eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15.4هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
2.1هزار ویدیو
61 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هزار و يک نکته، نكته 425 منقبت و فضيلت اصحاب عباء كه اصحاب كسايند بدين عنوان، از آيه مباركه مباهله است كه متن قرآنست و انكار آن انكار آن است. كلماتى چند از فريقين در اين موضوع باختصار نقل مىكنم: آيه مباهله اين است: إِنَّ مَثَلَ عِيسى عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلا تَكُنْ مِنَ الْمُمْتَرِينَ فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ (آل عمران آيه 62). زمخشرى در تفسير كشاف در ذيل همين آيه آورده است كه: و عن عائشة رضى الله عنها ان رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم خرج و عليه مرط مرحل من شعر أسود فجاء الحسن فأدخله، ثم جاء الحسين فأدخله ثم فاطمة ثم على ثم قال انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت. ... اين كلام زمخشرى كه تصريح و تنصيص به اصحاب كساء در ذيل آيه مباهله است، از نص حديث عائشه مستفاد است. .... و ملاحظه مىفرماييد كه امر كساء و اصحاب آن در يوم مباهله تا بدان حد اهميت آن چشمگير بود كه عائشه با اين كه خود از اصحاب كساء نبود و پدرش و خويشانش هم از جمله آنان نبودند تمام خصوصيات كساء و نحوه ورود و ترتيب اصحاب كساء را اظهار داشت و ارباب سير و اصحاب خبرت و بصيرت ميدانند كه شهادت و اظهار مثل عائشه تا بدان حد دقت چه اهميت به سزائى دارد. ... من از جوامع روائى و تفاسير فريقين اگر بخواهم روايات و كلمات مفسرين را درباره اصحاب كساء عليهم السلام نقل كنم كه اصل فضيلت و منقبت اصحاب كساء بدين وصف أعنى به وصف اصحاب كساء و اصحاب عباء راجع به آيه كريمه مباهله است كتابى خواهد شد كه با دفتر نكات مناسب نيست بلكه به تنهايى موضوعى است كه منتهى به تأليف يك كتاب در پيرامون آن مىشود. حال بدانكه اگر در خبرى آمده است كه واقعه اصحاب كساء در امر ديگرى بطور عادى و متعارف پيش آمد چنانكه در بعضى از روايات آمده است و نقل آنها بطول مىانجامد، ربطى به فضيلت اصحاب كساء در امر مباهله ندارد، مطلب عمده و كلام مهم اين است كه بدانى شيعه اماميه كه در فضيلت اصحاب كساء سخن مىگويد منشأ آن آيه مباهله قرآنست كه متن قرآن و ضرورى دين و اجماع قاطبه مسلمين است. @shakhehtoba
7.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان کوتاه و بسیار حکیمانه علامه‌ ذوفنون (عارف، فیلسوف ، حکیم ،فقیه، منجم ، ریاضی دان و....) آیت الله العظمی حسن زاده آملی ره حضور، مراقبت، احتضار، مرگ، برزخ، قیامت
🔹خداى سبحان در انسان چند جاسوس هوشيار و بيدار گماشته است تا اين صنع بوالعجب براى ابد به صورت انسان سعادتمند، شايسته و بايسته استوار و پايدار بوده باشد: ❝ يكى چشم است؛ يعنى قوّه باصره است كه تميز راه از چاه و غذا از غير غذا مى‌دهد، و ديگر قوّه لامسه است كه در تمام بدن سريان دارد، مثلا اگر انسان دست به غذايى دراز كرده است كه خارج از متعارف سرد يا گرم است، قوه لامسه اجازه اخذ آن نمى‌دهد، و اگر اجازه داد و انسان غذا را گرفت و بخواهد به دهان بگذارد، ❝ جاسوس ديگرى به نام شامّه در كنار دهان دربانى مى‌كند، اگر آن غذا بوى بد دارد و متعفّن است، اجازه نهادن آن به دهان نمى‌دهد كه دهان است نه مزبله. و انسان بايد واردات و صادرات دهانش را مواظب باشد، و اگر شامه اجازه داد و غذا را به دهان نهاده است ❝جاسوس ديگر به نام ذائقه در دهان تعبيه شده است كه اگر آن غذا مزه بد دارد، اجازه جويدن و خوردنش را نمى‌دهد كه غذاى مهلك است. ➖تا در اين حدّ حيوانات نيز با انسان شريك‌اند. 🔻 بعد از اين انسان از حيوان جدا مى‌شود؛ ▪️مثلاً غذايى معتدل و خوشبو و شيرين و لذيذ است؛ همۀ قوى از باصره و لامسه و شامّه و ذائقه اجازه داده‌اند؛ ❝ ولى انسان را قوّه‌اى فراتر از آنها به نام عاقله است و اجازه خوردن آن غذا را نمى‌دهد، مى‌گويد اين مال حرام است، اين غذايى است كه از گناه و ناشايست تهيه شده است، اين لقمه نان مشتبه است. ✔️عزيزم! كشيك نفس بكش تا انسانى الهى شوى، و در عداد مقرّبين درآيى و وارداتى آن سويى عايدت شود. 📚منبع:هزار و یک کلمه، ج۶، ص۳۷۹و۳۸۰ @shakhehtoba
بعضى از اصطلاحات عارفين انسان در اصطلاح عرفا مرد كامل است نه صورت انسانيه و در حديث قدسى آمده كه الانسان سرى و أنا سره. پير مغان كنايه از حضرت مولانا على عليه السلام است. بزم اشاره به مجلس خاص أهل حق است. تجلى نور مكاشفه است كه بر دل عارف متجلى شود. ترسا و ترسا بچه مرد روحانى را گويند كه از صفات ذميمه نفس رذيله استخلاص يافته شود. خرابات مقام فنا و خراباتى اهل فنا را خوانند. خال كنايه از وحدت ذات مطلقه است. خط عبارت از ظهور تعلق ارواح به اجسام است. خمار و باده فروش پيران كامل و مرشدان واصل را گويند. دير مغان كنايه از مجلس عرفا و اولياست. رند اشاره است به اولياء و عرفاء كه وجود ايشان از غبار كدورات بشريت صافى و پاك گشته است. ساقى كنايه از فياض مطلق است و در بعضى مواضع مراد از ساقى كوثر است. ساغر و صراحى مراد دل عارف است و آن را خمخانه و ميخانه و ميكده گويند. شاهد كنايه از معشوق است. شراب كنايه از سكران محبت و جذبه حق است. عشق كنايه از مقام ولايت مطلقه علويات عارفى است. غمزه و كنار و بوسه‏ كنايه از فيوضات و جذبات قلبى است. قلندر كنايه از صاحب مقام اطلاق است حتى از قيد اطلاق. كليسا و كنشت كنايه از عالم معنى و شهود است. مشاهده و مكاشفه و محاضره حضور قلب است. زلف كناية است از مرتبه امكانيه از محسوسات و معقولات. منبع: نکته 687 هزار و یک نکته @shakhehtoba
5.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✴️ نگاه صحیح به ازدواج و زندگی مشترک 🔹نکاح ، حرف انشاء صورت انسانی است نه اطفاء شهوت حیوانی!
************************* نكته ۱۲۵ وحی نبى (ص) به تعبير حكماى الهى قوه قدسيه است و در لسان اخبار روح القدس و جبرئيل عليه السلام نيز روح القدس كه روح قدسى بايد تا با روح القدس ارتباط بايد و اتصال حاصل كند بلكه متحد شود كه اتحاد فوق اتصال است و به تحت العرش تا تحت الثرى عالم شود. (كتاب حجت كافى ص ۲۱۳ معرب ج۱). ************************* نكته ۹۶۳ ارواح پنج است: روح البدن، روح الشهوه، روح القوة، روح الايمان، روح القدس. (ج 1 اصول كافى، كتاب الحجة، باب فيه ذكر الارواح التى فى الائمة عليهم السلام ص 213 معرب). قوه مجره، قوه شهويه، قوه غضبيه، قوه ناطقه. روح القدس مخصوص انبياء است. اول توجه شريعت بسلامت روح است، آنگاه بسلامت بدنى كه به توسع در تعبير حامل روح است، آنگاه بمال مردم؛ لذا معاصى روحى مانند كفر و يأس از رحمت خدا و ايمن بودن من مكر الله از همه چيز بدتر است، پس از آن قتل نفس و اضرار ببدن و عرض پس از آن اموال. قوانين دنيوى براى سلامت أخروى است نه بالعكس، ايمنى براى نماز است نه نماز براى ايمنى. پيغمبر مربى ارواح است لذا اكمل از همه‏ ارواح است و ارواح اشرف از اجسام، پس او اشرف همه خلايق است. ارواح ياد شده شئون و فروع و مراتب يك هويت‏ اند زيرا كه «ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ» (الاحزاب ۵). ************************* هزار و یک نکته، مرحوم استاد علامه آیة الله معظم شيخ نجم الدين حسن حسن زاده آملی اعلی الله مقاماته @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا