وی خواستند که در قم بماند. بدین ترتیب، با هماهنگی های مرحوم بافقی، علمای بزرگ شهر و مردم، پایه حوزه علمیه قم گذاشته شد.
پس از تأسیس در اداره امور حوزه با آقا شیخ عبدالکریم، همکاری نزدیک داشت، به طوری که یکی از دستیاران برجسته ایشان به شمار می آمد. وی که از علمای تراز اول حوزه علمیه قم قلمداد می شد، به تدریس در حوزه و رسیدگی به امور طلاب می پرداخت و درغیاب آیت اللّه حائری، به جای او اقامه نماز جماعت می کرد. در کنار این ها، او فعالیت های دیگری را نیز انجام می داد؛ از جمله، نظارت بر ساخت مساجد و باز سازی ها، حتی مشارکت در کار ساختمانی آن ها، و نیز امر به معروف و نهی از منکر.../ پایگاه اطلاع رسانی حوزه(حوزه نت)، کد ۵۹۶۱، ویکی فقه
✳️ @ShahidRabe
🗓 به مناسبت سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی، به فرمان حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه)/ یکم تیر ۱۳۶۰ ش🔰
📚 کتابشناسی #شهید_رابع
✍ معرفی اجمالی ۵۰ عنوان کتاب درباره مرجع شهید علامه شیخ فضلالله نوری شهید رابع (اعلی الله مقامه الشریف)، زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه(مشروعه)، در سایت سازمان تبلیغات اسلامی👇
http://ido.ir/pages/?id=282823
💠 امام خميني (ره):
«مسأله تبليغات يك امر مهمي است كه مي شود گفت كه در دنيا در رأس همه امور قرار گرفته است، و مي توان گفت كه دنيا بر دوش تبليغات است... بايد با تبليغات صحيح، اسلام را آن گونه كه هست به دنيا معرفي نماييد ... توجه داشته باشید که بالاترین چیزى که مى تواند این انقلاب را در این جا به ثمر برساند و در خارج صادر کند، تبلیغات است، تبلیغات صحیح.»
✍ در چنین روزی در سال 1360 ه.ش سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان امام خمینی (ره) تاسیس شد. این نهاد با هدف اعتلای فرهنگ نغز و پر بار اسلامی و تبلور حیات معنوی و تبیین و ترویج شاخص های اعتقادی فعال گردید. سیاستگذاری، برنامه ریزی، هدایت، ساماندهی، پشتیبانی و نظارت بر تبلیغات دینی - مردمی، زمینه سازی برای یافتن نیروهای مؤمن و تأسیس تشکل های لازم و برنامه ریزی و هماهنگی به منظور تقویت و هدایت مداوم انجمن های اسلامی، تلاش در جهت احیاء و اشاعه معارف، فرهنگ و تاریخ تشیع از همه راههای ممکن، با تأکید بر وحدت تمام مذاهب اسلامی و حراست از آن با همکاری مراجع و نهادهای ذیربط، تحقیق و بررسی در خصوص تبلیغات سوء و تهاجم فرهنگی دشمنان و شناسایی و تحلیل ترفندهای تبلیغی علیه اسلام و انقلاب اسلامی، انجام مطالعات راهبردی و بررسی های کاربردی در زمینه نیازهای فرهنگی اقشار مختلف جامعه، بویژه جوانان و طراحی برنامه ها و شیوه های تبلیغی نوین و اصلاح و احیای روش های سنتی در تبلیغات اسلامی، تدوین و انتشار کتب و نشریات مناسب و ضروری، به منظور معرفی فرهنگ و تمدن اسلامی و تبیین مواضع انقلاب اسلامی و انجام پژوهش های لازم، به ویژه در زمینه نظام تربیتی و مبانی سیاسی - اقتصادی و فرهنگی حکومت اسلامی و حمایت از پژوهشگران متعهد و... از جمله فعالیت های این سازمان است. این روز به عنوان روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی نامگذاری شده است.
تبليغات، به معناي مجموعه اعمال گفتاري، نوشتاري، رفتاري و تصويري است كه به منظور نفوذ و تاثير گذاري در شخصيت، افكار، عقايد و احساسات مخاطبان سازماندهي مي شود و براي جهت بخشيدن به آنان در راستاي هدف و مقصدي مشخص، هويت پيدا مي كند. تبليغات در بينش و فرهنگ اسلامي از جايگاه رفيع و ويژه اي برخوردار است.
بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، نهاد شوراي عالي تبليغات اسلامي در اول تيرماه 1360 به صورت نهادي منسجم، مستقل و وابسته به ولايت فقيه با اراده امام (ره) و به منظور پرداختن به امر تبليغات به وجود آمد. اين نهاد انقلابي در سير تكاملي خود، در 14/1/1368 با دست خط مبارك امام خميني (ره) به سازمان تبليغات اسلامي تغيير نام يافت.
🔸 منابع:سایت سازمان تبلیغات اسلامی/ سایت صدا و سیما
✳️ @ShahidRabe
✅ به مناسبت هفته قوه قضائیه
✍ آشنایی اجمالی با محضر و محکمه قضاء مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)🔰
◽️علامه شیخ فضل الله، در جایگاه مرجعیت تقلید تهران، سالیان دراز در پایتخت، محکمه قضایی پر رونقی داشت و در سطح وسیع، دعاوی و مرافعات را فیصله می داد، چندان که از مردم عادی گرفته تا رجال سیاسی عصر قاجار، اسناد خود را برای تنفیذ و تسجیل به محضر قضایی ایشان می فرستادند. تا قبل از انحراف مشروطه، برخی از علما و مراجع، دارای محکمه قضاء بودند، پس از شهادت شیخ به دست مشروطه چیان غربگرا و حاکمیت وحشیانه توأم با دیکتاتوری آنان، سیستم قضائی غربی، جایگزین شد و دوره معضلات قضایی حاصل از بروکراسی فساد آلود غربی آغاز گردید!
