eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ ▫️ 📗 🔸برهان لم: برهانی که در فلسفه یا منطق از ناحیه ی علت به طرف معلول رفته، آن را اثبات کند، برهان لمی گویند؛ یعنی آدم به لم و علت او، این شیء را شناخت پیدا کرده است. 🔸خیر چیزی است که هر موجودی می خواهد، آن را دوست دارد و طلب می کند؛ مثلا آب سیراب کردن را دوست دارد و مقصودش هست پس سیراب کردن خیر و سیراب نکردن شر است. 🔸یکی از راه های شناخت خیر در نظام هستی این است که ببیند اقتضای طبیعی هر موجودی چیست. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ @shakhehtoba خداوند نسبت به آفریده هایش عنایت دارد و چون حکیم است تمام کارهایش محکم و استوار است و هیچ گونه تزلزلی در کار او نیست که کار را انجام دهد تا چند روز بعد آزمایش کند که نتیجه مثبت است یا منفی. عنایت الهی نسبت به خلق چیست؟ هر موجودی به نهایت آن چه که می توانست به بهترین وجه ساخته بشود، ساخته شده، تا به آن اندازه ای که امکان داشت و محال نبود و بهتر از این راه ندارد. ** حق نسبت به ایجاد خلق ابتهاج ذاتی دارد، قرآن کریم از این لذت و ابتهاج ذاتی تعبیر به محبت الهیه می کند که "یحبهم و یحبونه." عرفا تعبیر به عشق می کنند. ۶۵ شرح _کتاب_معرفت_نفس 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ 🔸حق تعالی غنی محض است و هر کمالی را ذاتا داراست و تمام موجودات فعل او هستند کل موجودات را می گویند فعل الله و یکپارچه حق در کار است و هدفی هم در بیرون از ذات خودش در کار نیست که ان فرمایش ملا عبدالصمد که فرمود مقصود از افرینش که می خواست خودش را برای خودش جلوه دهد 🔸خداوند چون جواد بذات است و خاصیت جود بخشش است هر وصفی برای خودش اقتضای دارد جود بخشش بی غرض است ،یعنی چیزی بدهد که بخواهد ۶۵ شرح _کتاب_معرفت_نفس 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
📗 📕 ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 💬 همان‌طور كه شيخ در آخر شفاء پيش آورد: « جلّ جناب الربّ عن أن يكون شريعة لكلّ واردٍ أو يطّلع عليه إلاّ واحد بعد واحد ». ( یعنی: درگاه الهى بزرگتر از آنست كه آبشخور براى هر واردى گردد يا هر كسى بر آن آگاهى يابد مگر تك‌تك افرادى. ) تك تك افرادى پيدا مى‌شود كه بتواند به اسرار روايات پى ببرد. روز خوشى بود، در خدمت استاد علاّمه طباطبائى بودم. صحبت پيش آمد از اوضاع و احوال زمان طاغوت. به ايشان عرض كردم پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم خاتم بود؛ ولى دشمنان اول كارى كه كردند اين رحمت عظمى را، اين رود نيل را، برگرداندند. اين درياى الهى را طورى كردند كه رنگ عوض كرد و به عنوان آب صاف به خورد مردم دادند. بنى اميّه و بنى عباس دست هم را گرفتند و مردم را از اين رود نيل جدا كردند و آنها را منحرف كردند. خيلى كار است و گناهشان بزرگ است. همان‌طورى كه خودش خاتم است كه فرمود: اولين و آخرين زير پرچم من هستند و زير لواى او هستند. آن انبياء هر كدام يك فرعون داشتند؛ يكى شداد، يكى نمرود و... و آن كسى كه در مقابل خاتم قرار گرفت، دشمنان اول و آخر انبياء زير لواى آن است، همان‌طورى كه مقابل، خاتم است. فرعونش هم خاتم است. همان‌طورى كه كار پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم بزرگ است، كار دشمن آن هم بزرگ است. ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 🆔 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏
إلهی، همه در راه خود استوارند، حسن را در راه خودش استوار بدار! فراز ۲۴۸ @shakhehtoba
4_5850343222110322713.mp3
14.04M
۶۶ شرح _کتاب_معرفت_نفس 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ ▫️ 🔸شر امری عدمی است؛ مثلا نبود سلامت و از دست دادن جان و ... شر است و هر جا پای وجود هست، خیر است. 🔸لذت و الم ادراک است که ادراک امر وجودی است و یا حداقل کیف نفسانی است. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ @shakhehtoba اصل رسیدن و وصول به حق از ناحیه خلق را سفر اول گویند. وقتی به حق رسید و رنگ و بویی از حق پیدا کرد، از از آن به بعد در اوصاف الهیه اعم جمالی و جلالی به مسافرت می پردازد با اوصاف و اسمای الهی حشر پیدا می کند تا مظهر آن اسم بشود. این ها اول سفر از خلق به حق می کنند که آثار وجودی را می بینند و پی به مؤثر و صاحب آثار می برند. این سفرها در مورد پیامبر و ایمه اطهار راه ندارد این مربوط به ضعیف العقول هاست نمی توانند حق را به واسطه حق بشناسند به واسطه آثار پی به او می برند. پیامبر در جواب سوال سایل که چگونه خدا را شناختی؟ حتی نمی گوید من خدا را به خدا شناختم می فرماید: من اشیا را با خدا شناختم چون سایل می پرسد به چه چیز خدا راشناختی؟ جواب مطابق سوال است: ما به واسطه آن مؤثر و حق، خدا را شناختیم. ۶۶ شرح _کتاب_معرفت_نفس 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ ▫️ 🔸 ولایت همانند اب به دنبال تشنه می گردد ولایت حضرت سیدالشهدا در مدینه هر چه گشت پیدا نکرد همه را از اطراف آورد خودش بلد هست چه کسانی را بیاورد ،شاید خیلی افراد استدعاهای همراه با سماجت هم داشته باشند تازه شاید هم نرسند یا اگر هم برسند ضایع کنند ،و چه بسا ان بنده خداهایی که به این افراد می دهند کفاره هم بدهند چون نعمت الهی را در غیر موضع اش مصرف می کنند باید احتیاط کرد تا نعمت در جایش مصرف کرد 🔸اگر شخصی خوابی ببیند که او را راهنمایی کردن دلیل ندارد به هر کسی بگوید ،یا اگر هم گفته کفاره اش این است که دیگر ان خواب را نبیند یا به تاخیر افتد نفس قهر می کند دیگر به شکار نمی رود ۶۶ شرح _کتاب_معرفت_نفس 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
📗 📕 ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 💬 عارف گويد كه صفات جلالى هم عين ذات خداست كه آن ذات بر اثر استيلا و احاطه و قدرت و عظمتش، قهّار است، عزيز است، عظيم است و هكذا در ديگر صفات جلالى. پس جلالى به اصطلاح عارف، نه اينكه اجلّ است از اين معانى، بلكه به اين معنى است كه اين ذات از شدّت عظمت وجودى و اتصاف به جميع صفات كماليه، ذوالجلال و العظمة است يعنى شكوه و هيبت و سلطنت دارد. خلاصه همين ذات واحد واجب الوجود يعنى اين ذات صمد، از آن جهت كه همه‌ى رحمت، اوست، رحيم است؛ و همه‌ى نعمت، اوست، منعم است؛ و ديگر صفات جمالى. همين ذات، از آن رو كه محيط است و علّت است، و اول و آخر است و ماسوايش اشعه‌ى ذات و تجليات صفات او هستند، قاهر، محيط و جبّار است كه به لحاظ صفات ثانى، (يُحَذِّرُكُمُ اللّٰهُ نَفْسَهُ)، خدا شما را از خود بر حذر مى‌دارد، و به لحاظ صفات اول (أَ وَ لَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ). ؛●➼‌┅═❧┅┄═❧┅ 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، شأن این کلمۀکوچک که به این علوّ و عظمت است، پس «یا علی یا عظیم»، شأنِ متکلّمِ این همه کلمات شگفت لاتتناهی چون خواهد بود؟ فراز ۸ @shakhehtoba
4_5850343222110322714.mp3
13.52M
۶۷ شرح _کتاب_معرفت_نفس 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ ▫️ 🌸 ادراک درد 🔸وقتی فردی سم می خورد نه از آن جهت که اثر خودش را کرد، شر بوده و نه از این که بدن تاثیر پذیرفت. از حیث این که فرد سلامتی خود را از دست داد، می شود شر که امری عدمی است، البته درد هم هست. 🔸درد امری ادراکی و وجودی است. 🔸لذت، ادراک ملایم با طبع و مزاج است که امری وجودی است. الم یا درد، ملایم با طبع و مزاج نیست و به نوعی به امری عدمی برگشت پیدا می کند. 