eitaa logo
شهید سید محمدباقر صدر
5هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
66 ویدیو
5 فایل
💠 پژوهشگاه تخصصی شهید صدر مركز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر 💻سایت: www.mbsadr.ir 📱اينستاگرام: https://instagram.com/_u/shahidsadr?r=sun1 🔹تلگرام: t.me/shahidsadr ☎️ شماره تماس: +982537846080 ارتباط با ادمین: @P_r_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 احیای فرهنگ اسلامی، به‌معنای پس‌زدن تمدن جدید نیست سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔸 وقتی از فرهنگ اسلامی و جایگزین کردن آن به‌جای فرهنگ غربی و یا هر فرهنگ دیگری که قرآن نیاورده است - با هر شکل و از هر منبعی - سخن می‌گوییم، از امت نمی‌خواهیم که از تمدن جدید و علوم آن دست بردارد؛ چنان‌که برخی ادعا می‌کنند که احیای فرهنگ اسلامی به‌معنای اعادۀ همان زندگی ابتدایی مسلمانان در مدینةالنبی و پس زدن دستاوردهای تمدن جدید در حوزۀ وسایل زندگی و ابزارهای رفاهی است. 🔹 این ادعا، تهمت به اسلام است؛ زیرا فرهنگ غیر از تمدن است؛ فرهنگ نگرش امت به زندگی، و تمدن روش‌های زیستن است که با تحول علوم و اکتشافات تغییر می‌کند. فرهنگ اسلامی بر پایۀ پیوند دادن زندگی انسان به آفرینندۀ حکیمی استوار است که این زندگی را خلق و بهترین نظام را برای آن وضع کرده است و باور دارد که سعادت این زندگی جز با تطبیق نظام الهی بر آن، به‌دست نمی‌آید و هدفی که باید برای این زندگی مدنظر قرار بگیرد، رضای خداوند متعال است که با برپایی جامعه‌ای عادل بر طبق نظام الهی، محقق می‌شود. 📚 بارقه‌ها، ص٢٩١ 🔗 ما را در اینستاگرام دنبال کنید 🆔 @shahidsadr
💠راز ما شدن؛ بازخوانی و گفت‌وگو درباره کتاب «نا» فرهنگ‌سرای امام خمینی (ره) برگزار می‌کند: راز ما شدن؛ بازخوانی و گفت‌وگو درباره کتاب «نا». کتاب «نا» روایتی واقع‌نما و مستند از زندگی شهید صدر به قلم مریم برادران است که نخستین بار در آبان ماه ١٣٩٩ وارد بازار کتاب شد و اکنون به چاپ پنج رسیده است. 🔻 سخنرانان: آیت‌الله سید منذر حکیم، استاد خارج فقه حوزه علمیه و شاگرد شهید صدر حجت‌الاسلام محمود دعایی، محقق و مدیرمسئول روزنامۀ اطلاعات، از شاگردان امام خمینی و سفیر وقت ایران در عراق سرکار خانم زهرا حائری، از شاگردان شهیده بنت‌الهدی صدر زمان: سه‌شنبه ٢۵ آذر ١٣٩٩، ساعت: ١۴:٠٠ مکان: فرهنگسرای امام(ره) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی (نیاوران، خیابان باهنر، بین جماران و سه‌راه یاسر، خیابان امیرسلیمانی) 📺 پخش زنده: صفحۀ اینستاگرام فرهنگسرای امام (ره) صفحۀ اینستاگرام پژوهشگاه تخصصی شهید صدر 🆔 @shahidsadr
💠 اعتراضی بالفعل و همیشگی در اعتقاد به مهدویت هنگامی که از ما خواسته می‌‌شود تا به اندیشه مهدویت به‌عنوان تعبیری از انسانی زنده و معین که همچون خود ما زیست می‌کند و همانند ما انتظار می‌کشد، ایمان بیاوریم، هدف، القای این مطلب به ماست که اندیشه اعتراض مطلق به هر گونه ستم و بیداد که مهدی نمودبخش آن است، هم‌اکنون به‌صورت بالفعل در رهبر معترض منتظَر تجسم یافته است و ایمان به وی، باور به همین اعتراض زنده بالفعل و همگامی با اوست؛ همو که بنابر روایت در حالی ظهور خواهد کرد که رشته بیعت هیچ ستمگری بر گردنش نیست. در احادیث، انگیزشی همیشگی و پیوسته به انتظار فرج به چشم می‌‌خورد و از باورداران به مهدی خواسته می‌‌شود که منتظر او باشند. این انتظار، آن ارتباط روحی و پیوند وجدانی را میان ایشان و آن رهبر معترض و ارزش‌‌هایی که او به آنها اشاره دارد، محقق می‌سازد. 📚 پژوهشی درباره امام مهدی علیه‌السلام 🔗 ما را در اینستاگرام دنبال کنید 🆔@shahidsadr
