eitaa logo
خانه خوبان(شهرک امام خمینی [ره] )
546 دنبال‌کننده
23.5هزار عکس
5.9هزار ویدیو
317 فایل
اطلاع رسانی کلیه برنامه های فرهنگی 🔵طرح های بصیرت افزایی 🔵طرح یاران ولایت 🔵کلاس های آموزشی 🔵اردوها 🔵مسابقات فرهنگی 🔵برنامه های هنری 🔵نشر خوبی ها و.... ارتباط با ما : 👇👇👇👇👇👇 06643282008 06643282077
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیشنهاد_خوب_برای_نوجوانان_و_جوانان
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم 💠« »💠 موضوع امروز: « آیات المهدی ۴ »         روز شنبه، ١۴٠٠/٠١/٢٨ ✍️ مناسبت روز: در چهارمین روز ماه مبارک رمضان قرار داریم و طبق وعده‌ای که نمودیم، امروز نیز به یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم می‌پردازیم: «يُؤتِي الْحِكْمَةَ مَن يَشَاءُ وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الأَلْبَابِ»: «(خداوند) حكمت و بينش را به هر كس بخواهد (وشايسته ببيند) مى دهد و به هركس حكمت داده شود، همانا خيرى فراوان به او داده شده است و جز خردمندان (از اين نكته را) متذكّر نمى گردند». [بقره/٢۶٩] ✅ برای بررسی این آیه، ابتدا باید «حکمت» را معنا کنیم؛ «حكمت» در زبان عرب، نشان از استواری و اتقان دارد و به علوم محكم و متقن اطلاق می‌شود، آن چنانكه هيچ رخنه و يا سستى در آن علوم نباشد و در این آیه، مفسرین، «حکمت» را به معنى معرفت و شناختِ اسرار و آگاهى از حقايق و رسيدن به حقّ دانسته‌اند، كه خداوند به بعضى از افراد به خاطر پاكى و تقوى و تلاش و ایجاد ظرفیت، آن را عطاء مى كند، تا آنان، وسوسه هاى شيطانى را از الهامات الهى باز شناخته و چاه را از راه و شعار را از شعور تشخيص دهند و به خير كثير دست یابند! ✍️ اهل بیت عصمت و طهارت در روايات متعدد، معنی حکمت در این آیه را بیان نموده‌اند، ازجمله: 1️⃣ امام صادق(ع) فرمودند: (مراد از حکمت)، اطاعت خداوند و شناخت امام (زمان) است!»: «هی طاعةالله و معرفةالإمام». (المحاسن، ج١، ص١۴٨) 2️⃣ همچنین حضرت در روایت دیگری فرمودند: «(مراد از حکمت) شناخت امام (زمان) و دوری از گناهان بزرگ است»: «معرفة الإمام و اجتناب الكبائر...». (تفسير العياشی، ج١، ص١۵١) 3️⃣ و در برخی روایات نیز «حكمت» را، به معنای، معرفت و تفقّه در دين دانسته‌اند. [تفسير نورالثقلين، ج ١، ص ٢٨٧] ✅ نکته بعدی، درباره تعبیر «مَنْ یشاءُ» است که به معنی «خدا به هر كس بخواهد، حکمت می‌دهد!» آمده؛ که باید بدانیم مشیت الهی هم حکیمانه است، و در اینجا خواست خداوند، بدین معناست که خدا حکمت را به کسی که قابلیت، ظرفیت و شایستگی لازم را در خود ایجاد کند، عطاء می‌نماید! همانطور که هیچ انسان عاقلی، «شیر» پرمنفعت و گوارا را در ظرف کثیف و شکسته نمی‌ریزد! پس فیض الهی برای همه انسان‌ها، جاری و ساری است، اما افراد باتوجه به میزان تلاش و ایجاد ظرفیت، از فیوضات الهی بهره‌مند می‌شوند! لذا معرفت امام زمان، که حکمت و عطيه بزرگ الهی است فقط شامل کسانی می‌شود که ظرفیت لازم برای دریافت آن را فراهم نمایند! ✅ نکته دیگر در این آیه «أُوْلُواْ الأَلْبَابِ» است‌؛ «ألباب» جمع «لُبّ» به معناى مغز است، لذا صاحبان عقل و خرد ناب را «اولوا الالباب» می‌گویند که با تفکر و سعی و تلاش به دنبال حکمت رفته و آن را دریافته و به سعادت واقعى دست می‌یابند! ✅ نکته مهم دیگر در این آیه، تعبیر «خَيْراً كَثِيراً» است که از «حکمت» به‌عنوان خیر کثیر و به تعبیر دیگر، «کوثر»، سخن به میان آورده و این بدین معناست که همه‌ى دنيا متاع قليل است، (قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ) [نساء، ٧٧]، ولى «حكمت»، خير كثير است! لذا اگر همه امكانات مادّى، فداى دست يابى به حكمت و معرفت به امام زمان (عج) گردد، ارزش دارد! چراکه حكمت، مادر و شاه کلید همه‌ى خيرات است! ✍️ از آنچه گذشت، نتیجه می‌گیریم که مهم‌ترین مصداق‌ حکمت، مسئلهٔ شناخت امام زمان (عج) است و اگر کسی به این نعمت بزرگ دست‌ یابد، به خیر کثیر و کوثر، دست‌یافته و برکت و سعادت دو جهان را از آن خود کرده است و اگر کسی از این نعمت بزرگ محروم شد، حیات و مرگ او مانند حیات و مرگ مردم در زمان جاهلیت است که هیچ بهره‌ای از حقیقت و حکمت نداشتند!
🍃مسابقه🍃 🔵 سوالات مسابقه ۴ ۱.طبق آیه ۲۶۹ سوره بقره،مفسران حکمت را به چه معنا دانسته اند؟ ۲.خداوند حکمت را به چه کسی اعطا می فرماید؟ ۳.اولوالالباب چه کسانی هستند؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا