eitaa logo
شهرستان ادب
1.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
292 ویدیو
6 فایل
موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب ShahrestanAdab.com ارتباط با مدیر کانال: @ShahrestaneAdab
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻دریایی از پَر (شعری زمستانی از کتاب #پرچم_صلح سرودۀ #شهریار_شفیعی در پروندۀ #برفیه) ▪️ابرها پرنده‌اند زمستان که می‌شود خدا پرشان را می‌چیند و شهر در دل دریایی از پَر غوطه‌ور می‌شود. ☑️ @ShahrestanAdab
🔻مشروح جلسه نقد و بررسی «من پناهنده نیستم» در عصرانۀ داستان (با حضور مترجم کتاب #اسما_خواجه_زاده در پرونده‌کتاب #من_پناهنده_نیستم اثر #رضوی_عاشور) ▪️ «... مهدی کفاش در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: من وقتی با نسخۀ اولیۀ کتاب مواجه شدم، نامش طنطوریه بود. طنطوریه اشاره دارد به ماجرایی که پیرامون طنطوریه ـ‌یک روستای ساحلی در فلسطین اشغالی‌ـ روی می‌دهد، ولی بعداً ‌نویسنده خلاقیت به خرج می‌دهد و نامش را در ایران با عنوان "من پناهنده نیستم" منتشر می‌کند. نویسندۀ کتاب، خانم رضوآ عاشور است. من هم مانند شما رضوی خواندم. رهبری در نمایشگاه کتاب اسم درست آن را یادمان داد، ایشان نام درستش را خواند و گفت این رضوآ عاشور است و ایشان نویسنده را می‌شناخت...» 🔗 متن کامل این نشست را در سایت شهرستان ادب بخوانید: shahrestanadab.com/Content/ID/11219 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻 فراخوان شعر یادمان سردار ایران و ۱۷۶ کبوتر مهاجر منتشر شد 🔗https://shahrestanadab.com/Content/ID/11457/ ☑️ @ShahrestanAdab
🔻 فراخوان مسابقۀ داستا‌ن‌نویسی «شوق وصال» منتشر شد. اطلاعات بیشتر را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11459 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻 اشتباه بزرگ (یک شعر سپید زمستانی از در پروندۀ ) ▪️ب ر ف وقتی غلط های زمین را لاک گرفت زمین تنها اشتباه بزرگی بود ☑️ @ShahrestanAdab
🔻نظر دانش‌آموزان یک دبیرستان دربارۀ رمان «من پناهنده نیستم» (ریویوی هشت دانش‌آموز پایۀ نهم دربارۀ رمان در پرونده‌کتاب ) ▪️«یک سال از عمر کلاس کتابخوانی‌مان می‌گذشت که برای تکمیل روند آموزشی بچه‌ها تصمیم گرفتیم بعضی از قسمت‌های کلاس کتابخوانی را با کلاس‌های جامعه‌شناسی و پژوهش هماهنگ کنیم. مثلاً اگر در کلاس پژوهش مستندی در مورد موضوعی خاص می‌بینند، در کلاس کتابخوانی هم کتابی در همان مورد بخوانند. برای همین اولین کتاب سال جدید، کتابی در مورد فلسطین بود. رمان‌های مختلفی در مورد فلسطین را سبک و سنگین کردم، اما درنهایت به «من پناهنده نیستم» رسیدم. حقیقتش این است که ابتدای کتاب به قدری من را جذب کرد که دیگر برای خواندن ادامه‌اش معطل نکردم و آن را در صدر لیست کتابخوانی سال جدید قرار دادم. این یک قمار عظیم بود، کتاب من پناهنده نیستم با همۀ خوبی‌هاش کتابی پرحجم با نثری سنگین بود. چیزهایی که نوجوان‌ها از آن فراری‌اند و اگر از این کتاب خوش‌شان نمی‌آمد، یعنی سال جدید را با شکست بزرگی شروع می‌کردیم، اما انتهای ماجرا به داستان متفاوتی ختم شد...» 