💠 صلابت و عظمت عقیلۀ بنی‌هاشم 🌸 ولادت با سعادت حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها مبارک باد 🔻 شهیده بنت‌الهدی (آمنه) صدر: سخن از زینب کبری سلام‌الله‌علیها دختر امیر‌مؤمنان علیه‌السلام و خواهر حسین علیه‌السلام است؛ آن سلالۀ خاندان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله و عقیلۀ بنی‌هاشم، شکوفۀ اهل‌بیت، گل خوشبوی خاندان نبوت آسمانی و شرارۀ درخت مبارکی که اصل و ریشه آن ثابت است و شاخسارش سر در آسمان دارد: زینب سلام‌الله‌علیها. هم او که در گهوارۀ بهشتی فاطمه سلام‌الله‌علیها و دامان پرعطوفت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله رشد کرد و تربیت یافت و گویی از آغاز مهیا شده بود تا پرشورترین صفحات حماسه و جهاد زن مسلمان را رقم زند؛ چراکه از لحظۀ ولادت، «عاشورا» بر سرش سایه‌گستر شده بود. در صفحات کتاب‌های تاریخ و حتی در نوشته‌های شرق‌شناسانی چون رونالدسون در کتاب «عقیدۀ شیعه» و مانس در کتاب «فاطمه و دختران محمد» آمده است که خاندان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله آن نوزاد کوچک را به‌تنهایی «لشگری» استوار در برابر وقایع آینده به‌شمار می‌آوردند و از همان ابتدا او را برای رویارویی با حوادث بزرگ آماده و مهیا کردند. هنگامی که امیر مؤمنان علیه‌السلام درباره نقش زینب در وقایع بزرگ آینده با او سخن گفت، زینب سلام‌الله‌علیها با صلابتی بی‌مانند به پدر عرضه داشت: «پدر جان از همه آنها باخبرم. مادرم مرا از آن آگاه ساخته است تا برای آن روزها آماده شوم». شگفتا از صلابت و عظمت عقیلۀ بنی‌هاشم و شگفتا از ایمان و باوری که جان‌های باورمندان را طاقتی فراتر از تصور بشر عطا می‌کند... . 📚 بنت‌الهدی صدر، جایگاه زن در اسلام، ص۷۱ 🆔 @shahidsadr
💠 گسترۀ مفهوم فقر، بسته به سطح معیشت مردم فقیر کسی است که در سطحی از معیشت قرار ندارد که بتواند نیازهای ضروری و کمالی خود را در سطح متناسب با حجم ثروت در سرزمینش برآورده سازد. یا به دیگر سخن، فقیر کسی است که در سطحی از معیشت زندگی می‌کند که میان سطح زندگی او با توانگران جامعه اسلامی فاصله‌ای عمیق وجود دارد. ... اسلام برای فقر مفهومی مطلق و معنایی ثابت در همه اوضاع و احوال در نظر نگرفته است؛ مثلاً نگفته است: فقر یعنی عدم توانایی در تأمین ساده [و حداقلی] نیارهای اساسی، بلکه همانطور که در احادیث آمده است، اسلام فقر را به‌معنای قرار نداشتن [فرد] در سطح معیشت [عمومی] مردم شمرده است و بنابراین، هر اندازه که سطح معیشت [در جامعه] بالا برود، مضمون واقعی فقر نیز گسترش می‌یابد. این انعطاف در مفهوم فقر، به اندیشۀ توازن اجتماعی وابسته است؛ زیرا اگر اسلام به‌جای این مفهوم، به فقر مفهومی ثابت و مطلق می‌بخشید - که عبارت است از ناتوانی از تأمین ساده نیازهای اصلی - و مسئولیت زکات و اموالی از این دست را درمان این مفهوم ثابت از فقر می‌دانست، هرگز نمی‌توانست با استفاده از زکات برای ایجاد توازن اجتماعی در سطح معیشت، اقدام کند و بی‌شک شکاف میان سطح معیشت خانواده‌های مستحق زکات و مانند آن با سطح عمومی معیشت توانگران که همواره در حال رشد و پیش‌روی است، بیشتر و بیشتر می‌شد. بارقه‌ها، ص١۶٨ 🆔 @SHAHIDSADR
💠 فدک در تاریخ؛ کتاب نوجوانی سیزده‌ساله که صهیونیست‌ها دربارۀ آن پایان‌نامۀ دکترا می‌نویسند 🔸 راشل کنتز فیدر، پژوهشگر بنیاد پژوهشی موشه‌دایان (وابسته به دانشگاه تل‌آویو) در طرح‌نامۀ دکترای خود که آن را در مجله مطالعات خاورمیانه بریتانیا منتشر کرده، درباره کتاب «فدک در تاریخ» می‌نویسد: تألیف این کتاب از سال ١٩۴۶ آغاز شده است؛ سالی که صدر از کاظمین به نجف مهاجرت کرد تا تربیت دینی‌اش را آغاز کند. او به‌رغم سن کم، بلوغ فکری‌اش را ثابت کرده بود؛ زیرا پیش‌تر در اوان نوجوانی در مباحث فلسفی و حقوقی تسلط پیدا کرده بود…. گفتاری تاریخ‌نگارانه و محققانه دربارۀ اختلاف‌نظر بر سر فدک، بخش اصلی این کتاب است؛ زیرا تاکنون تحقیقی نقادانه و جدی در این موضوع انجام نشده است. منابع اندکی درباره این واقعه هستند که نوعاً به حواشی پرداخته‌اند و یا واقعیت‌ها درباره نزاع فدک را خیلی ساده بیان کرده‌اند…. مرنیسی و کورتز و کالدرینی به‌اختصار اشاره کرده‌اند که علی شریعتی در بیان نظرش درباره فاطمه به‌عنوان الگوی زنان، ماجرای فدک را هم بیان کرده است. کتاب او که مکرراً به «فدک در تاریخ» صدر هم استناد می‌کند، به فدک در بستر نیازهای زن مدرن می‌نگرد؛ یعنی آگاهی و مبارزه برای گرفتن حقوق اجتماعی و سیاسی خود. 