5.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
• مبادا قدر گوهر وجودت را نشناسی
قدر خودت را بدان
خویشتن را به ارزان نفروش
درست است که فقیری، تهیدستی، محتاجی اما یک کیمیاگری هستی!
خدای متعال آن سرمایه کیمیاگری را به تو داده آن مادهاش چیه؟ اصل آن مادهاش چیه؟
که آدم کمیاگر میشود؟
هستی، هستیای که داری. هستی، هستی. وجود و بعدی که داری هستیای که داری آن نعمت هستی تو همین سرمایه وجود تو بعد تو که جدولی از دریای بیکران وجود آن شعبه آن، جدول وجود تو، آن سرمایه اصلی تو، کیمیاگری هستی ...
#علامه_حسن_زاده_آملی
@shakhehtoba
* درس دهم *
از درس پيش گويا بهره اى بسزا برده ايم، که از كاوش و پرسش پی برده ایم هر چيزى در راه و روش خود هميشه در هر جا و در هر گاه يكنواخت و يكسان است،
و برنامه اى از آغاز تا انجام كار خود دارد، و همواره با قاعده اى درست و استوار به سوى يك هدف مى رود كه از آن هدف به در نمى رود، اتفاقى و راه و روش او بيهوده نیست.
اينك كه سخن بدين جا رسيد چنين شايسته ديدم كه بيينيم بهره كار ماتا كنون چيست و از اين پرسش و كاوش ها و نشستن و برخاست ها چه يافته ايم؟
از درس اول يافته ايم كه هر چه هست تنها وجود است و عدم هيچ است و هيچ، هيچ است و هر چه پديد مى آيد از وجود است، و هستي ها را گوناگون يافته ايم و برخى را از ديگرى برتر، بالاتر و والاتر.
از درس دوم يافته ايم كه نيرویی در ماست كه بدان نيرو تميز مى دهيم و مى يابيم . از درس سوم و چهارم يافته ايم كه حقيقت و واقعيتى داريم، و حقيقت و واقعيت همه چيزها هستى است و پندار سوفسطایى نادرست است.
از درس پنجم يافته ايم كه چون از هستى بگذريم نيستى است، و نيستى در خارج نيست، و واسطه اى ميان وجود و عدم نيست، و گفتار حالي ها گفتارى تباه است.
از درس ششم و هفتم و هشتم يافته ايم كه هستي ها با هم بى پيوستگى نيستند.
از درس نهم يافته ايم كه آنچه در رفتار خود برنامه اى هميشگى دارد اتفاقى نيست و به سوى هدفى مى رود.
بهتر آن است كه اين يافته ها را به عنوان اصول
در عباراتى كوتاه تر و رساتر تعبير كنيم كه اگر گاه نياز پيش آيد، از اين اصول يادآور شويم و سخن را بدان ها بازگشت دهيم، و شايد پس از اين اصول بسيارى بر آنها افزوده شود.
اصل اوّل : هر چه هست وجود است.
اصل دوم : هر پديد آمده از وجود پديد آمده است. اصل سوم : نيرویى داريم كه در مى يابد و تميز مى دهد.
اصل چهارم : سراى هستى بى حقيقت و واقعيت نيست.
اصل پنجم : واقعيت و حقيقت هر چيز، هستى است. اصل ششم : واسطه اى ميان وجود و عدم نيست. اصل هفتم : هستي ها با هم بى پيوستگى نيستند. (بلكه هستيها با هم پيوستگى دارند).
اصل هشتم : آنچه اتفاقى نيست هدفى دارد و رفتار او بيهوده نيست.
گفتيم كه يك دانه تخم نارنج چون در زمين پنهان شود، كم كم از دو سوى مى تند؛ هم در زمين ريشه مى دواند و هم از زمين سر در مى آورد و در فضا مى بالد. اكنون مى پرسيم كه اگر آن زمين خشك باشد، باز آن دانه تخم نارنج ريشه و جوانه مى زند؟ مى بينيم كه چنين نيست. پس آب در رویيدن آن دانه سهمى بسزا دارد.
#علامه_حسن_زاده_آملی
#دروس_معرفت_نفس
#خودشناسی
#معرفت_نفس
درس دهم
قسمت اول
خلاصه درس یک تا نهم
اصل یک تا هشت
@shakhehtoba
و اگر آن دانه را در آب تنها بگذاريم، آيا سبز مى شود؟ باز مى بينيم كه چنين نيست بلكه تباه مى شود. پس خاك هم در رویيدن آن دانه با آب انباز است.
و اگر آب و خاك باشد و نور بدان تخم كاشته نرسد،
سرسبز مى شود؟ مى بينيم كه نمى شود پس نور هم در رویيدن آن بايد باشد.
و اگر هوا بدان نرسد، مى بالد و ببار مى نشيند؟ مى بينيم كه چنين نيست. پس هوا هم در سبز شدن و درخت شدنش با آب و خاك و نور انباز است.
