عبادت
عیب خود گویم، به عُمرم من نکردم بندگی
این عبادتها بود سرمایهی شرمندگی
دعویِ «ایّاک نعبد» یک دروغی بیش نیست
من که در جان و سرم باشد هوای بندگی
#دیوان_اشعار
#امام_خمینی(ره)
14.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌱نحوه ی صحیح خوابیدن برای سلامتی
#سبک_زندگی_سالم
🔸️ نحوه خوابیدن ، به پهلو خوابیدن است؟؟؟ حالا یا به پهلوی راست، یا به پهلوی چپ ؟؟؟
#استاد_صمدی_آملی
🔻گنجینه شاخه طوبی کانال دوم شاخه طوبی مرجع معرفی کتب و آثار و شرح دروس ارزشمند علامه ذوالفنون حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه .... @shakhehtoba2
https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec
🔻کانال اول درسی @shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
26.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#مستنداستادصمدی_آملی
#قسمت_دوم
#سبک_زندگی_سالم
#قسمت۲
🔻گنجینه شاخه طوبی کانال دوم شاخه طوبی مرجع معرفی کتب و آثار و شرح دروس ارزشمند علامه ذوالفنون حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه .... @shakhehtoba2
https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec
🔻کانال شاخه طوبی @shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
25.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#مستنداستادصمدی_آملی
#قسمت_ششم
#سبک_زندگی_سالم
#قسمت۶
🔻گنجینه شاخه طوبی کانال دوم شاخه طوبی مرجع معرفی کتب و آثار و شرح دروس ارزشمند علامه ذوالفنون حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه .... @shakhehtoba2
https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec
🔻کانال شاخه طوبی @shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
20.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#مستنداستادصمدی_آملی
#قسمت_پنجم
#سبک_زندگی_سالم
#قسمت۷
🔻گنجینه شاخه طوبی کانال دوم شاخه طوبی مرجع معرفی کتب و آثار و شرح دروس ارزشمند علامه ذوالفنون حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه .... @shakhehtoba2
https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec
🔻کانال شاخه طوبی @shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
هدایت شده از کانال شاخه طوبی
متن رساله علم و دین:
این کلمه حاوى هشت سؤال در علم و دین و جواب آنها به تفصیل ذیل است:
باسمه تعالى
حضرت آیة الله حسن زاده آملى (دامت افاضاته)
با عرض سلام و تحیّات خاطر شریف را مستحضر مى دارد:
به علّت مطرح بودن بعضى شبهات در اذهان طبقات مختلف جوامع اسلامى، خصوصا جوانان، در مورد رابطه علم و دین، تعدادى سؤال تهیه شده و براى بعضى از دانشمندان علوم تجربى، فلاسفه و متکلّمین مسلمان و مسیحى داخل و خارج ارسال شده است. در اینجا به دلیل سهولت بحث، علم به مفهوم علوم تجربى بکار رفته است. پاسخها قرار است به صورت کتاب به زبانهاى فارسى و انگلیسى منتشر شود. شرکت حضرتعالى در پاسخگویى به این سؤالات موجب امتنان خواهد بود و در انتشار دیدگاههاى اندیشمندان مسلمان در سطح جهان تأثیر بسزائى خواهد داشت.
با تشکر و آرزوى مزید توفیقات براى حضرتعالى
دکتر مهدى گلشنى- رئیس پژوهشگاه علم انسانى و مطالعات فرهنگى
6/ 8/ 75
8 سؤال درباره رابطه علم و دین:
1- تعریف حضرتعالى از علم و دین چیست؟
2- آیا جنابعالى تعارضى بین این دو تعریف مىبینید یا خیر؟
3- در کجا (یا در چه صورت) ممکن است بین علم و دین تعارض پیدا شود؟
4- در گذشته زمینه هاى پیدایش تعارض بین این دو چه بوده است؟
5- نقش دین در رونق گرفتن علم در تمدن درخشان اسلامى و در غرب چه بوده است؟
6- آیا «علم دینى» امکان دارد؟
7- آیا علم مى تواند از دین به کلّى مستغنى باشد؟
8- آیا مى توان حوزه هاى علم و دین را به کلّى از یکدیگر تفکیک کرد؟
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
هدایت شده از کانال شاخه طوبی
رساله علم ودین.pdf
562.4K
دانلود رساله #علم_و_دین علامه حسن زاده آملی (pdf)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
هدایت شده از کانال شاخه طوبی
Scienc01(2).mp3
5.62M
دروس شرح صوتی کتاب "#شرح_رساله_علم_و_دین"
جلسه اول
#استاد_صمدی_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
هدایت شده از کانال شاخه طوبی
بسم اللّه الرحمن الرّحیم الحمد لله رب العالمین حضور انور استاد بسیار گرانقدر، رئیس بزرگوار پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى جناب آقاى دکتر مهدى گلشنى (أیّده اللّه سبحانه بإلقاءاته السبّوحیّة).
با سلام و دعاى خالصانه و ارائه ارادت بى پیرایه، همواره صحّت و عزّت آن وجود شریف و توفیقات به دوام آن عزیز گرانمایه را در راه إعلاء و اعتلاى معارف حقّه إلیه و خدمت فرهنگى به کشور جمهورى اسلامى ایران گرامى از خداوند متعال مسألت دارم.
در امتثال امر مبارک، مطابق هر یک از سؤالهاى هشتگانهاى که طرح فرمودهاید، پاسخهایى با رعایت ایجاز و اختصار و تجدید ذکر سؤال به همان عبارت متین و استوار سرکار به ترتیب عرض مى شود:
8 سؤال در رابطه علم و دین:
1- تعریف حضرت عالى از علم و دین چیست؟
علم معرفت واقعى به مصنّف کتاب نظام هستى و کلمات وجودى آن به قدر طاقت بشرى است. علم وجود نورى و فعلیّت مجرد از مادّه است، و انسان به یافتن فعلیتهاى وجودى نورى استکمال مى یابد و ترقى وجودى مى کند و فعلیت بر فعلیت مى افزاید و از نقص به کمال مى رود. به گفته شیوا و شیرین منوچهرى دامغانى:
به کردار چراغ نیم مرده که هر ساعت فزون گرددش روغن
و چون علم و عمل دو جوهر انسان سازند، و عالم و عامل را اتحاد وجودى بدانهاست در حکمت الهى فرموده اند- و چه نیکو فرموده اند- که: «انسان به فراگرفتن حکمت- که همان تحصیل علم و عمل است- عالم عقلى مشابه با عالم عینى مى گردد».
و چون علم، چشم ذات نفس ناطقه انسانى مى شود، و انسان به نور علم، حق را از باطل تمیز مى دهد، و مدینه فاضله بدست مى آورد، و سعادت جاویدانى خود را کسب مى کند، حضرت خاتم انبیاء محمّد مصطفى (صلوات اللّه علیه) فرموده است: «العلم إمام العمل».
و اما تعریف دین: دین عبارت از برنامه حقیقى و دستور واقعى نگاهدار حدّ انسان و تحصیل سعادت ابدى آن است. و همه آداب و متون آن محض علم و عین صواب است. لاجرم تدوین و تنظیم این چنین برنامه از کسى به جز آفریدگار انسان ساخته نیست- یعنى آن دست و قلمى که کتاب تکوینى نظام هستى عالم و آدم را بدین زیبایى نگاشته است که زیباتر از آن تصوّر شدنى نیست، و هر یک از کلمات وجودى آنها را دین و آیینى داده است که به قدر یک میکرون اعوجاج و اختلاف و نارسایى و ناروایى در آنها راه ندارد، همان قلم براى جمیع شئون این صنع عظیمش به نام انسان دستورى که محض حکمت است نهاده است تا این دستور در متن آن چنان صنع پیاده شود و او را به هدف نهایى و کمال غایى او برساند.
مناسب است که علق نفیس را از رسول اللّه صاحب قرآن فرقان اهدا کنیم، و آن این که: «إنّ هذا القرآن مأدبة اللّه فتعلّموا مأدبته ما استطعتم ...». مأدبه- به فتح و ضم دال- طعام مهمانى است. یعنى قرآن سفره خداست، و تا مى توانید از این سفره بهره ببرید. و نیز مأدبه- به فتح دال- ادب و دستور است. قرآن براى ادب و تقویم انسان است. ادب نگاهداشت حدّ هر چیز است. و تقویم راست و درست ایستاندن است. این وجه با «تعلّموا» مناسبتر است. یعنى قرآن ادب و دستور الهى است، پس از آن ادب فرابگیرید و حدّ انسانى خود را حفظ کنید و نگاه بدارید، و بدین دستور، خود را راست و درست به بار آورید و به فعلیت برسانید، چنان که هم آن حضرت فرموده است: «أدّبنى ربّى فأحسن تأدیبى»، و نیز فرموده است: «أدّبنى ربّى بمکارم الأخلاق».