🔹 «فدک در تاریخ» گرچه در نوجوانیِ شهید صدر (١٣سالگی) تألیف شده،‌ یکی از عمیق‌ترین و دقیق‌ترین کتاب‌هایی است که در تحلیل بخشی از زندگانی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به نگارش درآمده است. فدک در این کتاب نقش تنه‌ای تنومند از پژوهشی پُرشاخه را ایفا می‌کند؛ پژوهشی که در پنج فصل سامان می‌یابد و با نظمی خاص افزون‌بر نقل و نقد دقیق ماجرای فدک، به موضوعاتی عمیق‌تر در اندیشۀ دینی نیز می‌پردازد؛ تاآنجاکه شاید بتوان گفت اساساً صدر فدک را به‌مثابۀ دستمایه‌ای برای بررسی نوع برداشت مسلمانان صدر اسلام از معنای دین،‌ برگزیده است و ازاین‌رو همان‌قدر که این کتاب ماهیتی تحلیلی‌تاریخی دارد،‌ می‌تواند پژوهشی در حوزۀ فلسفۀ دین نیز قلمداد شود. 🔸 شهید سید محمدباقر صدر در فصل اول کتاب با نگارشی خیال‌انگیز،‌ چکیده‌وار اشاره‌ای به شرح‌حال حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها پس از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌کند و حرکت او برای ستیز درباره فدک را به نمایش می‌کشد. در فصل دوم گزارشی دقیق و تفصیلی از آنچه بر فدک در طول تاریخ گذشته به‌دست می‌دهد و با دلایلی انکارناشدنی اهمیت و جایگاه مادی و معنوی فدک را تبیین می‌کند. سپس در فصل سوم به گزارش ماجرای فدک پس از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌پردازد. او در این فصل ریشه‌های تاریخی و زمینه‌های عاطفی مخالفت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها با خلیفۀ اول را برمی‌شمرد. افزون‌براین، به جنبه‌های سیاسی این انقلاب بر ضد قدرت حاکم می‌پردازد و می‌گوید: اگر کسی ماجرای فدک و تحولات و گونه‌های مبارزاتی آن را به‌دقت بررسی کند، رویدادی از قبیل مطالبۀ یک زمین را در آن نمی‌بیند؛ بلکه مفهومی گسترده‌تر در ذهنش تجلی می‌یابد؛ مفهومی که خواسته‌ای بلندهمتانه را در دل خود دارد که برانگیزانندۀ انقلاب است و در پی بازپس گرفتن قدرت غصب‌شده و حاکمیت ازدست‌رفته و شکوه بزرگ و به‌راه‌آوردن امتی است که به قهقرا بازگشته بودند. 🔹 شهید صدر در فصل چهارم، بخش‌هایی از سخنان حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در خطبۀ مشهور فدکیه را گزینش می‌کند و آنها را شرح می‌دهد. 🔸 شهید صدر با فصل پنجم کتاب، دادگاهی برپا می‌کند و شکایت حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها از خلیفه اول را طرح و پاسخ‌ها و ادعاهای خلیفه اول را در بوتۀ نقد می‌گذارد. او در این فصل که مجموعه‌ای از بحث‌های فلسفی، زبانی، حدیثی، اصولی و فقهی را در خود دارد، قدرت علمی‌اش را به‌رخ می‌کشد. 🔗 متن کامل معرفی فدک در تاریخ را اینجا بخوانید 🆔 @sahidsadr
هدایت شده از اصول فقه معاصر
🔺نخستین کارگاه هم اندیشی و توانمندسازی اساتید اصول (چهار جلسه وبینار با گواهی معتبر) 🔹ارائۀ کننده: استاد الهی خراسانی (عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی) 🔸مهمترین محورهای کارگاه: • ویژگیهای علمی و آموزشی حلقات • ساختار اصول فقه در حلقه اول و ثانی • نظرات بنیادین اصولی در حلقه اول و ثانی • روشها و چالشهای تدریس حلقه اول و ثانی ▪️زمان : پنج شنبه ها ساعت 18 تا 19:30 (از 4 دی تا 9 بهمن 1399) 👈 ورود به سامانه LMS 👉 •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝ 🍃 @OsulFiqhMoaser
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 کتاب نا به چاپ ششم رسید 🔻 شهرام شکیبا از نا می‌گوید: در کتاب نا به‌قدر کفایت توصیفات می‌بینیم، درحالی‌که در زندگی‌نامه‌ها دست نویسنده برای توصیف، فراوان باز است؛ اما خانم برادران این کار را نکردند و این نشان از دقتشان دارد. در کتاب نا از نثری ساده، مرسل، همه‌فهم و امروزی استفاده شده و این برای مخاطب، بسیار کمک‌کننده است. باید از دوستان فراهم‌آورندۀ کتاب در زمینۀ کتاب‌آرایی هم تشکر کرد که معلوم است واقعا در این جنبه هم کار کردند. 🔗 کتاب نا را اینجا ببینید 🆔 @shahidsadr
