eitaa logo
شجره طیبه🌳🌷
98 دنبال‌کننده
11.7هزار عکس
8.7هزار ویدیو
377 فایل
پیام های خود را برای اینجانب ارسال فرمایید https://eitaa.com/ma_najafi
مشاهده در ایتا
دانلود
پدری به فرزندش گفت: این هزارتا چسب زخم را بفروش تا برایت کفش بخرم. بچه باخود فکر کرد: یعنی باید آرزو کنم هزار نفر زخمی بشن تا من کفش بخرم؟! ولش کن کفشهای پاره خوبه!!! خدایا ... گاهی دلهای بزرگ را آنچنان درون سینه هایی کوچک میگذاری که شرمسار میشویم، از بزرگی که برای خود ساخته ایم ... کانال شجره طیبه 🌷 @shajare_tayebe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ دکتر گنجی : ‏جبهه ای که علیه ⁧ ⁩ در جهان اسلام شکل گرفت باعث عقب نشینی وی شد و حتی رئیس جمهور سابق فرانسه در این عقب نشینی به کمک وی آمد ‏تصور کنید اگر همه جهان اسلام با این مدل تصمیم می گرفت مدتی نفت نفروشد آیا هر امتیازی که میخواست،نمیتوانست از غرب بگیرند؟تفرقه عامل کولی دادن مسلمین است ‏⁧ کانال شجره طیبه 🌷 @shajare_tayebe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*⭕ وحدت و تقریب مذاهب اسلامى ‏(1)* *⏺️ پرسش ۸۶ : مقصود از وحدت و تقریب مذاهب اسلامى چيست؟* 🔽 آيا مقصود اين است: از ميان مذاهب اسلامى يكى انتخاب شود و ساير مذاهب كنار گذاشته شود؟ 🔽 يا مقصود اين است كه مشتركات همه مذاهب گرفته شود و مفترقات همه آنها كنار گذاشته شود و مذهب جديدى بدين نحو اختراع شود كه عين هيچ يك از مذاهب موجود نباشد؟ 🔽 يا اينكه وحدت اسلامى به هيچ وجه ربطى به وحدت مذاهب ندارد و مقصود از اتحاد مسلمين اتحاد پيروان مذاهب مختلف در عين اختلافات مذهبى، در برابر بيگانگان است؟ *⏺️ پاسخ :* ◀️ مخالفين اتحاد مسلمين براى اينكه از وحدت اسلامى مفهومى غير منطقى و غير عملى بسازند، آن را به نام «وحدت مذهبى» توجيه مى‏ كنند تا در قدم اول با شكست مواجه گردد. ◀️ بديهى است كه منظور علماى روشنفكر اسلامى از وحدت اسلامى، حصر مذاهب به يك مذهب و يا اخذ مشتركات مذاهب و طرد مفترقات آنها- كه نه معقول و منطقى است و نه مطلوب و عملى- نيست. ◀️ منظور اين دانشمندان متشكل شدن مسلمين است در يك صف در برابر دشمنان مشتركشان. ◀️ این دانشمندان می گویند : مسلمین اشتراکات بسیاری دارند که می‌تواند مبنای یک اتحاد محکم گردد : ✅ مسلمین همه خدای یگانه را می‌پرستند، ✅ همه به نبوت رسول اکرم(ص) ایمان و اذعان دارند، ✅ کتاب همه قرآن و قبله همه کعبه است، ✅ با هم و مانند هم حج می‌کنند، ✅ مانند هم نماز می‌خوانند، ✅ مانند هم روزه می‌گیرند، ✅ مانند هم تشکیل خانواده می‌دهند، ✅ داد و ستد می‌نمایند، ✅ کودکان خود را تربیت می‌کنند، ✅ اموات خود را دفن می‌نمایند، ✅ و جز در اموری جزئی، در این کارها با هم تفاوتی ندارند. ✅ مسلمین همه از یک نوع جهان‌بینی برخوردارند و یک فرهنگ مشترک د
