eitaa logo
شهرستان ادب
1.3هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
290 ویدیو
6 فایل
موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب ShahrestanAdab.com ارتباط با مدیر کانال: @ShahrestaneAdab
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻تشویش (به‌مناسبت سال‌روز درگذشت استاد #غلامرضا_شکوهی، ستون شعر سایت شهرستان ادب را با شعری از ایشان به‌روز می‌کنیم) ▪️من زین دیار خسته و جانکاه می‌روم با میل خویشتن نه، به اکراه می‌روم تشویش مبهمی به دلم خانه کرده است بادم که بی‌هدف همه جا راه می‌روم همچون حباب در دل تنگم بهانه ایست کز دست با شنیدن یک آه می‌روم گهواره‌ی طلایی خورشید می‌شوم وقتی که زیر پای تو ای ماه می‌روم چون آفتاب بی‌رمق خسته‌ی غروب تا قتلگاه خویش به دلخواه می‌روم ☑️ @ShahrestanAdab
🔻عاشقانه‌ای برای همسرم (مطلب ویژۀ پروندۀ شعر عاشقانه در سالگرد ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا) ▪️ بین این همه مناسبت تقویمی و روز ملی یا جهانیِ عشق، به‌راستی روز عشق و دلدادگی کدام است؟ شاید هر یک از ما نخستین نگاه، نخستین سلام یا نخستین روز پیوند یا وصل را روزی از روزهای عشق در تقویم شخصیِ زندگی‌مان برشمریم، اما باید اولین روز ماه ذی‌الحجه را یکی از زیباترین روزها در این باب دانست؛ یعنی سالروز پیوند آسمانی امام علی علیه‌السلام و حضرت صدیقۀ طاهره سلام‌الله‌علیها. به همین مناسبت، پروندۀ سایت شهرستان ادب هدیه‌ای برای شما در نظر گرفته است؛ ۳۵شعر عاشقانه که ۳۵شاعرِ عاشقانه‌سرای معاصر برای همسر خود سروده‌اند. اشعاری از ، ،، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، . متن کامل این اشعار را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10741 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻تاریخ‌سازانِ آینده (یادداشتی از بر کتاب در پرونده‌پرترۀ ) ▪️«سال‌ها پیش یکی از دوستان کوهنورد در مسیر صعودی که باهم همراه بودیم، از کتاب عجیبی سخن گفت که ظاهراً با پیدا شدن چند کتیبۀ تاریخی در اطراف شام، نوشته شده و به شکل مستند بسیاری از وقایع تاریخی اسارت خاندان امام حسین علیه‌السلام در شام را روایت می‌کند. آن‌قدر جذب تاریخ سوزناک و مصایب دردناک اهل بیت شده بودم که تا نزدیکی‌های قله از کتاب "شماس شامی" و روایت جذابش برایم گفت و انگار برایش سؤال بود که چرا منِ نویسنده هنوز این کتاب مستند تاریخی را نخوانده‌ام! اسم کتاب را به خاطر سپردم. مدتی بعد که در یکی از نمایشگاه‌های کتاب، عنوان کتاب و اسم نویسنده‌اش را دیدم، واقعاً حیرت کردم! مجید قیصری داستان‌نویس کجا و تاریخ‌نویسی کجا؟! کتاب را خریدم و خواندم، یک داستان خوب با روایت جذاب و پرتعلیق!...» ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10853 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻مشروح جلسه نقد #سایه_های_باغ_ملی اثر #محسن_هجری در #عصر_اثر (با حضور #زهرا_زواریان و #جعفر_توزنده_جانی ) 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10854 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻 روایت یک شاعر از جهانی پرهیاهو (یادداشت #نیلوفر_بختیاری بر مجموعه‌شعر #هیاهو سرودۀ #محمدمهدی_خانمحمدی‌ ) ▪️ «... باتوجه به آن‌که «هیاهو» نام هیچ‌یک از اشعار این مجموعه نیست، لاجرم باید در درون‌مایۀ این اشعار به دنبال چرایی انتخاب این نام بود. آن‌گاه