🔗 ادامۀ این مطلب را در سایت شهرستان ادب بخوانید: shahrestanadab.com/Content/ID/11460 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻بازگشایی پرونده‌پرتره «فردوسی» در سایت شهرستان ادب (به مناسبت زادروز حکیم ابوالقاسم #فردوسی خالق شاهنامه) ▪️به مناسبت زادروز حکیم ابوالقاسم فردوسی، پرونده‌پرتره «فردوسی» را که پیش از این بیست‌و‌پنجم اردی‌بهشت‌ماه روز گرامی‌داشتِ ایشان منتشر شده بود بازگشایی می‌کنیم. گفتنی‌است بعضی از پژوهشگران بر این‌باورند که با توجه به این ابیات: چو آدینه هرمزد بهمن بود / بر این کار فرّخ نشیمن بود‌ می لعل پیش آور‌ ای هاشمی / ز خمّی که هرگز نگیرد کمی چو شصت و سه شد سال شد گوش کر / ز بیشی چرا جویم آیین و فر و بیت «شب اورمزد آمد از ماه دی / ز گفتن بیاسای و بردار می» که حدود ۸۰۰ بیت پیش از آن‌ها در شاهنامه‌ آمده است، فردوسی در سوم دی ماه سال ۳۰۸ یزدگردی برابر با اول بهمن زاده شده است. در این پرونده جدا از گزارش‌ها، اخبار و یادداشت‌های تحلیلی خواندنی هیئت تحریریه، مصاحبه‌ای اختصاصی با دکتر کزازی و کلیپی که شهرستان ادب بر اساس سخنان آیت‌الله جوادی آملی با موضوع فردوسی ساخته است را مشاهده می‌کنید. 🔗 صفحه این پرونده: shahrestanadab.com/پرونده-پرتره-فردوسی ☑️ @ShahrestanAdab
🔻وصف خرد (خرد و خردورزی از مهم‌ترین باورهای حکیم ابوالقاسم #فردوسی شاعر بزرگ ایرانی است. در زادروز این چهره بی‌نظیر ابدیات پارسی و در تازه‌ترین مطلب پرونده‌پرتره فردوسی شما را به بازخوانی بخش "وصف خرد" در آغاز #شاهنامه دعوت می‌کنیم) ▪️کنون ای خردمند وصف خرد بدین جایگه گفتن اندرخورد کنون تا چه داری بیار از خرد که گوش نیوشنده زو برخورد خرد بهتر از هر چه ایزد بداد ستایش خرد را به از راه داد خرد رهنمای و خرد دلگشای خرد دست گیرد به هر دو سرای ازو شادمانی وزویت غمیست وزویت فزونی وزویت کمیست خرد تیره و مرد روشن روان نباشد همی شادمان یک زمان چه گفت آن خردمند مرد خرد که دانا ز گفتار از برخورد کسی کو خرد را ندارد ز پیش دلش گردد از کردهٔ خویش ریش هشیوار دیوانه خواند ورا همان خویش بیگانه داند ورا ازویی به هر دو سرای ارجمند گسسته خرد پای دارد ببند خرد چشم جانست چون بنگری تو بی‌چشم شادان جهان نسپری نخست آفرینش خرد را شناس نگهبان جانست و آن سه پاس سه پاس تو چشم است وگوش و زبان کزین سه رسد نیک و بد بی‌گمان خرد را و جان را که یارد ستود و گر من ستایم که یارد شنود حکیما چو کس نیست گفتن چه سود ازین پس بگو کافرینش چه بود تویی کردهٔ کردگار جهان ببینی همی آشکار و نهان به گفتار دانندگان راه جوی به گیتی بپوی و به هر کس بگوی ز هر دانشی چون سخن بشنوی از آموختن یک زمان نغنوی چو دیدار یابی به شاخ سخن بدانی که دانش نیاید به بن ☑️ @ShahrestanAdab
🔻پربازدیدترین مطالب سایت شهرستان ادب در دی‌ماه ۱۳۹۸ در حوزه‌های مختلفِ شعر و داستان به ترتیب میزان بازدید از این قرارند: ▪️همه شعرها برای «سردار سپهبد » shahrestanadab.com/Content/ID/11408 ▪️۱۷۹ گل پرپر | شعر در سوگ جان‌باختگان پرواز shahrestanadab.com/Content/ID/11440 ▪️خاتم سلیمانی | دو شعر shahrestanadab.com/Content/ID/11409 ▪️خدا خون‌خواه توست | شعری از برای «سردار سلیمانی» shahrestanadab.com/Content/ID/11407 ▪️شعرهای در سوگ شهید سپهبد قاسم سلیمانی shahrestanadab.com/Content/ID/11436 ▪️فرزند شایستۀ ایران | یادداشت برای «سردار سلیمانی» shahrestanadab.com/Content/ID/11401 ▪️دومین آهنگ شهرستان ادب در رثای سردار شهید قاسم سلیمانی shahrestanadab.com/Content/ID/11434 ▪️کوه آهن | شعر برای «سردار سلیمانی» shahrestanadab.com/Content/ID/11437 ▪️کابوس موشک‌های ایران | شعری از خطاب به «ترامپ» shahrestanadab.com/Content/ID/11426 ▪️بالاترین مقام | یادداشت برای «سردار سلیمانی» shahrestanadab.com/Content/ID/11394 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻حاج قاسم سلیمانی در فلسطین (یادداشت #پرستو_علی_عسگرنجاد بر رمان #من_پناهنده_نیستم اثر #رضوی_عاشور) ▪️«...این‌جا، سر بزنگاه برای خوانندۀ ایرانی است. بپذیریم یا نه، بپسندیم یا نه، در میهنی زندگی می‌کنیم که دست کم، چهل‌ویک‌سال مبارزۀ بی‌وقفه و سخت را با استکبار جهانی، در معنای عام آن، در کارنامه دارد... مخاطب ایرانی که عزادار شهادت سرداری است که برای حفظ امنیت کشورش، سال‌ها نبردی فرامرزی را فرماندهی کرده و سال‌ها در سوریه و عراق برای اسلام و ایران جنگیده، این‌کتاب را جور دیگر می‌خواند. این‌کتاب را جور دیگر می‌فهمد. من پناهنده نیستم برای یک‌خوانندۀ ایرانی، راه رسیدن به عمق معنای مبارزه است. ایستادگی. مقاومت. مخاطب ایرانی با هر ذهنیتی، با هر رویکرد و جبهه‌بندی سیاسی و مذهبی، اگر بی‌طرفانه این‌رمان را بخواند، می‌فهمد که چرا قاسم سلیمانی در سوریه و عراق جنگید. می‌فهمد اگر قاسم سلیمانی، اگر قاسم سلیمانی‌ها در فلسطین بیشتر بودند، شاید این‌رمان روایت دیگری داشت...» 🔗 ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: shahrestanadab.com/Content/ID/11464 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻کتاب زندگی (شعری از بانو #سیمین_دخت_وحیدی) ▪️از چه می‌پرسید یاد خویش را گم کرده‌ام بی‌قرارم،‌ امتداد خویش را گم کرده‌ام مرجع تقلید مجنونم،‌ نمی‌دانم چرا خط سبز اجتهاد خویش را گم کرده‌ام در کتاب زندگی خط‌های عالم مبهم‌اند یا در این‌جا من سواد خویش را گم کرده‌ام من گیاه دامن صحرای ایثارم، چرا ریشه‌های اعتقاد خویش را گم کرده‌ام؟ نکته‌ها فرمود و من آموختم، اما دریغ آن معلم، آن مرادِ‌ خویش را گم کرده‌ام رفت و از خاطر نخواهد رفت،‌چون روح بهار دارمش در یاد و یاد خویش را گم کرده‌ام ☑️ @ShahrestanAdab
