eitaa logo
شهرستان ادب
1.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
297 ویدیو
6 فایل
موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب ShahrestanAdab.com ارتباط با مدیر کانال: @ShahrestaneAdab
مشاهده در ایتا
دانلود
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻«برای آینده» | نگاهی به رمان در سالروز درگذشت ▪️«...شاید بتوان گفت اولین و البته سطحی‌ترین چیزی که درباره مادام بوواری به چشم می‌آید فرایند طولانی و نفس‌گیر آفرینش آن است. ساعت‌ها کار مداوم برای تک تک واژه‌ها. در سال‌های نگارش رمان، فلوبر روزانه ده تا دوازده ساعت کار می‌کرد. حاصل این کار طاقت‌فرسا و خط زدن‌های مداوم در طول هفته چیزی حدود یک پاراگراف بوده که بارها و بارها با صدای بلند خوانده می شده تا صیقل یافته باشند. این در روزگاری‌ست که ویکتور هوگو، بدون بازخوانی، رمان‌هایش را به دست چاپ می‌سپرده است. روزگاری که نثر رعیت است و شعر پادشاه. فلوبر با مادام بوواری به رمان حیثیت می‌بخشد و آن را تا مقام شعر بالا می‌آورد. فلوبر نظامی را خلق می‌کند که همچون شعر کلمات قابل حذف و جابجایی نباشند. به عبارتی واحد رمان که پاراگراف بوده را تبدیل به واژه می‌کند و نثر را از زیر یوغ شعر بیرون می‌آورد. همان چیزی که میلان کوندرا در ابتدای کتاب شوخی به خوبی توضیح داده است. اما این تنها اولین تاثیر مهمی‌ست که مادام بوواری بر ادبیات آینده‌اش می‌گذارد...» متن کامل یادداشت درباره مادام بوواری را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9005 ☑️ @ShahrestanAdab
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻بعداً ز خجالت تو درمی‌آیم! (استاد از مهمترین چهره‌های رباعی‌سرای چهل سال اخیر و از چهره‌های درخشان شعر انقلاب و دفاع مقدس است. ایشان چندی پیش با حضور در شب شعر موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب تعدادی از رباعی‌های زیبای خود را خواندند) ▪️«زین دو برآوخلوت‌گه تاریک دلم نور گرفت از بوسه‌ی او گرم شد و شور گرفت من بوسه ندادمش، ندادم، نه... نه... بالله که او آمد و با زور گرفت * پا در سفر است، ماه شادی‌هایم امشب همه اضطراب سر تا پایم ای اشک! نریزی آبروی دل من بعداً ز خجالت تو درمی‌آیم * آه ای دلکم مباد افسرده شوی در این برهوت عشق پژمرده شوی صدبار زمین خورده‌ام و مثل عصا نگذاشته‌ام که تو زمین‌خور شوی...» دیگر رباعی های استاد سهرابی نژاد را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9004 ☑️ @ShahrestanAdab
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻«از خشم من حصار زمان لرزه می‌کند» یادی از : شاعر ملی تاجیکستان (یادداشت در هفتمین روز درگذشت او) ▪️«...یکی از مهم‌ترین اخبار ادبیات فارسی در هفت روز گذشته، درگذشت استاد «بازار صابر» شاعر ملی تاجیکستان بود؛ خبری که کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. «مومن قناعت»، «لایق شیرعلی»، «گل‌رخسار صفی‌آوا» و «بازار صابر» (و تا حدی امثال «فرزانه خجندی») را شاید بتوان مهم‌ترین چهره‌های شعر و ادبیات امروز تاجیکستان دانست. از جهاتی می‌توان این چهره‌ها را با استوانه‌های شعری دهه چهل و پنجاه ایران، یعنی «مهدی اخوان ثالث»، «فروغ فرخزاد»، «سهراب سپهری» و «احمد شاملو» مقایسه کرد، هرچند ایشان نسبت به شاعران ایران جوان‌تر هستند؛ چنانچه «صدرالدین عینی» بزرگ شاعر تاجیکستانی هم از دیرباز همواره با «نیما یوشیج» مقایسه می‌شده است. باری، در این میان، بازار صابر مقامی دیگر و جایگاهی ممتاز دارد. او از جهات مختلف بیشتر به اخوان ثالث ما شباهت دارد. چه اینکه هم از منظر زیبایی‌شناسی و هنری و هم در داوریِ محتوایی و اندیشه‌ای، در میان سرایندگان فارسی‌زبان این منطقه بی‌نظیر است... ...از طرفی همه‌ی مبارزه‌ها و شعرهای سیاسی و اجتماعی و ملی بازار صابر، در حالی‌ست که او در عاشقانه‌سرایی هم چهره‌ای بی‌نظیر است. این جدیت در عاشقانه‌سرایی و نیز وا ندادن در برابر هجمه‌ی فرهنگی سیاسی گسترده‌ی کمونیست‌ها در دوران اقتدار شوروی، دو فرق و فضل بازار صابر بر اخوان و امثال اخوان عزیز در ایران است. بعد عاشقانه‌سرایی بازار صابر تا آن‌مقدار درخشان بوده که در جراید کمونیستی و اوضاع فرهنگی آن زمان او را به شعر مبتذل و غیراخلاقی‌سرودن متهم می‌کردند...» متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9010 ☑️ @ShahrestanAdab
