eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
شعری کم نظیر از علامه عارف حسن زاده آملی از صحبت اغیار گذشتیم علی الله  ما از همه جز یار گذشتیم علی الله شد وعده دیدار من و یار شب تار  از خواب شب تار گذشتیم علی الله خاکم به سر ار جز به وصالش بنهم سر  از جنت و از نار گذشتیم علی الله از زهد ریایی که بود شیوه ی خامان  ما سوخته یکباره گذشتیم علی الله در اهل زمانه دل بیدار ندیدیم زین مردم بیمار گذشتیم علی الله چشم طمع از مال جهان پاک ببستیم از اندک و بسیار گذشتیم علی الله از حرف ندیدیم بجز تیرگی دل  ناچار ز گفتار گذشتیم علی الله حق راست انا الحق حسنا گر چو حلاج  از بیم سر دار گذشتیم علی الله آیت الله علامه حسن زاده آملی شهریور 1348 هجری شمسی @shakhehtoba
ما در این رحم طبیعت داریم ساخته می شویم آقای عزیز! خانم گرامی! حرف بشنوید. دستورالعمل انسان ساز را «القرآن مأدبه الله» را در متن زندگیتون پیاده کنید وگرنه حسرتی در پیش دارید، آهی از نهادتون بر می آید که جهنم از روی آن «آه» انفعال دارد و خجالت می کشد. حرف بشنوید، برای سنگ و گل، جان و دل را از دست ندهید. دنیا شما رو شکار نکند. روزیِ هر کسی، نعمت هر کسی، سفره هر کسی روی حساب (تقسیم شده هست). حلالتون را حرام نکنید!ا @shakhehtoba
نشر الف لام میم مرکز حفظ و نشر آثار علامه حسن زاده آملی (مدظله) 09197459063
القرآن مادبه الله (قرآن سفره خدا است ) ان هذا القرآن مادبه الله فتعلموا مادبته ما استطعتم ، و ان اصغر البيوت لبيت (لجوف - خ ل ) اصغر من كتاب الله رسول خاتم صلى الله عليه و آله . قرآن سفره رحمت رحيميه الهيه است كه فقط براى انسان گسترده شده است . طعام اين سفره غذاى انسان است كه به ارتزاق آن متخلق به اخلاق ربوبى مى گردد، و متصف به صفات ملكوتى مى شود و مدينه فاضله تحصيل مى كند. و هيچ كس از كنار اين سفره بى بهره بر نمى خيزد. به حكم محكم منطق وحى غرض از ارسال رسل و انزال كتب دو اصل اصيل تعليم و تربيت است . هو الذى بعث فى الاميين رسولا منهم يتلوا عليهم آياته و يزكيهم و يعلهمم الكتاب و الحكمه و ان كانوا من قبل لفى ضلال مبين . تزكيه همان تاديب و تربيت است كه نفوس انسانى از رذايل اخلاق و اجتماع بشرى از فواحش اعمال تطهير شود تا به تزكيه نفوس و تعليم كتاب و حكمت صاحب مدينه فاضله گردند. منبع : انسان و قرآن @shakhehtoba
دعاى شكر در هر صبح و شام خداى متعال نوح پيامبر (عليه السلام ) را در قرآن ستوده است كه : (( انه كان عبدا شكورا ))  جناب ابن بابويه - رحمه الله عليه - در (( من لا يحضر )) از كشاف حقايق امام مجتبى ناطق جعفر بن محمد صادق - عليهما السلام - روايت كرده است كه حفض بن بخترى از آن حضرت نقل كرده است كه نوح نبى - عليه السلام - در هر صبح و مساء ده بار اين دعا را مى خواند از اين رو عبد شكور ناميده شده است : اللهم انى اشهدك انه ما اصبح و امسى بى من نعمه و عافيه فى دين او دنيا فمنك وحدك لا شريك لك ، لك الحمد و لك الشكر بها على حتى ترضى و بعد الرضا سعى كن اول دل بگويد آنگاه زبان - اى من فداى آنكه دلش با زبان يكى است . منبع:تازيانه سلوك ، ص 90 - 89، استاد حسن زاده آملى . @shakhehtoba