🔻 فراخوان دومین جشنوارۀ ملی «شعر خدمت» منتشر شد اطلاعات بیشتر را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11472 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻انسان معاصر هزارتویی از کلاسیک و مدرن است (#هادی_خورشاهیان در گفتگو پیرامون رمان #برهنه_در_برهوت) ▪️«...قبلاً گفته‌ام که من دوست داشتم مخاطبان عام‌تری داشته باشم، ولی شاید دقیق‌ترش این باشد که در رمان‌های پست‌مدرنم دارم رؤیاها و کابوس‌هایم را می‌نویسم. در "برهنه در برهوت" خواستم کمی اجتماعی‌تر به ماجرا نگاه کنم. دیدم مخاطبان بسیاری هستند که دل‌شان می‌خواهد داستان آدم‌های درون رمان را دنبال کنند، نه فقط کابوس‌ها و رؤیاهای نویسنده را ببینند. از آن‌طرف دیدم دلم می‌خواهد رمانی بنویسم که بقیه بتوانند دربارۀ خط سیر و آدم‌هایش حرف بزنند. کم‌وبیش در کارهای اخیرم این کار را کرده بودم، ولی سعی کردم این امر در "برهنه در برهوت" کامل‌تر اتفاق بیفتد...» 🔗 متن کامل این گفتگو را در سایت شهرستان ادب بخوانید: shahrestanadab.com/Content/ID/11384 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻تصاویری از کارگاه موسسه شهرستان ادب، با حضور استاد یکشنبه ششم بهمن‌ماه ۱۳۹۸ 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11475 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻خانه (شعری از کتاب #آیینه_کاری_سکوت سرودۀ #نیلوفر_بختیاری) ▪️از فرط پیری درد مزمن دارد این خانه شاید به قدر روح من سن دارد این خانه در بستر مردابی‌اش خوابم نمی‌گیرد از بس به دوشم بارِ ساکن دارد این خانه یا دردهای من ندارد هیچ تسکینی یا قدرتی ضدّ مسکّن دارد این خانه پرواز کردن حسّ زیبایی‌ست، آه امّا آبی نه! رنگی غیرممکن دارد این خانه از امتداد سایه‌ها می‌ترسم و حسّی انگار می‌گوید به من جن دارد این خانه! ☑️ @ShahrestanAdab
🔻چرا دیگر چرخ برای ما نمی‌چرخد؟ (نقد و بررسی رمان #وقتی_خورشید_خوابید نوشتۀ #مجید_اسطیری به‌قلم #محمدامین_پورحسینقلی) ▪️«...اسطیری زبان را می‌شناسد و می‌داند چگونه با ورزدادن واژگان و تعابیر عامیانه و مفاهیمی که در زبان محاورۀ مردمان یک جامعۀ سنتی وجود دارد، روایت خود را غنی کند و هم آن را دستمایۀ تصویرسازی و شخصیت‌پردازی اثرش قرار دهد. او به‌خوبی واژگانی را در اثرش به خواننده معرفی می‌کند که بی‌نیاز از ارجاع‌های خارج متنی یا زیرنویس‌های اضافه، با استفاده از خود داستان، فهمیده می‌شوند. این اصطلاح‌ها و واژه‌ها و نحوۀ سخن‌گفتن و گویش شخصیت‌های روستا، چنان دل‌نواز و خوش‌آهنگ هستند که اگر تنها جنبۀ مثبت رمان را زبان آن بدانیم، همین برای برجسته‌دانستن اثر کفایت می‌کند. وقتی خورشید خوابید، داستانی چند صدایی است و نویسنده، فارغ از نظرگاه شخصی خودش، آن‌قدری به شخصیت‌هایی که دیدگاه‌های متضاد دارند، میدان داده است تا آزادانه و بدون دخل و تصرف نویسنده، نظر خود را بگویند...» 🔗 ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: shahrestanadab.com/Content/ID/11370 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻همزمان با ایام سوگواری حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها شما را به خواندن مطالب پروندۀ #شعر_فاطمی در سایت شهرستان ادب دعوت می‌کنیم: 🔗 shahrestanadab.com/پرونده-شعر-فاطمی ☑️ @ShahrestanAdab
