شاعرانه
❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️
هنوز شوق تو بارانی از غزل دارد
نسیم یک سبد آیینه در بغل دارد
خوشا به حال خیالی که در حرم مانده
و هر چه خاطره دارد از آن محل دارد
به یاد چایی شیرین کربلایی ها
لبم حلاوت “احلی من العسل” دارد
چه ساختار قشنگی شکسته است خدا
درون قالب شش گوشه یک غزل دارد
بگو چه شد که من اینقدر دوستت دارم؟
بگو محبت ما ریشه در ازل دارد
غلامتان به من آموخت در میانه ی خون
که روسیاهی ما نیز راه حل دارد
✍حمیدرضا برقعی
ولادت باسعادت امام حسین(ع) گرامیباد
@shahrzade_dastan
با عرض سلامت خدمت دوستان عزیزم. دوستان لطفا این هفته برای عکس بالا داستان یا داستانکی نوشته و به آیدی زیر بفرستید.
@Faran239
#چالش_هفته
@shahrzade_dastan
اغراق و جناس در متن
❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️
اغراق یا :بزرگ نمایی این فن عکس فن کوچک نمایی است. وقتی شما از این فن استفاده میکنید، اگر خوب چیزی را گنده ،کنید خواننده احتمالاً نوشته و منظور شما را درست میفهمد در این مورد یک داستان اغراق آمیز هست که میگوید یک بابایی از اینور رود ولگا با دوستش که آن طرف رودخانه بوده، با صدای بلند سلام و احوالپرسی میکند اما از بس هوا سرد بوده حرف هایش روی هوا یخ میزند وقتی بهار میشود، یخ حرفهایش آب میشود و تازه دوستش میفهمد که او چه گفته
البته کسی مخالف این نیست که نویسنده فقط یک کم چیزی را بزرگ کند به شرطی که خواننده ها منظور نویسنده را خوب بفهمند؛ مثلاً هندریک لون، تاریخ نویس و روزنامه نگار آمریکایی میگوید «من از کلیسای مسیحیان یکتاپرست خوشم میآید، چون تنها وقتی اسم مسیح را میبرند که خادم کلیسا از پله ها پایین می افتد!»
جناس
جناس نوعی بازی با کلمات است. استفاده از دو یا چند کلمه که تقریباً یا کاملاً یک جور تلفظ میشوند یا یک جور نوشته میشوند ولی هریک معنی متفاوتی دارند مثل حال و هال و شیر درنده و شیر لبنیات] و.... در مقاله یا مطلب جدی هم میتوان گاهگاهی از جناس استفاده کرد اما خوانندهها و اهل فن استفاده از آن را در این نوع نوشتهها چندان نمیپسندند. ممکن است گاهی استفاده از یک جناس کوچک هم مثل تجانس آوایی تکرار آوای اول چند کلمه پشت سر هم برای :زیبایی مثل ش در کلمات این مصرع شب است و شراب و شمع و شیرینی کار بزرگی در یک جمله انجام دهد میگویند نویسنده انگلیسی، والتر اسکات، در جایی نوشته است لطفاً» این کتاب را برگردانید. نمی دانم چرا با اینکه بسیاری از دوستان من حسابشان ضعیف است، اما تقریباً همه حسابدارهای خوبی هستند»، که اسکات در اینجا از کلمه حساب در دو معنی استفاده کرده است در نمایشنامه سیاه نوشته نصیریان هم پری به سیاه که مخفی است میگوید هر جا هستی خودت رو
به من بنما سیاه.
معنی بنما را نما، معنی میکند و میگوید: «آخر تمام خوب نیست میترسم خوف کنی!»]
در این لطیفه هم از چاقو کشیدن یا کشیدن در دو معنی استفاده شده است.
هوشنگ: «مامان دیروز رحمان جلوی آقامعلم چاقو کشید!»
مادر: «اوا چرا؟!»
هوشنگ «روی تخته کشید!»
📚اسرار و ابزار طنزنویسی
✍محسن سلیمانی
@shahrzade_dastan
توصیه من برای چگونه کتاب خواندن برای همه نیست بلکه برای یک نفر است. قبل از خواندن هر کتابی باید آرزوها و انتظارات خودتان از یک کتاب را کنار گذاشته و بدون هیچ پیش داوری شروع به خواندن افکار و تجربیات نویسنده بکنید. به جای این افکار و پیش افکار درباره نویسنده و عقایدش سعی کنید یک نویسنده بشوید. هیچ وقت در هنگام خواندن درباره ارزش و مقدار کتاب نوشته شده قضاوت نکنید و فقط سعی کنید خودتان را جای نویسنده گذاشته و کتاب را تمام کنید.
