eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
؛﷽؛ ؛┄┄┅┅┅┅┄┄ 💠 💠 💠 ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 🕋 و چون شوط هفتم تمام شد كه به مروه منتهى مى ‏شود بايد تقصير كنى. و آن چنان است- يعنى مقصود از اين تقصير اين است- كه مقدارى از موى سر و شارب و ريش را كوتاه كنى. و اگر از هريك آنها اندكى كوتاه كنى كافى است. (پس تقصير به معنى كوتاه كردن است). و مى ‏توانى گرفتن ناخن را تقصير قرار دهى، مثلا ناخن سر انگشتى را با قيچى بچينى. و در حال تقصير هم بايد نيّت كنى، مثلا بگويى: «تقصير مى ‏كنم به جهت بيرون آمدن از احرام در عمره تمتّع (يعنى به جهت حلال شدن آنچه كه در حال عمره تمتع حرام بود) قربة الى الله تعالى». 🕋 آخرين اعمال عمره تمتّع، تقصير است. و به اين تقصير جزء اول حجّ تمتّع كه حجّة الاسلام است انجام يافت كه از احرام بدر مى ‏آيد و همه محرّمات اختصاصى محرم بر او حلال مى ‏شود، مگر تراشيدن سر و كندن گياه و درخت حرم، و بوى خوش، و صيد كه تا شخص از حدود حرم خارج نشود صيد براى او حرام است. و زن كه تا قبل از طواف نساء و نماز آن بر او حلال نمى ‏شود، بنا بر قولى به وجوب طواف نساء و نماز آن در عمره تمتّع هم، و عمل به آن احتياط خوبى است، و لكن شهرت با عدم وجوب طواف نساء در عمره تمتع است كه پس از تقصير، زن حلال مى ‏شود. (اما محرّمات غير اختصاصى محرم، چون استمناء و كذب و ناسزا گفتن به مؤمن و ... كه در هر حال حرام است). چون تقصير كرد از احرام بدر مى ‏آيد و لباس عادى خود را مى ‏پوشد ولى از مكّه بدر نمى ‏رود تا دوباره محرم شود و جزء دوم حجّة الاسلام- يعنى حجّ تمتّع- را بجا آورد. https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
:🌷✨ ✍️ حدیثی از امام صادق (ع) نقل شده که فرمودند : هر کس بفهمد که خداوند بندگان را چگونه آفریده است ، حرف و قیل و قال او کم می شود و حسّ بدبینی و زبان اعتراضش رفع می گردد . بعد شیخ با توجه مفاد همین فرمایشات عنوان میکند که عارف با خلق خدا دلسوز و مهربان است و زبان طعن و بدگویی ندارد ، او به درد خودش مشغول است . مردم خودشان خدا دارند ، تو که آفریدگار و رزاق مردم نیستی. تو به فکر و درد خود باش . حال، ما هم در مقام حرف ، حرف می زنیم . اینها حرف است و آن عمل ، یک چیز دیگر است. آن عارفی که می گویند عارف بالله است ، ورای بازی با الفاظ است. 📗 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، ندانسته از تو قرار می خواستم، اینک دانسته از تو بیقراری می خواهم، که مظهَر «یا مَن کُلُّ یومٍ هُو فی شأن» ام.. فراز ۳۸۱ @shakhehtoba
🔸دغل دوستان گرفتارت نكنند 🔸 مبادا روزانه با قرآن كه عهد خداي متعال است تجديد عهد نكني 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
4_5945231230206214421.mp3
14.13M
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ 🔵 انسان یک موجود ذو اطوار است که هر طور از اطوار او را احکام خاصی است. 🔵 رابطه بین نفس و بدن همان حقیقت غیبیه من است که بین شؤون وجودی خودش ارتباط برقرار می کند. 🔵 ما دو جور نیازمندی داریم یک نیازمندی ظاهری که همان غذای متعارف جسمی و مادی است و دیگری ادراک و اندیشه و فهم و شعور که به یک نحوه توسع در لفظ، غذاست. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ 🔵 همان طور که غذای ظاهری از طبیعت تکون پیدا می کند مادی است، غذای ادراک ما مادی نیست گرچه در علم برخی احکام ماده مطرح باشد. 🔵 بحث علم بحثی است که انسان را در تمام مسایل اعتقادی و جدلی کمک می کند، اگر هم اهل جدل نیستیم و طرف مخاصم نداریم باز هم بحث علم ما را کمک می کند. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ 🔵 همان طور که غذای ظاهری از طبیعت تکون پیدا می کند مادی است، غذای ادراک ما مادی نیست گرچه در علم برخی احکام ماده مطرح باشد. 🔵 بحث علم بحثی است که انسان را در تمام مسایل اعتقادی و جدلی کمک می کند، اگر هم اهل جدل نیستیم و طرف مخاصم نداریم باز هم بحث علم ما را کمک می کند. 🌹کانال شاخه طوبی🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢 کپی با ذکر لینک 🙏💢