💠 جنبۀ‌ عاطفی در انقلاب فاطمی سلام‌الله‌علیها 🏴 شهادت بهشتی‌بانوی جهان، حضرت فاطمۀ زهرا سلام‌الله‌علیها و دهۀ فاطمیه تسلیت باد جنبۀ عاطفی، برجسته‌ترین جنبۀ انقلاب فاطمه بود. جای شگفتی نیست که فاطمه بیشترین کوشش خود را برای به‌دست‌آوردن قلب مردم به‌کار گیرد؛ زیرا قلب، اولین حاکم در کشور جان انسان و گهواره‌ای طبیعی است که روح انقلاب در آن رشد می‌کند. آن بهشتی‌بانو در رنگ‌آمیزی آن تصویر هنری جذاب، کامیاب بود؛ تصویری که احساسات را برانگیخت و عواطف را جلب نمود و بر قلب‌ها چیره گشت. این برترین سلاحی است که یک زن در وضعیتی همانند آنچه فاطمه در آن قرار داشت، در اختیار دارد. 📚 فدک در تاریخ، ص١٧٩ 🆔 @SHAHIDSADR
به مناسبت فرارسیدن ایام فاطمیه سلام‌الله‌علیها 🔻 ٢٠درصد تخفیف ویژه برای دو کتاب: فدک در تاریخ امامان اهل‌بیت علیهم‌السلام، مرزبانان حریم اسلام زمان: دوشنبه ٨دی‌ماه تا سه‌شنبه ٣٠ دی‌ماه ١٣٩٩ خرید آنلاین از فروشگاه سایت پژوهشگاه تخصصی شهید صدر 🆔 @shahidsadr
💠 «فدک»، مفهومی نمادین کسی که به‌دقت در ماجرای فدک و تحولات و گونه‌های مبارزاتی آن می‌نگرد، تنها درخواست یک زمین را در آن نمی‌بیند؛ بلکه مفهومی گسترده‌تر از اینها در ذهنش تجلی می‌یابد که هدفی را در دل خود دارد که برانگیزانندۀ یک انقلاب است و در پی بازپس گرفتن قدرت غصب‌شده و حاکمیت ازدست‌رفته و شکوه بزرگ و به راه آوردن امتی است که به قهقرا بازگشته بودند. براین‌اساس، فدک مفهومی نمادین دارد که به معنایی بزرگ اشاره می‌کند و مقصود از آن، فقط همان قطعه‌زمین غصب‌شده در حجاز نیست. و همین معنای نمادین فدک بود که آن مبارزه را از یک دادخواهی عادی با افقی محدود و دایره‌ای تنگ، به انقلابی با قلمروی وسیع و آفاقی گسترده تبدیل نمود. هریک از مستندات تاریخی مسلّم در این موضوع را که می‌خواهید بررسی کنید. آیا ستیزی مادی یا اختلاف درباره فدک به‌معنای محدود و واقعیت کم‌دامنه آن را می‌بینید؟! آیا مسابقه‌ای را شاهد هستید که برای دستیابی به محصولات آن زمین درگرفته است؟! محصولاتی که هرقدر هم در برآورد آن، مبالغه و اغراق شود، بازهم آن‌قدر نیست که دو طرف، ارزشی برایش قائل بوده باشند. هرگز چنین نیست! این دادخواهی، قیامی بر ضد بنیان‌های حکومت بود؛ فریادی بود که فاطمه می‌خواست با آن، بنیادی را که سنگ‌بنای تاریخ بعد از سقیفه بود، از جای برکند. برای اثبات این سخن،‌ کافی است به خطبۀ حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در مسجد و در برابر خلیفه و پیشاپیش آن جمع انبوه مهاجران و انصار نظر بیفکنیم که بیش از هرچیز بر مدار ستایش علی و تحسین مواضع جاودان وی در اسلام و اثبات حق اهل‌بیت می‌چرخد. حضرت زهرا در این خطبه اهل‌بیت را وسیله‌های رسیدن به خدا در میان بندگان، برگزیدگان ویژه خدا، جایگاه قداست الهی، حجت غیبی او و وارثان خلافت و حکومت پیامبرانش می‌شمرد و همچنین مسلمانان را توجه می‌بخشد که به نگون‌بختی دچار گشته‌اند، نسنجیده تصمیم گرفته‌اند، به دوران پیشینیانشان بازگشته‌اند، در پی سراب رفته‌اند و کار را به‌دست نااهل سپرده‌اند. این خطبه از فتنه‌ای که مردم به آن درافتاده‌اند و از انگیزه‌هایی که باعث شد کتاب خدا را کنار نهاده و با حکم آن در مسئله خلافت و امامت به مخالفت برخیزند، سخن می‌گوید. پس مسئله، میراث و هدیه [نبوی] نبود، مگر به همان اندازه که این دو، با موضوع سیاست کلان، پیوند می‌یافت. مسئله در دیدگاه حضرت زهرا، مطالبه زمین و خانه نبود؛ بلکه از نگاه او مسئله، مسئلۀ اسلام و کفر، ایمان و نفاق، و تعیین صریح و شورا بود. 📚 فدک در تاریخ، ص٧٢ 🆔 @SHAHIDSADR
💠 در امام خمینی ذوب شوید به مناسبت روز بصیرت و میثاق امت با ولایت 🔻 شیخ محمدرضا نعمانی در شرح‌صدر می‌نویسد: 🔹 شهید صدر در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ایران با دستخط خود نامه‌ای به شاگردانش در ایران نوشت و در آن علناً اعلام کرد که از مرجعیت خود کناره گرفته و در مرجعیت امام خمینی ذوب شده است. ایشان به‌روشنی تأکید می‌کند که مرجعیت، وسیله است، نه هدف، و بر همین اساس هرگاه یکی از مرجعیت‌های صالح بتواند به اهداف [مرجعیت صالح]، جامۀ عمل بپوشاند سایر مراجع می‌بایست در او ذوب شوند. شهید صدر در این نامه چنین آورده است: بر هریک از شما و هر كسی كه بخت با او یار شده و سعادت