خواهیم دید برخی اشعار اجتماعی مجموعه به مفاهیم ازدحام و هیاهوی جهان مدرن اشاره دارد. در صفحۀ 41 کتاب، این مصراع را می‌بینیم: «خسته از تیترها و تهمت‌ها: رادیکال، جنگ‌جو، فاشیست، خشن»، اما در صفحۀ 53 به نکتۀ جالب‌تری برمی‌خوریم: «مجلس صوفی کجا و بادۀ صافی کجا/ گوش کردم حرفی از «او» بین هوهوها نبود». دقت در واژۀ هوهو و درون‌مایۀ بیت که هیاهو را منتقل می‌کند و توجه به این معنا که در میان هیاهوی صوفی‌نمایان حرفی از« او» نبود، کمک می‌کند یک‌بار دیگر با دقت به نام مجموعه بیندیشیم. آن‌گاه می‌بینیم در خود کلمۀ هیاهو می‌توان یاهوی پنهان‌شده‌ای را دید و آن را این‌گونه تأویل کرد که در میان این «هیاهو»ها نوعی پناه‌جستن به عرفانی فردی وجود دارد... » ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10856 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻جذبۀ عشق (ستون شعر سایت شهرستان ادب را با شعری از #زیب_النسا متخلص به «مخفی» به‌روز می‌کنیم. زیب‌النسا از قدیمی‌ترین شاعران زن ایرانی‌ست که در عصر خود به حکمت و هنر سرآمد بوده است) ▪️خواهم کشم به دیده، آن خاک آستان را با بوسه از لب دل آن پای پاسبان را پوشیده جذبۀ عشق در من پلاس محنت سلطان لباس فاخر بخشد ملازمان را آخر دهد به توفان بنیاد خانۀ خویش مرغ نظر چو بیند؟ بر آب آشیان را تا کی به رغم دشمن در امتحان عتابم بشناس بهترک زین یاران جانفشان را مفروش دیده ارزان گوهر به خاطر دل یاران روا مدارید بر دوستان زیان را بر حال زار بلبل رحمی کرشمۀ گل شاهان کشیده دارند بهر گدا عنان را دادت خدای، مخفی، درِّ سخن وگرنه زین گونه نیست درّی در سینه بحر و كان را ☑️ @ShahrestanAdab
🔻https://www.instagram.com/p/B0vyoq0AT2F/?igshid=60o31zfs9tea ▪️تصاویری از کارگاه #یکشنبه_های_داستان موسسه شهرستان ادب، با حضور استاد #مجید_قیصری یکشنبه سیزدهم مردادماه (هفتمین جلسه #ایران_سرزمین_اسطوره) ☑️ @ShahrestanAdab
🔻فراخوان دومین دورۀ جشنواره ادبی «مباهله» اطلاعات بیشتر: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10862 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻یکی از ده نفر ( به روایت ) ▪️«...من همان موقع داستان‌های ایشان را خواندم و لذت بردم و حس کردم که آقای قیصری یک‌نویسندۀ دیگر است و در داستان کوتاه متفاوت عمل می‌کند. معلوم بود که نویسندۀ قدری است و خواهد شد. فرقش با باقی نویسنده‌ها این بود که شعار نداده بود و از لحاظ فنی و تکنیکی، به تمام معنی داستان کوتاه بود و ویژگی موجزبودن و تعلیق و مختصات داستان کوتاه را در آثارش داشت. خیلی‌ها می‌نوشتند و خاطره را با داستان اشتباه می‌گرفتند و خیال می‌کردند داستان نوشته‌اند، درحالی‌که خاطره بود. یا این‌که داستان می‌نوشتند، ولی داستان‌های قدرتمندی نبود. آقای قیصری اما داستان‌هایش هم حس‌وحال داشت و هم تکنیک و هم موجز بود. نیامده بود پشتک و بارو بزند. حس‌برانگیز بود و حتی شاعرانه. حس خوبی به آدم دست می‌داد...» ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10855 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻قافله (ستون شعر سایت شهرستان ادب را با سه رباعی از کتاب تازۀ #امیر_مرادی با نام #سزاوار به‌‌روز می‌کنیم. گفتنی‌ست این کتاب توسط #انتشارات_شهرستان_ادب به چاپ رسیده‌است) ▪️دریاب من،‌ این خستۀ بی‌حاصل را این از بد و خوب خویشتن غافل را بازآمده‌ام پیش تو تشریح کنم این مشتِ گره‌کردۀ خون را، دل را ▪️آن داغ مدام برقرار است هنوز از خون تو خاک شرمسار است هنوز آن قافله‌ای که راه انداخت غمت این‌قدر بدان که رهسپار است هنوز ▪️من هستم و عالمی عزاپوش من است من هستم و بی‌کسی هم‌آغوش من است این بودن بی‌ثبات این طرز حیات باری‌ست که مرگ‌وار بر دوش من است ☑️ @ShahrestanAdab
🔻 «یوم التوپ» به روایت #محمدرضا_شرفی_خبوشان | از کتاب #بی_کتابی (بیست‌وپنجمین صفحه از #یک_صفحه_خوب_از_یک_رمان_خوب در سالگرد صدور فرمان مشروطیت) ▪️ «... مشروطه همان‌طور نشسته و مچاله، لولۀ تفنگش را به طرف ما گرفت. دستار سیاه باریکی دور سرش بسته بود، محاسن تُنُکی داشت. بلند شد ایستاد، عبایش از دوشش سُر خورد، افتاد پشت پایش. می‌توانستم لرزیدن آن دو پا را که مثل چوب خشک به هم می‌خورد، حس کنیم. مشروطه می‌لرزید. مثل دوک لاغر بود. همه بی‌اینکه به هم بگوییم، می‌دانستیم یوم التوپ اگر تمام شود و قزاق‌ها و سرباز‌ها درِ اتاق را باز کنند، ما را که مخفی شده‌ایم، ببینند، ننگ بزرگی است. بدتر از آن، خبر به پالکونیک می‌رسید، لابد در حیاط قزّاق‌خانه به شلاقمان می‌بست یا حبسمان می‌کرد در انبار. حالا ما مشروطه را داشتیم و می‌توانستیم با پارچه پارچه کردنش دلاوری‌مان را نشان بدهیم و عاقبت خودمان را به‌خیر کنیم... » متن کامل این صفحه را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10861 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻اذان (ستون شعر سایت شهرستان ادب را با شعری سرکار خانم #فاطمه_سالاروند به‌روز می‌کنیم) ▪️- الله اكبر – از من مگیرید این صدا را این عطر و بو، این رنگ و رو، این لحظه ها را در روزگاری این همه تار و سیه‌کار از من مگیرید این ناب را، این کیمیا را این آبی یکدست خالص را - که می‌آرد به یادم – حال بلال و حیرت صبح حرا را جان مرا از من بگیرید اما نگیرید این پاک را، این روشنی را، این هوا را الله اكبر... از من مگیرید این صدا را. ☑️ @ShahrestanAdab
🔻گلچینی از بهترین ترانه‌های (یادداشتی از در پروندۀ تخصصی ) ▪️«قیصر امین‌پور یکی از پرکارترین ترانه‌سرایان شاعر است. بی‌اغراق می‌توان گفت همراه شدن نام شاعر توانمندی مانند او با نام بهترین آهنگسازان، روحی تازه به هوای ترانۀ ایران در دهۀ هفتاد بخشید. بیشتر این ترانه‌ها راعلی‌رضا افتخاری و محمد اصفهانی خوانده‌اند. اما هنرمندان بسیاری هم، خصوصاً پس از درگذشت قیصر، سراغ اشعار و غزل‌هایش رفته‌اند و به آهنگسازی و خواندن این آثار پرداخته‌اند و حتی آلبوم‌هایی با محوریت اشعار او تولید کرده‌اند. علاوه‌بر‌این تک‌آهنگ‌های فراوانی هم اشعار وی را به دنیای موسیقی وارد کرد. یکی از ویژگی‌های این شعرها که با موسیقی همراه شده‌اند، تنوع موضوعات آن است. به‌طور مثال در حوزۀ شعر کودک و نوجوان با شعر "بوی ماه مهر" و در حوزۀ شعر محلی و بومی با غزل بختیاری "سوز قصیلی" می‌توان قیصر را در هیئتی متفاوت دید‌...» متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10543 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻او را صدایی اهورایی بود | یادداشتی از (در سالگرد درگذشت مرحوم ) ▪️«...برای کسی و از کسی می‌نویسم که برخی فرازهای روایت او از استاد شهریار را نمی‌پسندیدم، ولی آنچه به آشکارگی آفتاب است، این که او از رازداران خلوت شهریارِ ملک سخن بود. اصغر فردی بی‌بدیل‌ترین کارشناس در حوزۀ ادبیات رثایی آذربایجان بود و کمتر کسی را می‌شناسم در این حوزه‌ که به قدر مرحوم فردی شعر مرثیه از بر داشت و می‌توانست ساعت‌ها در باب شعر مرثیۀ آذربایجان سخن براند و شعر بخواند که در این ساحت، آلبوم "محرم نوحۀ سی" یادگاری است ماندگار از او. آلبوم وداع و خوانش استادانۀ "گنجینه الاسرار" عمان سامانی، آلبوم اشعار "صراف" و آلبوم "شهریار" او، همه و همه از منظر رادیویی کارهایی استادانه و فاخرند که از فردی به یادگار مانده‌اند‌...» متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10860 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻پوچ (ستون شعر سایت شهرستان ادب را با شعری از کتاب #فرصت_فراموشی سرودۀ #ایمان_مشایخی به‌روز می‌کنیم. گفتنی‌ست این کتاب توسط #انتشارات_شهرستان_ادب به چاپ رسیده است) ▪️مدیون آن دردم که کارش با دوا نیست اینجا کسی اندازه من مبتلا نیست این روزها تنها تغزل چاره‌ساز است زیرا که دستاویز هر بی‌دست‌وپا نیست دنیا اگرچه یک اَبَرشهر است افسوس جایی برای شاعری یک‌لاقبا نیست منهای عشق از زشت و زیبای جهان هیچ چیزی به غیر ناامیدی سهم ما نیست مشت مرا وا می‌کند دنیا ولی پوچ چیزی ازآنِ من در این بی‌منتها نیست ☑️ @ShahrestanAdab
🔻راهنمای خرید شاهنامه برای کودکان و نوجوانان (یادداشتی از در پروندۀ ) ▪️«اگر اجازه بدهید بی‌مقدمه بروم سر اصل مطلب. اصل مطلب این‌که در این یادداشت قصد دارم به بررسی کتاب‌هایی بپردازم که به سراغ داستان‌های شاهنامه رفته‌اند و در حوزۀ کودک و نوجوان حرفی برای گفتن دارند. برای این بررسی در قدم اول، شش‌معیار در نظر گرفته‌ و برای هرمعیار، امتیازی تعریف کرده‌ام (مجموع کل این امتیازها صد است). شش‌معیار در نظر گرفته‌شده به ترتیب عبارت‌اند از: نثر داستان‌، خلاقیت در روایت داستان‌، راهنماها و معرفی‌ها، امانت‌داری داستان‌، ویراستاری و تصاویر کتاب. درنهایت برای این‌که نتیجه رضایت‌بخش‌تر و گزیده‌تر باشد، کتاب‌هایی که امتیاز کمتر از پنجاه داشتند را کنار گذاشته و نه‌کتابی که امتیازشان بیشتر از پنجاه بوده را به‌ترتیب امتیازها معرفی کرده‌ام. امیدوارم این بررسی، بتواند راهنمای خوبی برای خرید کتاب قصه‌های شاهنامه در ردۀ کودک و نوجوان باشد...» ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10868 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻آسیب شناسی ترانۀ روز (یادداشتی از در پروندۀ تخصصی ) ▪️«به‌طور عام، ما مردمانی هستیم که علاقۀ ویژه‌ای به کلام داریم و التفات‌مان به موسیقی بی‌کلام در سایۀ انس با ترانه است. بنابراین نقش کلام در شکل‌گیری موسیقی دل‌خواه مخاطبانش، نقشی اساسی دارد. تأسف‌بار است که در میان ترانه‌سرایان نسل جوان، افرادی فاقد سواد روی کار آمده‌اند که این هنر را به صنعت و تجارتی پول‌ساز بدل کرده‌اند. از سویی التقاط این ترانه‌های مبتذل و دم‌دستی، با فضای الکترونیکی موسیقی، ارزش هنری اثر را از بین برده است. در دهۀ نود، شاهد ظهور ترانه‌سرایانی هستیم که به‌رغم پیشینۀ درخشان این ژانر، آن را زیر سؤال برده‌اند. در این دهه با ترانه‌های سطحی و بی‌اساس مواجه بوده‌ایم که انتقاد بزرگانی نظیر محمدعلی بهمنی را در پی داشته‌اند و از ضعف معنایی و ادبی این آثار بسیار گلایه کرده‌اند. این ترانه‌ها اغلب فاقد شاعرانگی در لفظ و محتوا هستند و نکتۀ شگفت‌انگیزی در فحوای آن‌ها و پیام و تفکر صحیح عاطفی و اجتماعی در آفرینش مضامین‌شان وجود ندارد‌...» متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10870 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻مدّعی عشق (ستون شعر سایت شهرستان ادب را با شعری از زنده‌یاد به‌روز می‌کنیم) ▪️مگر نه هیمۀ عشقم؟ مرا بسوزانید ولی در آتش آن چشم‌ها، بسوزانید برای آن‌که هوا را پُر از ستاره کنید، شبانه دفتر شعر مرا، بسوزانید به جای خرقه، تمام مرا، برابرِ دوست، برای کم شدن ماجرا، بسوزانید خوش آن‌که تا بَرَدم سوی دوست، خاکستر مرا به راه نسیم صبا، بسوزانید کجاست مدّعی عشق؟ کامتحانش را چو من در آتش این مدعا بسوزانید مرا كه دم همه دم در هوای سوختنم براي عشق... برای خدا بسوزانيد ☑️ @ShahrestanAdab
🔻بازخوانی آثار کودک و نوجوان یادداشتی از (به بهانۀ هشتم اوت، سال‌روز تولد او در پروندۀ ) ▪️«امروز، هشتم اوت، یوستین گوردر ۶۷ساله می‌شود. این آقای نویسندۀ نروژی در عمر ۶۷سالۀ خودش، حدود بیست‌رمان و داستان بلند نوشته و یک‌دهه هم "تاریخ عقاید" درس داده. تعداد چشمگیری از نوشته‌های او هم برای مخاطب نوجوان نوشته شده‌اند. یک‌فقره از مهم‌ترین نوشته‌های او، همین رمان معروف "دنیای سوفی" است که تاکنون به ۵۴زبان زندۀ دنیا ترجمه شده؛ کتابی که رهبر انقلاب در بازدیدشان از نمایشگاه کتاب امسال، درباره‌اش گفتند: "خوب است جوان‌های ما این‌کتاب را بخوانند".‌ گمانم همین کافی است تا در روز تولدش، نگاهی به چندتا از رمان‌های نوجوانش بیندازیم و ببینیم چرا چندین‌میلیون‌نسخه از آثار او در سرتاسر دنیا به فروش رفته...» ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10873 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻هفدهمین جلسه از سلسله نشست‌های ماهانه #ماه_شعر #آفتابگردان_ها، ‌شنبه ۱۹مرداد‌ماه در شهرستان ادب برگزار می‌شود 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10878 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻نور (ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت #امام_باقر علیه السلام، شعری از سرکار خانم #اعظم_سعادتمند در ستایش ایشان می خوانیم) ▪️اعماق آیه‌های یقین را شکافته نور است و آسمان برین را شکافته او راز آفرینش هر جوی و جنگل است او - چشمه‌ای که قلب زمین را شکافته - از مهر اوست سبزه اگر خاک نرم را یا صخره‌های کوه‌نشین را شکافته هم‌نام آن‌کسی‌ست که بی‌شکّ و بی‌گمان با یک اشاره ماه ِ مبین را شکافته پیداست از نگاه حزینش که دیده است یک روز سخت پیکر دین را، شکافته تا چشم‌های پوسته‌بین، وا مگر شوند اعماق آیه‌های یقین را شکافته ☑️ @ShahrestanAdab
🔻بازگشت به کودکی (امروز زادروز #ژان_پیاژه، متفکر برجستۀ مکتب روانشناسی رشد شناختی است. #قیصر_امین_‌پور در کتاب #شعر_و_کودکی با اشاره به نظریات پیاژه، شباهت‌های میان کودک و شاعر را بیان می‌کند. #مجید_اسطیری و #نیلوفر_بختیاری در یادداشتی به بررسی این موضوع پرداخته‌اند) ▪️«...ژان پیاژه یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های روانشناسی کودک در جهان بود. وی که در ابتدا دانشجوی زیست‌شناسی بود و آشنا به مشاهدۀ جزئی و دقیق، با به کار بستن همین شیوه در مطالعۀ رفتار کودکان موفق به کشف مهم‌ترین مراحل تحول شناختی سنین مختلف کودکی شد. او سال‌ها روی فرزندان خود مطالعه کرد و رفتار آنها را زیر ذره‌بین قرارداد تا توانست تحول شگرفی در روانشناسی کودک پدید آورد. مرحوم دکتر قیصر امین‌پور در کتاب ارزشمند «شعر و کودکی» با اتکا به نظریات پیاژه در زمینه رشد شناختی شباهت‌های میان ذهن کودک و شاعر را احصا و تبیین کرده‌است. او در پیشگفتار کتاب شعر و کودکی می‌نویسد...» ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10879 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻خاطره‌انگیزترین ترانه‌های کودک دهه ۶۰ و ۷۰ | بخش دوم (یادداشتی از در پروندۀ تخصصی ) ▪️ «...بسیاری از ما شعر "باز باران با ترانه" را از کتاب‌های فارسی دبستان به خاطر داریم. شاعر این اثر دکتر سید مجدالدین میرفخرایی، متخلص به گلچین گیلانی، (۱۱ دی ۱۲۸۸ در رشت - ۲۹ آذر ۱۳۵۱ در لندن) است. شاید اغراق به نظر برسد که بگوییم قبل از ساخت فیلم خواهران غریب هم این ترانه همین‌قدر پررنگ و جاری، زمزمۀ لب‌های کودکان بوده است! جالب است که بدانید نسخۀ کامل این شعر بسیار طولانی‌تر از چیزی‌ست که در کتاب‌های درسی خوانده‌ایم یا از زبان خسرو شکیبایی شنیده‌ایم. درواقع برای ساخت این ترانه سطرهایی از شعر گلچین گیلانی را -که اتفاقاً در قالب نیمایی هم سروده شده- گزینش کرده‌اند تا به تعبیر خودشان برای مخاطب کودک و نوجوان مناسب‌تر باشند...» ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10487 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻هذیان (امروز در هفدهمین جلسه‌ی ماه‌شعر آفتابگردان‌ها مجموعه شعر #آیینه_کاری_سکوت سروده‌ی #نیلوفر_بختیاری با حضور «سیدوحید سمنانی» و «میلاد عرفانپور» نقد و بررسی می‌شود. به همین مناسبت در تازه‌ترین مطلب ستون شعر شهرستان ادب شما را به خواندن غزلی زیبا از این کتاب دعوت می‌کنیم. گفتنی‌ست این کتاب توسط #انتشارات_شهرستان_ادب به چاپ رسیده است) ▪️نگذار در این‌ خواب‌های تلخِ بیدارم پا روی گل‌های سیاه فرش بگذارم می‌ترسم از این رنگ‌های تندِ‌ بی‌معنا پیشانی‌ام را لمس کن، بدجور تب دارم خاکِ زمین در زیر پایم مثل آتش بود حتی قدم هم از قدم نگذاشت بردارم گل بودم و آراسته، اما نه به سبزه نیلوفری در بستر خاکستر و خارم از دار قالی می‌شود روح من آویزان من نیز مثل تارهای فرش بر دارم ای زندگی بر تار و پود عمر من دیگر شانه نزن، دستت گره انداخت در کارم آن رنگ‌های آبی و خاکی و آتشگون بر باد رفت و نیست شد طرح قلمکارم نقش و نگارم نخ نمای لحظه‌هایت شد چیزی نماند از بتّه‌جقّه‌های بیمارم نقش مرا تو زیر پا انداختی اما ای زندگی من هم برایت نقشه‌ها دارم! ☑️ @ShahrestanAdab
🔻جنگ، الگویی ندارد (یادداشت #سمیه_سیدیان بر مجموعه‌داستان #نگهبان_تاریکی در پرونده‌پرترۀ #مجید_قیصری) ▪️«مجید قیصری از جنگ می‌نویسد. او آدم جنگ‌دیده‌ای است. جنگی که او تجربه کرده و دیده، با بسیاری از آدم‌هایی که جنگ رفته‌اند، توفیر دارد. حس و تجربه‌ای که او در داستان‌هایش می‌آفریند، قابل قیاس با داستان‌های حوزۀ دفاع مقدس نیست؛ چراکه داستان‌های جنگی‌اش نتیجۀ تجربۀ زیستی اوست. او قلم توانایی در ادبیات پایداری دارد. به‌واقع ادبیات جنگ! جنگی که آدم‌ها با گوشت و پوست خودشان حس کرده‌اند. جنگ و آدم‌هایی که بعد از جنگ درگیر بوده اند. تصاویری که از جنگ بر صفحۀ ذهن نقش بسته‌اند و از جایشان تکان نمی‌خورند. انسان‌های درگیر جنگ، آن‌هایی که روبه‌روی جنگ ایستاده‌اند و آن‌هایی که از جنگ زخم خورده‌اند. جنگی که قیصری روایت می‌کند و توصیف، جنگ انسان معاصر است، فارغ از مرزها، انسانی و ناب...» ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10883 ☑️ @ShahrestanAdab