💠سخنى از حضرت عيسى عليه السلام آمده است و از زبان ائمه ما عليهم السلام نيز نقل شده است كه: «علم در آسمان و زمين و ما وراى دريا نيست علم در شما نهفته است به آداب اهل الله متأدب شويد تا در درياى علم منغمر گرديد». ♦️سالك بايد بداند كه در سير و سلوكش بايد همت داشته باشد و صابر باشد و در گرفتن تعجيل نكند و بداند زود زود نمى‏دهند تا كم كم ظرفيت پيدا كند. شايد در همين لحظه بعد رسيدى و يافتى. شيخ عطار گويد: ♦️اگر يك انبار پر از ارزن باشد و به تو گويند كه گنجشكى روزى يك دانه ارزن از آن ببرد تا انبار خالى شود آن گاه به تو بخشيم، بايد صابر باشد و بداند كسانى كه زود مى‏گيرند بيم آن است كه مجذوب اسمى شوند و در آن حد بمانند لذا فرمودند كه اين گونه بودن چندان تعريفى ندارد دير رسيدن قيمت و ارزش بيشترى دارد زيرا قابليت پيدا مى‏كند براى رسيدن به مقامات و حقايق. آملي ره در الحکم.ص 103 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در ترسیم نقشه راه سعادت انسانی کلیدی ترین مطلب اینست که به این پرسش ها پاسخ دهیم؛ آیا انسان موجودیست که مادّی صرف است ؟ آیا با مرگ نابود و نیست می شود؟ یا اینکه علاوه بر طور مادّی اش، وجهی غیر مادی نیز دارد؟ آیا انسان موجودی ابدیست یا اینکه فانی و نابود شدنیست؟ اگر اثبات شود که انسان علاوه بر طور مادی اش ، اطوار دیگری هم دارد که غیر مادی است و بعد از مرگ و متلاشی شدن بدن عنصری طبیعی اش در عوالم دیگری برانگیخته خواهد شد ،پس باید نقشه راهی که برای سعادت او ترسیم می شود نیز نقشه راهی ابدی باشد و ضامن سعادت ابد او باشد.... کاری از طالبی 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
: ✨✨🌷 ✍️‌یکی از اسرار بزرگ تحقیقات صدرالمتالهین این است که جسم جامد به حرکتِ جوهری ، نطفه و علقه و مضغه می شود و به مقام خیال و عقلِ مجرد می رسد و روحانی می شود و با عقلِ فعال که روح القدس است می پیوندد . 📗 ۳۳۰ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، خوش آن مُنعَم که مظهَر (هُو یُطعِمُ و لا یُطعَم) است. فراز ۳۸۲ @shakhehtoba
4_5951887282758746298.mp3
13.39M
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ 🔵 ارسطو می فرماید:کسی که حسی را از دست داده، علمی که باید از راه آن حس ادراک کند را به دست نمی آورد. 🔵 پایین ترین مرتبه علم، ادراک شخص انسان است که حیوان در این نحوه ادراک با انسان شریک است. 🔵 انسان ادراکات اولیه خود را از را حواس پنج گانه به دست می آورد که پایه و اصل برای ادراکات بعدی است. 🔵 آقا در گشتی در حرکت می فرمایند:هر چه را که انسان در اولین مرتبه با او حشر پیدا می کند به عنوان مبنا و اصل برای مراحل بعدی قرار می گیرد. مثلا نطفه اصل است و هر چه که در انعقاد نطفه پیش آمده اصل است و عوض کردن آن بسیار دشوار است. 🔵 نفخ الهی برای همه یک جور هست، غذایی که از عالم بر می خیزد یک پارچه پاک است پدر و مادر پیامبر (ص) میل فرمودند، پدر و مادر ما و همه هم همین آب و نان را خورده اند، این بهشت آفرینش الهی است. 🔵 به محض این که بدن با نفس در ارتباط است با پنج راه بیرون از خودش شروع به کار می کند. 🔵 علم انسان به ذات خودش از راه علم حضوری و شهودی است و علم انسان به بیرون از خود باید از راه پنج حس ظاهری باشد. 🔵 حواس پنج گانه حتی از خیال و وهم هم مهم تر و قوی ترند چون اگر درست دیدیم و شنیدیم و ... قوه خیال و وهم و عقل هم بر مبنای درست تصمیم گیری می کنند. 🔵 نفس ما از این جنبه که قابلیت دارد ادراک کند به آن عقل هیولانی گویند. 🔵 نفس وقتی شروع به ادراکات کرد و چیزهایی را فهمید که از راه حواس پنج گانه است این را عقل بالملکه گویند. 🔵 خیلی از خواب ها براساس ادراکات اولیه است. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
