4.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#تصویری
🔊 #تحلیل_مداحی
🔻حاج حسن خلج
🔖زبانحال حضرت امیرالمومنین(ع)
خطاب به حضرت زهرا (س)
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
🔊 #متن_تحلیل
📝دکتر محمد فراهانی
🔻مداحی حاج حسن خلج
🔖زبانحال حضرت امیرالمومنین(ع)
خطاب به حضرت زهرا (س)
🏷 استحسان در روضه
📖موضوع بحث:
توجه به نکات کلیدی در برداشتهای ذوقی
بسمه تعالی
در فایل مورد بحث ما آقای خلج شعر زیر رو از زبانحال امیرالمؤمنین (ع) خواندند:
در خونمون و عوض می کنم
به شرطی نیایی در و وا کنی
بعد در قالب تفسیر شعر این مطلب رو نقل کردند که: « امیرالمؤمنین هیچوقت زبونی از حضرت فاطمه درخواستی نشنید»
بعد این استحسان و برداشت ذوقی را داشتند که « ولی نگاهشون میگفت : علی جان می شه این در رو عوض کنی، چشمم می افته یاد محسنم می افتم»
بعد این بیت خوانده شد:
بشین خونه رو آب و جارو نکن
بذار زخم پهلوت یه کم خوب بشه
▪️نکته 1: در استحسان حتماً به مطالب کلیدی و اثرگذار دقت کنید. آقای خلج در استحسان خود، از زبان حضرت زهرا(س) به شهادت حضرت محسن(ع) اشاره کردند. که از طرفی مستمع به آن حساس است و همین که از قول حضرت زهرا(س) بیان شد اثر را دو چندان کرد، که اگر اینگونه نمیبود چنین اثری نداشت. به این ظرافتها دقت کنید.
▪️نکته 2 : توصیه میکنیم ذاکرین عزیز این زبان حالها و تفاسیر بین آنها و برداشتهای ذوقی را به خاطر بسپارند تا به مرور خودشان بتوانند اینگونه محتوای اشعار را بر مستمع القاء کنند.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
7.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️ اول باید خودم درست کنم!
🔸 برگرفته از جلسات "کدام حسین علیه السلام؟ کدام کربلا؟"
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#مقتل_شناسی
#فاطمیه
⁉️ سؤال: چرا #مقتل_فاطمیه را میخوانیم و منتشر میکنیم؟ آیا فقط نوحهسرایی است؟
مگر چه نکتهای دارد؟
💢پاسخ را از کتاب حقیقت عظیم بشنویم.[کتابی دربردارندهٔ بیانات امام خامنهای (مدّظلّهالعالی) درباره حضرت فاطمه سلاماللهعلیها].
🔖... نکتهاش در همین است که در شدیدترین موقعیتها، بزرگترین وظیفهها انجام بگیرد و شدیدترین لطمهها بر جسم و جان وارد بیاید؛ لذا شروع کرد به مبارزه.
آن پشت در آمدن، آن سِقط شدن محسن شش ماهه، آن بازوبندی از وَرَم بر بازو، آن مقاومت عظیم که منجر میشود به اینکه دختر پیغمبر را بزنند؛ یک زن را چه کسی میزند؟ چرا میزنند؟ مگر اینکه ایستاده [است] و مقاومت میکند. نمیتوانند در این موقعیت حسّاس این عیّاری را انجام بدهند مگر اینکه این خار راه را از میان بردارند. این خار راهی شده [است]؛ همهی نقشه ها را نقش بر آب میکند.
📝مردان و ریش سفیدان و قدرتمندان مهاجر و انصار زیر بار رفتند؛ بعضی فریب خوردند؛ بعضی کوتاهی کردند؛ این زن، نه فریب میخورد، نه تنبلی میکند، نه حاضر است به هیچ قیمتی رضایت بدهد؛ این است که زدند.
📎بعد از آنی که زدند، بیهوش شد. وقتی به هوش آمد دید مثل اینکه قضیه در شُرف انجام است نگفت مریضم؛ عصا یا شخصی را عصا کردند، به مسجد رفتند، به گریه بسنده نکردند.
