eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴هزار و يك كلمه🔴 در فضيلت سجده بر تربت حسينيه روايت است كه انّ السجدة على التربة الحسينية تخرق الحجب السبع اين هفت حجاب بايد چه باشد. البته استحضار داريد حجبى كه در روايات به طرق گوناگون نقل شده است حجب نور است كه از شدّت ظهورشان حجابند، «زانكه هفتصد پرده دارد نور حق» بلكه از زبان جبرئيل (ع): بينى و بين الله سبعون الف حجاب من نور لودنوت واحدا لاحترقت هزار و يك كلمه، ج‏2، ص: 82 @shakhehtoba
🔴هزار و یک نکته🔴 📝خلافت مرتبه‏اى است جامع جميع مراتب عالم لاجرم آدم را آينه مرتبه الهيه گردانيده تا قابل ظهور جميع اسما باشد و اين مرتبه انسان كامل را بالفعل بود و غير كامل را بالقوة اين كامل قطب است و همه گرد او دور ميزنند و بر حول او حركت دوريه دارند شيخ اكبر را در اين مقام در اواخر فص نوحى كتاب شريف فصوص بيانى بلند است آنجا كه گويد: فالحائر له الدور و الحركة الدورية حول القطب فلا يبرح منه الخ و قطب در هر عصر و زمان بيش از يك شخص نيست و آن مقام در اين زمان قائم آل محمد (صلی الله علیه و آله) مهدى موعود منتظر روحى له الفداء را است. 🔹و چنين در خاطر دارم كه سيد جزائرى در انوار نعمانيه از جناب على عليه السلام روايت كرده است كه هميشه در زمين يك قطب و چهار اوتاد و چهل ابدال و هفتاد نجباء و سيصد و شصت صلحا مى‏ باشند . نکته26 @shakhehtoba
4_201623271160939794.mp3
1.08M
#علامه_حسن_زاده تمثل قرآن برای انسان @shakhehtoba
بلبلان را لــحن خوش از بای بِسْمِ اللَّه‌ستی نقشی از سـرّ نهان در هر سـخن پیداسـتی آنـکه رحمن‌ و رحیمش ذکر دائم شد به لب زمـزم جانـش بجوشـد ، عقل نامیـراسـتی هـر کسی را مشـربـی و هـر امــامی امـتی روزگــار مــا کــه دور غیـبت کبــرا‌سـتی نسـل سـرگردان و نافرمـانی  از نـوع بشـر در زمیــن چون عهد موسی واله و شیداستی ز آتشی کـز  بار عصیان خرمن آدم بسوخت کـار خلـقان بـر مـزاج زهره و صفـراسـتی مـردمی در انتــظار میـم و حا و میـم و دال راز ایـن حـرف مقـطع مــژدۀ فــرداسـتی در چنـین ایـام تـاریک و پریشـان روزگار صـد هـزاران شکر بـاید که مـرا مولا‌‌سـتی پیـر ما کـز اهل شـام است، آفتاب ملک ری  پرتـوی بر وی فکـند و شاه و شاهنشاسـتی ای‌کـه در ره مانده و آتش بجـویی یک قبس شـعله‌ای بنـگر که در مازانـدرون برپـاسـتی نقـشۀ کـوه دمـاوند از حکـیم طـوس پُـرس تا بـدانی کـآن هـزار و یک رهـش ایـراستی مُلک کیـخسرو چه باشد، تاج فرخزاد چیست؟ پیــر مـا بـوذرجْمِـهـر و جـام‌جـم داراسـتی آن شـهان‌شـه که سکنـدر وار عالم را گرفت هرچه خـواهد، هـر زمان ، با امر کُنْ انشاستی سـرو قـامت ، شـیر پیکر، با عصـای موسوی مـوج‌ جـان‌ها می‌شـکافد آن‌که خـود دریاستی ذوالـحسن بر آب و بـاد و ابـر می‌بیـنی سـوار رام خـرقـانی اگـر آن شیــر و اژدرهـاسـتی حافـظ و عـطار اگـر مـرغان عشقی دیـده‌اند پیـر مـا رهـپـوی فـتـح قـاف بـا عنقـاسـتی از جلالـش پـرده بـردارد ، همـه حیرت شوی از جمـالـش بـا تــو گـفتـا لـؤلـؤ لالاسـتی درّی از بـَحـر محبـت بـر لـب سـاحل فتـاد کـاین زمان دشت خزر از نور آن خضراسـتی گوشـه خلـوت گزید و دامـن صـحرا گـرفت زین سبب دیگـر نه انـدر شهر ما غوغـاستی بی‌خبر از قیصـر و کسـری و خاقان و خدیو راهب و مرتاض و شیـخ و مـرشد و باباستی عالـمی در عالـم دیگـر نمایـد نـو بـه نـو کـاش دیدی که قیامت در تنی برپـاسـتی خاکیانش در ستایش، عرشیانش کـف‌زنان پای بر فـرش و سفیر نَّشْـئَه الْأُولى‌سـتی دفتر و دیوان ندارد،  شطح و طاماتش مدان خـاطرات جبـرئـیل  از لیلـه‌الاسـراء‌سـتی گر نشان شام و شاماتش بخـواهی نیک‌بین این شـراب و خـون دل از پیـاله عیسـا‌ستی نیک بنگـر تـا بـدانـی بـا امـام عـاشـقان در حجــاز و در نمـاز مَسْـجِدِ الْأَقْصَی‌‌ستـی  از صفـورا و طهـورا روضــه خواند بر امـام شأن ابنــای نبــوت یک به یک دانـاسـتی یک فــدک از علـم عالم در فصوص جان او منقبـت گـوی مـقـام حضـرت زهـراسـتی نوجوانـی کـه گرفتی جام توحید از رضـا(ع) مـظهـر خُــذِ الْـکِتـاب و قُـوَّت یحیـاستی بازگویم آنچه گفتش روزگـاری پیش از این محـرم اسـرار حــقّ از ذرّه تـا بیضـاسـتی آنـچه نـادانی بپـرس و لاتُـؤاخِذْنی مگـوی کَیْفَ تَصْبِر نشنـوی ، بر حکـم شاءَ اللَّه‌ستی فـاش می‌گـوید هُـوَ اللَّهُ أَحَـد را بـا همـه کارو بـار چـرخ گـردون نـزد او افشاسـتی رتـق و فتق آسمان‌ها درس دشواری نبود دور هر اختر در اسطـرلاب او احصـاسـتی این کنـایات و اشاراتـش بـه رمـز ابجدی یک سرانگشت از حساب عَلَّمَ الْأَسْماستی این الهی و الهی‌ها کـه ‌می‌آیـد به گـوش امتثـال سَبِّـحِ اسْـمَ رَبِّکَ  الْأَعْـلی‌سـتی مونس ‌جانش بخوانی اُنس‌گیـری با ملک دسـت ردّ بـر سینـۀ دنـیا و مافیـهاسـتی أَنَّهُ الْحَقّ را تلاوت می‌کند باصوت خوش بـر مـزار هر چه گبـر و شیخ ناترساسـتی این‌کـه خـواند قـوم را بـر پیـروی از انبیـا در مقام آل یـاسیـن، جـاءَ مِنْ أَقْصَاسـتی قُلْ تَـعالَوْا خواند و مـا را بدان سو  برکشد ای دریغا نفس کـاندر کجـروی برجـاسـتی گـر دعـایش هیچ آهـی بـر نمی‌آرد ز مـن مـار و کــژدم انـدرون شیشـۀ دل‌هاسـتی جـان آدم را به قـرآن و بـه برهـان وانمود انـدر این صنعت بـدان استـاد بی‌همتاسـتی گـر هزاران تن گمـان همسـری با او کنند آن خیـال بـاطـل و تنهـای در تن‌هاسـتی جمـله دانـایـان عالـم سر به تعظیـم آورند مدعـی خـود دانـد او مهـر جهـان‌آراسـتی آنچه گفتم کی بود در وصف ماه و مشتری وصف خورشید از زبـان شب پَره اعماسـتی جـان نابینای مـن کِی خود تـواند دیـد او قصـۀ مـور و سلیـمان حـرف استثنـاستی خلق گوینـدم مگو از خُلق شاهان بیـم دار در امـانم زانـکه رمـزی در میـان ماسـتی رو به روی کعبه بنشـینی ثـنا آیـد به لب شاه خوبـان، پیر عارف،  قبله جان‌هاستی در دبستان ولایت درس و مشقی کی بود ار بـود، اوصاف مـولا از الـف تـا یـاستی  (شهریور ۱۳۹۳، منصور متین) @shakhehtoba
tariqe11elallah-۲۰۱۹۰۹۲۱-0001.jpg
65.9K
تمثال مبارک عالم وارسته مرحوم آیت الله طسوجی ره #حضرت‌علامه‌حسن‌زاده‌آملی @shakhehtoba
28.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«در پیکر هستی یک جاندار کوچک به نام تننده که به تازی عنکبوت گویند و در تدبیر زندگی و نقشه ی تحصیل روزی و تور بافتن و دام ساختن و در کمین نشستن و دیگر حالات او دقت بفرمایید می بینید هر یک در حدّ خود به کمال است . » که یکی از دانشمندان فرانسوی تحقیقات خوبی درباره ی بدن عنکبوت کرده است . مثلا در بدن عنکبوت چندین سوراخ وجود دارد که از هر سوراخی یک تار در می آید که عنکبوت این تارها را به صورت یک نخ در می آورد و هر یک از این نخ هایش هزار لا است . یا این که در بعضی از عنکبوت ها این تارها به حدی ظریف است که اگر فرضا چندین میلیارد از این تارها را با هم جمع کنند و ببافند و به صورت نخ در بیاورند ضخامت مو در مقایسه با یک تار ، چند میلیارد برابر آن تار عنکبوت بافته شده است و می بینید که با همین تار خودش چقدر پشه و مگس شکار می کند و ماشاءالله چطور خودش هنرمندانه بر روی این تارها قدم بر می دارد و به سرعت راه می رود و کارهای دیگر انجام می دهد که اگر در همین عنکبوت تفکر کنیم می بینیم که همه ی افعالش عین علم ، آگاهی ، شعور و قدرت است . این عنکبوت از کجا می داند که این طور تار ایجاد کند ؟ یا دیگر چیزها را از کجا می داند ؟ آیا همه ی این حقایق از بیرونش است یا از درونش ؟ اگر در بیرون است در کجاست ؟ چگونه این حقایق از بیرون به او القا می شود ؟ « همچنین در زندگی و تدبیر هر چه که بخواهید تأمل کنید می یابید که همه و همه هوش و بینایی و نیرو و توانایی وعلم و کمال است و همه در تکاپو و در جنب وجوش اند ؛ و هر یک را به نسبتِ عالم او برنامه ای سخت استوار است دروس معرفت نفس حضرت علامه حسن زاده آملی @shakhehtoba
4_436146691888907676.mp3
450.8K
🔴 @shakhehtoba 🔵قدرت نفس ناطقه حضرت رسول الله ( ص ) 🔴 بخشهای #صوتی منتخبی از #دروس_معرفت_نفس ( 3 )
« در پیکر هستی یک جاندار کوچک به نام تننده که به تازی عنکبوت گویند و در تدبیر زندگی و نقشه ی تحصیل روزی و تور بافتن و دام ساختن و در کمین نشستن و دیگر حالات او دقت بفرمایید می بینید هر یک در حدّ خود به کمال است . » که یکی از دانشمندان فرانسوی تحقیقات خوبی درباره ی بدن عنکبوت کرده است . مثلا در بدن عنکبوت چندین سوراخ وجود دارد که از هر سوراخی یک تار در می آید که عنکبوت این تارها را به صورت یک نخ در می آورد و هر یک از این نخ هایش هزار لا است . یا این که در بعضی از عنکبوت ها این تارها به حدی ظریف است که اگر فرضا چندین میلیارد از این تارها را با هم جمع کنند و ببافند و به صورت نخ در بیاورند ضخامت مو در مقایسه با یک تار ، چند میلیارد برابر آن تار عنکبوت بافته شده است و می بینید که با همین تار خودش چقدر پشه و مگس شکار می کند و ماشاءالله چطور خودش هنرمندانه بر روی این تارها قدم بر می دارد و به سرعت راه می رود و کارهای دیگر انجام می دهد که اگر در همین عنکبوت تفکر کنیم می بینیم که همه ی افعالش عین علم ، آگاهی ، شعور و قدرت است . این عنکبوت از کجا می داند که این طور تار ایجاد کند ؟ یا دیگر چیزها را از کجا می داند ؟ آیا همه ی این حقایق از بیرونش است یا از درونش ؟ اگر در بیرون است در کجاست ؟ چگونه این حقایق از بیرون به او القا می شود ؟ ادامه درس : « همچنین در زندگی و تدبیر هر چه که بخواهید تأمل کنید می یابید که همه و همه هوش و بینایی و نیرو و توانایی وعلم و کمال است و همه در تکاپو و در جنب وجوش اند ؛ و هر یک را به نسبتِ عالم او برنامه ای سخت استوار است ؛ و در عین حال همه با هم پیوسته اند . اگر چه از نظری از یکدیگر گسسته اند . وقتی ، اینجانب در هستی به فکر فرو رفته بودم و پس از چندی که از آن حال باز آمدم ره آورد آن سفر فکری این بود که : عالَم یعنی علم انباشته روی هم . » حالا چه کُدی درست شد ، چه عبارت شیرینی درست شد ، « عالَم یعنی علم انباشته روی هم » . شرح دروس معرفت نفس علامه حسن حسن زاده آملی جلسه 53 (درس سیزدهم) @shakhehtoba
فلسفه اختصاص ایام هفته به اهل بیت علیهم السلام : حضرت استاد صمدی آملی :   🌅 محدث قمی در مفاتیح الجنان در ایام زیارتهای هفتگی نقل کرد که: روز شنبه مال حضرت خاتم الأنبیاست؛ روز یکشنبه مال امیرالمؤمنین و فاطمه زهراست؛ روز دوشنبه مربوط به امام حسن و امام حسین؛ روز سه شنبه مربوط به امام زین العابدین و امام باقر و امام صادق؛ روز چهارشنبه مربوط به امام کاظم، امام رضا، امام جواد و امام هادی؛ روز پنجشنبه مربوط به امام حسن عسکری ؛ روز جمعه مربوط به حضرت بقیة الله عجّ الله تعالی فرجه الشریف؛ 🍀 راوی از امام هادی سوال می کند که: " رسول الله فرمود: « با ایام دشمنی نکنید که ایام با شما دشمنی می کنند» ؛ من معنای این حدیث رسول الله را نفهمیدم." حضرت فرمود: « مراد از ایام، ماییم؛ نَحنُ أیّام الله.» 🍂 روز شنبه یعنی پیغمبر اکرم؛ شنبه تجلی پیغمبر الهی است؛ 🍂 یکشنبه ظهور علی و فاطمه؛ 🍂 دوشنبه تجلی امام حسن و امام حسین؛ 🍂 سه شنبه ظهور 4 امام بعدی است؛ همینطور تا آخر... 🍂جمعه ظهور بقیة الله است. 💎 یعنی وقتی که بخواهی که حضرت پیغمبر اکرم را از آن مقام شامخ انبیا بودنش تنزّل بدهی بیاوری در نشئه طبیعت و در مرتبه ی زمان پیاده کنی، روز شنبه پیاده می شود. 🌹 روز شنبه را بگیری، بالا بروی به حقیقت پیامبر اکرم اتصال پیدا می کنی... " نحنُ أیام الله " ا___________________📘___________________ا 🌿 پیاده شده از فایل صوتی شرح دعای ابوحمزه ثمالی @shakhehtoba
این رو ببین: افاضات آیت‌الله صمدی آملی (حفظه‌الله)‌ - مشهد مقدس - حسینیه قزوینی‌ها https://lahzenegar.com/play/XPRLn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تمسُّک دائمیِ عرفا و فلاسفه حقیقی به پیامبر بزرگوار اسلام محمد بن عبدالله(صلی الله علیه و آله) و اهل بیت(علیهم السلام) @sHakhehtoba
4_436146691888907677.mp3
452.6K
🔴 @shakhehtoba 🔵 تمام انبیا : میخواهیم به خدای پیامبر اسلام ( ص ) برسیم 🔴 بخشهای #صوتی منتخبی از #دروس_معرفت_نفس ( 4 )
💠 در لحظه رسول اكرم (ص) بخش اول ♦️عبدالعزيز مسلم مى گويد: در يكى از روزهايى كه در مرو خدمت عليه السلام بوديم ، جمعه اى در مسجد جامع اجتماع كرديم . در اين بين از امامت و كثرت اختلاف مردم در اين موضوع سخن به ميان آمد. ♦️خدمت امام عليه السلام رسيدم و از مباحثات مردم ، با وى گفتگو كردم . عليه السلام تبسمى كرد و فرمود: اى عبدالعزيز! اين قوم ، نادانند و در آراء و نظريه ها، مكر و فريب و خدعه خورده و غافل گشته اند . ♦️خداوند متعال ، پيامبر خود را هنگامى قبض روح كرد كه دينش را كامل گردانيده و قرآن را كه در آن بيان هر چيزى و حلال و حرام و حدود و احكام و آنچه مردم بدان نياز دارند، بطور كامل هست نازل فرمود. و آن خداوند متعال مى فرمايد: ما فرطنا فى الكتاب من شى ء. در حجه الوداع ، كه روزهاى آخر عمر پيامبر صلى الله عليه وآله است ، پروردگار متعال آيه شريفه اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتى و رضيت لكم الاسلام دينا را نازل فرمود و نعمت خود را تمام كرد. ♦️امر امامت ، اتمام دين است كه دين به وسيله آن كامل گردد و حضرت رسول صلى الله عليه وآله قبل از اين كه از جهان خاكى رخت بربندد، معالم دينش را براى مردم بيان فرمود و راهش را نشان داد و خود به قصد خداوند، آنان را ترك كرد. ♦️آن حضرت صلى الله عليه وآله ، على بن ابى طالب عليه السلام را براى مسلمانان پيشوا و راهنما قرار داد و هر چه را كه بدان نياز داشتند بر ايشان بيان فرمود. هر كس گمان كند كه خداوند، دين خود را كامل نكرده است ، كتاب خداوند را انكار نموده و هر كس كتاب خدا را انكار كند، كافر است . آيا اين مردم ، قدر امام را و موقعيت او را در ميان امت دانند تا در مورد انتخابش ‍ اختيار داشته باشند؟ ♦️امامت به اندازه اى مقامش بلند و جايگاهش رفيع و باطنش عميق است كه عقول مردم ، كنه و حقيقت آن را درك نكند و با راى نظر خود نتوانند آن را ادراك آورند، و يا با اختيار و انتخاب خود امامى را برگزينند. ♦️امامت ، مقامى است كه ابراهيم خليل عليه السلام از طرف خداوند بدان رسيد، و اين مقامى بود كه پس از نوبت و خلت به آن حضرت تفويض ‍ شد. ♦️مقام امامت ، سومين مقام ابراهيم عليه السلام بود، از طرف پروردگار به وى تفويض شد و اين خود، فضيلتى بود كه ابراهيم عليه السلام بدان مشرف گرديد. @shakhehtoba ♦️خداوند متعال فرمود: انى جاعلك للناس اماما و ابراهيم عليه السلام از روى خوشحالى پرسيد: و من ذريتى ؟ و خداوند در پاسخ فرمود: لا ينال عهدى للظالمين . اين آيه شريفه ، امامت ستمكاران را تا روز قيامت باطل و آنرا در برگزيدگان منحصر فرموده است . پس از آن ، خداوند متعال امامت را گرامى داشت و آنرا در ذريه ابراهيم (ع ) كه پاك و برگزيده بود، قرار داد. مقام امامت در ذريه آن حضرت باقى ماند و اين مقام را از يكديگر به ارث بردند تا نوبت به رسول اكرم صلى الله عليه وآله رسيد. حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي🌹 @shakhehtoba