🔸مرحوم آخوند می فرماید: در درد دو چیز نداریم. تفرق اجزا تعبیر به درد می شود. در هر دردی، به تفرق اعضا، علم حضوری داریم که خود حضور، امر وجودی و تفرق اعضا، امری عدمی است که این را " عدم ملکه " گویند پس درد، امر وجودی استقلالی نیست بلکه امر وجودی از باب عدم ملکه است. ۶۷ شرح _کتاب_معرفت_نفس 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ 🔸ما در این مبحث باید از شر و نقص تکوینی صحبت کنیم ، نه شر و نقص شرعی و فقهی، یک اصطلاحی است که شرع مقدّس می گوید: فلان مورد شر و گناه است، در جایگاه خودش این هم یک فرمایشی است. اما فی المثل در مورد شراب که موجودی است در خارج و اصلش هم از انگور بوده، بیائیم از این دیدگاه ببینیم که انگور یک میوه در نظام عالم است و هزاران منافع دارد. شخصی بیاید همین میوه رابر اساس ترکیب یا نحوه پختن خاصی به چیزی تبدیل کندکه آثار وجودی آن تغییر نماید دلیل بر این نیست که اصلا" وجود انگور به عنوان شر آفریده شده باشد. همین انگور را همه مردم میل می کنند و بدنشان ساخته می شود و به صرف موارد معدودی که استفاده خلاف پیش آمده نباید آنرا شر پنداشت. از طرفی همین انگور پخته شده برای خودش اثر وجودی خیر هم دارد که چه بسا خیلی از موجودات بخورند و برای آنها نافع هم باشد. فقط به من و شمای انسان، از جنبه شرعی حرام گشته است که این حرمت شرعیه است نه حرمت تکوینیه (ما در بحث خیر و شری که در معرفت نفس مطرح می گردد باید به دیدگاه تکوینی بر گردیم). ۶۷ شرح _کتاب_معرفت_نفس 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ ▫️ علامه طباطبایی براساس دو برهان یکی از راه علم ذاتی حق در پیاده شدن تک تک موجودات نظام عالم و دیگری از راه ارتباط اشیای عالم با هم و نظم حاکم بر نظام هستی، استدلال کردند که این نظام عالم، بهترین نظام است. شر امر وجودی نیست، یک امر عدمی است. اگر شر بخواهد یک امر وجودی باشد یعنی خدا یک موجودی خلق بکند که اصلا وجود این موجود شر است که محال است چون شر یعنی نقص و بدی و زشتی. یعنی اگر موجودی شر است از دو حال به در نیست یا باید برای خودش شر و نقص باشد یعنی می خواهد هیچ باشد، یعنی می خواهد خودش، خودش را نابود کند که راه ندارد، چون هر موجودی شبانه روز تلاش می کند برای غذا و دفع دشمن یعنی این که خودش را می خواهد. یا باید برای دیگران شر باشد، که این طور نیست. نمی شود موجودی در نظام هستی مستقلا شرور آفریده بشود و اگر به نحوی مقداری شر در آن می بینیم دست بشر در کار است وگرنه همه چیز برای منفعت آفریده شده. علامه طباطبایی استدلال می فرمایند به هر دو وجه محال است. ۶۷ شرح _کتاب_معرفت_نفس 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 در آستانه سالگرد شهادت سرباز قاسم سلیمانی، هدیه ویژه کانال «روایت فتح» به همه شما اعضای گرامی 🔸تصاویری ناب و کمتر دیده شده از شهید سلیمانی با نوای آسمانی شهید آوینی... 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
📗 📕 ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 💬 منشأ خلود ، همان ثبات در نيات و رسوخ در ملكات است، و با اين حال هر كسى مثقال ذره‌اى از خير يا شرّ را مرتكب شود همان را در نامه‌ى جانش يا در نامه‌اى بالاتر از ذات خود براى هميشه مى‌بيند، همچنان‌كه خداوند سبحان فرمود: فِي صُحُفٍ...؛ در نامه‌هايى گرامى * والا و پاك داشته * به دستان دبيرانى (عبس/ 14-16) مى‌يابند. و سرّ در اين مطلب آنست كه آن چيزى كه با نفس از هنگام مفارقت نفس از دنيا مى‌ماند و از او در دار تكليف برطرف نمى‌شود، آن چيز با نفس براى هميشه مى‌ماند و اصلاً از او جدا نمى‌شود چونكه چيز جديدى در نفس پيدا نمى‌شود كه بخواهد بعد از مفارقت نفس از عالم تكليف، آن را زايل كند (لذا ملكات نفس كه در لحظه موت با او هستند براى ابد مى‌مانند). ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 🆔 @shakhehtoba2 (تلگرام) https://t.me/+Ok4YDpf0AJUwMjJk 🆔 @shakhehtoba (ایتا) https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏
إلهی، توفیق ترک عبادتم در عبادتم ده! فراز ۲۴۹ @shakhehtoba
4_5850343222110322715.mp3
14.26M
۶۸ شرح _کتاب_معرفت_نفس 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