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻از وطن دور مردنِ مردان (در هفتمین روز درگذشت شاعر بزرگ تاجیکستان استاد شعری از ایشان بخوانید) ▪️«از وطن دور گرچه بسيار است زنده و مردۀ به نام و نشان ليک آسان نبود و آسان نيست از وطن دور مردنِ مردان از وطن دور میتوان جنگيد در همه سنگران نوع بشر بگذشت از درون آتش و آب خيست از بين دود و خاکستر میتوان جمله درد آدم را بى دوا ديد و در تن خود ديد از همه زهر و آب آدم کش از وطن دور قطره قطره چشيد میتوان همچو مرد نافرمان در ميان هزار ملت بود یکه بر جاى سربدارانى بندى صدهزار دولت بود...» متن کامل این شعر را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9009 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻نشانی برخی از نشرهای شعر و داستان در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ☑️ @ShahrestanAdab
🔻نشانی برخی از نشرهای شعر و داستان در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 🔸نسخه‌ی به روز شده ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻نشانی برخی از نشرهای شعر و داستان در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 🔸نسخه‌ی به روز شده ☑
نشانی نشر.jpg
1.53M
🔻نشانی برخی از نشرهای شعر و داستان در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 🔸نسخه‌ی به روز شده 🔹نسخه‌ی با کیفیت ☑️ @ShahrestanAdab
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻لیلاج (شعری می‌خوانید از کتاب تازه منتشر شده‌ی سروده‌ی دکتر ) ▪️بر بساط هست و نیست، گرچه سهم و سرنوشت ما نبود جز همین بازندگی هرچه می‌خواهی تو، باش باز با یک‌دندگی من که در فکر قماری دیگرم من که می‌میرم برای زندگی! ☑️ @ShahrestanAdab
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻شاعران جوان برگزیده در هفتمین دوره آموزشی شعر جوان کشور ▪️دفتر شعر موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب طی دو بیانیه اسامی برگزیدگان دوره آموزشی را منتشر کرد: دبیرخانه دوره‌های آموزشی شعر جوان کشور (آفتابگردان‌ها) اسامی شاعران برگزیده برای عضویت در هفتمین دوره آموزشی آفتابگردان‌ها را پس از دو دوره داوری، به شرحی که می‌آید اعلام می‌کند. گفتنی‌ست در این دوره پانصد شاعر جوان از اکثریت قریب به اتفاق استان های کشور شرکت کردند و سطح کیفی آثار نیز بالاتر از دوره های پیشین ارزیابی شده است. این موضوع مراحل داوری را پیچیده تر و دشوارتر کرد اما داوران محترم نهایت سعی خود را کردند که با توجه به معیارهای متعدد، مستعدترین افراد برای عضویت در این دوره انتخاب شوند. بی شک از میان شاعرانی که افتخار نداریم امسال در خدمتشان باشیم شاعران بسیار خوب و آینده داری هستند که ممکن است در دوره‌های آتی به عضویت درآیند. 🔸نام برگزیدگان فراخوان هفتمین دوره شعر جوان کشور را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔹اسامی آقایان: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9003 🔹اسامی بانوان: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9002 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻گزارش تصویری غرفه شهرستان ادب در دومین روز نمایشگاه بین‌اللملی کتاب تهران 🔗 shahrestanadab.com/Con
🔻گزارش تصویری غرفه شهرستان ادب در هشتمین روز نمایشگاه بین‌اللملی کتاب تهران 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9015 ☑️ @ShahrestanAdab
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻پرنده‌تر (شعری می‌خوانید از کتاب تازه منتشر شده‌ی سروده‌ی ) ▪️نشست، خستگی‌اش را تكاند روی درخت شكسته پرهایش را نشاند روی درخت پرنده از دل مجروح و جان رنجورش چه‌ها چه‌ها كه برايم نخواند روی درخت دم غروب كه شد با نسيم آوازش پرنده‌های جهان را كشاند رویي درخت هوای لانه‌ی خود كرد و بال‌هايش را ز گرد و رنگ تعلق تكاند روی درخت پرنده بود رها بود مثل ما كه نبود پرنده‌تر شد و پر زد نماند روی درخت ☑️ @ShahrestanAdab