ارند و در یک تمدن عظیم و باشکوه و سابقه‌دار شرکت دارند. ◀️ وحدت در جهان‌بینی، در فرهنگ، در سابقه تمدن، در بینش و منش، در معتقدات مذهبی، در پرستش‌ها و نیایش‌ها، در آداب و سنن اجتماعی خوب، می‌تواند از آنها ملت واحد بسازد و قدرتی عظیم و هایل به وجود آورد که قدرت‌های عظیم جهان ناچار در برابر آنها خضوع نمایند، خصوصا اینکه در متن اسلام بر این اصل تأکید شده است. *◀️ مسلمانان به نص صریح قرآن برادر یکدیگرند و حقوق و تکالیف خاصی آنها را به یکدیگر مربوط می‌کند. با این وضع چرا مسلمین از این همه امکانات وسیع که از برکت اسلام نصیبشان گشته، استفاده نکنند*؟(ادامه دارد) ▪️مجموعه اثار شهيد مطهري ج 25ص27-26-با تلخیص و ویرایش جزئی - کانال شجره طیبه 🌷 @shajare_tayebe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*⭕ وحدت و تقریب مذاهب اسلامی (2)* 🔽 - معتقدين به انديشه وحدت اسلامي مي گويند - :‌ هیچ ضرورتی ایجاب نمی‌کند که مسلمین به خاطر اتحاد اسلامی، صلح و مصالحه و گذشتی در مورد اصول یا فروع مذهبی خود بنمایند، 🔽 همچنان که ایجاب نمی‌کند که مسلمین درباره اصول و فروع اختلافی فیمابین بحث و استدلال نکنند و کتاب ننویسند. 🔽 تنها چیزی که وحدت اسلامی از این نظر، ایجاب می‌کند، این است که مسلمین برای اینکه احساسات کینه‌توزی در میانشان پیدا نشود یا شعله‌ور نگردد، ✅ متانت را حفظ کنند، ✅یکدیگر را سبّ و شتم ننمایند، ✅ به یکدیگر تهمت نزنند و دروغ نبندند، ✅ منطق یکدیگر را مسخره نکنند، و بالاخره عواطف یکدیگر را مجروح نسازند، ✅ از حدود منطق و استدلال خارج نشوند، ✅ در حقیقت ـ لااقل ـ حدودی را که اسلام در دعوت غیرمسلمان به اسلام لازم دانسته است، درباره خودشان رعایت کنند: «اُدعُ الی سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنة و جادلهُم بالتی هی احسنُ »(نحل/۱۲۵). 🔽 - نتیجه آنکه - منظور علمای روشنفکر اسلامی از وحدت اسلامی ، حصر مذاهب به یک مذهب و یا اخذ مشترکات مذاهب و طرد مفترقات آنها و ایجاد مذهبی جدید که نه معقول و منطقی است و نه مطلوب و عملی ـ نیست. ⏺ منظور از وحدت اسلامی متشکل شدن مسلمین است در یک صف در برابر دشمنان مشترکشان. ▪️مجموعه اثار شهيد مطهري(«الغدير» و وحدت اسلامى(شش مقاله)) ج 25ص26-27-با تلخیص کانال شجره طیبه 🌷 @shajare_tayebe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*⭕ انسان کامل و چگونگی حضور و ارتباط با او* *🔹پرسش ۸۵ : نحوه حضور امام زمان علیه السلام در جهان و چگونگی ارتباط با او را تبیین کنید ؟* ( سؤال مذکور توسط یکی از اعضای محترم ، مطرح و پاسخ آن بر اساس آثار شهید مطهری داده شده است ) *🔸پاسخ*: 1️⃣ امامت در شیعه دارای سه مرتبه است : 🔽 مرتبه اول: مرجعیت سیاسی و اجتماعی(جانشینی امامان معصوم بعد از پیامبر ص و حق زعامت سیاسی آنان در جامعه) 🔽 مرتبه دوم : مرجعیت دینی و مذهبی (حجیت قول ، فعل و سیره ائمه علیهم السلام در تبیین دین) 🔽 مرتبه سوم كه اوج مفهوم امامت است و كتابهاى شيعه پر است از اين مطلب ، و وجه مشترك ميان تشيع و تصوف است مرجعیت معنوی یا ولایت معنوی ائمه است. 2️⃣ از مرتبه سوم امامت در شیعه بعنوان «انسان كامل» و به تعبير ديگر «حجّت زمان » یاد میشود بگونه ای که :« لَوْ لَا الْحُجَّةُ لَساخَتِ الْارْضُ بِاهْلِها » يعنى هيچ وقت نبوده و نخواهد بود كه زمين از چنین حجت و انسان كاملی خالى باشد. بعبارت دیگر در هر دوره‏ اى يك انسان كامل كه حامل معنويت كلى انسانيت است وجود دارد. 3️⃣ از جمله مقامات چنین انسان کاملی (به اراده و اذن الهی ) تسلط او