علامه حسن زاده-شرط اثرگذاری ذکر_۲۰۲۴_۰۶_۱۰_۲۱_۲۰_۴۵_۸۳۹.mp3
994.4K
🎤 سلسله حضرت علامه حسن زاده آملی (ره) لطفا در نشر حداکثری این مطالب ناب معرفتی و عرشی همراهی بفرمایید🙏 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
علامه حسن زاده آملي : آن كه به هر آرمان است، ارزش او همان است‏ 12 در معرفت نفس 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
4_5954139082572431789.mp3
19.1M
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ 🔵 مفهوم محبت در خارج مصداق دارد ولی معنای کلی محبت و یا هر مفهوم کلی دیگر را به هیچ مصداقی در خارج نمی توان اسناد داد. 🔵 در مفهوم کلی، خلق و خلقت را نباید در نظر گرفت. 🔵 چهار قسم کلی داریم: کلی منطقی، کلی طبیعی، کلی عقلی، کلی سعی فلسفی. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ 🔵 محبت جزیی، یک حالتی نفسانی و یک وصف است متحقق در جان شخص و این یک امر وجودی عینی ذاتی است. این وصف اگر زودگذر باشد حال است، اگر راسخ در نفس شده باشد مقام و ملکه هست. این به یک تعبیری ادراک هست و به یک تعبیری ادراک نیست. 🔵 بزرگ ترین ادله ای که بر تجرد نفس ناطقه اقامه می شود همان تجرد علم است. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ 🔵 عالمان حقیقی کسانی هستند که معانی کلی مرسل را در موطن اصلی اش یعنی عقل می یابند و در مثال هم که تنزل یافته است می یابند. اما کسانی که به سرحد عقل نرسیده اند هم باید معانی کلی مرسل را از موطن عقل تنزل بدهند تا بفهمند و هم اگر مثالی زده شد از طرف مثال به طرف عقلش نمی روند و در مثال توقف می کنند. 🔵 لذت یا لذت حسیه هست یا لذت خیالیه یا لذت عقلی. #علامه_حسن_زاده_آملی 🌹کانال شاخه طوبی🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢 کپی با ذکر لینک 🙏💢
🕋 و روحی [2]: رهسپارۍ بہ سوۍ خانۀ خدا از استطاعت ظاهرۍ است؛ ولۍ در معنۍ و در سِرّ، بسوۍ صاحب خانہ رفتن مہم است که نجات بخش آدمۍ است: 🛑جلوه بر من مفروش اۍالحاج که تو خانہ مۍبینۍ و من خانہ خدا مۍبینم. به بیان عرشۍ حضرت کشّاف حقایق، قرآن بہ حق ناطق، امام (علیہ السلام)، نالہ و زارۍ کننده در تلبیۀ حج فراوانند ولی حاجّ خیلی کم! ضجیج و عَجیج (یعنی نالہ و زارۍکننده و بانگ و فریاد بر آرنده بہ تلبیہ) کثیرند ولی حجیج اَقَل. لذا با یک تصرّف حضرت نسبت به ابا محمد که دست مبارک بر روۍ وۍ مالید، او هم بیشترین حاجۍهاۍ مستطیع به استطاعت مالۍ در حجّ را به صور برزخۍشان که نتیجہ ملکات اعمال جانشان بود به صورت خوک و دراز گوش و بوزینہ مشاهده کرده است. 🍃 @Shakhehtoba 🍃 چه بسا مردمی که از این سفر فقط شہرت و عنوان کسب کرده اند و دست آویزی برای اغراض دنیوۍ قرار داده اند. مَثَل آنان چنان است که عربۍ را گفتند وقتۍ که برادر تو وفات کرد برای زن خود چہ میراث گذاشت؟ گفت چهار ماه و ده روز عدّه وفات. حدیث شبلۍ که از امام صادق ناطق شاهد نقل کرد، بہترین بیان در فرق بین دو نوع، استطاعت است که ترجمه آن را از نامہ ها بر نامہ ها ص صد و سۍو دو به بعد طلب بنما. ▬▬▬▬ஜ۩🔰۩ஜ▬▬▬▬ منبع: اسرار حج و تجلی اعظم، داود صمدۍآملۍ برگرفته از كتاب نامه ها و برنامه ها حضرت علامه حسن زاده آملي ▬▬▬▬ஜ۩🔰۩ஜ▬▬▬▬ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