یافته تا در سایۀ این تجربۀ اسلامیِ پیشگام زندگی كند، واجب است كه هرچه توان و ظرفیت و استعداد دارد برای این تجربه هزینه نماید و در این راه از هیچ‌چیز دریغ نکند؛ زیرا وقتی بنایی برای اسلام به‌پا می‌‏شود، هزینه كردن برای آن پایانی ندارد و آنگاه كه نهضتی با قدرت اسلام، پرچم می‏‌افرازد، بذل و فداكاری حدواندازه نمی‌‏شناسد؛ زیرا عملیات ساخت بنای جدید به ظرفیت‌‏های هرچند ناچیزِ همه نیاز دارد. همچنین لازم است روشن باشد كه همگی باید گِرد مرجعیت امام خمینی كه آرزوهای اسلام را امروز در ایران محقق كرده است، جمع شوید و برای آن، فداكاری و از مصالح آن دفاع كنید و به همان اندازه كه آن مرجعیت، خود، در هدف بزرگش ذوب شده است، شما نیز در آن ذوب شوید؛ كه مرجعیت صالح یک شخص نیست، بلكه یک هدف و راه است و هر مرجعیتی كه این هدف و راه را محقق كند، همان مرجعیت صالح است كه باید با اخلاص كامل، برای آن كار كرد…. 🔹 من بارها از شهید صدر شنیدم که در پاسخ عده‌ای که به او اعتراض می‌کردند چرا از امام خمینی و انقلاب اسلامی حمایت می‌کند، می‌گفت: اگر آقای خمینی به من بگوید که در یکی از روستاهای ایران ساکن شوم و در آنجا به اسلام خدمت کنم، لحظهای تردید نمیکنم. امروز آقای خمینی همان چیزی را محقق کرده است که من سعی داشتم محقق کنم… 📚 شرح‌صدر، ص٢٠۵-٢٠۶ 🆔 @shahidsadr
هدایت شده از اصول فقه معاصر
🔺نخستین کارگاه هم اندیشی و توانمندسازی اساتید اصول (شش جلسه وبینار با گواهی معتبر) 🔹ارائۀ کننده: استاد الهی خراسانی (عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی) 🔸مهمترین محورهای کارگاه: • ویژگیهای علمی و آموزشی حلقات • ساختار اصول فقه در حلقه اول و ثانی • نظرات بنیادین اصولی در حلقه اول و ثانی • روشها و چالشهای تدریس حلقه اول و ثانی ▪️زمان : پنج شنبه ها ساعت 18 تا 19:30 (از 4 دی تا 9 بهمن 1399) 👈 لینک ورود: https://asatid.lms2.hozehkh.com/ws/tosool1 •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝ 🍃 @OsulFiqhMoaser
💠 عبادت، جهادی پیوسته برای انسان و کرامتش خداوند متعال، حقیقت مطلق بی‌حدومرزی است که با صفات ثبوتی خود، همه آرمان‌های انسان را که جانشین خدا بر زمین است، دربر دارد: درک، دانش، توانایی، نیرومندی، دادگری و بی‌نیازی. این بدان معناست که راه رسیدن به این حقیقت مطلق نیز بی‌حدومرز است. حرکت به‌سوی او، به‌معنای حرکت دائمی، تدریجی و بی‌توقفِ امری نسبی به‌سوی حقیقت مطلق است: «یا أَیهَا الْإِنْسانُ إِنَّک کادِحٌ إِلی رَبِّک کدْحاً فَمُلاقیهِ» (ای انسان، همانا تو با تلاشی سخت به‌سوی پروردگار خود در حرکتی و او را ملاقات خواهی کرد). (سوره انشقاق، آیه 6) حرکت به‌سوی حقیقت مطلق آرمان‌هایی را پیش روی مسیر بشریت قرار می‌دهد که از ویژگی‌های آن حقیقت مطلق برگرفته شده است؛ آرمان‌هایی چون درک، دانش، توانایی و دادگری. بنابراین حرکت به‌سوی حقیقت مطلقی که دانش، توانایی، دادگری و بی‌نیازی محض است، یعنی سراسر مسیر بشریت مبارزه پی‌درپی و همیشگی در برابر هرگونه نادانی، ناتوانی، ستم و فقر است. ازآنجاکه مسیر مرتبط با این مطلق، چنین اهدافی را دارد، تقویت‌کنندۀ خودِ معبود نیست، بلکه جهادی پیوسته برای انسان و کرامت او و تحقق آرمان‌هایش است؛ «وَ مَنْ جاهَدَ فَإِنَّما یجاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِی عَنِ الْعالَمینَ» (و هرکه بکوشد، تنها برای خود می‌کوشد؛ زیرا خدا از جهانیان کاملاً بی‌نیاز است). (سوره عنکبوت، آیه 6) انسان و عبادت، ص۴٣ 🆔 @SHAHIDSADR
