eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️ نماز معراج عشق 💠 ♦️الرحمن: خداوند در ايجاد وتدبير كالبد اين عالم (كه مثل درختى است كه به ميوه معرفت وبندگى انسان منتهى مىشود) از صفت رحمانى خود صرف كرده كه از عالم مادّه نشأت مىگيرد وبه آخرت وتجرّد مىرسد. ♦️الرحيم: خدا در دميدن روح خود در انسان وتعليم اسما به او و دستور به فرشتگان فرمود كه در خدمت وپرورشِ تكاملى آدم باشند وارسال رُسُل وانزال كتب وايجاد همه مشاعر درونى انسان از عقل وقلب وغيرها را با صفت رحيمى، ايجاد وتدبير فرمود. 💠اما كارهاى انسان عبارتنداز: 1 ـ كارهايى كه براى اين دنياست وبه آخرت منتهى نمىشود ولَهْوولَعِب است ومانع تعالى روحى وتكامل سجاياى انسانى است. 2 ـ اين كارهاى مادّى، اگر صبغة اللهى شود ورنگ خدايى بگيرد در اين كارها انسان متّصف به صفت رحمانى است، مثل طبيب كه جسم انسان را براى خدا معالجه مىكند و رعيت براى توليد غذاى بندگان خدا و روزى خوران خدا كار مىكند وهر صنعت‏گر و كاسب و كارگر كه دست خدا باشند براى رساندن روزى به خلق خدا، اينها مُتّصف به صفت رحمانى خدا هستند. الرحيم: اما انبيا، اوليا وعالمان ربّانى كه گوياى «لا أسْئَلُكُم عَلَيْهِ أجْرا»(13) هستند (كه در مقابل پرورش روح انسان مزدى نمىطلبند) ورايگان در خدمت وتكامل روح انسان هستند. 3 ـ اينها همه متّصف به صفت رحيمى خدا هستند وپيشوايان سفر معراج، ودنيا وآخرت به وسيله دسته دوم وسوم كامل مىشوند. 📚منبع : يا معراج عشق از شاگردان حضرت علامه حسن زاده املي ره 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 💢
حضرت علامه حسن زاده؛جهد کن که در همه حال سِرّت با یاربُوَد نه در کوچه و بازار. به خصوص در هنگام نماز که مناجات بین دو کس است بنگرتا با که نجوا داری؟./ ص217 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 💠مانيايد دراين الفاظ واصطلاحات وتشبيهات و تنظيرات بمانيم. مراقبت خيلي سنگين است . درد بي درمان است . مي خواهيم برويم مي بينيم خيلي سخت است و نمي شود ؛ چراكه درمان اين دردجضور و توحيد است ، اين است كه اقا در ديوان فرمودند : 🍃راه دشوار است وتن از كارترسانست ياران 💠دوستان و عزيزان من ! راه دشواري است راه حضور و مراقبت و توحيد است راه دشواري كه تمام دشواريهاي عالم ، در اين دشواري مي گنجد؛ مثل اين كه به شما بگويند اين نظام وجود به اين عظمت ، اين آسمان، آفتاب ماه و ستارگان همه مثل ساختماني هستند كه تو بايد بااين بدنت آنها را بسازي مي بيني كه تن تو از اين كار لرزان است،اما درد بي درماني است چراكه: دل خريدار است كاين ره راه جانانست ياران 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 💢
إلهی، گروهی کوکو گویند و حسن هو هو. فراز ۶۱ @shakhehtoba
♻️ نماز معراج عشق 💠فرمايش جناب حكيم سبزوارى وجناب صدرالمتألّهين(رضوان‏اللّه تعالى عليهما) : حمد عبارت است از: ظهور كمال يا اظهار كمال (يعنى هر جا كمال است، جلوه حق است)، چون كمال مخصوص پروردگار است و ماسوى همه ناقصند، نه كامل، لذا حمد ويژه پروردگار است و ماسِوى را حمد نشايد، چون همه ناقصند، واگر غير حق، لايق حمد باشد، آن غير هم شأنى از شؤون كمالى حق است (مثل قطره وموج كه همه از درياست واگر قطره وموج را ستودند، در حقيقت، دريا را ستوده‏اند) و وجود منبسط، ظهور حق است بر مهيّات ونور اوست كه ظاهر بالذّات