eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
939_779_2.mp3
4.79M
زیارت امام حسن عسکری ع 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💠حضرت علّامه حسن زاده آملي فرموده اند: ♦️قرآئت آيه ي سخره (آيات 55 تا 57 سوره ي اعراف) به نصّ معصوم - عليه السّلام - كه در كتاب حجّت (اصول كافي، ج 1، ص 279) روايت شده است، موجب نفس و اطمينان آن بر اسلام و ايمان و تنوّر قلب به يقين و دفع و نفي خواطر است. ♦️آيه ي سخره به همين عنوان در السنه ي خواصّ صحابه بلكه غيرخواصّ نيز داير بوده است و در جوامع روايي، همچون دُرّ درخشان است و دستورالعمل سائر در برنامه ي سالكان است و تأثير آن در صفاي قلب و اطمينان نفس و نفي خواطر و ازاله ي شك و به عدد نفوس را در مرتبت ايقان است و دستور آن از حضرت وصيّ - عجّل الله تعالي فرجه الشّريف - عين برهان است. 💠ایه سخره اشاره به آیات ۵۵ الی ۵۷ سوره اعراف دارد : ان ربکم الله الذی خلق السموات و الارض فی سته ایام ......تا : ان رحمت الله قریب من المحسنین . منبع: ، #ص 18، #ص 128 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
ز بس معشوق شیرین و غیور است دل بیچاره نزدیک است و دور است معشوق از آن جهت که دارای صفات جمالیه است، جذب می‌کند و دل به طرف او می‌رود و به او نزدیک می‌شود؛ و چون غیور است و دارای صفات جلالیه است که :" يُحَذِّرُكُمُ الله نَفْسَهُ " ( خداوند شما را از خود هشدار می‌دهد)، دل از او وحشت و دهشت دارد و دور می‌شود. حیرت اندر حیرت! در هر دو صورت دل اگر دل باشد، روی به سوی معشوق و دل‌دار دارد. جمالش نور وجود اوست که همه را فرا رسیده است " وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا " و ذات آنها را پر کرده است "و ملا کل شیء نوره" پس هر موجودی پر از نور است و این جمال، نور وجود منبسط است بر اشیا و غایت ظهور غلبه‌ی همین نور حجاب آمده است که جلال الله است. 📗، جلد اول، ص ۳۳۵، ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی، داود صمدی آملی 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
‍ ‍ (عج ) در اثار : حضرت علامه حسن زاده آملی ♦️اگر کسی در خصوص شخص حضرت مهدی موعود محمد بن حسن عسکری(ع) و جزئیات حالات و امامت و غیبت و علائم ظهور او، اندک تتبّعی در جوامع روایی فریقین و کتب سیره و تاریخ بنماید، به حقیقت بر وی مسلم خواهد شد که ایمان به مهدی موعود و ایقان به غیبت و ظهور آن حضرت، از ابتدای ظهور اسلام در اذهان مسلمانان مطرح بوده است.[12] ایشان در جای دیگر خاطرنشان می کند: ♦️هیچ کتابی را در اثبات حجت قائم بهتر از قرآن نیافتم. خود قرآن، تبیان است که هیچ گاه زمین خالی از حجت با بدن عنصری نیست.[13] ♦️در بقای دنیا به وجود انسان کامل که :«لولا الحجة لساخت الارض بأهلها» در فصّ یونسی فصوص الحکم و شرح قیصری بر آن، بیانی شریف دارند. آنها تأکید می نمایند: وجود آن انسان کامل به عنایت الهی در جمیع حالات و مکان ها حراست و حفاظت می گردد و او هم به عون حق تعالی، زمین و اهلش را از تخریب و فنا مصون می سازد.[14] 12 . ، نکته 720، ص582. 13 . همان، نکته261، ص150 151. 14 . همان، نکته 882، ص725. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
46.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«الهی از من آهی و از تو نگاهی» 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a ارسالی اعضا 🙏
