🔻تو؛ من
(کتاب #نماندن مجموعه رباعی سرودۀ #سجاد_حقیقت_شناس است که توسط #انتشارات_شهرستان_ادب به چاپ رسیده و این روزها در نمایشگاه کتاب تهران، نخستین روزهای فروشش را میگذراند. یک رباعی از این مجموعۀ تازه را با هم میخوانیم)
▪️تو؛ لذت لحظههای قبل از دیدار
من؛ حافظهای که پر شده از تکرار
تو؛ پنجرهای که روبهرویش دریا
من؛ پنجرهای که روبهرویش دیوار
☑️ @ShahrestanAdab
🔻بیستوچهارمین میزگرد #بوطیقا در شهرستان ادب
(به مناسبت هفتم اردیبهشتماه، روز جهانی گرافیک)
🔖خلاصه:
eitaa.com/shahrestanadab/1763
📖مشروح و 📸گزارش تصویری این نشست به زودی منتشر خواهد شد.
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻بیستوچهارمین میزگرد #بوطیقا در شهرستان ادب (به مناسبت هفتم اردیبهشتماه، روز جهانی گرافیک) 🔖خلاصه
📕 بیست و چهارمین میزگرد از سری میزگردهای آزاد ادبی #بوطیقا با حضور جمعی از اهالی شعر و گرافیک در موسسهی شهرستان ادب برگزار شد. در این میزگرد آقایان محمد صمدی، علی حیاتی، علی داودی، وهب رامزی، محمدرضا وحیدزاده، محسن نصرالله و حسن صنوبری دربارهی نسبت بین شعر و گرافیک به بحث و گفتوگو پرداختند.
خلاصۀ جلسه:
✔️ #حسن_صنوبری: «امروز از نظر پیوندهای درخشان و تازه شعر و گرافیک، ما با برخی از اعصار دیگر تاریخ فرهنگ و هنر ایران اسلامی قابل مقایسهایم که کلام و تصویر با هم همراه شده بودند؛ چه در کتیبهها و معماری و چه در حواشی قرآن، شاهنامه و حافظ.»
✔️ #محمد_صمدی: «در سنت بدوی و تصویری هنرهای ایرانی حرکتی را از سمت بازنمایی عینی متن به سمت بیان شخصی هنرمند میبینیم. در دورهای کارکرد تصویر فقط بازنمایی متن و تشدید اثر آن بوده است. تصویرسازی علینقی خویی از دیوان شعر جودی خراسانی با وجود امکانات محدود چاپ سنگی آن روزگار را میتوان معادل تصویری فضای شعر مرثیهای دوران قاجار دانست.»
✔️ #علی_داودی: «امروزه تصویرگر با شعر مدرن برخورد آزادی دارد و به جای نمود عینی برداشت خود را از شعر به تصویر درمیآورد. او میتواند با کمک حوزههای فلسفه و اندیشه به تحلیل اشعار بپردازد.»
✔️ #محمدرضا_وحیدزاده: «هنر اتمسفری میسازد که واژهها قادر به بیان آن نیستند. اگر تصویر به تنهایی یک ارزش داشته باشد و متن یک ارزش دیگر، در فضای مجازی ارزشهای این دو با هم جمع نمیشوند، بلکه در هم ضرب و یک اثر مستقل جدید خلق میشود.»
✔️ #علی_حیاتی: «آنچه امروزه در ارتباط میان شعر و گرافیک نقش حیاتی دارد تأثیر رسانههاست. مثلاً به واسطهی رسانههای اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام پدیدهی عکسنوشت به وجود آمد.»
✔️ #وهب_رامزی: «برای اصلاح وضعیت امروزمان، ادبیات باید به دورهای برگردد که خودش سفارشدهندهی تصویر بود و برای رسیدن به این وضعیت گرافیستهای ما باید با ادبیات آشنا باشند و کتاب بخوانند.»
✔️ #محسن_نصرالله: «شعر میتواند مبنای ایدهپردازی ما باشد، یا ممکن است به تصویری برسیم که بخواهیم آن را با شعری توصیف کنیم، همچنین من فکر میکنم بتوان شعر را با توجه به ایدهی مورد نظر مهندسی کرد. حتی شاید بشود شعری سرود و بعد فرآیند ایدهپردازی را به آن تزریق کرد. به هر حال اصالت با متن است ولی بهتر است شعر یک اتفاق نباشد.»
▪️گزارش و مشروح این نشست به زودی منتشر خواهد شد.
☑️ @ShahrestanAdab
🔻«یک فصل در کوبیسم» در ششمین #میز_نقد بررسی خواهد شد
▪️در هفتمین نشست میز نقد، رمان #یک_فصل_در_کوبیسم یکی از تازهترین رمانهای منتشر شدۀ #مدرسه_رمان، نوشتۀ #اعظم_عبداللهیان با حضور #مریم_مطهری_راد و #سیده_عذرا_موسوی مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.
این نشست روز دوشنبه ۹ اردیبهشتماه ۱۳۹۸ در مؤسسه شهرستان ادب به نشانی خیابان شریعتی - بالاتر از سه راه طالقانی - پلاک ۱۶۸ برگزار خواهد شد.
☑️ @ShahrestanAdab
🔻یک قطره در دریا
(کتاب #فرصت_فراموشی مجموعه شعر، سرودۀ #ایمان_مشایخی است که توسط #انتشارات_شهرستان_ادب به چاپ رسیده و این روزها در نمایشگاه کتاب تهران، نخستین روزهای فروشش را میگذراند. غزلی از این مجموعۀ تازه را با هم میخوانیم)
▪️اندازۀ یک قطره ناچیزم اندازۀ یک قطره در دریا
دارم به تنهایی میاندیشم در جمع وهمانگیز ماهیها
گاهی به دریا میروم با شوق از بستر آرامش ساحل
گاهی به ساحل میشوم مشغول دربین امواج تشنجزا
در خویشتن از خویش بیزارم در اجتماع از مردم بازار
افتادهام در گوری از آتش در گوری از انبوه آدمها
مشغول طرحی خارقالعاده از عشق پاکی بیسرانجامم
گاهی به آغوش تو میآیم گاهی به آغوش مونالیزا
دارم به تنهایی میاندیشم در یک جزیره دور دور از تو
در جذر و مد و رفت و برگشتم در ساحل گرمِ فلوریدا
این روزها با مادرم هستم یک طفل بی پا و بدون سر
دارد مرا میزاید از خود عشق دارد مرا میآورد دنیا
دارد مرا میآورد دنیا این از همه با من صمیمیتر
ای کاش میفهمید کفرم را شاید عوض میکرد نامم را
ای کاش میکشتم مرا در خود...
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 کتاب «ای نشسته صف اول» منتشر شد
▪️کتاب #ای_نشسته_صف_اول (مجموعۀ 16 مثنوی بلند انتقادی) به نمایشگاه کتاب رسید.
این کتاب که دربرگیرندۀ مجموعۀ اشعار اجراشده در سالهای گذشته و به مناسبتهای مختلف توسط دکتر #میثم_مطیعی است، به کوشش #محمدرضا_وحیدزاده و به همت انتشارات کتابستان به چاپ رسیده و در نمایشگاه کتاب امسال عرضه خواهد شد. نکتۀ جالب توجه در این مجموعه آن است که همۀ اشعار آن به صورت گروهی سروده شده. دکتر #محمدمهدی_سیار، #میلاد_عرفانپور، #علی_محمد_مؤدب، #مهدی_جهاندار و چند تن دیگر از جمله شاعرانی هستند که نام آنها به عنوان سرایندۀ اشعار در پیشانی مثنویهای این مجموعه دیده میشود. در این اثر علاوه بر متن کامل اشعار، چهار مقالۀ تحلیلی دربارۀ ابعاد اجتماعی، رسانهای، ادبی و هنری این آثار به قلم #رضا_کردلو، #حسن_صنوبری، #علیرضا_سمیعی و محمدرضا وحیدزاده و نیز توضیحات تکمیلی و اختصاصی هر شعر به صورت مجزا هم درج شده است. شعر مشهور عید فطر سال 96 که بازتابهای رسانهای گستردهای در آن سال یافت و بازخوانی ابعاد مختلف آن از جمله مطالب این کتاب است.
علاقهمندان جهت تهیۀ این کتاب میتوانند به غرفۀ کتابستان در سالن ناشران عمومی مراجعه کنند.
همچنین گفتنیست رونمایی و جشن امضای این کتاب روز دوشنبه 9 اردیبهشتماه ساعت 16 الی 18 در غرفۀ کتابستان (واقع در شبستان، نبش راهروی 15) برگزار خواهد شد. دکثر #میثم_مطیعی، دکتر #محمدمهدی_سیار و #میلاد_عرفانپور در این جلسه حضور خواهند داشت.
☑️ @ShahrestanAdab
🔻 آغاز به کار پروندهپرترۀ «سیمین دانشور» در سایت شهرستان ادب
▪️ #سیمین_دانشور در زمینههای داستاننویسی، ترجمه و پژوهش دارای آثار مهم و قابل توجهی است که او را به یکی از مهمترین نویسندگان معاصر و حتی مهمترین بانوی نویسندۀ معاصر تبدیل کرده است. رمان «سووشون» معروفترین اثر اوست که سالهاست بخشهایی از آن در کتب فارسی مدارس راهنمایی تدریس میشود و به بخشی از تاریخچۀ ادبیات انقلابی ما تبدیل شده است. سهگانۀ سرگردانی (جزیرۀ سرگردانی، ساربان سرگردان،کوه سرگردان) نیز از دیگر آثار مهم اوست.
سیمین دانشور، همسر جلال آل احمد بود و کتاب «نامههای سیمین دانشور و جلال آل احمد» که در سهجلد جمعآوری شده است، بازتاب دوران سهسالۀ دوری دانشور و جلال از یکدیگر است که به علت تحصیل سیمین در دانشگاه استنفورد آمریکا و سفرهای پراکندۀ دیگری است که این زوج نویسنده را به نگاشتن برای یکدیگر واداشته است.
سیمین دانشور 98 سال پیش در چنین روزی در شیراز به دنیا آمد و ما این روز را بهانهای قرار دادیم تا پروندهپرترهای را با نام سیمین دانشور، آغاز کنیم. در این پرونده پرتره، یادداشتها، خبرها و گزارشهایی را مطالعه خواهید کرد که به شخصیت، آثار و فعالیتهای حرفهای سیمین دانشور میپردازد.
شما برای مطالعۀ این پرونده میتوانید به صفحۀ اختصاصی آن مراجعه کنید.
🔗 www.shahrestanadab.com/سیمین-دانشور
☑️ @ShahrestanAdab
🔻 اردوی مشهد
( #خبرهای_خوب عنوان کتاب پیشین #مریم_کرباسی در انتشارات شهرستان ادب بود. اکنون دومین کتاب کرباسی با عنوان #دعوتنامه نخستین روزهای انتشارش را در نمایشگاه کتاب 98 میگذراند. غزلی از این مجموعه را با یکدیگر میخوانیم که به #امام_رضا (علیهالسلام) تقدیم شده است.)
مینویسم درمیان بغض و حسرت نامه را
باز دلتنگت شدم، بفرست دعوتنامه را
تا کبوترهای گنبد، پستچیهای مناند
میرسانم آسمانیتر به دستت نامه را
شهر من از مشهدت دور است و نزدیک است دل
دل خودش میآورد گاهی بهسرعت نامه را
گاه اشکی، گاه شوقی، گاه شعر تازهای
مینویسم بازهم در چند قسمت نامه را
کاش وقتی دردِدلهایم به دستت میرسند
واکنی یک گوشۀ آرام و خلوت نامه را
عاقبت این سطرها با خط نستعلیق من
خواندنیتر میکند تا بینهایت نامه را
غصههای کوچکم را هم برایت گفتهام
خاطرم جمع است؛ میخوانی بهدقت نامه را
خواب دیدم بازهم اردوی مشهد میبرند
تا گرفتم از پدر دیشب رضایتنامه را ـ
صبح شد، تب داشتم، دیدم کنار بسترم
مادرم با گریه میخواند زیارتنامه را
☑️ @ShahrestanAdab
🔻 سوم شخص مفرد | مروری بر آثار داستانی سیمین دانشور
( #علی_جوان_نژاد به بهانۀ زادروز #سیمین_دانشور، در یادداشتی آثار داستانی این نویسنده را بهاجمال معرفی کرده است.)
▪️ «... مشهور است آتش خاموش، اولین مجموعهداستانیست که توسط نویسندهای زن در ایران به چاپ رسیده است. سیمین دانشور این کتاب را در بیست و هفت سالگی منتشر میکند، اما داستانهای این مجموعه قبلاً در چند روزنامه منتشر شده بودند. هرچند آتش خاموش به عنوان شروعی برای ورود زنان به جریان جدی ادبیات داستانی مجموعۀ مهمیست، اما از لحاظ ارزش ادبی، اثر قابل توجهی به شمار نمیرود. سیمین بعدها اجازۀ تجدید چاپ این اثر را نداد و بهدرستی معتقد بود داستانهای این مجموعه بیش از اندازه رمانتیک هستند.
اگر آتش خاموش را لحاظ نکنیم، سیمین نویسندهای گزیدهکار است. حاصل هفت دهه نویسندگیاش چیزی در حدود چهار مجموعه داستان و چهار رمان است که در این یادداشت با اختصار به معرفی و مرور آنها خواهیم پرداخت... .»
ادامۀ این مطلب را در پروندهپرترۀ سیمین دانشور در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10499
☑️ @ShahrestanAdab
🔻پرچم صلح
(کتاب #پرچم_صلح مجموعه شعر سپید، سرودۀ #شهریار_شفیعی است که توسط #انتشارات_شهرستان_ادب به چاپ رسیده و این روزها در نمایشگاه کتاب تهران، نخستین روزهای فروشش را میگذراند. شعری از این مجموعۀ تازه را با هم میخوانیم)
▪️شهری که زیر سایۀ جنگ باشد
هر روز سپیده
با آژیر خطر میآید
و شب
تنها یک اسم است در ذهن مردمانش.
من دخترانی را میشناسم
که ساعتشان را
با سوت خمپارهها تنظیم میکنند
و مردانی چون سرو
که هنوز مرگ
قوارۀ تنشان نشده
و اگر سر از جنگ وا کنند
برق ساعت دختران
چشمانشان را روی سفیدی دستانشان خشک میکند.
من شهری را میشناسم
که جنگ بر آن سایه گسترده
اما ساعت دخترانش روی ده و ده دقیقه تنظیم شده
و سفیدی دستانشان تنها پرچم صلحیست
که مردان میشناسند.
☑️ @ShahrestanAdab
🔻سیمین، شهرزادِ داستانِ فارسی
(امروز زادروز بانوی نویسندۀ معاصر، #سیمین_دانشور است. نویسندهای که #محمد_شمس_الدینی او را، شهرزادِ هزار و یک شب داستان ایرانی شمرده است. به این مناسبت، یادداشتی میخوانیم از شمسالدینی دربارۀ سیمین دانشور)
▪️«...به خاطر نداریم در همۀ این تاریخ دور و دراز که زنی از زنان این دیار، دست به قلم ببرد و قصه بنویسد. سیمین دانشور، داستاننویسی و رمان را شروع کرد تا شهرزاد دورۀ جدید باشد؛ اما نه برای تأخیر ظلم حاکم، بلکه برای مخاطبه با مردم و تشریح ظلم حاکم. او میدانست که شعر، عصارهگیری است و «شاعر باید خلاصه کند و عصاره بیرون بدهد» و با زبان شعر، زبان حافظ و سعدی نمیشود رمان نوشت و برای همین، سعی کرد تا به نثری صمیمی، صادقانه، پاک، درست و متعادل برسد تا طبق مقتضیات داستان جدید، امکان بیان زن ایرانی را تدارک کند...»
ادامۀ این مطلب را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10498
☑️ @ShahrestanAdab