◽️غالباً در مسائل شرعی به شیخ فضل الله مراجعه می شد. دکتر تندرکیا، از محضر شرع شیخ به عنوان محضری که تمام عقود و معاملات عمده شهر در آن صورت می گرفت یاد می کند و می افزاید: تمام دفاتر ثبت کاملاً منظم و همه چیز برای رجوع به هنگام لزوم، یادداشت میشد.
مطلعین می گویند: شیخ هیچگاه در قضاوت خویش از طریق عدالت خارج نشد. و به اصطلاح قضایی آن روزگار، هرگز ناسخ و منسوخ [عدول از حکم صادره اولیه و صدور حکمی جدید به علت عدم دقت] در کارش نبود. پاکدستی او در تمام امور، بخصوص در امر قضاوت، زبانزد خاص و عام بود. دفاتر قضایی منظم او داری چنان اعتبار ویژه ای بود که همه جا مورد استناد واقع می شد.
◽️دکتر سعید نفیسی که در دوران جوانی خویش، شیخ را درک کرده، می نویسد:
باسوادترین و باذوق ترین آخوندهای تهران بود، بسیار خوش روی، خوش مشرب و شیرین زبان، موقوفات مهم را به او می سپردند و او هم وسایل مشکل گشایی بسیار داشته است.
◽️مراجعه مردم به محکمه شیخ، برای مرافعات و ثبت و تنسیق معاملات، اختصاص به مسلمانان نداشت، بلکه اقلیت های دینی بخصوص مسیحیان نیز مهر و امضای شیخ را بر پیشانی اوراق و اسناد مالکیت خود معتبر می شمردند.
◽️نمونه هایی از قاطعیت شیخ در احقاق حق مظلوم (چه مسلمان و چه اقلیت مذهبی) از ظالم، ثبت تاریخ است.
◽️بررسی کارنامه قضایی مرجع شهید نشان می دهد که برخورد با دانه درشت ها از ویژگی های محکمه وی بود. درمقابل تجاوز به حقوق مردم، سخت حساس بود و در حد توان واکنشی تند و کوبنده نشان می داده است. ملک المورخین، از نویسندگان عهد مظفری، در یادداشتهای خود به نمونه ای اینچنین اشاره می کند که: آقا شیخ فضل الله، اعتماد الشریعه وکیل را که بسی خانه های مردم را به غصبیت برده، چوب زد.
◽️از نکات جالب دیگر در بحث کارنامه قضایی شیخ، کمال اتقان و پختگی نوشته شیخ درپای اسناد و زیبایی خط و ربط اوست که در قیاس با نوشته های دیگران، شاخص و ممتاز می نماید.
◽️یکی از مهمترین دلایل پاکدستی شیخ، اهتمام او به حفظ حقوق مردم از دستبرد ظالمان، در نمایشی است که وی، با شکستن مهر خویش در وانفسای پای دار از خود نشان می دهد. که از خادم خود می خواهد، مهر های وی را همان جا در برابر جمعیت بشکند و خرد کند، تا مبادا آن مهر ها، که نزد مردم اعتباری کلان داشت، پس از شهادت وی به دست عناصر شیاد و سوء استفاده چی افتاده و با آن، علیه دیگران، سند سازی کنند و حق و ناحق نمایند. آری در آن شرایط سخت، حفظ حقوق مردم، از دستبرد شیادان، بزرگترین دغدغه و دل مشغولی شیخ بود...
◽️کتاب «در محضر شیخ فضل الله نوری، اسناد حقوقى عهد ناصرى» مشتمل بر خلاصه معاملات و اسناد تنظيم شده در نزد مرجع شهید است که به غارت رفته بود و اتفاقی به دست بانوی مورخ، دکتر منصوره اتحادیه می رسد و دستمایه تألیف این اثر ۲جلدی میشود. تحرير اين اثر را مرجع شهید از ربيع الثانى سال 1303ه.ق شروع كرده و خلاصه فعاليتهاى خویش را تا اواسط سال 1306ه.ق در آن مندرج ساخته است.
اطلاعات كتاب، ما را با مسائل گوناگون حقوقى، اقتصادى، بضاعت مالى مردم، اعتقادات، آداب و رسوم، روابط خانوادگى جامعهاى كه هنوز قوانين غربى و نفوذ مدرنيسم در آن چندان رسوخ نكرده بود، آشنا مىسازد. نكته حائز اهمیت، نقش فعال و سازنده مرجع شهید در جامعه است.ایشان در تمامى قراردادهاى مالى، در مسائل زندگى روزمره مردم از جمله ازدواج، طلاق، ارث، انواع معاملات و همچنین حل و فصل دعاوى نقشی بی بدیل و مثبت داشتند.
با اجازه و فتوای مرجع شهید نوری، زنان پول قرض مىدادند، املاك خود را وقف مىكردند و در معاملات خريد و فروش ملك شركت مىجستند.در دعواهاى خانوادگى و غيره حاضر بودند و به وصيت شوهر قيموميت فرزندان را داشتند. در حوزه امور مالى و اقتصادى از لحاظ قانونى و شرعى، بنا به فتوای مرجع شهید نوری، بين زنان و مردان تفاوتى وجود نداشت و زنان در اداره اموال خود آزادى تصميم گيرى داشتند درحالیکه همان زمان برخی معممین مدعی مشروطه طلبی در نجف، برای زنان چنین حقوقی را کمتر و یا اصلاً قائل نبودند!
🔸منابع: ک، تنهای شکیبا، منذر/ برنامه شوکران شبکه ۴، ویکی نور...
✳️ @ShahidRabe