4_5855225006493008509.mp3
16.57M
⭕️ هر کجا وجود، ظهورش کمتر باشد جزئی و هر کجا وجود، بیش تر خودش را نشان بدهد وجود کلی خواهد بود. ⭕️ دیدن ظاهری و مادی، جزئی، و دیدن مثالی کلی است، در دیدن مثالی همه چیز برداشته می شود، دیدن عقلی، وجود خیلی قوی می شود. ⭕️ هر چه آلات و ادوات بیش تری برای برای تحقق یک امر لازم باشد وجود ضعف و محدودیت دارد و سعه وجودی کم است. ⭕️ مجردات عقلی به صرف این که امکان ذاتی بر تحقق شان باشد خلق می شوند، در این جا امکان ذاتی به تنهایی برای تحقق چیزی کافی نیست بلکه باید امکان استعدادی هم در این زمان و مکان باشد تا آن شیء محقق شود. ⭕️ عقل کل و نفس کل یک حقیقت اند، به لحاظ این که از ماورای طبیعت می گیرد عقل کل و به لحاظ این که به مادون می دهد نفس کل گویند. ⭕️ تمام علوم جزئی اند و فلسفه کلی است چون فلسفه می خواهد درباره وجود بماهو وجود حرف بزند. ⭕️ اگر کسی فلسفه مفهومی را فهمید به کلی مفهومی می رسد. اگر علم به جایی رسید که آن حقیقت عینی خارجی را چشید این کلی عقلی و شهودی است. ⭕️ بزرگ ترین سمت انبیا، آدم سازی است. ⭕️ پیشرفت بیرون، موجب سقوط درون شده، کامپیوتر قوه حافظه را از انسان گرفته است. 🔉 🌹کانال شاخه طوبی🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
: ✨✨🌷🌷 ✍️ اعتلای به جنّتِ قرب و مکاشفات انسانی ، فقط برای اهل همّت است : 🌱 عارف مولی عبدالرزاق در شرح منازل السائرین فرماید : «همانا اکثار به ذکر « یا حیُّ یا قیوم یا مَن لا اله الا انت » موجب حیات عقل می شود » کلمه اکثار را در حصولِ نتیجه، دخلی تمام است که : همّتِ در استقامت باید نه حالِ فقط ، که اصحابِ حال ممکن است اهل قیل و قال شوند ، اما : شهودِ طلعتِ سعادت و اعتلای به جنّتِ قرب و مکاشفات انسانی ، اهلِ همّت راست ، و هر عمل و ذکری که کمتر از اربعین (۴۰ روز) باشد ، چندان اثر بارزی ندارد و خاصیت اربعین در ظهورِ فعلیت و بروز استعداد و قوّه و حصولِ مَلَکه ، امری مصرّح در آیات و اخبار است ‌، و در ادامه عمل به یکسال تا ادراک لیله القدر شود. 📗 ۹۱۰ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
🔰 پیرامون علم اخلاق قرآنی و عرفانی ⚫️ بیانات عرشی حضرت علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه ) 🔷 جلسه 15 🟢 اخذ از فایل صوتی سال 1353به بعد خواهران من، مادران من، بدانید خانم‌ها بدانند؛ زنانی که،خانم‌هایی که در ماه ایام عدّه‌شان فرا رسیده مطابق معمولشان سه روز، چهار روز، پنج روز وقتی که دارند، در آن ایّام که عدّه هستند،شرع مقدس، پیغمبر اکرم، دین مطّهر ما فرمود: مبادا این چند روز که در عدّه هستی، نماز که بر ما واجب نیست، به کلی برکنار بشوی! دین مقدس ما،شرع مقدس ما، فرمود: در آن مدّت که در عدّه هستید، وقت نمازتان که فرا رسیده وضو بگیرید، بروید در مصلی‌تان بنشینید مشغول راز و نیاز و مناجات و ذکر بوده باشید. اینطور نباشد که یک هفته پنج روز، شش روز بر شما بگذرد رو به قبله ننشینید، با خدایتان راز و نیاز نداشته باشید. بر شما نماز واجب نیست، نه اینکه به طور کلی ترک کنید. یک هفته آدم بی‌خبر باشد؟! یک هفته آدم توجه نداشته باشد؟! یک هفته، پنج روز، شش روز انسان رو به قبله ننشیند با خدای خود گفتگو نداشته باشد؟! و می‌دانید فاصله گرفتن یک روز، خیلی است!! ( حتی) یک ساعت! 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، به قدر معرفتم تو را پرستش می کنم، که به وفق اقتضای عین ثابت، زمین شوره نبود مثل نابت. فراز ۴۶۸ @shakhehtoba