ویرجینیا ولف
@shahrzade_dastan
دو پهلو، اشتباهات دو لپی،سخن ابدال
❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️
❄️سخن دو پهلو
این فن کاملاً به جناس نزدیک است.
منظور از آن استفاده از اصطلاحی است که همزمان دو می دهد ولی یکی از آن معناها جلف یا زشت است. طنز این نوع فن در این است که خواننده یک دفعه با شنیدن آن معنای دوم آن را میفهمد و احساس برتری میکند. همان احساس برتری که هنگام خواندن لطیفه های درباره آدم های خنگ میکنیم و میخندیم شاعران از این فن زیاد استفاده می.کنند آنها انتهای مصرع اول و شروع مصرع دوم را طوری تنظیم میکنند که اگر شما آنها را جدا و با مکث ،بخوانید معنای عادی میدهد ولی اگر بدون مکث بخوانید معنای زشتی دارد در لطیفه ها نیز از شکل عادی این فن زیاد استفاده می.شود مثل این لطیفه در فارسی به غضنفر :گفتند با لجن جمله «بساز گفت: «من نمیدانم چرا مردم اینقدر با من لجن که در حقیقت اگر کلمه آخر با مکث خوانده شود میشود لجاند.]
کلمات جعلی با جعل کردن کلمات نیز میتوان طنز ایجاد کرد . کلماتی که وجود ندارد و ما با دستکاری کلمات آنها را میسازیم؛ مثلاً در فارسی به جای «سیستم» بگوییم «سیشتم» یا از «بیهوده» یا «بی خیال کلمه «باهوده» و «باخیال را بسازیم و با استفاده از نمکدان» بگوییم فلفلدان یا کسی :بگوید انگار شصتاد) تا ششصد تا ماشین دیده و...
❄️اشتباهات لپی
در نمایشها و گاهی در متنهای ادبی برخی از شخصیتهای بامزه عمداً و گاهی بدون اینکه خودشان متوجه باشند. کلمات اسامی افراد و... .. را به دلیل کم سوادی ضعف ،زبانی نداشتن حضور ،ذهن سنگین بودن گوششان یا قاتی کردن کلمات غلط تلفظ میکنند و چون در ضمن کلمه غلط نیز کلمه بامزه ای است خواننده یا بیننده بی اختیار با خواندن یا شنیدن آن خندهاش میگیرد.
[مثلاً بچه ای ممکن است به جای «زیرزمین» بگوید سیب زمین» یا به جای خط «چشم» بگوید ختم «چشم» اسم دختری «ملوسک» یا «فرنگیس» است و شخصیت داستان به اولی بگوید «مترسک» و به دومی «پلنگ خیس» یا شخصیت بیسوادی به جای ساحت مقدس بگوید: به ساعتِ مقدستان قسم!» یا به جای حضرتعالی بگوید حضرت آلو چی فرمودید؟!»]
❄️ابدال یا جابه جایی :
آغازین این هم باز نوعی از اشتباهات لپی است. در این شیوه شخصیت ممکن است ناخودآگاه صدا یا هجای اول دو کلمه پشت سر هم را باهم عوض .کند مثلاً به جای اینکه بگوید «حیوانکی در لانه اش ناله میکرد، بگوید «حیوانکی در نالهاش لانه میکرد یا بچه ای هول شود و به جای اینکه بگوید «من انگور و پنیر خوردم» بگوید «من انیر و پنگور خوردم از این شیوه بیشتر برای خلق لغزشهای زبانی خنده دار و در نمایشهای طنز استفاده میشود تا در ،طنزنویسی مگر اینکه بخواهید نشان دهید وقتی متنی غلط تایپ میشود، چگونه معنی جملات کاملاً عوض شود و گاه چه افتضاحی به بار می آید.
📚اسرار و ابزار طنزنویسی
✍محسن سلیمانی
#ابدال
#سخن_دوپهلو
#اشتباهات_دولپی
@shahrzade_dastan