🔻در و دیوار خانه (شعری از استاد در سوگ حضرت فاطمۀ مرضیه سلام‌الله‌علیها، پرونده ) ▪️«به دعا دست خود که برمی‌‏داشت بذر آمین در آسمان می‌‏کاشت به تماشا، ملک نمازش را نردبانی ز نور می‌‏پنداشت چه نمازی؟ که تا به قبۀ عرش برد او را و نردبان برداشت پرچم دین ز بام کعبه گرفت برد و بر بام آسمان افراشت بس که کاهیده بود، شب او را شبحی ناشناس می‌‏انگاشت خصم بیدادگر ز جور و ستم هیچ در حق او فرونگذاشت تا نینداختش به بستر مرگ دست از جان او مگر برداشت؟! قصه را تازیانه می‌‏داند در و دیوار خانه می‌‏داند دشمن از حد فزون جفا پیشه است چه کند بعد از این؟ در اندیشه است نسل در نسل او حرامی بود خصم بدخواه تو پدرپیشه است! ریشه ‌اش را ز بیخ می‌کندم چه کنم؟ دشمن تو بی‌ریشه است به گمانش که جنگل مولاست غافل از اینکه شیر در بیشه است یک طرف نور و یک طرف ظلمت یک طرف سنگ و یک طرف شیشه است دل گل خون ز دست گلچین است وانچه بر ریشه می‌خورد، تیشه است...» 🔗 متن کامل این شعر را در سایت شهرستان ادب بخوانید: shahrestanadab.com/Content/ID/11484 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻بررسی محتوایی نوحه‌های ماندگار فاطمی (یادداشتی از در پروندۀ ) ▪️ «...با فراگیرشدن مذهب تشیع در ایران و برپایی مجالس مدح و مرثیۀ حضرات اهل‌بیت (ع) توجه به اشعاری که در مدح و رثای خاندان پیامبر خوانده می‌شد، بیش از پیش نمایان گردید و این خود مقدمه‌ای شد تا در نوحه‌خوانی و مجالس روضه که با استقبال عوام و خواص مواجه شده بود، نیاز به تولید محتوا در حوزۀ شعر اهل‌بیت (ع) بیشتر شود. پس از انقلاب اسلامی و توجه ویژه به شعر آیینی و فراگیری آن توسط هیئات مذهبی، شعر و نوحه به‌عنوان ستون‌های اصلی مجالس سوگواری مطرح گردید تا تلاش‌های متعددی در نیل به تولید محتوای مناسب و کافی این مجالس به‌خصوص در سال‌های اخیر صورت بگیرد. ایام فاطمیه یکی از مهم‌ترین مناسبت‌های رونق مجالس سوگواری برای اهل‌بیت است که در طی حدود ۲۰ روز عزاداری در مناطق مختلف در میان شیعیان مرسوم است...» ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11485 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻حسِ کشف یک راز (یادداشت بر رمان نوجوان اثر ) ▪️ «...حس ماجراجویی و همراهی خواهر‌ـ‌برادرانه، کمک‌کردن و مهربانی به حیوان‌ها، همکاری در خانواده و همبستگی بین اعضای خانواده از ویژگی‌های مثبتی است که در این داستان وجود دارد. برای نوجوانِ خوانندۀ ما، این ماجراجویی و تلاش برای خلاص‌شدن از یک معضل و انجام کارهای سخت و گیرودارهایی که در خانه وجود دارد، جالب است و می‌تواند او را همراه کتاب نگه دارد... امیدوارم خواننده‌های کتاب از خواندن آن لذت ببرند و ان‌شاءالله خانم جعفری ادامۀ این رمان را در چند جلد دیگر بنویسند؛ مطمئناً کارهای خوبی خواهند شد...» 