این خلقت دل ربا مجازی نبود حق است و حقیقت است و بازی نبود خاموش نشین و حرف بیهوده مزن جای سقط و زبان درازی نبود فداه @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حلال خدا را حرام نکنید @shakhehtoba _______________ #استاد_علامه_حسن_حسن_زاده_آملی #علامه_حسن_حسن_زاده_آملی_حفظه_الله
حــلال خدا را حرام نکنید، خانه صاحب داره، دفتر داره «ما من دابه فی الارض الا علی الله رزقها» دریایی ها، صحرایی ها، نظام هستی .... تازه! (کره) زمینی که ما اینجا رویش هستیم و با این همه، چی هست مگر؟ زمین در زیر این نُه چرخ مینا / چو خشخاشی بوَد بر روی دریا)ا) این همه دارند کنار سفره الهی روزی می خورند. حلالتون را حرام نکنید. پاکتون را ناپاک نکنید.ا  نیاتتون را مواظب بوده باشید که امام صادق (علیه السلام)، شرع مقدس، بلکه خود قرآن ا(گرچه آنچه را که معصوم می فرماید باطن قرآن است) می فرماید: نیات شما در شما اثر می گذارند، حواستون جمع بوده باشه...الخ بخشی از بیانات حضرت علامه حسن زاده آملی در افتتاح دبیرستان اهلم @shakhehtoba
مقاله حقیقت انسان و هی الجسر (الصراط) الممدود بین الجنه والنار/ این همان پل است که در وصف او مأثور است که از مو باریکتر و از شمشیر تیزتر است. واعظی بر منبر مردم را اندرز و بیم می داد که ای مردم! پلی بر روی جهنم کشیده شده است که از مو باریکتر و از شمشیر تیزتر است و همه باید از این پل عبور کنند هرکس از آن بگذرد وارد بهشت می شود. یکی از مستمعین گفت: آقا ! آیا این پل دستگیره هم دارد؟ گفت: خیر. گفت: پس همه ما را افتاده ببین. ای عزیز! باطن دنیا جهنم است "و ان منکم الا واردها کان علی ربک حتماً مقضیاً ثم ننجی الذین اتقوا و نذر الظالمین فیها جثیاً / مریم، ۷۴" به قضای حتم الهی همه باید وارد دنیا بشوند و این پل که بر روی جهنم کشیده شده است صراط مستقیم است که به لحاظ عقل عملی، عدالت متوسط بین افراط و تفریط است که احد من السیف یعنی از شمشیر تیزتر است و به لحاظ عقل نظری در علم توحید و فروع آن مثلاً "ادق من الشعر" یعنی از مو باریکتر است. معصوم درباره ورودش به دنیا فرموده است"جزناها و هی خامده". در حدیث است که روزی جناب رسول الله (صلی الله علیه و آله) با اصحابش در مسجد نشسته بودند، ناگهان آوازی سخت شبیه صدای فرو ریختن دیوار و فرود آمدن خرسنگی مثلاً شنیدند و هولناک شدند. رسول الله فرمود: مدت هفتاد سال است که سنگی از بالای جهنم رها شده است و اینک به قعر آن رسیده است و این صدا از سقوط آن سنگ به قعر جهنم بوده است! هنوز رسول الله از کلامش فارغ نشده بود که فریاد و شیون از خانه منافقی برخاست که هفتاد سال عمر کرد و در آن ساعت بمرد. رسول الله گفت: الله اکبر. پس صحابه دانستند که آن سنگ این منافق بود که از آنم روز خلق شده است تا کنون در جهنم سرازیر بود و فرود می آمد و در آن وقت به قعر آن رسیده است. قال الله تعالی"ان المنافقین فی الدرک الاسفل من النار" مانند این صدای هولناک در هر شبانه روز بسیار است و لیکن گوش برزخی باز نیست تا بشنود. کاملی باید که در چشم ها و گوش ها تصرف کند تا بتوانند وقایع و احوال برزخی نفوس را ببینند و بشنوند. تو که جسر ممدود بین جنت و ناری، خود را باش تا نیفتی... عاقل را اشاره کافی است...   