💠 من وقف شیعه و سنیام
💠من از آن زمان که [جایگاه] خودم و مسئولیتم را در این امت شناختم، وجودم را بهطور یکسان وقف شیعه و سنی و عرب و کُرد کردهام؛ زیرا من از رسالتی دفاع کردم که همه آنها را متحد میکند و از عقیدهای دفاع کردم که همه آنها را دربرمیگیرد و تاکنون هرگز در اندیشه و وجودم جز برای اسلام نزیستهام؛ اسلامی که راه رهایی و هدف همه است.
💠 پس ای برادر و فرزند سنیمذهبم! من به همان اندازه با توام که با برادر و فرزند شیعیام هستم. من به همان اندازه با هر دو شما هستم که شما با اسلام هستید...
📚 کتاب بارقهها، صفحه ۳۸۴
🆔 @shahidsadr
شهید سید محمدباقر صدر
💠 من وقف شیعه و سنیام
💠من از آن زمان که [جایگاه] خودم و مسئولیتم را در این امت شناختم، وجودم را بهطور یکسان وقف شیعه و سنی و عرب و کُرد کردهام؛ زیرا من از رسالتی دفاع کردم که همه آنها را متحد میکند و از عقیدهای دفاع کردم که همه آنها را دربرمیگیرد و تاکنون هرگز در اندیشه و وجودم جز برای اسلام نزیستهام؛ اسلامی که راه رهایی و هدف همه است.
💠 پس ای برادر و فرزند سنیمذهبم! من به همان اندازه با توام که با برادر و فرزند شیعیام هستم. من به همان اندازه با هر دو شما هستم که شما با اسلام هستید...
💠طاغوت و یارانش میکوشند تا به برادران اهل تسنن اینچنین القا کنند که مسئله، مسئله شیعه و سنی است؛ تا از این رهگذر، اهلسنت را از میدان نبرد حقیقیشان بر ضد دشمن مشترک بیرون کنند.
💠ولی ای فرزندان علی و حسین! و ای فرزندان ابوبکر و عمر! من میخواهم به شما بگویم که نبرد، بین شیعیان و حکومت سنی نیست... علمای شیعه نیم قرن پیش فتوا دادند که جهاد برای حکومت سنی که پرچم اسلام را به دوش دارد، واجب است و صدها هزار نفر از شیعیان به میدان جنگ شتافته و بهراحتی برای حفظ پرچم اسلام و برای دفاع از حکومتی سنی که بر اساس اسلام بهپا شده بود، خونشان را دادند.
📚 کتاب بارقهها، صفحه ۳۸۴
🆔 @shahidsadr
🔷نظریهپردازی برای همه مذاهب اسلامی
🔸گزیدهای از پیام آیتالله سید کاظم حائری به دومین نشست علمی طلایهداران صلح و وحدت اسلامی:
🔸یکی از ویژگیهای استاد شهید ما آیتالله سید محمدباقر صدر قدسسره در کنار همۀ فضایل و محاسن انبوه و پرشمارش عبارت است از وحدتگرایی و رویکرد تقریبی که در همه میدانهای فعالیت او وجود داشت؛ چه در عرصه افکار و مفاهیم و چه در عرصه فعالیتهای عملی و اجتماعی؛ بهویژه مبارزه شجاعانه و هشیارانهاش با رژیم حاکم [در عراق] که به شهادت او و خواهر دانشمندش رضواناللهعلیهما منجر شد.
🔸طرحهای تمدنی کلان او که در کتابهایی چون «فلسفتنا»، «الأسس المنطقية للإستقراء»، «اقتصادنا» و «البنك اللاربوي» بازتاب یافته نمایانگر این است که او در این طرحها امت اسلام را با همه گسترۀ پردامنه و وجود وسیعش در نظر داشت و نیازهای فکری، اعتقادی، روشی و عملی همه امت را تشخیص میداد و سپس به رفع نیازها و درمان دردهای آن میپرداخت.
🔸او نگاه خود را به زاویه اجتماعی محدودی نمیدوخت؛ بلکه در بررسی شرایط امت و برآورد آینده آن، نگاهی کاملاً باز داشت و تواناییهای علمی خود را در راه خدمت به همۀ کرانههای وجود امت اسلام بهکار میانداخت و ازاینرو بهراستی نظریهپردازی متعلق به همه جریانها و گرایشهای مذهبی امت اسلام بود.
🔻🔗متن کامل این بیانیه را در اینجا بخوانید.