🔗 متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: shahrestanadab.com/Content/ID/11350 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻ای مادرِ عزیزِ همه عالم (شعری از استاد #سیدعلی_موسوی_گرمارودی در سوگ حضرت صدیقۀ کبری سلام‌الله‌علیها، پرونده #شعر_فاطمی) ▪️یک‌روز تا شامگاه دیر ماندم کنار پنجرۀ بستۀ اطاق وز پشت شیشه‌ها آن دورهای دور شب، از کنار کاسۀ وارون آسمان خونابه‌های پیکر خورشید مرده را آرام می‌مکید. وین‌سوی پنجره خفاش‌های غمزدگی بال می‌زدند در حفره‌های بستۀ ذهن پریش من گویی هزار دانه غم ناشناس را غربال می‌زدند! دیگر درون خانه مجال نفس نماند در تنگنای خانه مرا تنگ شد نفس وین پنجره، چو پنجرۀ بستۀ قفس. رفتم برون چون مرغ پرگشوده، پریدم، رها شدم. رفتم که خویش را یک چند بین مردم این شهر، گم کنم شهر، از شکوه شامگاهان پر نشاط بود ـ یا از نشاط شامگهان پرشکوه بود ـ گویی که نور روشن صدها چراغ شهر یک صبح تازه بود که در شهر می‌شکفت. رفتم درون مردم انبوه رهگذر چون جویبار رفتم و در موج گم شدم... اما، به‌ناگهان، دیدم کنار راهگذاران شاد شهر یک خردسال کودک افسردۀ نژند ـ یک پا میان لای و لجن‌های جوی آب‌ ـ دور از خروش کاذب شهر، ایستاده بود، ـ چون: برکرانه‌های افق تک‌ستاره‌ای ـ با حالتی که سخت غم‌انگیز و ساده بود. چون بره‌های خرد جدا مانده از گله از گرمگاه سینه به بانگی خروشناک با گریه‌های تلخ، صدا می‌کرد: مادر! اینک منم: آن طفل دورماندۀ گمگشته آن خردسال‌کودک سرگشته ای مادر عزیز همه عالم! کو مهربار دامن پاکت، کو؟ ☑️ @ShahrestanAdab
🔻پرونده‌ای برای ادبیات انقلاب در سایت شهرستان ادب ▪️بنا به سنت همه‌ساله سایت شهرستان ادب، به مناسبت فرارسیدن دهه فجر و ایام پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران، پرونده ادبیات انقلاب سایت شهرستان ادب بازگشایی می‌شود. در این پرونده تاکنون شعرها، داستان‌ها، یادداشت‌ها و مقاله‌ها، معرفی‌کتاب‌ها و مصاحبه‌ها، اخبار و گزارش‌ها و همچنین نظرسنجی‌های بسیاری با موضوع منتشر شده است. 🔗 برای مطالعۀ مطالب این پرونده به صفحۀ اختصاصی آن در سایت شهرستان ادب مراجعه کنید: shahrestanadab.com/چهل-سال-انقلاب ☑️ @ShahrestanAdab
🔻مردگان مرده‌اند (یادداشت بر اثر در سالگرد درگذشت نویسندۀ شهیر ایرلندی) ▪️«مشهور است که می‌گویند کسی که داستانی را با نظریه نقد کند، منتقد محسوب می‌شود وگرنه، خیر. این جمله درست هست، ولی برداشت عمومی اشتباهی ایجاد کرده است. این‌جا گمان می‌کنند که هر بخش نقدت، باید به یکی از نظریه‌های فراوان در "نقد ادبی" ارجاع داشته باشد و چیزی از خودت نگویی تا حرفت سلیقه‌ای نشود. درحالی‌که منظور از جملۀ یادشده، دقیقاً برعکس این معنی را می‌دهد. نه‌تنها بلغورکردن نظریه‌های متنوع هیچ‌ارزشی ندارد، بلکه گفتن خوب و بد آثار ادبی هم در حوزۀ نقد بی‌ارزش است، هرچند می‌تواند ارزش‌های دیگری داشته باشد. تنها زمانی می‌توان به نوشته‌ای از نظر نقد، وزن داد که منتقد توان پاسخ‌گویی به سؤال‌هایی که از متن می‌شود را داشته باشد...» 🔗 ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: shahrestanadab.com/Content/ID/11388 ☑️ @ShahrestanAdab