قسمتی از مقاله حقیقت انسان در عرفان علامه حسن زاده آملی/ کیهان اندیشه، آذر و دی۱۳۷۱، ص۳۹ @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوره مبارکه الأنفال آیه ۲۴ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا استَجيبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاكُم لِما يُحييكُم ۖ وَاعلَموا أَنَّ اللَّهَ يَحولُ بَينَ المَرءِ وَقَلبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيهِ تُحشَرونَ﴿۲۴﴾ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید هنگامی که شما را به سوی چیزی می‌خواند که شما را حیات می‌بخشد! و بدانید خداوند میان انسان و قلب او حایل می‌شود، و همه شما (در قیامت) نزد او گردآوری می‌شوید! @shakhehtoba
در خواست معرفت نفس از علی (ع) نقل است که: کمیل بن زیاد خطاب به امام علی (علیه السلام) عرض کرد: ای امیر مؤمنان!خواهم که از نفسم برایم بگویی، تا معرفتی بدان یابم! حضرت (علیه السلام) فرمود: ای کمیل!از کدام نفس برایت بگویم؟ کمیل گفت: مولای من!مگر بیش ار یک نفس در من موجود است؟! فرمود: ای کمیل!در انسان چهار نفس موجود است: نامیه نباتیه و حسیه حیوانیه و ناطقه قدسیه و کلیه الهیه. هر یک از آن‌ها را پنج قوه و دو خصیصه است: نامیه نباتیه را پنج ثوه است: ماسکه و جاذبه و هاضمه و دافعه و مربیه. اما دو خصلت آن عبارت است از زیادت و نقصان، وانبعاث آن از کبد است. حسیه حیوانیه را نیز پنج قوه است که عبارتند از: شنوایی و بینایی و بویایی و چشایی و لامسه.تو خضلتش نیز رضایت و غضب است، و محل انبعاثش، قلب می‌باشد. همچنین نقس ناطقه قدسیه را نیز، پنج قوه است: فکر و ذکر و علم و حلم و نباهت، و آن را انبعاثی نیست.این نفس شبیه‌ترین اشباح، به نفوس ملکیه است، و دو خصیصه دارد که عبارتند از: نزاهت و حکمت. و کلیه الهیه نیز پنج قوه دارد که عبارتند از: بقای در فنا و نعیم در شقا و عزت در ذلت و فقر در غنا و صبر در بلا.دو خاصیت آن نیز رضا و تسلیم است.این همان نفسی است که مبدأش خداست و عاقبت به سوی او بازشت دارد؛ چنانکه خدای تعالی فرموده است: و نفخت فیه من روحی و یاایتها النفس المطمئنة ارجعی الی ربک راضیة مرضیة.و عقل وسط کل است.  رساله لقاء الله، ص ۱۶۹. @shakhehtoba
29.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
الهی! آنکه در نماز جواب سلام نمی شنود هنوز نمازگزار نشده است، ما را با نمازگزاران بدار نماز جماعت علامه حسن زاده آملی در قم @shakhehtoba
🌱 وقت نزول رحمت حق از سحاب شد 🌿 یعنی که جام دیده ی ما پُر شراب شد 🌱 زهراترین ستاره ی زهرا طلوع کرد 🌿 نوری دمید و قبلگه آفتاب شد 🌺ولادت حضرت زینب (س) مبارک باد. @shakhehtoba
حتى به مزاح هم سخن ناهنجار و خلاف مگوييد از سخنان ناهنجار گر چه مزاح باشد بر حذر باش ، خلاف مگو اگر چه مطايبت (شوخى ) باشد از قسم خوردن اگر چه راست است احتراز كن ، تا مى توانى . نماز را در اول وقت بجا آور، تجارتت را مغتنم بشمار كه انسان بى كار از دنيا و آخرت هر دو مى ماند داد و ستد مانع بندگى نيست . رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ (نور / ۳۷) مردى به آفتاب يمنى اويس قرنى گفت : مرا اندرزى كن - آنجناب گفت : (( فر الى الله )) بگريز به سوى خداوند. اين كلام را از كتاب الله اقتباس كرد كه نوح نبى - (عليه السلام ) - به مردم فرموده : (( ففروا الى الله )) - سوره ذاريات ، آيه 50 - از شهوت و از شهرت بپرهيز و از معاشرت ناجنس به خصوص از نفس بگريز كه : نخست موعظه پير مى فروش اين است   كه از مصاحبت ناجنس احتراز كنيد   @shakhehtoba
كتوم باش و سِر پوش  اگر در حالات مراقبت تام ، تمثلاتى پيش آيد خوش آمد مكتوم بدار كه سالك (( كتوم )) است . از عارف سَر مى رود و سِر نمى رود... اكثار ذكر (( يا حى يا قيوم )) موجب احياء عقل مى شود آقاى من در نزد اولياء الله مجرب است كه اكثار ذكر شريف يا حى يا قيوم يا من لا اله الا انت موجب حيات عقل مى شود، وقتى را با خدايت خلوت كن كه بدن استراحت كرده باشد و از خستگى بدر آمده باشد و در حال امتلاء و اشتهاء  نباشد. منبع:(تازيانه سلوك ، ص 28.) @shakhehtoba
✅ معرفی گناهان خانواده🔥 ✅نکات آموزشی فرزند در روایات 💢به انضمام نکات کتاب در کانال بهشت خانواده👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الان بنده و جنابعالی که اینجا نشستیم اگر ظاهر و باطن را پاک بداریم . قران را در خود پیاده کنیم سیر افاقی برای ما حاصل می شود بنده و جنابعالی همین الان که اینجا هستیم باید عوالم را سیر کنیم . این قابلیت را داریم عزیزان من . ای دل به کوی دوست گداری نمی کنی اسباب جمع داری و کاری نمی کنی.بال و پر داری و پرواز نمی کنی. ما امدیم شما راپرواز بدهیم در غفلتیم اقا بی خبریم عزیزم نمی دانید چه سرمایه دارید شما نمی دانید چه قوه و استعداد دارید هی هی هی مبادا به یک حرف دروغ مبادا به یک نیت خلاف مبادا به یک لقمه حرام مبادا به یک امضای خلاف مبادا به یک شهادت دروغ این انسان نازنین را ضایع کنید عزیز من @shakhehtoba
دستور العمل هاى آيات آخر سوره فرقان (( اى عباد الرحمن )) ، آخر سوره فرقان از (( عباد الرحمن الذين يمشون على الارض )) تا آخر سوره هر يك دستور العمل كامليست .  خروس در سحر به ذكر مشغول است كم از خروس مباش  از امل (آرزو) - (مقصود آرزوهاى بى پايان دنيوى است ) چشم پوش و در عمل كوش مرد جستجو باش نه گفتگوى . از دريا بخواه نه از جوى . از فضول كلام چون فضول طعام دست بدار. سبكبار باش نه سبكسر و سبكسار، خروس در سحر به ذكر قدوس و سبوح در خروش است كم از خروس مباش ! چون به خروش آمدى بدان كه بهترين عطاى دوست لقاى اوست ، مترصد باش كه : گدايى گردد از يك جذبه شاهى   به يك لحظه دهد كوهى به كاهى منبع: تازيانه سلوك ، ص 114، استاد حسن زاده آملى @shakhehtoba