eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
🌠 🌠 🌠 🌠 ؛●➼‌┅═❧═┄═❧┅ 👈 روز جمعه اول ماه ذى القعده 1392 ه- ق، كه باز شروع به اربعين كليمى كرده بودم، در قبضى عظيم به سر مى ‏بردم. به محضر مبارك جناب استاد علامه طباطبائى (شرّف اللّه نفسه القدسية) تشرّف حاصل كردم و عرض كردم : در قبضى عظيم افتاده ‏ام، چيزى بفرماييد تا از آن رهايى يابم و بسطى روى آورد. در شب دوم آن ماه، بحمد اللّه حضورم خوب بود و بسيار بى ‏تابى داشتم و به توجّه نشستم، پس از چندى مختصر روشنايى آميخته با تاريكى مشاهده كردم، معلومم شد كه مراقبت تاريك است و صاف و زلال نيست. در صبح دوم اين اربعين دوبار خودم را در حال توجّه بسيار نورانى ديدم، و در همان حال مى ‏گفتم: «الحمد للّه، معلوم است كه مراقبتم خوب است». 👈 دستور: اى عزيز، در حال قبض، ذكر «يا باسط» به عدد اسم «قابض» بسيار نافع است كه بسط مى آورد؛ چنان كه جهت حلّ بايد به عدد عقد خواند، و جهت عقد بايد به عدد حل. به نكته 504 كتاب هزار و يك نكته ما رجوع بفرماييد. 👈 اى عزيز، در قبض صابر باش كه آب را براى تشنه آفريدند؛ همان گونه كه تو تشنه آبى، خود آب هم تشنه توست. اين حقير گفته است: (ديوان، ط 2، ص 404): غافر و تائب آمدند طالب مذنب از ازل بی‏شمر اسم حق همى اين سمت اقتضا كند تشنه به سوى آب و خود تشنه تشنه است آب گدا خدا خدا كند خدا گدا گدا كند 🍀 واقعه 16 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
🌠 🌠 🌠 🌠 ؛●➼‌┅═❧═┄═❧┅ 👈 غرض از تصديع تذكر به اربعين كليمى است كه از اوّل ذى القعده تا دهم ذى الحجه است. خنك آنكه در اين ايام جمع هر دو سفر كند و ميقاتش در قربانگاه عاشقان يعنى منى بود. در اين سه آيه كريمه درست تأمّل و تدبّر شود: 1️⃣ * وَ واعَدْنا مُوسى‏ ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً 2️⃣ * وَ لَمَّا جاءَ مُوسى‏ لِمِيقاتِنا وَ كَلَّمَهُ رَبُّهُ 3️⃣ * وَ إِذْ واعَدْنا مُوسى‏ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً 👈 و ديگر از غسل توبه يكشنبه ذى القعده و خواندن چهار ركعت نماز بعد از آن ‏ چنانكه مسبوقيد و هم در اعمال ماه ذى القعده مفاتيح مذكور است غفلت نشود. 👈 و هم‏چنين از خواندن دو ركعت نماز بين مغرب و عشاء در ده شب اوّل ذى الحجه تا دهم آن و به دستور اين نماز هم مستحضريد و هم در اعمال ماه ذى الحجه مفاتيح مسطور است كه در هر ركعت بعد از حمد و سوره توحيد يك بار و آيه وَ واعَدْنا مُوسى‏ نيز يك بار خوانده مى ‏شود. ✅ عمده حضور است و حضور است و حضور. 🍀 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