بریده باد زبانی که شأن زهرا(سلاماللهعلیها) را از خطبه خوانی به نوحهسرایی تبدیل میکند. اگر خطبه زهرا(سلاماللهعلیها) را نگفتی؛ گریهی زهرا (سلاماللهعلیها) هم معنی پیدا نمیکند. اگر نفهمیدیم که زهرا(سلاماللهعلیها) آنجا چگونه سخن گفته است، نمیفهمیم گریهی او به چه معنا است.
📚کتاب حقیقت عظیم،ص۲۱
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
16.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰ابن مقاتل می گوید:
حضرت امام علی بن موسی الرّضا (علیه السلام)، از من پرسیدند:
شما در قنوت نماز جمعه کدام دعا را می خوانید؟
عرض کردم: آنچه را مردم می خوانند، میخوانیم.
🔻امام رضا (علیه السلام) فرمودند:
در قنوت این دعا را بخوان:
✨«اَللّهُمَّ اَصْلِحْ عَبْدَکَ وَ خَلیفَتَکَ بِما اَصْلَحْتَ بِهِ اَنْبیائَکَ وَ رُسُلَکَ وَ حُفَّهُ بِمَلائِکَتِکَ وَ اَیِّدْهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ مِنْ عِنْدِکَ وَاَسْلُکْهُ مِنْ بَیْنَ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً یَحْفَظُونَهُ مِنْ کُلِّ سُوءٍ وَ اَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِه اَمْناً یَعْبُدُکَ لا یُشْرِکُ بِکَ شَیئاً وَلا تَجْعَلْ لاَحَدٍ مِنْ خَلْقِکَ عَلی وَلِیِّکَ سُلْطاناً وَ اَذِّنْ لَهُ فی جِهادِ عَدُوِّکَ وَ عَدُوِّهِ وَاجَعَلنی مِنْ اَنْصارِهِ، اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیر». 🤲
بار الها! به وسیلة آنچه که کار پیامبران و فرستادگانت را اصلاح فرمودی، امور بنده و جانشینت [امام عصر (عجل الله فرجه)] را نیز اصلاح فرما، با فرشتگانت گردا گردش را فرا بگیر و او را با روح القدس از جانب خودت تأییدش گردان و مراقب و نگهبانانی در پیش رو و از پشت سرش بگمار تا نگذارند هیچ بدی به او برسد و پس از خوفش، به او امنیتی عطا کن تا تو را بپرستد و چیزی را شریکت نگرداند و چیرگی و قدرتی برای هیچ یک از آفریدگانت، بر ولیّ ات قرار مده و به او اجازه بده تا با دشمن تو و دشمن خودش به نبرد برخیزد و مرا نیز از یاران حضرتش قرار ده؛ همانا تو بر هر چیزی توانا هستی.🤲
📗 مصباح المتهجد، ص ۳۶
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
3.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 واکنش حاج مهدی رسولی بعد تماشای مجنون
💬 #مجنون هم حالم را خوب کرد، هم دلم گرفت ...
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#تحلیل و #تبیین
🎺 سبکها و نغمات مشابه میان مداحان و خوانندگان
▪️نوآوری در مداحی، امری مبارک و ضروری است، اما نوآوری باید از «درون» این هنر مقدس بجوشد، نه اینکه از «بیرون» و از دنیای #موسیقی غیرمذهبی قالببرداری شود.
💢هیچکس با استفادهٔ موشکافانه از ترکیببندیهای اصیل موسیقایی مخالف نیست، لکن آنچه آسیبزاست، تقلید بیهویت از فرمها و ریتمهایی است که با فضای قدسی و رسالت مداحی بیگانهاند.
▫️ #مداحی، هنر اتصال زمین به آسمان است؛ اگر رنگ و بوی غیر قدسی بر آن غلبه کند، از اصالت خود تهی میشود.
🌀 نوآوری باید در جهت تعمیق معنا، ارتقای محتوا و احیای شور عاشورایی باشد، نه در مسیر جلب سلیقه و هیجانهای سطحی. مداحی نو باید «تازه» باشد، نه «بیریشه».
