eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15.5هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
2.1هزار ویدیو
61 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5850200186814464181.mp3
3.95M
(تندخوانی) جزء پنجم قرآن کریم با صوت استاد معتز آقایی زمان : 33دقیقه 🌹کانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
🔴 موضوع : امام زمان( عج ) استاد علامه حسن زاده آملى ♦️کمال عالم کیانی و غرض آن انسان کامل است. ♦️شيخ رئيس را در مبدأ و معاد كلامى به كمال در اين مطلب سامى(بلند) است كه: کمال عالم کونی آن است که از آن انسان پدید آید و سایر حیوانات و نباتات هم یا به طفیل وجود انسان متکون شوند و یا برای این که ماده تباه نشود همچنان که بنا چوب را در مقصودش به کار میگیرد و آنچه از آن زیاد آمد را تباه نمی سازد بلکه از آن زاید ها برای قوس هلال ها و لابه لا ها و چیز های دیگر استفاده می کند. و غایت کمال انسان هم آن است که با قوه نظری اش عقل مستفاد(صور علمیه) تحصیل کند و با قوه علمیه اش عدالت را و این جا است که شرف در عالم مواد به پایان خود می رسد. حاصل اين كه مقصود از خلقت منحصر در انسان كامل است و خلقت ساير اكوان از جمادات و نباتات و حيوانات از جهت احتياج به ايشان در معيشت و انتفاع(بهره بردن) به آنها در خدمت است. و تا آنكه مواد ضايع و مهمل نگردد, صاف و زبده(صاف و بی غش) مواد خلقت انسان گرديده است, چه حكمت الهيه و رحمت ربانيه اقتضاء مى كند كه هيچ حقى از حقوق فوت نشود بلكه هر مخلوقى به قدر استعداد خود به سعادت خود برسد. پس به مبناى قويم حكيم انسان كامل غايت عالم كونى است و نشأه عنصرى هيچگاه از چنين انسان خالى نيست فافهم. (انسان کامل کمال همه موجودات است که از تمام مقیدات و محدودات به در آمده و سرش به رب مطلق متصل گردیده و این هدف تمامی موجودات است و باقی موجودات هم هر کدام به قدر ظرفیت و استعداد خود به سعادت و کمال رسیده اند و آن ها هم باید باشند تا این کارخانه انسان سازی کار کند و آنها خود جزئی از این کارخانه اند و هدف این عالم انسان سازی و در واقع انسان کامل سازی است که همان سیر صعود است فتدبر) منبع :📚 حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
روضه،مناجات _ شماره 5.mp3
3.77M
& شماره 5 🔊 با نوای استاد صمدی آملی @shakhehtoba
۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
دستورالعمل _ ماه رمضان.mp3
623.1K
چکیده : تقویت تهجد و قرائت قرآن ، حرف شنیدن و..... 💠 تهجدتان را تقویت بفرمایید. 🍀 تلاوت قرآنتان را تقویت بفرمایید. 🍂 خداوند فتاح القلوب است بسیار بسیار گشاینده ی دلها هست. 🌿 قلب منشرح می شود؛ دل به سوی حقایق عالم باز می شود و منّاح الغیوب است هم می گشاید دل را؛ جان را آمادگی می دهد؛ و هم از غیبیاتش به جانها دم به دم مِنحتها و مِنَح خودش را سرازیر می سازد. 🌙 ماه عزیز رمضان را مغتنم بشمارید. 📚 تحصیل علم بفرمایید. 🗣 حرف بشنوید. 📢 از همه عبادتها بالاتر و بهتر بخصوص برای عزیزان جوان، حرف شنیدن است؛ تحصیل علم کردن است؛ حقایق شنیدن است ؛ از توحید بشنوید ؛ از خودتان بشنوید؛ از شؤون جانتان بشنوید. 💠 استاد صمدی آملی @shakhehtoba
۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
پیامبر الگو در مطلق شئون از منظر قرآن ✍ قرآن با معرفی پیامبر (ص) به‌عنوان 《الگوحسنه》بر اساس کریمه «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» دستور اکید بر و بی‌قید و شرط پیامبر (ص) در تمام شئون و امور زندگی دارد. که مجموع سنت قابل تبعیّت نبی(ص) سه جنبه ذیل دارند: 1⃣ یعنی بنا به امر الهی: 《وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا : و آن چه رسول خدا برایتان آورد آن را اخذ نموده و عمل کنید و آنچه را هم که نهی نموده ترک نمائید》 2⃣ یعنی که: 《وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى/ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى: و تو کلامی نمی‌گویی مگر آن که ما آن کلام را بر دهان تو وحی می‌نماییم》 3⃣ یعنی بر اساس آیه 《اطیعوا الله و اطیعوا الرسول》 که است در منظر اهل فن به معنای عدم مخالفت و نهی نبی از عمل صادر شده یا کلام ساطع شده در محضر ایشان می‌باشد حفظه_الله 🌹 @shakhehtoba
۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
آيا ماه رمضان هميشه سى روز است؟! يكى از نظريات شيخ صدوق مربوط به تعداد روزهاى ماه رمضان است. ايشان در كتاب من لا يحضره الفقيه بعد از نقل رواياتى مى‏فرمايد: لذا شهر مبارك رمضان براى هميشه سى روز است. درحالى‏كه روايات ديگرى هم داريم، از خاصه و در جوامع روايى عامّه كه بعضى از صحابه پيغمبر فرمودند: ما در زمان رسول اللّه، ماههاى 29 روزى بيش از ماههاى 30 روزى روزه گرفتيم. آن‏وقت جناب صدوق چند روايت نقل مى‏كند كه حضرت شيخ الطايفه طوسى در تهذيب و استبصار نظر ايشان را رد مى‏كند. ما فرمايشات هر دو را در درس هفتاد و پنجم كتاب دروس معرفة الوقت و القبلة آورده‏ايم. اينكه شيخ صدوق (ره) فرموده هميشه ماه رمضان 30 روز است و رواياتى نيز در تأييد آن آورده. اشاره به يك نكته علمى دارد كه متأسفانه حضرت شيخ طوسى هم در تهذيب و استبصار اين را نياورده است و بدان اشارتى نفرموده است. جناب استاد ما مرحوم علّامه شعرانى فرمودند كه اين روايات درست است، اما بايد بين هلال و ماه اصطلاحى نجومى و هلال و ماه واقعى سماوى تميز داده شود، اين روايات ناظر به ماه نجومى است نه هلال سماوى، چون كسانى كه اهل فن مى‏باشند و در علم هيئت، رياضيات، نجوم و زيجات واردند، مى‏دانند كه رسم زيجات و ترتيب جداول آنها اين‏طور است: محرم، صفر، ربيع الأول، ربيع الثانى، همينطور تا آخر، ماههاى فرد، تمام است (30 روز) و ماههاى زوج، ناقص است (29 روز) و اين ترتيب مربوط به هلال خارجى نيست بلكه مربوط به يك روش و نظام رياضى و محاسبه‏اى است كه بايد ماهها را در جداول ازياج تنظيم كنند، بعد مستخرج در وقت استخراج، از اين تنظيم شده (تعديلات) را كه در علم هيئت و زيجات، بحثش هست، و كسور، كبيسه و ... را حساب مى‏كند، بعد از اينها منتقل مى‏شود به هلال خارجى. پس ماه زيج مقدمه‏اى است براى يافتن هلال خارج نه اينكه خودش ملاك باشد. اصطلاح زيج را غربيها لاتابل و در زبان عربى جدول گويند. اين‏كه مرحوم‏ شهيد اول در كتاب صوم لمعه فرمود: «لا اعتبار بالجدول»، جدول يعنى زيج، يعنى زيج را اعتبار نكنيد، مراد اين نيست كه اعتبارى به علم رياضى و هيئت نبايد داشت. بلكه منظورشان اين است كه چون ترتيب ماههاى زيج اينطورى است كه هميشه محرم، سى روز و صفر 29 روز و ... يعنى هميشه فرد تمام و زوج ناقص است و جدول روى فرمول خاصى پياده شده است، نبايد آن را براى تعداد روزهاى ماه ملاك قرار داد، بلكه بايد از آن ملاك، ماه خارج را استخراج كرد، بعضى در بيان اين كلام شهيد نوشته‏اند: جدول يعنى تقويمهايى كه استخراج مى‏شود و به اينها اعتبارى نيست. اين حضرات كلام شهيد را درك نكرده‏اند. جناب شهيد اول خيلى حساب شده نوشته. چون زيج را به زبان عربى مى‏گويند: «جدول» و چون ترتيب زيجات به حركت وسطى، به قاعده فرمول استخراجى تنظيم شده كه ماههاى فرد 30 و ماههاى زوج 29 روز و ناقص است، شهيد فرموده: «لا اعتبار بالجدول»، نكته‏اش اين است ما بحمد اللّه چند تا زيج اينجا حاضر داريم، كه اگر باز كنيم مى‏بينيد كه محرم 30 روز، صفر 29 روز، و ...، ربيع الأول، ربيع الثانى، جمادى الأول، جمادى الثانى، رجب، شعبان، رمضان، و چون رمضان در فردهاست، هميشه تا قيام قيامت در زيجات 30 روز است؛ زيرا از ماههاى مفرد است و اين مطلب را در حضور جناب امام صادق (ع) كه عنوان كردند و گفتند: آقا مبناى جداول طورى هست كه ماه رمضان هميشه 30 روز و تمام است، امام از اين عمل- اعنى نظم و ترتيب ماهها در جداول زيجات- خوشش آمده كه چه خوب شده كه ماه رمضان 30 روز است و اسم نقص بر سر آن نيامده است. آن آقاى راوى كه عادل و باتقوى و صادق هم بود و آنجا نشسته بود، متوجه حرف و تمايز اين دو نشده و آمد بيرون و گفته كه بله امام امضا كرده كه ماه رمضان تا قيامت سى روز است. حضرت علّامه شعرانى مى‏فرمود: اين رواياتى را كه جناب شيخ صدوق در من لا يحضره الفقيه آورده، روى مبنا و برداشت آن روات عزيزى است كه درست حرف امام را متوجه نشده‏اند و حضرت شيخ طوسى هم از اين جنبه رياضى وارد نشده و اين را بيان نفرموده است. فقط فرموده كه: انّ هذه الأخبار لا يجوز العمل بها من وجوه منها ... منها ... «1» و در اين وجوهى كه ذكر كرده در اين نكته رياضى وارد نشده‏اند، ما اين فرمايشات را دسته‏بندى و تنقيح و تحرير شده در درس 75 كتاب دروس معرفة الوقت و القبلة آورده‏ايم. هزار و يك كلمه، ج‏2، ص: ۴۴۷_۴۴۹ @shakhehtoba
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
4_5859560251992311577.mp3
18.93M
🎵 سخنرانی استاد صمدی آملی رمضان 99 💠 با‌موضوع ادعیه ✅ روز دوم 📆 8 اردیبهشت ‌99 📥 حجم : 18:05 مگابایت ⌛️ زمان: 61:03 دقیقه @shakhehtoba
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
4_5859560251992311578.mp3
31.97M
🎵 سخنرانی استاد صمدی آملی رمضان 99 💠 با‌موضوع ادعیه ✅ روز سوم 📆 9 اردیبهشت ‌99 📥 حجم : 30:49 مگابایت ⌛️ زمان: 74:39 دقیقه @shakhehtoba
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