🆔 @shahidsadr
🌻مرد بیپایان
🌻ما حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله را در مقام مردی والا حس میکنیم. در مقام مردی که توانست برای بشریت ثابت کند اعتبار و هدفی فرای همه مصلحتها و دیدگاهها، فرای همه خودخواهیها و فرای سرفرازیهای ساختگی و ارجمندیهای محدود در کار است؛ کسی که توانست ثابت کند انسانی است که چون توانش به توان خداوند بپیوندد، پایانی بر توانش نیست و انسانی است که چون پیوسته در راستای رسالت خداوند متعال ره بسپارد، پایانی بر نفَسش نیست...
📚 کتاب امامان اهلبیت، صفحه ۸۲
🆔 @shahidsadr
🔵عهد کودکی
🟦خیلی روزها من سعی میکردم کارهایم را طوری تنظیم کنم که در خانه و پشتسر شهید صدر نماز را به جماعت اقامه کنم. ایشان بسیاری اوقات در محل نماز خودش مینشست و من هم پشتسرش مینشستم تا او نمازش را آغاز کند و من اقتدا کنم. گاهی میشد که وقت نماز میرسید و حتی بیشتر از نیم ساعت از آن هم میگذشت و شهید صدر همچنان در محل نماز خود نشسته و سرش را پایین انداخته بود و فکر میکرد. بعد ناگهان از جا برمیخاست و نماز را بهجا میآورد.
🟦این قبیل مسائل باعث شد یک روز از ایشان بپرسم دلیل این کار چیست. شهید صدر جواب داد: «من از کودکی با خودم عهد کردهام که فقط با حضور قلب و خشوع نماز بخوانم، برای همین بعضی وقتها مجبورم آنقدر منتظر بمانم که بتوانم افکار داخل ذهنم را بیرون بریزم و خلوص و خشوع برایم ایجاد شود و بعد نماز را اقامه کنم».
📚کتاب شرحصدر، صفحه۱۷۲
🆔 @shahidsadr
📕علم مفید، علم هدفمند
📖 بارها گفتهایم که اگر در پی این علوم میرویم و خودمان را به آن مجهز میکنیم فقط برای این است که میخواهیم با استفاده از این علوم برای حمایت از اسلام به میدان جنگ با دشمنان دین و دشمنان اسلام برویم؛ وگرنه، صرفِ دانستن و فهم عمیق این مطالب اصولی و فقهیِ دقیق و تبحر در آنها هیچ تغییری در وضع اسلام ایجاد نمیکند، اوضاع امروز اسلام را حتی یک گام به پیش نمیبرد، مشکلی از مشکلات مسلمانان را از میان برنمیدارد و دردی از دردهای امت اسلام را درمان نمیکند.
📖 برای مثال اگر درباره معنای حرفی، آب استنجاء و اقلواکثر ارتباطی بهدقت بیندیشیم و در این مطالب عمیق شویم، بالاترین دستاوردی که برای ما به ارمغان میآید، دریافت نکات علمی صناعیای است که شاید در تغییر یک فتوا مؤثر باشد و شاید هم نباشد؛ مثلاً در نهایت، بهجای اینکه بگوییم آب استنجاء پاک است به این نتیجه میرسیم که متنجس است یا بهجای وجوب سوره در نماز، به استحباب آن قائل میشویم.
📖 ما نباید به این بهرۀ ناچیز قانع شویم و به همین حد اکتفا کنیم؛ چون این مقدار هیچ ربطی به هدف ما ندارد.
📚حوزه و بایستهها، ص۱۴۱
🆔 @shahidsadr
📝نفوذ تفکر استعماری در مدرسه
✏️طبیعی است که بسیاری از مردم با اقتصاد اسلامی و نظام آن آشنا نباشند؛ زیرا درسهایی که دانشآموزان و دانشجویان در دورههای تحصیلی فرامیگیرند، هیچچیز از این نظام اقتصادی به آنها نمیآموزد و به آنها یاد نمیدهد که نظام اقتصادی اسلام، نظامی مستقل و خودبنیاد است که خوبیهای دیگر نظامهای اقتصادی را دربر دارد و خالی از بدیها و نقطهضعفهای آنهاست.
✏️این اهمال درباره اسلام، در راستای همان رویکرد سیاسی استعماری در برابر اسلام و مسلمانان انجام شده است که بارها به آن اشاره کردهایم. اربابان دروغین دنیا قصد داشتند به مسلمانان بفهمانند که آنها به افکار، نظامها و روشهای غرب در امور اجتماعی و معیشتی نیازمند هستند و خودشان تفکر اجتماعی مخصوص یا نظامی با هویت مستقل ندارند؛
✏️بنابراین، نام اسلام و نظامهای اسلامی را از قاموس فکریای که میخواستند برای ما طراحی کنند، حذف کردند تا با تکبر به ما بگویند : ما قدرتمند و اندیشمند هستیم و شما ضعیف و مقلد؛ پس همراه ما بیایید تا راه را برای شما باز و مسیرتان را هموار کنیم و مشکلات را از پیش پایتان برداریم.