🔺رهبر انقلاب هم به این اصل سفارش کردند:
خوانندهی جلسهی مداحی، ناگهان بیاید آهنگهای اروپائی را - آن هم به شکل غلط و نابلد بنا کند خواندن؛ سبکهائی که فرض کنید حالا فلان خوانندهی غربی یا مقلد عربِ آن غربی یکوقتی خوانده، ما این را از او یاد بگیریم و بنا کنیم خواندن! که قبل از انقلاب هم متأسفانه همین کارها را کردند.
موسیقی اصیل ایرانی را که میتوانست نوع حلال هم داشته باشد - البته همان موسیقی اصیل، یک نوعش هم حرام است؛ فرقی بین ایرانی و غیر ایرانی نیست - همان را هم ضایع کردند.
البته بعد از انقلاب بهتر شد؛ اما حالا مثلاً مداح یا خوانندهی ما بیاید در رادیو و تلویزیون به تقلید - آن هم غلط - آهنگ غربی یا آهنگ مجالس لهو را در مجلس ایمان و در مجلس معنویت تکرار کند، این درست نیست؛ این غلط است.»
(۱۳۸۶/۴/۱۴)
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
🎼 هماهنگی سهگانه:
پیرنگ در شعر، ملودی و ریتم
همان طور که در روزهای گذشته گفتیم،
«پیرنگ» یا طرح روایی، مسیر حرکتِ
یک نوحه است.
اما این مسیر فقط به شعر محدود
نمیشود؛ برای آنکه نوحه واقعاً اثرگذار
باشد، سه رکن اصلی آن: شعر، ملودی
و ریتم، باید هر کدام پیرنگِ مختص به
خود، اما همسو با یکدیگر داشته باشند.
۱. پیرنگ شعر : 📝
داستان درونی و مسیر کلام است
که از آغاز تا پایان جریان دارد.
۲. پیرنگ ملودی : 🎶
ملودی باید روایتگر و در خدمت شعر باشد
و حتی بدون کلام، حس نوحه را بیان کند.
۳. پیرنگ ریتم : 🥁
ریتم نیز باید پویا و زنده و در خدمت
موضوع باشد.
وقتی این سه پیرنگ همسو باشند و
آن هماهنگی و هارمونی شکل بگیرد،
شاهد یک نوحه اثرگذار خواهیم بود.🎯
#نغمه | #پیرنگ
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
7.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏠 #پنجره | امروز؛ لحظه ورود رهبر معظم انقلاب به حسینیه امام خمینی با ضرب مرشد و اجرای حرکات ورزش زورخانهای. ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
💻 Farsi.Khamenei.ir
#آسیب_شناسی
🔰بدعتهای خطرناک‼️
🔸سند مظلومیت امام حسین (علیهالسلام) و آنچه عالمان، از گذشته برای توسل و حاجات مهم بهره میگرفتند همانا بیان مصیبت حضرت علی اصغر (علیه السلام) بوده است، تا جائیکه بعضی از علما تا ده شب به مرثیه خوانی ششماهه کربلا میپرداختن.
🔻محکم بودن اسناد شهادت شیرخوار رباب و درصد پرداختن مداحان کنونی به آن در مقابل آنچه در حال حاضر به "زبان حال و پروراندن" موسوم است و در زمینه احوالات بعضی از بستگان امام که از درجۀ پائینتری در سند برخوردارند، شاید خطر گرایش نسل کنونی را به بدعتهای خطرناک میرساند.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
🗃 بسته محتوایی #آسیب_شناسی مداحی
🖼 عکس نوشته
▪️یکی از اساسیترین مشکلات هیأتهای امروز
▪️آسیبشناسی مداحی در ملأ عام اشتباه است
▪️حراست از ستایشگری اهلبیت (ع)
▪️شروع خواندن با حجم کم صدا
▪️رسانه قدرتمندی به نام هیأت
▪️دو نوع آفت که در مسیر حق وجود دارد
▪️روضهی گودال
▪️اشعار هیأتی باید شنونده را به تفکر وادار کند
▪️تصویر هنرمندانه از حادثه
▪️مداحان را خواننده نکنید!
▪️با ریتمش میشد سینه زد! اما دل نمیشکست
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir