🔴به بهانۀ اعدام مرجع شهید علامه شیخفضلالله نوری(ره): آنکه جوهر «تجدُّد» را فهمید
✍ مهدی جمشیدی
1⃣من هر گاه که به حرم قم مشرف میشوم، بهحتم به زیارت قبر "شیخفضلالله نوری" نیز میروم و دقایقی در پشت درِ حجرۀ مقبرۀ ایشان، میایستم و با او سخن میگویم. امروز، سالروز "شهادت" اوست؛ "اعدام" او به دست "جریان مشروطهخواهِ سکولار". در میدان توپخانۀ تهران، آشکارا و بیپروا، اجتماع کردند و در روز روشن و در انظار عمومی، شیخ را به دار آویختند و پایکوبی کردند! شیخی که در علم و تقوا، سرآمد علمای تهران بود!
2⃣حکم اعدام وی از سوی یک "معمّم" صادر شد؛ "شیخ ابراهیم زنجانی"! جُرم شیخ نیز، "مخالفت با مشروطۀ سکولار" بود. صدای او در آن غوغای "غافلان حوزوی" و "مغرضان روشنفکر"، شنیده نشد. شیخ ابراهیم زنجانی، آخوند فاسدی بود که دادگاه فرمایشی به پا کرد و بهعنوان "عملۀ جریان مشروطهخواهیِ سکولار"، شیخ را از سر راهِ "سکولاریسم در ایران" برداشت. از او درگذریم که خیانت و خباثتش، وصفنشدنی است.
3⃣مسألۀ مهمتر و کمتر گفتهشده، مواضع " آخوند خراسانی" در نجف است که بهطور مطلق، به حمایت از مشروطه برخاست و حتّی شیخ شهید را نیز تهدید کرد؛ درحالیکه در تهران نبود و نمیدانست نیروی اجتماعیِ جدیدی بهنام "روشنفکری" در ایران شکل گرفته که مصائبش از سلسلۀ قاجار، بسی بیشتر است. او سرگرم "درسوبحث اصولیِ" خود بود و از شکلگیریِ "عالَم جدید" – که مبتنی بر تجدّد غربی بود - خبری نداشت. تلخترین اتّفاقی که ممکن بود رخ بدهد، همین بود که حوزۀ نجف، بهجای صفآرایی در برابر "روشنفکری سکولار" و "مشروطۀ انگلیسی"، شیخفضلالله را دشمن قلمداد کند و بر او بتازد و بهانه به دست مخالفان بدهد تا او را اعدام کنند. متأسفانه، آخوند خراسانی، اینچنین نقشی را ایفا کرد و ناخواسته، جامعه و حاکمیّت را در ایران، گرفتار پیشرویِ جریان روشنفکری سکولار کرد. "تشخیص ناصواب" و "محاسبۀ ناقص" او در آن لحظۀ تاریخیِ حسّاس، معادله را به نفع مشروطۀ سکولار تغییر داد و به "حذف شیخفضلالله" انجامید. بعد از این ماجرا، آخوند خراسانی از موضعگیری خویش، پشیمان شد و شاید تازه دریافت که روشنفکری سکولار و انگلیسی در پی چیست، امّا دیگر کار از کار گذشته بود.
4⃣ شخص دیگر، نائینی است که بهراستی باید او را "جادّهصافکن مشروطۀ سکولار" دانست. او اندکی از نظریههای جدید و غربی میدانست، امّا فهمش بهشدّت "سطحی" و "غیرتاریخی" بود. ازاینرو، بهجای فاصلهگیری از تجدّد غربی، تلاش کرد ثابت کند شریعت اسلام با این نظریههای نوپدید، سازگار است. بهاینترتیب، "تنبیهالامّه و تنزیهالملّه"، بسترساز پیشرویِ مشروطۀ سکولار شد و عرصه را هرچه بیشتر بر جریان مشروطۀ مشروعه، تنگ کرد. او چندی بعد، از نگارش این "کتاب" پشیمان شد و کوشید آن را جمعآوری کند، امّا "پیامدهای اجتماعی و سیاسیِ این کتاب"، به حرکت درآمده بودند و جمعآوری آنها در اختیار او نبودند. "تحلیل غلط" از مناسبات و رویدادها، چنین ناگواریهایی را به دنبال میآورد و تاریخ را در مسیری میافکند که "جبرانناپذیر" است.
5⃣ فتنۀ مشروطۀ سکولار، جملگی طرّاحی و توطئۀ "سفارت انگلیس" در تهران بود. اگر در روند قیام، برخی از "علمای تهران"، پای سفرۀ سفارت انگلیس نمینشستند و مردم را به این سو روانه نمیکردند، سرنوشت دیگری رقم میخورد. متأسفانه در اینجا نیز به لغزش یا انحراف علما میرسیم و میبینیم سرچشمه، گلآلود بوده است. واقعیّت تلخ این است که "روحانیان دلبسته به غرب"، تجدّد را بر ایران حاکم کردند و با چند واسطه، مردم به مرداب حکومت پنجاهسالۀ پهلوی افکندند. شیخ شهید، خلاف جهت این رودخانه حرکت کرد و حذف شد.
6⃣از تاریخ به در آییم و به امروز نظر افکنیم. امروز نیز پارهای از حوزه، حامی و هوادارِ "جریان روشنفکریِ سکولار" است و گفتههای آنها را موبه مو تکرار میکند. از جمله، اینان از "حجاب اختیاری" دفاع میکنند؛ غافل از اینکه حجاب اختیاری، حلقهای از "زنجیرۀ تحمیل سبک زندگیِ غربی" به جامعۀ ایران است و "برهنگی زنان"، "جامهدرانی روحانیان" را نیز در پی خواهد داشت؛ چنانکه چندی پس از مشروطه، رضاخان با روحانیان آن کرد که تاریخ به خود ندیده بود. از تجربۀ مشروطه بیاموزیم که نباید بر بخشی از جریان روحانیّت، تکیه کرد و از آنها انتظار "زمانهشناسی" و "تحلیل بجا" داشت. شیخفضلالله نوشت که اگر هزار مجتهد به حلیّت مشروطه فتوا بدهند، وقتی خود شما مشاهده میکنید که مشروطه، چنین تبعاتی دارد، نباید به سخن آن مجتهدان اعتنا کنید. بنابراین، امروز باید "مجتهد بصیر" را شناخت و حکم او را گردن نهاد، نه سخن آنان که ما را از چاله به چاه میافکنند و مسئولیّتِ خطاهای تاریخیِ بزرگ خود را نیز نمیپذیرند.
🔸منبع: کانال بیداری ملت
✳️ @ShahidRabe
✍ بزرگداشت مقام شامخ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری (اعلی الله مقامه الشریف)، توسط استاد پناهیان
🔰👇👇
مختصات زمان ما و آیندهای که تا ظهور در پیش داریم-ج4_برش.mp3
زمان:
حجم:
6.36M
🎙استاد پناهیان: به قول حضرت آقا (امام خامنه ای حفظه الله تعالی)، فقیه بزرگ، شهید پیشتاز، شیخ فضل الله نوری(ره) ریشه انقلابِ ماست.
شیخ، خیلی زمان شناس بود.
📅 برگرفته از جلسه چهارم | با موضوع مختصات زمان ما و آیندهای که تا ظهور در پیش داریم، ۱۴۰۱/۵/۱۰ (شب شهادت مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، اعلی الله مقامه الشریف)
◽️مکان: دانشگاه امام صادق(ع)
🔰👇👇
🔻 ده سال بعد از سکوت در برابر اعدام مظلومانه شیخ فضلالله نوری، ده میلیون ایرانی از قحطی مُردند
📌 #مختصات_زمان_ما و آیندهای که تا ظهور در پیش داریم– ج۴
🔘 در یک جامعۀ محبّ اهلبیت(ع) یک فقیه را مظلومانه وسط شهر بهدار میکشند و همه سکوت میکنند
🔘 گاهی یک ملت به یک امر مهم بیاعتنایی میکند و ده سال بعد ضربهاش را میخورد
🔘 وقتی خدا نعمت معنویِ محبت اهلبیت(ع) به ما داده است متناسب با آن از ما امتحان خواهد گرفت
🔘 وقتی خدا نعمت اربعین و محبت امام حسین(ع) را در اوج به ما داده، چه انتظاری از ما دارد و چه امتحانی خواهد گرفت؟
◽️وقتی خدا به یک ملت و یک جامعهای نعمت معنوی داد، بههمان نسبت از آن جامعه انتظار دارد و امتحان میگیرد. وقتی خدا نعمت محبت اهلبیت(ع) را به ما داده است متناسب با آن از ما امتحان هم خواهد گرفت.
◽️الآن که خدا به ما نعمت اربعین و فرصت عشقبازی و ابراز ارادات به امام حسین(ع) در اوجش به ما داده است، باید ببینیم چه انتظاری از ما دارد؟ چه امتحان سختی در پیش خواهیم داشت؟ خدا الکی اینها را به هیچ امتی نمیدهد.
◽️سنتهای الهی عجیب و غریب است. بعضی وقتها یک ملتی نسبت به یک امر مهم بیاعتنایی میکند و ممکن است بعد از ده سال، خداوند به آنها یک ضربۀ سختی بزند.
◽️یک نمونهاش سکوت مردم در ماجرای شهادت شیخ فضل الله نوری بود. لااقل در تاریخ معاصر نداریم که در یک جامعۀ محبّ اهلبیت و مرید اهلبیت و شیعه و با حضور علماء، یک فقیه را در وسط میدان شهر به دار بشکند و خیلیها ساکت بمانند. بعد از شهادت شیخ فضلالله نوری، حدوداً دهسال نشد که نزدیک به ده میلیون ایرانی در یک بلای قحطی نابود شدند. آیا ربطی بین این دوتا هست؟ چه عرض کنم!
◽️شهید شیخ فضلالله نوری خیلی مظلوم بود. واقعاً شهادتش مظلومانه بود و بعد از شهادت هم در تهران به پیکر ایشان هتک حرمت شد...