🌠 🌠 🌠 🌠 ؛●➼‌┅═❧═┄═❧┅ 👈 به دستور حضرت استادم علامه آقا سيد محمد حسين طباطبايى (رضوان اللّه تعالى عليه) از اول ماه ذى القعده تا دهم ذى الحجه 1389 ه ق، در اربعين كليمى بودم وَ واعَدْنا مُوسى‏ ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ... (سوره اعراف، آيه 142)؛ در اوائل ماه ذى الحجه مذكور به توجه نشسته بودم، انتقالى روى آورد تا در كنار نهرى گذارم افتاد، درخت انجيرى در كنار آن نهر بود و انجير بسيار داشت، دو دانه از انجير آن درخت را خورده ام وَ التِّينِ وَ الزَّيْتُونِ؛ و در شبهاى ديگر هم كم و بيش حشر با افرادى بود، و گاهى سؤال و جواب هم پيش مى ‏آمد. تبصره: در بيان و تفسير كريمه ياد شده و اربعين كليمى به شرح عين 28 و 47 سرح العيون في شرح العيون رجوع شود. (ط 1، ص 423 و 585). دستور: شبى در قم در معيّت حضرت استاد علامه آقا سيد محمد حسين طباطبايى (روحى فداه) به سوى منزل آن جناب كه بيت المعمور اين كمترين بوده است مى ‏رفتيم، در اثناى راه به من فرمود: قبل از آن كه به توجّه بنشينى: «سوره مباركه و الضّحى، و الم نشرح را بخوان كه براى انتقال، و صفاى باطن، و رؤياى صالح ه در حال توجّ ه بسيار مفيد است». 👈 اى عزيز، بعد از آن كه فرعون هلاك شد حق (تعالى) با كليمش عليه السّلام بناى مواعده گذاشت، قوله (سبحانه): وَ إِذْ فَرَقْنا بِكُمُ الْبَحْرَ فَأَنْجَيْناكُمْ وَ أَغْرَقْنا آلَ فِرْعَوْنَ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ. وَ إِذْ واعَدْنا مُوسى‏ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ... (سوره بقره، آيه 50 و 51)؛ تا فرعون نفس را نكشتى از اربعين كليمى لوحى بر موسى روح لائح نخواهد شد. 🍀 واقعه 14 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
نفس‏ ناطقه چون گوهرى فوق طبيعت است همان گونه كه در بدن خود تصرف و تدبير دارد می‌تواند كه در ماده كائنات تصرف كند. آنچه كه در نبوّات و معجزات و خوارق عادات و كرامات آمده است از اين باب است. بلكه استجابت و تاثير دعا نيز بدين نهج است. 🟢مثلاْ دست بر بينندگان مى‏‌گذارى و آية الكرسى‏ را براى حفظ نور چشم‏ مى‌‏خوانى در اين حال نفس ناطقه گوهر آن‌سوئى، از توجه به ملكوت نيرو مى‌‏گيرد و به تصور و تعمّل و انشاء خود در قوى و مَحالّ آنها و در اعضاء و جوارح خود اثر مى‌‏گذارد كه توجهات و تصورات نفسانى را در بدن و قوى و احوال آن تأثيرى بسزا است، فافهم. 📗، مرحوم علامه آملی ج‏۱، ص ۴۰ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم پرسيدند: چه كسى در ميان مؤ منان از ديگران زيركتر است ؟ در جواب فرمود: آن كه به ياد مرگ بيشتر، و در آمادگى براى آن شديدتر است. 📗کتاب شریف علامه حسن زاده آملی(ره) .
مرا به هيچ كتابى مكن حواله دگر كه من حقيقت خود را كتاب مى بينم ابوالفضائل جناب علامه شيخ بهائى رضوان الله تعالى عليه در اواخر دفتر پنجم كشكول ( ص 594 چاپ اول سنگى , ايران ) آورده است كه : قال اميرالمؤمنين على عليه السلام لحبر من احبار اليهود و علمائهم : من اعتدل طباعه صفى مزاجه , و من صفى مزاجه قوى اثرالنفس فيه و من قوى اثر النفس فيه سمى الى ما يرتقيه , و من سمى الى ما يرتقيه فقد تخلق بالاخلاق النفسانية , و من تخلق بالاخلاق النفسانية فقد صار موجودا بما هو انسان دون ان يكون موجودا بما هو حيوان , و دخل فى الباب الملكمى , و ليس له عن هذه الحالة مغير . فقال اليهودى : الله اكبر يا ابن ابى طالب لقد نطقت بالفلسفة جميعها اميرالمؤمنين امام على عليه السلام به يكى از دانشمندان يهود گفت : هر كس طبیعتش معتدل گردد مزاجش پاکیزه شود , و هر كس مزاجش پاکیزه و صافى شود اثر نفس در وى قوى گردد , و هر كس اثر نفس در وى قوى گردد به آنچه به آن ارتقا می یابد بالا می رود , و هر كه به آنچه وی را بالا می برد رفعت یابد به اخلاق نفسانى متخلق گردد , و هر كس به اخلاق نفسانى متخلق گردد موجودى انسانى از آن رو که انسان است می گردد , و در باب فرشتگی شد , و چيزى او را از اين حالت برنگرداند و این حالت وی را دگرگونی نخواهد بود. يهودى گفت : الله اكبر اى پسر ابوطالب همه فلسفه را گفته اى چيزى از فلسفه را فروگذار نكرده اى اين دانشمند يهودى معرفت نفس را تمام فلسفه دانست , و اين سخنى حق است كه چون انسان مسير علمى را پيش گرفته است هر چه ادراك كرده است متن ذات او مى گردد , و به قوه بينش و كنش , خود را مى سازد زيرا كه علم و عمل انسان سازند و انسان را عالمى عقلى مشابه عالم عينى مى گردانند , و آخرين مرحله سير تكاملى انسان اين است كه مى بيند آنچه خود داشت زبيگانه تمنا مى كرد . و مهمترين معرفت و ارزنده ترين چيزى كه انسان را به كار مى آيد همان معرفت انسان مر ذات خود راست كه به معرفت نفس و روانشناسى تعبير مى شود , و بايد گفت : خود را باش و خود را بشناس.. 📚 از هم جدائي ندارند حضرت علامه حسن زاده آملی 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عده ای با خدای متعال صحبت می‌کنند ما هنوز اندر خم اثبات حق تعالی هستیم ... چه خبرهاست خدایا که ندارم خبری کو مرا خضر رهی تا که نمایم سفری
حضرات آیات: مؤمن قمی، جوادی آملی و علامه حسن زاده آملی بر مزار مطهّر استادشان علامه طباطبائی. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت اوّل علامه حسن زاده آملی (۱۴۰۰-۱۳۰۷ آمل) ✍مگر می شود ما دین را از ریاضیات جدا بدانیم؟ امام صادق.علیه السلام. فرمودند: اشیاء همه به هندسه (مقدار و اندازه) آفریده شده اند ✍به میرزا مهدی الهی قمشه ای عرض کردم نظرشان درباره شعرا چیست؟ گفتند: تمام دیوان ها فدای دیوان چند تن؛ مُلّای رومی، نظامی، سعدی، حافظ، سنایی. آقای الهی فرمودند: شبی در مکه خواب دیدم که این بیت باباطاهر را برایم این گونه می خواندند: خوشا آنان که الله یارشان بی. توکلّت علی الله کارشان بی. ✍یکی از بزرگان سفارش می فرمود که سعی کنید نامحرم نباشید. کسانی که دور از معارفند نامحرمند به تعبیر امام صادق.