#علامه_حسن_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
هدایت شده از کانال شاخه طوبی
Scienc02.mp3
6.37M
دروس شرح صوتی کتاب "#شرح_رساله_علم_و_دین"
جلسه دوم
#استاد_صمدی_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
خلاصه ای از نکات مطرح شده در افاضات استاد صمدی آملی جلسه اول ماه مبارک رمضان (شب دوم)
۲۲ اسفند ۱۴۰۲
#بخش_اول
🔶 در روایات آمده است که در روز قیامت تمام مردم به صورت دسته دسته محشور میشوند. هر طیفی هر قومی هر طایفه ای که با همدیگر مناسبت دارند دل هایشان با همدیگر تناسب دارد، اینها کنار هم جمع میشوند.
🔶 یک نردبان و یا یک راه پله داریم؛ اگر داریم راه پله را بالا میرویم این پله ها را میگویند درجات، اگر راه پله ها را پایین میآییم این پله ها را میگویند درکات.
🔶 هر حرفی هر کلامی که می شنوید اگر می بینید شما را بالا میبرد این بالا رفتن ارتقا پیدا کردن انبساط وجودی، تعالی روحی که موجب میشود روحیه اش قوی تر شود، مقامات وجودی او برایش ظاهر میشود، القاء این حقیقت یک القاء رحمانی است.. یک القاء سبوحی است.
اما اگر حرفی میشنود که انسان را پایین میکشد سقوط میدهد انسان این سویی میشود این القاء شیطانی است، تنزلی است. این آدم را پایین میآورد.
🔶 موت طبیعی برای خودش کمال آور نیست موت ارادی کمال آور است. موت طبیعی کمال نمیآورد اما پرده از روی چشم انسان بر میدارد و انسان آن سوی عالم را برزخ افراد را برزخ خودش را طور وجودی اخروی خودش و دیگران را مشاهده میکند.
🔶 سوال میکنند ما سلککم في سقر..
همینجور خودشان دارند میروند..
کسی اینها را به زور بگیرد ببرد نیست!
فعل را قرآن کریم مفرد (جمع) مذکر به صورت ثلاثی مجرد آورده..
🔶 جواب میدهند ما از نمازگزاران نبودیم معلوم است کسانی که اهل نماز نیستند دیگر نیاز نیست کسی محاکمه شان کند طبق این آیه، نیازی نیست نامه به دست چپشان بدهند به دست راستشان بدهند. جایگاهشان اینجوری است... مقامشان این هست.. میگویند که لم نک من المصلین.
مصلی نیستیم.. حالا شاید نماز میخوانده، اما هنوز جزو مصلین و نمازگزاران نشده..!
🔶 خدای متعال به زبان مبارک خاتم انبیاء فرمود:
"ان الله فی قبلة المصلی"
یا "الله فی قبلة المصلی"
برای همین است که راجع به سمت قبله ایستادن این همه دقتها شده. هر چیزی حسابی دارد در هنگام نماز اینطوری است..
🔶 قبله اصلا تسامح را قبول نمی کند.
بحث طولانی آن را در دروس معرفت الوقت و القبله فرموده اند..
که قبله یعنی آن حجم محازی با کعبه.
کعبه یعنی همان مکعب شکل حجمی نه سطحی که در داخل مسجد الحرام مکه ی حجاز است.
که این حجم از جنبه ارتفاع و انحطاط من تخوم الارض شروع میشود تا به عنان آسمان.
🔶 عمده این است که وقتی انتقال روحی به شخص دست میدهد از طور ظاهری به طور باطنی، این عناوین و این الفاظ بر او صدق کند؛ یعنی جوهره ی اینگونه از ملکات در ذات او، در کمون سرّ او، در کِنّ او کِن یعنی باطن او سرّ او در کِن او مکنون شده باشد، باید اینطوری باشد که تا آنجا مثلا به سوی بهشت برود وگرنه اگر رفتن به سوی بهشت تقوا میخواهد و این تقوا در کِنّ این شخص که مکنونش بشود محقق نباشد، اینجا به ظاهر القاب بر او صادق هست اما با انتقال جوهری که نفس او از مرتبه ظاهر به مرتبه برزخی پیدا میکند با این انتقال جوهری برای او اینگونه از اوصاف و عناوین مکنون نشده در کنّ او قرار نگرفته مستور او نشده، در سرّ او واقع نشده مستسرّ او به این سرّ توصّف پیدا نکرده وصف پیدا نکرده ملکه اش نشده و لذا آنجا جواب نمیدهد!
🔶 این بر اساس بسم الله الرحمن الرحیم است؛ آن بسم الله موجب تجمع است. موجب تفرع است. اگر با همدیگر در بسم الله الرحمن الرحیم به یک طیفی مناسبت دارند این بسم الله الرحمن الرحیم این شخص را با طیفی غیر از این طیف انس نمیدهد. آنجا بینشان ارتباط برقرار نمیشود.