🆔 @shahidsadr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚از نا شنیدن
🔺بخش دوم
🔺کتاب نا از پاییز سال گذشته مهمان پرمخاطب بازار کتاب شد و تا کنون با استقبال خوب خوانندگان به چاپ هشتم رسیده است.
🔺 مریم برادران در این کتاب روایتی داستانی از زندگی شهید آیتالله سید محمد باقر صدر را قلم زده است.
🔺در بخش دوم «از نا شنیدن» گوشهای از تجربه اهالی علم و اساتید حوزه و دانشگاه از خواندن کتاب نا را میشنویم.
📖 برای تهیه کتاب نا میتوانید به بخش فروشگاه سایت mbsadr.ir مراجعه بفرمایید.
🎥مشاهده و دریافت این کلیپ از آپارات
#دکتر_ژولین_پلیسیه
#دکتر_حسین_شهرستانی
#سرکار_خانم_زهرا_حائری
#دکتر_محمدرضا_قائمی_نیک
#سرکار_خانم_اشرف_بروجردی
#حجت_الاسلام_دکتر_احمد_رهدار
#حجت_الاسلام_دکتر_ناصر_رفیعی
#حجت_الاسلام_و_المسلمین_احمد_مبلغی
🆔 @shahidsadr
✒️علم قدرت است
📍نباید بین اهداف و مقدمات خلط کنیم؛ زیرا علم در حیات ما، یک قدرت و سلاح است و ما باید برای خدمت به اسلام به هر سلاح ممکنی مسلح شویم. یکی از این سلاحها همین علم است؛ یعنی فهم اسلام بهخودیخود برای این است که ابزاری باشد برای ترویج و اعتلای کلمۀ اسلام و تبلیغ احکام اسلام، و ابزاری باشد برای مبارزه با جریانهای کافری که حیات مسلمانان را از همه جهت احاطه کردهاند و از هر سو و هر راهی به جهان اسلام هجوم میآورند.
📚کتاب بارقهها، صفحه ۳۵
🆔 @shahidsadr
🕰️بهترین ساعات
📝بهترین ساعات عمرش در این سالها وقتی بود که به حرم میرفت؛ بعد از نماز ظهروعصر زائر کمتر بود. گوشهای کنار ضریح مینشست، درسهایش را میخواند و به مسئلههای علمی فکر میکرد؛ انگار مسئلهها آسان میشدند و گرهها باز.
📝این عادتِ خوش بین خودش بود و امام. تا اینکه دو روز نتوانست به حرم برود. بعد از دو روز، عبدالحسن او را صدا زد و گفت: «در عالم خواب امیرالمؤمنین علیهالسلام به من گفتند: به فرزندم سید محمدباقر بگو چرا دیگر به درس ما نمیآیی؟» محمدباقر لبخندی زد و پس از آن این کلاس درس را هرگز ترک نکرد، تا روزی که در نجف بود و منعی نداشت.
📚کتاب نا، صفحه۵۷
✅صفحات رسمی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر را در فضای مجازی دنبال کنید.
🆔 @Shahidsadr (Instagram, Eitaa, Telegram, Aparat)
📝در اسلام، کار وقتی شریف و نیکو شمرده میشود که با انگیزههای فراشخصی و در راه خدا و بندگانش انجام شود. به هر میزانی که این انگیزهها از خود شخص فراتر رود و بیشتر در راه خدا و بندگان او قرار بگیرد، تعالی و ارزش آن کار هم بیشتر خواهد بود.
📚 کتاب انسان و عبادت، صفحه ۵۳
🗓️ روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه
✅صفحات رسمی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر را در فضای مجازی دنبال کنید.
🆔 @Shahidsadr (Instagram, Eitaa, Telegram, Aparat)
شهید سید محمدباقر صدر
🔬انگیزه مهمتر از نتیجه
📝ازآنجاکه پرورش نیت دگرگرا در افراد برای اسلام مهم است، همواره ارزش کار را بر اساس انگیزههای انجام آن ارزیابی میکند، نه نتیجه کار. بنابراین ارزش کار در اسلام به نتایج و دستاوردها و سودی نیست که از آن کار به انجامدهندۀ آن یا به انسانها میرسد؛ بلکه ارزش کار در اسلام به انگیزههای آن و میزان خلوص، دگرگرایی و از خودگذشتگیای وابسته است که در آن انگیزهها وجود دارد.