ومُظهر مهيات است. و:«اللّهُ نُورُ السَّمواتِ وَالاَْرضِ»(21)؛ يعنى خداست نور آسمان‏ها و زمين. ازين جهت فرمود: الحمدللّه؛ يعنى حمد مخصوص ذات مقدّسى است كه داراى جميع كمالات است و او غنى مطلق است وماسوى، نياز مَحض: «يا اَيُّها النّاسُ أنْتُمُ الفُقَراءُ إلى اللّهِ واللّهُ هُوالغَنى الحَميدُ»(22)؛ يعنى اى مردم شما همه فقير الى اللّه‏ايد وتنها خدا بىنيازِ ستوده است. مُنعم حقيقى در همه نعمت‏ها وهمه جا اللّه است، وبه هر كه هر چه سزا ديد حكمتش آن داد واين موجب رضاى بنده از منعم وحمد وسپاس اوست، وناراضيان، منافقند و يا مشرك(23). عارفى گفت: بندگان نعمت، فراوانند وبندگان مُنعِم، كمند «وقَليلٌ مِنْ عِبادِى الشُّكُور»(24). (22). فاطر (35) آيه 15. (23). اسرار الحكم، ص 493 و تفسير صدرا، ج 3، ص 149. (24). سبأ (34) آيه 13. 📚منبع : يا معراج عشق از شاگردان حضرت علامه حسن زاده املي ره 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 💢
4_723784306719345976_۲۰۲۳_۰۶_۲۰_۰۴_۴۴_۱۴_۷۳۳.mp3
1.29M
: هیچ مرد واجدعصمت را نمۍیابید ک زنش نیز حائز مقام عصمت باشد مگر حضرت وصیّ، امام أمیرالمؤمنین علی(ع) و زن او فاطمه دختر رسول الله(ص) را. وديعه مصطفي فاطمه، انسيه حورا، مطلع انوار علوي و مشكوة ولؤي و مادر إمامان و صندوق دانش و وعاء معرفت است . 📔 🌹🌹🌹 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸فاطمه جان؛ بسته خدا عقد تو را با علی 🌸فاطمه شد چشم و چراغ خانه‌ات یا علی... 💐پیوند مقدس حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) مبارک👏👏👏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکایت دعای کمیل در بیان حضرت علامه حسن زاده آملی
إلهی،‌ از گفتن «یا» شرم دارم. فراز ۶۲ @shakhehtoba
♻️ نماز معراج عشق 💠حمد نزد عارفان ظهور صفات كمالى حق است، يا اظهار حق است صفات كمالى خود را كه مظهرش، همان اشيا وموجودات باشند، كه دَمْ به دَمْ، از كمالى به كمال بالاتر ودر نتيجه، به هدف وغاياتى كه در خلقت برايشان مقرّر شده در حركتند. حق صورت مىبخشد و اشيا نقش مىپذيرند. 🍃تاب خوردم رشته‏وار اندر كف خيّاط صُنع 🍃پس گره بر خيط خودبينى وخودرايى زدم "سعدي" 💠عالَمين، يعنى همه آفرينش، مثل شطّ خروشانى لحظه به لحظه وپي در پي ، از علم بِعَيْن مىآيند واز قوه به فعل مىرسند وكمالات پروردگارشان را ظاهر مىكنند تا به هدف نهايى خود در خلقت برسند، وآن كمال بخشى واين كمال پذيرى را كه ظهور يا اظهار كمال است، حمد وتسبيح گويند: «وإنْ مِنْ شَىءٍ إلاّ يُسبّح بِحَمدِهِ وَلكنْ لا تَفْقَهُون تَسْبيحَهُم إنَّهُ كانَ حَليما غفورا»(25). (25). اسراء (17) آيه 44. 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 🍃جمله ذرات عالم در نهان 🍃 با تومىگويند روزان وشبان: 🍃ما سميعيم وبصيريم وهُشيم 🍃 با شما نامحرمان ما خامُشيم "مثنوي" به اين معنا كه همه چيز تحت ادراك وشعورِ صَمَدِ حَقّ هست؛ يعنى حق بىنقص است وهمه چيز ظاهر كننده كمالات عِنايى حق، وآن معرفتِ صمد، تسبيح است واين ظهور كمالات، حمد حق است. كوه ودريا ودرختان همه در تسبيحند *** نه همه مستمعان فهم كنند اين اسرار "سعدي" 📚منبع : يا معراج عشق از شاگردان حضرت علامه حسن زاده املي ره 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 💢