(به بسم الله الرحمن الرحيم است
دلى با دل حميم است و صميم است)
🔶 یک رُل فرض بفرمایید یک رُلی که هفتاد سال عمرمان باشد که داریم هفتاد سالگی از این نشئه میرویم این رل را همینجور دقیقه به دقیقه ساعت به ساعت روز به روز هفته به هفته ماه به ماه سال به سال داریم همینجور هی قیچی میکنیم این عمر این رل همینجور هی باز میشود دارد میرود.....
هی دارد باز میشود مکشوف میشود این مطوی دارد منتشر میشود.
آنچه را که در ما براساس حقیقت خلقت که به کمون ما توحید صمدی قرآنی تعبیه شده است در صفحه جان ما این دارد میآید این کتاب وجودی مکنونی ما دارد منتشره میشود در عالم محو و اثبات هی محو میشود اثبات میشود اثبات میشود محو میشود تا چه معنا کنیم همه این الفاظ را.
🔶 (خواب شخصی) من دیدم که یک حوض استخر آب است به وفق آن اتاق استخر آبی است. اینها همه چون صور برزخی است به وفق جدول وجودی او برایش اینجوری ظاهر شده وگرنه شاید یکی می گفت رفتیم مثلا یک جای بیکرانی. ایشان میگوید یک جای محدودی. خب پس معلوم میشود الان به وفق جدول وجودی او دارند به او محدود نشان میدهند.
🔻گنجینه شاخه طوبی @shakhehtoba2
https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec
خلاصه ای از نکات مطرح شده در افاضات استاد صمدی آملی جلسه اول ماه مبارک رمضان (شب دوم)
۲۲ اسفند ۱۴۰۲
#قسمت_دوم
🔶 یکی از لطائف در توجیهات تعبیری صور برزخیه در منام در مکاشفات این است که آب به صورت علم، علم به صورت آب در نشئه طبیعت تجلی میکند؛ در صور مادیات، چه اینکه حکمت به صورت شیر تجلی میکند.
🔶 مثلا دیروز چه حرفی چه چیزی چه برخوردی چیزی پیش آمده باشد که دیروز تا الان کتاب وجودی را مندرس نوشته باشیم؛ چون هر روز به روز هر ساعت به ساعت انسان دارد کتاب وجودی خودش را مینویسد.
🔶 نباید نمازخوان را ببینی و نماز شناس بشوی.
باید اول نماز شناس بشوی بعد بگردی در بین اینهایی که مدعی نماز خواندن هستند یک نمازخوان حقیقی پیدا بکنی.
آیا اینهایی که میگویند ما نمازخوانیم ما جزو مصلین هستیم آیا اینها نمازگزاران حقیقی هستند یا نیستند؟!
🔶 کوثرِ نماز یک کوثری است که تک تک مردها پیدا میشوند که میروند از این کوثر آب مینوشند؛ جزو مصلین میشوند. بسیاری از این نمازخوان ها روز قیامت راهی سقر هستند!
🔶 یکی از فرمایشات آقاجان فرمودند: شنیدم داری میروی تبلیغ؟ گفتم هرجور امر بفرمایید. فرمودند بروید.. خلق الله را بندگان خدا را، دستگیری بشوند. ولی از سه گروه بترس؛ عرق چین به سر عبا به دوش صف اول نماز جماعت..!
دوم فرمود از آنهایی که تصور به خیالت این است که خیلی با هم دوست هستید با هم رفیق هستید از اینها بترسید اینها خطرناکند.
سومی را نمیگویم یک کمی سنگین میشود؛ جمله را نمیگویم به یک معنا این میشود از خودت هم بترس که آدم خطرناک میشود برای خودت.
(البته من اینجوری دارم معنا می کنم از باب اینکه اون طیف سومی اسمشان را نبرم!)
🔶 (ادامه خواب شخص)
یک در دیگری به روی من باز کردند، دیدم بَه اینجا هم یه استخر آب است. به آب نگاه می کنم آنقدر زلال، صاف، گوارا. جذاب.. من مجذوب واقع شدم بیچاره شدم.. آن آقا به من فرمود: این را می بینی؟ این علمِ آقای حسن زاده آملی است.. قسم میخورد در حرم حضرت معصومه س...
🔶 بر روی این سفره ی رحمت رحیمیه الهی تشرف حاصل کردید سالیانی..
حمام دارید شستشو می کنید علوم و معارف را این آب زلال را بدون هیچ املاح مضرّ به جسم به روح به حقیقت دارید ارتزاق می فرمایید...
🔻گنجینه شاخه طوبی مرجع معرفی فایل های صوتی کتب و آثار و شرح دروس ارزشمند علامه ذوالفنون حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه .... @shakhehtoba2
https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec
🔻کانال شاخه طوبی @shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a