بر ضماير يعنى دلهاست، بدين معنى كه او يك روح كلى است محيط بر همه روحها 4️⃣ از نظر شيعه در هر زمان يك «انسان كامل» كه نفوذ غيبى دارد بر جهان و انسان، و ناظر بر ارواح و نفوس و قلوب است و داراى نوعى تسلّط تكوينى بر جهان و انسان است، همواره وجود دارد و به اين اعتبار نام او «حجّت» است. 5️⃣ بسیاری از مسائل مربوط به ولایت معنوی و تکوینی ائمه بر ما مجهول بوده و با ادله عقلی و نقلی فقط کلیات ان قابل درک است . 🔽 ما حدود ولايت تصرّف و يا ولايت تكوينى يك انسان كامل و يا نسبتاً كامل را نمى‏توانيم دقيقاً تعيين كنيم، 🔽 يعنى مجموع قرائن قرآنى و قرائن علمى كه نزد ما هست اجمالًا وصول انسان را به مرتبه ‏اى كه اراده ‏اش بر جهان حاكم باشد ثابت مى‏كند، امّا در چه حدودى؟ آيا هيچ حدّى ندارد و يا محدود به حدّى است؟ مطلبى است كه از عهده ما خارج است. 6️⃣ اینکه در اغلب زيارتها خطاب به امام معصوم مى‏خوانيم : اشْهَدُ انَّكَ تَشْهَدُ مَقامى وَ تَسْمَعُ كَلامى وَ تَرُدُّ سَلامى‏ : 🔽 یعنی من گواهى مى‏دهم كه تو الآن وجود مرا و سخنی را که الآن می گویم حس و ادراك مى‏كنى، 🔽 یا درزیارت امام رضا علیه السلام می گوئیم : السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَلِىَّ بْنَ موسىَ الرِّضا : یعنی من اعتراف مى‏كنم و شهادت مى‏دهم كه سلامى را كه من به تو مى‏كنم: «السَّلامُ عَلَيْكَ‏ »تو به من جواب مى‏دهى، درواقع به چنين مرتبه از ولايت و امامتى اقرار و اعتراف مى‏كنيم؛ 🔽 يعنى معتقديم كه امام داراى چنين روح كلى است. واين جزء اصول تشيع است . 5️⃣ اهل تسنن (غير از وهّابيها) این مرتبه ازامامت را فقط براى پيغمبر اكرم قائل هستند و براى غير پيغمبر براى احدى در دنيا چنين علوّ روحى و احاطه روحى قائل نيستند. ولى اين مطلب جزء اصول مذهب ما شيعيان است و هميشه هم آن را مى‏گوييم. 6️⃣ براساس مراتبی که از امامت بیان گردید تشيع هم مراتبى خواهد داشت. بعضى از شيعيان فقط قائل به امامت به همان معنى رهبرى اجتماعى‏ اند؛ بعضى ديگر، مرحله دوم را هم قائل هستند ولى به مرحله سوم نمى‏رسند. اما اكثريت شيعه و علماى شيعه مرحله سوم را هم اعتقاد دارند. 🔽 من خودم شخصاً به این مرتبه( ولایت معنوی ) از امامت اعتقاد دارم و آن را هم مطلب اساسى مى‏دانم منتها اين مطلب شايد از اركان تشيع به شمار نمى‏رود. 7️⃣ امام معصوم ، حىّ و ميّت ندارد؛ يعنى همان‏طور كه وقتى شما به زيارت امام رضا عليه السلام مى‏رويد و مى‏گوييد: السَّلامُ عَلَيْك‏ در حد اين است كه شما با انسان زنده ‏اى در اين دنيا روبرو مى‏ شوید وقتی هم که با امام زمان علیه السلام سخن می گویید و به او سلام میدهید و مى‏ گوييد: السَّلامُ
عَلَيْكَ‏ یا بقیه الله، همان مقدار او نیز شما را شهود مى‏كند و اين همان مسأله ولايت است، ولايت معنوى. ⏹ - نتیجه آنکه ارتباط با امام زمان و سخن گفتن با او ، سخن گفتن با فرد غائب نیست بلکه با توجه به مقدماتی که بیان گردید ارتباط با او دو سویه است مشروط به انکه معرفت خود را به آن حضرت افزایش دهیم . - ▪️مجموعه‏ آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏4، ص :721-717 - با تلخیص و ویرایش- کانال شجره طیبه 🌷 @shajare_tayebe