سوال و جواب.pdf
حجم:
161K
سوالات جناب محمد قائمى اميرى متخلص به پور كاشف
و
پاسخ های حضرت علامه حسن زاده آملی
@shakhehtoba
قرآن کریم.pdf
حجم:
1.37M
دستور العمل اوّل: #قرآن _کریم
علامه حسن زاده آملی
@shakhehtoba
🌹کانال شاخه طوبی 🌹🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
در دوره تدريس فصوص الحكم در آمل، چون درس به فصّ عيسوى رسيده است، در اثناى فصّ عيسوى در ليله مباركى براى يكى از اوتاد حلقه درس و بحثم (حاج آقا رضا ولایی) (خواجه ابوسعید آملی ) كه تا كنون بيش از سى سال است با من حشر علمى و عملى سير و سلوك دارد، و حقّا متنعّم به القائات سبّوحى بسيار است، به خطاب رحمانى اين كلمه عليا و درّه بيضاء تشرّف مىيابد كه «فصّ حكمة عصمتيّة في كلمة فاطميّة»، و اين وارده را در جلسه درس بعد برايم حكايت كرد؛ همين بارقه ملكوتى ايجاب كرد كه اين فصّ ثمين به عنوان متمّم فصوص الحكم به قلم اين خوشه چين خرمن ولايت به منصّه ظهور رسيده است، و الحمد للَّه على ما اكرم و أنعم و ألهم و احكم.
📗#ممد_الهمم_در_شرح_فصوص_الحكم، ص: ۶۴۴
#علامه_حسن_زاده_آملي
@shakhehtoba
🌹کانال شاخه طوبی 🌹🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
4.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
علامه حسن زاده آملی
@shakhehtoba
جناب استاد علامه حسن زاده آملی فرمود:
«همه كسانى كه قدم در مسير نهادهاند ابتدا چيزى چشيدهاند تا آنكه در پى سلوك و رسيدن به همه آن برآمدهاند، پس همه مجذوبند.
طالب هر پيشه و هر مطلبى
حق چشاند اول بارش لبى
در قبال فكر و حدس سلوك و جذبه قرار دارد، و جذبه همانند حدس مىباشد.
📗#مصباح_الانس ترجمه و شرح استاد ناييجى ؛ ج۲ ؛ ص۱۴۳۱
🌹کانال شاخه طوبی 🌹🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
فكر و ذكر را دو بال مرغ جان ملكوتيّت در طيران و عروج به اوج سعادتت بدان.
و بدانكه خيالات تو تنها كارى كه براى تو رسيدهاند اين است كه تو را از سير به ديار ملكوت يعنى از اين طيران و عروج باز داشتهاند. خيالات را براى حيوانات بگذار تو انسانى با عقل و عاقل و معقول باش.
📗#رساله_نور_على_نور در ذكر و ذاكر و مذكور، علامه حسن زاده ص: ۵۲
#ذکر
#فکر
@shakhehtoba
شـرح_نکتههائی_از_اشعار_حافظ.pdf
حجم:
744.5K
شـرح نکتههائی از اشعار حافظ
علامه حسن زاده
و ديگر رسالهاى است به فارسى از عارف عبد الله بليانى- كه گويند شيخ و پير خواجه حافظ بوده است- اين رساله با رسائلى چند در سال 1352 ه در ايران به طبع رسيده است.
📗#هزار_و_يك_كلمه،علامه حسن زاده آملی ج۳، ص: ۱۹۷
🌹کانال شاخه طوبی 🌹🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
هو
از زبان عارفان به نظم و نثر بسیار نکوهش عقل و منطق شنیده می شود مثلاً سعدی گوید:
دگر ز عقل حکایت به عاشقان منویس
که حکم عقل به دیوان عشق ممضی نیست
مولای رومی گوید:
پای استدلالیان چوبین بود
پای چوبین سخت بی تمکین بود
در پاسخ باید گفت که نظر عمده اینان دعوت اهل منطق به عرفان عملی است که همین نکوهش را به کسانی که فقط به عرفان نظری اکتفا کرده اند دارند و البته دارایی غیر از دانایی است و دارایی خیلی هنر است. از دارایی تعبیر به عشق و ذوق میکنند. عبارت پردازی و سجع و قافیه سازی صنعت است و ذوق و شهود، مایه عزت و سبب سعادت است لذا حافظ گوید:
حدیث عشق ز حافظ شنو نه از واعظ
اگر چه صنعت بسیار در عبارت کرد
در کتب اخلاق در مذمت واعظان و عالمانی که صنعت و کسوت خود را تور شکار دنیا و کشکول گدایی خود قرار داده اند بسیار سخن گفته اند و بلکه آیات و روایات در این موضوع بسیار. مَثَلُ الذين حمّلُوا التَّوراة ثمَّ لم يحملوها كمَثَلِ الحمار يحمل أسفارا.
علم چندان که بیشتر خوانی
چون عمل در تو نیست نادانی
نه محقق بود نه دانشمند
چارپایی بر او کتابی چند
آن تهی مغز را چه علم و خبر
که بر او هیزم است یا دفتر
قیصری عرفان نظری را نیز خبر می داند ، نه عیان و حق با اوست. پس مذمت این فريق، علم منطق و اهل نظر و عرفان نظری را نه چنان است که دیگران می پندارند، بلکه دعوت آنهاست به مراتب عالی تر که عیان و ذوق و وجدان و شهود است یعنی دعوت به عرفان عملی که شعبه اهم اخلاق و مهم ترین همّ انسان است؛ زیرا که حقیقت سلوک عرفانی تخلق به اخلاق رحمانی و تأدب به آداب قرآنی است. از آن علوم عاری تعبیر به علم رسمی می کنند و از این به علم عاشقی.
علم رسمی سر بسر قیل است و قال
نه از آن کیفیتی حاصل نه حال
علم نبود غير علم عاشقی
ما بقی تلبیس ابلیس شقی
چند از این فقه و کلام بی اصول
مغز را خالی کن ای بوالفضول
صرف شد عمرت به بحث نحو و صرف
از فصول عشق ناخوانـدی تـو حـرف
و مراد از عقل نظری مذموم عند العرفاء همان كسب معارف و استنتاج علوم از اشکال منطقی است؛ نه اینکه مراد آنها نکوهش عقل به نحو اطلاق باشد که هیچ عاقلی بدان تفوه نمی کند این عقل مذموم در مقابل قلب به اصطلاح عارف است که محمود اوست. چه اینکه عقل نظری را قید و عقال میداند و قلب را که در تحول و تقلب است ، محل قابل انواع تجلیات.
لذا در الهی نامه گفته آمد : الهی جان به لب رسید تا جام به لب رسید.
📖مآثر آثار/جلد اول_ص۲۲۹
👤استاد صمدی آملی
نقل شده:
" استُر ذَهَبَكَ وَ ذَهابَكَ وَ مَذهَبَك "
ترجمه:
#زر خود را و ذهاب را كه #زنانند و #مذهب خود را، از مردمان (نامحرم) پنهان داريد.
📗#هزار_و_يك_كلمه،علامه #حسنزاده ج۲، ص:۳۵۴
@shakhehtoba
🌹کانال شاخه طوبی 🌹🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a