آيا چيزهایى كه در باليدن آن دانه دخيل اند تنها همين چند چيزاند كه گفتيم؟ يا شايد هزاران به توان هزاران چيزهاى ديگر باشد كه ما آگاهى بدان ها نداريم و نامى براى آنها گذاشته نشده؛ زيرا كه بدان ها دست نيافته اند تا نامى بر آنها نهاده باشند.
و باور داريد كه آن دانه تخم نارنج غذا گرفت تا باليد و بزرگ شد، و آن چيزهایى كه در رستن، باليدن و بار دادن آن دخيل اند غذاى وى مى شوند، آيا همه رستني ها این چنين نيستند؟ باور داريد كه هستند. و آيا از جنبيدن و حركت، از جوانگى به بوته شدن يا درخت شدن نرسيدند؟ باز باور داريد كه این چنين است. آيا جانوران و انسان نيز چون رستني ها در جنبش نيستند؛ مثلاً نطفه انسان از نطفگى، تا انسانى بزرگ سال شد، آيا به غذا و جنبش نباليد؟ باز هم باور داريد كه چنين است.
پس بايد گفت رستني ها و جانوران چه انسان و چه جز آن، همه به گرفتن غذا و داشتن جنبش مى بالند و بزرگ مى شوند. آيا همين سخن را در جز آنها مى توان گفت؟ مثلا بگوییم خاك در جنبش است و يا سنگ در جنبش است كه آنها هم جورى غذا مى گيرند و جورى در جنبش اند، جز اينكه در غذا گرفتن و جنبش، با رستني ها و جانوران فرق دارند؟
گويا در اينجا نمى توانيم زود نظر دهيم؛ چه، شايد در جنبش نباشند و شايد باشند و ما بدان دست نيافتيم؛ زيرا كه ممكن است و مى شود در حركتشان كُند باشند و انسان به ظاهر گمان كند كه جنبش ندارند و آرام اند. مى بينيد كه يك بوته كدو در چند روزى از چنار كهن سال مى گذرد. آيا بايد گفت كه بوته كدو در جنبش است و درخت چنار در جنبش نيست؟ بهتر اين است كه راه كاوش و پرسش در پيش گيريم: آيا كاني ها چون پيروزه، الماس، زر و سيم در زهدان كوهها به بار نمى آيند؟و مگر اين گوهرها و كانيهاى ديگر، چون نطفه در زهدان جفت جانداران به گذشتن روزگارى كم كم و به تدريج پرورده نشدند؟ و نه اين است كه هر خاكى و هر كوهى كان هر گوهر و جز آن نمى گردد؟ ناچار از چگونگى اين كان، شبرنگ به بار آمد و از آن ديگر زغال سنگ.
#علامه_حسن_زاده_آملی
#دروس_معرفت_نفس
درس دهم
قسمت دوم
#معرفت_نفس
#علم_النفس
#خودشناسی
#درخت_نارنج
#کانی_شناسی
9.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#شرح_مصباح_الانس • گزیده فایل صوتی سیزدهم شرح مصباح الانس #علامه_حسن_زاده_آملی حفظه الله .
#علامه_حسنزاده_آملی
#شرح_مصباح_الانس
#تمهیدالقواعد
#شرح_فصوص_الحکم
#شرح_اشارات_و_تنبیهات
هُو
✨خواندن سوره دخان موجب پيوند با جهان ملكوت و ارتباط با ارواح و نفوس مجرده كه از بدنهايشان جدا شدند ميشود .
اين مطلب را از برخي اساتيدم اعلي الله مقامهم الشريف و رفع درجاتهم فرموده اند .
✨ثقة الاسلام كليني قدس سره الشريف در كافي در حديثي طولاني از امام ابوجعفر عليه السلام روايت كرده است كه سائل گفت :اي پسر رسول خدا چگونه در هر سال شب قدر را بشناسم ؟امام فرمود : هرگاه ماه رمضان رسيد هرشب صد مرتبه سوره دخان را بخوان ، پس هنگامي كه به شب بيست و سوم رسيدي همانا تو ناظر انچه كه خواستي خواهي بود .
هزار و يك نكته صفحه ٢٣١ 📚
علامه حسن زاده حفظه الله ✍️
#علامه #علامه_حسن_زاده_آملی #علامه_حسنزاده #كتاب #كتاباتي #قران #قرآن #قران_كريم #ذكر #عارف #سالك #عاشق #خدا #الله #توحيد #سوره #دخان
پندي به خويشتن حبيبم !
حسنا ! خردمند پرهيزگار از مرگ هراس ندارد ، مرگ او را زيان نرساند بلكه سود دهد ، گويم كه نمرد زنده تر شد ! حكيمان گفته اند كه : اگر نفس را مشغول نداري ، او تو را به خود مشغول مي كند . مي گفتند : روح از پر خوردن جسم مي شود و جسم از كم خوردن روح مي گردد .
#علامه_حسن_زاده_آملی
#رساله_لقاء_الله ، ص 44
@shakhehtoba
2.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وقت نداریم
#حضرت_علامه حسن زاده آملی حفظه الله
@shakhehtoba