💠كمال دين در لحظه رسول اكرم (ص) بخش دوم خداوند متعال در اين باره فرمايد: ان اولى الناس بابراهيم للذين اتبعوه و هذا النبى و الذين آمنوا والله ولى المؤمنين مقام امامت ، ♦️ مخصوص رسول اكرم صلى الله عليه وآله بود و پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نيز اين مقام را به على عليه السلام تفويض فرمود: اين عمل به امر پروردگار و ادامه سنت مفروض ‍ و الهى بود. پس از على عليه السلام ، مقام امامت در ذريه آن حضرت كه از برگزيدگان بودند، قرار يافت ، برگزيدگانى كه علم و ايمان از طرف خداوندى بدان ها عطا شده كه ♦️قرآن فرمايد: و قال الذين اوتو العلم والايمان لقد لبثتم فى كتاب الله الى يوم البعث ♦️امامت تا روز قيامت در فرزندان على عليه السلام خواهد بود؛ زيرا پس از محمد صلى الله عليه وآله ، پيامبرى نيست ؛ حال ، اين مردمان نادان ، چگونه مى توانند امام خود را برگزينند؟ ♦️امامت ، مقام انبيا و ميراث اوصياست . امامت ، خلافت خدا و رسول و مقام اميرالمؤمنين و ميراث حسن و حسين است . امامت ، زمام دين و نظم جامعه مسلمين و اصلاح امور دنيا و عزت مومنان است . امامت ، ريشه و شاخه بالنده دين اسلام است . ♦️امام ، امين خدا در زمين و حجت پروردگار در بندگان و جانشين او در شهرهاست و داعى به سوى اوست و مدافع حرمتش . ♦️امام ، از گناه پاك و از هر عيب و نقصى منزه است . او مخصوص به علم ، و موسوم به حلم ، و حافظ نظام دين و عزت مسلمين ، و خشم بر منافقان و هلاك كافران است . ♦️امام ، يگانه روزگار است كه كس با او قرين نباشد و عالمى با وى برابرى نكند. چون او كسى نيست و نه بدلى دارد و نه مثلى و نه نظيرى . ♦️امام ، فضل و دانش را بدون كسب و تعليم فراگيرد و خداوند وهاب علم را به او عطا كند. ♦️❓پس چه كسى تواند امام را بشناسد و يا او را انتخاب كند؟ هيهات ! هيهات ! عقول مردم در اين وادى سرگردان ، و انديشه آنان از درك حقايق ناكام است . حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
حضرت علامه حسن زاده آملی؛ سعادت انسان در سایه ی فهم خطاب محمدی (ص) است و ما این را می خواهیم و اگر این هدف و غرض شریف انسان نباشد چه می تواند باشد. /نمط هشتم 🌹کانال شاخه طوبی🌹 @shakhehtoba
🌱استاد محمود امامی حفظه الله 🌱 ایام سعد و نحس را اگر خواستیم بفهمیم و بدانیم که چه روزی سعد است و چه روزی نحس،چه روزی عید و چه روزی روز عزا و مصیبت است؟ بایدگفت حقیقت این است که ،روز تولد حضرت خاتم (ص) بهترین روز و رحلتش بدترین روز است. لذا در آدم هم همین طور است. در آدم هر وقت که حضرت خاتم (ص) حضور داشته باشد این آدم بهترین آدم است، چون حضرت خاتم (ص) یعنی حقیقت. وقتی آن حقیقت بود، آدم متحقق است به حقیقت. اگر آن حقیقت نبود متحقق است به باطل. 🗓 ماه صفر المظفر سال 1391 ه.ش ، @sHakhehtoba