🧪اگر شخصی برای درمان بیماری خطرناکی دارویی را بسازد و از این راه میلیونها مریض را نجات دهد، ارزش کار او نزد خداوند متعال به میزان نتیجۀ کار و تعداد نجاتیافتگان از مرگ نیست، بلکه ارزش این کار به عواطف، احساسات و تمایلاتی است که انگیزۀ ساخت این دارو را در آن شخص پدید آورده است.
🧪اگر ساختن این دارو با انگیزۀ فروش امتیاز آن و بهدستآوردن سودهای میلیونی باشد، در ارزیابی الهی، صرفاً یک کار تجاری محض قلمداد خواهد شد؛ زیرا همانطور که منطق خودگرایی در انگیزههای شخصی او را اکنون بر آن داشته که داروی یک بیماری پرخطر را کشف کند، ممکن است اگر سود را در فروش سلاحهای کشتارجمعی ببیند، به ساخت این سلاحها روی آورد.
📝در اسلام، کار وقتی شریف و نیکو شمرده میشود که با انگیزههای فراشخصی و در راه خدا و بندگانش انجام شود. به هر میزانی که این انگیزهها از خود شخص فراتر رود و بیشتر در راه خدا و بندگان او قرار بگیرد، تعالی و ارزش آن کار هم بیشتر خواهد بود.
📚کتاب انسان و عبادت، صفحه۵۳
🗓️روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه
✅صفحات رسمی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر را در فضای مجازی دنبال کنید.
🆔 @Shahidsadr (Instagram, Eitaa, Telegram, Aparat)
📿بهترین دلیل
🗒️ [قرآن میفرماید:] دانش بهترین دلیل برای ایمان به خداست و انسان هرچه بر دامنۀ اکتشافات خود بیفزاید و در میدان علم به پیش بتازد، ایمانش قویتر میشود؛ زیرا از نشانههای عظمت الهی و حکمت صنع و تدبیر او آگاهی مییابد.
🗒️خداوند متعال میفرماید: «سَنُريهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ في أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَ وَ لَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ شَهيدٌ» (بهزودى نشانههاى خود را در کرانهها[ی هستی] و در درون جانهایشان به آنها نشان مىدهيم تا براى آنان آشكار گردد كه او حق است؛ آيا كافى نيست كه پروردگارت بر همه چيز شاهد و گواه است؟)
📚 کتاب علوم قرآن، صفحه ۵۱
✅صفحات رسمی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر را در فضای مجازی دنبال کنید.
🆔 @Shahidsadr (Instagram, Eitaa, Telegram, Aparat)
💠نقش ایجابی ائمه علیهمالسلام در مبارزه با انحرافات
💠شهید صدر در بررسی تاریخ اهلبیت علیهمالسلام به نگاه جامع و کلنگر به زندگی و تاریخ ائمه علیهمالسلام فرامیخواند تا از کجفهمیها و سوءاستفاده از گزارههای جزئی تاریخ ائمه جلوگیری کند. او در ایام تعطیلی حوزه به مناسبت شهادت یا ولادت ائمه، به بررسی تاریخ زندگانی ایشان میپرداخت تا ماهیت نقش ایشان و رسالتی را که برعهده داشتند را در این نگاه جامع روشن کند.
حاصل این سخنرانیها در کتاب امامان اهلبیت علیهمالسلام جمعآوری شده است. برای نمونه شهید صدر در تبیین نقش ایجابی ائمه علیهمالسلام میگوید:
💠همچنین نقش ایجابی امامان علیهمالسلام در پُربارسازی عقیدتی امت نمود مییابد که از سویی با شخصیت رسالتی و فکری ایشان صورت میپذیرفت و از دیگر سو با ایستادگی ایشان در برابر جریانهای فکریِ خطرساز برای رسالت و فروپاشاندن آنها در آغاز شکلگیریشان.
💠درواقع امامان علیهمالسلام از چنان دانش همهجانبه و فراگیری برخوردار بودهاند که ایشان را توانا میساخته تا این آغازهای خطرناک را احساس کنند و کارآمدی و پیامدهای منفی آنها را برآورد کنند و برای از میانبردنشان برنامه بریزند.
◾️ما در پرتو این نقش، اقدام امام حسن عسکری علیهالسلام را تفسیر میکنیم. ایشان در مدینه بود که از پروژه تألیف کتابی بهقلم کندی درباره تناقضات قرآن در عراق آگاه شد. ایشان بهوسیله برخی از منتسبان به مکتب کندی با او در ارتباط شد و این تلاش را بیفرجام نمود و مکتب کندی را قانع کرد که بر خطاست.
📚کتاب امامان اهلبیت، صفحه ١٢٨
🗓ولادت حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام) تهنیت باد🌷
✅صفحات رسمی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر را در فضای مجازی دنبال کنید.
🆔 @Shahidsadr (Instagram, Eitaa, Telegram, Aparat)