💠 نگاه انسان مسلمان به مرگ نظام اسلامی فرد مسلمان را براساس نگاه دینی به زندگی و هستی تربیت می‌‌کند. انسان در این نگاه دینی درمی‌‌یابد که در حال پیمودن مسیری طولانی است که مرگ آن را پایان نمی‌‌دهد و تنها انتقال از مرحله‌‌ای معین از این مسیر به مرحلۀ دیگری است که افقش وسیع‌‌تر، میدانش بازتر و بقایش بیشتر است. بر پایه درک ادامه واقعی این مسیر، انسان احساس می‌‌کند که این مرحله کوتاه که مرگ پایانش می‌‌دهد، همه میدان پیش رو و تنها فرصت او برای ابراز و رشد دادن وجودش نیست و مراحل غیبی دیگری در این مسیر در انتظار اوست و ایجاب می‌‌کند که انسان به آینده خود در آن مراحل نیز اهتمام داشته باشد. برای کسی که ایمان به آن مراحل غیبی و امتداد مسیر در آن‌‌ها، با جان و روح او آمیخته است، طبیعی است که نسبت به مرحله پیش از مرگ در این مسیر پذیراتر بوده و افقش وسیع‌‌تر، پیشرفتش گسترده‌‌تر و ارزیابی‌‌اش نسبت به این مرحله و انگیزه‌‌ها و ترغیب های همراه آن، عمیق‌‌تر باشد و درنتیجه، آمادگی فداکاری برای آن مراحل غیبی که به آن‌‌ها ایمان دارد، در جانش ایجاد شود. وقتی انسان پذیرای فداکاری در راه نادیده‌‌ها و گذشتن از چیزهای محسوس برای اهداف نامحسوس شود، می‌‌تواند نسبت به ارزش‌‌های اخلاقی - که همگی مبتنی بر فداکاری برای رسیدن به هدف نادیدنی بزرگ‌‌تر هستند - نیز پذیرش داشته باشد؛ درنتیجه اخلاق و معیارهای اخلاقی از لحاظ عملی ممکن می‌‌گردد. اما بدون این پایه که دین آن را به انسان ارزانی می‌‌کند، اخلاق پشتوانه واقعی و نیروی اصلی‌‌اش را از دست می‌‌دهد؛ چنان‌‌که تجربه تاریخ بشری نیز به‌‌وضوح عمق ارتباط دین با ارزش‌‌های اخلاقی را در زندگی امت‌‌ها و ملت‌‌ها نشان می‌‌دهد. 📚 بارقه‌ها، ص١٢٠ 🆔 @SHAHIDSADR
💠 چاپ دوم کتاب شرح‌صدر رسید 🔸 هنوز آن عصری را که با استاد بالای پشت‌بام منزلشان رو به گنبد منور حرم امیرالمؤمنین علیه‌السلام نشسته بودیم به یاد دارم. به خودم جرئت دادم و از این آرزو با او صحبت کردم و گفتم: من احساس می‌کنم باید خودتان زندگی‌نامه‌تان را بنویسید. شما بهتر از هرکس دیگری می‌توانید این کار را بکنید، چون سیرۀ علمی و سرگذشت جهادی و سختی‌های زندگی شما به‌گونه‌ای است که اگر کسی غیر از خودتان آنها را بنویسد، باورش برای دیگران سخت است. 🔹 نمونه‌هایی از این اتفاقات را هم برشمردم و گفتم: اهل‌بیت علیهم‌السلام هم بارها به‌دلیل ضرورت‌هایی از خودشان سخن گفته‌اند و مثلاً امیرالمؤمنین علیه‌السلام بر فراز منبر از خودش و پیشینۀ جهادش در راه اسلام سخن گفت. امام حسین و امام سجاد علیهماالسلام هم همین کار را کردند و این کارها هرگز به خودخواهی و شهرت‌طلبی تفسیر نشد. درباره شما هم چنین نخواهد شد؛ به‌ویژه اینکه شما معتقدید پایان کارتان شهادت خواهد بود. شهید صدر با اندکی درنگ، پاسخ داد: خون من سرگذشت مرا شرح خواهد کرد. من جز خدمت به اسلام چیز دیگری نمی‌خواهم و امروز اسلام به خون من بیشتر از شرح‌حالم نیاز دارد؛ اما تو که سال‌ها با من زندگی کردی و در این ابتلائات حضور داشتی و در مراحل مختلف مبارزه بودی، اگر خدا خواست و زنده ماندی چیزهایی که دیدی و شنیدی را بنویس. 📚 شرح صدر، ص١٨ 🆔 @shahidsadr
💠 از وجود چنین مؤسسه‌ای بسیار خوشحال شدم
به مناسبت درگذشت عالم گران‌قدر حضرت آیت‌الله مصباح یزدی رحمه‌الله

مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی از نخستین کسانی بود که کتاب‌ «فلسفتنا» نوشتۀ شهید سید محمدباقر صدر را در حوزه‌ تدریس‌ کرد. وی در مؤسسه‌ «در راه‌ حق‌» نیز به‌ تدریس‌ «فلسفتنا» و «اقتصادنا»ی شهید صدر ادامه داد. یکی از دلایل اهتمام مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی به تدریس این کتاب، شیوۀ‌ پرداخت نوِ شهید صدر به فلسفه بود. ایشان درباره این شیوه که آن را بی‌سابقه می‌داند، می‌گوید:
شهید صدر در ابتدای کتاب فلسفتنا مقدمه‌ای بیان می‌کند که خود این مقدمه ممتاز و دارای فوایدی است. ایشان در این مقدمه رابطۀ بین مسائل فلسفی و مسائل اجتماعی را روشن کرده است. معمولاً مسائل فلسفی به‌عنوان سلسله‌مباحث ذهنی خشک تلقی می‌شود که ارتباطی با مسائل زندگی ندارد و از این لحاظ به‌شدت به آن حمله می‌شود. 
اما شهید صدر در این مقدمه این را روشن می‌کنند که اصلاً مهم‌ترین مسئلۀ اجتماعی ما متوقف است به حل مسائل فلسفی و تا این مسائل فلسفی حل نشود، نمی‌توانیم مسائل اجتماعی‌مان را حل کنیم؛ حل صحیح مسائل اجتماعی مبتنی است بر حل مسائل فلسفی. این خود مقدمۀ نویی است که ما در کتاب‌های فلسفی کمتر با آن مواجه هستیم. اغلب کتاب‌های فلسفی متعرض این مسئله نمی‌شوند و در جاهای دیگر نیز کسی از
فلسفه دفاعی نمی‌کند؛ لذا باید این مقدمه را غنیمت شمرد.
(صوت جلسه نخست از درس فلسفتنا، آرشیو پژوهشگاه) شهید صدر نیز پیگیر فعالیت‌های موسسۀ «در راه حق» بود و از وجود چنین موسسه‌ای ابراز خرسندی می‌کرد؛ او در نامه به یکی از شاگردانش چنین می‌گوید: از مطالبی هم که درباره مؤسسه «در راه حق» گفتی خیلی خوشحال شدم و برای این مؤسسه دعا کردم و از خداوند متعال عاجزانه خواستم که آن را یاری و با چشم همیشه‌بیدارش حفظ کند. درحقیقت ما به این‌طور مراکز خیلی نیاز داریم. من از مدت‌ها پیش به این فکر می‌کردم که خیلی مهم است گروهی مشخص را با تمرکز ویژه تربیت کنیم که برخی اساتید پژوهشگر برای داخل کشور و برخی دیگر مبلغانی در سطح دنیای معاصر باشند که به سراسر دنیا اعزام شوند. در هر حال لطفاً اهتمام و دعای من را به دست‌اندرکاران مؤسسه ابلاغ کنید. (شهید الامة و شاهدها، ج١، ص٣٢٠) مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی از اعضای هیئت‌مؤسس پژوهشگاه تخصصی شهید صدر بود. درگذشت این عالم بزرگوار و متفکر ارزشمند ثلمه‌ای بزرگ و جبران نا‌پذیر برای امت و انقلاب اسلامی بود. خداوند متعال رحمت واسعۀ خود را شامل این عالم و متفکر بزرگ گرداند و او را با انبیا و اولیا محشور کند. 🆔 @shahidsadr
💠 انسان دستگاه مکانیکی نیست 🔸 اسلام عقیده‌ای است معنوی و اخلاقی که نظام کامل انسانیت از آن سر بر می‌زند و راه روشن و مشخص آن را برایش ترسیم می‌کند و در این مسیر، هدف برترش را نمودار می‌سازد و دستاوردهایش از آن را به او می‌شناساند. 🔹 اما اینکه فهم معنوی از زندگی سرکوب گردد و انسان از احساس اخلاقی حیات تهی شود و مفاهیم اخلاقی صرفاً پندارهای محض ناشی از منافع مادی تلقی گردد و عامل اقتصادی، آفریننده همۀ ارزش‌ها و معنویات شمرده شود و با این حال، به سعادت انسان و سامان‌مندی اجتماعی او امید بسته شود، امیدی است که تنها وقتی تحقق می‌یابد که بشر به دستگاهی مکانیکی تبدیل گردد که گروهی از مهندسان فنی آن را تنظیم نمایند. 📚 فلسفۀ ما، ص۶٣ 🆔 @SHAHIDSADR
💠 ای دختران فاطمه(س)، به جهان بفهمانید به مناسبت سالروز اجرای طرح استعماری حذف حجاب به دست رضاخان 🔻 گزیده‌ای از سخنان شهید صدر در میان گروهی از بانوان انقلابی عراق: 🔹 شما! ای دختران فاطمه سلام‌الله‌علیها! این مسئولیت به عهده شماست که به جهان بفهمانید فرهنگ و علم حقیقی با ایمان، با دین، با رسالت آسمانی نگه داشته می‌شود؛ همان‌طور که مادر بزرگوار شما این‌چنین آن را نگه داشت… 🔸 فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها زنی عالم بود؛ الگوی والای علم و فرهنگ بود، اما نه این فرهنگی که استعمارگران برای ما می‌خواهند، نه فرهنگ هوس‌رانی و برهنگی، نه فرهنگ اختلاط و لاابالی‌‌‌‌‌گری، نه فرهنگ اباحی‌‌گری، بلکه فرهنگ حقیقی… 🔹 فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها توانست در تاریخ اسلام ثابت کند علم با دین جمع می‌شود و فرهنگ حقیقی با ایمان به خدا و تمسک به اسلام و التزام به حجاب و عمل به شعائر دین ، توأمان است. شما حاملان پیام و رسالت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها هستید... . 📚 بارقه‌ها، ص ۵٨. 🆔 @SHAHIDSADR
💠 شهید صدر؛ اندیشمندی که تنها به نبوغش تکیه نکرد گزیده‌ای از بیانات حجت‌الاسلام‌والمسلمین محتبی الهی خراسانی، استاد حوزه، عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی و رئیس میز تخصصی توانمندسازی علوم اسلامی، در نخستین جلسه از این کارگاه با موضوع شخصیت علمی شهید صدر به مناسبت سالگرد قمری شهادت شهید صدر (٢٢جمادی‌الاولی) 🔻 نبوغ و جایگاه خانوادگی شهید صدر یکی از شاگردانم می‌گفت می‌گفت: وقتی (در سال‌های 74 یا 75 ) خدمت مقام معظم رهبری بودیم، از من سؤال کردند چه می‌خوانی، گفتم: حلقۀ ثانیه را فلان جا می‌خوانم، ایشان گفتند: «می‌دانید خیلی‌ها در حوزه یا بیرون هستند که گفته می‌شود نابغه هستند؛ درحالی‌که نابغه نیستند، بلکه آدم‌های تیزهوشی هستند با پشتکار زیاد؛ ولی درباره شهید صدر باید با دقت و قاطعیت گفت که ایشان واقعاً یک نابغه بودند». مرحوم آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی می‌فرمودند: «تحقیق کردم و به این نتیجه رسیدم که در تاریخ اسلام، خاندانی به پرافتخاری و پرثمری برای اسلام و مسلمین بیشتر از خاندان صدر نداریم». سرشاخه خاندان صدر به سید مرتضی(رض) می‌رسد. درعین‌حال که این‌چنین است، برای تربیت حوزوی خودش [بسیار تلاش کرده است]. 🔻جمع بین علوّ نسب و علو همت مفاخر خاندان ایشان تا سید مرتضی فهرست بلندبالایی از فقها و مفسران و محدثان و فیلسوفان و اصولیان هستند، اما این نسب باعث نشد که شهید صدر به این نسب دل خوش کند و تحرک علمی ایشان را تحت‌الشعاع قرار دهد. ازاین‌رو محیطی پر از جهاد و تلاش علمی برای خود فرض کرد؛ برنامه‌ای که برای خودش در نظر گرفت، استفاده از رانت خانوادگی نبود. یکی از شاگردان ایشان می‌فرمود: یکی از کارهای من این بود که به سفارش آقای صدر، در کتاب بازار بغداد می‌رفتم و کتاب‌های جدیدی که می‌آمد و در آن مسائلی که ایشان سفارش کرده بود، اگر تألیفی از فلاسفه غربی می‌دیدم، حتی گاهی از جامعه‌شناسان و روان‌شناسان می‌دیدم، می‌خریدم و برای ایشان می‌آوردم. 🔻 جمع بین نبوغ ذاتی و جست‌وجوگری و تعلم ایشان در سیزده سالگی بر منطق حاشیه نوشت، مادۀ اولیه کتاب فدک را در 12 سالگی نوشته؛ در علم اصول حسب شمارشی که بنده کردم، حداقل حدود 17 یا 18 مبنای اساسی و نزدیک شاید 100 نظریه متفاوت دارد. باز با این حال برنامه مطالعاتی ایشان چنین بود که از آیت‌الله سید کاظم حائری شنیدم که می‌فرمودند: به ایشان گفتم: شما روزی چند ساعت کار می‌کنید، گفتند: تقریباً روزی چهارده تا شانزده ساعت. گفتم شما با این سنتان از ما که فرزند شما محسوب می‌شویم، خیلی بیشتر کار می‌کنید، ایشان فرمودند که من الآن دیگر پا به سن گذاشتم؛ یاد ایام جوانی به خیر که آن موقع پُرکار بودم. 🔻 جمع بین شجاعت علمی و انصاف و نقادی معمولاً کسانی که اهل ابداع و ابتکار هستند، گاهی از انصاف به‌دور می‌مانند؛ ما کسانی را داریم که انتقادهای قابل‌ملاحظه و مهمی را هم برای مثال به شیخ انصاری (رضوان‌الله‌علیه) وارد کردند و باب نقدی علمی ایشان را گشودند؛ اما گاهی جانب ادب و انصاف را رعایت نمی‌کنند. شهید صدر از معدود کسانی است که در اوج شجاعت و ابتکار و درعین‌حال اوج انصاف و تواضع علمی است. ملاحظه بفرمایید که در تمام کتابشان تعبیراتشان از مرحوم آیت‌الله خویی، سیدنا الاستاذ است. 🔻 جمع بین رسالت علمی و رسالت اجتماعی شهید صدر به شاگردانش فرموده بود فکر نکنید در مسیر رفت‌وآمد یا در مجلسی که شرکت می‌کنید، چون جلسه درس‌وبحث و وقت مطالعه نیست، می‌توانید وقتتان را به امور کم‌اهمیت اختصاص دهید؛ در راه سعی کنید که فکر کنید. شخصی با این‌همه دغدغه علمی و این‌همه اهتمام به امور علمی، درعین‌حال از جامعه فاصله نگرفته. دغدغه اجتماعی ایشان باعث تأسیس حزب الدعوة الاسلامیة شد. حلقه‌‌های مبارزاتی تشکیل می‌داد، ارتباطات با جوانان، ترغیب برای راه‌اندازی مجلات. ایشان تا سال‌ها بیانیه برخی از علما را برای امور اجتماعی تنظیم می‌کردند. 🔻 جمع بین سنت و روزآمدی جمع بین سنت و روزآمدی در شهید صدر خیلی عجیب است. ایشان از شیوه درسش تا تعلق‌خاطرش به میراث علمی شیعه و وفاداری به سنت‌های حوزه‌های علمیه یا میراث خالص شیعی در عقیده و باور و مناسک بود، اما درعین‌حال روزآمدترین آرا را دارد، جدیدترین آرا را هم می‌خواند. 🔗 متن کامل یادداشت را در اینجا بخوانید 🆔 @shahidsadr
💠 ثمرۀ پرورش اسلامی در دوران ظهور اگر رسوال خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله زنده می‌ماند یا اگر تجربۀ اسلامی پس از ایشان به‌دست جانشینان فرخنده از اهل‌بیت ایشان، یعنی امیرالمؤمنین و فرزندان ایشان علیهم‌السلام، ادامه می‌یافت، این امکان فراهم می‌بود که پرورش اسلامی ثمری بسیار شگفت به بار بنشاند. ما اکنون این ثمره‌ها را در مقام معجزه و کرامت در احوال مردم پس از ظهور حضرت حجت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه می‌خوانیم. اینها معجزه و کرامت نیستند؛ بلکه برآیند یک پرورش هستند. آیا ممکن است جامعۀ بشری به سطحی از همکاری و هم‌یاری و هماهنگی و یگانگی و والایی برسد که دیگر از پول بی‌نیاز شود که دیگر از تعبیر بی‌نهایت مادی از زندگی انسان به‌دور باشد؟ روایات می‌گویند این در دوره حضرت حجت علیه‌السلام محقق می‌شود. این تحقق، برآیند پرورشی است که به‌دست رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله و به‌دست جانشینان معصوم از اهل‌بیت ایشان برنامه‌ریزی شده است. 📚 امامان اهل‌بیت علیهم‌السلام، ص١۵٠ 🆔 @SHAHIDSADR