ع. که فرمودند: دلها  باید شهر باشد حصون امینه باشد ✍مدعّیان کاذب زیادند ✍علامه ابوالحسن قزوینی اول حرفی که به من زدند این بود که: عِلمی که انسان ساز است عِلم عرفان و اخلاق است انسان باید کتاب وجود خودش را درست بخواند کلمات وجودی خودش را بفهمد به قول شمس مغربی: مرا به هیچ کتابی مکن حواله دگر. که من حقیقت خود را کتاب می بینم. ✍علامه طباطبایی می فرمود: آخرین مرحله سیر و سلوک عارف این است که می رسد به جایی که می بیند آنچه را که از بیرون یافته است همه درونی بوده است و حالا خودش شده است ✍امام صادق.ع. در آخر "توحید مُفَضَل" ارسطو را می ستاید می فرمایند: ارسطو از وحدت نظم عالَم مردم را به وحدت ناظم و به وحدت صانع دعوت کرد ✍من از دین بدر آمدم و دوباره دین را پذیرفتم بنده دین آبایی ندارم دین تقلیدی و طایفه ای ندارم من اثنی عشریه به تحقیق شدم ✍حکماء فرموده اند: نفس را مشغول بدار و گرنه او تو را مشغول می کند ✍خواجه نصیر طوسی از یک شکل هندسی ۴۹۷۶۶۴ حُکم هندسی استنباط کرده ✍عبارت شیوای شیخ رئیس ابوعلی سینا در دانشنامه علائی: به هر نادانسته راهی است که به وی دانسته می شود ✍این کشمکش ها راجع به افکار، اشخاص و ادیان هیچ گاه بکلی خاتمه نمی پذیرد ریشه بسیاری از اختلافات و اتهامات "جهل" است کرده ای تاویل حرف بِکر را. خویش را تاویل کن نی ذکر را. ✍یک وقت مناسبتی پیش آمده بود آقای (علامه) طباطبایی یک مقدار تبرّی می جُست از بعضی از درس ها و محافل و آمد و شد ها می فرمود: مِثل این که مردم قدر عمر خود را نمی دانند عمر خیلی ارزشمند است جناب وصیّ.علیه السلام.فرمود: همین طور که روز و شب از شما می گیرند شما هم سعی کنید که از روز و شب چیزی بگیرید. گفت و گو با علامه حسن حسن زاده آملی. به اهتمام: محمد بدیعی. ص ۳۳،۳۸،۳۹،۴۵،۴۶،۴۷،۴۸،۴۹،۵۶،۶۶،۸۵،۱۱۵،۱۱۷،۱۱۸ @shakhehtoba
🚩جایگاه حجت خدا در کلام مقام قدس رضوی(ع) ‍ 💢ایت الله صمدی آملی: ✍《از امام رضا(ع) برخی غرر روایات در موضوع امامت مطرح و حاوی معارف عمیقی در بحث امامت است. از جمله از امام منقول است که وقتی شنیدند مردم در مسجد حرف از جایگاه امامت دارند فرمودند: 《هر گاه خداوند، بنده‌ای را برای ، برای این کار، را می‌گرداند و را به او می‌سپارد و را به ، بر او می‌‌نماید و از این پس، او دیگر در پاسخی در نمی‌ماند و در تشخیص صواب سرگشته نمی‌شود. او و و و و از و و ، است. خداوند، او را به این امور تا بر بندگانش و بر خلقش باشد و "این، فضل خداست که به هر کس بخواهد می‌دهد، و خدا صاحب فضلی بزرگ است》 📚الکافی، ج ۱، ص ۲۰۲ 💕(ع) 💕 💕
48.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شد گاه وصل دلدار، قم ايها المزمل آمد زمان ديدار، قم ايها المزمل  وقت سفر رسيده ، يعنى سحر رسيده بيدار باش بيدار، قم ايها المزمل  مستانه گريه سر كن ، غم از دلت بدر كن هشيار باش هشيار قم ايها المزمل  بزم طرب بپا كن ، ناى و چلپ بپا كن مى خوان سرود ديدار قم ايها المزمل  در خلوت شبانه ، با دلبر يگانه نجوى بود سزاوار قم ايها المزمل  دست دعا بر آور، شور و نوا بر آور با سوز و آه بسيار، قم ايها المزمل  بر ماه و بر ستاره ، بارى نما نظاره اندر دل شب تار قم ايها المزمل  اينك نه وقت خواب است كاين خواب تو حجاب است از نيل فيض دادار قم ايها المزمل  اى بيخبر ز هستى ! گر از خوديت رستى يابى به كوى دل بار قم ايها المزمل  بيرون ز ما و من باش ، آزاد چون حسن باش در راه وصل دلدار قم ايها المزمل   (استاد علامه حسن زاده آملى ) @shakhehtoba