4_5855225006493008510.mp3
12.93M
🔷 منطق هم وسیله ای است برای رسیدن به علم فلسفه و هم به عنوان یک میزان و ترازوی سنجش است که انسان فکر خود را با این ترازو بسنجد. 🔷 در حقیقت تمام مردم در محاورات روزمره با منطق حرف می زنند و علم منطق اختصاص به جناب ارسطو ندارد بلکه ایشان منطق را مدون کرده و از قوه به فعل آورده است. 🔉 🌹کانال شاخه طوبی🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
معارف حقّه الهیه آب حیات به منطق وحی و براهین عقل، معارف حقّه الهیه در این نشئه مادی به صورت آب تمثّل می‌یابد و خود را نشان می‌دهد. لذا عالم الهی، که معارف و حِکَم به جانها القا می‌کند، در حقیقت معنایش این است که آب حیات به جانها بخشیده است. قرآن کریم فرموده است: "یا ایها الذین آمنوا استجيبوالله و للرسول اذا دعاكم لما یحییکم" بیایید ندایی را لبیک بگویید که شما را احیا می‌کند، روح در شما می‌دمد؛ بیایید به سوی منطقی که شما را زنده بگرداند. زنده دلا، مرده ندانی که کیست؟ آن که ندارد به خدا اشتغال 📗، ص۴۴، ابوالفضائل حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
باسلام و عرض ادب طاعات و عبادات شما عزیزان قبول باشه نکته ای می‌خواستیم با شما عزیزان دردل کنیم بعضی از کانالها و گروههای همسو متاسفانه با کپی برداری از این کانال و حذف نام و نشان کانال سعی می‌کنند زحمات پیاده سازی مطالب نابی که توسط گروه محترم شاخه طوبی برای اولین بار از آثار و فایلهای صوتی حضرت علامه حسن زاده آملی ره انجام می‌شود را نادیده بگیرند لطفا و خواهشا به پاس قدردانی از این بزرگواران و زحمات شبانه روزی آن در نشر پیام ها و پست های این کانال با ذکر لینک با ما سهیم باشید قطعا این کار موجب رضایتمندی و دلگرمی دوستان گروه شاخه طوبی میباشد چرا که نشر آن باعث جذب بیشتر و بهره مندی علاقه مندان و تشنگان این معارف خواهد شد با تشکر از همراهی شما مدیریت و گروه شاخه طوبی
إلهی، آدمِ شب کور کجا و عبد شکور کجا؟ که شب کور شکور نباشد. فراز ۴۶۹ @shakhehtoba
تطابق قرآن و عالَم و انسان کامل قرآن مجید می‌فرماید: ما نظام عالَم و کلمات دار هستی را به میزان و قدر آفریدیم: "انّا كل شيء خلقناه بقدر" هیچ اعوجاجی و انحرافی در آن راه ندارد، و زیباتر از این تصور شدنی نیست. آن قلمی که عالَم را بدین زیبایی نگاشت، همان قلم آدم را به نیکوترین صورت در آورده است و همان قلم نگارنده قرآن است. عالَم و آدم و قرآن از یک نگارنده و یک قلم‌اند. نه شیرین‌تر از عالم و رصین‌تر و موزون‌تر از آن تصور شدنی است، و نه زیباتر از آدم می‌توانید موجودی پیدا کنید و نه محکم‌تر و حکیم‌تر از قرآن کتابی. این همه صنایع یک صنع‌اند و نگاشته یک قلم و همه کلمات وجودی یک مؤلف‌اند. چو قاف قدرتش دم بر قلم زد هزاران نقش بر لوح عدم زد این دو کتاب تدوینی و تکوینی، هر دو مطابق هم‌اند، و انسان کامل هم با هر یک از آنها مطابق است. آنچنان‌که عالَم را و یا انسان کامل را در یک کفه ترازو و قرآن را در کفۀ دیگر ترازو قرار دهیم می‌بینیم که سر موئی کم و زیاد ندارند: انسان کامل عالَم است، انسان کامل قرآن است. جهان انسان شد و انسان جهانی از این پاکیزه‌تر نبود بیانی 📗، ص ۵۱، ابوالفضائل حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
4_5855225006493008511.mp3
14.56M
⚪️ همیشه این طور نیست که ادراکات و معلومات نفس به صورت معانی کلیه باشد بلکه گاهی به صورت معنای جزئی هم هست. ⚪️ مشاء ادراک را بر چهار قسم می داند: ادراک حسی، ادراک خیالی، ادراک وهمانی و ادراک عقلی. ⚪️ حکمت متعالیه ادراک را بر تثلیث می داند: ادراک حسی، ادراک خیالی و ادراک عقلی. ⚪️ قوه عاقله یک حقیقت است که دو جور کار انجام می دهد: اگر عقل از موطن سعه و کلی بینی اش ساقط شود و معنا را بی قید و اطلاق ادراک نکند این ادراک، جزئی و تنزل یافته است که به آن وهم گویند. ⚪️ خواجه طوسی می فرماید اگر قوای انسان هفت باشد که همه تحت قوه واهمه باشد هفت در جهنم است و اگر تحت قوه عاقله باشد می شود هشت در بهشت. ⚪️ فصل هر شیء صورت شیء یعنی حقیقت آن است نه صورت و شکل ظاهری. در روز قیامت افراد به صورت ملکات و حقیقت شان محشور می شوند. 🔉 🌹کانال شاخه طوبی🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💠 ♦️ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩ : 🔹 ﻫﺮ ﻛﺲ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻋﻈﻤﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﺪ ، ﺩﻫﺎﻧﺶ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺳﺨﻦ ، ﻭ ﺷﻜﻤﺶ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻃﻌﺎﻡ ، ﺑﺎﺯ ﺩﺍﺭﺩ 🔹ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﺭﻭﺯﻩ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺳﺎﺯﺩ . ♦️ﭘﺲ ﻣﺮﺩﻡ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭﻣﺎﻥ ﺑﻪ ﻓﺪﺍﻳﺖ ﺍﻯ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ! ﺁﻳﺎ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﺷﺨﺎﺹ ، ﺍﺯ ﺍﻭﻟﻴﺎﻯ ﺧﺪﺍﻳﻨﺪ؟ ♦️ﻓﺮﻣﻮﺩ : 🔹 ﺍﻭﻟﻴﺎﻯ ﺧﺪﺍ ﺳﻜﻮﺕ ﻛﻨﻨﺪ ، ﻭ ﺳﻜﻮﺕ ﺷﺎﻥ ﺗﻔﻜﺮ ﺑﺎﺷﺪ ، 🔹 ﻭ ﺳﺨﻦ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﻭ ﺳﺨﻦ ﺷﺎﻥ ﺫﻛﺮ ﺑﺎﺷﺪ 🔹، ﻭ ﻧﻈﺮﺷﺎﻥ ﻋﺒﺮﺕ ﺍﺳﺖ ، 🔹 ﻭ ﻧﻄﻖ ﻛﻨﻨﺪ ﻧﻄﻖ ﺷﺎﻥ ﺣﻜﻤﺖ ﺑﺎﺷﺪ . 🔹ﺭﺍﻩ ﺭﻓﺘﻦ ﺷﺎﻥ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺮﻛﺖ ﺍﺳﺖ . ♦️ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺟﻠﻰ ﻣﻘﺮﺭ ﻧﻔﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩ ، ﺍﺯ ﺗﺮﺱ ﻋﺬﺍﺏ ﻭ ﺷﻮﻕ ﺑﻪ ﺛﻮﺍﺏ ، ﺍﺭﻭﺍﺡ ﺷﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﺟﺴﺎﺩﺷﺎﻥ ﻧﻤﻰ ﮔﻨﺠﻴﺪ . ، حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي🌹 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
: ✨✨🌷🌷 ✍️ یاد استاد مهدی الهی قمشه ای : 🌷 ...و آنکه گفتم «شبی» ، جهتش این است که درس ما سالیان دراز بعد از نماز مغرب و عشا که به ایشان (مرحوم استادم جناب آقا میرزا مهدی الهی قمشه ای) اقتدا می کردیم ، به تعبیر شیرین آن بزرگوار بجای تعقیبات نماز، درس میخواندیم ‌. آنجناب در نماز سوز و گداز عجیبی داشت و اکنون در این حالِ نوشتن ، آن زمزمهٔ آتشین دل نشین او را در قنوت نماز که با آهنگی خاص مترنم بود ، می شنوم که « الهی و ربی من لی غیرک اسئله کشف ضرّی والنظر فی امری » . 📗 ۹۴۶ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹ن 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