🔻 #سلام_ماه ویژه متولدین اردیبهشت، فردا سه شنبه از ساعت ۱۷ در شهرستان ادب برگزار میشود. ☑️ @ShahrestanAdab
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻چگونه مثل استادان دانشگاه شعر بخوانیم؟ یادداشتی از توماس فوستر ▪️«...، استاد سابق دانشگاه و نویسنده، در این یادداشت شرح می‌دهد که چگونه شعر مدرن را بفهمیم. او که پس از سی سال تدریس بازنشسته شده است، در سال‌های اخیر آثار متعددی نوشته و منتشر کرده است. اغلب این آثار، برای علاقمندان تازه‌کار ادبیات مناسب است و مشهورترین آن «چگونه مثل استادان دانشگاه بخوانیم» نام دارد که در سال 2014، در فهرست پرفروش‌ها قرار گرفته بود. فوستر در این یادداشت شفاهی به دوست‌داران شعر مدرن، راه‌کارهایی عملی و ساده، برای خواندن درست این گونه ادبی می‌آموزد. کلمات را بخوانید ازرا پاوند معتقد است که شعر باید در سطح انسانی کار کند که از نظر او عقاب فقط عقاب است. این توصیه‌ای معرکه است. بنابراین در ابتدا، شعر را به همین شیوه بخوانید، یعنی در سطح معنای لفظی آن [و نه معانی نمادین و ثانویه]. چیزی را بخوانید که جلوی چشمان‌تان است. نکته‌ی بعدی -که ذکر آن تا حدی زائد به نظر می‌رسد اما به گمان من دانستن آن لازم است-، خواندن همه‌ی کلمات است. نه تنها ضرورت دارد که آن‌ها را بخوانید، بلکه باید به همان شیوه‌ای که در کنار هم قرار گرفته‌اند آن‌ها را بخوانید. من چنین نگاهی را نه نزد خوانندگان مبتدی شعر دیده‌ام و نه نزد کسانی که تا حدی صاحب تجربه‌اند، چون افراد تمایل دارند که خیلی زود از زبانی که روی صفحه می‌بینند به سراغ معناهای پنهان یا نمادهایی بروند که احتمالا در دل شعر وجود دارد. زمانی برای آزمایش این نکته، از برخی دانش‌جویانم خواستم تا تعمداً هنگام خواندن شعری، از عبارتی کلیدی چشم بپوشند. بواقع اگر از روی کلمه‌ای منفی‌ساز نظیر "نه" بپرید معنا به کل عوض می‌شود. خلاصه این‌که تا وقتی متوجه نشده‌اید که متن در همان سطح الفاظ، چه معنایی می‌دهد، نباید دغدغه معناهای ثانویه یا اشارات نمادین متن داشته باشید...» متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9020 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻پرونده #ادبیات_مقاومت سایت شهرستان ادب را در این روزهای دشوار منطقه با مطالبی تازه بازگشایی می‌کنیم: 🔗 shahrestanadab.com/پرونده-ادبیات-مقاومت ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻اینجا ابدی هستیم (در تازه ترین مطلب پرونده و همزمان با جنایات رژیم صهیونیستی شعر معروفی از زنده‌یاد شاعر مقاومت فلسیطین را باز می‌خوانیم) ▪️اقِفون هُنا قاعِدون هُنا دائمون هنا خالدون هنا وَ لَنا هَدَفٌ واحد واحد ... واحد أن نکون و سَنَکون ...؛ اینجا می‌ایستیم اینجا می‌نشینیم اینجا دائمی هستیم اینجا ابدی هستیم و همه ما یک و فقط یک هدف داریم اینکه هستیم و خواهیم بود ... . ☑️ @ShahrestanAdab
🔻#پرونده_پرتره_فردوسی در روز گرامی‌داشت خالق #شاهنامه برای نخستین‌بار در سایت شهرستان ادب گشوده شد 🔗 shahrestanadab.com/پرونده-پرتره-فردوسی ☑️ @ShahrestanAdab
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻شاهنامه‌ای به نثر | یادداشتی از (ویژه پرونده پرتره ) ▪️«... را نمی‌فهمیم. زبانش سخت است. یک‌جوری است. حوصله‌مان نمی‌گیرد. اصلاً شعر قدیمی‌ها مفهوم نیست و... . اینها بخشی از جملاتی است که ممکن است خیلی‌هایمان از این و آن شنیده باشیم؛ یا شاید این و آن از ما شنیده باشند! اما در وقت مناسب چنان به خود می‌بالیم و مباهات می‌کنیم که فردوسی از ماست و چنین و چنان. بگذریم؛ محض اطلاع باید عرض شود که زبان شاهنامه یک‌جوری نیست؛ این ماییم که زبانمان را روزافزون به سمت قهقهرا هدایت می‌کنیم! از مجری‌های صوتی و تصویری بگیرید تا همین خود من و شما. باز هم بگذریم؛ نمی‌خواهیم به این بپردازیم که چرا زبان شاهنامه شاید سخت باشد، که خود موضوعی دیگر و مفصّل است. کوتاه اینکه اگر ماییم، که زبان تمام کتاب‌ها سخت است! اما اگر بهانه‌تراشی نکنیم و دست‌کم بخواهیم بفهمیم که کلیت شاهنامه چه گفته و بخش‌هایی درخور از آن را بخوانیم، ماجرا فرق خواهد کرد و گزینه‌هایی مطلوب و ارزشمند پیش چشم‌مان پیدا خواهد شد...» متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9023 ☑️ @ShahrestanAdab