◽️بدن این شهید را بعد از مدتها از خانهای که در آن مدفون بود، برداشتند و به قم بردند که دفن کنند؛ از ترس اینکه دشمنانش بدن را بیرون نیاورند و آتش نزنند...دیدند که بدن سالم است.
◽️شیخ فضل الله نوری یک عالمِ زمانشناس بود. آقای بهجت(ره) توضیح میدهند که فرق شیخ فضل الله نوری در زمانشناسی با بقیه علما چه بوده است.
◽️به شیخ فضلالله گفتند که شما فقط یک سر بیا سفارت انگلیس و برگرد؛ دیگر هیچکسی با شما کاری ندارد. ایشان فرمود: من هرگز این کار را نمیکنم و میدانم که من را قطعاً میکشند.
◽️وقتی میخواستند طناب دار را دور گردن ایشان بیندازند، خودش عمامه را از سرش برداشت و انداخت و فریاد زد: عمامهها از سرها برخواهند داشت... این در شرایطی بود که مشروطهخواهان رفته بودند امضای علما را گرفته بودند که «شما علما تأیید کنید تا ما این مشروطه را راه بیندازیم» لذا وقتیکه ایشان گفت عمامهها از سرها برخواهند داشت، هیچکسی باور نمیکرد.
◽️ایشان پیشبینی میکرد مشروطهای که با دست پنهان خبیث انگلیس ساخته و پرداخته بشود، بعداً هم یک کسی مثل رضاخان را میآورد که هم عمامهها را برمیدارد و هم «سرها بریده بینی بیجرم و بیجنایت» این نشانۀ زمانشناسی شیخ فضلالله بود.
🔻دانشگاه امام صادق(ع)
👤علیرضا پناهیان - ۱۴۰۱/۵/۱۰
📢صوت: @Panahian_mp3
👈🏻 متن کامل این جلسه(چهارم)🔰:
Panahian.ir/post/7419
@Panahian_text
👈کامل صوتی جلسات🔰:
📎 Panahian.ir/post/7410
🏴 @ShahidRabe
14.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 نوای ماندگار «ابتهال #حب_الحسین» علیه السلام (کامل)
🎙با صدای: استاد طه الفشنی
✍ معنی ابتهال:
زاری کردن، با زاری دعا کردن، زاری و تضرع، دعا و زاری
۱ - ( مصدر ) دعا کردن زاری کردن اخلاص ورزیدن در دعا تضرع . ۲ - ( اسم ) زاری دعا و زاری ضرع
✍ استاد طه موسی حسن مشهور به طه الفشنی از مبتهلان و قاریان مشهور مصری، در سال ۱۹۰۰ میلادی در شهر «فشن» از توابع استان «بنیسویف» زاده شد. او دنباله رو شیخ علی محمود در فن ابتهالات بود همچنین علاقه فراوانی به شیوه تلاوت شیخ مصطفی اسماعیل داشت. طه الفشنی در سال ۱۹۷۱ درگذشت.
🚩🏴 @ShahidRabe
🗓 یکشنبه ۱۶ مرداد ماه ۱۴۰۱ هجری شمسی #تاسوعا
🚩🏴 السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبَا الْفَضْلِ الْعَبّاسِ بْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ ... اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللّه
🏴🚩@ShahidRabe
✍ به بهانه فرا رسیدن سالگرد شهادت مظلومانه، اندیشمند فرهیخته🔰
🌹 شهید دکتر سید حسن آیت، نماینده مردم تهران در مجلس
💠 دکتر سید حسن آیت:
عالم مجاهد، آیت الله شیخ فضل الله نوری(ره)
انقلابی واقعی، مجاهدی راستین، مردی بزرگ و مسلمانی آگاه بود
🌹شهید دکتر سید حسن آیت یکی از فعالان سیاسی قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است. وی به عنوان یکی از اعضای غیرروحانی مجلس خبرگان قانون اساسی نقش برجستهای در تصویب ولایت فقیه داشت. همچنین نقدها و موضعگیریهای او علیه منافقین و بنیصدر در آن دوران شهرت بسیاری پیدا کرد. وی در 14 مرداد 1360 توسط گروهک تروریستی آمریکایی منافقین (فرقه رجوی) مظلومانه ترور شد و به شهادت رسید
🌹هدیه نثار روح پُر فتوحش،
«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
1⃣ نگاهی به زندگی
شهید دکتر آیت نماینده مردم تهران در مجلس🔰
https://www.iribnews.ir/009qOc
2⃣ آنچه دکتر «سید حسن آیت» را در تاریخ ماندگار کرد، شجاعت و صراحتی بود که برای مبارزه با هرگونه جریان انحرافی بکار بست و به همین دلیل است که آتش کینه دنبالههای جریان انحرافی از آیت، هنوز سرد نشده است🔰
https://www.mehrnews.com/amp/4051038
3⃣ چرا اصلاحطلبان از شهید دکتر «آیت» کینه دارند؟🔰
mshrgh.ir/759071
4⃣ شهید دکتر سید حسن آیت در قاب تصویر🔰
http://irdc.ir/fa/news/5087/
🔰👇👇