✏️ آن كه در ادلّه تجرّد نفس _ اعم از تجرّد برزخی، و تجرّد تام عقلی و تجرّد أتمّ فوق تجرّد عقلی آن_ تـدبر كنـد، همه را منتج يک نتيجه يابد كه نفس جوهر بسيط ابدی است. 🌿 @shakhehtoba
💠 باشد ♦️ما برای چه عبادت میکنیم؟ 🔸عبادت باید قربه الی الله باشد،و اگر قربه الی الحور و القصور باشد باطل است. شیخ بهایی در کتاب شریف اربعین خود عنوان کرده که اگر نماز و عبادت برای این جهت باشد باطل است. 🔸فرمایش علمای فقه عظام هم همین است .شیخ بهایی در آنجا فرموده است:بباید دانست که بسیاری از علمای خاصه و عامه(یعنی علمای شیعه و سنی)بر آن رفته اند 🔸که هرگاه در عبادت،حصول ثواب اخروی یا خلاصی از نوایب عقاب الهی قصد شود آن عبادت صحیح نیست،و گفته اند که این قصد منافات دارد به اخلاص که عبارت از اراده محض حصول رضای الهی و اطاعت امر اوست و کسی که قصد حصول ثواب یا خلاصی از عذاب نماید هر آینه قصد کرده است جلب نفع و دفع ضرر را از خود،نه محض رضا و اطاعت امر خدا را،چنانچه کسی که تعظیم شخصی نماید و ستایش او کند به واسطه طمعی که در مال او داشته باشد یا به جهت ترسی که از اهانت و آزار او باشد هر آینه او را در آن فعل،مخلص نخواهند گفت. 📗به نقل از و 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 💢
إلهی، داغ دل را نه زبان تواند تقریر کند  و نه قلم یارد به تحریر رساند؛ الحمدلله که دلدار به ناگفته و نانوشته آگاه است. فراز ۶۳ @shakhehtoba
ضمن عذرخواهی از تاخیر صوتی این قسمت موجود نیست
♻️ نماز معراج عشق 💠اقسام حمد: قولى و فعلى و حالى 1 ـ : حمد زبان است كه خدا به زبان انبيايش ظاهر كرده كه ايشان واُمَّتِشان حق را به اين كمالات بستايند: الحمدللّه رب العالمين. 2 ـ : اعمال دينى از عبادات وخيرات كه به بنده عنايت شده وبنده صرفا براى خدا اظهارش مىكند: «إنّما نُطْعِمُكُم لِوَجهِ اللّهِ لا نُريدُ مِنْكُم جزاءً ولا شُكورا»(28)؛ (زبان ولايت گويد:) ما آن چه از روزى مادّى ومعنوى به شما اطعام مىكنيم، ظهور كمال خداست وبراى خدا اطعام مىكنيم واز شما پاداش وسپاسى نمىخواهيم، چون روزى دهنده پروردگار است وما دست حقّيم وبايد موحّد بود. اوسزاوار سپاس است نه بنده واين جا از هر عضوى، كمالاتى كه به آن عنايت شده، ظاهر مىشود. «قال النبى (صلّى الله عليه وآله وسلّم): الحمدللّهِ على كُلِّ حالٍ»(29)؛ يعنى پيامبر (صلّى الله عليه وآله وسلّم) فرمود: حمد مخصوص خداست در همه حال، كه هر لحظه به هر عضوى، كمالى اظهار فرمايد. تذكر: لذا مواظبت فرماييد كه هر عضوى را به راهِ حق وبه كارى كه خدايش براى آن آفريده به كار گيريد نه به كارى كه بهره‏هاى نفسانى در آن منظور باشد. با دوقبله در ره توحيد نتوان رفت راست * يا رضاى دوست بايد يا هواى خويشتن "حكيم سنائي" 3 ـ امّا به حسب روح وقلب است، وقتى اين دومتّصف به كمالات علمى وعملى حقّ شدند ومتخلّق به اخلاق اللّه وصفات اللّه گرديدند، اين كمالات ملكه سِرّشان مىشود واين جا فعل بنده، فعل اللّه شده وصفاتش، صفات اللّه وذاتش پرتوذات اللّه وهر چه هست اوست وبنده پرتويى از نور حق است واستقلال وجودى ندارد(1). ومترنم به اين ترانه عشق است: كه جهان صورت است ومعنى يار * لَيسَ فِى الدّارِ غَيْرَهُ دَيّار "منسوب به حسين بن منصور" (28). دهر (76) آيه 9. (29). تفسير صدرا، ج 3، ص 385. 📚منبع : يا معراج عشق از شاگردان حضرت علامه حسن زاده املي ره 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید